Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle säga att det är alla stillbilds och videokamerors nackdel.
Nu hänger jag inte med...utläsningen av sensor är betydligt snabbare i en videokamera än i en stillbildskamera vilket gör att utläsningshastigheten av sensorn i en stillbildskamera är ett betydligt större problem än i en videokamera.

För att en EVF skall fungerar bra så måste hela kedjan vara så bra/snabb som möjligt...när det gäller stillbildskameror så är det i dagsläget är utläsningen av sensorn som är det stora problemet....och problemet med utläsningen av sensorn blir större ju större sensor man använder sig av.

OLED kontra LCD spelar mindre roll....då är det viktigare med hög upplösning och uppdateringsfrekvens i panelen.

För att skicka en videoström på tex 2208 x 1248 (2.8MP in 16:9) från sensorn till till EVF så krävs det att kameran kan läsa ut detta från sensorn väldigt snabbt och skicka denna videoström vidare i minst 60fps....kanske upp emot 120fps för att det skall matcha dagens panelers uppdateringsfrekvens o blir riktigt bra.

Filmning...är väl ingen som sagt/påstått att snabb AF vid filmning är en nackdel?? Det är väldigt användbart i många situationer men i många situationer är MF bättre då man har bättre kontroll plus att det ger ett snyggare resultat många gånger...Sonys fasdetekterande-AF i video är faktiskt för snabb och inte tillräckligt mjuk för att ge ett riktigt snyggt och behagligt resultat i många situationer.

Vi får väl se sen när dom släpper den. Jag är i alla fall optmistisk av skäl jag skrivit tidigare.

Jag är inte tillräckligt insatt i tekniken med sensorutläsning så att jag ger mig in i någon sifferdiskussion, men det jag vet är att Sonys ingenjörer är det. Lösningar kommer som sagt ur behov och om man nu har ett problem att man snabbare måste få ut det som registreras av sensorn till att visas i sökaren så lägger man resurser på att lösa det helt enkelt. Det har inget att göra med huruvida generellt det historiskt varit si och så med video kontra stillbilds-sensorer.

Det var du som tidigare anförde i argumentationen att A77 inte skulle bli bättre än 7D med att det inte är någon fördel med AF under filmning och att fasdetekt blir för snabb så att det tom är en nackdel. Även om det inte är önskvärt i alla situationer så finns det tillfällen när det istället är det och det går ju som sagt att stänga av och skulle kunna gås att sänka hastiheten med elektronik. Skrev om det redan i inlägget du kommenterade Dessutom är SAM-objektiven så sega i AF att det säkert blir alldeles perfekt för filmning ;-)

Nä, vi vet ju inte än. Finns alla möjligheter att de löst massa problem, förstår inte varför du ser det som så omöjligt.


/Mats
 
---
MVH/ "En som är gift med fru Nikon men fantiserar om fröken Sony !
Haha! Du är SÅ VÄLKOMMEN att komma hit och fantisera när din Nikon-fruga blir för tråkig, Jonas! Du tillhör nämligen själv glädjespridarnas tappra lilla skara, som vi gärna vill se växa till sig och bli större... :)


Och varför tycker jag så? Framförallt för att du har insett det väsentliga - att vi alla en gång har dragits hit till Fotosidan av precis samma anledning - det som vi har gemensamt: att vi tycker att det är så förbålt roligt att fota!

Och detta roliga ÄR FULLKOMLIGT OBEROENDE av vilket/vilka kamerafabrikat vi råkar använda oss av för tillfället.

Beklagligtvis så är det åtskilliga som glömmer bort detta efter ett tag här, och det blir istället hårda ord och huliganslagsmål. Och plötsligt så känns det inte alls lika roligt längre. Även jag själv kan ibland provoceras till att bli mycket mer polariserad än vad jag är i mitt sinne. Jag använder/har genom livet använt kameror från långt fler olika kameratillverkare än de flesta här på fotosidan ens skulle kunna räkna upp. T.o.m. jag själv har lite svårt att klara detta på rak arm, kunde just nu inte komma på mer än 26, men jag vet att det är över 30... (alltså inte 30 olika kameror, utan över 100 st från mer än 30 olika systemkameratillverkare).


Något behöver göras åt denna hårda polarisering. Vilket du just gjorde i ditt inlägg ovan, Jonas... :)


För tyvärr har samtalstonen här på Fotosidan på många ställen kraftigt försämrats under de senaste åren. Denna negativa utveckling är inte till gagn för någon - vi behöver ro båten i en helt annan riktning.
.
 
Senast ändrad:
Jag använder/har genom livet använt kameror från långt fler olika kameratillverkare än de flesta här på fotosidan ens skulle kunna räkna upp. T.o.m. jag själv har lite svårt att klara detta på rak arm, kunde just nu inte komma på mer än 26, men jag vet att det är över 30... (alltså inte 30 olika kameror, utan över 100 st från mer än 30 olika systemkameratillverkare)..
Får man vara så näsvis och nyfiken och fråga varför du bytt kamerasystem så ofta? Själv har jag haft tre sen 1967.
Om du tycker det är svårt att komma ihåg alla kamerasystem du haft kanske det underlättar om du i stället försöker komma ihåg vilka du inte haft. Det är nog inte lika många. ;-)

Olle
 
Vi får väl se sen när dom släpper den. Jag är i alla fall optmistisk av skäl jag skrivit tidigare.

Jag är inte tillräckligt insatt i tekniken med sensorutläsning så att jag ger mig in i någon sifferdiskussion, men det jag vet är att Sonys ingenjörer är det. Lösningar kommer som sagt ur behov och om man nu har ett problem att man snabbare måste få ut det som registreras av sensorn till att visas i sökaren så lägger man resurser på att lösa det helt enkelt. Det har inget att göra med huruvida generellt det historiskt varit si och så med video kontra stillbilds-sensorer.

Det var du som tidigare anförde i argumentationen att A77 inte skulle bli bättre än 7D med att det inte är någon fördel med AF under filmning och att fasdetekt blir för snabb så att det tom är en nackdel. Även om det inte är önskvärt i alla situationer så finns det tillfällen när det istället är det och det går ju som sagt att stänga av och skulle kunna gås att sänka hastiheten med elektronik. Skrev om det redan i inlägget du kommenterade Dessutom är SAM-objektiven så sega i AF att det säkert blir alldeles perfekt för filmning ;-)

Nä, vi vet ju inte än. Finns alla möjligheter att de löst massa problem, förstår inte varför du ser det som så omöjligt.


/Mats

Ja jag ser inte Sonys fasdetekterande-AF som en fördel för den som vill filma/filma mer seriöst...finns dock några användningsområden där den kan vara bra o ge ett snyggt resultat.

Men jag har aldrig sagt att den snabba AF:en är en nackdel sett till funktionens helheten...alla filmar som sagt inte seriöst(ink mig själv) så det är nog fler som ser den sabba AF:en som en fördel....men det är ingen fördel som gör kameran överlägsen andra modeller för det...det finns många andra funktioner/parametrar som är betydligt viktigare o som påverkar helheten mer....det är trotts allt i första hand en stillbildskamera.

Ser inte det som ett omöjligt...jag ser bara inte att Sony tagit utvecklingen så långt i A77an så att EVF i den kommer att vara/fungerar väldigt mycket bättre än i tex Sony A55 och Panasonics kameror....om den nu skulle göra det så skulle jag personligen blir väldigt förvånad.
 
....

För att få utlopp för denna agression tillgriper han därmed den synnerligen mänskliga åtgärden att racka ned på ett annat märke. I själva verket önskar han sig helt andra kameror. Och jag förstår honom. När jag använder dessa kadaverluktande Canonkameror gör jag det enbart för att stärka och späka mig själv.
..

Ja, rent ut sagt BLÄÄÄ!... Kan jag få en kopp Sony, för att travestera Hasse Alfredsson i Säffle, så pyser jag ut genom personalutgången. som Härenstam sa... ;-)

Kommer ner till Smålands mörka skogar och gömmer mej när den där "pro-evf-sonynleksaken" kommit ut på marknaden i slutet av september nångång. Säkrast de kanske... ;-)

Förmodar oxå att du varit så klok du att slutat med att pinka i skåningarnas driksvatten i god tid innan du åker ner...

Hälsa kelinga och glöm heller inte asylen innan utlandsresan!

En massa :)
/Leif

pyyyyysssssser... ;-)
 
...

Sist en liten fråga om du har något personligt emot mig eftersom du uttrycker dig "Mats har fått luft nånstans ifrån" och att mina åsikter varit osansade? Vad är det egentligen som är så osansat? Kan du ta upp några konkreta punkter från t.ex.. mitt långa inlägg ovan där jag länkade till ditt förra där du sa ungefär samma trams som nu?

/Mats

Ber om ursäkt Mats!

Det är bara det att jag inte ser någon framtid alls för evf-sökare i någon kamera som ligger ovanför instegsmodellerna.

Sen att jag skriver lite raljant sågande om de får du nog ta för vad det är med ett litet korn av sanning i... ;-)

/Leif
 
Ber om ursäkt Mats!

Det är bara det att jag inte ser någon framtid alls för evf-sökare i någon kamera som ligger ovanför instegsmodellerna.

Sen att jag skriver lite raljant sågande om de får du nog ta för vad det är med ett litet korn av sanning i... ;-)

/Leif

Ok, det är lugnt. Ursäkten godtagen.

Vi får se om du får rätt. Kanske är så och då hoppar jag också förmodligen av, men jag tror mycket väl att EVF kan förbättras radikalt redan i den här generationen. Vi får se.


/Mats
 
Ja, rent ut sagt BLÄÄÄ!... Kan jag få en kopp Sony, för att travestera Hasse Alfredsson i Säffle, så pyser jag ut genom personalutgången. som Härenstam sa... ;-)

Kommer ner till Smålands mörka skogar och gömmer mej när den där "pro-evf-sonynleksaken" kommit ut på marknaden i slutet av september nångång. Säkrast de kanske... ;-)

Förmodar oxå att du varit så klok du att slutat med att pinka i skåningarnas driksvatten i god tid innan du åker ner...

Hälsa kelinga och glöm heller inte asylen innan utlandsresan!

En massa :)
/Leif

pyyyyysssssser... ;-)

Jag är framme i Lund nu. Förstår inte ett smack vad dom säger. Det stod en svart- o vitklädd man med reflexer på Mårtenstorget och fäktade. Sedan blev han tydligen upprörd bara för jag körde över fötterna på honom, men han hoppade ju inte undan i tid. Sen har de en massa löljliga skyltar med ett gult streck på röd botten vid de där trånga gränderna de kallor för "gaudor". Men det gick alldeles utmärkt att köra där ändå. Fast det fattar de tydligen inte här. Jag blev jagad av ett helt koppel såna där svartvita kufar i konstiga bilar som hade sirener på. Nu har jag gömt mig i en våning intill Sony Ericsons byggnad (på allvar så bor jag tillfälligt intill där).

Asylen har jag glömt så jag får väl leva här som flykting tills jag ska hem till civilisationen igen. Men jag ska försöka plåta infödingarna och deras konstiga riter här innan. Träffade tack och lov en engelsktalande korean som kunde förklara en del av skåningarnas riter och seder. Han lovade att alla inte var kannibaler. Och jag är ju rätt mager så jag kanske kommer hem hel, men inte ren (jag vet ju var vattnet kommer ifrån och vad som frodas däri)

För övrigt så kommer du nog inte att finna någon A77 hos mig i höst. Jag får nöja mig med den uppdaterade versionen av 5DMkII benämnd Eulalia III, döpt efter konstruktören ASA-Nisses fru. Han kallar sig numera för Iso-Nils (fint ska det vara).

Nej, nu gäller det att överleva först här i den flacka djungeln. Hemskheter lurar här. Ser man inte upp kan man stöta på Risedal i någon mörk gränd:)

Jag läääängtar heeem!!!!!!

//Lennart
 
Längtar

Hade tänkt köpa en 70-400G men är nu sugen på a77 istället. Spännande tid framöver. Kanske tröstar mig med 35/1.8 under tiden. :) Hoppas att a77 kommer att ge mig samma känsla som min Minolta Dynax 7 som är den senaste kameran som kändes riktigt super (förlåt min a55 men den är inte i samma bygg- och ergonomiklass).
:)
 
Lovande nyhet, då ligger den rätt i pris också. Kan vara stark utmanare som kitobjektiv jämfört med tex Canons 15-85 som saknar ljusstyrkan men är ganska komplett i övrigt.

Canon 15-85 är nog ingen utmanare som kitobjektiv till A77, den passar ju inte ;-)

Bra att ordningen är återställd. Hoppas det blir rejält subventionerat som kitobjektiv, eller att det blir vanligt att enbart hus säljes så att de blir priskrig på dem. Är inte så sugen på detta objektiv, vill gärna ha större omfång på en normalzoom, så 8000 kr för en 16-50, nej tack för min del.

Ser förresten på SAR nu att de skrivit prel. specar på NEX-7. Där står ISO 100-25 600.

Ska inte dn ha samma sensor som A65/A77? Hur blir det då med det där pratet om "ISO över 100 000"?

Vi får kanske sänka våra förhoppningar om "superkameran" (jag i alla fall, andra verkar redan gjort det)...


/Mats
 
Canon 15-85 är nog ingen utmanare som kitobjektiv till A77, den passar ju inte ;-)


/Mats

Hehe nej men det är ju bra om Sony, precis som Canon, säljer en bra kamera med ett bra kitobjektiv. Annars riskerar de R&R effekten och jag tycker personligen objektivet är intressant. Tar hellre ljusstyrkan än omfånget på telesidan, högst personligt vad som föredras så klart.
 
Ser förresten på SAR nu att de skrivit prel. specar på NEX-7. Där står ISO 100-25 600.

Ska inte dn ha samma sensor som A65/A77? Hur blir det då med det där pratet om "ISO över 100 000"?

Vi får kanske sänka våra förhoppningar om "superkameran" (jag i alla fall, andra verkar redan gjort det)...


/Mats

Nex har aldrig haft samma omfång i iso-skalan som Sonys DSLR/SLR kameror släppta runt samma period och med motsvarande sensor.

För att ta två exempel:

A55 ISO 100 - 25600 & Nex-C3 ISO 200 - 12800

A33 ISO 100 - 25600 & Nex-3 ISO 200 - 12800

Så det är mycket möjligt att A65/77 går 2-3 steg högre upp i iso-skalan än Nex-7.

Personligen har jag inga förhoppningar på en "superkamera" utan har väldigt sansade och rätt låga förväntningar på A77an....jag bryr mig inte om den blir bättre eller sämre än konkurrenternas modeller för jag vet att kameran ändå kommer att täcka mina behov och krav när det gäller bildkvalité,funktioner mm.
Jag skulle inte heller byta märke om konkurrenternas kommande motsvarande modeller visar vara betydligt bättre på vissa punkter...dels för att jag personligen vill ha EVF...jag gillar EVF och för mitt fotograferande ger det mig fördelar gent emot OVF trotts dom bristerna/barnsjukdomarna en fortfarande har...sen tycker jag även Sony är mycket intressantare som tillverkare...dom går inte i samma fotsteg som dom andra utan tar andra vägar...visst förstår att är många Sony-användare som inte gillar den vägen Sony valt utan föredrar det mer traditionella men för mig personligen känns den vägen Sony valt rätt.
 
Hade tänkt köpa en 70-400G men är nu sugen på a77 istället. Spännande tid framöver. Kanske tröstar mig med 35/1.8 under tiden. :) Hoppas att a77 kommer att ge mig samma känsla som min Minolta Dynax 7 som är den senaste kameran som kändes riktigt super (förlåt min a55 men den är inte i samma bygg- och ergonomiklass).
:)

Du har oftast mycket större glädje och användning av ett nytt objektiv än ett nytt kamerahus, men det vet du säkert redan :)
 
Det är tack vare er ,Mats Lillnor,Lennart Aspman,Sten-Åke Sändt ,Mayro (som jag saknar här på FS) och alla ni andra trevliga Sony-användare ,som jag fortfarande är medlem på Fotosidan ! Tycker det är så kul att varje dag gå in här i Sonyforumet och läsa vad ni skriver om ! I de andra trådarna är det mest bitterhet och påhopp man möts av,och när vissa kommer in här och spyr ut sin galla känns det jävligt tråkigt !

Är som sagt själv Nikonanvändare men ser fram emot A77 lika mycket som ni gör och hoppas det blir en riktig "killer" !

Medan Nikon/Canon i många år tagit småkliv framåt med lite förbättringar här och där ,har ju Sony på kort tid tagit stora kliv och är ikapp "bjässarna" i fråga om bildkvalite ,snabb AF plus dom på sista tiden varit mycket innovativa med nya lösningar.Nikon kan ju inte ens skaffa fram en snabb livewiev så den blir användbar.

MVH/ "En som är gift med fru Nikon men fantiserar om fröken Sony !

Kul med folk med gott humör. Alla har ju inte det här på FS.

Ja som sagt, efter de rivit det gamla enorma Missionshuset i Vaxholm på 60-talet, så har jag också känt mig lite mentalt husvill, men till sist har jag nästan hittat hem igen. Här på FS ber folk på bara knän med sina A700 runt halsen att Gud äntligen ska höra deras bön om en ny entusiastkamera som kan stilla deras långvariga hunger efter nyheter. En del skriker redan "Gud hör bön" och talar helt obegripligt i tungor efter att ha förläst sig på alla rykten om A77 på nätet. Vad kommer vi inte att få uppleva när Sonys överstepräster verkligen gläntar på förlåten?

...men lite nervös är jag allt. På 60-talet hade någon målat på flera begssidor efter gamla Värmdövägen ut mot skärgården:" Jesus kommer snart. Är du redo?" Efter en tid hade någon trolös Leif Benght-typ varit ute och kompletterat dessa rader med: "Ja, med hammare och spik!" Undrar om Leif vet något om detta? En man som hette Johan Kipple om jag inte missminner mig ordnade stora bönemöten i tält på sommaren ungefär mellan Nynäsvägen och där Stockholm Globe Arena ligger idag. På samma precis samma plats som det brukade ligga ett zigerarläger till och från när dessa passerade staden på sina årsvisa vandringar runt i landet. Där bland bänkarna jagade folk andar med plastpåsar i högsta hugg ungefär som vi själva idag försöker fånga flyktiga rykten om A77. Jag och mina kompisar som smugit in i tälten bara gapade som just landade fiskar på land eller kanske som alla som storögt tagit del av allt som skrivits om A77 på nätet .

Själv känner jag mig villrådig för jag har aldrig mött Jesus (fast jag har bett i desperata sammanhang) men jag vet att en del har gjort det. I 7:an så hade jag en lärare (som var Pingstpastor och hade bott i USA en längre tid och under den tiden blivit kompis med Billy Graham). Han hade sett Jesus två gånger till och med och jag var faktiskt lite avundsjuk på honom som haft sånt flyt. Två gånger!! Fatta!

Alla exempel i skolan hade bibelanstrykning.
Exempel på direkt anföring dundrade Stig Berg: Åh Gud sade: " Varde ljus!"
Sedan etsade han in alla namnen på alla gamla testamentets profeter i hjärnbarken på oss som inte hade någonstans att fly och föräldrar som inte hade en aning om vad deras söner och döttrar blev utsatta för: "Jesaja, Jeremia, Hesekiel, Hosea, Joel, Amos, Obadja, Jona, Mika, Nahum, Habackuk, Sefanja, Haggai, Sakarja, Malaki, mässade Berg med entonig röst.

Folk klagar idag på att eleverna inte lär sig något i skolan men annat var det förr. Jag har aldrig glömt namnen på gamla testamentets profeter och det har jag haft en väldig nytta av :).

Men söderkisen som befann sig i full frihet på söders höjder hade till skillnad från oss ingen aning om att det funnits någon Jesus överhuvudtaget för när det vid ett tillfälle kom fram en fräslsningssoldat till honom och frågade: "Har ni mött Jesus Kristus min unge man?" (och betonat Jesus på första stavelsen som bara troende gör, för att just markera att de skiljer sig från oss andra), så svarade han helt okunnigt: "Äh du få usäkta men ja snacka faktiskt inte med snubbarna från förorten". När jag tänker på min sons generation så tror jag de flesta mer förknippar Jesus med gängledare i den populära polisserien Spanarna på Hill Street. Man kan ju inte låta bli att undra ju hur det i "all sin dar" (som man sa förr) ska gå för dom. Jag tror aldrig dom får någon A77.
 
Senast ändrad:
Kul med folk med gott humör. Alla har ju inte det här på FS.

Ja som sagt, efter de rivit det gamla enorma Missionshuset i Vaxholm på 60-talet, så har jag också känt mig lite mentalt husvill, men till sist har jag nästan hittat hem igen. Här på FS ber folk på bara knän med sina A700 runt halsen att Gud äntligen ska höra deras bön om en ny entusiastkamera som kan stilla deras långvariga hunger efter nyheter. En del skriker redan "Gud hör bön" och talar helt obegripligt i tungor efter att ha förläst sig på alla rykten om A77 på nätet. Vad kommer vi inte att få uppleva när Sonys överstepräster verkligen gläntar på förlåten?

...men lite nervös är jag allt. På 60-talet hade någon målat på flera begssidor efter gamla Värmdövägen ut mot skärgården:" Jesus kommer snart. Är du redo?" Efter en tid hade någon trolös Leif Benght-typ varit ute och kompletterat dessa rader med: "Ja, med hammare och spik!" Undrar om Leif vet något om detta? En man som hette Johan Kipple om jag inte missminner mig ordnade stora bönemöten i tält på sommaren ungefär mellan Nynäsvägen och där Stockholm Globe Arena ligger idag. På samma precis samma plats som det brukade ligga ett zigerarläger till och från när dessa passerade staden på sina årsvisa vandringar runt i landet. Där bland bänkarna jagade folk andar med plastpåsar i högsta hugg ungefär som vi själva idag försöker fånga flyktiga rykten om A77. Jag och mina kompisar som smugit in i tälten bara gapade som just landade fiskar på land eller kanske som alla som storögt tagit del av allt som skrivits om A77 på nätet .

Själv känner jag mig villrådig för jag har aldrig mött Jesus (fast jag har bett i desperata sammanhang) men jag vet att en del har gjort det. I 7:an så hade jag en lärare (som var Pingstpastor och hade bott i USA en längre tid och under den tiden blivit kompis med Billy Graham). Han hade sett Jesus två gånger till och med och jag var faktiskt lite avundsjuk på honom som haft sånt flyt. Två gånger!! Fatta!

Alla exempel i skolan hade bibelanstrykning.
Exempel på direkt anföring dundrade Stig Berg: Åh Gud sade: " Varde ljus!"
Sedan etsade han in alla namnen på alla gamla testamentets profeter i hjärnbarken på oss som inte hade någonstans att fly och föräldrar som inte hade en aning om vad deras söner och döttrar blev utsatta för: "Jesaja, Jeremia, Hesekiel, Hosea, Joel, Amos, Obadja, Jona, Mika, Nahum, Habackuk, Sefanja, Haggai, Sakarja, Malaki, mässade Berg med entonig röst.

Folk klagar idag på att eleverna inte lär sig något i skolan men annat var det förr. Jag har aldrig glömt namnen på gamla testamentets profeter och det har jag haft en väldig nytta av :).

Men söderkisen som befann sig i full frihet på söders höjder hade till skillnad från oss ingen aning om att det funnits någon Jesus överhuvudtaget för när det vid ett tillfälle kom fram en fräslsningssoldat till honom och frågade: "Har ni mött Jesus Kristus min unge man?" (och betonat Jesus på första stavelsen som bara troende gör, för att just markera att de skiljer sig från oss andra), så svarade han helt okunnigt: "Äh du få usäkta men ja snacka faktiskt inte med snubbarna från förorten". När jag tänker på min sons generation så tror jag de flesta mer förknippar Jesus med gängledare i den populära polisserien Spanarna på Hill Street. Man kan ju inte låta bli att undra ju hur det i "all sin dar" (som man sa förr) ska gå för dom. Jag tror aldrig dom får någon A77.


Har bara en sak o säga: UNDERBART
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.