Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja eller så är det så enkelt som på 1000 till1200-talen under korstågens tid så kunde projekt som dessa suga upp mängder av överflödiga adelsmän och andra som inte var förstfödda och var de som fick ärva gods och gårdar. Drömmen om korstågen lever tydligen hos en del.

De män som misslyckas idag socialt och ekonomiskt frågar sällan någon efter annat än de olika typer av destruktiva kriminella-, politiska- och religiösa rörelser som på något sätt har användning för deras frustration och kan kanaliserar den mot det övriga samhället.
 
...så funderar jag lite på AF/MF och EVF/OVF.

Vi som var med på den gamla (inte så) goda tiden som har vuxit upp med analoga SLR-kameror utan AF, tyckte inte att manuell fokusering var ett problem. Vi hade en sökarbild som var kristallklar med antingen mikroprismor eller snittbild, eller både och. På den tiden lyckades jag fokusera innan jag tog bilden, 100% hit rate (man tog ju inte kortet förrän motivet var i fokus). Idag, med kameran som gör jobbet för mig så har jag i bästa fall 95% hit rate. Bekvämt men jag missar kanske bästa bilden.

Retro ligger lite i luften nu (Fuji Finepix 100 och Voigländer Bessa iii). Tänk om en tillverkare skulle släppa ett digitalt hus, med supersökare utan LCD-display, som gamla manuellt fokuserande Nikkor, Rokkor eller Zeiss mm-gluggar passar till. Tror faktiskt att det kan finnas en marknad.
 
Sonys 16-50/2.8 är tydligen inte en uppiffad Tamron 17-50/2.8. Är det bra eller dåliga nyheter? Är Sony bättre på optik än Tamron? Hittills har väl det mesta Sony gjort varit baserat antingen på Minolta- eller Tamrondeisgn? Undantagen är kanske "Easy Choice"-objektiven.
 
Sony har ingen egen optisk avdelning (för stillbildskameror), allt som det står "Sony" på ur grundsotimentet är antingen äldre än 12 år, eller både konstruerat och tillverkat av Tamron. Så var även det sista "egna" som Minolta tillverkade. Det som var/är/blev K&M Opto Inc är en helt annan sak, Minoltas kameraoptikavdelning lades i stort sett ner en stund efter Konica-mergern.

Så ifall Tamron skulle vara sämre eller bättre än Sony är väl en kuggfråga. Det beror på produktionsbudgeten som allokerats till objektivet.

"Zeiss"-objektiven tillverkas i Kina/Japan av Cosina, beroende på vilka delar eller objektiv man tittar på. Konstruktionen är dock 100% Zeiss. Kvalitet har sällan med tillverkarens namn att göra.
 
Sony har ingen egen optisk avdelning (för stillbildskameror), allt som det står "Sony" på ur grundsotimentet är antingen äldre än 12 år, eller både konstruerat och tillverkat av Tamron. Så var även det sista "egna" som Minolta tillverkade. Det som var/är/blev K&M Opto Inc är en helt annan sak, Minoltas kameraoptikavdelning lades i stort sett ner en stund efter Konica-mergern.

Så ifall Tamron skulle vara sämre eller bättre än Sony är väl en kuggfråga. Det beror på produktionsbudgeten som allokerats till objektivet.

"Zeiss"-objektiven tillverkas i Kina/Japan av Cosina, beroende på vilka delar eller objektiv man tittar på. Konstruktionen är dock 100% Zeiss. Kvalitet har sällan med tillverkarens namn att göra.

Intressant, jag hade ingen aning om detta. Så förutom detta 16-50/2.8 så är även Sonys "Easy choice" då beställningsjobb, möjligen utlagt på Tamron?

Vad gäller Zeissobjektiven: Vi verkar vara överens om att kvaliteten bestäms av konstruktören. Var de tillverkas spelar inte någon roll, mer än kostnadsmässigt. Eller missuppfattade jag något?
 
"Zeiss"-objektiven tillverkas i Kina/Japan av Cosina, beroende på vilka delar eller objektiv man tittar på. Konstruktionen är dock 100% Zeiss. Kvalitet har sällan med tillverkarens namn att göra.

Kan vara värt att nämna att Cosina även står för tillverkningen av Zeiss manuellt fokuserade objektiv med diverse fattningar, samt tillverkar en rad klassiska objektiv under namnet Voightländer. Även dessa med flera olika fattningar dock ej Sony Alpha, däremot har Voightländer adaptrar till NEX för dessa objektiv.
 
"Easy choice" är också Tamron, ja. Detta hindrar ju inte att objektiv som t.ex 35 makro och 85'an är av absolut världsklass, i prisklasserna under 10kkr.

Det är i stort sett alltid konstruktören som sätter upp riktlinjerna för saker som monteringstoleranser osv, vilket ju också i mångt och mycket bestämmer bildkvaliten. De allra flesta större tillverkare kan sedan ganska lätt uppfylla dessa krav - frågan är vad det får kosta.

Ett "bra märke" är ett brand som lyckats hitta en bra konstruktör OCH ett bra ställe att tillverka sakerna på. Detta ger prestanda och pris i ett förhållande som är "prisvärt" jmf resten av "märkena". Detta uppnår man genom att vara effektiv/stor inom det "nogrannhets-segment" man siktat in sig på. Det är inte alls svårt att tillverka ett objektiv som är bra, det handlar bara om pengar.

Tamron hade lätt kunnat slå både Zeiss och Leica på fingrarna - om de bara hade trott att det fanns en ekonomisk vinst i produktionen.

Det är ju i stort sett bara Leica som har ett tillräckligt starkt varunamn för att kunna ta ut priser i de klasser som krävs för att man ska kunna göra vinst på att "göra det sista lilla bättre".
 
Kan vara värt att nämna att Cosina även står för tillverkningen av Zeiss manuellt fokuserade objektiv med diverse fattningar, samt tillverkar en rad klassiska objektiv under namnet Voightländer. Även dessa med flera olika fattningar dock ej Sony Alpha, däremot har Voightländer adaptrar till NEX för dessa objektiv.

Och här ligger det en hel del spekulation (inte om ATT, utan om "varför")...

Konsensus är väl i stort sett att Zeiss satte ner foten och sade att de (Cosina) inte FICK tillverka sitt 125/2.5 APO makro i en SLII-version, eftersom det ligger för nära Zeiss eget 100/2. Gör det inte, eller få inga större ordrar av oss...

Samma sak har säkerligen utspelats bakom stängda dörrar mellan Sony och Zeiss - Sony har nog sagt: "Tillverka inga Z-objektiv förutom Sony ZA som passar till Alpha-systemet, eller glöm att vi betalar er för fler brandings".

Pengar, pengar, pengar... :)
 
"Easy choice" är också Tamron, ja. Detta hindrar ju inte att objektiv som t.ex 35 makro och 85'an är av absolut världsklass, i prisklasserna under 10kkr.

Makes sense. Sony är jättebra på elektronikprylar, varför bygga upp optikkompetens, när man har den runt hörnet? Vilket då leder till att Sonys 16-50 verkligen är en vidareutveckling av Tamrons 17-50. Vilket inte alls känns fel (förutom priset då, och vilket i sin tur innebär att jag kommer att shoppa pirat...)

Tamron hade lätt kunnat slå både Zeiss och Leica på fingrarna - om de bara hade trott att det fanns en ekonomisk vinst i produktionen.
Trott? Snarare är de väl väldigt medvetna om att det måste finnas ett starkt varumärke bakom. "Tamron" är ju tyvärr inte i samma klass som "Zeiss" och "Leica/Leitz" och de har anpassat sig därefter.
 
Och här ligger det en hel del spekulation (inte om ATT, utan om "varför")...

Konsensus är väl i stort sett att Zeiss satte ner foten och sade att de (Cosina) inte FICK tillverka sitt 125/2.5 APO makro i en SLII-version, eftersom det ligger för nära Zeiss eget 100/2. Gör det inte, eller få inga större ordrar av oss...

Samma sak har säkerligen utspelats bakom stängda dörrar mellan Sony och Zeiss - Sony har nog sagt: "Tillverka inga Z-objektiv förutom Sony ZA som passar till Alpha-systemet, eller glöm att vi betalar er för fler brandings".

Pengar, pengar, pengar... :)

Säkert helt riktigt, och det är vi konsumenter som förlorar.
 
Trott? Snarare är de väl väldigt medvetna om att det måste finnas ett starkt varumärke bakom. "Tamron" är ju tyvärr inte i samma klass som "Zeiss" och "Leica/Leitz" och de har anpassat sig därefter.

Fast de skulle kunna ha gjort som Cosina, köpt ett klassiskt tyskt varumärke och döpt sina objektiv till exotiska namn. :)

Funderar annars på hur mycket Zeiss förlorade på att Hasselblad gick över till Fuji med H-serien, och om nuvarande produktion matchar den som var då?
 
...men det visar väl bara att inga allianser håller för evigt. Varför skulle Zeiss avstå i längden från att göra som Sigma och Tamron och sälja sina objektiv till varenda viktigare systemkameramärke?
 
Hur ser A77 ryktena ut nu ?

Jag har sett flera som liknar detta:


•APS-C 23.6 x 15.6 mm 24.4 Mp (Effective) Exmor CMOS sensor Backlit

•16 fps

•ISO 100-204800

•51 focus points (15 cross-type sensors)

•Micro Adjustment for Sony, Minolta and Konica Minolta Lenses

•AVC HD Video / 24 bits

•HDR

•Panorama mode

•GPS

•3D

•New designed by Epson OLED Super EFF

•Able Tilt LCD Display

•Building and grip similar to the “Magnesium” Alpha 700

•The CF+SD+MS cards can be used in tandem

•Newly designed battery provides up to 1,000 shots.

•The body A77 is a street price of 899 euros will. ”


Backlit eller inte?
Olika bud på om slot för CF-minnen kommer finnas eller ej
Olika uppgifter om seriebildtagningsfrekvenser och ISO.

Det här med backlit eller ej har ju diskuterats länge och det finns de som med bestämdhet hävdat att det skulle vara för dyrt och svårt med större sensorer och dessutom skulle det vara helt onödigt eftersom "kablaget" inte är samma problem som på de små sensorerna.

Hur det än är med det så tror jag Risedal flaggade för att Canon har en FF med backlit på G och det skulle väl i så fall vara ännu mer onödigt än backlit för APS-C.

Mats har säkert koll på detta så han kanske kan summera för hur det än är med rykten, så tenderar de att bli mer sanna ju närmare releasedataum man kommer.

Priset diffar självklart också och ligger mellan alldeles under 1000 U$ och 1200. En del var uprörda över det faktum att de misstänkte att priset skulle höjas till 1200 ca.
 
Senast ändrad:
Kan det vara så att Canon har tömt alla andra bra idéer så att backlit för närvarande är den enda vettiga vägen till en bättre sensor trots kostnaden? De har ju uppenbarligen lite problem att hänga med just nu.
Eller är det så att Canon stått tillbaka ett tag bara för att chocka kameravärlden med ett ordentligt kvalitetssprång genom ny teknik? Så länge man inte vet något så kan man bara spekulera och då gäller det att kunna se det från alla håll.
 
Jag har sett flera som liknar detta:


•APS-C 23.6 x 15.6 mm 24.4 Mp (Effective) Exmor CMOS sensor Backlit

•16 fps

•ISO 100-204800

•51 focus points (15 cross-type sensors)

•Micro Adjustment for Sony, Minolta and Konica Minolta Lenses

•AVC HD Video / 24 bits

•HDR

•Panorama mode

•GPS

•3D

•New designed by Epson OLED Super EFF

•Able Tilt LCD Display

•Building and grip similar to the “Magnesium” Alpha 700

•The CF+SD+MS cards can be used in tandem

•Newly designed battery provides up to 1,000 shots.

•The body A77 is a street price of 899 euros will. ”


Backlit eller inte?
Olika bud på om slot för CF-minnen kommer finnas eller ej
Olika uppgifter om seriebildtagningsfrekvenser och ISO.

Det här med backlit eller ej har ju diskuterats länge och det finns de som med bestämdhet hävdat att det skulle vara för dyrt och svårt med större sensorer och dessutom skulle det vara helt onödigt eftersom "kablaget" inte är samma problem som på de små sensorerna.

Hur det än är med det så tror jag Risedal flaggade för att Canon har en FF med backlit på G och det skulle väl i så fall vara ännu mer onödigt än backlit för APS-C.

Mats har säkert koll på detta så han kanske kan summera för hur det än är med rykten, så tenderar de att bli mer sanna ju närmare releasedataum man kommer.

Det är ju som sagt bara rykten...en del av specen tror jag mest bara är önsketänkande.

24mp lär det blir men inte av Backlit typ.

16fps tvivlar jag på....runt 10-12fps skulle jag tror att det blir.

ISO 100-204800...låter för bra för att vara sant...tror personligen mer på 100 - 102400 och att det sista eller två sista stegen bara är tillgängliga i JPEG i form av multiframe shot(hand held twilight).

51 fokuspunkter mycket möjligt att det blir....låter dock lite för bra för att vara sant också.

Microjustering kommer den troligtvis att ha...skulle vara förvånande om Sony lämnade ute den funktionen i sin semipro-kamera.

AVCHD Video / 24 bits mycket möjligt att Sony tar med det läget denna gången...dom har alltid fått kritik för att ha saknat det...men skulle inte blir förvånad om dom utelämnade det denna gången också.

HDR i JPEG lär med all säkerhet finnas med...precis som i dom andra senaste kameramodellerna från Sony.

Samma sak med 3D och Panorama som med HDR-funktionen.

Likt A55 så får med säkerligen GPS.

EVF lär blir av OLED-typ.

Tiltbar skärm är det både på A65/77

Tror inte det blir tre minneskortsplatser.....utan det blir två platser en för MS och en för SD precis som alla prototyper har haft.

1000 bilder på en laddning tror jag personligen inte på.

Gatpris på 899Euro...mycket möjligt att det priset kan sjunka så lågt men jag tror kameran blir dyrare än vad många tror/förväntar sig....tror den kommer ha ett rekpris på ca 1300Euro.
 
Samma sak har säkerligen utspelats bakom stängda dörrar mellan Sony och Zeiss - Sony har nog sagt: "Tillverka inga Z-objektiv förutom Sony ZA som passar till Alpha-systemet, eller glöm att vi betalar er för fler brandings".

Pengar, pengar, pengar... :)

Lär står klart och tydligt i kontraktet Sony har med Zeiss så det lär inte vara speciellt mycket spel bakom stängda dörrar....Sony betalar Zeiss för den ensamrätten och för att Zeiss ska utveckla/ta fram dom AF-objektiven som Sony vill ha/efterfråga.
Även om inte Sony hade haft kontrakt med Zeiss så tvivlar jag faktiskt på att Zeiss själva skulle ta fram AF och zoom-objektiv till dom andra fattningarna så vida ingen av dom andra tillverkarna hade betalat dom för det och bistått med den informationen som hade behövts.
 
Senast ändrad:
"Easy choice" är också Tamron, ja. Detta hindrar ju inte att objektiv som t.ex 35 makro och 85'an är av absolut världsklass, i prisklasserna under 10kkr.

Är det Tamron som gör Nex objektiven också??

Vem är det som tillverkar Sonys nya pl-objektiv som tagits fram i samband med videokameran PMW-F3.... Fujinon??
 
Senast ändrad:
Kan det vara så att Canon har tömt alla andra bra idéer så att backlit för närvarande är den enda vettiga vägen till en bättre sensor trots kostnaden? De har ju uppenbarligen lite problem att hänga med just nu.
Eller är det så att Canon stått tillbaka ett tag bara för att chocka kameravärlden med ett ordentligt kvalitetssprång genom ny teknik? Så länge man inte vet något så kan man bara spekulera och då gäller det att kunna se det från alla håll.

Svårt o se hur backlit-konstruktionen skulle bidra med märkbart bättre prestandard på en FF-sensor i dagsläget....i dagsläget är det bara dom små sensorerna som sitter i bla kompaktkamerorna som verkligen drar nytta av en backlit-konstruktion.
 
Backlit

Med till synes många kunniga diskussionsdeltagare på alerten, verkar det vara läge att förklara för en fåkunnig vad "backlit" sensor är för något.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.