Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Under sen kväll fick jag besök av en A55-ägare och kunde i relativt dålig belysning inomhus konstatera att EVF har för- och nackdelar jämfört med en OVF. Nackdelarna är vä kända vid det här laget och behöver inte upprepas detaljerat, tror jag (viss eftersläpning, grynighet)...

Det där är inte EVS nackdelar, det är A55s EVSs nackdelar.
Där tror jag många går fel när de dömer ut tekniken.

Den nya sökaren kommer att få 3 gånger så hög upplösning (var det väl?, men mycket högre iaf.) och med en annan teknik, OLED, som gör att problemet med regnbågsartefakter inte finns.

Med så hög upplösning överträffas ögats upplösning (jodå, det finns - antal tappar och stavar) och då kan man inte se någon mer detaljer på en prismabild.

Grynigheten beror på hög signalförstärkning som orsakar brus, men också det kan göras betydligt bättre, speciellt om den nya sensorn nu ska ha ISO över hundratusen och då förmodligen bra kvalitet upp till över 20 K. I det avseendet är redan idag EVF betydligt bättre än OVF som bara blir mörk.

Problemet kan eventuellt vara eftersläpningen. Jag gissar att de jobbat mycket hårt på att snabba upp utläsningen och inte snålat på processorkraft. Låt oss anta att de lyckats göra den 3 gånger så snabb som A55, då är vi nere i 1/100 s., men att döma av vissa proffs som är sportfotografer så kan man inte tolerera något alls, så även det skulle diskvalificera kameran för att man tittar med ett öga i sökaren och har det andra öppet osv. Nu tror jag personligen att det för en skicklig fotograf bara skulle vara en timmes inkörning så kan man prestera precis lika bra med EVF och dessutom vinner man tillbaka den där hundradelen för att man inte behöver tiden för att flippa spegeln upp och ner. Det är också en väldigt smal nisch av fotograferande frsämt för sportfotografer som plåtar ishockey och liknande halvlångsamma sporter. Vid långsammare förlopp är det inget problem alls och när det istället blir extremt snabbt och oväntade händelser så att man inte kan "läsa spelet" så funkar det inte i alla fall, då är det bara att gissa rätt ögonblick och brassa på med så mycket fps man har och hoppas att man lyckats ha turen att tajma något precis.

Tyvärr spelar "sanningen" ingen roll i det fallet, för om man är anti-EVF så vill man inte ta till sig detta och alla testare, samt marknadsförng från konkurrenter med OVF kommer att höja den här detaljen till skyarna och diskvalificera kameran helt och hållet.

Batteritiden är inte något överhängande problem. Den kommer ju troligen att få ett NP-FM500 eller om det är något annat så är det med högre kapacitet. A55an är ju utrustad med ett mindre batteri. Sony har ju genom Infolithium ett försprång gentemot konkurrenterna så att även om det skulle bli bara en tredjedel av tiden jämfört med t.ex. A580, så blir det bara aningen lägre än för de konkurrerande märkena och det är ingen fara. Speciellt när det finns bra batterigrepp med plats för dubbla batterier (- eller tom 3 om de varit riktigt smarta i designen och tänkt på det från början så att kontakterna sitter separat och inte hela den ordinarie batteriplatsen förbrukas av batterigreppets kontaktpinne).

Andra problem som A55 har med trög bufferttömning och 50s recoverytid efter burst-tagning, att den inte funkat vettigt ihop med studioblixtar och annat är jag helt säker på att de löst.

Jag håller inte med Peter att den kan bli jämbördig med konkurrenterna, att EVF kommer att ligga efter OVF och att det inte är hela världen om Sony inte lyckas med A77, det går fler tåg.

Snarare att ALLT hänger på hur snabb EVFen blir. Flipp eller flopp - och floppen blir total om den inte håller måttet, inte bara för just den här modellen utan för hela systemet eftersom Sony nu satsar allt på ett kort. Möjligen att AF-systemet inte hänger med ffa Canon, idag är det Sonys svaga punkt, men rapporter om A77 kallar ju AF "insanely fast", vi får se vad det blir.


Oavsett kommer det definitivt inte att kunna bli en kamera "likvärdig" med konkurrenterna som Peter säger.

Med en upplösning på 30-50% mer än konkurrenterna, ISO över 100 000 (ingen ide om det inte också blir väldigt bra på höga ISO), likvärdig vädertätad gedigen konstruktion, likvärdig AF, 12 fps, följande AF under exponering och vid filmning, överlägset bättre LV med blixtsnabb skiftning utan knapptryckande, bättre vinklingsbar display, sökare som fungerar även i mörker, GPS osv.

DET är ingenting annat än en kamera som är överlägsen Canon 7D och Nikon D300 och D7000.

OM EVFen håller måttet vill säga, gör den inte det blir kameran underlägsen. Jämnbördig kommer den aldrig att bli.

Lägg sedan till SSS, USB3 och alla smarta funktioner med flerbildsexponeringar som MFNR, panorama 2D/3D, HDR mm, samt om Sony lyckats hitta på nya sätt att dra nytta av den stora mängden pixlar så att t.ex. varannan pixel exponeras med annat ISO så att man kan få 12 Mpx äkta HDR-bilder av en enda exponering som Sten-Åke var inne på, samt vattenpass och andra smarta overlay-funktioner. Dessutom kommer den troligen att bli rejält mycket billigare.

Nu är ju inte tävlingen mellan märkena för ett kamerahus sådär superviktig, för det finns ju många andra aspekter också, men jag fattar inte riktigt att man tycker det är "ungefär likvärdigt", det är det ju definitivt inte, snarare Knock-Out. Som Sony-användare är det intressant att kunna få en "riktig" kamera som även är modern, men om EVF bara är lika eller marginellt bättre än A55 så är det en återvändsgränd. Uppfyller eller överträffar den förväntningarna så blir det väldigt intressant för de kommande FF-modellerna.

Det här är ett stort steg och inte en vanlig "uppgradering", snarare generationsskifte och revolution. Jämför t.ex. Nikon, vad är det för skillnad på D90 och D7000 egentligen? Bara lite fler pixlar och högre ISO , that's it. Även om de kommer med en D400 med den nya Sony-sensorn i och lyckats krama ytterligare lite bättre bildkvalitet ur den tack vare att de slipper SLT-spegeln så blir detta än mer marginellt nu än skillnaden mellan A55 och A580. Den grundläggande DSLR-konstruktionen gör ändå att den inte kan mäta sig på andra områden. Likaså Canon, vad ska de ta sig till för att drastiskt kunna förbättra 7D? Tror faktiskt de har riktigt stora problem, deras enda utväg är en ny sensor som blir bättre än Sonys, men vete sjuttom om de klarar det. Kan nog tänka mig att vi får se oväntade allianser och uppköp, tex. att Canon och Olympus går ihop för att Canon ska kunna få del av hybrid sensor-AF tekniken och annat.

Visar sig A77s EVF hålla måttet ordentligt så är den klassiska DSLR-konstruktionen död och de andra märkena måste förhålla sig till det. Om Sony då verkligen tar tillvara sitt försprång ordentligt kan det förändra marknaden kraftigt.

De här specifikationerna är ju inte påhittade eller tagna ur luften. Kan skilja aningen på någon punkt, men kan lika gärna bli ännu bättre än vi trott också. Därför tycker jag att det inte riktig är rätvist att kalla det för att "man blir mörkrädd av vissas hallelujarop" eller vad det var och att A77 nog blir hyffsat bra ungefär jämnbördig med konkurrenterna, så är det inte. Visst vart det lite uppskruvat i Canon-tråden, men mycket beror på att Canon-folket blir så oerhört uppretade och klarar inte att ta in att saker kan göras annorlunda och bättre och att Canon inte automatiskt alltid regerar på tronen. Då tar det såna här uttryck, http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1695072&postcount=206

Jag skulle gissa att liknande saker sades om digitalt vs film och lcd istället för bildrör, CD istälet för vinylskivor, Internet vs. uppslagsböcker, eller vilket som helst område där ny teknik utmanat en länge härskande lösning. De som drabbas är är bara de som med skygglappar klamrar sig fast i gamla hjulspår. Om 5 år kommer det inte att finnas någon tillverkare med DSLR i produktion tror jag.

Japp, jag har riktigt höga förväntningar på A77 och med all rätt tycker jag. Allt hänger som sagt på EVFen. Är den bra blir det succé, är den dålig är det stor katastrof för Sony som kanske inte går att reparera. Något mitemellan "ungefär jänmbördigt" blir det definitivt inte.


/Mats
 
Sony har inte tagit utvecklingen av EVF i A77 så långt så att den på alla punkter är likvärdig OVF.....
Har du sett A77ans EVF alltså?

Det är nog klokt att vara försiktig med så bergsäkra åsikter. Kan mycket väl tro att de visst har gjort det, för annars har de satt sig på pottan ordentligt om de satsar allt på denna teknik. Ingen idé att bygga en "pro-kamera" som inte skulle funka att "pro-använda". Kanske finns en väldigt smal nisch där OVF är bättre, men till 95% av fallen kan kanske EVFen vara likvärdig eller överträffa OVF-tekniken och i vissa fall rejält mycket.


/Mats
 
Väldigt bra analys och bra skrivet igen Mats. Vi får ge oss till tåls lite till men med tanke på den storm lilla A55 ställde till i plaskdammen så kommer det bli väldigt intressant att se hur A77 tas emot.

Vi är väl ganska många som är förvånade över de konstiga jämförelser som A55 utsattes för. Den modellen riktar sig inte till proffs (möjligen en del entusiaster och early adopters). Tekniken var långtifrån perfekt i sitt 1.0 utförande. Man klagade på styrning av studiablixtar och att lilla toycameran inte hade lika vass AF som Canons proffskameror (möjligen föranlett av den osedvanligt snabba seriebildtagningsfrekvensen i A55).

Visst kunde man hitta några andra konstigheter såsom att GPS:en exv. körde in de senast registrerade koordinaterna på nästkommande bild om GPS:en ännu inte låst på tillräckligt många satelliter och fått fram nya koordinater. Det kunde ju göra att bilder blev helt tossigt taggade. Här hade det säkert varit bättre av avstå helt att tagga när data var inkorrekta (om jag tagit en bild på Arlanda och sedan tagit nästa i Nairobi, så kunde konstiga saker hända.). Batteritiden och EVF:en har varit kärt att klaga på och det med viss rätt.

...men det fantastiska var att vi faktiskt fick bevittna ett rent paradigmskifte som öppnade helt nya möjligheter och denna kamera var sanslöst väl utrustad med funktioner i jämförelse med väldigt mycket annat och det till ett pris kring 8000:-. Det pekar ju också på att tillverkningsprocessen inte minst gått in i en hekt ny era där elektromekaniken snart är ett minne blott i våra kameror. Det här kommer också göra att Sony kommer kunna gå riktigt långt ner prismässigt relativt övriga konkurrenter om man vill det av marknadsskäl när man börjar torgföra A77.

Så det är brett upplagt för ett verkligt starkt erbjudande pris/prestanda om man inte klantar till det. Sen antar jag att Sony inte vågar utmana ödet att inte förse A77 med en toppdisplay som länge varit själva basindikatorn för om en kamera ska tas på riktigt av de stora killarna. För mig fick de helst utelämna den helt och istället använda det utrymmet till att göra fler direktknappar till vitala funktioner lättillgängliga och ge knapparna en bra hanterlig storlek.

Beträffande Leif Bengths (elbe) hårt raljerande kommentar i Canon-forat så kan väl det sättas upp på samma lista som det tidigare så bespottade Live View. Live View i Canons tappning lämnade och lämnar fortfarande en hel del att önska men det är väl få Sony-användare som idag inte ser att LV givit oss en del mycket uppskattade verktyg som gjort våra kameror mer flexibla och användbara än tidigare. Nidbilden om den töntiga "kompaktfotografen" som höll sin DSLR har nog lagts till handlingarna när folk börjat fatta vad en LV av "state of the art" faktiskt kunde användas till. Så här är det alltid när nyheter möter gammal tradition. Tids nog blir både LV och EVF en ny tradition och vi går in i ett nytt paradigmskifte där DSLR:er som vi känner det förpassas till historiens skräphög.
 
Senast ändrad:
Jag tror att A77 kan bli en riktigt bra kamera, men jag tror inte att Sony egentligen är ute efter att konkurrera med Canon och Nikon om proffsmarknaden (åtminstone inte än så länge). För att locka över proffsen måste en tillverkare ha ett mycket brett objektivsortiment och en väl inarbetad serviceorganistation, och mig veterligen har Sony just nu varken det ena eller det andra.

Det vore onekligen spännande om man kan utnyttja de 24 miljoner pixlarna till något som för de flesta är av mer praktisk nytta än den rena upplösningen. Vi får se vad de hittat på :)
 
A55 jämfört med proffskameror...

Hehehehe, jepp. Det är nog inte många sportfotografer som tittar på varken A55 eller A77 :) Även om jämförelsen varit där ibland. A55 kostar ju en tiondel av motsvarande hus den blev jämförd med. Det är väl bara kul och inget annat. Själv köpte jag A55:an istället för en kompakt, och då överpresterar den fint...

//Björn
 
Jag tror att A77 kan bli en riktigt bra kamera, men jag tror inte att Sony egentligen är ute efter att konkurrera med Canon och Nikon om proffsmarknaden (åtminstone inte än så länge). För att locka över proffsen måste en tillverkare ha ett mycket brett objektivsortiment och en väl inarbetad serviceorganistation, och mig veterligen har Sony just nu varken det ena eller det andra.

Det vore onekligen spännande om man kan utnyttja de 24 miljoner pixlarna till något som för de flesta är av mer praktisk nytta än den rena upplösningen. Vi får se vad de hittat på :)

"Proffsmarknaden" är egentliga flera marknader. Det finns många grenar bland yrkesfotograferna. Sant är att Sony saknar brett utbud på långa ljusstarka teleobjektiv och det är inget man i en handvändning skaffar sådär bara och där är ju Canon helt fenomenala med sina fantastiska objektiv. Det är inte nödvändigt, eller ens önskvärt, att täcka in det segmentet. I övrigt är det inget fel på Sonys objektivsortiment och de har ju vissa extraordinärt fina glas tack vare exklusiv-avtalet med Zeiss mm.

De kommer definitivt att bearbeta pro-marknaden vad det lider, men som du säger, inte genast. A77 är dock en pusselbit i detta och sedan två FF-kameror. Fler objektiv kommer och de får nog inte svårt att bygga upp en ordentlig service-organisation, de har ju redan det på video-sidan som de säkert kan dra nytta av.


/Mats
 
Hehehehe, jepp. Det är nog inte många sportfotografer som tittar på varken A55 eller A77 :) Även om jämförelsen varit där ibland. A55 kostar ju en tiondel av motsvarande hus den blev jämförd med. Det är väl bara kul och inget annat. Själv köpte jag A55:an istället för en kompakt, och då överpresterar den fint...

//Björn

Jo, men A55 var aldrig menad att vara någon high-end kamera. Den var egentligen inte "färdig" eller mogen, men så intressant med den nya tekniken att den släpptes ändå. Jag ska inte uttala mig för mycket om den, har bara provat den i affärer och på mässor, inte använt den i verkligheten.

A77 däremot är en helt annan sak. Den är gjord för att kunna funka på det sättet för t.ex. sportfotografer, men det är tråkigt som du säger att många inte ens kommer titta på den, men om man är så trångsynt får man väl skylla sig själv. En del andra kommer dock att göra det och upptäcka att avsevärt högre ISO och snabb fps kan göra det möjligt att köra med mycket snabbare tider med längre skärpedjup och därmed få konkurrensfördelar. Försäljningsmässigt drabbar det nog inte Sony så mycket för A77 kommer att hitta sin marknad ändå, men för att ge märket mer legitimitet är det viktigt.

Jag är också lite sugen på en A55, men tajmingen att handla en sådan nu känns väldigt fel. Tycker min kombo A850/A580 är alldeles perfekt i dagsläget.

Håller med Sten-Åke om att den där toppdisplayen är totalt överflödig. Egentligen kan huset med fördel vara i plast också, bara det är välbyggt och inte knarrar och har sig. Om allt annat är lika - minnen, microjustering och prestanda - så är A65 mitt val i väntan på en kommande FF.

Om inte sökaren suger förstås, då blir det en Nikon D400 så småningom istället.


/Mats

/Mats
 
Sony vill nog främst i dagsläget se till att skapa lönsamhet och sprida sina risker genom att sprida riskerna på flera systemben. Sony är stora på kompaktmarknaden idag , NEX har blivit mycket väl mottaget och SLT kan mycket väl lyfta med A77 även om jag tror att det är ett tekniskt stickspår som kommer växlas över till en ännu mer renodlad och tillverkningseffektiv design när Sony får fram nya sensorer med fasdetektsensorerna på huvudsensorn.

Jag vet faktiskt inte om objektiven är en så begränsande faktor som en del vill göra gällande. Sony har som sagt i Cyberphotos webb ett 80 tal bildstabiliserade alternativ (vilket är dubbelt så många som både Canon och Nikon kan torgföra) som säljs nu, att erbjuda marknaden, inklusive tredjepartsobjektiv som i en del fall är väl så bra som orginaloptik från både Sony och konkurrenterna. Visst saknas i det egna sortimentet främst långa telen (men inte minst Minolta har ju gjort en massa olika typer av högklassiga långa telen) och kanske en del andra specialobjektiv (som exv. tilt/shift-objektiv som finns till konkurrenterna (finns dock att få från Arax som är en rysk tredjepartstillverkare). Många hade väl säkert föredragit att det åtminstone skulle stått Sigma på den.

Totalt har det tillverkats 363 objektiv + teleförlängare från ca 15 olika tillverkare sedan 80-talet i A-mount som passar Sony-husen. Det borde tillfredställa de flesta. Det finns över 100 olika objektivmodeller med brännvidder mellan 100 och 1000mm att välja på om vi nu ska prata telen. Du kan själv kolla på Dyxum : http://www.dyxum.com/lenses/resultsAdv.asp. Det kan faktiskt vara så att detta att det inte finns objektiv till Sony-systemet för alla upptänkliga bohov helt enkelt inte riktigt är sant. Det är sant att Sony inte täcker in allt på egen hand men det finns och har funnits ett antal andra som gjort mängder av optiska produkter till A-mount.

Sen undrar man ju varför Sony inte skulle kunna få till en fungerande service även för proffs om man bar ansträngde sig en aning. Sony har ju en professionell kader av videofotografer som jag antar får fungerande proffshjälp vid behov.Varför skulle man inte klara av att ge liknande service för stillbildsfotografer? Även Canon tar ju dessutom hjälp av serviceföretag för att leverera denna service för inte ens Canon gör allt detta själv och det gör inte Sony heller. Om Sony idag inte har en fungerande proffsservice så kanske det bara ska tolkas som att Sony som du säger inte idag konkurrerar på allvar i det segmentet men det säger ju absolut inget om vilka framtida planer har när det gäller detta.
 
Senast ändrad:
Sony har inte tagit utvecklingen av EVF i A77 så långt så att den på alla punkter är likvärdig OVF.....
Har du sett A77ans EVF alltså?

Det är nog klokt att vara försiktig med så bergsäkra åsikter. Kan mycket väl tro att de visst har gjort det, för annars har de satt sig på pottan ordentligt om de satsar allt på denna teknik. Ingen idé att bygga en "pro-kamera" som inte skulle funka att "pro-använda". Kanske finns en väldigt smal nisch där OVF är bättre, men till 95% av fallen kan kanske EVFen vara likvärdig eller överträffa OVF-tekniken och i vissa fall rejält mycket.


/Mats

Nej o det skrev jag inte att jag hade....varför då?? Har du tittat/sett genom någon high end EVF för film/DSLR-kameror som kostar som en hyfsat dyr DSLR?? Inte ens dom är i närheten av en OVF utan dras med samma problem som EVF i tex A55 så jag är ganska övertygad om att A77 inte kommer vara i klass med OVF.
 
Senast ändrad:
Jag tror att objektiven är en begränsande faktor för proffsfotografer, som i de allra flesta fall vill använda objektiv som finns på marknaden nu och där de har möjlighet att få snabb service och låneobjektiv vid behov - då faller tyvärr tredjepartsobjektiven (och äldre objektiv) bort. Detta gäller förstås fotografer som har behov av de objektiv som saknas i Sonys sortiment. Ägnar man sig åt modefotografering och dylikt är sortimentetet av framför allt CZ-objektiven mumma!

Det är självklart inte omöjligt för Sony att få till en väl fungerande serviceorganisation för sina stillbildskameror, men det är en dyr satsning om de ska få till det över hela världen.

För entusiaster och "hobbyproffs" är situationen en annan - dessa fotografer har inte samma behov av extremt hög servicenivå och klarar sig i allmänhet utmärkt med piratobjektiv. Många är dessutom väldigt teknikintresserade och Sony är bra på att använda kluriga tekniska finesser i sina kameror.

Att A77 kommer att vara en bättre kamera än Nikon D300 är kanske inte så konstigt, eftersom det är nästan fyra år sedan D300 presenterades. Jag håller dock inte med om att möjligheten till större skärpedjup skulle vara en konkurrensfördel för sportfotografer - ofta vill man ha som sportfotograf ha ett så kort skärpedjup som möjligt för att frilägga motivet, och vill man ha längre skärpedjup så funkar ju faktiskt också Nikon D3s riktigt bra på höga iso ;) 24 mp är snarast en nackdel för sportfotografer - åtminstone för dem som levererar bilder till dagspress - men det kanske som sagt går att använda på annat sätt.
 
Det där är inte EVS nackdelar, det är A55s EVSs nackdelar.
Där tror jag många går fel när de dömer ut tekniken.

Nej dessa nackdelar finns/ses i alla EVF mer eller mindre....även dom riktigt dyra externa high end EVF som används vid tex professionell videoproduktion...EVF är inget nytt och Sony är inga nybörjare på området heller..det krävs ett väldigt stort kliv i utvecklingen för att blir av med dessa nackdelar.
 
Den var egentligen inte "färdig" eller mogen, men så intressant med den nya tekniken att den släpptes ändå.

Det där tror jag inte en sekund på....Sony har hållt på med EVF länge o det har funnits/finns både i deras stillbildskameror och videokameror så varför skulle dom inte göra tex A55 färdig/så bra dom kunde när det inte är nått nytt för dom??
 
Vet inte vad som hände inläggen efter 00 till 08:00 verkar vara borta??

Jag tror inte någon EVF någonsin kan mäta sig med en OVF när det gäller upplvelse. Detta pga idag fins ingen skärm som kan mäta sig med verkligheten. Dock är det inte säker att det är en naktdel. Det blir ju mera WYSIWYG. I framtiden kan även vid lite ljus (jmf bild förstöäkare man) kunna förstäka bilden.
Detta kräver nog dock att man får fram en sensor som har pixlar för olika saker en för bilden en för visning. I dagsläget är detta nog uteslutet då ledningsdragning på chipen blir för komplex. Lite som ögat stavar och tappar det ena för färg och de andra för "ljus" och sedan fas detektion på sensorn.

Det jag personligen kommer sakana är "sendet" genom kameran. Lite som fågelskådning antar jag. Titta på en fågel en kort sekund i kikare sedan klart ????

Blir det bara OVF blir det nog en A900/850 istället (när de kommit ner i pris), för FF skulle vara en klar fördel. Och sedan unvika fota i sme arslen....
 
Zeiss? Har väl ingen nämnt.
---
Jodå! Av de referenser som JUST JAG hittills har råkat se har alla utom en nämnt Zeiss. Men efter din "protest" så gjorde jag en snabb koll igen, och då hittade jag minst lika många som INTE nämnde Zeiss utan skrev Sony enbart. Huruvida detta objektiv är en Zeiss-design eller ej får väl i dagsläget sägas vara osäkert. Inom någon månad lär vi få klarhet, men för min del måste det inte nödvändigtvis stå Zeiss på gluggen - det räcker ifall den är bra (för MIN del alltså, men givetvis inte för andra med lite mera välmående pluskor)... :)


---
Som (subventioneat) tilläggspris i ett kit för ett DT.objektiv är det väl inte alls mycket, snarare tvärtom. Verkar vara nåt fel, sånt pristillägg är inte rimligt för kit-objektiv.
---
Inte rimligt? Du menar med ett pristillägg på 750 Euro för 16-50/2,8 objektivet? Mja, det måste förstås bero på vad man lägger in i begreppet "kit-objektiv". Menar man ett tämligen enkelt och billigt objektiv med skäligen slapp produktionskontroll så är förstås detta pris inte rimligt.

Men ifall man med kit-objektiv helt enkelt menar det objektiv som tillverkaren ifråga normalt packar med en specifik kameramodell, så måste det väl vara högst rimligt att, ifall tillverkaren istället väljer att normalt leverera med ett förhållandevis bra objektiv med sina semipro-kameror (som alternativ till enbart huset), även detta kallas för kit-objektiv. Även om vissa kan tycka att "det är för fint" för att vara ett sådant. :)

Högst vettigt t.o.m., och mycket bra för kunderna. En betydande del av de mera kvalificerade användarna kan säkerligen förmodas att som första åtgärd ändå snabbt plocka bort det sedvanliga medlevererade simpla kitobjektivet och stoppa in detta längst in i något av kameraskåpen, och istället montera på nåt bättre. Tycker faktiskt att det är hedervärt av Sony att inte följa John här.


Annars kan man ju få det problem som Nikon råkade ut för genom den bekanta Råd & Rön-testen sommaren 2009, där D90 kom sist av de 12 kameror som testades den gången. Själv tycker jag att detta, MED TANKE PÅ OMSTÄNDIGHETERNA, var både rättvist och välförtjänt (även om i och för sig vilken som helst av de övriga kameraproducenterna med enkla kitobjektiv kunde ha hamnat sist). R&R satte ju fingret på en öm punkt som jag inte har sett någon enda av de etablerade fototestarna har vågat säga någonting om - nämligen att ifall man sätter ett sk*tobjektiv på en D90, så är det stor risk för att bildkvaliteten också blir sk*t. Med ett BRA objektiv så är Nikon D90 förstås kapabel att ge mycket bra bildkvalitet. Den (minoritet) av fotonördar som vi tillhör har naturligtvis detta fullt klart för oss, men den stora majoriteten av systemkamera-köpare har uppenbarligen inte en susning om detta - de tror att ifall de köper en D90 med kit-objektivet så kommer de att få superb teknisk bildkvalitet.

I själva verket så sysslar ju kameratillverkarna här med att föra större delen av sina kunder bakom ljuset (alla är väl i detta avseende i stort sett lika goda kålsupare, nästan). Men gör man såhär, så får man ju också ta konsekvenserna den dag man ertappas med ändan bar. Vilket Nikon som bekant hade svårt att göra - de blev väldigt uppbragta över att inte även R&R föll in i samma hyllningskör som världens övriga fototestare (där man "vet" hur bra D90 är - bara man köper ett dyrt och fint objektiv istället för det medlevererade kit-objektivet).


I ett öppet brev på sin hemsida skrev Nikon:
"Vi på Nikon blev mycket förvånade över de testresultat som Råd & Rön kommit fram till angående Nikon D90. Testresultaten går stick i stäv med vad världens fackpress inom foto anser om Nikon D90."

Råd & Rön föll inte undan, utan svarade:
"Detta kit ger helt enkelt inte så bra bilder. Det förstår jag att det kan verka störande för er och för andra fotointresserade personer, men det är fakta."

Nu fanns det i och för sig några smärre sakfel i R&R:s test, men inte det Nikon klagade på här (enligt min mening). Även om det väl i och för sig var slumpen som gjorde att just Nikons kit-glugg var sämst den här gången - kunde som sagt lika gärna ha varit Canon eller Sonys, t.ex.


Jag tycker faktiskt att det är mycket hedervärt av Sony att inte erbjuda det enklare 18-55 SAM-kitobjektivet till A77, utan antingen enbart kamerahuset eller också det nya, bättre (får man förmoda) 16-50/2,8 objektivet. Även om jag i och för sig tror att trycket på Sony att av konkurrensskäl framöver erbjuda även SAM-kitgluggen i paket med A77:an kan komma att bli så stort att de tvingas att göra detta ändå, för att inte försäljningsmässigt komma alltför långt efter de övriga tillverkarna.
.
 
Senast ändrad:
Du har säkert rätt i att de som enbart ser OVF:ens optiska förträfflighet i just den grenen inte kommer förmå sig att köpa en kamera som A77 men det är ju lite som att bara räkna skulderna vid en bouppteckning och skita i bankkonton och andra tillgångar. En EVF kan ju faktiskt en massa saker som en renodlad OVF aldrig kommer att kunna. Om användarna verkligen lägger alla äggen i vågskålarna så kanske bilden kommer upplevas som annan av åtminstone en del. Lennart har ju exv. beskrivit hur EVF:en kan göra det möjligt att detaljzooma direkt i EVF:en. De flesta kamerorna har motsvarande funktion endast i Live View och i svåra ljusförhållanden så kan det vara betydligt svårare att se än i EVF:en.

Min egen favorit var annars den mycket eleganta, intuitiva och transparenta växlingen mellan Live View och EVF som i A55 kan fås att styras (via ett enkelt menyval) via ögon sensorn som tidigare främst använts för att starta AF direkt när fotografen sätter ögat till okularet. Så när ögat sätts till okularet aktiveras EVF och när man tar bort det så växlas bakdisplayen och Live View in. Det får lösningen i A580 med sin gräsliga mekaniska spak att kännas beige 1900-tal. Det här kommer säkert Sony att göra ännu bättre och snyggare i A77:an

Jag håller med dig och jag personligen föredrar faktiskt EVF över OVF för det passar mitt fotograferande bättre trotts dess brister/barnsjukdomar...dock tycker jag det är betydligt behagligare att titta genom en OVF(en stor och klar sådan).

Men långt ifrån alla uppskattar en EVF...främst pgr av dom nackdelarna/barnsjukdomarna som EVF dras med jämfört med OVF men mång har även svårt för upplevelsen/hur det är att titta genom en EVF...många upplever det tex som påfrestande för ögat/ögonen att titta genom en EVF jämfört med en OVF.
 
Promarknad eller inte promarknad? Jag tror det spelar mindre roll i sammanhanget initialt i alla fall.
Begreppet "prokamera" är alldeles för intimt förknippat med press/actionkamera och långa telen. Av yrkesverksamma fotografer världen över så utgör press/action bara en del.

Hur många MF-kameror med bakstycken skulle någon våga benämna något annat än prokamera. Likväl är det inget verktyg man tar med sig på hockey precis (möjligtvis för att slå någon attackerande huligan i skallen med).

Det viktiga för ett märke som verkligen vill etablera sig är att verkligen visa och bevisa att man är bättre framme i vad gäller riktigt bra och nyskapande teknik än konkurrenterna. Här kommer marknadsförning in.

Jag ser inte heller Sonys objektivutbud som begränsat. Och längre ljusstarka telen är på G. Tredjepartstillverkare har dessutom ett gäng bra gluggar till Sony.

Men jag tror vi först måste se utfallet på A77 för att ens kunna bilda oss en hyfsad uppfattning om Sonys inriktning. Utfallet kommer säkerligen nämligen också att styra andra fabrikats utveckling.

//Lennart A
 
Inte rimligt? Du menar med ett pristillägg på 750 Euro för 16-50/2,8 objektivet? Mja, det måste förstås bero på vad man lägger in i begreppet "kit-objektiv". Menar man ett tämligen enkelt och billigt objektiv med skäligen slapp produktionskontroll så är förstås detta pris inte rimligt.

SAL 2,8/28-75 SAM var ju kit-objektiv till A850. Det objektivet gjorde väl ett pristillägg på c:a 3500 kr. och löst är ordinarie pris runt 7500 kr med omkring 6500 lite här och var på rea (jag köpte dock mitt nytt för 2900 ;.) ). Zeiss 16-80 kostar väl under 7K osv.

Ett pristillägg på över 8 000 kr. (blir €750 med moms osv i Sverige) tycker jag är helt orimligt för ett kit-objektiv som dessutom är DT. Tamron och Sigma 17-50/2,8 kostar bara runt 3 000 löst.

Nä, jag tycker fortfarande € 750 är hutlöst som tillägg verkar hutlöst. Kanske det priset som listpris på objektivet för sig och max halva den summan som kit-tillägg.

Men, det är bara min åsikt. Kameran kommer väl att säljas utan objektiv också. Själv ville jag egentligen till min A580 inte ha ytterligare ett 18-55SAM, men det fanns ju inget att välja på.

Egentligen är det bra om enbart hus blir mainstream och det som tas in i affärerna i stora volymer och det sedan prispressas på. Som det är nu är det ju larvigt att A580-kiten kostar mindre än enbart kamerahuset.

Andra märken verkar inte lika kit-bundna som Sony. Nikon D90 m.fl. hittas ofta i kit med Sigma-objektiv hos t.ex. Expert m.fl.



/Mats
 
Eftersom jag blivit citerad i denna sonyhögmässa...

.
HALLELUJA!

Och gud sände sin enfödde Sony till jorden för att frälsa alla kameraägare och rädda alla dslr-ägare från allt helvetes skräp som toppdisplayer, ovf-er, snabba seriebildstagningar med full koll, snabb minneshantering, rapphet i allmänhet, objektivutbud m.m.

Tyvärr så skickar han med bara gamla kompaktkamerafinesser m.m. och en gammal tv att titta i för att se vad som hände. Typska sonyinnovationer tydligen... :))

Senaste ryktet säger dock att i den kommande "pro-evf-modellen" ska Kalle Ankas Jul vara utbytt mot James "Åsa-Nisse" Bond och "For Your Eyes Only" för att locka professionella fotografer... Häpp!..

Detta sonyforum är verkligen ett Maranatamöte av aldrig skådat slag! Jag tror nog den där pastorn t.o.m. är på väg upp ur graven igen och "ur dödlig synvinkel" blir det säkert fler halleluja därifrån oxå...

Tyvärr så är Sony bara leksaker jämfört med Canon, Nikon och Pentax och tyvärr så verkar det bli så i fortsättningen oxå, trots alla sonydrömmar här...

Men kul är det att följa den här mässan, sepciellt nu när Mats fått luft igen från nånstans, även om han, tack och lov, får lite sansade synpunkter från andra till livs oxå .

Mitt inlägg är dock mest raljant ;-)
 
Senast ändrad:
Andra märken verkar inte lika kit-bundna som Sony. Nikon D90 m.fl. hittas ofta i kit med Sigma-objektiv hos t.ex. Expert m.fl.

Detta har givetvis inget med vilket märke det är att göra, utan är paket som satts ihop av återförsäljaren. Ingen kameratillverkare sätter ihop ett paket med ett tredjepartsobjektiv.
 
.
HALLELUJA!

Och gud sände sin enfödde Sony till jorden för att frälsa alla kameraägare och rädda alla dslr-ägare från allt helvetes skräp som toppdisplayer, ovf-er, snabba seriebildstagningar med full koll, snabb minneshantering, rapphet i allmänhet, objektivutbud m.m.

Tyvärr så skickar han med bara gamla kompaktkamerafinesser m.m. och en gammal tv att titta i för att se vad som hände. Typska sonyinnovationer tydligen... :))

Senaste ryktet säger dock att i den kommande "pro-evf-modellen" ska Kalle Ankas Jul vara utbytt mot James "Åsa-Nisse" Bond och "For Your Eyes Only" för att locka professionella fotografer... Häpp!..

Detta sonyforum är verkligen ett Maranatamöte av aldrig skådat slag! Jag tror nog den där pastorn t.o.m. är på väg upp ur graven igen och "ur dödlig synvinkel" blir det säkert fler halleluja därifrån oxå...

Tyvärr så är Sony bara leksaker jämfört med Canon, Nikon och Pentax och tyvärr så verkar det bli så i fortsättningen oxå, trots alla sonydrömmar här...

Men kul är det att följa den här mässan, sepciellt nu när Mats fått luft igen från nånstans, även om han, tack och lov, får lite sansade synpunkter från andra till livs oxå .

Mitt inlägg är dock mest raljant ;-)

hehehehe, så länge man inte tar dig på allvar så är dina inlägg också underhållande ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.