Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
.
HALLELUJA!

Och gud sände sin enfödde Sony till jorden för att frälsa alla kameraägare och rädda alla dslr-ägare från allt helvetes skräp som toppdisplayer, ovf-er, snabba seriebildstagningar med full koll, snabb minneshantering, rapphet i allmänhet, objektivutbud m.m.

Tyvärr så skickar han med bara gamla kompaktkamerafinesser m.m. och en gammal tv att titta i för att se vad som hände. Typska sonyinnovationer tydligen... :))

Senaste ryktet säger dock att i den kommande "pro-evf-modellen" ska Kalle Ankas Jul vara utbytt mot James "Åsa-Nisse" Bond och "For Your Eyes Only" för att locka professionella fotografer... Häpp!..

Detta sonyforum är verkligen ett Maranatamöte av aldrig skådat slag! Jag tror nog den där pastorn t.o.m. är på väg upp ur graven igen och "ur dödlig synvinkel" blir det säkert fler halleluja därifrån oxå...

Tyvärr så är Sony bara leksaker jämfört med Canon, Nikon och Pentax och tyvärr så verkar det bli så i fortsättningen oxå, trots alla sonydrömmar här...

Men kul är det att följa den här mässan, sepciellt nu när Mats fått luft igen från nånstans, även om han, tack och lov, får lite sansade synpunkter från andra till livs oxå .

Mitt är dock mest raljant ;-)

Leif, jag försöker hitta kornen av det seriösa i ditt inlägg, för det måste ju finnas någon substans bakom dina åsikter trots allt. När du tar dig besväret att fetmarkera är på det där sättet så måste du mena lite allvar med det någonstans också.

Vad är det som gör att du menar Sony är leksaker jämfört med Nikon och Canon? Eller att det bara är kompaktkamerafinesser?

Menar du alltså att det där specialfallet med långsamt minneskort och full serietagningsbuffert som gjorde att A55 låste sig i 50 sek. bland de första testerna av den är något du tror inte är åtgärdat?

Menar du att snabb seriehastighet, 10-15 fps, med kontinuerlig AF även under exponeringarna är en kompaktkamerafiness? Även om sökarbilden bara skulle hinna med att visa uppdateringar var annan eller var tredje bild blir det ändå som att titta i en DSLR med 4-6 fps.

Sony har inte på länge haft någon riktig kamera i APS-C klassen, men det här blir ju en bra vädertätad metallhistoria. Tycker du A900 med Zeiss-objektiv och original VG känns som en leksak också? Den här kommer att vara i samma klass, fast modernare.

Sony är rätt duktiga på sensorutveckling. Med en 24 mpx (äkta) APS-C med ISO-värden över 100 000, är det kompaktkamerastil på det, eller något som inte kan mäta sig med t.ex. Canon?

Menar du att Sony som företag inte skulle klara av att agera professionellt på en pro-marknad och rikta sig till yrkesfolk?

Tycker du inte att inbyggt GPS, trots att det finns i kompaktkameror idag, inte skulle vara ett värdefullt tillskott till yrkesfotografer? Det finns ju som tillbehörsgrunkor för flera tusen till t.ex. Canon som används av reportagefotografer mm.

Jag har all respekt för din yrkesskicklighet och det är möjligt att EVF inte på ett bra tag kan ersätta OVF på ett bra sätt för just ditt fotograferande, men det är ändå ett litet undantag jämfört med alla situationer där EVF faktiskt är överlägset OVF.

Kvaliteten på EVFen blir som sagt totalt avgörande här. Det verkar vara en massiv åsikt att den inte kan bli speciellt bra och blir det så är som sagt jag också mycket tveksam. Det som, starkt, talar emot det är just att Sony själva (som är de enda som idag vet vad den levererar) sätter allt på ett kort på det här sättet, det skulle vara en gigantisk risk och rent ut sagt idiotiskt om den inte håler måttet.

Sist en liten fråga om du har något personligt emot mig eftersom du uttrycker dig "Mats har fått luft nånstans ifrån" och att mina åsikter varit osansade? Vad är det egentligen som är så osansat? Kan du ta upp några konkreta punkter från t.ex.. mitt långa inlägg ovan där jag länkade till ditt förra där du sa ungefär samma trams som nu?


/Mats
 
Senast ändrad:
Detta har givetvis inget med vilket märke det är att göra, utan är paket som satts ihop av återförsäljaren. Ingen kameratillverkare sätter ihop ett paket med ett tredjepartsobjektiv.

Nä, det är självklart, det begriper jag också.

Bara det att ingebn ÅF sätter ihop andra kit med Sony-kameror. Där är det istället så att de fabrikspaketerade kiten är så kraftigt subventionerade jämfört med enbart kamerahuset att det inte är någon vits att köpa in kamerahus och bygga egna kit hos återförsäljaren. Där verkar det vara en skillnad jämfört med t.ex. Nikon. Kan vara bra om A77 blir mer åt det hållet.

/Mats
 
hehehehe, så länge man inte tar dig på allvar så är dina inlägg också underhållande ;-)

Nja, det kan inte bara vara trams även om budskapet drunknar bland löjligheterna. Nånstans finns en öm trampad Canon-tå, eller så tycker han genuint illa om företaget Sony. Ser fram emot att några verkliga argument och synpunkter framkommer från Leif.

/Mats
 
.
HALLELUJA!

Och gud sände sin enfödde Sony till jorden för att frälsa alla kameraägare och rädda alla dslr-ägare från allt helvetes skräp som toppdisplayer, ovf-er, snabba seriebildstagningar med full koll, snabb minneshantering, rapphet i allmänhet, objektivutbud m.m.

Om detta är från gud. Vad är du ifrån för rörelse då andra sidan (h-v) som läser på detta forum och försöker omvända alla till andra märken. Är du från den sanna DSLR Inkvisitionen...... :)

Att du läser sådanna hära marantes möten om du inte vill vara med. Jag unviker andra märkens möten. :)
 
Att göra sig löjlig över en kameratillverkare i dess märkesforum är rätt fånigt, och dessutom mot forumreglerna. Kritiska kommentarer är förstås ok, men det bör nog finnas någon substans i dem. Nu är det i och för sig rätt lite i en sån här tråd som har någon egentlig substans eftersom vi diskuterar en kamera som inte finns, men man kan väl ändå försöka hålla både hallelujandet och kritiken på en sansad nivå ...
 
.
HALLELUJA!

Och gud sände sin enfödde Sony till jorden för att frälsa alla kameraägare och rädda alla dslr-ägare från allt helvetes skräp som toppdisplayer, ovf-er, snabba seriebildstagningar med full koll, snabb minneshantering, rapphet i allmänhet, objektivutbud m.m.

Tyvärr så skickar han med bara gamla kompaktkamerafinesser m.m. och en gammal tv att titta i för att se vad som hände. Typska sonyinnovationer tydligen... :))

Senaste ryktet säger dock att i den kommande "pro-evf-modellen" ska Kalle Ankas Jul vara utbytt mot James "Åsa-Nisse" Bond och "For Your Eyes Only" för att locka professionella fotografer... Häpp!..

Detta sonyforum är verkligen ett Maranatamöte av aldrig skådat slag! Jag tror nog den där pastorn t.o.m. är på väg upp ur graven igen och "ur dödlig synvinkel" blir det säkert fler halleluja därifrån oxå...

Tyvärr så är Sony bara leksaker jämfört med Canon, Nikon och Pentax och tyvärr så verkar det bli så i fortsättningen oxå, trots alla sonydrömmar här...

Men kul är det att följa den här mässan, sepciellt nu när Mats fått luft igen från nånstans, även om han, tack och lov, får lite sansade synpunkter från andra till livs oxå .

Mitt inlägg är dock mest raljant ;-)

Härligt Bengt! Du kommer med ljuset! Sony är alltså född inom äktenskapet! Det gläder säkert en del troende oavsett ursprung och livsbana. Det är ju mer än man kan påstå om Jesus vars moder enligt urkund påstod att hon blivit påsatt av den helige ande som på något märkvärdigt sätt materialiserats nästan på samma sätt som den A77 som uppenbarligen finns utan att ännu riktigt finnas. Det finns klara beröringspunkter. Det är nästan så att den bortförklaringen Josef bestods med åker cirklar runt Magnus Uggla som när han var som mest i gasen skaldade:"om hon så tar dig på bar gärning neka den var aldrig inne..."

Härligt med lite Canon-representanter som ändå gjort sig omaket att ta sig upp ur Canons AF-träsk för att förgylla vår lite provinsiella enkelhet i detta grå och glåmigt bottenfrusna elände. Har man ingen egen strålglans så får man väl svälja stoltheten och låna lite av det ljus.

Men det är rätt kul här för det är ju här alla nya balla leksakerna finns redan tidigare som alla barnen i de andra rummen bara kan drömma om med alla nya hippa och hotta features som inte finns i alla seriösa bruksmodeller som industriarbetarna där tvingas släpa sig fram genom arbetsdagarna när de drar på sig belastningsskador av alldeles för korkat klossig utrustning. ...och snart kommer det ännu mer leksaker! Jag tror vi får skriva till tomten så att han inte helt glömmer barnen i de andra rummen.
 
.
HALLELUJA!

Och gud sände sin enfödde Sony till jorden för att frälsa alla kameraägare och rädda alla dslr-ägare från allt helvetes skräp som toppdisplayer, ovf-er, snabba seriebildstagningar med full koll, snabb minneshantering, rapphet i allmänhet, objektivutbud m.m.

Tyvärr så skickar han med bara gamla kompaktkamerafinesser m.m. och en gammal tv att titta i för att se vad som hände. Typska sonyinnovationer tydligen... :))

Senaste ryktet säger dock att i den kommande "pro-evf-modellen" ska Kalle Ankas Jul vara utbytt mot James "Åsa-Nisse" Bond och "For Your Eyes Only" för att locka professionella fotografer... Häpp!..

Detta sonyforum är verkligen ett Maranatamöte av aldrig skådat slag! Jag tror nog den där pastorn t.o.m. är på väg upp ur graven igen och "ur dödlig synvinkel" blir det säkert fler halleluja därifrån oxå...

Tyvärr så är Sony bara leksaker jämfört med Canon, Nikon och Pentax och tyvärr så verkar det bli så i fortsättningen oxå, trots alla sonydrömmar här...

Men kul är det att följa den här mässan, sepciellt nu när Mats fått luft igen från nånstans, även om han, tack och lov, får lite sansade synpunkter från andra till livs oxå .

Mitt inlägg är dock mest raljant ;-)


Ja men det är väl en ganska typisk/vanlig syn många inskrängta användare av något av dom två stora märkerna har...att alla andra märken som valt en annan väg/teknik och inte erbjuder samma/lika stort utbud av objektiv mm ses som leksaker.

Men den dagen Canon och Nikon kommer med spegellösa kameror och EVF så kommer det helt plötsligt låta annorlunda...då kommer det vara så bra och inte heller kommer deras kameror med tex EVF att ses som leksakskameror.

Har ägt både Canon och Nikon och jag måste säga att dom är trotts att dom är störst och gör väldigt bra leksaker samtidigt är väldigt trista......sällan kommer dom med något nytt o spännande i from av riktigt användbara funktioner i sina kameror utan traskar på i samma fotspår kameramodell efter kameramodell.

Men men smaken är ju som sagt som baken....jag gillar Kalle Ankas Jul,James "Åsa-Nisse" Bond och "For Your Eyes Only" och ser gärna dessa på en högupplöst OLED-skärm :)
 
Nja, det kan inte bara vara trams även om budskapet drunknar bland löjligheterna. Nånstans finns en öm trampad Canon-tå, eller så tycker han genuint illa om företaget Sony. Ser fram emot att några verkliga argument och synpunkter framkommer från Leif.

/Mats

Han gillar helt enkelt inte EVF och Sony o därför är det leksaker....undrar hur det kommer att låta den dagen Canon kommer med systemkameror som är spegellösa och systemkameror med EVF :)
 
Vänta bara tills Leica kommer med EVF i sin M17 - då kommer det bli liv i luckan. Förmodligen blir det mer protester då än när de inför autofokus i M15.

Den kamera jag använder mest just nu har LV, EVF och OVF. Alla varianterna är bra, men vid olika tillfällen. Jag använder dock oftast sökaren i optiskt läge ...
 
Nej dessa nackdelar finns/ses i alla EVF mer eller mindre....även dom riktigt dyra externa high end EVF som används vid tex professionell videoproduktion...EVF är inget nytt och Sony är inga nybörjare på området heller..det krävs ett väldigt stort kliv i utvecklingen för att blir av med dessa nackdelar.

Det där tror jag inte en sekund på....Sony har hållt på med EVF länge o det har funnits/finns både i deras stillbildskameror och videokameror så varför skulle dom inte göra tex A55 färdig/så bra dom kunde när det inte är nått nytt för dom??

Ok då, då är det A55s EVFs och provideokamerornas EVFs nackdelar då.
Det finns olika tekniker och OLED fanns innan A55, så om det är bättre så valde inte Sony att sätta de tbästa de kunde i A55.

Utveckling drivs av ett behov. För video är det inte högprioriterat att ha kort fördröjning och det är nog inte displayen i första hand som är flaskhalsen, utan utläsningen från sensorn.

Med stillbild finns istälet et verkligt behov av det och då kan man koncentrera utvecklingsresurser på att lösa det specifika problemet, så jag tror inte alls bara för att det inte är blixtsnabbt i video inte kan vara det i Sonys nya stillbildskamera.

Dessutom är det visst värdefullt med snabb AF vid filmning om man t.ex. följer rörliga mål som vid motorsport eller flygande fåglar osv. Filmatografi gör säg bäst med manuell fokus och ofta vid planerade tagningar där panorering/åkning/fokusering tränats in i förväg och vrids till uppmärkta ställen, inte i första hand skärpemässigt vad som ses i sökaren ad-hoc.

Snabb AF vid filmning går ju faktiskt att enkelt stänga av, på A77 enkelt med en tryckknapp vid tummen, men en kamera so inte har det är det väldigt svårt att sätta på funktionen, så någon nackdel är det inte. Att det blir för snabbt för att bli snyggt skulle kunna lösas med en inställning "långsam AF", men ett långsamt system går inte att ställa om till "snabb AF" med ett menyval.

Så att det är någon nackdel med snabb AF vid filmning kan jag inte förstå.
Nu är det här ju en APS-C, så hyperintressant på det sättet är det ändå inte. om A77 blir riktigt super så ser jag mycket fram emot de kommande FF-modellerna med samma koncept.


/Mats
 
Han gillar helt enkelt inte EVF och Sony o därför är det leksaker....undrar hur det kommer att låta den dagen Canon kommer med systemkameror som är spegellösa och systemkameror med EVF :)

Det är fullt tillåtet att ha vilka åsikter man vill. Klädsamt dock om man underbygger dem med sakliga argument.

Nedsättande omdömen om andra personer man inte ens känner och sätt att uttrycka sig är däremot något annat.


/Mats
 
Inte för att jag behöver ta Leif Bength i försvar, men han är en tämligen kär polare till mig och forumet bör nog ta hänsyn att karln tycker om att förgylla en del forum. Dessutom tål han att få stryk tillbaks och han hade ju vänligheten att påpeka att det var raljant.

Så han må ursäktas för att han sitter någonstans i sin inavlade hemtrakt i Dalarna och stärker sig med halvrutten mäsk eftersom han efter T-spritintaget tog fel på HB-apparaten och WC-stolen. Sedan han fått sina lugnande piller hör han Horgalåten baklänges. Jag har ändå skickat upp kvinnligt sällskap till honom som jag hoppades skulle hålla honom på mattan. Men hon har väl just nu de där dagarna i månaden...

Eftersom han och jag har identiska Canon-kamerahus (7D o 5DMkII) kan jag lätt inse hans frustration över dessa skapelser som vad gäller funktion verkar hopknåpade för 10 år sedan som terapiarbete på Säters slutna fasta paviljong.

För att få utlopp för denna agression tillgriper han därmed den synnerligen mänskliga åtgärden att racka ned på ett annat märke. I själva verket önskar han sig helt andra kameror. Och jag förstår honom. När jag använder dessa kadaverluktande Canonkameror gör jag det enbart för att stärka och späka mig själv.
Kontrasten i känsla när man får hålla i en riktig kamera från exempelvis Sony känns då så befriande.

Det enda som kan bota en Canonkamera från att ta tekniskt undermåliga bilder är att hälla en dos superlim över avtrycket, samt som gardering låta objektivlocket sitta kvar och låta batteriet vara olafddat.

Å andra sidan är Sonykameror också rena exkrementsamlingen, men nästan acceptabla i jämförelse. Nikon är fruktansvärda skapelser som enbart ynglar av sig i tid och otid eftersom gummit släpper på kamerahusen. Hela jävla kameravärlden är därmed full av bastarder.

Både Canons och Nikons långa telen är dock förnämliga till att använda som vinkaraffer. De längsta varianterna har dock inköpts av forskningssjukhusen för att kunna utföra rektoskopi på dalkarlar.

EVF, OVF, SSS, HSM, IS, USM,SSM, VR, IF-S, DX, FX, APS-C, FF, HDR, ISO och alla beteckningar för onödiga finesser på Sony, Nikon, Canon, Pentax, Olympus, Panasonic, Sanyo,Samsung äär bara skit.

Bara till att bunta ihop alla jäkla kameror och dumpa i Orsajön. Bättre att gå till Hötorget och köpa en riktig tavla med en älg som rapar i siluett i solnedgången.

Om jag skriver att detta inlägg INTE är raljant så blir jag ju inte trodd, så det är väl raljant.

Hörru, din förbaskade dalkarl! Kommer du ned till civilisationen i Småland till hösten? Välkommen isåfall.
Frugan hälsar. Sticker en runda till Lund ikväll och blir borta ett par dagar. Kul att åka utomlands någon gång.

//Lennart
 
Mats!

Nu får du ju sluta att deppa ihop. Känns nästan som du gett upp på Sony ju :)

De har ju varit en udda fågel på kameramarknaden sedan start, men de har ju också varit bäst vid varje större släpp. Jag tänker på a700, , 550, 900, 850 och ja, varför inte NEX och a33/55 ...

Även om inte alla passade dig så har du väl ändå ägt majoriteten av dem (skojjar lite nu ;-) )

Enda sättet för Sony att ta marknad är ju att släppa revolutionerande och coola grejjer, eller att prisa sig in på marknaden som de gjorde med FF-modellerna. Jag är helt övertygad om att de kommer finnas kvar även om EVF:en inte är ett mirakel. (sen är det ju trevligt om den ÄR ett mirakel)

Näää, inte byta system nu Mats, vem skall vi då ha som testpilot på varje ny Sonykamera som släpps?

................... ;-)

//Björn

Var lite deppig, men när jag började skriva pepade jag mig själv ;-)

Nä, faktiskt, vet inte riktigt vad jag ska tro. Det hänger mycket på EVFen som sagt och andra kunniga människor sågar ju den innan man sett den och om det är så kass vete sjutton om jag är så förtjust i att fortsätta med Sony. Fast jag (verkar vara den enda) tror att den kommer att bli bättre än många tror.

Jag har faktiskt haft alla de du räknade upp, A700, A550, A580, A850, A900, NEX-5 (fast ingen A33/A55). A700 hade jag bara en dag iofs ;-).

Som sagt, vi får väl se hur de blir. Tror att allt som finns att säga innan vi vet säkert har sagts minst 5 gånger vid det här laget... och en del annat också.

Dags att dom lanserar den där kameran nån gång!!!


/Mats
 
Nja, det kan inte bara vara trams även om budskapet drunknar bland löjligheterna. Nånstans finns en öm trampad Canon-tå, eller så tycker han genuint illa om företaget Sony. Ser fram emot att några verkliga argument och synpunkter framkommer från Leif.

/Mats

Men det är nog inte bara vi som trampat på Canon-tån. Jag tror att många inte hämtat sig ännu efter Micke Risedal alias Charles Bronson var inne och röjde i Canon-hörnen sist och sågade bl.a. annat 5D MK II ordentligt lågt när han påvisade att FF-sensorn i den inte alls kunde mäta sig med den Sony-APS-C-sensor som sitter i A580, Nikon D7000 och Pentax K5 på låga ISO när det gällde DR. Det tog ordentligt hårt och snurrade liksom upp Canon på deras egen planhalva - där de länge varit ledande på sensorteknik och bildkvalitet men nu uppenbarligen fått se sig ordentligt omkörda. Till på köpet mycket visuellt illustrerat och dokumenterat av Micke. Det var ju rena "Death wish" i fråga om shoot out. Hela två steg sämre DR och dessutom gräslig bandning som är svår att göra sig av med på annat sätt. Det borde ju liksom varit precis tvärtom när man jämfört en FF- mot en APS-C-sensor.

Det måste ju var svårt att smälta att en toycamera som A580 har en mer än hälften så stor sensor som i dessa fall presterar avsevärt bättre i dessa avseenden än Canons FF-sensor som folk betalt dyra pengar för. Det är surt när man satsat så mycket deg på att ligga på topp och sen inte ens har grejor som presterar bättre än de billiga leksakerna från Sony. Jag bara väntar på att Tony Rickardsson kommer in över tröskeln med en 5D MK II runt halsen och säger: " Näää, jag är fan inte bitter". För det är ju dessutom extra svårt för honom som verkligen är van att alltid ligga på topp :)

Å andra sidan så kan man ju avsluta med att varenda DSLR blir kandidat till att fungera som bokstöd efter några år eftersom det mesta är näst intill osäljbart med 0 eller näst intill i andra handsvärde. Ska man dra en parallell till bilvärlden så är det som att ha en gammal LLoyd, eller en spånkorg från DKW eller hemska tanke, en Goggomobil till försäljning.
 
Senast ändrad:
Det är tack vare er ,Mats Lillnor,Lennart Aspman,Sten-Åke Sändt ,Mayro (som jag saknar här på FS) och alla ni andra trevliga Sony-användare ,som jag fortfarande är medlem på Fotosidan ! Tycker det är så kul att varje dag gå in här i Sonyforumet och läsa vad ni skriver om ! I de andra trådarna är det mest bitterhet och påhopp man möts av,och när vissa kommer in här och spyr ut sin galla känns det jävligt tråkigt !

Är som sagt själv Nikonanvändare men ser fram emot A77 lika mycket som ni gör och hoppas det blir en riktig "killer" !

Medan Nikon/Canon i många år tagit småkliv framåt med lite förbättringar här och där ,har ju Sony på kort tid tagit stora kliv och är ikapp "bjässarna" i fråga om bildkvalite ,snabb AF plus dom på sista tiden varit mycket innovativa med nya lösningar.Nikon kan ju inte ens skaffa fram en snabb livewiev så den blir användbar.

MVH/ "En som är gift med fru Nikon men fantiserar om fröken Sony !
 
Ok då, då är det A55s EVFs och provideokamerornas EVFs nackdelar då.
Det finns olika tekniker och OLED fanns innan A55, så om det är bättre så valde inte Sony att sätta de tbästa de kunde i A55.

Utveckling drivs av ett behov. För video är det inte högprioriterat att ha kort fördröjning och det är nog inte displayen i första hand som är flaskhalsen, utan utläsningen från sensorn.

Med stillbild finns istälet et verkligt behov av det och då kan man koncentrera utvecklingsresurser på att lösa det specifika problemet, så jag tror inte alls bara för att det inte är blixtsnabbt i video inte kan vara det i Sonys nya stillbildskamera.

Dessutom är det visst värdefullt med snabb AF vid filmning om man t.ex. följer rörliga mål som vid motorsport eller flygande fåglar osv. Filmatografi gör säg bäst med manuell fokus och ofta vid planerade tagningar där panorering/åkning/fokusering tränats in i förväg och vrids till uppmärkta ställen, inte i första hand skärpemässigt vad som ses i sökaren ad-hoc.

Snabb AF vid filmning går ju faktiskt att enkelt stänga av, på A77 enkelt med en tryckknapp vid tummen, men en kamera so inte har det är det väldigt svårt att sätta på funktionen, så någon nackdel är det inte. Att det blir för snabbt för att bli snyggt skulle kunna lösas med en inställning "långsam AF", men ett långsamt system går inte att ställa om till "snabb AF" med ett menyval.

Så att det är någon nackdel med snabb AF vid filmning kan jag inte förstå.
Nu är det här ju en APS-C, så hyperintressant på det sättet är det ändå inte. om A77 blir riktigt super så ser jag mycket fram emot de kommande FF-modellerna med samma koncept.


/Mats

Skulle säga att det är alla stillbilds och videokamerors nackdel.
Nu hänger jag inte med...utläsningen av sensor är betydligt snabbare i en videokamera än i en stillbildskamera vilket gör att utläsningshastigheten av sensorn i en stillbildskamera är ett betydligt större problem än i en videokamera.

För att en EVF skall fungerar bra så måste hela kedjan vara så bra/snabb som möjligt...när det gäller stillbildskameror så är det i dagsläget är utläsningen av sensorn som är det stora problemet....och problemet med utläsningen av sensorn blir större ju större sensor man använder sig av.

OLED kontra LCD spelar mindre roll....då är det viktigare med hög upplösning och uppdateringsfrekvens i panelen.

För att skicka en videoström på tex 2208 x 1248 (2.8MP in 16:9) från sensorn till till EVF så krävs det att kameran kan läsa ut detta från sensorn väldigt snabbt och skicka denna videoström vidare någonstans runt 60fps för att det ska blir bra....kanske upp emot 120fps för att det skall matcha dagens panelers uppdateringsfrekvens o blir riktigt bra.

Filmning...är väl ingen som sagt/påstått att snabb AF vid filmning är en nackdel?? Det är väldigt användbart i många situationer men i många situationer är MF bättre då man har bättre kontroll plus att det ger ett snyggare resultat många gånger...Sonys fasdetekterande-AF i video är faktiskt för snabb och inte tillräckligt mjuk för att ge ett riktigt snyggt och behagligt resultat i många situationer.
 
Senast ändrad:
---
Nä, jag tycker fortfarande € 750 är hutlöst som tillägg verkar hutlöst.
---
Men det finns väl ändå ingen möjlighet att redan nu avgöra ifall detta pris är hutlöst eller ej - det är i alla fall tänkbart att det kan visa sig vara ett alldeles sjuj*kla objektiv, så att priset är helt rimligt - eller kanske väldigt billigt t.o.m. ...

Jag har åtminstone inte för min del sett ett enda utlåtande från någon som har använt detta objektiv.


---
Andra märken verkar inte lika kit-bundna som Sony. Nikon D90 m.fl. hittas ofta i kit med Sigma-objektiv hos t.ex. Expert m.fl.

/Mats
Detta har inte ett dugg med Sony att göra. För ett antal decennier sedan var Expert generalagenter för Sigma, vilket medförde att det då under lång tid såldes massor av Minolta DSLR-kamerapaket med enbart Sigma-objektiv. Till stor förtret för det lilla fåtal av oss som visste hur stor skillnad det var mellan Sigma-"piratobjektiven" och Minoltas originalobjektiv (speciellt på den tiden). De flesta användare var förstås totalt okunniga om detta, så Expert tjänade säkerligen mycket bra på detta under flera decennier. Man kan säga att Expert införde billiga och dåliga kitobjektiv mycket långt innan vare sig Minolta, Canon, Nikon etc. gjorde detta...


Edit: Såg just att det andra citatet redan var skrivet om (har inte alls hunnit att läsa alla inlägg i denna tråd - bara läst lite här och där).
.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.