avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
.
HALLELUJA!
Och gud sände sin enfödde Sony till jorden för att frälsa alla kameraägare och rädda alla dslr-ägare från allt helvetes skräp som toppdisplayer, ovf-er, snabba seriebildstagningar med full koll, snabb minneshantering, rapphet i allmänhet, objektivutbud m.m.
Tyvärr så skickar han med bara gamla kompaktkamerafinesser m.m. och en gammal tv att titta i för att se vad som hände. Typska sonyinnovationer tydligen... )
Senaste ryktet säger dock att i den kommande "pro-evf-modellen" ska Kalle Ankas Jul vara utbytt mot James "Åsa-Nisse" Bond och "For Your Eyes Only" för att locka professionella fotografer... Häpp!..
Detta sonyforum är verkligen ett Maranatamöte av aldrig skådat slag! Jag tror nog den där pastorn t.o.m. är på väg upp ur graven igen och "ur dödlig synvinkel" blir det säkert fler halleluja därifrån oxå...
Tyvärr så är Sony bara leksaker jämfört med Canon, Nikon och Pentax och tyvärr så verkar det bli så i fortsättningen oxå, trots alla sonydrömmar här...
Men kul är det att följa den här mässan, sepciellt nu när Mats fått luft igen från nånstans, även om han, tack och lov, får lite sansade synpunkter från andra till livs oxå .
Mitt är dock mest raljant ;-)
Leif, jag försöker hitta kornen av det seriösa i ditt inlägg, för det måste ju finnas någon substans bakom dina åsikter trots allt. När du tar dig besväret att fetmarkera är på det där sättet så måste du mena lite allvar med det någonstans också.
Vad är det som gör att du menar Sony är leksaker jämfört med Nikon och Canon? Eller att det bara är kompaktkamerafinesser?
Menar du alltså att det där specialfallet med långsamt minneskort och full serietagningsbuffert som gjorde att A55 låste sig i 50 sek. bland de första testerna av den är något du tror inte är åtgärdat?
Menar du att snabb seriehastighet, 10-15 fps, med kontinuerlig AF även under exponeringarna är en kompaktkamerafiness? Även om sökarbilden bara skulle hinna med att visa uppdateringar var annan eller var tredje bild blir det ändå som att titta i en DSLR med 4-6 fps.
Sony har inte på länge haft någon riktig kamera i APS-C klassen, men det här blir ju en bra vädertätad metallhistoria. Tycker du A900 med Zeiss-objektiv och original VG känns som en leksak också? Den här kommer att vara i samma klass, fast modernare.
Sony är rätt duktiga på sensorutveckling. Med en 24 mpx (äkta) APS-C med ISO-värden över 100 000, är det kompaktkamerastil på det, eller något som inte kan mäta sig med t.ex. Canon?
Menar du att Sony som företag inte skulle klara av att agera professionellt på en pro-marknad och rikta sig till yrkesfolk?
Tycker du inte att inbyggt GPS, trots att det finns i kompaktkameror idag, inte skulle vara ett värdefullt tillskott till yrkesfotografer? Det finns ju som tillbehörsgrunkor för flera tusen till t.ex. Canon som används av reportagefotografer mm.
Jag har all respekt för din yrkesskicklighet och det är möjligt att EVF inte på ett bra tag kan ersätta OVF på ett bra sätt för just ditt fotograferande, men det är ändå ett litet undantag jämfört med alla situationer där EVF faktiskt är överlägset OVF.
Kvaliteten på EVFen blir som sagt totalt avgörande här. Det verkar vara en massiv åsikt att den inte kan bli speciellt bra och blir det så är som sagt jag också mycket tveksam. Det som, starkt, talar emot det är just att Sony själva (som är de enda som idag vet vad den levererar) sätter allt på ett kort på det här sättet, det skulle vara en gigantisk risk och rent ut sagt idiotiskt om den inte håler måttet.
Sist en liten fråga om du har något personligt emot mig eftersom du uttrycker dig "Mats har fått luft nånstans ifrån" och att mina åsikter varit osansade? Vad är det egentligen som är så osansat? Kan du ta upp några konkreta punkter från t.ex.. mitt långa inlägg ovan där jag länkade till ditt förra där du sa ungefär samma trams som nu?
/Mats
Senast ändrad: