Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har varit borta ett par veckor och kan ha missat en diskussion om detta, men enligt denna ryktessajt så kommer man att få betala €750 för A77s "normalzoom" (16-50mm f/2.8). Om det inte har CZ-stämpel, kommer det då att funka? Tillåt mig tvivla...

Du får nog gå tillbaks lite i tråden för att få en överblick: Det är ju egentligen inte CZ-stämpeln som avgör om den ska funka:). Men om du menar funka försäljningsmässigt så inte för min del eftersom den har s k SAM-drift av AF istället för SSM-drift, d v s man ska kunna fokusera det manuellt direkt utan att behöva ta kameran från ögonen och knäppa på en knapp från AF till MF. Alla moderna CZ-gluggar till Sony har SSM-drift. Motsvarande finess finns i betydligt billigare Canonobjektiv, dito Nikon och dito många Sigma.

Så för det priset utan SSM är det fler än jag som reagerat. Men läs igenom de ganska många inläggen tidigare i tråden och Välkommen tillbaks till tråden. Antar du haft någon typ av semester.

//Lennart
 
Senast ändrad:
direkt utan att behöva ta kameran från ögonen och knäppa på en knapp från AF till FF.
//Lennart

Jag skulle älska A77 så mycket om att ta denna finess att få FF med en sensationella knapp till mitt hjärta om den nu finns. Då kanske man också får 37 MP och kameran omvandlas till en A99.

Underbar knapp mera sånt Lennart !

//Annan Lennart.
 
Tack Lennart för tipset, var in till Media Markt idag och tittade på version 1 som dom ville ha 8600 Kr. för så då måste Cyberphoto ha ett bra pris om det nu stämmer fast detta objektiv inte finns till försäljning än. Lite synd att det inte har F/2.8 men priset hade väl dragit iväg rejält då.

Mvh. /Lennart tagen med Samyang 8 mm.

Media Markt är ett lustigt varuhus, oavsett vilken stad det ligger i. Ibland så håller dom svindyra priser på en pryl. Samma pryl kan dom rea bort på ett annat varuhus för mindre än halva priset samtidigt som förstnämnda varuhus behåller sitt höga pris.

Jag skaffade ett Tamronobjektiv för inte så länge sedan för 2190:- på MM i Växjö, Samma glugg såg jag de tog 4.290:- på MM i Jönköping när jag åkte förbi där dagen därpå. Normalpriset för den gluggen på nätet är c:a 3.900:-.

F/2.8 på en sådan zoom? Det är inte bara priset som skulle dragit iväg till Sydpolen. Vikt och storlek hade ökat i samma grad. Och skulle prestandat kunnat bibehållas med den ljusstyrkan över zoomområdet så hade din plånbok drabbats av...tja, den hade nog inte överlevt. Om det mot förmodan hade gjort det skulle konvalescensen blivit mycket lååååååång. Längre än snoken du uppvisar på ditt vackra självporträtt:)

//Lennart A
 
Antar du haft någon typ av semester.

//Lennart

2 veckor i Algarve, helt underbart. Jag får plöja igenom tråden, tar det imorron. Och ja, jag menar - funkar det kommersiellt? En CZ-stämpel innebär säkert minst €100 extra i möjligt prispåslag. Men utan SSM? Är det verkligen så? Ni behöver inte svara, jag lusläser tråden imorron. Nu släcker jag lyset. Godnatt!

:) Lennart L
 
Jag skulle älska A77 så mycket om att ta denna finess att få FF med en sensationella knapp till mitt hjärta om den nu finns. Då kanske man också får 37 MP och kameran omvandlas till en A99.

Underbar knapp mera sånt Lennart !

//Annan Lennart.

Visst, en underbar uppfinning. Jo, visst var det ett skrivfel, men jag hann redigera det. Fast i själva verket existerar en liknande menystyrd funktion i A900/A850. Kameran går att växla från FF till APS-C läge och lämnar då en 11Mp-bild istället för 24,6 Mp.

Kul att du hann upptäcka det så snabbt,

//Lennart A
 
Kul ?
Vad gör man inte för att få kompisar hehe.

Ja du kan cropa ned du med dinna FF, men hade du kunnat göra det åt andra hållet så hade du trollat rejält.

Antar att att Sony A99 kommer att kosta en bra bit över 30 lakan om den får 37 MP.
Men snart kommer mer info så man blir varse om allt det nya.

Inte ofta du skriver fel så man kan rätta dig hehe.
Mvh. /Lennart Godernattar.......ZZZzzzzz
 
För att snacka annat och allvarligare saker så håller jag med dig fullständigt att jag inte borde begära mer av livet och att jag borde vara en lycklig prick.
Dessvärre är jag sällan lycklig p g a att jag är en orolig själ och målar hela djävulskolonier på väggen.

Det anses väl inte vara comme il faut att skriva sådant på sociala medier (som ju FS får anses vara), men det känns viktigt för mig att inte försöka vara någon annan än den jag är. Däremot lämnar jag inte ut de tragiska omständigheter som fått mig att bli sådan.

Men utan min fru skulle jag nog inte existera idag. Och har man en sådan livskamrat får man nog anse sig väldigt lyckligt lottad.

Sjön är jag också tacksam över. Det tragiska med den är ju att Joakim Bengtsson och hans gelikar söder om Kronobergs länsgräns (läs Skåne) håller på att dricka upp den. Bolmen må vara stor (bolm betyder stor på fornnordiska), men skåningarna äro många:)

A pro pos Joakim: snyggt presenterad jämförelse, förresten!

Men glöm inte att kreatur som avbildats nedan lever i ert dricksvatten. Vad det har att göra med A77 vet jag inte, men jag brukar bli lite mer galen vid denna tidpunkt. Normalt sett är jag bara halvgalen.

MVH//Lennart

Det är individer som du, Lennart, som gör att det känns värt att hänga på fotosidan :)
 
Jag har varit borta ett par veckor och kan ha missat en diskussion om detta, men enligt denna ryktessajt så kommer man att få betala €750 för A77s "normalzoom" (16-50mm f/2.8). Om det inte har CZ-stämpel, kommer det då att funka? Tillåt mig tvivla...

Varför skulle det inte funka....det är i samma prisklass som Canon 17-55/f2,8 IS o det är folk som köper trotts avsaknaden av L-märkning så är Sonys 16-50 bara bra byggt och presterar bra optiskt så lär folk köpa det....förhoppningsvis så blir det ett G-objektiv.
Men visst Sony lär sälja långt ifrån det antalet som Canon har gjort.

Har för mig att Sony sagt att några fler APS-C dedikerade objektiv än 16-80 med A-fattning blir det inte utan alla CZ-objektiven med A-fattning kommer i fortsättningen vara gjorda för FF.
 
...................................Jag kan till fullo förstå Sten-Åkes frustration. Dock är finessen tydligen inte så högt prioriterad, enl recensionerna ägarna till 17-70 skrivit på FS sidor för produktrescentioner.

Egentligen borde faktiskt HSM-märkningen kunna berättiga ägaren som trott sig skaffat ett objektiv med AF-överridning att få häva köpet såvida det nu inte står något i objektivets manual (vilket det antagligen gör) och det gått kort tid efter köpet.

/Lennart Aspman

Ursäkta att jag bara helt kort kunde kommentera ditt mail i fredags Lennart. Skulle snabbt ut i skärgården.

Jag har kollat i manualen till Sigma 17-70mm F2.8-4 DC MACRO OS HSM och inte hittat något om överridning av AF efter initial låsning (typ DMF). Att folk som köpt inte reagerat på att objektivet inte går att överrida a la DMF tycker jag inte är så konstigt. Det handlar bara om förväntningar och har man inga så är det inte konstigt att det inte ens uppmärksammas i tester.

Jag har själv visat flera gamla Konica Minolta-fotografer hur DMF funkar med deras kameror. I det fallet var det ju så att DMF inte var aktivt "by default" utan måste slås på i "menyträsket". Fördelen med DMF i kamerahusen är ju annars att den tekniken funkar även med skruvdrivna gamla Minoltaobjektiv. Läste man inte manualen till kameran var risken överhängande att man man aldrig skulle hittat denna verkligt coola och mycket användbara funktion. För mig var den oumbärlig med et av mina gravt felfokuserande objektiv som jag ändå använde flitigt då det annars var optiskt mycket bra. Det hade varit fullständigt obrukbart annars. Det underlättade att först aktivera AF och sedan finlira med MF.

Om jag inte missminner så gjordes det ett objektivtest med normalzoomobjektiv i DigitalFoto-blaskan (som f.ö. Sigmas 17-50mm vann) för några nummer sedan och där skriver man att HSM i det objektivet också är av en lite enklare typ som inte har överridningsfunktion trots att den har HSM. Detsamma gäller alltså 17-70mm objektivet. som jag tidigare påpekat.

Så jag tror nog att vi kan konstatera att både Sigma 17-50 F2.8-4.5 DC OS HSM och Sigma 17-70mm F2.8-4 DC MACRO OS HSM verkar ha denna lilla tråkiga egenhet att inte kunna frikoppna fokusmotorn efter låsning. Har Sigma 18-50 F2.8-4.5 DC OS HSM samma problem? Jag har lite svårt med Sigma-modellerna som jag tycker verka väldigt snarlika och dessutom finns de ju i flera olika generationer.

Å andra sidan så är jag långtifrån missnöjd i övrigt. Man mycket för pengarna ändå i båda fallen, så jag är beredd att ursäkta Sigma ändå. Så hur är det med
 
Senast ändrad:
Äh jag i skeptisk!


Det här börjar ju låta som rena Maranatamötet!
Nu väntar vi bara på att Målle Lindberg ska komma ner från himlen (i fallskärm) med fräslsningen i form av en A77:a i sin norra karda (eller är det kanske Lasse Borgs kompis som kommit hem från USA?). Församlingen har uppenbarligen redan sett ljuset och talar i tungor.

Jag kan inte låta bli att fascineras av denna A77 som redan innan någon överhuvudtaget sett den tydligen fått helt magiska och mytiska egenskaper. Vi får väl innerligt hoppas att inte förväntningarna är för höga och kommer alltför mycket på skam. Ett kamerahus är ett kamerahus och det blir inte bättre bilder än dina gamla objektiv tillåter. Vi får väl hoppas att folk har råd att uppgradfera kitobjektivet också för annars ligger nog besvikelsen farligt nära :). Det här med ännu fler pixlar har som sagt en väldigt brant kurva för avtagande nytta.

Det jag skulle vilja se är om Sony tänker utnyttja den allt högre upplösningen på sensorerna till att göra något lite nytt åtminstone för Sony SLT, såsom att exv. i samma tagning (istället för i tre olika), skapa ännu mer brusfria bilder, skapa HDR-bilder eller bygga en enda bild med av flera tagna med olika skärpeplan. Det skulle vara riktigt intressant. Annars tänker i alla fall jag vänta lite med jublet (som jag sett redan bryta ut i ett antal andra forum). Är det inte lite väl tidigt att ta ut den glädjen i förskott?

Själv önskar jag mig nog hellre en vädertätning att lita på. Tycker det är utmärkt att åtminstone en av konkurrenterna vädertätat både hus och kitobjektiv till ett system man kan lita på i alla väder - till ett bra pris. Vad spelar det för roll om huset är tätt om objektiven läcker?


Er ständigt hängivet skeptiske

Doktor Dängroth
 
En en inte så liten sak som slår mig ganska ofta är att jag hade gärna sett vädertätade gluggar då de inte sällan kostar mer eller lika mycket som själva kamerahuset och en glugg ska gärna överleva ett par kamerahus. När det gäller vädertätade gluggar så är nästan alla lika dåliga, vissa märken har ett fåtal/några gluggar som är tätade och då oftast de lite dyra modellerna.
 
Varför skulle det inte funka....det är i samma prisklass som Canon 17-55/f2,8 IS o det är folk som köper trotts avsaknaden av L-märkning så är Sonys 16-50 bara bra byggt och presterar bra optiskt så lär folk köpa det....förhoppningsvis så blir det ett G-objektiv.
Men visst Sony lär sälja långt ifrån det antalet som Canon har gjort.

Har för mig att Sony sagt att några fler APS-C dedikerade objektiv än 16-80 med A-fattning blir det inte utan alla CZ-objektiven med A-fattning kommer i fortsättningen vara gjorda för FF.

Objektivet blir säkert alldeles utmärkt optiskt och även vad gäller precision i zoom- och fokusring ( d v s inga tråkiga glapp). Däremot så gäller fortfarande min inställning att SAM-drift är "för lite" på denna glugg.
För de som aldrig använt och därmed inte saknar manuell överridning av AF snabbt spelar det säkert kvitta.

Men jag körde en CZ-zoom med SSM på lånad A55, kickade in förstorad sökarbild i EVF:n och finjusterade fokus manuellt i ett svep. Herregud vilken extra skärpa och krispighet som uppstod. Togs bilden enbart med AF var även den bra, men missade det sita elementet.

Canons 17-55/2.8 IS USM är jag väl förtrogen med.och det ligger i samma prisklass, som du skriver, men har därtill äkta USM (=SSM+inbyggd IS). Så jag vidhåller min åsikt att Sony skulle lagt till SSM i denna glugg.

Men ssv, den blir säkert bra i övrigt.

MVH//Lennart
 
Äh jag i skeptisk!


Det här börjar ju låta som rena Maranatamötet!
Nu väntar vi bara på att Målle Lindberg ska komma ner från himlen (i fallskärm) med fräslsningen i form av en A77:a i sin norra karda (eller är det kanske Lasse Borgs kompis som kommit hem från USA?). Församlingen har uppenbarligen redan sett ljuset och talar i tungor.

Jag kan inte låta bli att fascineras av denna A77 som redan innan någon överhuvudtaget sett den tydligen fått helt magiska och mytiska egenskaper. Vi får väl innerligt hoppas att inte förväntningarna är för höga och kommer alltför mycket på skam. Ett kamerahus är ett kamerahus och det blir inte bättre bilder än dina gamla objektiv tillåter. Vi får väl hoppas att folk har råd att uppgradfera kitobjektivet också för annars ligger nog besvikelsen farligt nära :). Det här med ännu fler pixlar har som sagt en väldigt brant kurva för avtagande nytta.

Det jag skulle vilja se är om Sony tänker utnyttja den allt högre upplösningen på sensorerna till att göra något lite nytt åtminstone för Sony SLT, såsom att exv. i samma tagning (istället för i tre olika), skapa ännu mer brusfria bilder, skapa HDR-bilder eller bygga en enda bild med av flera tagna med olika skärpeplan. Det skulle vara riktigt intressant. Annars tänker i alla fall jag vänta lite med jublet (som jag sett redan bryta ut i ett antal andra forum). Är det inte lite väl tidigt att ta ut den glädjen i förskott?

Själv önskar jag mig nog hellre en vädertätning att lita på. Tycker det är utmärkt att åtminstone en av konkurrenterna vädertätat både hus och kitobjektiv till ett system man kan lita på i alla väder - till ett bra pris. Vad spelar det för roll om huset är tätt om objektiven läcker?


Er ständigt hängivet skeptiske

Doktor Dängroth

Närå,ingen frälsare här inte, men min kompis är på semester i främmande land, over där, eventuellt skall han titta på en A77:a, om möjligt skall jag kolla in den senare, när han har kopt den, har meilat over där, -det blir inget köp, - om han tycker den är för klumpig, fick jag till svar.

Trevlig sommar, skrivet ombord på en segelbåt,
alias larsborg
 
Trevlig sommar själv!

I går fick du väl i alla fall vind så det räckte?
Var en bra bit över 10 sekundmeter i byarna ute i skärgården hela dagen på fjärdarna utanför Vaxholm.
.... men du fegade väl och låg förtöjd och inblåst på lagom avstånd till någon trevlig skärgårdskrog :).
 
Objektivet blir säkert alldeles utmärkt optiskt och även vad gäller precision i zoom- och fokusring ( d v s inga tråkiga glapp). Däremot så gäller fortfarande min inställning att SAM-drift är "för lite" på denna glugg.
För de som aldrig använt och därmed inte saknar manuell överridning av AF snabbt spelar det säkert kvitta.

Men jag körde en CZ-zoom med SSM på lånad A55, kickade in förstorad sökarbild i EVF:n och finjusterade fokus manuellt i ett svep. Herregud vilken extra skärpa och krispighet som uppstod. Togs bilden enbart med AF var även den bra, men missade det sita elementet.

Canons 17-55/2.8 IS USM är jag väl förtrogen med.och det ligger i samma prisklass, som du skriver, men har därtill äkta USM (=SSM+inbyggd IS). Så jag vidhåller min åsikt att Sony skulle lagt till SSM i denna glugg.

Men ssv, den blir säkert bra i övrigt.

MVH//Lennart

Jag håller med dig Lennart men i dagsläget vet vi inte säkert om det blir SAM eller SSM....hittills är det bara spekulationer och rykten.

Om det är ett G-objektiv så skulle jag blir mycket förvånad om det inte fick SSM....dock blir jag samtidigt inte heller det minsta förvånad om det blir ett icke G-objektiv som använder sig av SAM.
 
Senast ändrad:
Äh jag i skeptisk!


Det här börjar ju låta som rena Maranatamötet!
Nu väntar vi bara på att Målle Lindberg ska komma ner från himlen (i fallskärm) med fräslsningen i form av en A77:a i sin norra karda (eller är det kanske Lasse Borgs kompis som kommit hem från USA?). Församlingen har uppenbarligen redan sett ljuset och talar i tungor.

Jag kan inte låta bli att fascineras av denna A77 som redan innan någon överhuvudtaget sett den tydligen fått helt magiska och mytiska egenskaper. Vi får väl innerligt hoppas att inte förväntningarna är för höga och kommer alltför mycket på skam. Ett kamerahus är ett kamerahus och det blir inte bättre bilder än dina gamla objektiv tillåter. Vi får väl hoppas att folk har råd att uppgradfera kitobjektivet också för annars ligger nog besvikelsen farligt nära :). Det här med ännu fler pixlar har som sagt en väldigt brant kurva för avtagande nytta.

Det jag skulle vilja se är om Sony tänker utnyttja den allt högre upplösningen på sensorerna till att göra något lite nytt åtminstone för Sony SLT, såsom att exv. i samma tagning (istället för i tre olika), skapa ännu mer brusfria bilder, skapa HDR-bilder eller bygga en enda bild med av flera tagna med olika skärpeplan. Det skulle vara riktigt intressant. Annars tänker i alla fall jag vänta lite med jublet (som jag sett redan bryta ut i ett antal andra forum). Är det inte lite väl tidigt att ta ut den glädjen i förskott?

Själv önskar jag mig nog hellre en vädertätning att lita på. Tycker det är utmärkt att åtminstone en av konkurrenterna vädertätat både hus och kitobjektiv till ett system man kan lita på i alla väder - till ett bra pris. Vad spelar det för roll om huset är tätt om objektiven läcker?


Er ständigt hängivet skeptiske

Doktor Dängroth

Visst är det många som som har skyhöga förväntningar mm på A77 och jag tror dom kommer blir besvikan....A77 kommer inte att uppfylla alla dom skyhöga förväntningar mm som vissa har på denna kamera....dock tvivlar jag personligen inte på att A77 kommer vara dålig kamera...tvärt om så tror jag den kommer vara riktigt bra....dock inte överlägsen någon av dagens kameror i samma prisklass/segment.

Oavsett kameramärken så är det i princip alltid samma historia som upprepas....kameran som skall släppas/komma höjs till skyarna o sen när den väl finns tillgänglig o den inte visa sig uppfylla dom högt satta kraven/förväntningarna så börjar klagandet och sågningarna.
 
Magnus, Kristoffer, Lennart "Bleu" m fl!

Ni skriver alldeles för snälla ord om mig. Granskar jag mig själv känner jag mig inte alls sådan. Men självklart blir jag glad över era vänliga tankar. Tack!

//Lennart Aspman

PS.Tillbaks till "Maranatmöte"t. Måste kommentera pastor Sändh känner jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.