avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Det du skriver i första stycket är redan förklarat och både Sten-Åke och jag är högst medvetna om det. Samma knapp finns f ö även på 16-35/2.8 SSM, 24-70/2.8 SSM samt de skruvdrivna 85/1.4 och 135/1.8 ZA och givetvis 70-200/2.8SSM m fl.
Som framgår av mitt tidigare inlägg till Sten-Åke hade jag misstolkat hans skrivning så att han efterlyste en sådan knapp på Sigmat så det blev utflippat. Luddigt skrivet och luddigt tolkat. För övrigt är den där knappen som fungerar som stopper riktigt användbar, Ligger precis där vänsterhandens tumme hamnar och är perfekt att låsa fokus med i vissa situationer. Nåja skit samma.
Jag har kollat recensionsbanken här på FS och antalet ägare på FS är ju över hundra. Ingen av dem som har 17-70 har klagat över HSM-funktionen. Så antingen finns inte hela funktionen på den gluggen och folk verkar nöjda som f-n i alla fall eller också är det vajsing på Sten-Åkes exemplar. Dessvärre tror jag på förstnämnda alternativ. Eller dessbättre för Sten-Åke-jag vet intge.
Men nu har Sten-Åke inte svarat på mitt senaste inlägg till honom så jag vet inte om han kollat medföljande manual till gluggen för där brukar ju Sigma skriva en varning om fokusringen kan vridas fritt med AF inkopplat eller inte.
Men det är underkänt av Sigma att tydligen ha 2 olika HSM i så fall. Vissa HSM måste väl vara mer omfattande utbyggda beroende på vilken glugg som ska drivas, men basfunktionerna måste ju vara desamma. Många tror dessvärre att förkortningen DC står som förkortning för strömtypen till motorn i gluggen (jfr AC/DC. Men den står för digittal camera och det är en kvarleva från tiden när APS-C sensorn var den största förekommande sensorn på dslr. Alltså är DC=enbart för APS-C medan DG står för både fullt 35mm-format och APS-C (egentligen "även passande för digital slr") Beteckningarna har fått kvarstå sedan början av milleniet. Men HSM ska ju inte kunna feltolkas. Isåfall borde det ju står HSM resp HSM II eller allra bäst: Inte nämna HSM om det inte fungerar fullt ut.
DC står alltså även på mitt Sigma 18-50/2.8 med Canonfattning. Precis som det står på Nikonvarianten och Sonyvarianten. DC är alltså inte lika med likströmsmotor utan ett format. Precis som Di på Tamron är ett format för FF och APS-C medan DII anger endast för APS-C.
Begreppsförvirring uppstår lätt, men fanimej om HSM ska behöva ge upphov till feltolkning. Hoppas någon som äger ett 17-70 med HSM hör av sig hit och berättar hur det exemplaret fungerar.
Ha det bra//Lennart
Sorry Lennart oc Sten-Åke.
Läste inte allt innan jag svarade. ifrågasätter inte heller ett enda dugg att du har fullständig koll på hur HSM/USM/SSM/xxxSM funkar. Ville dock påpeka finessen med focus-hold knappen som även finns på vissa skruvdrivna, t.ex. Zeiss 85 m.fl. att det inte är samma sak som att låsa fokus med avtryckaren halvvägs, däremot precis som AF/MF-knapen på A900.
Du har rätt i beteckningen DC hos Sigma. Det märkliga är att det jag skrev hämtades från Sigmas egen FAQ-sida.
i videopresentationerna de har för en del objektv säger dom HSM "with full manual overide", men det finns ingen film om 17-70.
/Mats