Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Det du skriver i första stycket är redan förklarat och både Sten-Åke och jag är högst medvetna om det. Samma knapp finns f ö även på 16-35/2.8 SSM, 24-70/2.8 SSM samt de skruvdrivna 85/1.4 och 135/1.8 ZA och givetvis 70-200/2.8SSM m fl.

Som framgår av mitt tidigare inlägg till Sten-Åke hade jag misstolkat hans skrivning så att han efterlyste en sådan knapp på Sigmat så det blev utflippat. Luddigt skrivet och luddigt tolkat. För övrigt är den där knappen som fungerar som stopper riktigt användbar, Ligger precis där vänsterhandens tumme hamnar och är perfekt att låsa fokus med i vissa situationer. Nåja skit samma.

Jag har kollat recensionsbanken här på FS och antalet ägare på FS är ju över hundra. Ingen av dem som har 17-70 har klagat över HSM-funktionen. Så antingen finns inte hela funktionen på den gluggen och folk verkar nöjda som f-n i alla fall eller också är det vajsing på Sten-Åkes exemplar. Dessvärre tror jag på förstnämnda alternativ. Eller dessbättre för Sten-Åke-jag vet intge.

Men nu har Sten-Åke inte svarat på mitt senaste inlägg till honom så jag vet inte om han kollat medföljande manual till gluggen för där brukar ju Sigma skriva en varning om fokusringen kan vridas fritt med AF inkopplat eller inte.

Men det är underkänt av Sigma att tydligen ha 2 olika HSM i så fall. Vissa HSM måste väl vara mer omfattande utbyggda beroende på vilken glugg som ska drivas, men basfunktionerna måste ju vara desamma. Många tror dessvärre att förkortningen DC står som förkortning för strömtypen till motorn i gluggen (jfr AC/DC:):). Men den står för digittal camera och det är en kvarleva från tiden när APS-C sensorn var den största förekommande sensorn på dslr. Alltså är DC=enbart för APS-C medan DG står för både fullt 35mm-format och APS-C (egentligen "även passande för digital slr") Beteckningarna har fått kvarstå sedan början av milleniet. Men HSM ska ju inte kunna feltolkas. Isåfall borde det ju står HSM resp HSM II eller allra bäst: Inte nämna HSM om det inte fungerar fullt ut.

DC står alltså även på mitt Sigma 18-50/2.8 med Canonfattning. Precis som det står på Nikonvarianten och Sonyvarianten. DC är alltså inte lika med likströmsmotor utan ett format. Precis som Di på Tamron är ett format för FF och APS-C medan DII anger endast för APS-C.

Begreppsförvirring uppstår lätt, men fanimej om HSM ska behöva ge upphov till feltolkning. Hoppas någon som äger ett 17-70 med HSM hör av sig hit och berättar hur det exemplaret fungerar.

Ha det bra//Lennart

Sorry Lennart oc Sten-Åke.
Läste inte allt innan jag svarade. ifrågasätter inte heller ett enda dugg att du har fullständig koll på hur HSM/USM/SSM/xxxSM funkar. Ville dock påpeka finessen med focus-hold knappen som även finns på vissa skruvdrivna, t.ex. Zeiss 85 m.fl. att det inte är samma sak som att låsa fokus med avtryckaren halvvägs, däremot precis som AF/MF-knapen på A900.

Du har rätt i beteckningen DC hos Sigma. Det märkliga är att det jag skrev hämtades från Sigmas egen FAQ-sida.

i videopresentationerna de har för en del objektv säger dom HSM "with full manual overide", men det finns ingen film om 17-70.

/Mats

Begreppsförvirring uppstår lätt, men fanimej om HSM ska behöva ge upphov till feltolkning. Hoppas någon som äger ett 17-70 med HSM hör av sig hit och berättar hur det exemplaret fungerar.
Så här skriver Claus på Photozone om Sigmas 17-70 HSM OS till Canon.

"The focus ring is coupled to the AF mechanism so it rotates during focus operations. This is a point where the cost-cutting measurements get a little more obvious. The 17-70mm OS features the slightly simplified version of Sigma's HSM ("hypersonic AF motor"). It is still fast and nearly silent but full-time manual (FTM) override is not possible in one-shot AF mode."

Det tycks även gälla för Sigmas 17-50/2.8 HSM OS, och så här skriver han om Sigmas 18-125 HSM OS,

"As mentioned the Sigma uses a HSM AF drive. This may sound promising but this incarnation is actually about as noticeable acoustically as a conventional micro motor and it's not really much faster either. The AF accuracy was good during the field tests with the EOS 50D. Full-time manual focusing is not available."

Kanske även andra HSM objektiv från Sigma har liknande begränsningar?

Senast ändrad:
Så här skriver Claus på Photozone om Sigmas 17-70 HSM OS till Canon.

"The focus ring is coupled to the AF mechanism so it rotates during focus operations. This is a point where the cost-cutting measurements get a little more obvious. The 17-70mm OS features the slightly simplified version of Sigma's HSM ("hypersonic AF motor"). It is still fast and nearly silent but full-time manual (FTM) override is not possible in one-shot AF mode."

Då är det alltså på det viset. Borde finnas en tabell eller nåt vilka Sigma som funkar på vilket sätt. Det är ju en viktig finess och - i alla fall för mig - en mycket viktig detalj som blir avgörande för köp eller ej. Falsk marknadsföring skulle man kunna kalla det, så här skriver Sigma.

What is the difference between built-in HSM lens and DC-motor lens?
With conventional auto-focusing, auto-focus is driven by electromagnetic force of a DC-motor, gear and shaft mechanism. However, Ultrasonic Oscillation Energy operates the HSM lens and creates high-torque drive. Since this motor has no reduction gears, it has much quicker response to start and stop compared to DC- motor lenses. HSM system has virtually silent auto focus function, very quick responsive auto focus function and "full-time" manual focus, wherein AF can be overridden without disengaging the AF mode altogether.

Fullständigt ljug alltså när det gäller 17-70!

/Mats

(HSM - USM - SSM - USD - AF-S) är bara en motorprincip. Hur man sedan använder motorn är ju inte definierat av enkom detta. De mycket större (och mycket dyrare) ringformade statorerna som går "runt objektivet" är ju en specialvariant av piezomotorer. De dyrare objektiven brukar ha såna.

Men man kan ju bygga en vanlig mikromotor av principen också, som driver en motoraxel som driver kopplingen mot AF. Gör man detta (billigare, mindre, lättare) är det ingen skillnad mot en vanlig elektromagnetisk mikromotor - då beror "full time override" på hur man mekaniskt konstruerar drivningen av fokus-snäckan. Precis som förr i tiden, men motorn är tystare.

Jag har för mig Canon har nån kortare förklaring på principerna i någon av sina Lens Work Books om någon vill leta upp den..

[edit]
Bok 9, kapitel 9 var det.
[/edit]

(HSM - USM - SSM - USD - AF-S) är bara en motorprincip. Hur man sedan använder motorn är ju inte definierat av enkom detta. De mycket större (och mycket dyrare) ringformade statorerna som går "runt objektivet" är ju en specialvariant av piezomotorer. De dyrare objektiven brukar ha såna.

Men man kan ju bygga en vanlig mikromotor av principen också, som driver en motoraxel som driver kopplingen mot AF. Gör man detta (billigare, mindre, lättare) är det ingen skillnad mot en vanlig elektromagnetisk mikromotor - då beror "full time override" på hur man mekaniskt konstruerar drivningen av fokus-snäckan. Precis som förr i tiden, men motorn är tystare.

Jag har för mig Canon har nån kortare förklaring på principerna i någon av sina Lens Work Books om någon vill leta upp den..

[edit]
Bok 9, kapitel 9 var det.
[/edit]

"billigare-mindre-lättarevarianten" med överridning? Om vi då kastar ett par getögon på Canons sortiment (som är lättast för mig att jämföra med) antar jag på synnerligen goda grunder att vi där återfinner EF 50/1.4 USM.
Det fungerar som "riktig" USM men känns just billigare. Gäller väl fler gluggar i det lägre prissegmentet, antar jag.

EF 85/1.8 USM kanske? Även om känslan i fokusringen känns betydligt "exklusivare" än 50/1.4:an.
I ena änden av skalan 50/1.4 usm och i andra 85/1.2 L usm. Stämmer det, Joakim?

Glappet i den mekaniska konstruktionen bestämmer nog "billighetskänslan" med en mikromotor, oavsett om det är en EM eller en piezo. Det bestämmer man ju när man specar tillverkningen... :) Man kan säkert bygga en AF-drift med mikromotor så att den känns nästan perfekt (till ett pris naturligtvis...)

EF50/1.4 är av mikromotor (6mm diameter) kuggstånng/friktionskopplingstyp.
EF85/1.2 är av ringtyp - motorns statorplatta går hela vägen runt fokuseringssnäckan, den ser ut att vara typ 70-75mm i diameter.

[edit]
Glömde 85/1.8 - som precis som 100/2 är av ringmotortyp. Iofs den billigaste varianten Canon har - jag tror de har tre olika ringmotorer som objektivkonstruktionerna utgår ifrån.
[/edit]

Senast ändrad:
Då är det alltså på det viset. Borde finnas en tabell eller nåt vilka Sigma som funkar på vilket sätt. Det är ju en viktig finess och - i alla fall för mig - en mycket viktig detalj som blir avgörande för köp eller ej. Falsk marknadsföring skulle man kunna kalla det, så här skriver Sigma.
Fullständigt ljug alltså när det gäller 17-70!

/Mats

Detta är ett sådant tillfälle då jag verkligen beklagar att mina aningar besannades. Ja, det är en viktig finess för mig också. Faktiskt helt avgörande ibland.

Men tydligen inte tillräckligt efterfrågad av gemene man/kvinna. Bygger väl på tesen att man inte saknar det man inte vet om eller någonsin haft. Jag hade haft svårt att välja mina fasta Zeissgluggar med AF om inte A900/A850 hade haft DMF.

Fullständigt ljug kan man ju tycka. Men jag tror säkert att det någonstans finns en liten asterisk i skrivningen som fritager Sigma. Kanske *** Full Time Override not avaliable on some HSM-lenses.

Hur som helst: Fullt medhåll att en tabell borde finnas samt även en skrivning på objektivets kartong.

Jag är ledsen om jag på något sätt bidragit till förvirringen, men då jag haft 2 st HSM-objektiv och de fungerade med överridning samt provat ett par andra som också fungerat likadant så tog jag för givet att HSM=HSM i funktionalitet.

Jag kan till fullo förstå Sten-Åkes frustration. Dock är finessen tydligen inte så högt prioriterad, enl recensionerna ägarna till 17-70 skrivit på FS sidor för produktrescentioner.

Egentligen borde faktiskt HSM-märkningen kunna berättiga ägaren som trott sig skaffat ett objektiv med AF-överridning att få häva köpet såvida det nu inte står något i objektivets manual (vilket det antagligen gör) och det gått kort tid efter köpet.

Men jag hörde en gång berättas om ett exempel gällande en kamera som sades "ställa skärpan automatiskt" vilket givetvis förleder en att associera till AF. Nu hade den kompakten fixfokus och i dess manual stod "image sharp from 7 feet to infinity". Ingen erinran om falsk marknadsföring.

//Lennart Aspman

Glömde 85/1.8 - som precis som 100/2 är av ringmotortyp. Iofs den billigaste varianten Canon har - jag tror de har tre olika ringmotorer som objektivkonstruktionerna utgår ifrån.
[/edit]

Tack för infon. Jag anade något sådant. Man får inte samma hackkänsla i 85/1,8 som i 50/1.4. Om den primitivaste typen av ringmotor sitter 85/1.8 och exv 100/2.0 resp 100/2.8 macro bör väl mellanvarianten hamna i de medeldyra L-gluggarna (kanske även 70-300 med Diffraktionslinser) och den exklusivaste varianten i de dyraste telezoomarna samt just i de fasta, ljusstarka och dyra 50/1.2 och 85/1.2.

//Lennart Aspman

Edit: Du råkar inte ha någon aning om hur Sonys Zeisserie med SSM är beskaffad vad gäller ringmotorer. Tänker närmast på de jäkligt dyra 24-70/2.8 SSM och 16-35/2.8 SSM.DS

Senast ändrad:
Och då inställer sig frågan om A77 har någon DMF. Eller blir det full anytime frustration?

//Lennart A

Den borde definitivt ha det, eftersom den har en AF/MF-knapp so melektriskt kopplar ur kamerans AF-motor. Jag gissar dessutom att de lagt in nåt som gör det möjligt att få det med SAM-objektiv med. I så fall kan dessa falla lite mer i nåd hos mig.

/Mats

DMF ären trevlig funktion som ej fungerar på något av mina Sigma objektiv..
Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM
Sigma 129-400 mm f/4 DG OS HSM
Sigma 70mm f/2.8 EX DG macro HSM

Testade på alla 3 sätten Singel shot AF Focu AF Servo inget av dem får fokusringen i möjlig vridning iom. halv nedtryckt avtryckare.
Har läst att Sigma avråder att röra fokusringen vid AF läget för att inte förstöra exakteheten eller vad det nu stog.
http://youtu.be/Ays1kyftflc

Men jag tycker det går fort och bra att skifta till MF på objektiven.
Mvh. /Lennart

DMF ären trevlig funktion som ej fungerar på något av mina Sigma objektiv..
Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM
Sigma 129-400 mm f/4 DG OS HSM
Sigma 70mm f/2.8 EX DG macro HSM

Testade på alla 3 sätten Singel shot AF Focu AF Servo inget av dem får fokusringen i möjlig vridning iom. halv nedtryckt avtryckare.
Har läst att Sigma avråder att röra fokusringen vid AF läget för att inte förstöra exakteheten eller vad det nu stog.
http://youtu.be/Ays1kyftflc

Men jag tycker det går fort och bra att skifta till MF på objektiven.
Mvh. /Lennart

Jag kan förstå att så är fallet med 18-50/2.8 och 70/2.8 macro som i grunden är gamla beprövade och optiskt mycket bra objektiv. Men det blev en radikal prishöjning nästan till det dubbla på 18-50/2.8 EX DC när den fick OS och HSM utan att det på något vis blev optiskt bättre (fast det är bra i alla fall). Men hur f-n tror Sigma att man på en 120-400 till Canon kan exkludera det som skulle motsvara USM.
Konkurrensnackdel kallar jag det.

Den borde definitivt ha det, eftersom den har en AF/MF-knapp so melektriskt kopplar ur kamerans AF-motor. Jag gissar dessutom att de lagt in nåt som gör det möjligt att få det med SAM-objektiv med. I så fall kan dessa falla lite mer i nåd hos mig.

/Mats

Tror du inte att det bara är för de skruvdrivna gluggarna? För att överrida AF/MF på ett SAM-objektiv måste det gå en signal via någon av kamerans kontakter som då förutsätter en mottagande kontakt i objektivet som är wirad till något relä i gluggen som överrider objektivets AF/MF-knapp, vilken jag fattat är en enkel elektrisk on/off switch. D v s SAM-gluggen måste vara förberedd på något sätt. Låt oss hoppas det, men jag tvivlar dessvärre.

Det verkar ju säkrare att köpa upp de bästa skruvdrivna EX-modeller som finns kvar (OS kan man ju strunta i eftersom SSS finns) eftersom SAM knappast är snabbare än skruvdrift. I alla fall vet man då att DMF kommer att fungera.

//Lennart A

Sitter här och funderar på hur själva låsningen av fokuset sker.
Så länge man har knappen aktiv ""halvt nedtryckt" så ligger ju ström på och AC "växelström" som inte fått info om riktning blir väl kvar i samma läge låst och med motstånd.

DC likström kan nog inte funka på samma sätt. Där gäller väl ström eller inte ström.
Riktningen ges med minus eller plus spänning.
Tror jag tralla la !

Hörru Lennart The Rocker du hade fasen rätt i att detta kunde ju inte stämma med 120-400:an för där låses inte fokusringen alls samt ingen rörelse från motorn så ringen står stilla vid AF och därmed kan man också fokusera manuellt samtidigt. Sedan så har ju inte Sigma 70 mm mcrot någon HSM hehe fan vad man lär sig. I manuell fokusering får man ett pip som hjälp när fokuset sitter.

Men det svin dyra nya 17 jag upprepar 17-50 F/2.8 EX DC HSM låser ringen liksom den gör på Sigma 70 mm. Och den dyrare har ändå HSM knepigt.

Mvh. /Lennart

Mvh. /Lennart

Senast ändrad:
Tror du inte att det bara är för de skruvdrivna gluggarna? För att överrida AF/MF på ett SAM-objektiv måste det gå en signal via någon av kamerans kontakter som då förutsätter en mottagande kontakt i objektivet som är wirad till något relä i gluggen som överrider objektivets AF/MF-knapp, vilken jag fattat är en enkel elektrisk on/off switch. D v s SAM-gluggen måste vara förberedd på något sätt. Låt oss hoppas det, men jag tvivlar dessvärre.

Det verkar ju säkrare att köpa upp de bästa skruvdrivna EX-modeller som finns kvar (OS kan man ju strunta i eftersom SSS finns) eftersom SAM knappast är snabbare än skruvdrift. I alla fall vet man då att DMF kommer att fungera.

//Lennart A

Jo, men min gissning är att de har byggt in detta i objektiven redan, men det finns ju ingen kamera med AF/MF-knapp och DMF so är gjorda efter att SAM-objektiven tillkommit ännu. Vi får väl se, men "med all säkerhet inte" som Peter skrev är det i alla fall inte.

/Mats

Jo, men min gissning är att de har byggt in detta i objektiven redan, men det finns ju ingen kamera med AF/MF-knapp och DMF so är gjorda efter att SAM-objektiven tillkommit ännu. Vi får väl se, men "med all säkerhet inte" som Peter skrev är det i alla fall inte.

/Mats

Kanske gissningen är verklighet- eller inte. Hursomhelst känns det lite konstigt att en NEX-5 har DMF och E-mountgluggarna uppenbarligen inte har konventionell SAM-drift. Visserligen sitter DMF-knappen nergrottad i en Meny, men inställd på Single-AF och DMF så kör kameran AF som vanligt ända till man greppar fokusringen. Då går kameran automatiskt över till MF-assist. Ganska smart ändå.

//Lennart A

PS. Skönt att läsa att mr Bleus Sigma 120-400 hade "riktig" HSM. Skandal annars. DS

//Lennart A

PS. Skönt att läsa att mr Bleus Sigma 120-400 hade "riktig" HSM. Skandal annars. DS

Ja nu har Bleus insett ännu en konstig men bättre sak med Sigma 120-400,
Man får DMF utan att behöva ha avtrycket halv nedtryckt.
Man kan vrida själv utan problem samt få AF vid nedtryckning och dom stör inte varann.
Så HSM finns i flera versioner eller modeller för funktionell skillnad vid konstruktions bordet.
Och så här skulle alla vara mums, ingen knapp eller val behövs för maanuell Fokus eller AF.

DMF /Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar