Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur bra är en jämförelse när man interpolerar en bild uppåt mot orginalet ?
Har lekt lite med att höja till 40 MP en interpolering på 150 % från dom 18 MP som orginalet har.
Utsnittet är sedan interpolerat ytterligare med 171 % för att uppnå ca. 10 cm.
Pixeltätheten är 37.8 /cm på alla.
Iso 200 1/3 sek F/5 ...........

Inte vet jag om jag får skarpare resultat av denna lek men man måste ju testa för att lära sig.
Om jag inte är helt ute och cyklar så får man väl en faktor 4 om man fyller ut en crop sensors "faktor 1.5" pixlel antal i en FF sensor.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Lite väl kraftigt tilltaget, kanske:). Att dra 18 MP från 1,6x cropsensor till först över 100% och därefter ytterligare 171% blir ingen jämförelse alls eftersom du inte visat något annat utsnitt att jämföra med. Jag tror din 7D blir ledsen om du gör så. Visa istället i origialstorlek utsnittet på skallen (skulpturens alltså)
motsvarande 40 Mpixe och utsnitt från 18 Megapixell. Vilken metod och i vilket program har du kört detta exempel?

Mvh//Lennart

Edit: Ser att du plitat dit 18 Mpixelutsnittet under tiden jag skrev. Då fattas bara 40 Mpixelutsnittet i samma "rutstorlek", d v s då kommer inte hela ansiktet med, men man kan bedöma strukturer osv.
 
Dessutom f/3,5
Skulle ju vara 2,8

Vart är världen på väg?

/Mats
Var får du F3,5 ifrån?
Det är ju helt klart att det nya 16-50 mm objektivet får konstant maxbländare 2,8 över hela zoomområdet.

3,5-5,6 gäller ju det befintliga, mycket enklare 18-55 mm kitobjektivet. Detta är som synes tänkt att levereras med A65:an.

A77:an kommer däremot normalt att levereras med det finare 16-50/2,8 objektivet.
 
Dessutom f/3,5
Skulle ju vara 2,8

Vart är världen på väg?

/Mats

Gäller nog zoomen till A65. Å andra sidan ligger nästan alla 2.8-zoomar på c:a 3.0. Så 0,5 hit eller dit spelar väl kvitta. " Det är inom toleranserna" som de brukar säga på serviceverkstäderna när något inte är som det ska.:)

//Lennart

Edit: Såg att Gunnar redan besvarat din fråga ang f/3.5
 
---

85/1.8 usm kostar c:a 3.900:-,
100/2.8 usm macro c:a 4.500:-
100/2.0 usm c:a 5.000:-
50/1.4 usm c:a 3.600:-
28/1.8 usm c:a 4.900:-
70-200/4 L usm c:a 5.500:-
17-40/4 L usm c:a 6.500:-

---
Nu hänger jag inte med riktigt. Man måste väl ändå rimligen jämföra med objektiv som ligger så nära detta ca 750 Euro Sonyobjektiv som möjligt i brännvidder och ljusstyrka? Samt alltid med sådana som har inbyggd stabilisering (för det får man ju med sagda Sony-objektiv).

Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM - 9.200 kr på CyberPhoto

Nikon AF-S 17-55/2,8 G ED - 12.500 kr
 
Vad avsaknad av AA-filter innebär vad gäller brus och moiree på en modern 37 Mpixel är nog väldigt svårt att uttala sig om.

Vi borde i och för sig kunna jämföra med erfarenheterna från mellanformats- sensorer med 39 megapixel, och där är moiré fortfarande inte helt ovanligt problem (även om dessa kamerorna brukar undertrycka tendenser till moiré i mjukvaran).

Problemet med mjukvarulösningar är att de i i princip bara adderar brus till bilden, vilket motverkar de skärpevinster vi tror oss få av att slippa aa-filtret. Dessutom försämras färgnoggrannheten av att vi inte längre vet lika mycket om kringliggande pixlar. Se Joakims förklaring i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1578508&postcount=31

Så en aa-filterlös kamera (med den upplösning vi talar om här) ser skarpare ut, men vi har faktiskt fått en mindre exakt återgivning av verkligheten. Vilket lite går emot Sonys tidigare principer att ge en så korrekt färgåtergivning som möjligt, på bekostnad av aningen mer brus på höga iso (jämför Nikon D3X och A850/900).

Fast det är klart, om sensorn dessutom saknar bayerfilter (det vill säga registrerar rgb för varje enskild pixel) blir situationen en annan, då kameran inte behöver interpolera fram lika mycket information (som jämförelse är 2/3 av bilddatat interpolerat för en bayersensor). Men jag är lite skeptisk till om Sony redan är redo att lansera en sådan sensor, Foveon tekniken har ju som bekant en hel del begränsningar (främst när det gäller färgåtergivning och ljuskänslighet).
 
Var får du F3,5 ifrån?
Det är ju helt klart att det nya 16-50 mm objektivet får konstant maxbländare 2,8 över hela zoomområdet.

3,5-5,6 gäller ju det befintliga, mycket enklare 18-55 mm kitobjektivet. Detta är som synes tänkt att levereras med A65:an.

A77:an kommer däremot normalt att levereras med det finare 16-50/2,8 objektivet.

Sorry, läste fel i din inklistrade prislista. Puh!
Men, mer än 7000 kr. extra för ett 16-50 kit-objektiv? Nej tack. Bättre då med ett Sigma 17-70 e.d.


/Mats
 
SSM + konstant maxbländare 2,8 + Zeiss - för 800 Euro?

Detta förefaller mig allt vara en aaaaning optimistiskt ! :)

Zeiss? Har väl ingen nämnt. Som (subventioneat) tilläggspris i ett kit för ett DT.objektiv är det väl inte alls mycket, snarare tvärtom. Verkar vara nåt fel, sånt pristillägg är inte rimligt för kit-objektiv.

Men å andra sidan kanske det gör att enbart hus blir mainstream-produkten som det sdan blir priskrig om. Passar mig utmärkt som hellre köper enbart huset, men i dagsläge så tar ju alla in bara kiten, så man får dras med de där 18-55SAMarna...

/Mats
 
Jag ligger några generationer efter med en Dynax 7D så min fråga kanske har blivit omodern genom nya smart förändringar men när jag tittar på denna bild och andra så känns det som om det saknas rattar på kameran.
Bör det inte finnas en ratt för exponeringskompensation (med och utan blixt)? Jag har även en ratt på 7D som ändrar mellan, singelbild, seriebild och liknande.
Jag skulle gärna se att en ny kamera har fler saker lättilgängligt snarare än färre, men som sagt, detta kanske är löst på något annat sätt som också är bra.

Tim

Jag har fortfarande kvar min D7D och kan bara konstatera att en sådan kamera kommer aldrig mer att tillverkas. Alldeles för mycket mekaniskt för att det ska vara lönsamt idag. Men jag har också längtat efter en spak för blixtkompensation som den som finns under vänster ratt på D7D. Om man har tur idag så finns den under Fn-knappen åtminstone. Har man inte det som på exv. A350 om jag inte missminner mig så är det bara att hålla andan och dyka ner i menyträsket.

För mig är D7D oöverträffad när det gäller ergonomin. Den enda kamera jag haft som jag verkligen kunnat hantera även med vantarna på.
 
Nu hänger jag inte med riktigt. Man måste väl ändå rimligen jämföra med objektiv som ligger så nära detta ca 750 Euro Sonyobjektiv som möjligt i brännvidder och ljusstyrka? Samt alltid med sådana som har inbyggd stabilisering (för det får man ju med sagda Sony-objektiv).

Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM - 9.200 kr på CyberPhoto

Nikon AF-S 17-55/2,8 G ED - 12.500 kr

Tror inte det var grejjen, utan att visa att USM SSM SSW eller vad tillverkaren nu väljer att kalla det inte kostar vrålmycket. Alltså borde alla objektiv kunna ha det :)

Nikon har samma problem i sin line-up.

Kan Canon borde även Sony & Nikon kunna :)
 
Håller med till fullo Lennart.

Speciellt att alla inte bemöts likadant. Jag är visserligen ingen yrkesfotograf eller kändis, men när jag lämnade in min A900 och ett Zeiss 85/1.4 så var det inget snack, superservice och de ringde också och nästan bad om ursäkt för att en sådan kamera ska inte vara fel på.

Därför har jag med min erfarenhet hyllat Sonys service, men om det istället hade varit min A550 t.ex. kanske det varit precis tvärtom.

Samma sak kan man läsa i en Canon 7D tråd. Om man har Canon Pro service är det bara att skicka in alltihop för att få det kalibrerat ihop, vilket tydligen är standard att göra, men om man är privatperson blir man pissad på.

Nu är ändå vi som häckar här ganska insatta. Undrar hur många "vanliga" konsumenter som totalt tappat intresse för fotografi för att det varit fel på utrustningen, men inte har kunnat förstå det.


/Mats

Vill först referera till vad Göran Larsson sa bra skrivit skrivit i AF A580-tråden du refererat till:

citat:

"En Sony Axxx (t.ex. A580) har tre vägar för ljuset. (1) till sensorn, (2) genom spegeln och reflekterad i hjälpspegel ner till AF-modulen och (3) reflekterad i spegeln upp till mattskivan.

En Sony Axx (t.ex. A55) har två vägar för ljuset. (1) genom spegeln till sensorn, (2) reflekterad i spegeln upp till AF-modulen.

Om avstånden (1) och (2) inte är lika blir AF alltid fel för alla objektiv.
Om avstånden (1) och (3) inte är lika blir MF alltid fel för alla objektiv.

Om objektivet inte flyttar fokus som AF förväntar sig blir fokus fel på just det objektivet. Kan variera med avstånd till motivet och från vilket håll objektivet fokuserar (dvs om objektivet flyttar fokus mot oändligheten eller mot närgränsen för att få fokus).

Om man inte har någon referens (kalibrerad testutrustning) kan det vara svårt att veta var felet ligger. Man kan testa flera kamerahus och flera objektiv och försöka se något mönster. Annars är det service-verkstad som gäller. (slut citat)

Det här är så viktigt att ha klart för sig och jag kan tillägga att i fallet A3XX och A5XX så är det värre än så eftersom dessa modeller har en fjärde strålgång och det är till den unika lösning Sony har i Live View där en extra dedikerad sensor finns för att man även i LV ska kunna få en snabb AF vid exv. seribildtagning i LV-läge (vilket inga andra kameramärken fixar utan de tvingas fälla upp spegeln istället). Sen kan man ju tillägga att alla inte är medvetna om att zoomar kan ha ickelinjära avvikelser över zoomområdet. Man kan faktiskt ha bakfokus i korta änden men framfokus i andra - samtidigt. Sådana fel går inte att mikrojustera bort om man har ett hus som kan mikrojusteras. Zoomar med motor i objektivet justeras på ett antal punkter för att de ska fungera korrekt över hela zoomområdet.

Har man dessutom som Leif Bengt, Lennart och jag bytt till mattskiva med snittbild och eller raster, så vet man att det kan vara en hel del pickel med att schimsa in en snittbildskiva så fokus kommer rätt. Med detta sagt så kan man nu välkomna Sonys nya sensor med Fasdetekt på huvudsensorn som är på gång för då har man lagt grunden till en enda strålgång och det är den till huvudsensorn. Då kan man ta bort pellixspegeln i SLT-kamerorna också vad jag förstår. Då blir det fasen så mycket enklare att utreda om man verkligen har ett problem eller om strålgångarna är i osynk. I klartext: om jag exv. har osynk til mattskivan och har snittbild och fokuserar manuellt så ser det kanske bra ut i den optiska sökaren men blir fel likförbannat i färdig bild. Av det skälet kommer jag vara klart för EVF. En bra EVF eliminerar tillsammans med fasdetekt direkt på huvudsensorn behov av fler än en strålgång och det kommer att göra AF-problemen betydligt ovanligare än idag tror jag. Dessutom borde kameror bli märkbart billigare att tillverka än idag och företagen kommer slippa en massa returhantering och garatirep.

I övrigt håller jag både med och inte i bemötandefrågan. Som det är beskrivet kring killen som besökte Scandinavian och blev dåligt bemött, så tycker jag också att det är uselt men av det skälet vill jag verkligen inte hänga ut hela företaget. Det handlar oftast om individer och inte nödvändigtvis om företag. Vi har alldeles för mycket av det redan idag på FS. Där folk talar ut på nätet istället för att ta en fight med butikpersonal och tillverkare direkt. Dessutom vet vi aldrig hur det verkligen har gått till. Kunden har faktiskt inte alltid "rätt" som businessfloskeln menar. Ibland vet kunden inte sitt eget bästa ens och är faktiskt knappt talbar. Sånt händer. Däremot har kunden alltid sista ordet och bestämmer helt själv vad han/hon vill göra åt situationen. Lennart har ju också med sina egna exempel från exv. musikaffären visat att det finns många olika mekanismer i en kundsituation.

Rent allmänt så undrar jag om det inte vore bättre att gå till ett Sony Center istället eller till Sony i Bergshamra utamnför Stockholm om man kan. Jag har gjort det när jag har haft problem och där har det aldrig varit något snack, vilken kamera jag än haft problem med. Scandinavian i all ära men inte är det någon Sony-shop inte. Där gäller bara Canon och Nikon - åtminstone i Stockholm. Fel ställe om du frågar mig. Killarna från Sony Center är de som representerar Sony på mässor och så så de färeträder Sony på ett helt annat sätt än butiker som Scandinavian.

I övrigt tror jag att det är dags för folk att vakna lite och inse att man får vad man betalar för. I alla sammanhang ute i affärslivet gynnas de som handlar mest. De får bäst service och de får bäst priser. Köper man tjänster så betalar man utefter den SLA man väljer (Service Level Agreement). Vill man ha hjälp direkt, så kostar det. Idag har en massa människor vuxit upp med att allt ska vara gratis men helst vill man ha bra betalt för det man eventuellt själv presterar - det är en ekvation som inte går ihop. Är man fotograf blir man kanske förbannad om någon sprider ens bilder olovandes på nätet men man laddar sedan gladeligen själv ner krackade Photoshop-filer eller musilk som man vant att uppfatta som "gratis". Det jag menar är att marknaden skulle kunna lösa detta mycket enkelt om de bara vore på det humöret genom att sälja serviceförsäkringar med olika SLA. Då skulle de flesta avstå från försäkring överhuvudtaget och leva med det och förstå att allt har ett pris oavsett om detta redovisas eller ej. Problemet är att idag visas inte priset och kunderna har obegränsade förväntningar för det finns ingen ribba satt någonstans överhuvudtaget och företaget gör sken av att de inte har någon fast det definitivt finns en. Det vi sett i detta fall är kanske bara att en expedit helt plötsligt gjort en ribba synlig som man normalt inte pratar om externt men väl internt.

Idag är det snarst förbluffande att konstatera att det fortfarande finns områden där det inte är någon deklarerad skillnad på servicenivå vare sig du har en instegs DSLR eller köpt en dyr entusiast eller proffsmodell. Det är dessutom så att det inte är någon som helst skillnad i strulnivå om du köpt en svindyr proffsmodell eller en instegare - alla kategorier har strul. Vi kan bara konstatera att när det gäller AF-problem så har dessa tydligen varit värst på Canons proffs-, prestige- och entusiastmodeller snarare än på instegarna. Inte heller dyra vita fina L-objektiv har varit förskonade från fel om man läst sin FS. De som verkligen har skäl att vara upprörda här är väl proffsen för inte fasen skulle en gratis garantirep plåster på mina sår om jag lagt upp 100 loppor och får skitproblem som instegsfolket ofta uppenbarligen slipper.

Jag tycker inte vi hobbyfotografer som köpt de billigare kamerahusen och objektiven kan förvänta oss samma uppmärksamhet och hastighet i åtgärdandet av fel som proffsen. Däremot ska självfallet alla i övrigt behandlas på ett korrekt sätt och få sina problem åtgärdade. Jag tycker snarast att det är konstigt att företagen i en del fall behandlar sina "dyraste" kunder så illa som de uppenbarligen gör i en del fall. Det tyder på stor arrogans.

När min A55 kom tillbaka utan att vara åtgärdad efter 3 veckor (Sony-verkstaden ville ha den en extra vecka för att verkligen kolla att allt blev rätt) så frågade killen på Sony Center direkt utan vidare snack om jag ville göra ett försök på verkstan, ha pengarna tillbaka eller byta till en annan A55 eller kanske en A580 (som då var 100 kr dyarre). Jag tog då en A580 efter att ha bett att få kolla den ordentligt först. Inget snack och väldigt bra hanterat tycker jag. Personligen har jag alltså snarast varit positivt förvånad över hur bra jag blivit behandlad trots att jag inte köpt en A900.
 
Vill först referera till vad Göran Larsson sa bra skrivit skrivit i AF A580-tråden du refererat till:

citat:

"En Sony Axxx (t.ex. A580) har tre vägar för ljuset. (1) till sensorn, (2) genom spegeln och reflekterad i hjälpspegel ner till AF-modulen och (3) reflekterad i spegeln upp till mattskivan.

En Sony Axx (t.ex. A55) har två vägar för ljuset. (1) genom spegeln till sensorn, (2) reflekterad i spegeln upp till AF-modulen.

Om avstånden (1) och (2) inte är lika blir AF alltid fel för alla objektiv.
Om avstånden (1) och (3) inte är lika blir MF alltid fel för alla objektiv.

Om objektivet inte flyttar fokus som AF förväntar sig blir fokus fel på just det objektivet. Kan variera med avstånd till motivet och från vilket håll objektivet fokuserar (dvs om objektivet flyttar fokus mot oändligheten eller mot närgränsen för att få fokus).

Om man inte har någon referens (kalibrerad testutrustning) kan det vara svårt att veta var felet ligger. Man kan testa flera kamerahus och flera objektiv och försöka se något mönster. Annars är det service-verkstad som gäller. (slut citat)

Det här är så viktigt att ha klart för sig och jag kan tillägga att i fallet A3XX och A5XX så är det värre än så eftersom dessa modeller har en fjärde strålgång och det är till den unika lösning Sony har i Live View där en extra dedikerad sensor finns för att man även i LV ska kunna få en snabb AF vid exv. seribildtagning i LV-läge (vilket inga andra kameramärken fixar utan de tvingas fälla upp spegeln istället). Sen kan man ju tillägga att alla inte är medvetna om att zoomar kan ha ickelinjära avvikelser över zoomområdet. Man kan faktiskt ha bakfokus i korta änden men framfokus i andra - samtidigt. Sådana fel går inte att mikrojustera bort om man har ett hus som kan mikrojusteras. Zoomar med motor i objektivet justeras på ett antal punkter för att de ska fungera korrekt över hela zoomområdet.

Har man dessutom som Leif Bengt, Lennart och jag bytt till mattskiva med snittbild och eller raster, så vet man att det kan vara en hel del pickel med att schimsa in en snittbildskiva så fokus kommer rätt. Med detta sagt så kan man nu välkomna Sonys nya sensor med Fasdetekt på huvudsensorn som är på gång för då har man lagt grunden till en enda strålgång och det är den till huvudsensorn. Då kan man ta bort pellixspegeln i SLT-kamerorna också vad jag förstår. Då blir det fasen så mycket enklare att utreda om man verkligen har ett problem eller om strålgångarna är i osynk. I klartext: om jag exv. har osynk til mattskivan och har snittbild och fokuserar manuellt så ser det kanske bra ut i den optiska sökaren men blir fel likförbannat i färdig bild. Av det skälet kommer jag vara klart för EVF. En bra EVF eliminerar tillsammans med fasdetekt direkt på huvudsensorn behov av fler än en strålgång och det kommer att göra AF-problemen betydligt ovanligare än idag tror jag. Dessutom borde kameror bli märkbart billigare att tillverka än idag och företagen kommer slippa en massa returhantering och garatirep.

I övrigt håller jag både med och inte i bemötandefrågan. Som det är beskrivet kring killen som besökte Scandinavian och blev dåligt bemött, så tycker jag också att det är uselt men av det skälet vill jag verkligen inte hänga ut hela företaget. Det handlar oftast om individer och inte nödvändigtvis om företag. Vi har alldeles för mycket av det redan idag på FS. Där folk talar ut på nätet istället för att ta en fight med butikpersonal och tillverkare direkt. Dessutom vet vi aldrig hur det verkligen har gått till. Kunden har faktiskt inte alltid "rätt" som businessfloskeln menar. Ibland vet kunden inte sitt eget bästa ens och är faktiskt knappt talbar. Sånt händer. Däremot har kunden alltid sista ordet och bestämmer helt själv vad han/hon vill göra åt situationen. Lennart har ju också med sina egna exempel från exv. musikaffären visat att det finns många olika mekanismer i en kundsituation.

Rent allmänt så undrar jag om det inte vore bättre att gå till ett Sony Center istället eller till Sony i Bergshamra utamnför Stockholm om man kan. Jag har gjort det när jag har haft problem och där har det aldrig varit något snack, vilken kamera jag än haft problem med. Scandinavian i all ära men inte är det någon Sony-shop inte. Där gäller bara Canon och Nikon - åtminstone i Stockholm. Fel ställe om du frågar mig. Killarna från Sony Center är de som representerar Sony på mässor och så så de färeträder Sony på ett helt annat sätt än butiker som Scandinavian.

I övrigt tror jag att det är dags för folk att vakna lite och inse att man får vad man betalar för. I alla sammanhang ute i affärslivet gynnas de som handlar mest. De får bäst service och de får bäst priser. Köper man tjänster så betalar man utefter den SLA man väljer (Service Level Agreement). Vill man ha hjälp direkt, så kostar det. Idag har en massa människor vuxit upp med att allt ska vara gratis men helst vill man ha bra betalt för det man eventuellt själv presterar - det är en ekvation som inte går ihop. Är man fotograf blir man kanske förbannad om någon sprider ens bilder olovandes på nätet men man laddar sedan gladeligen själv ner krackade Photoshop-filer eller musilk som man vant att uppfatta som "gratis". Det jag menar är att marknaden skulle kunna lösa detta mycket enkelt om de bara vore på det humöret genom att sälja serviceförsäkringar med olika SLA. Då skulle de flesta avstå från försäkring överhuvudtaget och leva med det och förstå att allt har ett pris oavsett om detta redovisas eller ej. Problemet är att idag visas inte priset och kunderna har obegränsade förväntningar för det finns ingen ribba satt någonstans överhuvudtaget och företaget gör sken av att de inte har någon fast det definitivt finns en. Det vi sett i detta fall är kanske bara att en expedit helt plötsligt gjort en ribba synlig som man normalt inte pratar om externt men väl internt.

Idag är det snarst förbluffande att konstatera att det fortfarande finns områden där det inte är någon deklarerad skillnad på servicenivå vare sig du har en instegs DSLR eller köpt en dyr entusiast eller proffsmodell. Det är dessutom så att det inte är någon som helst skillnad i strulnivå om du köpt en svindyr proffsmodell eller en instegare - alla kategorier har strul. Vi kan bara konstatera att när det gäller AF-problem så har dessa tydligen varit värst på Canons proffs-, prestige- och entusiastmodeller snarare än på instegarna. Inte heller dyra vita fina L-objektiv har varit förskonade från fel om man läst sin FS. De som verkligen har skäl att vara upprörda här är väl proffsen för inte fasen skulle en gratis garantirep plåster på mina sår om jag lagt upp 100 loppor och får skitproblem som instegsfolket ofta uppenbarligen slipper.

Jag tycker inte vi hobbyfotografer som köpt de billigare kamerahusen och objektiven kan förvänta oss samma uppmärksamhet och hastighet i åtgärdandet av fel som proffsen. Däremot ska självfallet alla i övrigt behandlas på ett korrekt sätt och få sina problem åtgärdade. Jag tycker snarast att det är konstigt att företagen i en del fall behandlar sina "dyraste" kunder så illa som de uppenbarligen gör i en del fall. Det tyder på stor arrogans.

När min A55 kom tillbaka utan att vara åtgärdad efter 3 veckor (Sony-verkstaden ville ha den en extra vecka för att verkligen kolla att allt blev rätt) så frågade killen på Sony Center direkt utan vidare snack om jag ville göra ett försök på verkstan, ha pengarna tillbaka eller byta till en annan A55 eller kanske en A580 (som då var 100 kr dyarre). Jag tog då en A580 efter att ha bett att få kolla den ordentligt först. Inget snack och väldigt bra hanterat tycker jag. Personligen har jag alltså snarast varit positivt förvånad över hur bra jag blivit behandlad trots att jag inte köpt en A900.

Jag tror att det inte är helt ovanligt att folk har fel inställning när de talar med sin butik/verkstad. De har ställt in sig på att det blir problem och går in i butiken/verkstaden beredda på en strid med kniv mer eller mindre och det är då precis vad de får.

Självklart får man inte det bästa bemötandet om man redan från början är en jobbig kund.

Har jobbat i retail själv, jobbiga kunder får inget extra arbete, minsta möjliga får att bli av med denne.

Sedan har jag sett flera exempel där man lämnar in hos någon fotohandlare och sedan börjar trycka på verkstaden inte där man faktiskt lämnat in kameran.
Verkstaden har inga åtagande mot personen som lämnat in kameran och ska inte ha med honom/henne att göra.

Det verkar som om många tycker det är ok att göra så. Lite som att börja ringa lackeringsfirman som bilverkstaden anlitar när de inte knackar ut den buckliga skärmen fort nog.
 
En vääsldig massa som blir för långt att citera....

Uj vad du krånglar till det. Det enda som betyder något för AF är noggrannheten i placering och vinkel för AF-sensorerna, som sitter i botten på en DSLR och upptill/framtill på SLT och hur noga epegeln sitter i rätt position, samt även sensorns infästning. Avståndet behöver inte vara samma, bara ´det är känt.

Spegeln och sensorn "hamnar där de hamnar" och det som justeras är AF-sensorerna.
Kan tänka mig att tillverkningtoleranserna är tillräcklgt höga för att de låter kamerorna gå från monteringsbandet rätt ner i karton med stickprover för de billigare modellerna, medan t.ex. A900 kontrolleras varje exeplar för sig. Tydligen så räcker det inte, utan det kommer ut ett antal felaktiga exemplar på marknaden. Om det blir mer "känt" och negativt för tillverkarna så kostar det mer än justering av varje exemplar och då blir det bättre.

Mattskiva och extra sensor för quick-lv har absolut noll med det att göra, så det blir inte alls besvärligare med dessa "extra strålgångar" du pratar om.

Man får vad man betalar för.

Det där är nog ett av de mest felaktiga och missbrukade uttrycken som finns. Det finns INGEN anledning till att det automatiskt blir bra bara för att det är dyrt.

Kund som kund och alla ska tyckr jag bemötas lika. Klart att personer hellre hjälper någon som är trevlig än pain in the ass, men grundpolicyn bör vara att inte skilja på person.

Däremot om det finns ett speciellt serviceavtal kunden betalar för så att denna ska få extra servicenivå så ska det ges företräde såklart.


/Mats
 
Prutt...

Kag såg verkligen fram mot A77 och 16-50 objektivet...i alla fall när SAR skrev att det skulle bli SSM. Men om det nu blir SAM istället finns det en stor risk att det blir systembyte :( efter att ha testat några canonobjektiv med USM känns SAM inte acceptabelt längre...så vi får verkligen hoppas att det blir SSM, annars blir det nog 7D + 17-55 IS USM i höst istället för sony.. :(
 
Nu hänger jag inte med riktigt. Man måste väl ändå rimligen jämföra med objektiv som ligger så nära detta ca 750 Euro Sonyobjektiv som möjligt i brännvidder och ljusstyrka? Samt alltid med sådana som har inbyggd stabilisering (för det får man ju med sagda Sony-objektiv).

Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM - 9.200 kr på CyberPhoto

Nikon AF-S 17-55/2,8 G ED - 12.500 kr

Noops, Mr Flyer. Jag anser att du är ute och flyger här:) Oavsett ljusstyrka, brännvidd o dyl ville jag bara påvisa att SSM i sig inte är en dyrare konstruktion än USM. De är helt jämförbara i uppbyggnad. En SSM ska inte behöva kosta så mycket mer än en SAM.

Detta påvisade jag med mitt exempel. Tror du att exempelvis Sony skulle ta under 4.000:- för en 85/1.8 SSM? Canon tar inte fullt den summan för en gedigen glugg med den ljusstyrkan OCH USM.

Om det sitter IS i objektivet eller inte måste väl vara fullständigt egalt när vi pratar om merkostnad för SSM.
Eftersom IS är en fördyrande faktor av högre grad och Sony redan har sitt SSS i kamerahuset borde nog ett Sonyobjektiv med SAM kosta betydligt mindre än ett Canon med USM och utan IS.

Kan inte alls fatta logiken i att om man redan har betalt för SSS i kamerahuset så skall objektiven jämföras med andra märken som har inbyggd bildstabilisering i sina objektiv.

Vi ska kanske se den aktuella gluggen med SAM-drift och ljusstyrka f/2.8 i ett annat perspektiv. Jämför det optiska resultatet av ett Tamron 28-75/2.8 XR Di med Sony 28-75/2.8 SAM. Optiskt sett absolut ingen skillnad om gluggarna är rätt ställda. Men priset på Sonys objektiv är avsevärt högre trots att det bara är lite yttre kosmetika som skiljer.

Efter att provat Tamron 17-50/2.8 kan jag på goda grunder anta att förhållandet är detsamma där.

För övrigt är tidigare nämnda Canon EF 85/1.8 USM en glugg som används som referensobjektiv av en del Canonverkstäder när man ska kalibrera kamerahus. Så det är inte kattskit med USM vi pratar om här.

Däremot, Gunnar såtvivlar jag inte alls på att Sonys 16-50/2.8 SAM kommer att prestera bra optiskt, men för den prislappen ska det upp ett par snäpp jämfört med Tamron 17-50/2.8 och gamla Sigma 17-50/2.8 EX DC. Och det tror jag faktiskt inte det objektivet klarar. Men vi får se. Skulle sonygluggen vara avsevärt bättre så lovar jag att skicka en digital blomma till dig, Gunnar.

MVH//Lennart
 
Kag såg verkligen fram mot A77 och 16-50 objektivet...i alla fall när SAR skrev att det skulle bli SSM. Men om det nu blir SAM istället finns det en stor risk att det blir systembyte :( efter att ha testat några canonobjektiv med USM känns SAM inte acceptabelt längre...så vi får verkligen hoppas att det blir SSM, annars blir det nog 7D + 17-55 IS USM i höst istället för sony.. :(

Oj!
Det är nog en ganska bra strategi att utvärdera kameror på annat sätt än att låta systemval baseras på om en detalj i ett rykte på en ryktessajt är korrekt eller inte.

Canon 7D och deras kit-glugg är säkert kalasbra och skillnaderna mellan det och Sonys är betydligt större på ganska många sätt som bör styra vilket val man gör än om drivningen av AF i objektivet är ena eller andra typen.

Det är ju ett system och det finns ju som sagt andra objektiv att välja mellan också och där är tyvärr utbudet av SSM-objektiv hos Sony inte alls speciellt stort jämfört med Canon USM, så om DET är den springande punkten är det märkligt att du innan hade fastnat för Sony. Personligen gillar jag också SSM, men som kriteria hamnar det ganska långt ner på listan jämfört med andra egenskaper.

Sigma HSM är samma sak. T.ex. Sigma 17-70/2,8-4 OS HSM är ett mycket bra alternativ tycker jag.


/Mats
 
Priset har nog där i stort sett enbart med tillverkningsantal att göra tror jag. En ringformad piezo-motor är ju i stort sett alltid en "custom"-detalj till optiken. Det är inte så ofta man kan återanvända motorn från ett objektiv i ett annat objektiv. Och Sony säljer ju inte speciellt många av sina mer exklusiva gluggar.

Det är inte helt osannolikt att basen i motorn i Canons 85/1.8 tillverkas i fler exemplar än vad Sony säljer av samtliga sina SSM-gluggar samanräknat.
 
Vi borde i och för sig kunna jämföra med erfarenheterna från mellanformats- sensorer med 39 megapixel, och där är moiré fortfarande inte helt ovanligt problem (även om dessa kamerorna brukar undertrycka tendenser till moiré i mjukvaran).

Problemet med mjukvarulösningar är att de i i princip bara adderar brus till bilden, vilket motverkar de skärpevinster vi tror oss få av att slippa aa-filtret. Dessutom försämras färgnoggrannheten av att vi inte längre vet lika mycket om kringliggande pixlar. Se Joakims förklaring i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1578508&postcount=31

Så en aa-filterlös kamera (med den upplösning vi talar om här) ser skarpare ut, men vi har faktiskt fått en mindre exakt återgivning av verkligheten. Vilket lite går emot Sonys tidigare principer att ge en så korrekt färgåtergivning som möjligt, på bekostnad av aningen mer brus på höga iso (jämför Nikon D3X och A850/900).

Fast det är klart, om sensorn dessutom saknar bayerfilter (det vill säga registrerar rgb för varje enskild pixel) blir situationen en annan, då kameran inte behöver interpolera fram lika mycket information (som jämförelse är 2/3 av bilddatat interpolerat för en bayersensor). Men jag är lite skeptisk till om Sony redan är redo att lansera en sådan sensor, Foveon tekniken har ju som bekant en hel del begränsningar (främst när det gäller färgåtergivning och ljuskänslighet).

Yes, det är precis dina tankar och länken du refererar till som sammanfaller till stora delar med mina undringar. Nu bygger ju hela utsagan om en A99 på just rykten. Ingen direkt tidpunkt är angiven. Man kanske ska se det som en "ambition" från Sonys sida att i en icke angiven framtid lansera en sådan sensor som fungerar bra.

Oavsett fabrikat skulle en väl fungerande sensor av den typen vara välkommen.

MVH//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.