Knappen på 70-400 /som jag också hade på 70-300G och även de skruvdrivna minolta 70-210 och något till) är ju fokus-lås knapp. Det har inget alls med DMF att göra, utan låser genom att "stänga av" AF d åman trycker ner avtryckaren halvvägs. Alltså, jag vill ha ett särskilt utsnitt, men att fokus ska ligga på et tobjekt i sidan på bilden, då kan jag rikta dit och fokusera på detta och sedan håla in den knappen och flytta tillbaka och ta bilden. Eller, jag kan förfokusera på en punkt på samma sätt och sen panorera osv och trycka av när jag har lust, flera gånger också.
Detta är INTE samma sak som att låsa fokus med avtryckaren halvvägs nere och sen byta utsnitt. Dels gör halvavtrycket också att exponeringsmätningen sätts och det funkar bara en gång. Funkar heller inte som DMF, för den knappen i sig frikopplar inte fokusringen om det sulle behövas.
På SSM och (åtm. vissa tydligen) Sigma HSM så kan man när som helst vrida på fokusringen, tom. då kameran autofokuserar. (Detta är visserligen korkat, men det går). Då kan man såklart fortsätta fokusra manuellt om man vill (=DMF).
Det som jag tycker är märkligt att Sten-Åkes 17-70 med HSM intte är frikopplad på det sättet. Trodde alla ultra/super/hyperxxx-sonic var exakt samma sak, dvs. en ultraljuds ringmotor som inte är mekaniskt ihopkopplad med typ kugghjul. Konstigt att 17-70 inte är frikopplad då. Det tyder på att det är nån annan sorts AF-drivning i det objektivet. Har inte haft möjlighet att prova själv.
Sigma har både "HSM" och "DC"-objektiv där det senare är ungefär som SAM. Dock inte för Sony, där är istället de som inte är HSM skruvdrivna enligt vad jag har förstått. Tydligen verkar det annorlunda, det som Sten-åke beskriver verkar vara mer DC. HSM ska ju per definition alltid vara frikopplat.
http://www.sigma-imaging-uk.com/support/faq_lens.htm#hsm
/Mats