Jo, men det där är bra fluff än så länge, inget som på något sätt kan tas fasta på.
Det lär ska komma två stycken FF-kameror, en högupplöst och en med lägre upplösning, fast lägre kanske numera menas 24 Mpx eller så...
Betyder det där att det skulle vara en konstruktion liknande Sigma Faveon eller nåt?
Åter till A77. Är den här nya 24-megapixelsensorn av "back-lit" typ som på kompakterna? Det har ju hävdats att det inte varit nån ide att göra stora sensorer på det sättet eftersom det ändå finns plats mellan de relativt stora pixlarna för ledningsdragnig. Men nu börjar det ju bli ordentligt tätt och problemet med "rören" ner till pixlarna som skärmar av infallande ljus från sidan.
/Mats
Fluff eller inte så är ju specarna rätt okej. Men nu till en av mina käpphästar (som absolut ingen behöver hålla med om). 37Mpixel är inte så mycket mer än 24 som de flesta kanske tänker sig. Ju högre upp på skalan man kommer desto mindre skillnad. Upplösningen blir i teorin högre, men "sedd" upplösning motsvarar i princip aldrig sifferskillnaden.
Ett exempel på detta är FF-kameran Nikon D3s som tack vare andra egenskaper med sina 12Mpixel når över 2700 linjer per bildhöjd och därmed inte alls ligger långt ifrån exv Canon 1DsMKII1 med sina 3100 lpb trots 21 Mpixel och lika högt som företrädaren 1DSMKII med 16,7 Mpixel. Det handlar alltså som vanligt om så mycket mer än antal pixlar för upplevelsen av resultatet.
Om vi jämför 24 Mpixel med 37 rent siffermässigt så handlar det grovt räknat om 2/3 av 37. Tar vi samma nuffra till mer "kända nivåer" så hamnar vi på en teoretisk upplösningsskillnad ( teoretisk är kanske fel uttryck men jag använder det för att jämföra med synbar) som mellan A700 och Canon 7D. Och där har vi kunnat konstatera att den "sedda" upplösningen inte är stor och i vissa fall "ej sedd".
Går vi längre ned och jämför en 10Mpixel med 15Mpixel (samma faktor) har vi också kunnat se att skillnaden vid en printning mellan Canon 40D och 50D, som har dessa pixeltal är försumbar, även fast skillnaden borde gett större effekt nere i det här registret.
Nu vet man ju inte vad sensorn i en A99 kommer att gå för. Vinsten är i mina ögon att Bayerfiltret åker bort.
Det betyder inte att det blir någon Foveonliknande sensor. Med AA-filter borta blir det också väldigt skarpt.
Men tidigare betydde det i alla fall att brus skulle synas tydligare vid högre iso.
Ang A77 så tror jag inte det handlar om någon backlitsensor. Ej heller på A99. Men fel har man ju haft förr.
Fast jag känner mig rätt säker.
//Lennart