zingiber
Aktiv medlem
det brukar vara så!Jamen, vi är nog helt överens i stort. Skillnaden är att vi uttrycker oss lite olika.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
det brukar vara så!Jamen, vi är nog helt överens i stort. Skillnaden är att vi uttrycker oss lite olika.
Tyvärr har du rätt i att de gluggarna är kraftigt överrepresenterade. Och därtill grundligt diskuterade i diverse AF-trådar. Många har ju haft ett h-e med ett få sina svindyra EF 85/1.2 L usm att fokusera rätt.
Men med APS-C och ljussvaga zoomar som EF-S 15-85/3.5-5.6 is usm "upptäcks" inte felen av de flesta.
Huvudobjektet ligger inom DOF-området och så är det bra med det...även om gluggen inte riktigt bra kalibrerad.
....
//Lennart
Jag tror att det verkar som det är mer en "fysikalisk naturlag" att objektiv mellan f/2.8 - f/5.6 har lättare att sätta fokus än ljusstarkare om man ska tro länken som jag redovisade i förra mitt förra inlägg. Visserligen döljs oskärpan mer av ett större skärpedjup för kit-objektiv o.d. lite ljussvagare objektiv men AF-modulen i kameran har nog och lättare med strålgångar som inte är så vida som i t.ex f/1.4-objektiv.
Det är väl kanske så att man t.o.m. kan börja se på "Moraklockan" EF 50/1.4 med lite positivare ögon )
Det är till den förb...moraklockan snittbilden behövs. Ibland kan den gluggen gå lika vilse som en nunna på bordell. Kanske lite överdrivet. Tror nunnan hittar bättre ibland
Nejdå, för det mesta är EF 50/1.4 snäll, men jag har nästan glömt bort det objektivet till förmån för 50/2.5 macro som prickar så rätt och skarpt. Fast ibland så tas Moraklockan fram och skruvas upp.
För övrigt så fokuserar mitt exemplar säkrare med filter på än utan. Jag har även ljusstarka objektiv som gör tvärtom.
Höll på att bli vansinnig på 100/2.8 usm ända tills jag tog bort filtret. Då blev det perfekt. Det konstiga är att jag gav bort det filtret och den som fick har inga fokuseringsproblem på den ljussvaga zoomen han använder det på.
Men "naturlagen" är nog tyvärr ganska allmängiltig. Dock var det faktiskt problem de ljusstarka gluggarna som gjorde att jag även kör Sony. Jag fick ju testa en A900 med en 135/1.8 ZA som satte skärpan exakt, gång efter gång. Likaså med en 85/1.4 och en 50/1.4. Därför skaffade jag mig det systemet också.
Men det handlar nog inte om upphävande av någon naturlag utan om lite annorlunda tänk i den kameran.
2 st AF-processorer, en som grovinställer och en som finjusterar. Fungerar bättre än att trycka fler gånger på AF-ON, faktiskt. Dock sker det på bekostnad av hastighet, men försumbar sådan. Väljer man sedan skärpeprioritet i menyn för inställningen av AF så är man nästan trippelgarderad. Men detta gäller vid s k oneshot-AF. Följande AF på irrationellt rörliga föremål når inte till naveln på exv en 7D. Är väl i klass med 5DMKII som jag upplever det.
Så en gyllene framsida döljer ofta en lite mattare baksida. Den som försöker upphäva en fysikalisk naturlag kommer att uppleva att hur man än vänder sig så sitter arslet ömsom dar bak och ömsom där fram och ibland på någon annan: Och försöker man grotta ned sig för mycket i att besvara frågan varför byter ofta nämnda kroppsdel plats med skallen. Och då bär det av till...visst ja, Säter är visst nerlagt.
Men har det inte kommit någon ersättare för denna förträffliga paviljong där vi kan dryfta problemet vidare över en kopp örtthé med varsin snygg sköterska på knäet...eller tvärtom...
Hälsningar
Lennart
Om det hade varit så att t ex objektiv marknadsfördes med tydligt angivna toleranser ("det här objektivet fokuserar rätt plus-minus 3 procent") skulle det du skriver vara sant. Eftersom det (som du själv påpekar) inte är så är toleranserna helt ointressanta. Konsumentköplagen är mycket tydlig. Det enda som spelar någon roll är om en produkt fungerar så som kunden kan förvänta sig att den ska.
Köper man ett objektiv till en kamera är det rimligt att förvänta sig att det fokuserar på den punkt där det ska fokusera och att det ger skarpa bilder. Gör det inte det är det säljarens ansvar att fixa problemet. Alternativt låta köpet gå tillbaka.
Mitt första af-problem tog lång tid att reda ut. Jag trodde först att det berodde på brus och annat. Efter att ha gjort omfattande tester med hjälp från folk här på fs så kom jag fram till vad som var problemet. Inte lätt när man inte har full koll. Andra gången jag fick ett felkalibrerat hus så fattade jagnsjälv snabbt vad som var fel. Var absolut inte inom feltoleranserna.
Håller helt med Sten-Åke mfl om att det borde vara bättre felkontroll från fabrik. Det borde i alla fall ligga inom toleranserna. Har haft 2 st km och de har alltid legat perfekt. Har haft 3 Sony och 2 av 3 har varit åt skogen. Kanske otur, eller så är jag petig
Håller med till fullo Lennart.
Speciellt att alla inte bemöts likadant. Jag är visserligen ingen yrkesfotograf eller kändis, men när jag lämnade in min A900 och ett Zeiss 85/1.4 så var det inget snack, superservice och de ringde också och nästan bad om ursäkt för att en sådan kamera ska inte vara fel på.
Därför har jag med min erfarenhet hyllat Sonys service, men om det istället hade varit min A550 t.ex. kanske det varit precis tvärtom.
Samma sak kan man läsa i en Canon 7D tråd. Om man har Canon Pro service är det bara att skicka in alltihop för att få det kalibrerat ihop, vilket tydligen är standard att göra, men om man är privatperson blir man pissad på.
Nu är ändå vi som häckar här ganska insatta. Undrar hur många "vanliga" konsumenter som totalt tappat intresse för fotografi för att det varit fel på utrustningen, men inte har kunnat förstå det.
/Mats
Sånt här gör mig jåkligt förbannad, jag har en ide som jag inte kan avslöja nu, men jag lovar att göra något åt saken!
/Mats
Tror inte du mött några svårigheter. Dels skulle du kunnat sagt att du testat samma objektiv på din A850 och där fungerade det klockrent...
När jag köpte min A550 var jag inte så van fotograf.
Vad jag menar är att det är skit att inte alla behandlas likvärdigt, om man har bra munläder eller köpte en dyrare modell, eller är tjej och ser bra ut. Hatar sånt!
(Alltså, jag hatar inte tjejer so mser bra ut, jag hatar företeelsen).
/Mats
Alltså, du hatar företeelsen med tjejer som ser bra ut? (Sorry, förlåt)
Allvarligt talat så är det just det som är kärnan i det hela (inte snygga tjejer). Vi tror att vi lever i ett så "likabehandlande" land. Ändå ser man fruktansvärt ofta hur personer som anser sig själva ha låg status trampa på andra för att känna sig mer betydelsefulla.
Och nej, dyrare modell eller välsmord käft ska inte betyda någon skillnad.
I Växjö finns en liten musikaffär som drivs av en gitarr- och förstärkartekniker. Jag har handlat där rätt ofta och blivit kompis med honom. Jag har sett honom ett flertal gånger stå och behandla småkillar som bara ska köpa en eller två strängar eller ett plektrum som om de skulle inhandlat en dyr Stratocaster eller Gibson. Han berättade om olika strängmärkens fördelar i kombination med vissa gitarrsorter och gitarrmikrofoner.
Det kanske har tagit en kvart. Folk som stått lite i kö har svurit och sagt att "fan, nu går jag till Musikbörsen i stället" och gått ut samtidigt som de muttrat om att "vill fanskapet inte sälja någon förstärkare så slipper han".
Han själv sade bara till mig när vi diskuterade saken: "Du, jag har varit fosterbarn och blivit trampad på halva mitt liv så jag svälter hellre än betjänar kunder som inte orkar stå lite i kö eller åtminstone artigt fråga om de kunde få gå före eftersom de kanske skulle med bussen eller så. Och det vet du, Lennart att du och ditt band fått vänta även fast ni handlat mycket här, även när små personer som handlat för en liten slant har tagit tid att expediera. Dessutom är faktiskt de här unga personerna mina framtida kunder. De där rika självgoda knösarna som tror att allt kan köpas för pengar skiter jag i."
Så det finns faktiskt personer som både är okej och samtidigt inser att de tryggar sin framtid genom att vara schyssta och behandla folk lika.
//Lennart
Sånt här gör mig jåkligt förbannad, jag har en ide som jag inte kan avslöja nu, men jag lovar att göra något åt saken!
/Mats
Funderar du på att starta en serviceverkstad? Det har jag funderat på i alla fall, klippa Sony i södra Sverige, är rätt händig av mig )))
Ja, det kan jag tänka mig också. Jag kan åta mig att ta emot kameror och objektiv och returnera dem i samma dåliga skick som de kom för halva ersättningen.
Ibland verksr det som det är så det går till. Menar inte specifikt Sony, utan det har hänt mig även med andra märken.
Håller med till fullo Lennart.
Speciellt att alla inte bemöts likadant. Jag är visserligen ingen yrkesfotograf eller kändis, men när jag lämnade in min A900 och ett Zeiss 85/1.4 så var det inget snack, superservice och de ringde också och nästan bad om ursäkt för att en sådan kamera ska inte vara fel på.
Därför har jag med min erfarenhet hyllat Sonys service, men om det istället hade varit min A550 t.ex. kanske det varit precis tvärtom.
Samma sak kan man läsa i en Canon 7D tråd. Om man har Canon Pro service är det bara att skicka in alltihop för att få det kalibrerat ihop, vilket tydligen är standard att göra, men om man är privatperson blir man pissad på.
Nu är ändå vi som häckar här ganska insatta. Undrar hur många "vanliga" konsumenter som totalt tappat intresse för fotografi för att det varit fel på utrustningen, men inte har kunnat förstå det.
/Mats
Pissad på? Jag ringde rcc i Mölndal och undrade över proceduren kring fokusjustering. Hon jag pratade med sa att det bara var att komma med grejerna så fixade de det. Fast den du syftar på kanske inte talade med samma verkstad.
Pissad på? Jag ringde rcc i Mölndal och undrade över proceduren kring fokusjustering. Hon jag pratade med sa att det bara var att komma med grejerna så fixade de det. Fast den du syftar på kanske inte talade med samma verkstad.