Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr har du rätt i att de gluggarna är kraftigt överrepresenterade. Och därtill grundligt diskuterade i diverse AF-trådar. Många har ju haft ett h-e med ett få sina svindyra EF 85/1.2 L usm att fokusera rätt.
Men med APS-C och ljussvaga zoomar som EF-S 15-85/3.5-5.6 is usm "upptäcks" inte felen av de flesta.
Huvudobjektet ligger inom DOF-området och så är det bra med det...även om gluggen inte riktigt bra kalibrerad.

....

//Lennart

Jag tror att det verkar som det är mer en "fysikalisk naturlag" att objektiv mellan f/2.8 - f/5.6 har lättare att sätta fokus än ljusstarkare om man ska tro länken som jag redovisade i förra mitt förra inlägg. Visserligen döljs oskärpan mer av ett större skärpedjup för kit-objektiv o.d. lite ljussvagare objektiv men AF-modulen i kameran har nog och lättare med strålgångar som inte är så vida som i t.ex f/1.4-objektiv.

Det är väl kanske så att man t.o.m. kan börja se på "Moraklockan" EF 50/1.4 med lite positivare ögon :))
 
Jag tror att det verkar som det är mer en "fysikalisk naturlag" att objektiv mellan f/2.8 - f/5.6 har lättare att sätta fokus än ljusstarkare om man ska tro länken som jag redovisade i förra mitt förra inlägg. Visserligen döljs oskärpan mer av ett större skärpedjup för kit-objektiv o.d. lite ljussvagare objektiv men AF-modulen i kameran har nog och lättare med strålgångar som inte är så vida som i t.ex f/1.4-objektiv.

Det är väl kanske så att man t.o.m. kan börja se på "Moraklockan" EF 50/1.4 med lite positivare ögon :))

Det är till den förb...moraklockan snittbilden behövs. Ibland kan den gluggen gå lika vilse som en nunna på bordell.:) Kanske lite överdrivet. Tror nunnan hittar bättre ibland:)

Nejdå, för det mesta är EF 50/1.4 snäll, men jag har nästan glömt bort det objektivet till förmån för 50/2.5 macro som prickar så rätt och skarpt. Fast ibland så tas Moraklockan fram och skruvas upp.

För övrigt så fokuserar mitt exemplar säkrare med filter på än utan. Jag har även ljusstarka objektiv som gör tvärtom.

Höll på att bli vansinnig på 100/2.8 usm ända tills jag tog bort filtret. Då blev det perfekt. Det konstiga är att jag gav bort det filtret och den som fick har inga fokuseringsproblem på den ljussvaga zoomen han använder det på.

Men "naturlagen" är nog tyvärr ganska allmängiltig. Dock var det faktiskt problem de ljusstarka gluggarna som gjorde att jag även kör Sony. Jag fick ju testa en A900 med en 135/1.8 ZA som satte skärpan exakt, gång efter gång. Likaså med en 85/1.4 och en 50/1.4. Därför skaffade jag mig det systemet också.

Men det handlar nog inte om upphävande av någon naturlag utan om lite annorlunda tänk i den kameran.
2 st AF-processorer, en som grovinställer och en som finjusterar. Fungerar bättre än att trycka fler gånger på AF-ON, faktiskt. Dock sker det på bekostnad av hastighet, men försumbar sådan. Väljer man sedan skärpeprioritet i menyn för inställningen av AF så är man nästan trippelgarderad. Men detta gäller vid s k oneshot-AF. Följande AF på irrationellt rörliga föremål når inte till naveln på exv en 7D. Är väl i klass med 5DMKII som jag upplever det.

Så en gyllene framsida döljer ofta en lite mattare baksida. Den som försöker upphäva en fysikalisk naturlag kommer att uppleva att hur man än vänder sig så sitter arslet ömsom dar bak och ömsom där fram och ibland på någon annan: Och försöker man grotta ned sig för mycket i att besvara frågan varför byter ofta nämnda kroppsdel plats med skallen. Och då bär det av till...visst ja, Säter är visst nerlagt.
Men har det inte kommit någon ersättare för denna förträffliga paviljong där vi kan dryfta problemet vidare över en kopp örtthé med varsin snygg sköterska på knäet...eller tvärtom...

Hälsningar
Lennart
 
Det är till den förb...moraklockan snittbilden behövs. Ibland kan den gluggen gå lika vilse som en nunna på bordell.:) Kanske lite överdrivet. Tror nunnan hittar bättre ibland:)

Nejdå, för det mesta är EF 50/1.4 snäll, men jag har nästan glömt bort det objektivet till förmån för 50/2.5 macro som prickar så rätt och skarpt. Fast ibland så tas Moraklockan fram och skruvas upp.

För övrigt så fokuserar mitt exemplar säkrare med filter på än utan. Jag har även ljusstarka objektiv som gör tvärtom.

Höll på att bli vansinnig på 100/2.8 usm ända tills jag tog bort filtret. Då blev det perfekt. Det konstiga är att jag gav bort det filtret och den som fick har inga fokuseringsproblem på den ljussvaga zoomen han använder det på.

Men "naturlagen" är nog tyvärr ganska allmängiltig. Dock var det faktiskt problem de ljusstarka gluggarna som gjorde att jag även kör Sony. Jag fick ju testa en A900 med en 135/1.8 ZA som satte skärpan exakt, gång efter gång. Likaså med en 85/1.4 och en 50/1.4. Därför skaffade jag mig det systemet också.

Men det handlar nog inte om upphävande av någon naturlag utan om lite annorlunda tänk i den kameran.
2 st AF-processorer, en som grovinställer och en som finjusterar. Fungerar bättre än att trycka fler gånger på AF-ON, faktiskt. Dock sker det på bekostnad av hastighet, men försumbar sådan. Väljer man sedan skärpeprioritet i menyn för inställningen av AF så är man nästan trippelgarderad. Men detta gäller vid s k oneshot-AF. Följande AF på irrationellt rörliga föremål når inte till naveln på exv en 7D. Är väl i klass med 5DMKII som jag upplever det.

Så en gyllene framsida döljer ofta en lite mattare baksida. Den som försöker upphäva en fysikalisk naturlag kommer att uppleva att hur man än vänder sig så sitter arslet ömsom dar bak och ömsom där fram och ibland på någon annan: Och försöker man grotta ned sig för mycket i att besvara frågan varför byter ofta nämnda kroppsdel plats med skallen. Och då bär det av till...visst ja, Säter är visst nerlagt.
Men har det inte kommit någon ersättare för denna förträffliga paviljong där vi kan dryfta problemet vidare över en kopp örtthé med varsin snygg sköterska på knäet...eller tvärtom...

Hälsningar
Lennart

Ett par goda nyheter kanske...

Det är bara den gamla fasta paviljongen som är nerlagd och troligen riven snart oxå.

Själv sitter jag i översta sviten i den nya fasta paviljongen, en fyrarummare med finaste hotellservice och en fantastisk utsikt över Skönsviken.

En annan god nyhet är att sköterskorna varje år kommer från skönhetstävlingen Miss Sverige med vinnaren som översköterska.
 
Om det hade varit så att t ex objektiv marknadsfördes med tydligt angivna toleranser ("det här objektivet fokuserar rätt plus-minus 3 procent") skulle det du skriver vara sant. Eftersom det (som du själv påpekar) inte är så är toleranserna helt ointressanta. Konsumentköplagen är mycket tydlig. Det enda som spelar någon roll är om en produkt fungerar så som kunden kan förvänta sig att den ska.

Köper man ett objektiv till en kamera är det rimligt att förvänta sig att det fokuserar på den punkt där det ska fokusera och att det ger skarpa bilder. Gör det inte det är det säljarens ansvar att fixa problemet. Alternativt låta köpet gå tillbaka.

Erland en kommentar från åskådarplats: du har helt rätt i princip men i praktiken funkar inte denna hållning. Tillverkaren har sina toleranser och kunderna upplever till och från att vissa kombinationer objektiv / kamerahus inte funkar bra ihop. Nollar man då inte varje del för sig så får man ofta dessa problem som Mats beskrivit och de kan vara ganska svåra att hantera även för kunniga användare. Du som har Canon har säkert följt både Risedal ocxh Aspman i deras borrande kring fokusproblemen med 7D och inte minst 5D MK II. Dessa killar har jobbat med foto i decennier professionellt och även de har gått vilse. Jag kommer nästan ordagrant ihåg Mickes förvåning när han upptäckte att skärpeplanet faktiskt inte alls låg på det ställe han trodde sig ha lagt det. Det här är inte alls lätt. Beroende på hur man fotograferar så kan man säkert leva ett bra tag med sin kamera innan man blir helt på det klara med att man faktiskt har problem och en del tror för evigt att de lever i den bästa av världar. Självbedrägeri eller okunskap? Välj själv.

En tillverkare marknadsför aldrig sina toleranser aktivt Lennart och varför skulle han göra det (han föredrar hellre att låtsas som om de överhuvudtaget inte existerar)? Han och alla andra håller sig med toleranser av rent ekonomiska skäl och det han levererar skapar i vissa kombinationer mer eller mindre stora problem för användarna. Ibland kan inte ens deras serviceverkstäder avhjälpa felen. Jag har själv upplevt detta för ett tag sedan med min A55. Problemet med toleranserna är faktiskt att flera delar i systemet faktiskt kan förstärka problemen i vissa situationer tillsammans. De som är trötta på DSLR-strul skaffar med fördel en kompaktkamera. De har fast optik och dessutom ett mer förlåtande skärpedjup.

Som det nu är får kunden utgöra testpatrull. Har han sedan dessutom köpt objektiv från en tillverkare och kamera från en annan så säger jag bara "lycka till", för det kan han behöva. Jag har haft några citroner själv av både kameror men inte minst objektiv och det är ingen lek. Man köper kanske grejor för tiotusentalskronor, vilket är mycket för de flesta och finner problem som han inte begriper sig på och han upptäcker också i värsta fall att få som står på hans sida. Vart ska en kund vända sig när de som sålt grejorna hävdar att "det ligger inom toleranserna"? Det är därför att Mickes och Lennarts borrande i detta varit så viktigt, för det har gjort att dörrarna öppnats även för andra till bl.a. Intervision när de kommit dit med sina taskigt fokuserande Canon 7D och 5D MK II.

Mina Sony A550 och A580 har varit riktigt bra och jag är tacksam glad och nöjd för det men som sagt, jag har haft tre kamerahus till (Minolta 7D, Sony A350 och A55) som inte varit bra och det har varit "hell".

Många är glada om de får en gratisreparation eller byta kamera men då räknar man inte alla kostnader som kunden trots allt får ta. När jag köpte min A55 var jag av med den i tre veckor direkt andra veckan efter inköp. Hur kul är det? Bor man inte bra till ska man packa och skicka grejorna. Hemska tanke - transportskador. Hur reder man ut sånt? Hemska tanke 2 - har du handlat vía webben från webbshopar med personal som inte ens kan stava till "returhantering"? Svarade de överhuvudtaget på mail eller telefon? Webbhandel är bra om den fungerar men gör den inte det och man dessutom handlat från USA eller från någon av de stora marknaderna i Europa så är det en helt annan sak att fjärrstyra den dispyten än att ta en fight med ScandinavianPhoto över disk om man nu tycker sig blivit taskigt bemött där.

Man är i ett jäkla underläge när det strular om man är okunnig och kankse lite försagd. Det är det jag tycker folk skulle slippa vara i högre utsträckning om bara tillverkarna kunde skärpa sig något snäpp.

Många tappar temporärt helt sitt fotointresse när de står där mitt i fokusproblemen. En del fattar överhuvudtaget inte ens att de har ett problem utan ser bara att bilderna inte motsvarar högt ställda förväntningar men kan för sitt liv inte begripa att den fina nya dyra kameran är boven utan klandrar istället helt sig själva. De är värda ett bättre öde. Till de som inte redan köpt ett DSLR-system men som funderar på att göra det skulle jag vilja säga att köp inget om du inte är beredd att gå en ordentlig brottningsmatch med denna typ av problem, för de är vanligare än du tror. Svarar du inte obetingat ja på denna fråga så köp en bra kompakt istället - det är bättre för husfriden.
 
Senast ändrad:
Mitt första af-problem tog lång tid att reda ut. Jag trodde först att det berodde på brus och annat. Efter att ha gjort omfattande tester med hjälp från folk här på fs så kom jag fram till vad som var problemet. Inte lätt när man inte har full koll. Andra gången jag fick ett felkalibrerat hus så fattade jagnsjälv snabbt vad som var fel. Var absolut inte inom feltoleranserna.
Håller helt med Sten-Åke mfl om att det borde vara bättre felkontroll från fabrik. Det borde i alla fall ligga inom toleranserna. Har haft 2 st km och de har alltid legat perfekt. Har haft 3 Sony och 2 av 3 har varit åt skogen. Kanske otur, eller så är jag petig
 
Mitt första af-problem tog lång tid att reda ut. Jag trodde först att det berodde på brus och annat. Efter att ha gjort omfattande tester med hjälp från folk här på fs så kom jag fram till vad som var problemet. Inte lätt när man inte har full koll. Andra gången jag fick ett felkalibrerat hus så fattade jagnsjälv snabbt vad som var fel. Var absolut inte inom feltoleranserna.
Håller helt med Sten-Åke mfl om att det borde vara bättre felkontroll från fabrik. Det borde i alla fall ligga inom toleranserna. Har haft 2 st km och de har alltid legat perfekt. Har haft 3 Sony och 2 av 3 har varit åt skogen. Kanske otur, eller så är jag petig

Du är inte petig. Hur tror du medelkonsumenten skulle reagera om den nyinköpta TV:n hade suddig bild, eller den nyinköpta bilen på en tripp till Paris likväl förbannat vägrade att låta sig styras dit utan hamnade i Hudiksvall istället? Frågan är väl närmast retorisk för självklart skulle det bli ett jäkla liv och tillverkarna skulle snabbt som ögat rätta in sig i ledet och kvalitetskontrollera bättre eftersom det gällde deras överlevnad som företag.

Om du då, som varande van fotograf, upptäcker att din kamera fokuserar fel och vet med dig att det inte är handhavandefel, skulle känna dig som petig är det illa ställt. Alltså, jag menar inte att klandra eller så, men om personer med såpass fotovana som du ifrågasätter dig som petig istället för att vrålskälla på leverantör/fabrikant/serviceverkstad så att de verkligen åtgärdar din kamera innebär det tyvärr att acceptansen för felaktikt justerade objektiv och kameror ökar. Vi måste tillsammans säga ifrån ordentligt.

Att som killen i en annan tråd som avser felfokus på en A500 bli nedlåtande bemött på SP i Sthlm "för att han förväntat sig att en konsumentprodukt ska sätta skärpan" är ett jäkla ofog som bara måste stoppas.

Alltså, måste vi gallhojta när något är fel, även om det är som Sten-Åke målar upp det (kanske han målat något horn för mycket på väggen där Hornpelle hänger, men det ser jag bara som en liten understrykning av sakernas tillstånd.

Dessvärre är dessutom knappast affärer, företag, serviceverkstäder m fl som är inblandade i oskärpekarusellen "demokratiska" i så måtto att en röst är en röst. För så är det inte. Många gånger beror det på VEM som ropar. Inte en jäkel på SP skulle våga avfärda mig eftersom jag kan visa upp yrkeslegitimation, presskort etc. Även om jag bara köpt en s k konsumentkamera.

Var alldeles övertygad om att om den stackars killen med A500:an skulle råka ut för en kovändning vad gäller bemötande från om han på väg ut från affären vänt sig om och i vredesmod kunnat visat upp liknande dokumenatation eller visat sig vara släkt med någon betydande storkund. Då hade personalen blivit väldigt bruna om tungan och killen väldigt ren i baken för att uttrycka sig lite rått på ett halvsubtilt sätt.

Men till skott: Om nu en serviceverkstad kan rätta till felen så kan ju i ännu högre grad felen undvikas direkt vid källan, d v s tillverkningen.

Får man en icke fungerande vara ska man givetvis inte spela allan utan vänligt påpeka detta och fråga hur lång tid servicen tar. Får man då ett taskigt bemötande behöver man inte alls vara vänlig längre. För som jag ser det begår då säljar/producentlefdet ett brott (bedrägeri) som har bestulit/lurat dig på pengar för en vara som inte håller specarna. För att återvända till killen med A500:an står det faktiskt i reklamen och specarna för den kameran "snabb och säker autofokus". Och den A500:an kunde inte pricka rätt ens med ett Sonyobjektiv och ej heller med ett Sigmaobjektiv.

Så fortsätt du att vara "petig". Jag anser att du är sund som är det och alltså inte petig. Men om petig är detsamma som att kräva att saker ska fungera enl sina specar så måste alla konsumenter bli petigare.

Ha det bra//
Lennart
 
Håller med till fullo Lennart.

Speciellt att alla inte bemöts likadant. Jag är visserligen ingen yrkesfotograf eller kändis, men när jag lämnade in min A900 och ett Zeiss 85/1.4 så var det inget snack, superservice och de ringde också och nästan bad om ursäkt för att en sådan kamera ska inte vara fel på.

Därför har jag med min erfarenhet hyllat Sonys service, men om det istället hade varit min A550 t.ex. kanske det varit precis tvärtom.

Samma sak kan man läsa i en Canon 7D tråd. Om man har Canon Pro service är det bara att skicka in alltihop för att få det kalibrerat ihop, vilket tydligen är standard att göra, men om man är privatperson blir man pissad på.

Nu är ändå vi som häckar här ganska insatta. Undrar hur många "vanliga" konsumenter som totalt tappat intresse för fotografi för att det varit fel på utrustningen, men inte har kunnat förstå det.


/Mats
 
Håller med till fullo Lennart.

Speciellt att alla inte bemöts likadant. Jag är visserligen ingen yrkesfotograf eller kändis, men när jag lämnade in min A900 och ett Zeiss 85/1.4 så var det inget snack, superservice och de ringde också och nästan bad om ursäkt för att en sådan kamera ska inte vara fel på.

Därför har jag med min erfarenhet hyllat Sonys service, men om det istället hade varit min A550 t.ex. kanske det varit precis tvärtom.

Samma sak kan man läsa i en Canon 7D tråd. Om man har Canon Pro service är det bara att skicka in alltihop för att få det kalibrerat ihop, vilket tydligen är standard att göra, men om man är privatperson blir man pissad på.

Nu är ändå vi som häckar här ganska insatta. Undrar hur många "vanliga" konsumenter som totalt tappat intresse för fotografi för att det varit fel på utrustningen, men inte har kunnat förstå det.


/Mats

Tror inte du mött några svårigheter. Dels skulle du kunnat sagt att du testat samma objektiv på din A850 och där fungerade det klockrent, men på A550 går det rejält fel och samma sak med dina övriga objektiv så det är A550:an det är fel på. Då skulle personalen (även om du inte varit känd i affären tidigare) insett att man hade en mer van fotograf att göra med som dessutom äger en del proutrustning. Och sådana personer brukar ju handla lite oftare och dyrare. En schysst kund m a o.

Hade du dessutom sagt att du var egen företagare och därmed van att handskas med kunder och eventuella reklamationer så hade saken varit biff. Tror inte ens du hade behövt nämna det. Sedan handlar det ju faktiskt om ens egen utstrålning. Du är medelålders, insatt fotograf samt uttrycker dig väl och är garanterat väldigt artig på ett skärpt sätt.

Det är ju en gammal sanning (som fortfarande är sann) att man "klassindelas" otroligt mycket efter sättet man uttrycker sig på.

Men egentligen ska det vara helt egalt. Det ska räcka med att enkelt säga: Den här kameran som jag köpte hos er fokuserar fel och nu vill jag att ni hjälper mig att åtgärda det-jag har kvittot här.

Men det är klart: Ser den exepedit att det står en yngre kille framför honom samtidigt som det kliar i röven på expediten och han samtidigt ser en "viktigare" kund komma in så...

Nu är även expediter människor och kan ha sina dåliga dagar, men killen med A500:an var ju inne upprepade gånger vad jag förstår. Men om samma expedit alltid har "dåliga dagar" och dessutom väldigt selektiv vad gäller kundbehandlingen bör nog den personen byta jobb.

Jag är CPS-medlem hos Canon, men det har sina krav. Man blir värderad efter utrustningen man har och får s k poäng efter det. Lägsta graden av medlemsskap placerar dig alltid före icke CPS-medlem, men efter CPS-medlemmar med högre poäng. Så i viss mån är det pengarna som styr och den gamla tesen att den som redan har mycket skola mest varda gifvet. Men det sägs ju åtminstone rent ut. Nu är ju CPS just Canon Proffesional Service och avsedd för yrkesmän som snabbt behöver sin utrustning. Många har genom åren missbrukat det här och kallat sig yrkesfotograf trots att de kanske bara är s k hobbyproffs som säljer en bild då och då.

Jag har alltid blivit väl behandlad av Intervision , både med- eller utan CPS-medlemsskap, men jag har vänner som haft en mankerande A350 som varit på verkstaden i 2-3 månader och kommit tillbaks likadan, trots att sensorn varit defekt. Men då gick reparationen via Expert som skickade den nånstans. När killen tog kontakt med Intervision i Malmö direkt så ordnade det sig på 3 veckor.

Men, visst. jag tycker jäkligt synd om killen med A500:an och det känns så puckat gjort av SP på ett så onödigt sätt.

//Lennart
 
Tror inte du mött några svårigheter. Dels skulle du kunnat sagt att du testat samma objektiv på din A850 och där fungerade det klockrent...

När jag köpte min A550 var jag inte så van fotograf.

Vad jag menar är att det är skit att inte alla behandlas likvärdigt, om man har bra munläder eller köpte en dyrare modell, eller är tjej och ser bra ut. Hatar sånt!
(Alltså, jag hatar inte tjejer so mser bra ut, jag hatar företeelsen).


/Mats
 
När jag köpte min A550 var jag inte så van fotograf.

Vad jag menar är att det är skit att inte alla behandlas likvärdigt, om man har bra munläder eller köpte en dyrare modell, eller är tjej och ser bra ut. Hatar sånt!
(Alltså, jag hatar inte tjejer so mser bra ut, jag hatar företeelsen).


/Mats

Alltså, du hatar företeelsen med tjejer som ser bra ut?:):) (Sorry, förlåt)

Allvarligt talat så är det just det som är kärnan i det hela (inte snygga tjejer). Vi tror att vi lever i ett så "likabehandlande" land. Ändå ser man fruktansvärt ofta hur personer som anser sig själva ha låg status trampa på andra för att känna sig mer betydelsefulla.

Och nej, dyrare modell eller välsmord käft ska inte betyda någon skillnad.

I Växjö finns en liten musikaffär som drivs av en gitarr- och förstärkartekniker. Jag har handlat där rätt ofta och blivit kompis med honom. Jag har sett honom ett flertal gånger stå och behandla småkillar som bara ska köpa en eller två strängar eller ett plektrum som om de skulle inhandlat en dyr Stratocaster eller Gibson. Han berättade om olika strängmärkens fördelar i kombination med vissa gitarrsorter och gitarrmikrofoner.
Det kanske har tagit en kvart. Folk som stått lite i kö har svurit och sagt att "fan, nu går jag till Musikbörsen i stället" och gått ut samtidigt som de muttrat om att "vill fanskapet inte sälja någon förstärkare så slipper han".

Han själv sade bara till mig när vi diskuterade saken: "Du, jag har varit fosterbarn och blivit trampad på halva mitt liv så jag svälter hellre än betjänar kunder som inte orkar stå lite i kö eller åtminstone artigt fråga om de kunde få gå före eftersom de kanske skulle med bussen eller så. Och det vet du, Lennart att du och ditt band fått vänta även fast ni handlat mycket här, även när små personer som handlat för en liten slant har tagit tid att expediera. Dessutom är faktiskt de här unga personerna mina framtida kunder. De där rika självgoda knösarna som tror att allt kan köpas för pengar skiter jag i."

Så det finns faktiskt personer som både är okej och samtidigt inser att de tryggar sin framtid genom att vara schyssta och behandla folk lika.

//Lennart
 
Alltså, du hatar företeelsen med tjejer som ser bra ut?:):) (Sorry, förlåt)

Allvarligt talat så är det just det som är kärnan i det hela (inte snygga tjejer). Vi tror att vi lever i ett så "likabehandlande" land. Ändå ser man fruktansvärt ofta hur personer som anser sig själva ha låg status trampa på andra för att känna sig mer betydelsefulla.

Och nej, dyrare modell eller välsmord käft ska inte betyda någon skillnad.

I Växjö finns en liten musikaffär som drivs av en gitarr- och förstärkartekniker. Jag har handlat där rätt ofta och blivit kompis med honom. Jag har sett honom ett flertal gånger stå och behandla småkillar som bara ska köpa en eller två strängar eller ett plektrum som om de skulle inhandlat en dyr Stratocaster eller Gibson. Han berättade om olika strängmärkens fördelar i kombination med vissa gitarrsorter och gitarrmikrofoner.
Det kanske har tagit en kvart. Folk som stått lite i kö har svurit och sagt att "fan, nu går jag till Musikbörsen i stället" och gått ut samtidigt som de muttrat om att "vill fanskapet inte sälja någon förstärkare så slipper han".

Han själv sade bara till mig när vi diskuterade saken: "Du, jag har varit fosterbarn och blivit trampad på halva mitt liv så jag svälter hellre än betjänar kunder som inte orkar stå lite i kö eller åtminstone artigt fråga om de kunde få gå före eftersom de kanske skulle med bussen eller så. Och det vet du, Lennart att du och ditt band fått vänta även fast ni handlat mycket här, även när små personer som handlat för en liten slant har tagit tid att expediera. Dessutom är faktiskt de här unga personerna mina framtida kunder. De där rika självgoda knösarna som tror att allt kan köpas för pengar skiter jag i."

Så det finns faktiskt personer som både är okej och samtidigt inser att de tryggar sin framtid genom att vara schyssta och behandla folk lika.

//Lennart

Låter lite som Lasses Kameraservice.
Alltid trevligt bemötande och bra jobb oavsett om man lämnar in en Nikon FE eller en 70-200/2.8 AF-S.
En verkstad som gör det värt att välja Nikon ;-)
 
Funderar du på att starta en serviceverkstad? Det har jag funderat på i alla fall, klippa Sony i södra Sverige, är rätt händig av mig ;))))

Ja, det kan jag tänka mig också. Jag kan åta mig att ta emot kameror och objektiv och returnera dem i samma dåliga skick som de kom för halva ersättningen.
Ibland verksr det som det är så det går till. Menar inte specifikt Sony, utan det har hänt mig även med andra märken.
 
Ja, det kan jag tänka mig också. Jag kan åta mig att ta emot kameror och objektiv och returnera dem i samma dåliga skick som de kom för halva ersättningen.
Ibland verksr det som det är så det går till. Menar inte specifikt Sony, utan det har hänt mig även med andra märken.

Jag kan göra samma sak men dessutom tappa bort en skruv på varenda grejj.
Tre månaders leveranstid på allt.
 
Håller med till fullo Lennart.

Speciellt att alla inte bemöts likadant. Jag är visserligen ingen yrkesfotograf eller kändis, men när jag lämnade in min A900 och ett Zeiss 85/1.4 så var det inget snack, superservice och de ringde också och nästan bad om ursäkt för att en sådan kamera ska inte vara fel på.

Därför har jag med min erfarenhet hyllat Sonys service, men om det istället hade varit min A550 t.ex. kanske det varit precis tvärtom.

Samma sak kan man läsa i en Canon 7D tråd. Om man har Canon Pro service är det bara att skicka in alltihop för att få det kalibrerat ihop, vilket tydligen är standard att göra, men om man är privatperson blir man pissad på.

Nu är ändå vi som häckar här ganska insatta. Undrar hur många "vanliga" konsumenter som totalt tappat intresse för fotografi för att det varit fel på utrustningen, men inte har kunnat förstå det.


/Mats

Pissad på? Jag ringde rcc i Mölndal och undrade över proceduren kring fokusjustering. Hon jag pratade med sa att det bara var att komma med grejerna så fixade de det. Fast den du syftar på kanske inte talade med samma verkstad.
 
Pissad på? Jag ringde rcc i Mölndal och undrade över proceduren kring fokusjustering. Hon jag pratade med sa att det bara var att komma med grejerna så fixade de det. Fast den du syftar på kanske inte talade med samma verkstad.

Pissad på kanske är överdrift, menade ungefär samma behandling som han med A500.
Läste i en tråd här på FS för ett tag sen och det var en kille i Norrland som hade fokusproblem på sin 7D och inte fick nån hjälp eller kunde skicka in den, medan CPS-folket åkte gräddfil. Kommer inte ihåg detaljerna och orkar inte gå tillbaka och leta. kanske löste sig till slut.

Tycker i alla fall att det är uselt bemötande som han med Sony A500 fått och tydligen kan andra med andra märken råka ut för det också.


/Mats
 
Pissad på? Jag ringde rcc i Mölndal och undrade över proceduren kring fokusjustering. Hon jag pratade med sa att det bara var att komma med grejerna så fixade de det. Fast den du syftar på kanske inte talade med samma verkstad.

Även jag har fått ett fantastiskt trevligt bemötande på RCC i Mölndal samt en 24-70/2.8 L usm utbytt mot en sprillans ny trots att garnatin gått ut eftersom man ansåg att det förelåg ett fabrikationsfel som inte gick att fokusjustera. Det framfokuserade i ena änden av zoomläget och bakfokuserade i det andra.

Fast jag hade orsak att inte lämna in det tidigare eftersom jag bröt armen uppe vid ledkulan i axeln och knappt kunde hålla i en sådan glugg under mer än ett halvår.

MEN, jag har fått rätt många mail från folk som undrat hur f-n de ska bära sig åt för att få "rätt" mot ett antal verkstäder. En del har jag kunnat hjälpa lite. Andra inte.

Personligen har jag aldrig haft problem att få något åtgärdat oavsett kameramärke. Utom i ett fall- fast då gällde det tidsaspekten. Servicen blev perfekt genomförd.

Fast jag håller nog med Mats. Jag vet ju att det finns alltför gott om folk som inte blir korrekt hjälpta. Och att han skrev "pissade på" är ju nästan ett vedertaget uttryck för att bli orespekterad.

Men vi ska väl inte prata om ordens valör. För min del räcker det att veta att många får en en alldeles perfekt service medan vissa faktiskt blir negligerade. Så problemet existerar.

MVH//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.