Photocon
Aktiv medlem
men som du själv påpekar kan inte alltid tillverkaren veta vad som är 'rätt kalibrering' för det specifika ändamål en specifik fotograf önskar vid varje specifikt tillfälle. och i praktiken blir perfekta konstruktioner som inte uppvisar de relaterade optiska defekterna ekonomiskt ohållbara.
jag tror att om alla kameror och objektiv skulle tillverkas så att alla potentiella kunder blir nöjda skulle kvalitetskontroll och injustering bli betydligt mycket mer tidskrävande och dyrare.
säg att en tillverkare korrigerar optiken och minskar feltoleranserna i AF-systemet så att mikrojustering blir 'onödig' och detta resulterar i en dubblering av slutpris. tror du att det skulle bli en försäljningsframgång?
detta speciellt med tanke på att de flesta fotograferande inte ens verkar reflektera över felfokus annat än i extremfall. (man har tom hört om nikon-användare som inte ens efter flitig använding insett att deras billiga AFD-glugg faktiskt inte fokuserar på deras motorlösa kamera.)
det ger (tydligen?) bättre marginal att finjustera speciellt för de som upplever faktiska problem.
Det stämmer säkert att priserna skulle gå upp, men en kalibrering på verkstad i efterhand kostar c:a 900:-, en kostnad som antingen belastar kunden (om garantin gått ut) eller tillverkaren om det är garantijustering. Så dubbla kostnaden tror jag inte på.
Som slutanvändare skulle jag hellre betala ett antal hundringar mer för att slippa eländet med att packa upp en dyr, efterlängtad kamera eller objektiv och finna att skärpan hamnar åt helsike. Isynnerhet eftersom man sedan själv måste ta ett antal timmar i anspråk för att kolla hur mycket prylen "går fel", packa den, skriva felbeskrivning, bekosta ett företagspaket á 160:-, ta mig till posten och sedan behöva vänta på att prylen ska komma tillbaks i mellan 2 veckor och upp till månader. Vad ska jag plåta med under tiden om jag verkligen behöver grejorna?
Alltså, detta gäller mest och svider mest när det gäller dyrare kameror och primegluggar. I övrigt har du rätt, vilket bevisats för mig ett antal gånger, att många ägare till dslr med APS-C sensor och en ljussvag kitzoom inte är medvetna om att deras utrustning inte är rätt ställd. Och här gör ju tillverkaren en vinst på grund av den omedvetenheten.
Men gäller det primegluggar så hamnar säkert majoriteten av dem hos folk som är mycket skärpemedvetna och det är dumt av tillverkaren att chansa på att ingen ska märka om objektivet ligger långt utanför toleranserna när det gäller dessa objektiv.
Sedan har jag dessvärre hört försäljare som framhåller mikrojustering som en väldigt viktig finess.
- Om något av dina objektiv inte ställer skärpan riktigt rätt kan du själv enkelt fixa det genom mikrojustering och slipper skicka till serviceverkstad eller komma tillbaks till oss för att reklamera kameran eller objektivet.
Mikrojustering får alltså inte göras till ett alibi för att slarva ännu mer med kalibreringen på fabrik, vilket ju kan vara en risk om försäljarexemplet ovan tas ad notam av branschen.
Mikrojustering är alltså ingen ersättning för felställd kamera eller objektiv, utan mer ett litet plåster på såren intill dess gluggen eller kameran skickas för justering. Enl all info (bl a Canons White Paper) så fungerar mikrojustering på EN brännvidd, EN bländare och ETT avstånd. Ändras någon av faktorerna så sker en skärpeplansförflyttning mer eller mindre märkbart. En zoom ska exempelvis enl Intervision justeras på 8 punkter för att objektivet ska pricka rätt inom toleranserna på olika brännvidder, bländare och avstånd.
MEN om man använder mikrojustering för att uppnå vissa resultat (exempelvis de jag angav i mitt förra inlägg om mikrojustering) är det ju en annan sak.
Fast mikrojustering ska inte användas i marknadsföringen som en typ "bli din egen servicetekniker" eller som någon fotoblaska skrev: " Nu slipper man skicka in sina objektiv för kalibrering. Det har blivit hård belastning på garantiverkstäderna p g a att AF inte fungerat bra och därför har nu fabrikanterna tagit detta till sig. Mycket bra!" (lite fritt citerat eftersom jag inte har blaskan intill mig, men jag tror jag bara kastat om några ord)
//Lennart