Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet ju att det existerar en icke helt ovanlig företeelse här på FS som benämns OT ( jag är rätt bra på att fixa OT när trådar står och stampar. Det ska erkännas). Men jag fattade på en gång att Kristoffer hade sitt tillägg för att visa att det var orsaken till att hans komenntarer blev korta.

Så varför reta sig på det? Innan det tjafset kom upp satt jag och ville utreda en fråga ang vad "finetuning av AF" stod för i specarna på A77.

Det är fullständigt ointressant för mig om ni använder mobil, dator, röksignaler, megafon eller något annat för att göra kommentarer här. Däremot intresserar jag mig just nu för de som vet något mer om AF-systemet i A77.

//Lennart

Detta inlägg är tillkommet via nedtryckning av tangenter som är märkta med bokstäver och symboler på ett tangentbort som via en usb-kabel är kopplad till en risig gammal HP stationär dator. Datorskrället har uppgraderat ramminne och ett modernt Radeon grafikkort. Skärmen som är mig behjälplig att se vad jag skriver är på 22" och av märket LG W2241S. Den är kalibrerad via Spyder Express. Till datorn är även kopplad en mus, en Wacom A4-ritplatta, scanner, 1 st HP-laserskrivare och 1 Canon A3+ bläckstråleskrivare. Hela skiten hämtar sin ström ur ett vägguttag. Uppkopplingen sker med ett 3G-modem.

//Lennart

PS. Jag sitter i en stol också när jag skriver samt ska nu gå och pinka.DS

Hahahaha grym signatur Lennart :)
 
Hahahahahah gå och pinka hehe bättre stå och pinka !

//Lennart

En rätt utförd vattenkastning kan ske på många vis och är helt avhängig omständigheterna. Preferenserna varierar och för c:a hälften av befolkningen torde varken gående eller stående vattenkastning rekommenderas.

Allt enligt avdelning A, § 77 , tredje stycket av Kungliga Urinhanteringens Kapitel 7 anno 1901. Slå således upp kaptiel 7 så meddelas däruti hur en 7:a slås. Äfven nöden hafva en lag.

Slår man en 7:a enl A med visst efterdropp torde det inte tolkas som en A7, mer som A77. Urinerar man stående och har glömt att fälla upp locket blir det fel mått som hamnar utanför. M a o fel på strålgångsmätningen. Dasslocket stjäl nämligen merparten av mängden som skulle hamnat i toaletten.

Lyckligtvis har A77, till skillnad från en vanlig svenssonsk skithusstol större genomsläpplighet i strålgången trots sin fasta spegel.

"Exemplarisk abbedissa ber en bön när hon ska pissa"

Ytterligare ett stycke OT men A77 kom med på ett hörn.

Gå nu och lägg dig, eller stå och lägg dig. Gonatt!

//Lennart

Detta inlägg är skrivet på samma manick jag redogjorde för tidigare, men jag kan repetera:

"Detta inlägg är tillkommet via nedtryckning av tangenter som är märkta med bokstäver och symboler på ett tangentbort som via en usb-kabel är kopplad till en risig gammal HP stationär dator. Datorskrället har uppgraderat ramminne och ett modernt Radeon grafikkort. Skärmen som är mig behjälplig att se vad jag skriver är på 22" och av märket LG W2241S. Den är kalibrerad via Spyder Express. Till datorn är även kopplad en mus, en Wacom A4-ritplatta, scanner, 1 st HP-laserskrivare och 1 Canon A3+ bläckstråleskrivare. Hela skiten hämtar sin ström ur ett vägguttag. Uppkopplingen sker med ett 3G-modem."

PS. När fasiken kan någon vettig person, i den mån sådana finns på FS ge mig ett svar om s k mikrojustering finns bland specarna på A77? DS
 
Det är inte Apple-reklam utan Tapatalk-reklam. Textsnutten ligger som default i Tapatalk-appen, som man använder för att läsa olika forum i sin Iphone (t ex FS).

Det torde gå att stänga av visningen av texten i Tapatalk-appen, i vart fall går det med Tapatalk-appen på Android (tvivlar på att Iphone skulle vara sämre). Så leta lite bland inställningarna för appen.
 
Holy Christ. Jag lämnar den här tråden tills vidare och återkommer när det ska diskuteras foto istället för av/påfunktioner på smartphones.

Jag vet att det förekommer mycket OT och det är bra ibland och jag bidrar själv med en hel del sådant när tråden går på tomgång, men detta ämne är helt ointressant för mig. Jag är inte sur över detta och ni må gärna fortsätta dryfta detta ämne eftersom det tydligen är intressant för en del tråddeltagare.

Återkommer eventuellt framöver när ämnet passar eller berör mig. Hoppas det blir snarare än senare. Blir det senare önskar jag er alla en trevlig weekend och i värsta fall en trevlig sommar.

//Lennart
 
On Topic

Specarna på A77 vet vi inte än.

Välkommen tillbaka.

Det HAR dock stått bland ryktesinformationen att den kommer att ha det.

Jag håller det för troligt i alla fall. Hoppas verkligen det.

Minnesfunktionen är en annan viktig sak, tyvärr verkar det som att det inte är 1/2/3 á la A900, men i alla fall ett MR-läge som på A700. Jag vet inte hur det funkar, men du som har en A700 kanske kan upplysa oss om det är nåt bra.

/Mats
 
Specarna på A77 vet vi inte än.

Välkommen tillbaka.

Det HAR dock stått bland ryktesinformationen att den kommer att ha det.

Jag håller det för troligt i alla fall. Hoppas verkligen det.

Minnesfunktionen är en annan viktig sak, tyvärr verkar det som att det inte är 1/2/3 á la A900, men i alla fall ett MR-läge som på A700. Jag vet inte hur det funkar, men du som har en A700 kanske kan upplysa oss om det är nåt bra.

/Mats

Tack!

A700:an har ju en menystyrd funktion som i mitt tycke fungerar tillfredsställande, men inte blir det som 1-2-3 riktigt. Skulle kunna leva med det. Istället för att skruva på ratten till 1, 2 eller 3 . Förinställda lägen snabbt till hands innebär att vrida ratten till MR-läge och sedan med "joysticken" välja läge 1-3.
Jag har testat på A700. Det tar faktiskt bara 1 sek extra om man inte har tummen mitt i foten. Så MR-läget är i mina ögon mer än godkänt.

Eftersom jag mest använder A900/A850 ser jag ju naturligtvis det som en lite onödig omväg, men är man bara medveten om vilken kamera man har i näven så tycker jag det fungerar. Men läge 1-2-3 direkt på ratten är ju inte bara mer än godkänt. Det är en toppenfunktion.

//Lennart
 
Ok, det verkar bra. Det allra viktigaste är inte sekundsnabbheten för mig, utan att enkelt komma till ett läge där man vet exakt vad som är inställt.

Beträffande micrjustering så har det stått i en ryktespost, men det kan man ju inte riktigt lita på. Hur är det. Finns den funktionen på A700? Sony har ju tydligt sagt att det är en uppföljare till den och jag tror de inte skulle våga ta bort en viktig funktion, men som sagt jag vet inte om A700 har det. Med tanke på allt buzz det varit om AF-strul så håller jag det för troligt att de stoppat in det.

/Mats
 
Ok, det verkar bra. Det allra viktigaste är inte sekundsnabbheten för mig, utan att enkelt komma till ett läge där man vet exakt vad som är inställt.

Beträffande micrjustering så har det stått i en ryktespost, men det kan man ju inte riktigt lita på. Hur är det. Finns den funktionen på A700? Sony har ju tydligt sagt att det är en uppföljare till den och jag tror de inte skulle våga ta bort en viktig funktion, men som sagt jag vet inte om A700 har det. Med tanke på allt buzz det varit om AF-strul så håller jag det för troligt att de stoppat in det.

/Mats

Nej A700 har ingen microjustering.
 
Vad svarade du då då?
Orkar inte läsa genom allt signaturtrams igen för att hitta det,


/Mats

Svarade på samma fråga som du svarade på....om Sony byggt in mikrojustering i A77.

Och jag svarade: Enligt rykten så skall den ha det men som sagt det ju bara vad ryktet säger o inte några säkra/bekräftade uppgifter så hur det blir i verkligheten återstår att se....skulle dock blir förvånad om den inte fick det.
 
Ok, det verkar bra. Det allra viktigaste är inte sekundsnabbheten för mig, utan att enkelt komma till ett läge där man vet exakt vad som är inställt.

Beträffande micrjustering så har det stått i en ryktespost, men det kan man ju inte riktigt lita på. Hur är det. Finns den funktionen på A700? Sony har ju tydligt sagt att det är en uppföljare till den och jag tror de inte skulle våga ta bort en viktig funktion, men som sagt jag vet inte om A700 har det. Med tanke på allt buzz det varit om AF-strul så håller jag det för troligt att de stoppat in det.

/Mats

En sak har jag inte luskat ut. Eftersom man (iaf jag) föredrar att köra på 1-2-3 skulle det gå ännu snabbare att växla om man kunde har MR-läget som ständig startvisning. Då kunde man alltid välja direkt mellan 1,2 eller 3 ännu snabbare. Jag har haft kameran för kort tid och har inte hittat någon inställning som alltid kallar upp MR-läget med val. Visserligen är det aktuellt MR-läge som kommer upp, men inte de andra 2 alternativen. Då hade det varit snabbare att växla.

Ang AF-mikrojustering har jag skrivit att det någonstans stått om AF-fine tuning system på A77. Det var den följdfrågan jag ställde sedan om det månne var en omskrivning för mikrojustering. Det borde det vara om man gör en översättning eftersom tuning innebär något som är inställbart på originalspråket.
Så Peter har redan besvarat min första fråga, men ingen fäljdfrågan.

Peter är således en vettig person i så måtto.

// Lennart
 
Ja, vi får hoppas att det snart kommer mer pålitliga specar. Tills dess är allt ren spekulation. Själv har jag bara använt microadjust vid två tillfälle, och det har varit för att konstatera fokuseringsfel i kamerahus. Jag har även använt det för att konstatera fokuseringsproblem med objektiv. Ett av objektiven tog fel på 2 cm vilket är helt genialt - sikta på näsan och få exakt skärpa på ögonen ! (om personen inte har jätte-näsa). Så i Mitt tycke så är det bra för att testa sina grejjer, men annars är det rätt meningslöst.

Skrivet på min iPad som jag köpte billigt i USA. Var där på kurs och passade på att inhandla en. Sitter nu på mallis och insuper en flaska dack janiels som frugan så snällt inhandlade tidigare idag. Mina grannar spelar yatzy. Jag har en iPad, coolt eller hur . Hej då.
Ps min a55 funkar ok, men jag saknade min 850 innan idag...
//Björn
 
Ja, vi får hoppas att det snart kommer mer pålitliga specar. Tills dess är allt ren spekulation. Själv har jag bara använt microadjust vid två tillfälle, och det har varit för att konstatera fokuseringsfel i kamerahus. Jag har även använt det för att konstatera fokuseringsproblem med objektiv. Ett av objektiven tog fel på 2 cm vilket är helt genialt - sikta på näsan och få exakt skärpa på ögonen ! (om personen inte har jätte-näsa). Så i Mitt tycke så är det bra för att testa sina grejjer, men annars är det rätt meningslöst.

Skrivet på min iPad som jag köpte billigt i USA. Var där på kurs och passade på att inhandla en. Sitter nu på mallis och insuper en flaska dack janiels som frugan så snällt inhandlade tidigare idag. Mina grannar spelar yatzy. Jag har en iPad, coolt eller hur . Hej då.
Ps min a55 funkar ok, men jag saknade min 850 innan idag...
//Björn

Ja, det är det som mikrojustering används till i mitt fall också. Vet man att kamerahuset är helt okej ställt så används det som referens till de objektiv som inte fokuserar okej. Full skärpa vid exempelvis -5 och ref.avstånd så vet man att objektivet bakfokuserar och vice versa. Och sedan är det bara att skicka gluggen för justering.

MEN det finns ett annant BRA användningsområde också. En del objektiv är optimerade för långa avstånd, andra för mer normala avstånd. De ska vara sådana. Tyvärr blir det lite luddiga detaljer vid exempelvis evighetsavstånd och stor bländare på ett tele som är optimerat för mer normala avstånd.
Ett sådant exempel är 70-300 SSM som, perfekt på näravstånd och kanske upp till 60-80 meter.
Sätter man mikrojusteringen på +2 så ökar detaljeringen vid längre avstånd (å andra sidan missar gluggen vid korta avstånd då). Har upplevt det på två exemplar.

Sedan "näsan". Det finns faktisk fotografer som har beställt att få ett visst objektiv till att bakfokusera.
Bl a till det exemplet du nämner.

Vidare om man vill uppnå optimal kantskärpa med ett fast vidvinkelobjektiv. Ett par streck minus på mikrojusteringen och sedan exempelvis f/8 istället för f/5.6. DEn mindre bländaröppningen fixar då skärpan på huvudmotivet ändå samtidigt som kantskärpan ökar lite. Ska bara göras vid enstaka tillfällen.
Vid andra avstånd och bländare kan det bli antingen katastrof eller "konstnärlig bild" eftersom man förflyttar hela skärpeplanet.

Sedan givetvis kan man ställa manuellt med MF-assist och LV (vilket väl är synd att det saknas på Sonys FF-modeller).

Annars är mikrojustering ett otyg som aldrig borde kommit ut på marknaden anser jag. Kamror och objektiv ska vara rätt kalibrerade från fabrik. Dock har jag funnit att Sonys FF-modeller ställer skärpan väldigt säkert samt att deras mikrojustering visserligen inte är någon bra ersättning för ett felställt objektiv, men faktiskt funkar deras mikrojustering bättre än Canons (jag har ju så jag kan jämföra sida vid sida). Bättre är dock inte detsamma som bra i detta fall eftersom Canons mikrojustering tyvärr bara är klandervärd.

Men jag vill ändå ha möjligheten att i vissa situationer ställa om AF, även på riktigt ställda objektiv samt se vad ett felkalibrerat objektiv verkligen kan prestera skärpemässigt innan det sänds för justering.

Ang ditt tillägg vad ditt inlägg är skrivet på så ombedes du vänligt att applicera nämnda apparat på lämplig plats om anatomin så tillåter:) :) Blev så trött på den delen av tråden som handlade om av- eller påsättning (av apparater alltså)
Jag har en telefon med fingersnurra på och ansluten till ett gammalt hederligt telefonjack. Ännu coolare.
Min mobil är avslagen, precis som jag. Det är ju semester!!!

Ha det bra//Lennart
 
Kameror och objektiv ska vara rätt kalibrerade från fabrik.
men som du själv påpekar kan inte alltid tillverkaren veta vad som är 'rätt kalibrering' för det specifika ändamål en specifik fotograf önskar vid varje specifikt tillfälle. och i praktiken blir perfekta konstruktioner som inte uppvisar de relaterade optiska defekterna ekonomiskt ohållbara.

jag tror att om alla kameror och objektiv skulle tillverkas så att alla potentiella kunder blir nöjda skulle kvalitetskontroll och injustering bli betydligt mycket mer tidskrävande och dyrare.
säg att en tillverkare korrigerar optiken och minskar feltoleranserna i AF-systemet så att mikrojustering blir 'onödig' och detta resulterar i en dubblering av slutpris. tror du att det skulle bli en försäljningsframgång?
detta speciellt med tanke på att de flesta fotograferande inte ens verkar reflektera över felfokus annat än i extremfall. (man har tom hört om nikon-användare som inte ens efter flitig använding insett att deras billiga AFD-glugg faktiskt inte fokuserar på deras motorlösa kamera.)

det ger (tydligen?) bättre marginal att finjustera speciellt för de som upplever faktiska problem.
 
Senast ändrad:
men som du själv påpekar kan inte alltid tillverkaren veta vad som är 'rätt kalibrering' för det specifika ändamål en specifik fotograf önskar vid varje specifikt tillfälle.

Jo, det finns ett objektivt "rätt".
AF ska låsa skärpan på precis det avståndet till motivet som fotografen pekar ut när han låser skärpan.

"Precis" betyder då såklart inom en rimlig tolerans +/- som är större på ljussvagare billigare objektiv, men mycket snävare på dyra ljusstarka objektiv som ger kort skärpedjup.

Nominellt ska alltid fokusplanet ligga där fokusen sätts.

Både kameran och objektiven kan avvika. Det är viktigt att kameran och objektiven justeras för sig så att de ligger rätt. Om både kamera och objektiv ligger fel, fast inom toleranserna så kan man antingen ha tur så att de tar ut varandra eller otur så att de adderar till varandra.

Jag tycker kalibrering är en mycket bra funktion för att kunna finjustera det där lilla extra med just mina egna exemplar, så att det blir perfekt, även om det skulle ligga lite fel fast inom toleransgränserna. Min erfarenhet är att det helt linjärt och fungerar bra även med zoomobjektiv och på olika avstånd.

Man kan inte kräva av tillverkaren att åtgärda utrustning som ligger inom de angivna toleranserna, för då är det faktiskt inget fel på grejerna. Får i så fall köpa exklusivare saker med snävare toleranser. Ett problem är dock att toleranser inte är publik tillgängliga vad jag vet.


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.