Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad tycker ni´om bilderna på A77 som presenterats på SAR?
Inte bekräftat att de inte är fejkade, men rimliga verkar de i alla fall.

Visa bilaga 118282

Tycker displayen och designen är riktig tilltalande. Gillar det lite bulliga greppet och VG.
Att det sitter en AF/MF-knapp med frikoppling och DMF är inte så dumt, förmodligen med elektronisk styrning så att den frikopplar även SAM-objektiv.

Mycket lovande verkar det som. Extremt spännande att se hur pass bra EVFen blir.

En månad kvar nu då ganska precis.


/Mats

Tycker att den ser oförskämt bra ut (se bild på framsidan av kameran på sonyalpharumors.com). Bakifrån har man hittat inspiration från Canon, även i greppet (Canon har enligt mig skönaste greppen av alla). Det kunde varit betydligt värre.

Framifrån ser kameran mer unik ut - riktigt snygg. Ingen tjafs i designen, utan enkel och seriös.

Bra.

Sedan är ju af-on helt underbar funktion som jag saknat på A580.
 
Få rattar?

Jag ligger några generationer efter med en Dynax 7D så min fråga kanske har blivit omodern genom nya smart förändringar men när jag tittar på denna bild och andra så känns det som om det saknas rattar på kameran.
Bör det inte finnas en ratt för exponeringskompensation (med och utan blixt)? Jag har även en ratt på 7D som ändrar mellan, singelbild, seriebild och liknande.
Jag skulle gärna se att en ny kamera har fler saker lättilgängligt snarare än färre, men som sagt, detta kanske är löst på något annat sätt som också är bra.

Tim
 
Mikrojustering!?

Någon som vet om man har byggt in mikrojustering i A77. Det är bara A850/A900 som har annars. Egentligen tycker jag illa om mikrojustering (d v s att den överhuvudtaget ska behövas) och sällan fungerar fullt ut exakt mer än på ett avstånd. Men ibland kan den vara bra att ha. Behöver man inte justera mer än + eller -3 streck kan det fungera till fasta gluggar.
 
Jag ligger några generationer efter med en Dynax 7D så min fråga kanske har blivit omodern genom nya smart förändringar men när jag tittar på denna bild och andra så känns det som om det saknas rattar på kameran.
Bör det inte finnas en ratt för exponeringskompensation (med och utan blixt)? Jag har även en ratt på 7D som ändrar mellan, singelbild, seriebild och liknande.
Jag skulle gärna se att en ny kamera har fler saker lättilgängligt snarare än färre, men som sagt, detta kanske är löst på något annat sätt som också är bra.

Tim
Det är troligtvis ganska många knappar som inte syns (eller knappt syns) på dessa bilder.
På bilder av den tidigare prototypen som ser ut att vara av snarlik design finns det tex 6 knappar runt LCD:n på ovansidan.
http://ylovephoto.com/en/2011/02/21/sony-a77-buttons/
 
Jag ligger några generationer efter med en Dynax 7D så min fråga kanske har blivit omodern genom nya smart förändringar men när jag tittar på denna bild och andra så känns det som om det saknas rattar på kameran.
Bör det inte finnas en ratt för exponeringskompensation (med och utan blixt)? Jag har även en ratt på 7D som ändrar mellan, singelbild, seriebild och liknande.
Jag skulle gärna se att en ny kamera har fler saker lättilgängligt snarare än färre, men som sagt, detta kanske är löst på något annat sätt som också är bra.

Tim

För exponeringskompensation för blixten så trycker man ner en av knapparna(+/- knappen) och snurrar på något av "hjulen"
För vanlig exponeringskompensation i tex A-läget så snurrar man bara på tumhjulet.
Ändra mellan singel,seriebild gör man genom att trycka på drive-knappen och snurra på det främre hjulet.
 
Tycker att den ser oförskämt bra ut (se bild på framsidan av kameran på sonyalpharumors.com). Bakifrån har man hittat inspiration från Canon, även i greppet (Canon har enligt mig skönaste greppen av alla). Det kunde varit betydligt värre.

Framifrån ser kameran mer unik ut - riktigt snygg. Ingen tjafs i designen, utan enkel och seriös.

Bra.

Sedan är ju af-on helt underbar funktion som jag saknat på A580.

Håller med, Greppkänslan i det lite dyrare segmentet under åren som 40D-50D och även nu 60D upplever jag som bättre än hos den klassiska Nikon D300, valet av gummityp och rimlig plats för tummen är starka kort. upplevde faktiskt 60D som en aning bättre än 7D, möjligtvis för att 60D är lättare med påsatt kitobjektiv. Konstigt nog så upplevde jag den nya MK4:an som trots sitt fasta extragrepp ( är det fast ) att det var lite för grunt vart lite förvånad där, reservation dock för att det var under ganska kort stund som jag fick tillfälle att känna på många kameror.

MVH./Bengt.
 
Bengt!

I all välmening skriver jag följande: Strunta i alla skrivna försäljningsargument. Jag har en känsla av att du lägger för stor vikt på vad som skrivs.

Seriösa testare måste naturligtvis nämna bps, antal pixlar o s v, men frågan du kanske hellre bör ställa dig, om du går i köptankar är "vad behöver jag idag och imorgon som jag saknar".

Ta dig till en seriös affär och be att få prova en kamera i affären och ha eget minneskort med dig. Fullt möjligt på Scandinavian Photo i exempelvis Bankeryd utanför Jönköping. Ta bilder i affären och ut genom dörren och bilda dig en egen uppfattning.

Du relaterar oftast till vad du läst i än den ena än den andra testen och ställer det mot användare här på FS som använt dessa kameror en betydligt längre tid än vad testarna har gjort.

Jag menar inte att man ska tycka att att testerna är lögn, eller DxO:s nuffror är fel. Däremot ska man granska de ofta små skillnaderna lite kritiskt och framförallt försöka prova själv. Det måste ju finnas folk i din närhet som har dessa kameror också som du kan be om att få känna på.

För övrigt finns ingen 1Ds-kamera som klarar mer än 4bps. De enda FF-kameror med liknande upplösning som är aningen snabbare är A900 med 5bps och jag tror Nikon D3x med samma 5 bps.
De snabbare FF-husen från Nikon har 12 Mpixel istället för 21 resp 24 Mpixel.

MVH//Lennart

Glömde en del i mitt förra svar, så här kommer lite tillägg. Har faktiskt provat en 40D och tog några bilder under en fotbollmatch med den. Jag blev mycket imponerad av den, greppkänslan var bättre än den riktigt dugliga A700 som hade i mitt tycke för glatt gummi vid tummen.

Kameran var väldigt trevlig och mycket kvick på alla sätt, skandal av Canon att den inte fick den mera högupplösta monitorn, som samtida A700 och D300 fick. Kameran hade tydlingen dålig jpeg-modul där Nikon var långt före, fördelen att använda Raw med 40D gav större skillnader än med andra modeller, det var en uppfattning jag fick och som även påtalades av Foto ( nu är jag där igen).

Men jag anser Svenska Foto med några få undantag ( det märkliga att inte ha samma objektiv när dom jämför, tex att Canon bestyckas med 50/2.5 makro eller klassiska sigmat medan A700 har kitoptik )
I Sonylägret fins den legendariska fadäsen och mycket sanna historien som berättas vid fototräffar och lägerelden hur Nikon D300 hade ett påsatt toppklassat objektiv för 15000Kr medans ett uselt 18-70 satt på A700, tror till och med att en annan svensk tidning låg bakom detta, men jag mins inte exsakt nu efter så lång tid.

Här är det mycket möjligt att grogrunden till vissa rättvisa/orättvisa tester som verkade styrda för att knuffa undan starka uppkomlingar tog fart, många övriga känner inte till denna jättefadäs som är helt sann, här tror jag det startade med Sonyfolkets i bland lite väl entusiastiska megafonlikande reklam om kamerernas förträfflighet.

Svenska Foto anser jag som mycket duktiga totalt sett och som ser till helheten, dom täcker upp från nybörjare till profolk, bara man läser hela testerna ordendenligt och inte bara hoppar till samanfattningen och blir förbannad över någon liten detalj.
MVH./Bengt.
 
Någon som vet om man har byggt in mikrojustering i A77. Det är bara A850/A900 som har annars. Egentligen tycker jag illa om mikrojustering (d v s att den överhuvudtaget ska behövas) och sällan fungerar fullt ut exakt mer än på ett avstånd. Men ibland kan den vara bra att ha. Behöver man inte justera mer än + eller -3 streck kan det fungera till fasta gluggar.

Enligt rykten så skall den ha det men som sagt det ju bara vad ryktet säger o inte några säkra/bekräftade uppgifter så hur det blir i verkligheten återstår att se....skulle dock blir förvånad om den inte fick det.
 
Du kan inte ha använt en 7D om du tror att du bara kan fota i 2 sekunder utan att fylla bufferten. Jag använder ofta 8 b/s och har aldrig råkat ut för ditt scenario. Och vem är "dom"?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan man inte stänga av den där Apple-reklamen?

(Jag ber på förhand om ursäkt om du arbetar för Apple eller om det inte går att stänga av reklamen :) )
 
Har inte IPhone själv men får hela tiden dessa reklamsnuttar från bl.a. mina jobbarkompisar eftersom Iphone är standard på mitt jobb. Alla har en utom jag som inte vill ha någon.

Skrivet på min uråldriga bärbara surfmaskin IBM Thinkpad T60 som alltså är så gammal att den heter IBM (IBM säljer inte längre några bärbara, eftersom de sålde rubbet till Lenovo-kineserna för ett antal år sedan.) - men äras den som äras bör om man nu överhuvudtaget ska göra det.
 
Kan man inte stänga av den där Apple-reklamen?

(Jag ber på förhand om ursäkt om du arbetar för Apple eller om det inte går att stänga av reklamen :) )
Det är inte Apple-reklam utan Tapatalk-reklam. Textsnutten ligger som default i Tapatalk-appen, som man använder för att läsa olika forum i sin Iphone (t ex FS).

(Däremot har Apple lagt in en liknande default-signatur i sitt mejlprogram för Iphone.)
 
Enligt rykten så skall den ha det men som sagt det ju bara vad ryktet säger o inte några säkra/bekräftade uppgifter så hur det blir i verkligheten återstår att se....skulle dock blir förvånad om den inte fick det.

Står något i specarna om "fine tuning AF-system". Tuning är ju detsamma som något man "stämer" eller "intonerar", m a o något som är inställningsbart. Antar att detta är en omskrivning för AF-justering.

Har numera upplevt att även om ett objektiv är skarpt på sitt referensavstånd vid full öppning så kan det i vissa fall vara luddigare på långa avstånd vid största bländare. Räcker med en så liten justering som 2 streck för att åtgärda detta, men man måste ställa mikrojusteringen i läge "av" på normalavstånd. Men det gäller ju inte vid nedbländning till exv f/5.6.

Nu ska man vara jäkligt petig för att upptäcka sådana här variationer och vissa objektiv är optimerade för mer nprmala avstånd, andra för längre. Men det är bra om möjligheten finns om man inte vill använda förstorad displaybild och ställa manuellt.

Jag upplevde problemet med bl a mitt numera sålda 70-300SSM. Perfekt på avstånd upp till 60m, därefter lufddigare vid full öppning. Likaså i i närgränserna där det var lysande bra. På en A77 skulle det på skärm kunna upptäckas ännu tydligare då 24 MP som trängs på en APS-C area verkligen blir aningen svåra att tolka vid 100% på skärmen. Skillnaden mellan extremt bra skärpa och bra skärpa kan vid sådana lägen vara svåra att upptäcka på skärm, men givetvis lättare om man kört med stor bländaröppning.

Hursomhelst vill jag ha möjligheten att tillfälligt justera objektiv.

//Lennart
 
Går att redigera bort om man inter är så lat, bara lite text som läggs till default.

/Mats

(Skrivet på min HP Elitebook 8540P med Windows 7)

Taskigt kalla mig lat, typiskt en Sonyfarian :( jag hade på signaturen bara för att visa att jag skickat meddelandet från telefonen och därför kortare/slarvigare skrivet. Men för att hålla uppe den goda ställningen på FS tog jag såklart bort den nu.
 
jag hade på signaturen bara för att visa att jag skickat meddelandet från telefonen och därför kortare/slarvigare skrivet. Men för att hålla uppe den goda ställningen på FS tog jag såklart bort den nu.
Annars kan man väl byta text? Till nånting typ "skickat från min telefon och därför kortare/slarvigare skrivet".

Det hår skriver jag från min HTC. Inget sånt tjafs.

/Mats
Fast din HTC stavar fel! ;-)

Och om jag inte missminner mig fanns det en tramsig defaultsignatur i min HTC Desires mejlprogram, precis som i Iphonen. Hur det är med Tapatalk under Android vet jag inte.
 
Annars kan man väl byta text? Till nånting typ "skickat från min telefon och därför kortare/slarvigare skrivet".


Fast din HTC stavar fel! ;-)

Och om jag inte missminner mig fanns det en tramsig defaultsignatur i min HTC Desires mejlprogram, precis som i Iphonen. Hur det är med Tapatalk under Android vet jag inte.

Heh, bara jag som ser dåligt och inte hittar rätt blnd äå på knappsatsen.

Annat blir detsen

"Skrivet från min A77" :)

/Mats
 
Annars kan man väl byta text? Till nånting typ "skickat från min telefon och därför kortare/slarvigare skrivet".


Fast din HTC stavar fel! ;-)

Och om jag inte missminner mig fanns det en tramsig defaultsignatur i min HTC Desires mejlprogram, precis som i Iphonen. Hur det är med Tapatalk under Android vet jag inte.

Heh, bara jag som ser dåligt och inte hittar rätt blnd äå på knappsatsen.

Annat blir detsen

"Skrivet från min A77" :)

/Mats
 
Jag vet ju att det existerar en icke helt ovanlig företeelse här på FS som benämns OT ( jag är rätt bra på att fixa OT när trådar står och stampar. Det ska erkännas). Men jag fattade på en gång att Kristoffer hade sitt tillägg för att visa att det var orsaken till att hans komenntarer blev korta.

Så varför reta sig på det? Innan det tjafset kom upp satt jag och ville utreda en fråga ang vad "finetuning av AF" stod för i specarna på A77.

Det är fullständigt ointressant för mig om ni använder mobil, dator, röksignaler, megafon eller något annat för att göra kommentarer här. Däremot intresserar jag mig just nu för de som vet något mer om AF-systemet i A77.

//Lennart

Detta inlägg är tillkommet via nedtryckning av tangenter som är märkta med bokstäver och symboler på ett tangentbort som via en usb-kabel är kopplad till en risig gammal HP stationär dator. Datorskrället har uppgraderat ramminne och ett modernt Radeon grafikkort. Skärmen som är mig behjälplig att se vad jag skriver är på 22" och av märket LG W2241S. Den är kalibrerad via Spyder Express. Till datorn är även kopplad en mus, en Wacom A4-ritplatta, scanner, 1 st HP-laserskrivare och 1 Canon A3+ bläckstråleskrivare. Hela skiten hämtar sin ström ur ett vägguttag. Uppkopplingen sker med ett 3G-modem.

//Lennart

PS. Jag sitter i en stol också när jag skriver samt ska nu gå och pinka.DS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.