Hej Mats!
Jag blev lite förbryllad av det du skrev, är helt enkelt nyfiken vad du menar ...
Jag antar att du syftar på avtrycksfördröjning här?
Typ hyfsat
[
redigerar här när jag plötsligt insåg vad jag tror du menade]
Spegeluppfällningen orsaker ju ingen fördröjning i tillförseln av information (till ögat), bara en mycket kort fördröjning till just exponeringen, men den är hanterbar i dagens snabba kameror.
Nu skall jag inte på något sätt hävda att jag är någon Einstein (min gamla fysiklärare skulle bli illamående om han hörde jämförelsen
... Men om jag inte minns helt fel så kommer vi liksom inte förbi ljusets hastighet (vilket är "lagget" i en optisk sökare). Vi kan nog få EVF:er som är hyfsat nära en OVF i hastighet, men snabbare - då tror jag vi hamnat i tidsresor och annat och då är Sony något mycket större än en A77 på spåren
För mig har det definitivt det, och varenda sportfotograf skulle nog hålla med mig
Missförstå mig inte, jag ser med stor entusiasm fram emot bra EVF:er som fungerar även för sportfoto och liknande extrema verksamheter - det finns så oerhört många bonusar, som peaking, zebra, live-histogram, att kunna se sökaren hos fjärrmonterade kameror (t.ex. målkameror i fotboll), att kunna zooma, förstärka ljuset och alla de andra trevligheter som en EVF öppnar upp för.
Men för alla oss som ofta fotar med ett öga i och ett utanför sökaren är all form av fördröjning ett rejält irritationsmoment.