Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Lennart, 7D-hus kan skilja så mycket som 1-1.5Ev från varandra i grundbrus. Detta är egentligen inte "brus", utan en missanpassning mellan de gröna kanalerna, och mellan de röda kanalerna. Lägg märke till hur "perfekt" och finkornigt bruset från din 7D är. Så beter sig inte normalt fotonbrus eller elektronikbrus.


Kan man kalibrera detta?? eller lämna in till RCC och be dem kalibrera det? Jag har inte gått in så djupt på detta men enligt manualen kan man ladda upp kalibreringar av färger till 7D.
 
Ordet kapprustning är faktiskt träffande. Det är ju populärt att i olika tonarter hävda att "det är fotografen som gör bilderna, inte utrustningen" och givetvis är fotografen centrum i den hela - men bland yrkesfotografer går det inte att bortse från att utrustning också är viktig. Som jag nämnde i en annan tråd nyligen: Proffskameror tar generellt sett inte bättre bilder (än enklare kameror), men de förbättrar oddsen att få bättre bilder oftare.

Det här gäller inte bara sportfoto - inom i stort sett alla typer av fotojournalistik har dagens höga iso och stora dynamiska omfång förenklat arbetet avsevärt. Man kan jobba snabbare, friare, mer kreativt och vara säkrare på att alltid få tekniskt bra (bra = säljbara) resultat. Det går även långt utanför höga iso och DR. Tänk på "enkla" saker som rymliga minneskort så man aldrig missar något bara för att "filmen" är slut just då, snabba bildserier som underlättar när man följer skeenden som är svåra att förutse eller för den delen 3G-modem och bärbara datorer så man kan leverera direkt på plats.

Jag kan i det sammanhanget ta ett mycket konkret exempel på "kapprustning": Skall du frilansfota för Aftonbladet måste du sedan nåt år tillbaka ha tekniska möjligheter att leverera bilder, direkt på plats från kameran, via tjänsten Shoot-it-live. I praktiken innebär det i de flesta fall att du måste ha en wifi-enhet, en trådlös batteridriven router och ett 3G-modem. Har du inte det, tråkigt för dig - inga uppdrag.

Bra exempel. Om man som fotograf dessutom tvingas ta upp kampen med de som bara råkar vara på platsen med sina mobilkameror så gäller det att vara snabb. När kvalitetskraven dessutom hela tiden nivelleras och att det idag är helt OK även med halvdåliga mobilbilder i tryck, så har man nog bara att gilla läget och skaffa de grejor som tidningarna kräver.

Självklart har du helt rätt i att bättre högisoegenskaper och bättre DR förenklar vardagen för proffsen och ger mer "svängrum" men med tanke på hur världen såg ut bara för 5 år sedan så har villkoren drastiskt förändrats rent tekniskt inte minst för oss entusiaster. Vi kan få fantastiska grejor nu för överkomliga pengar och det är bara det Lennart och jag diskuterade. Av det skälet tänker inte jag köpa någon A77, hur bra den än är. Jag har inte passerat zenit än med den utrustning jag redan har och trots att jag fotograferat sedan 60-talet så finns det massor att förbättra. Det är ju just det som gör att man inte tröttnar på fotografi.
 
De flesta använde nog en lupp med 4x förstoring för normalgranskning (då ser du fortfarande hela bilden på ett småbildsdia) och/eller en 8-10x lupp för fingranskning (delförstoring). Mycket vanlig var Nikons klassiska 10x lupp (fanns under flera olika namn), såg det inte bra ut i denna gick bilden inte att använda för tryck.

Så idag använder vi oss av väldigt mycket större förstoring när vi tittar på våra bilder, därav också de allt större kraven på brus, skärpa och autofokus. Om vi nöjde oss med 10x förstoring skulle de flesta bilder se ganska bra ut, oavsett vilken kameramodell som har använts.

Själv har jag fått lära mig att även aningen oskarpa bilder går utmärkt att använda, det går inte alltid att kräva perfekt pixelskärpa i bilden.

...men grejen är väl att allt detta nu har ändrats rätt rejält när man nu allt oftare verkar accepterar taskiga mobilbilder i tryck från exv. Mellanöstern och Nordafrika. Det börjar nu bli allt viktigare att få autentiska bilder direkt från händelsernas centrum än att dessa har toppkvalitet. Bilder från händelsernas centrum tas av de som är där och finns ingen med en rekorderlig kamera på plats, så kan man idag nästan garantera att det finns mobilkameror i händerna på folk som är där. Billigare blir det också att ta in dessa bilder än att skicka egna team till platsen. De som är där pratar dessutom språket och vet vad som händer.
 
22 mindre än A77

77-22=55. Fick testa en lånad A55 igår. Den har ju vissa egenskaper som kommer att finnas på en A77 och 16MP istf de aviserade 24.

Tänkte ta och redogöra för lite av mina intryck då den sannolikt är ganska lika A77 i hantering.

Personliga åsikter om fördelar: Mycket bra bildkvalitet och upplösning, bra och tydlig display. Snabb. Följande AF bättre än väntat. Vattenpass i EVF:n

Personliga åsikter om nackdelar: Åt h-e för liten så snart en lite större glugg ska användas. Displayen lite konstigt monterad för min smak. Hade hellre sett den monterad som på A550/A580, men förstår att den vara till nytta vid filmning (som är ointressant för mig).
Inget BG går att montera vilket hade varit bra när större gluggar ska användas. Minneskort och batteri läggs bakom samma lucka.

Annars väldigt trevlig kamera.

Tog bilder igår under en fisketur. Tänkte visa detaljeringen vid iso 200 f/5.6 och 28mm-läge på en Tamron-zoom.

Först helbild och sedan utsnitt. Linan är endast 0,14 i diameter och flätad för att hålla hög styrka. Trots den tunna linan syns flätningen vilket man knappt uppfattar med ögat när man sitter med rullen och tittar på spolen. Även spåren efter svarven syns på vevaxeln och spolens krage.

Nu får jag väl kritik igen för att jag visar i 100%, men hur f-n man ska kunna visa detaljeringen vid 50 eller 25% i detta fall vet jag inte.

Först helbild, sedan utsnitt.

//Lennart
 

Bilagor

  • A55_helbild.jpg
    A55_helbild.jpg
    45.3 KB · Visningar: 298
  • A55_1.jpg
    A55_1.jpg
    54.3 KB · Visningar: 296
  • A55_2.jpg
    A55_2.jpg
    61 KB · Visningar: 295
  • A55_3.jpg
    A55_3.jpg
    53.2 KB · Visningar: 289
Mer A55

Sedan går det ju faktiskt att interpolera samma bild lite. Jag har valt storleken nästan 26 Mpixel. Och gjort en delutprintning från den. Ser mycket bra ut på printen. Här komer samma utsnitt vid 100% vid 26 Mpixel.
Detta motiv borde en A580 klara minst lika bra och med lite högre DR.
Undrar hur en A77 skulle uppträda vid ett liknande motiv.

Först helbild, sedan liknande utsnitt som i förra exemplet fast nu i upplösning motsvarande nästan 26 Mpixel. Innan någon (pixelpolis) hoppar på mig ber jag att få påpeka att jag gör det här för att se hur pass bra kameran klarar interpoleringar för att göra detaljerade större printar. Syftet är inget annat. Jag tycker kameran klarar sig bra.

MVH//Lennart
 

Bilagor

  • A55_helbild.jpg
    A55_helbild.jpg
    45.3 KB · Visningar: 283
  • A55_25_1.jpg
    A55_25_1.jpg
    43 KB · Visningar: 282
  • A55_25_2.jpg
    A55_25_2.jpg
    50 KB · Visningar: 281
  • A55_25_3.jpg
    A55_25_3.jpg
    49 KB · Visningar: 291
Tänkte ta och redogöra för lite av mina intryck då den sannolikt är ganska lika A77 i hantering.
...
Åt h-e för liten så snart en lite större glugg ska användas.
Displayen lite konstigt monterad för min smak
Inget BG går att montera vilket hade varit bra när större gluggar ska användas
Minneskort och batteri läggs bakom samma lucka.

Annars väldigt trevlig kamera.

I just de avseendena kommer väl inte alls A55 och A77 att vara så lika.
A77 blir större, med bättre placerad display, möjlighet till batterigrepp, batteriet undertill (eller i grepp) och minneskort i lucka på sidan.

Själv har jag bara känt och klämt lite på A55an, inte använt den. Har funderat på att skaffa en bara för att känna på, men känns inte som läget att göra det just nu. Tycker sökaren är trevlig och funkar fint när det är hyggkligt ljus, men blir grynig och seg i skyming. Där, en annan sak som kommer att vara stor skillnad på.

Bildkvalitetsmässigt borde A55 vara rätt likvärdig A580, den lilla ljusförlusten pga spegeln gör nog ytterst liten skillnad.

/Mats
 
I just de avseendena kommer väl inte alls A55 och A77 att vara så lika.
A77 blir större, med bättre placerad display, möjlighet till batterigrepp, batteriet undertill (eller i grepp) och minneskort i lucka på sidan.

Själv har jag bara känt och klämt lite på A55an, inte använt den. Har funderat på att skaffa en bara för att känna på, men känns inte som läget att göra det just nu. Tycker sökaren är trevlig och funkar fint när det är hyggkligt ljus, men blir grynig och seg i skyming. Där, en annan sak som kommer att vara stor skillnad på.

Bildkvalitetsmässigt borde A55 vara rätt likvärdig A580, den lilla ljusförlusten pga spegeln gör nog ytterst liten skillnad.

/Mats

Jag skrev "lika i hantering". Båda har fast spegel och EVF. Jag känner mig inte bekväm med EVF:n. Försök ställa manuellt i vissa situationer och du kommer att gråta och be om att du hade din A850 i handen istället.

Självklart vet jag att A77 kommer att vara större och ha ett BG tillgängligt. Ordmärkare:)):) Fast på de bilder jag sett av vad jag förmodar vara den färdiga A77 ser displayen lite skumt placerad ut.

Jag tror dessutom att den fasta spegeln även stjäl DR i A55:ans fall. Den borde ha liknande värden som A580 eljest. Och däremed är inte den fasta spegeln så lockande för mig.

Bildkvaliteten och detaljering annars mycket bra. Med en bättre 18-55SAM skulle den vara kanon som "tamedkamera". Men bara med en Tamron 28-75/2.8 XR Di ser ju gluggen groteskt stor ut redan i 28mm-läge. i 75mm-läge blir det ännu mer som sticker ut. Känns annars jättetrevlig med 50/1.4.
Har även testat Zeiss 16-35/2.8 på den och där blir det liksom bara för mycket objektiv och för lite kamera.

Annars tycker jag det var en trevlig kamera.

//Lennart
 

Bilagor

  • a55tamron.jpg
    a55tamron.jpg
    51.7 KB · Visningar: 341
...

Nu får jag väl kritik igen för att jag visar i 100%, men hur f-n man ska kunna visa detaljeringen vid 50 eller 25% i detta fall vet jag inte.

...

//Lennart

:))

Ingen kritik härifrån Lennart :)

Du visar upp ett 10 cm utsnitt på en bild som är ca 100 cm lång på skärm i 100% och jag måste säga att jag är imponerad över vad över vad dagens dslr-kameror klarar.
Luppstyrkan blir 100 cm / sensorlängden, 100 cm / 2,2 cm = 40x ;-)
 
:))

Ingen kritik härifrån Lennart :)

Du visar upp ett 10 cm utsnitt på en bild som är ca 100 cm lång på skärm i 100% och jag måste säga att jag är imponerad över vad över vad dagens dslr-kameror klarar.
Luppstyrkan blir 100 cm / sensorlängden, 100 cm / 2,2 cm = 40x ;-)

Hörru, dagens dslr klarar mycket, men det finns alltid ( i alla fall än så länge) en liten jäkel som drar i spakarna också. Jag är inte rädd för att sparka Jante i arslet.:):)

Allvarligt talat/skrivet: Jag tror att många av förbättringarna vi ser har att göra med att den externa programvaran (rawkonverterare) utvecklats också. Märker ju hur mycket bättre filerna blir från min gamla 1Ds som kom för nästan ett decennium sedan. Sedan tror jag att man också lärt sig sköta programvaran bättre.

Å andra sidan fixade den här lilla kameran som för övrigt är kapabel till 10 bps en hyfsat snygg jpeg också. Körde raw+jpg. Men den fordrade i alla fall lite arbete med kurvor för att få samma snärt som rawfilen och vissa små detaljer gick förlorade. Men ändå...

Den här sensorn skulle jag kunna tänka mig ha i en Leicaliknande konstruktion utan spegel och med bättre EVF.

För övrigt har jag dåliga nyheter: Jättegösen Ferdinand hittades död. Något (någon) han ätit har brutit sig ut genom bukväggen. De slemmiga fotstegen gick att följa till busshållplatsen där en snabbuss idag avgick med destination norra Dalarna. Lär passera dina hemtrakter. Så bäst att du sticker till något nattöppet köpcenter. Jag tror det räcker med en 20 äggsomelett, 4 liter långfil, 5 limpor, 3 liter kaffe, 2 kg smör plus 2 cigarrer modell 100mm macro till frukost för din kommande gäst. Du får väl slå ut ena väggen i gästrummet också. Vad gästen vill ha till middag får ni diskutera igenom. Nu har ni lång tid på er att riktigt rå om varandra:)

Å andra sidan kan du ju skicka gästen ifråga till Almedalen på Gotland.

//Lennart
 
Jag skrev "lika i hantering". Båda har fast spegel och EVF. Jag känner mig inte bekväm med EVF:n. Försök ställa manuellt i vissa situationer och du kommer att gråta och be om att du hade din A850 i handen istället.

Självklart vet jag att A77 kommer att vara större och ha ett BG tillgängligt. Ordmärkare:)):) Fast på de bilder jag sett av vad jag förmodar vara den färdiga A77 ser displayen lite skumt placerad ut.

Jag tror dessutom att den fasta spegeln även stjäl DR i A55:ans fall. Den borde ha liknande värden som A580 eljest. Och däremed är inte den fasta spegeln så lockande för mig.

Bildkvaliteten och detaljering annars mycket bra. Med en bättre 18-55SAM skulle den vara kanon som "tamedkamera". Men bara med en Tamron 28-75/2.8 XR Di ser ju gluggen groteskt stor ut redan i 28mm-läge. i 75mm-läge blir det ännu mer som sticker ut. Känns annars jättetrevlig med 50/1.4.
Har även testat Zeiss 16-35/2.8 på den och där blir det liksom bara för mycket objektiv och för lite kamera.

Annars tycker jag det var en trevlig kamera.

//Lennart

Jag menade inte alls att märka ord, men tyckte det faktiskt var märkligt att du yttryckte dig "lika i hantering" och sedan tog upp ental hanteringspunkter som inte kommer att vara det minsta lika mellan A55 och A77.

Det enda som kamerorna har gemensamt är SLT-grundkonstruktionen, men A77 måste bli märkbart bättre på ett antal punkter. Jag är inte så imponerad av EVF på A55. Visst, version 1 av en nydanande teknik och innovationsmässigt är det inttressant för att det öpnar för nya möjligheter såsom snabbare seriebildstagning och kontinuerlig AF, även under filmning.

Om A77 skulle ha en EVF i samma klass eller som är bara lite bättre än A55 så är det katastrof. Det måste helt enkelt bli hästlängder bättre, vilket jag också tror att det blir. Jag räknar med att den kommer vara helt i klass med de bästa optiska sökarna för möjligheten att göra manuella inställningar och att överträffa dessa tack vare overlay-funktionalitet och möjligheten till ljus sökarbild även när ljuset tryter.

Att spegeln stjäl lite ljus vet vi om och också att det rapporterats några CA-problem med A55. Det finns ju ett klart jämförelseunderlag iom att A55 och A580 har samma sensor och elektronik, men skiljer sig SLT/DSLR. Självklart skulle ett system utan spegeln bli ytterligare något bättre, men skillnaden är marginell och kommer kanske bli ännu mindre.

Det är ju fortfarande så att sensorn kommer att vara mycker mer förbättrad jämfört med dagens sensorer och att därför A77 med SLT-spegel ger totalt sett bättre bil, ISO och DR än A580 utan spegeln med den gamla sensorn. Det kommer ju ine finnas någon DSLR-modell från Sony, så det finns inget att välja på.

Enda alternativet på kort sikt är då Nikon D400, so mvad jag förstått kommer att ha samma sensor, fast tweakad av Nikon, med lansering ungefär samtidigt. Fast då passar ju inte zeiss-optiken förstås...

Kul att prova A55 Lennart och en bra genomgång av en bra kamera, men jag tycker dina jämföreler och slutsatser haltar lite, för A77 kommer att vara betydligt mer en annan kamera än du ger sken av, trots samma tekniska grundkonstruktion.


Sen det där att A55 är liten och att det blir "mycket objektiv på lite kamera" om man monterar på Zeiss-gluggarna på den. Beror på vad man jämför med, det finns ju de som sätter på Sony 300/2,8G på NEX-5 också ;-)
nex30028g.jpg

Som liten extrakamera utan spegel och ändå med riktig sökare (EVF) och den nya sensorn kan ju istället NEX-7 vara ett alternativ. Den ska väl också släpas samtidigt. Hoppas den blir DSLR-rapp, det var det jag retade mig väldigt på hos NEX-5 att den hade ett lag precis som en vanlig kompaktkamera. Gick helt bort för mig.


/Mats
 
Jag menade inte alls att märka ord, men tyckte det faktiskt var märkligt att du yttryckte dig "lika i hantering" och sedan tog upp ental hanteringspunkter som inte kommer att vara det minsta lika mellan A55 och A77.

Det enda som kamerorna har gemensamt är SLT-grundkonstruktionen, men A77 måste bli märkbart bättre på ett antal punkter. Jag är inte så imponerad av EVF på A55. Visst, version 1 av en nydanande teknik och innovationsmässigt är det inttressant för att det öpnar för nya möjligheter såsom snabbare seriebildstagning och kontinuerlig AF, även under filmning.

Om A77 skulle ha en EVF i samma klass eller som är bara lite bättre än A55 så är det katastrof. Det måste helt enkelt bli hästlängder bättre, vilket jag också tror att det blir. Jag räknar med att den kommer vara helt i klass med de bästa optiska sökarna för möjligheten att göra manuella inställningar och att överträffa dessa tack vare overlay-funktionalitet och möjligheten till ljus sökarbild även när ljuset tryter.

Att spegeln stjäl lite ljus vet vi om och också att det rapporterats några CA-problem med A55. Det finns ju ett klart jämförelseunderlag iom att A55 och A580 har samma sensor och elektronik, men skiljer sig SLT/DSLR. Självklart skulle ett system utan spegeln bli ytterligare något bättre, men skillnaden är marginell och kommer kanske bli ännu mindre.

Det är ju fortfarande så att sensorn kommer att vara mycker mer förbättrad jämfört med dagens sensorer och att därför A77 med SLT-spegel ger totalt sett bättre bil, ISO och DR än A580 utan spegeln med den gamla sensorn. Det kommer ju ine finnas någon DSLR-modell från Sony, så det finns inget att välja på.

Enda alternativet på kort sikt är då Nikon D400, so mvad jag förstått kommer att ha samma sensor, fast tweakad av Nikon, med lansering ungefär samtidigt. Fast då passar ju inte zeiss-optiken förstås...

Kul att prova A55 Lennart och en bra genomgång av en bra kamera, men jag tycker dina jämföreler och slutsatser haltar lite, för A77 kommer att vara betydligt mer en annan kamera än du ger sken av, trots samma tekniska grundkonstruktion.


Sen det där att A55 är liten och att det blir "mycket objektiv på lite kamera" om man monterar på Zeiss-gluggarna på den. Beror på vad man jämför med, det finns ju de som sätter på Sony 300/2,8G på NEX-5 också ;-)
Visa bilaga 118154

Som liten extrakamera utan spegel och ändå med riktig sökare (EVF) och den nya sensorn kan ju istället NEX-7 vara ett alternativ. Den ska väl också släpas samtidigt. Hoppas den blir DSLR-rapp, det var det jag retade mig väldigt på hos NEX-5 att den hade ett lag precis som en vanlig kompaktkamera. Gick helt bort för mig.


/Mats


Tror du har lite väl höga förväntningar på A77an....tror inte EVF kommer att vara hästlängder bättre än A55 och inte heller kommer den att vara i närheten av en OVF.

Sensorn kommer kanske vara bättre än den som sitter i Pentax K-5,Nikon D7000 mfl men jag tror inte A77 kommer att prestera mycket bättre när det gäller brus och DR i en jämförelse sida vid sida med tex Pentax K-5 och detta på grund av den fasta spegeln i A77.

Hoppas också Nex-7an blir rappare dock så tror jag inte den blir det....just nu tycker jag det största problemet med Nex är objektiven....det finns inga riktigt intressanta objektiv av hög kvalité som riktigt skulle matcha en påkostad och dyr Nex-7 för att det ska blir intressant för den lite mer avancerade användaren.
 
Om inte a77s EVF är otroligt mycket bättre än a55 så får Sony major problems.
Det måste vara det och det vet de om. Allt annat vore katastrof. Så jag har höga frvåntningar.
 
Om inte a77s EVF är otroligt mycket bättre än a55 så får Sony major problems.
Det måste vara det och det vet de om. Allt annat vore katastrof. Så jag har höga frvåntningar.

Tror jag inte....det räcker med att den är märkbart bättre och inte dras med dom "barnsjukdomarna" som EVF i A55 har för att dom flesta ska blir nöjda....tror inte Sony har tagit utvecklingen av EVF så långt att A77ans EVF kommer att vara otroligt mycket bättre o i klass med OVF på så kort tid.
 
Mats!

Må vara att jämförelsen haltar lite skriftligt. Men jag menar "samma typ" av en ny konstruktion. Att jag sedan blandade in storlek o dyl var bara för att ge mitt allmänna intryck av A55.

Jag jämför den ju bara "far out " med en modell vi ännu inte sett, men som vi vet bygger på samma koncept vad gäller sökare, fast spegel etc. Så ta det hela för vad det är.

Jag blev i alla fall positivt överraskad av bildkvaliteten och sökande/följande AF var betydligt bättre än väntat vad gäller rapphet, även med skruvgluggar.

Men likt Peter tror jag dessvärre inte att EVF i A77 kommer att bli så mycket bättre. Kanhänhända att bara lite bättre förbättrar intrycket.

Hursomhelst: Alla kamerans goda och mindre goda egenskaper vad gäller konstruktion, mått o dyl hade fallit platt till marken och känts helt betydelselösa om man vägt dem mot den viktigaste faktorn för mig:
BILDKVALITETEN. Och där är A55 mycket bra. Hade den varit medioker så hade det varit en verklig katastrof.

50% bättre upplösning i EVF och mindre eftersläpning i EVF på A77 kan räcka.långt. Men det kommer i alla fall att bli lite svårt att direkt i EVF bedöma skärpedjup jämfört med OVF om man nu vant sig vid A900/A850;s OVF.

//Lennart
 
Morrs !
Har ej läst nyheten om Nikon D400 och vet inte om den också bygger på EVF, men skulle dom ha samma teknik så kommer den kameran att bli mycket dyrare och får svårt att konkurera med Sony A77.
Vad jag menar är att den ska väl ersätta D300 serien och den kostar ju bra mycket mera.

Sedan detta om "Om A77 skulle ha en EVF i samma klass eller som är bara lite bättre än A55 så är det katastrof. Det måste helt enkelt bli hästlängder bättre, vilket jag också tror att det blir. Jag räknar med att den kommer vara helt i klass med de bästa optiska sökarna för möjligheten att göra manuella inställningar och att överträffa dessa tack vare overlay-funktionalitet och möjligheten till ljus sökarbild även när ljuset tryter."

Lika bra som en optisk blir nog svårt, fast den får ju andra fördelar som inte en OVF har.
Men detta med ljus stark sökare som lägger till ljus då det blir mörkt så som Night shot på filmkameror kan nog komma till nytta, men gud vad svårt att veta hur bilden blir med denna teknik.
Stämningen på nattbilder förändras ju redan nu med höga iso. Skulle sedan sökaren förstärka ljuset så man alltid ser vad som försigår framför kameran eller kan väljas bort, eller en variabel förstärkning.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Morrs !
Har ej läst nyheten om Nikon D400 och vet inte om den också bygger på EVF, men skulle dom ha samma teknik så kommer den kameran att bli mycket dyrare och får svårt att konkurera med Sony A77.
Vad jag menar är att den ska väl ersätta D300 serien och den kostar ju bra mycket mera.

Sedan detta om "Om A77 skulle ha en EVF i samma klass eller som är bara lite bättre än A55 så är det katastrof. Det måste helt enkelt bli hästlängder bättre, vilket jag också tror att det blir. Jag räknar med att den kommer vara helt i klass med de bästa optiska sökarna för möjligheten att göra manuella inställningar och att överträffa dessa tack vare overlay-funktionalitet och möjligheten till ljus sökarbild även när ljuset tryter."

Lika bra som en optisk blir nog svårt, fast den får ju andra fördelar som inte en OVF har.
Men detta med ljus stark sökare som lägger till ljus då det blir mörkt så som Night shot på filmkameror kan nog komma till nytta, men gud vad svårt att veta hur bilden blir med denna teknik.
Stämningen på nattbilder förändras ju redan nu med höga iso. Skulle sedan sökaren förstärka ljuset så man alltid ser vad som försigår framför kameran eller kan väljas bort, eller en variabel förstärkning.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Nikon D400 kommer all säkerhet inte ha EVF.


Varför skulle det var så svårt??...i princip samma sak som att fota med livview eller med en kompaktkamera när det är mörkt...alltså inga större problem.
 
Nikon D400 kommer all säkerhet inte ha EVF.


Varför skulle det var så svårt??...i princip samma sak som att fota med livview eller med en kompaktkamera när det är mörkt...alltså inga större problem.

Okey då läste jag lite fel eller uppfattade det som att nya D400 skulle få en EVF.

Svårt var väl fel ord, det jag menar är att titta i en sökare eller live view där man har ljusförstärkt bilden gör att man förändrar den verkliga ljussättningen som kan innebära en viss stämning och man tolkar bilden fel. Detta kort är taget i total mörker med endast ljus ifrån ugglors ögon och lysmaskarna, fast det ser ut som på dagen.

Detta lär man sig nog också att använda med tiden förståss.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
1440000 punkter som hitils varit en grundstandard på antalet punkter verkar det som, så kunde A55 av okänd anledning för mig, endast använda 1140000 punkter. Panasonik släppte väl en model med 1660000 punkter, långzoomar kamerorna ligger omkring 2-300000 punkter, vilket är betydligt svagare då bland EVF:r.

Förstår ej riktigt hur dom skall göra för att få en EVF lika som en OVF, räcker väl inte bara med superhög upplösning, OVF:en som jag fattar är mera som att titta ut genom ett fönster mera statisk så att säga, påverkas av ljusstyrkan hos objektiven gör den förstås, den är väl inte heller glasklar när det är mörkt ute, eller om man vill fota i mörkt rum, inte var det jättelätt att manuellt ställa skärpan eller när det skymmer på ute, inte med mina gamla analoga kameror i alla fall.

Sökaren i min Km D5D är inget under, en ganska mörk sökare där bländartal och tid inte är så jätte ljusa precis, men det var bara att gilla läget.

Dom Proffesionella med sina dyra kameror, hamnar i ett annat läge då det är ett proredskap, sökaren i instegskameror som vanligt folk köper har inga sökare att skryta med.

Många andra testsajter har berömt A55:ans möjligheter till mängden information i EVF:en som inte en vanlig OVF klarar, men det pratats inte så mycket om det i svenska tidningar, alla verkar dessutom att endast fota snabba förlopp numera, och hinner tydlingen med att titta i sökaren när 8b/s bränner av, vilket är ruskigt snabbt, 8 bilder på endast en sekund, och ögat hänger med i sökaren det är bra gjort.

Vänl.//Bengt.
 
Okey då läste jag lite fel eller uppfattade det som att nya D400 skulle få en EVF.

Svårt var väl fel ord, det jag menar är att titta i en sökare eller live view där man har ljusförstärkt bilden gör att man förändrar den verkliga ljussättningen som kan innebära en viss stämning och man tolkar bilden fel. Detta kort är taget i total mörker med endast ljus ifrån ugglors ögon och lysmaskarna, fast det ser ut som på dagen.

Detta lär man sig nog också att använda med tiden förståss.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Det du ser i sökaren blir alltså mer likt den färdiga bilden.
Är inte det BRA?


/Mats
 
Det du ser i sökaren blir alltså mer likt den färdiga bilden.
Är inte det BRA?
/Mats
Det man ser i sökaren hmmmm om sökaren lägger till ljusförstärkning på mörka nattliga ställen, så ser man ju vad man fotograferar. Men inte vet jag om jag skulle vilja ha detta tillägg av ljus på själva fotografiet. Att gå till en kyrkogård klockan 24 när alla ljusen är tända och själva kameran höjer ljuset så man ser gravstenarna bra, så hoppas jag verkligen att det går att välja bort sjävla ljusförstärkningen "som gör sökaren funktions duglig i mörker" från den färdiga bilden.

Då på den tiden jag filmade mycket så fanns det en sk. Night shot förstärkning som gjorde sökaren mycket ljusstark och man såg vad man filmade, men denna förstärkning följde eje med till filmen så stämningen av mörker och nattliga utlösningar fanns kvar.

Men det är klart att man måste kunna välja bort eller så blir bara ljusförstärkningen synlig i sökaren.
Nu har jag svamlat omkring ett tag i denna frågestund och svaren kommer när man håller den i sin hand. Är den vacker eller vacker blir frågan när flickan ser på den.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.