Jag menade inte alls att märka ord, men tyckte det faktiskt var märkligt att du yttryckte dig "lika i hantering" och sedan tog upp ental hanteringspunkter som inte kommer att vara det minsta lika mellan A55 och A77.
Det enda som kamerorna har gemensamt är SLT-grundkonstruktionen, men A77 måste bli märkbart bättre på ett antal punkter. Jag är inte så imponerad av EVF på A55. Visst, version 1 av en nydanande teknik och innovationsmässigt är det inttressant för att det öpnar för nya möjligheter såsom snabbare seriebildstagning och kontinuerlig AF, även under filmning.
Om A77 skulle ha en EVF i samma klass eller som är bara lite bättre än A55 så är det katastrof. Det måste helt enkelt bli hästlängder bättre, vilket jag också tror att det blir. Jag räknar med att den kommer vara helt i klass med de bästa optiska sökarna för möjligheten att göra manuella inställningar och att överträffa dessa tack vare overlay-funktionalitet och möjligheten till ljus sökarbild även när ljuset tryter.
Att spegeln stjäl lite ljus vet vi om och också att det rapporterats några CA-problem med A55. Det finns ju ett klart jämförelseunderlag iom att A55 och A580 har samma sensor och elektronik, men skiljer sig SLT/DSLR. Självklart skulle ett system utan spegeln bli ytterligare något bättre, men skillnaden är marginell och kommer kanske bli ännu mindre.
Det är ju fortfarande så att sensorn kommer att vara mycker mer förbättrad jämfört med dagens sensorer och att därför A77 med SLT-spegel ger totalt sett bättre bil, ISO och DR än A580 utan spegeln med den gamla sensorn. Det kommer ju ine finnas någon DSLR-modell från Sony, så det finns inget att välja på.
Enda alternativet på kort sikt är då Nikon D400, so mvad jag förstått kommer att ha samma sensor, fast tweakad av Nikon, med lansering ungefär samtidigt. Fast då passar ju inte zeiss-optiken förstås...
Kul att prova A55 Lennart och en bra genomgång av en bra kamera, men jag tycker dina jämföreler och slutsatser haltar lite, för A77 kommer att vara betydligt mer en annan kamera än du ger sken av, trots samma tekniska grundkonstruktion.
Sen det där att A55 är liten och att det blir "mycket objektiv på lite kamera" om man monterar på Zeiss-gluggarna på den. Beror på vad man jämför med, det finns ju de som sätter på Sony 300/2,8G på NEX-5 också ;-)
Visa bilaga 118154
Som liten extrakamera utan spegel och ändå med riktig sökare (EVF) och den nya sensorn kan ju istället NEX-7 vara ett alternativ. Den ska väl också släpas samtidigt. Hoppas den blir DSLR-rapp, det var det jag retade mig väldigt på hos NEX-5 att den hade ett lag precis som en vanlig kompaktkamera. Gick helt bort för mig.
/Mats