ANNONS
Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser ju bra ut för A700 (tur man köpte en....)
Oskärpa är 10x värre än brus tycker jag
Kan din sämre kantskärpa beror på lite BF (sony) eller FF (cannon) . Badrumskåpet verkar inte paralell mot kameran.
Hur ser det ut i andra hörnet typ hårborsten? Eller diagonalt salvtuben?
//Rikard

Båda objektiven och kamerahusen ligger rätt kalibrerade (canonprylarna nollade på verkstad). A700 plus Tamronglugg ligger vad jag kan se spot-on vid ett verkligt skärpetest.

Det är riktigt att skåpet ligger diagonalt mot kameran. Detta för att försöka framkalla brus i oskärpan som då automatiskt uppstår. Hårborsten ser bra ut vad gäller skärpa liksom den liggande salvtuben på båda kamerorna Brännvidden är 35mm. Därtill kommer att cropfaktorn är 1,6x på Canon och 1,5 på A700. Borde alltså gynna 7D vad gäller skärpedjup.

MEN det är måhända inte idealiskt att jämföra en 24-105 med en 28-75 då den förstnämnda är svårare att konstruera med fast ljusstyrka genom hela zoomområdet. Skulle kanske valt mina 24-70/2.8 som jag har till båda märkena.

Hursomhelst är det inte det intressanta här för mig utan det var just bruset. Och detta motiv är verkligen inte speciellt krävande vid ett högisoprov. Min 5DMkII klarar det utan vidare. Ser inga tendenser på den till störande brus vid 3200.

Tilläggas bör att jag får en liknande brusbild med A900 i aps-c läge som med A700 fast med lite högre DR. I rättvisans namn med en Z 24-70/2.8 SSM, fast den är egentligen inte skarpare i centrum än Tamrongluggen.

//Lennart

Nu har ni sett Lennarts badrumskåp, så jag tänkte ni hmmm ville se en annan Lennarts badrumskåp också ?
Eftersom jag ej hava någon Sony än så tänkte jag matcha ännu en 7D i iso 200 och iso 1600 för brus skillnaden.
Dom två första iso 200 och dom 2 sista iso 1600.
Skärpa vid dessa mini bilder är ju svinsvårt att få fram.

Bilagor

• Test hela bilden.jpg
    Test hela bilden.jpg
    18.6 KB · Visningar: 227
  • Test delbild iso 200.jpg
    Test delbild iso 200.jpg
    23.6 KB · Visningar: 228
  • Test hela bilden iso 1600.jpg
    Test hela bilden iso 1600.jpg
    18.4 KB · Visningar: 225
  • Test iso 1600.jpg
    Test iso 1600.jpg
    22.8 KB · Visningar: 224
Det är nåt fel på Aspmans Canon 7D.
Den ska inte brusa mer än en A700.

Visserligen äpplen och päron-jämförelse eftersom förutsättningarna med ljus osv är olika, men Lennart Edlunds badrumsskåp är ju så som man ska förvänta sig av en så modern och bra kamera som Canon 7D.

/Mats

Slänger upp samma bild i iso 3300 dom 2 första, samt dom 2 sista i iso 6400.
Och där är man väl inte lika nöjder och glader.

Bilagor

• Test hela bilden 7D iso 3200.jpg
    Test hela bilden 7D iso 3200.jpg
    20.1 KB · Visningar: 221
  • Test delbild iso 3200.jpg
    Test delbild iso 3200.jpg
    20.9 KB · Visningar: 218
  • Hel bild 7D iso 6400.jpg
    Hel bild 7D iso 6400.jpg
    19.9 KB · Visningar: 216
  • Delbild 7D iso 6400.jpg
    Delbild 7D iso 6400.jpg
    20 KB · Visningar: 217
Det är nåt fel på Aspmans Canon 7D.
Den ska inte brusa mer än en A700.

Visserligen äpplen och päron-jämförelse eftersom förutsättningarna med ljus osv är olika, men Lennart Edlunds badrumsskåp är ju så som man ska förvänta sig av en så modern och bra kamera som Canon 7D.

/Mats

Noops! Det är inget fel på den. Den är jämförd med 3 andra. Jag vet inte ett smack om mr Edlunds test eftersom det inte finns någon exif bifogad i bilderna. Min test bygger på "tvingat" iso, d v s man utgår från basiso och sedan manuellt sätter bländare och tid till en underexponering motsvarande iso 1600.

Det är då man i rawkonverterare kan lyfta detaljer i skuggor med bibehållna högdagrar och även kolla bandning med mera. Därför var motivet ganska lätt. Jag antar att Edlund brassat på med 3 ggr så mycket ljus som jag.

Nja brassa på med den inbyggda blixten på 7D eftersom jag endast har lysrör i badrummet.
Alla bilderna är tagna med bländare 5.6 och synktiden äro 250 dels sekund. iso enligt bilderna.
Jpg rätt ut från kameran. Samt att stativ användes stående på samma plats med samma gubbe bakom. Med glimten i ögat om min 7D är bättre än L:A s utan att någon blir ledsen.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Nja brassa på med den inbyggda blixten på 7D eftersom jag endast har lysrör i badrummet.
Alla bilderna är tagna med bländare 5.6 och synktiden äro 250 dels sekund. iso enligt bilderna.
Jpg rätt ut från kameran. Samt att stativ användes stående på samma plats med samma gubbe bakom. Med glimten i ögat om min 7D är bättre än L:A s utan att någon blir ledsen.

Jaha, det torde förklara en hel del. Jag har också lysrör i badrummet, men jag använde alltså inte blixt. Har min herre förutom att använda blixt månne glömt att stänga av kamerans interna brusreducering
också?

Jag måste genast gå och prova detta synnerligen originella isotest. Med dubbla glimtar i alla mina blå ögon:)

Sov gott nu!

Hehe jomenvisst brusreduceringen stog på på standard läget tyvärr, tänkte inte på det som man brukar säga.
Hur mycket styrka blixten bidrog med vet jag ej för jag hade lysrören på samt med iso 3200 och 6400 så kommer det nog inte många Watt skulle jag tro.

Hehe jomenvisst brusreduceringen stog på på standard läget tyvärr, tänkte inte på det som man brukar säga.
Hur mycket styrka blixten bidrog med vet jag ej för jag hade lysrören på samt med iso 3200 och 6400 så kommer det nog inte många Watt skulle jag tro.

Här kommer mitt bidrag till det nydanande testet som härmed döps till Edlunds isotest. Det är taget på iso 1600 och f/5.6 med 35mm brännvidd och inbyggd blixt i autoläge samt jpeg direkt ur kameran.

Man kanske kan skämta om det här som vi gör, men man ska nog inte heller bara vifta bort det Edlundska experimentet. Han fick fram gångbara bilder på enklast möjliga sätt och det är väl egentligen rätt.

Mitt sätt att göra ett isotest var med all NR avstängd i såväl kamera som rawkonverterare samt i befintligt ljus och sensorn pressad nästan till gränsen på manuellt vis. Jag hade en annan avsikt med andra ord.
Edlunds syfte var att ta en skarp och så brusfri bild som möjligt som jag förstår det. Och det gjorde han ju med misstänkt bra resultat.

Jag och någon till reagerade och jag glömde i mitt nerggrottande att alla inte vill gå till botten med petitesser.

Så, visst Edlunds isotest har sitt berättigande. Men jag har en invändning: När man presenterar en bild i ett forum så bör man ange detaljer som tid, bländare, auto eller manuell, iso, om blixt använts. om grannen släppte sig i exponeringsögonblicket etc...etc..

Annars uppstår det lätt begreppsförvirring. Bilden nedan är tagen enl Edlunds recept. Det syns en liten del av en halvcirkel som beror på motljusskyddet. Annars är det iso 1600, f/5.6, 7D:s inbyggda blixt i läge A. objektiv 24-105/4 L is usm.

Först helbild sedan utsnitt från centrum, jpeg direkt ur kameran, standard brusreducering på.

Alltså är Edlunds 7D lika dålig som min:)

Resultatet med A700 visar jag inte. Det togs på samma vis och blev i princip likadant med denna metod.

Frid på sig Edlund och ha det bra!

//Lennart (som använde den inbyggda blixten för första gången)

Bilagor

• edlundiso2.jpg
    edlundiso2.jpg
    51.4 KB · Visningar: 215
  • edlundiso.jpg
    edlundiso.jpg
    58 KB · Visningar: 212
Syns rätt klart att brusreduceringen är på. Mindre brus och mindre detaljer/skärpa

Tur man inte har badrumsskåpsfotografering som huvudintresse ;-)

Visst, det är vad som som händer. Sedan har jag min personliga åsikt att om man behöver fotografera en lågljussituation och använder blixt "rakt på" så har man man eliminerat låglussituationen och kan i den ädla konstformen "Badrum&Skithusfotografering" köra på basiso.

Eljest använder man inte blixt och kompenserar det dåliga ljuset genom att höja iso-värdet. Ska man jämföra olika kameror ska samma exponeringsfaktorer användas manuellt lika, liksom brännvidd f-tal, avstånd etc (gäller när man jämför samma sensorareor). NR ska vara avstängt eftersom olika kameror använder olika NR-algoritmer.

Icke desto mindre fick vi genom denna begreppsförvirring ett exempel på vad kamerans interna brusreducering åstadkommer. Detta kan finsnickras på ett ett subtilare sätt i rawkonverteraren.

Lite brus i sig självt är inte så farligt när man printar ut bilder. Skärpeförstörande brusreducering ser däremot ganska flackt och plastigt ut. Men det är min personliga åsikt som jag inte önskar pådyvla någon annan.

Kör man jpeg bestämmer ju kameran hur bilden ska processas. Med raw kan man styra själv i betydligt högre grad.

MEN, man ska aldrig göra, som det görs i många andra trådar, se ned på den som föredrar att plåta i jpeg. Det hela handlar ju om tycke och smak och det är personligt. Ändå vill jag ytterligare slå ett slag för rawkonvertering eftersom man lär sig på ett helt annat sätt hur ens verktyg fungerar och får en hel del svar på frågor som varför och hur.

//Lennart

Trevligt att läsa om hur ni genomför era tester, och precis som du Lennart skrevo så var jag endast ute efter att se brus och skärpe skillnaden mellan iso lägena.

Det som förbryllar mig är att mina exef data försvinner när jag laddar upp bilderna, men i Lennart A. finns dom kvar. Jag har ej använt PS5 som kanske låser data värderna hårdare än mitt gratis program ?
Jag var bara ute efter beskärning och text inläggning.

Ska erkännas så här i efterhand att jag underexponerade med 0.7 steg.
Allt är ju vitt och sedan blixt i badrum känns ju inte så jäkla bra.

Alla kameror har ju sina specifika fördelar och egenheter.
Klart att man efter att ha gjort ett informerat val och inhandlat sin kamera att man inte kan hålla på att byta vartefter, så även om jag nu blir påhoppad för det här igen så måste man helt enkelt "gilla läget".

Det innebär att det bästa man kan göra är att lära känna sin utrustning ordentligt och även dess begränsningar. Vilka ISO man kan köra på, hur kamerans brusreduceringsinställningar beter sig om de samtidigt smetar ut bilden och man förlorar detaljer osv. Sen får man anpassa sig till det och göra det bästa av situationen, eller fylla på med artificiellt ljus mm.

Gör man det så finns det ingen dålig kamera idag.
De skillnader som påvisats här är faktiskt inte jättestora och det är helt enkelt fantastiskt bra för bägge kamerorna.

Slutsatsen man kan dra är att man inte behöver uppgradera hela tiden så fort det kommer något nytt, även en kamera med 4 år på nacken kan mycket väl prestera väldigt bra.

Någon torgförde åsikten att film fortfarande är överlägset.
Skitsnack enligt mig. Även den allra billigaste Sony A230/290/330/380/390 m.fl. kör cirklar kring även den mest avancerade analoga kameran ladad med den högklassigaste filmen som finns! Om det inte stämmer så gör definitivt CMOS-kamerorna det.

Är vi inte lite väl bortskämda och nördiga här ibland?
Alltså, fasiken vad bra dagens utrustning är generellt. Visst, kul med nya prylar och teknik, men att fotografera idag med dagens utrustning möjliggör så mycket mer rent tekniskt än det gjorde förr i världen.

Däremot kan inget ersätta bilder tagna vid precis rätt tillfälle, bra komponerat och ljussatt osv. Det konsthantverket måste ju också till för att det det ska bli något extra. Roligt är det att människor med den talangen och turen nu, till skillnad från förr, mycket lättare kan åstadkoma detta för att de tekniska hindren är så mycket mindre.

/Mats

Klart att man efter att ha gjort ett informerat val och inhandlat sin kamera att man inte kan hålla på att byta vartefter, så även om jag nu blir påhoppad för det här igen så måste man helt enkelt "gilla läget".

Det innebär att det bästa man kan göra är att lära känna sin utrustning ordentligt och även dess begränsningar. Vilka ISO man kan köra på, hur kamerans brusreduceringsinställningar beter sig om de samtidigt smetar ut bilden och man förlorar detaljer osv. Sen får man anpassa sig till det och göra det bästa av situationen, eller fylla på med artificiellt ljus mm.

De skillnader som påvisats här är faktiskt inte jättestora och det är helt enkelt fantastiskt bra för bägge kamerorna.

Slutsatsen man kan dra är att man inte behöver uppgradera hela tiden så fort det kommer något nytt, även en kamera med 4 år på nacken kan mycket väl prestera väldigt bra.

Skitsnack enligt mig. Även den allra billigaste Sony A230/290/330/380/390 m.fl. kör cirklar kring även den mest avancerade analoga kameran ladad med den högklassigaste filmen som finns! Om det inte stämmer så gör definitivt CMOS-kamerorna det.

Alltså, fasiken vad bra dagens utrustning är generellt. Visst, kul med nya prylar och teknik, men att fotografera idag med dagens utrustning möjliggör så mycket mer rent tekniskt än det gjorde förr i världen.

Däremot kan inget ersätta bilder tagna vid precis rätt tillfälle, bra komponerat och ljussatt osv. Det konsthantverket måste ju också till för att det det ska bli något extra. Roligt är det att människor med den talangen och turen nu, till skillnad från förr, mycket lättare kan åstadkoma detta för att de tekniska hindren är så mycket mindre.

/Mats

Vad du skriver understryker ganska rejält det jag ville påvisa med exemplen från oldtimern A700. Jag har kört den tidigare och vet dess fördelar och begränsningar.

Vad jag däremot inte var riktigt klar över var att den faktiskt blivit mycket bättre under de 4-5 år den lagrats.
Vän av ordning undrar säkert vilken institution jag sitter på nu när jag skriver så och om inte tvångströjan hindrar mig.
MEN så här ligger det till: Dels har programvarorna blivit bättre och dels har nog allt flera insett att det lönar sig att utvidga sina kunskaper i programhanteringen.

Notera: Detta inlägg kanske tolkas av en del som ett anti-uppgraderingsupprop (i och för sig kanske det vore sunt på många sätt och vis), men det är det absolut inte. Uppgradera för all del när utrustningen sätter för snäva gränser för det individuella bildskapandet.

Vi kan ju bara se i denna tråd som startades p g a att en ny kamera ska släppas. Säkert har många börjat treva i plånbokens gömslen för att kolla om inte några slantar kan spenderas på en ny kamera.
För min del är det bara att erkänna att jag fascineras av ny teknik.

Men efter många år och mååånga kamerabyten har jag börjat dra i bromsen. Utvecklingsstegen på hårdvaran har blivit betydligt kortare med åren. Det är inte som 2004 då exempelvis Canon genom 1DMkII dubblerade antaler pixlar samtidigt som både DR och lågljusegenskaper förbättrades enormt gentemot föregångaren 1D. Därefter har stegen blivit allt mindre och kortare.

Jag vill slå ett slag för att i första läget kolla de prylar utanför kameran som kan uppgraderas för betydligt mindre slant och tillföra mer än ett kamerabyte.

Den externa mjukvaran för bildbehandling plus instruktionsböcker i ämnet bildbehandling är bara ett exempel.

Många gånger är det kanske så, vilket Mats är inne på, att kamerorna är så pass bra att vi blivit aningen bortskämda. Och är man bortskämd tror jag inte man anstränger sig för att lära sig mer. Men anstränger man sig och till sist finner att gluggen inte är tillräckligt ljusstark för det man vill uppnå och det ska till en glugg med Zeisslogga på. Ja, då ser jag inget fel i att uppgradera. Nackdelen är bara det ekonomiska och då får man (i alla fall i mitt fall) offra något annat för att göra den investeringen.

Jag håller i stort sett med Mats i det han skrivit ovan. Jag kanske känner stor sympati för de som till varje pris och med stor envishet alltid ska klara sig med det de har, men jag ser absolut inte ned på personer som lydigt skaffar varje ny uppgradering av sin kameratyp även fast jag kan anse att de förlorar lite av fotograferingens essens genom det ständiga bytandet. Bara de är nöjda så är väl allt frid och fröjd.

Men det finns en annan aspekt också: Märker fabrikanterna ett vikande intresse för varje uppgradering kanske de får sig en funderare och tvingas komma med verkligt stora förbätringar när en ny kamerageneration ska introduceras.

//Lennart.

Senast ändrad:
Vad du skriver understryker ganska rejält det jag ville påvisa med exemplen från oldtimern A700. Jag har kört den tidigare och vet dess fördelar och begränsningar.

Vad jag däremot inte var riktigt klar över var att den faktiskt blivit mycket bättre under de 4-5 år den lagrats.
Vän av ordning undrar säkert vilken institution jag sitter på nu när jag skriver så och om inte tvångströjan hindrar mig.
MEN så här ligger det till: Dels har programvarorna blivit bättre och dels har nog allt flera insett att det lönar sig att utvidga sina kunskaper i programhanteringen.

Notera: Detta inlägg kanske tolkas av en del som ett anti-uppgraderingsupprop (i och för sig kanske det vore sunt på många sätt och vis), men det är det absolut inte. Uppgradera för all del när utrustningen sätter för snäva gränser för det individuella bildskapandet.

Vi kan ju bara se i denna tråd som startades p g a att en ny kamera ska släppas. Säkert har många börjat treva i plånbokens gömslen för att kolla om inte några slantar kan spenderas på en ny kamera.
För min del är det bara att erkänna att jag fascineras av ny teknik.

Men efter många år och mååånga kamerabyten har jag börjat dra i bromsen. Utvecklingsstegen på hårdvaran har blivit betydligt kortare med åren. Det är inte som 2004 då exempelvis Canon genom 1DMkII dubblerade antaler pixlar samtidigt som både DR och lågljusegenskaper förbättrades enormt gentemot föregångaren 1D. Därefter har stegen blivit allt mindre och kortare.

Jag vill slå ett slag för att i första läget kolla de prylar utanför kameran som kan uppgraderas för betydligt mindre slant och tillföra mer än ett kamerabyte.

Den externa mjukvaran för bildbehandling plus instruktionsböcker i ämnet bildbehandling är bara ett exempel.

Många gånger är det kanske så, vilket Mats är inne på, att kamerorna är så pass bra att vi blivit aningen bortskämda. Och är man bortskämd tror jag inte man anstränger sig för att lära sig mer. Men anstränger man sig och till sist finner att gluggen inte är tillräckligt ljusstark för det man vill uppnå och det ska till en glugg med Zeisslogga på. Ja, då ser jag inget fel i att uppgradera. Nackdelen är bara det ekonomiska och då får man (i alla fall i mitt fall) offra något annat för att göra den investeringen.

Jag håller i stort sett med Mats i det han skrivit ovan. Jag kanske känner stor sympati för de som till varje pris och med stor envishet alltid ska klara sig med det de har, men jag ser absolut inte ned på personer som lydigt skaffar varje ny uppgradering av sin kameratyp även fast jag kan anse att de förlorar lite av fotograferingens essens genom det ständiga bytandet. Bara de är nöjda så är väl allt frid och fröjd.

Men det finns en annan aspekt också: Märker fabrikanterna ett vikande intresse för varje uppgradering kanske de får sig en funderare och tvingas komma med verkligt stora förbätringar när en ny kamerageneration ska introduceras.

//Lennart.

Skulle just kommentera om A700 nyväckelse, när du skriver om programvaror, när DX0 skulle testa A700 så väntade dom in ny firmware, så det tog lite tid innan den dök upp hos DX0. Du Lennart har väl bättre Raw-hanterare i dag än vad kanske DX0 hade, Stenåke pratar om himmelsvid skillnad när LR3 kom, programförbättringarna gav väl också nytt ljus till A900. Men ändå som du ofta skrivit Lennart så hade ju Sony lite bekymmer med iso-städningen, som för varje modell blivit bättre och bättre.

Visst, det är vad som som händer. Sedan har jag min personliga åsikt att om man behöver fotografera en lågljussituation och använder blixt "rakt på" så har man man eliminerat låglussituationen och kan i den ädla konstformen "Badrum&Skithusfotografering" köra på basiso.

Eljest använder man inte blixt och kompenserar det dåliga ljuset genom att höja iso-värdet. Ska man jämföra olika kameror ska samma exponeringsfaktorer användas manuellt lika, liksom brännvidd f-tal, avstånd etc (gäller när man jämför samma sensorareor). NR ska vara avstängt eftersom olika kameror använder olika NR-algoritmer.

Icke desto mindre fick vi genom denna begreppsförvirring ett exempel på vad kamerans interna brusreducering åstadkommer. Detta kan finsnickras på ett ett subtilare sätt i rawkonverteraren.

Lite brus i sig självt är inte så farligt när man printar ut bilder. Skärpeförstörande brusreducering ser däremot ganska flackt och plastigt ut. Men det är min personliga åsikt som jag inte önskar pådyvla någon annan.

Kör man jpeg bestämmer ju kameran hur bilden ska processas. Med raw kan man styra själv i betydligt högre grad.

MEN, man ska aldrig göra, som det görs i många andra trådar, se ned på den som föredrar att plåta i jpeg. Det hela handlar ju om tycke och smak och det är personligt. Ändå vill jag ytterligare slå ett slag för rawkonvertering eftersom man lär sig på ett helt annat sätt hur ens verktyg fungerar och får en hel del svar på frågor som varför och hur.

//Lennart

Men är det inte så också, att alla är inte så duktiga att skruva på rattar och spakar i en Raw-hanterare, ställa gammanevåer, och minska färgmättnader, lätta upp skuggor och få till perfekta högdagar.

Du Lennart har väl tränat i 10 år i olika Raw-hanterare, hade du sysslat med karate så hade du haft svart-bälte i dag, vet inte om det finns någon motsvarighet inom konsten att hantera RAW och CS5. PC FÖR ALLA brukade fråga kända personer om Datastrul, en överläkare från uppsala svarade att han jobbat i två år med ett photoshop 3 eller 4 men fattade fortfarande ingenting, Den killen är högintelligent kan man lugnt säga.

Var har StenÅke tagit vägen, StenÅke är en övertygande mästare i att förklara fördelarna med jpeg, inte många som vinner den kampen mot StenÅke när han befinner sig i högform.

/Mats

Alla människor på hela jorden, har vid många tillfällen insett att det är klokt att GILLA-LÄGET som du säger Mats. Men gilla-läget har ingenting med att göra om någon har önskemål om vissa förbättringar när en ny kameramodell skall släppas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar