ANNONS
Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack! Skönt att ibland få en bekräftelse på att ens nördiga skrivarmödor är av intresse åtminstone för någon ... :)

En Lennart har helt rätt !
Du Gunnar skrivo mycket bra och intressant så nu vet du att vi finns där ute som gillar dina inlägg..

Mvh. /Lennart Erik Edlund

I---
... nu i Sony A33 A55 mm. Där sitter det en elektrisk TV skärm typ. Därför hackar det så himla mycket en eftersläpning som måste minskas i kommande kameror.
---
Absolut.
Detta har varit solklart även för Sony-gubbsen. Det rapporteras att uppdateringsfrekvensen på A77:ans EVF är en storleksordning högre än den i A33 och A55. Denna förbättring kom betydligt snabbare än jag hade förväntat mig. Vajert!

Dessutom blir det högre EVF-upplösning - 3 Mp.

Storleksordning = Ungefär en faktor gånger 10.

3 Mp är ju dubbelt mot tidigare om jag läst rätt.
Borde ju bli helt okey eftersom man idag på en mycket större skärm är nöjder med ca. 2 MP.
Fast den dagen man har råd med en på 8 MP som visades här på FS med prislappen 250 000 Kr. blir det ändå inte ens i närheten av vad kamerona ger idag. Vi har uppnått HD kvalité och alla ropar yipieee och jag införskaffade mig en 60" HD TV och HD kanaler otroligt men nära skjuter ingen hare.

Skönt att höra från dig också, Lennart! Då kan jag lugnt fortsätta med mitt skrivande när jag hinner och tror att det kan vara av intresse, trots att jag oroar mig lite för att det kanske kan bli lite väl långrandigt ibland ... :)

3 Mp är ju dubbelt mot tidigare om jag läst rätt.
Borde ju bli helt okey eftersom man idag på en mycket större skärm är nöjder med ca. 2 MP.

Fast av någon outgrundlig anledning brukar kameraskärmar och elektroniska sökare räkna varje färg för sig, det betyder att den praktiska upplösningen hamnar på c:a 1 megapixel eller c:a 1200x900 pixlar. Alternativt räknar du med att din datorskärm har en upplösning på 6 megapixel för en mer korrekt jämförelse.

"Outgrundlig"?

Inte då! Detta är ju fullkomligt SJÄLVKLART!

Alla marknadsavdelningar vill förstås till varje pris ha så höga tal som möjligt.

Det enda som är märkligt i detta sammanhang är att inte precis samma sak redan för länge sedan har spridit sig även inom datorskärmsvärlden ...

Fast av någon outgrundlig anledning brukar kameraskärmar och elektroniska sökare räkna varje färg för sig, det betyder att den praktiska upplösningen hamnar på c:a 1 megapixel eller c:a 1200x900 pixlar. Alternativt räknar du med att din datorskärm har en upplösning på 6 megapixel för en mer korrekt jämförelse.

Tackar Sara för den informationen som jag ej visste tidigare.
Man lär sig hela livet hehe !

Synd i detta exempel att det bara är 3 färger annars hade dom fått en massa MP inär dom räknar så. Sökare byggs kanske upp på en annan teknik typ så som vissa projektorer och video kameror där dom använder paneler för varje färg.

Hur som helst så dubblerar A77 upplösningen i sökaren. 1200x900 blir nog bra i det lilla fönstret.

Sitter här och funderar på om vi överdriver behovet av en mer pixlar. Tog en A700 och en Zeiss 16-35/2.8 och gjorde en interpolering till motsvarande nästan 26 Mpixel. Gamla A700 har 12 Mpixel. Det går utan vidare att göra en print som man kolla på nära avstånd som motsvarar dryga metern i längd.

Valde den besvärliga färgen röd med reflekterande silvriga detaljer, ljust grå och svart. Dessutom var föremålet dammigt och lite repigt.

Jag vet inte hur det kommer att se ut här på tråden med Prophoto RGB som är vald färgrymd, men på de provprintar jag gjort är det inte helt lätt att se skillnad på utsnitten från originalfilen på 12MP resp den större interpolerade.

Jag försöker påvisa det jag kallar "tänjbara" pixlar. Eller man kanske ska säga kvalitet per pixel överrider fler pixlar i vissa fall.

Först visas hela bilden, sedan 1 utsnitt från 12mp-filen och därefter 3 st utsnitt från 26MP-filen.
//Lennart

Bilagor

• bil3.jpg
    bil3.jpg
    44.7 KB · Visningar: 251
  • 12mp.jpg
    12mp.jpg
    79.1 KB · Visningar: 253
  • 25mp1.jpg
    25mp1.jpg
    72.6 KB · Visningar: 250
  • 25mp2.jpg
    25mp2.jpg
    76.8 KB · Visningar: 250
  • 25mp3.jpg
    25mp3.jpg
    67.2 KB · Visningar: 249
Ja, det ser fint ut, även om jag inte är man att bedöma dessa pixlars kvalitet i jämförelse med några andra, fler men av sämre kvalitet.

Det måste väl bli ÄNDÅ bättre med fler "högkvalitativa" pixlar?
Är din tes alltså att för att pixlarna inte sitter lika tätt på en 12 megapixel-sensor än på en 16-megapixel att de har högre kvalitet? Är inte så lätt att bedöma detta utan motsvarande jämförelsebilder tagna med en annan kamera.

Fast helt klart räcker 12 megapixl till långt. Megapixelkriget har egentligen inte kommit till för att det finns ett reellt behov av det att fotografer har efterfrågat så mycket mer, utan snarare att det urartat till en säljtävling mellan de olika tillverkarna.

Jämfört med film, även omman inte kan jämföra korn och pixlar rakt av, så har sedan många år tom. de enklaste digitala systemkamerorna varit totalt överlägsna även de bästa analoga filmrullarna och öppnat fotografikonsten för helt nya områden och betydligt mer låttillgängligt för gemene man.

Undrar hur länge till innan man kan helt sluta uppgradera kameror för att man når nån gräns där det inte längre kan förbättras så att det blir synligt för blotta ögat. Vi kanske redan passerat gränsen...

Bra att du är nöjd med kameran i alla fall. Det här inlägget ger en del ledtrådar till den andra Lennart som undrade vart den sprillans MediaMarkt-A700 till slut tog vägen...

/Mats

Tackar Mats för infot så man vet vad en Lennart springer omkring med på stan i dessa pixel besvparings tider.
Är heller inte säker på att man kan jämföra interpolering på likväridgt sätt mot en tätare /pixligare bild.
Blir ju som med ögat contra hjärnan som fyller i där det inte finns information, fast Mats berättat.

Fin bil du har Lennart bara den är ju värd att fotografera.

Mvh. /Lennart väntande på A77 ändå.........

Ja, det ser fint ut, även om jag inte är man att bedöma dessa pixlars kvalitet i jämförelse med några andra, fler men av sämre kvalitet.

Det måste väl bli ÄNDÅ bättre med fler "högkvalitativa" pixlar?
Är din tes alltså att för att pixlarna inte sitter lika tätt på en 12 megapixel-sensor än på en 16-megapixel att de har högre kvalitet? Är inte så lätt att bedöma detta utan motsvarande jämförelsebilder tagna med en annan kamera.

Fast helt klart räcker 12 megapixl till långt. Megapixelkriget har egentligen inte kommit till för att det finns ett reellt behov av det att fotografer har efterfrågat så mycket mer, utan snarare att det urartat till en säljtävling mellan de olika tillverkarna.

Jämfört med film, även omman inte kan jämföra korn och pixlar rakt av, så har sedan många år tom. de enklaste digitala systemkamerorna varit totalt överlägsna även de bästa analoga filmrullarna och öppnat fotografikonsten för helt nya områden och betydligt mer låttillgängligt för gemene man.

Undrar hur länge till innan man kan helt sluta uppgradera kameror för att man når nån gräns där det inte längre kan förbättras så att det blir synligt för blotta ögat. Vi kanske redan passerat gränsen...

Bra att du är nöjd med kameran i alla fall. Det här inlägget ger en del ledtrådar till den andra Lennart som undrade vart den sprillans MediaMarkt-A700 till slut tog vägen...

/Mats

Vad jag menar har jag faktiskt ingen bra definition på. Men 12MP på liknande area som min Canon 7D:s 18 MP borde ge varje pixel mer ljus. Nu har ju de senare modellernas ljusupptagning/förstärkning förbättrats genom den nya Sonysensorn. På basiso får jag i alla fall inte bättre resultat med en lånad A55 och samma objektiv när jag interpolerar. Canon 7D:s 18MP vill gärna krackelera i linjerna när jag interpolerar uppåt.

Nu har jag i alla fall tagit samma motiv med en A850 och samma glugg samt ökat ett bländarsteg eftersom jag ville ha samma utsnitt i resp kamera för att kunna jämföra. Och här kommer det igen: Bilden från A850 med 2,26x större sensor och 24MP går utan vidare att interpolera upp till motsvarande 60MP.
Och originalet på 24MP ser ju lite bättre ut än den interpolerade bilden från A700.

Utvecklingen har förvisso gått framåt och det finns många gamla sanningar man fått rucka på med tiden.
Så vad jag menar är väl egentligen ju fler pixlar med hög kvalitet/signalhantering desto bättre, men också att det finns gamla dinosaurier till kameror därute som inte alls är färdiga för skroten. Jag menar exempelvis Nikon D2X, D200, Sony A700, Canon 20-40D, Canon1Ds, 1DsMkII, 1DMKII.

Så, det är väl egentligen en mer filosofisk inställning jag stoppar in i resonemanget. När blir människan nöjd. För mycket nöjdhet bromsar nog utvecklingen. Vi hade kanske suttit med glasplåtar fortfarande i så fall. Mer handlar det om vilken utveckling av prylar jag som fotograf verkligen behöver. Alltså inte vilka prylar jag vill ha utan behöver. Och det är ju en viss skillnad.

När jag ser på mina printar som hänger på väggarna och noterar att vissa är riktigt bra trots att de är tagna med kameror som nästan betraktas som museiföremål idag (Canon 1Ds, Nikon D100, Canon 1DMkII, 20D, Nikon D200 och även gamla Nikon D1). Nu sitter man med sina FF-kameror med 20+ MP från Sony och Canon och såvida jag inte ska tapetsera väggarna med printar som man kan betrakta med näsan tryckt mot dem har jag verkligen svårt att inse vad jag egentligen behöver mer.

Och här finns ett svar på den frågan: Jo, det skulle vara mer DR och det är ju äntligen på gång. Men den bästa investeringen man kan göra vad gäller uppgraderingar är att uppgradera sig själv. Jag har suttit ibland och varit ganska så nöjd. Sedan har jag plötsligt hittat några bra böcker i efterbearbetning av bilder och noterat att jag verkligen kan vara nöjd med kamerorna, men inte så nöjd med mig själv. Jag tycker numera det är roligare att ta del av bearbetningsmetoder än att köpa nya prylar.

Fast det ena utesluter inte det andra. Scott Kellbys bok om CS5 kanske kan verka hurtfriskt skriven, men innehåller ett en hel del guldkorn. Mycket känns som självklarheter, andra saker har man bara hoppat över eller gått krångliga omvägar kring.

Sedan är det f-n så svårt att uppgradera sig själv om man jämnt och ständigt byter ut sina verktyg. Det tar ju sin lilla tid innan man vant sig vid en ny kamera eller objektiv.

//Lennart

När det gäller minnesbankar så gillar jag absolut dessa, men är inte lika "extrem" som Mats m.fl. Lite mer än pet dock. :)

På min KM Dynax 7D använde jag minnesbankarna emellanåt, och tyckte att det ibland kunde vara synnerligen praktiskt. På min Sony A550 finns de ju inte, men jag måste säga att det har gått rätt bra att vänja sig av med att ha tillgång till dylika. Är själv en aning förvånad över detta, faktiskt. :)

Och, som sagt, vi spekulerar ju bara över om att de inte skulle komma att finnas. Själv skulle jag kunna tänka mig att de kunde finnas på alla kamermodeller från A7, A7X, A7XX och över, men saknas på modeller som står lägre än dessa i "rangordningen".
.

KM 7D var lurig tycker jag eftersom allt var mekaniskt. Valde man ett minnesläge så stod sedan alla spakar och kranar fel. Det lurade i alla fall mig en del. Det är enklare när det mesta är elektronik och inte elektromekanik. Men 7D var ju mer "analog" än nogon senare Sony varit.

.......................Utvecklingen har förvisso gått framåt och det finns många gamla sanningar man fått rucka på med tiden.
Så vad jag menar är väl egentligen ju fler pixlar med hög kvalitet/signalhantering desto bättre, men också att det finns gamla dinosaurier till kameror därute som inte alls är färdiga för skroten. Jag menar exempelvis Nikon D2X, D200, Sony A700, Canon 20-40D, Canon1Ds, 1DsMkII, 1DMKII.

Så, det är väl egentligen en mer filosofisk inställning jag stoppar in i resonemanget. När blir människan nöjd. För mycket nöjdhet bromsar nog utvecklingen. Vi hade kanske suttit med glasplåtar fortfarande i så fall. Mer handlar det om vilken utveckling av prylar jag som fotograf verkligen behöver. Alltså inte vilka prylar jag vill ha utan behöver. Och det är ju en viss skillnad.

När jag ser på mina printar som hänger på väggarna och noterar att vissa är riktigt bra trots att de är tagna med kameror som nästan betraktas som museiföremål idag (Canon 1Ds, Nikon D100, Canon 1DMkII, 20D, Nikon D200 och även gamla Nikon D1). Nu sitter man med sina FF-kameror med 20+ MP från Sony och Canon och såvida jag inte ska tapetsera väggarna med printar som man kan betrakta med näsan tryckt mot dem har jag verkligen svårt att inse vad jag egentligen behöver mer.

Och här finns ett svar på den frågan: Jo, det skulle vara mer DR och det är ju äntligen på gång. Men den bästa investeringen man kan göra vad gäller uppgraderingar är att uppgradera sig själv. Jag har suttit ibland och varit ganska så nöjd. Sedan har jag plötsligt hittat några bra böcker i efterbearbetning av bilder och noterat att jag verkligen kan vara nöjd med kamerorna, men inte så nöjd med mig själv. Jag tycker numera det är roligare att ta del av bearbetningsmetoder än att köpa nya prylar.

Fast det ena utesluter inte det andra. Scott Kellbys bok om CS5 kanske kan verka hurtfriskt skriven, men innehåller ett en hel del guldkorn. Mycket känns som självklarheter, andra saker har man bara hoppat över eller gått krångliga omvägar kring.

Sedan är det f-n så svårt att uppgradera sig själv om man jämnt och ständigt byter ut sina verktyg. Det tar ju sin lilla tid innan man vant sig vid en ny kamera eller objektiv.

//Lennart

Så bra skrivet. Det är lätt att gå vilse i teknikspåren på FS när tekniken diskuteras - läs tekniska detaljer. Lätt att tappa perspektiv. Vi vet, de flesta av oss att vi pratar prestanda på marginalerna ofta här.

Kan bara hålla med om att den faktor som har störst förbättringspotential och till det oslagbart bästa priset är fotografen själv. Köpte själv en alldeles utmärkt bok om Lightroom 3 och jag kan bara konstatera att det inte finns en chans att överblicka dessa program genom att klicka sig runt och tillämpa "trial and error". Program som PhotoShop och Lightroom är så otroligt omfattande och komplexa att det gränsar till det ointelligenta att inte "läsa på lite". Det finns funktioner som man annars aldrig riktigt kommer förstå eller ens upptäcka. Synd bara att det är så många som inte orkar, kan eller vill läsa. De går miste om mycket.

Tycker också att man gott kan tipsa om Gary Friedmans utmärkta e-books om alla Sony-modeller. Finessen med dessa är inte bara att de mycket pedagogiskt förklarar minsta funktion i de olika kamerahusen, utan att det görs med ett perspektiv på hur användningen av dessa funktioner verkligen påverkar de bilder som tas. Kamerans funktioner och deras användning sätts hela tiden i relation till vad man som fotograf vill uppnå. Fullt med användbara tips för bara 25 $ eller drygt 150 spänn. En ren skitsumma i sammanhanget om man säger så.

När det gäller prylraseriet så har jag landat i att min A580 är så bra att jag faktiskt tänker avstå från att köpa en A77, hur fantastisk denna än kommer vara. Jag köper kanske ett nytt objektiv istället men tycker inte jag behöver något nytt där heller egentligen. Använder numera i stort sett bara tre objektiv som jag är otroligt nöjd med, ett Sigma 17-70 till vardags, ett Sony 70-400 för riktiga långskott och ett Tamron 90 mm makro när jag vill stoppa näsan i marken. Jag är just nu helt krokad på vad man kan göra med ett tele på mycket långa avstånd såsom 300-700mm när det gäller arkitektur och stadsbilder. Har bl.a. följt en del av jobbet med den nya City-tunneln som nu byggs under vattnet på Riddarfjärden i Stockholm. Otroliga mängder med armeringsjärn de tråcklar ihop nu innan gjutningen av kasumerna ska ske.

För de som vill kolla själva så kan ni med fördel studera hela denna stora arbetsplats uppe från första parkett från utsiktsplatsen på Monteliusvägen uppe på söders höjder mitt emot Riddarholmen (glöm inte ditt längsta tele). Det är värt backen upp :)

Jag är Canon nöjd med min 7D men kan nog inte avstå från A77 när den kommer, om nu inte första testerna säger något annat än Wooow !
Fast jag äger inga Sony objektiv än och är lite kluven vad jag ska välja så det inte blir för likt det jag har idag till Canon.

Det dyker säkert upp en spegellös/orörlig fullformatare också och man kanske skulle invänta den hehe.....

Sten-Åke!

Du har förvisso rätt i att alltför många inte riktigt vet om vad som händer i det egna kamerahuset och hur dessa händelser påverkar. Där är ju GF:s böcker utmärkta.

Vidare vill jag kanske inte direkt undervärdera trial and errorförfarandet i vissa program. Man kan faktiskt på det viset hitta egna guldkorn genom att faktiskt göra fel (enl "skolbokens" definition).

Fast det är ju undantag som bekräftar regeln. Så vi är helt överens därvidlag. Det är ju egentligen väldigt korkat att köpa kameror och objektiv och betala väldigt mycket bara för att sedan styvmoderligt mer eller mindre negligera möjligheterna som finns i bildbehandlingsprogrammen som enligt min mening utgör minst halva "kameran". Målet och meningen är ju att skapa bilder.

Ibland är det sunt att inte uppgradera. I alla fall om man vet med sig att man inte utnyttjar apparaten fullt ut. Det är först när när man känner att kameran/objektivet sätter bromsar det man vill skapa som ett reellt behov uppstår.

Sedan finns ju "vill-ha-djävulen" som slår klorna i en titt som tätt. Och som ofta vinner över det verkliga behovet om inte plånboken har hårdbantat.

Så jag vill bara understryka det du skrivit och ytterligare betona din kommentar på mitt inlägg.

Men slutligen så är det ju väldigt intressant att deltaga i tekniktrådarna som ibland hamnar på just marginalskillnader.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar