Ja, det ser fint ut, även om jag inte är man att bedöma dessa pixlars kvalitet i jämförelse med några andra, fler men av sämre kvalitet.
Det måste väl bli ÄNDÅ bättre med fler "högkvalitativa" pixlar?
Är din tes alltså att för att pixlarna inte sitter lika tätt på en 12 megapixel-sensor än på en 16-megapixel att de har högre kvalitet? Är inte så lätt att bedöma detta utan motsvarande jämförelsebilder tagna med en annan kamera.
Fast helt klart räcker 12 megapixl till långt. Megapixelkriget har egentligen inte kommit till för att det finns ett reellt behov av det att fotografer har efterfrågat så mycket mer, utan snarare att det urartat till en säljtävling mellan de olika tillverkarna.
Jämfört med film, även omman inte kan jämföra korn och pixlar rakt av, så har sedan många år tom. de enklaste digitala systemkamerorna varit totalt överlägsna även de bästa analoga filmrullarna och öppnat fotografikonsten för helt nya områden och betydligt mer låttillgängligt för gemene man.
Undrar hur länge till innan man kan helt sluta uppgradera kameror för att man når nån gräns där det inte längre kan förbättras så att det blir synligt för blotta ögat. Vi kanske redan passerat gränsen...
Bra att du är nöjd med kameran i alla fall. Det här inlägget ger en del ledtrådar till den andra Lennart som undrade vart den sprillans MediaMarkt-A700 till slut tog vägen...
/Mats
Vad jag menar har jag faktiskt ingen bra definition på. Men 12MP på liknande area som min Canon 7D:s 18 MP borde ge varje pixel mer ljus. Nu har ju de senare modellernas ljusupptagning/förstärkning förbättrats genom den nya Sonysensorn. På basiso får jag i alla fall inte bättre resultat med en lånad A55 och samma objektiv när jag interpolerar. Canon 7D:s 18MP vill gärna krackelera i linjerna när jag interpolerar uppåt.
Nu har jag i alla fall tagit samma motiv med en A850 och samma glugg samt ökat ett bländarsteg eftersom jag ville ha samma utsnitt i resp kamera för att kunna jämföra. Och här kommer det igen: Bilden från A850 med 2,26x större sensor och 24MP går utan vidare att interpolera upp till motsvarande 60MP.
Och originalet på 24MP ser ju lite bättre ut än den interpolerade bilden från A700.
Utvecklingen har förvisso gått framåt och det finns många gamla sanningar man fått rucka på med tiden.
Så vad jag menar är väl egentligen ju fler pixlar med hög kvalitet/signalhantering desto bättre, men också att det finns gamla dinosaurier till kameror därute som inte alls är färdiga för skroten. Jag menar exempelvis Nikon D2X, D200, Sony A700, Canon 20-40D, Canon1Ds, 1DsMkII, 1DMKII.
Så, det är väl egentligen en mer filosofisk inställning jag stoppar in i resonemanget. När blir människan nöjd. För mycket nöjdhet bromsar nog utvecklingen. Vi hade kanske suttit med glasplåtar fortfarande i så fall. Mer handlar det om vilken utveckling av prylar jag som fotograf verkligen behöver. Alltså inte vilka prylar jag vill ha utan behöver. Och det är ju en viss skillnad.
När jag ser på mina printar som hänger på väggarna och noterar att vissa är riktigt bra trots att de är tagna med kameror som nästan betraktas som museiföremål idag (Canon 1Ds, Nikon D100, Canon 1DMkII, 20D, Nikon D200 och även gamla Nikon D1). Nu sitter man med sina FF-kameror med 20+ MP från Sony och Canon och såvida jag inte ska tapetsera väggarna med printar som man kan betrakta med näsan tryckt mot dem har jag verkligen svårt att inse vad jag egentligen behöver mer.
Och här finns ett svar på den frågan: Jo, det skulle vara mer DR och det är ju äntligen på gång. Men den bästa investeringen man kan göra vad gäller uppgraderingar är att uppgradera sig själv. Jag har suttit ibland och varit ganska så nöjd. Sedan har jag plötsligt hittat några bra böcker i efterbearbetning av bilder och noterat att jag verkligen kan vara nöjd med kamerorna, men inte så nöjd med mig själv. Jag tycker numera det är roligare att ta del av bearbetningsmetoder än att köpa nya prylar.
Fast det ena utesluter inte det andra. Scott Kellbys bok om CS5 kanske kan verka hurtfriskt skriven, men innehåller ett en hel del guldkorn. Mycket känns som självklarheter, andra saker har man bara hoppat över eller gått krångliga omvägar kring.
Sedan är det f-n så svårt att uppgradera sig själv om man jämnt och ständigt byter ut sina verktyg. Det tar ju sin lilla tid innan man vant sig vid en ny kamera eller objektiv.
//Lennart