Gunnar!
I alla sammanhang där Sony visat upp de kommande modellerna och trä-mocupen så har det på skylten stått "professional model".
---
Sony-representanterna var länge väldigt noga med att inte kalla A900;an för en pro-kamera, utan för "avancerad" eller "flaggskepp". Det var ju ganska vanligt att intervjuande journalister ställde frågor om Sonys "pro-kamera", och då korrigerade Sony-höjdarna alltid detta genast. Men med tiden så började en och annan nationell Sony-webbsida sätta kategorier i stil med Nybörjare, Medel resp. Pro-kameror. Men långt ifrån alla. Svenska Sony använder ju fortfarande kategorierna Nybörjare, Medel resp. Avancerad. I den sistnämnda kategorin finns förstås A850 och A900, samt A850Q (A850 med Sony 28-75 SAM-objektivet).
---
Däremot tror jag att Sony kommer att satsa på att bli etablerad bland yrkesfotograferna också. ... Idag har inte Sony det, utan några bra nedslag här och där, men de är på väg och det finns en stragei, vilket man tydligt kan se.
---
Helt enig med dig här - tycker också att strategin ifråga är tydlig. Som jag skrivit redan tidigare - Sony-gubbsen säjer ju att deras nästa fullformatare kommer ut när de har fått fram något som är markant bättre än vad som nu finns någonstans. Markant bättre i VISSA avseenden - men givetvis kommer Sony att i vanlig ordning även göra en del missar som kommer att få somliga Sony-användare att slita sig i håret, och som minsta barn borde ha klarat av att undvika ...
Men jag tycker verkligheten att Sony borde respekteras mer än vad som görs. En anledning är at Sony t.ex. hittills helt har lyckats undvika att komma ut med någon kamera som haft funktionsproblem. Vilket de är helt ensamma om - trots att de ännu inte har fem års erfarenhet ens av att producera systemkameror (huvudkonkurrenterna har ju alla över ett halvt århundrades erfarenhet vardera). För att använda sig av programvaru-underhållarnas vokabulär, så har Sony bara fått in "enhancement requests", men inte en enda "problem report". Till skillnad från alla de andra märkena, som sagt.
---
A77 är inte allt. De måste komplettera med minst en FF och objektiv, främst ljusstarka snabbfokuserande telezoomar och högklassiga DT-objektiv.
---
Det kommer inte bara en, utan (minst) två fullformatare från Sony under nästa år. Ytterligare lite uppgifter om dessa har läckt ut nu - som att alla Sonys kommande fullformatare blir försedda med inbyggd GPS-funktion. Får väl skriva lite mer i mitt nästa inlägg.
---
... och Zeiss 16-80 är ju den fula ankungen i Zeiss-familjen, som inte alls kännetecknas av det som är utmärkande för varumärket.
---
Bildkvalitetsmässigt presterar detta DT-objektiv definitivt det som man kan förvänta sig av ett Zeiss-objektiv. Ifall man har fått ett normalt ex. förstås, det kom ju ut en del citroner i början. :-(
En bekant till mig köpte ett sådant (på min inrådad, förstås ...). Hon fick ingen citron. Ingen i hennes fotoklubb med s.k. "prestige"-märken kan konkurrera med henne när det gäller bildkvalitet, oavsett hur dyra APS-C kameror och objektiv de än må. Åtminstone så länge hon kör med låga ISO-värden (vilken hon normalt gör). Hon har en A200, vilken ju är försedd med en CCD-sensor.
---
Vi som är lite mer entusiaster och har erfarenhet av Sonys lite bättre kameror tycker ju att de är bra, men oj vad okänt det är bland allmänheten och andra fotografer som kör C eller N idag.
/Mats
Ja, okunnigheten om vilka styrkor Sonys kameror uppvisar är massiv ... :-(
.