Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Platsbankerna är så lysande just eftersom de är idiotsäkra och omedelbara. Jag kan t ex på 1 sek byta mellan alla de AF-inställningar (prioritering, hastighet), ljusmätning, slutartid, ISO och fokusområde etc. beroende på om fågeln landar, flyger iväg eller om en ny intressantare fågel i nytt tillstånd dyker upp. Det går inte bara fort ,det kan inte bli fel, jag kan inte glömma någon av inställningarna. Lysande.
 
Platsbankerna är så lysande just eftersom de är idiotsäkra och omedelbara. Jag kan t ex på 1 sek byta mellan alla de AF-inställningar (prioritering, hastighet), ljusmätning, slutartid, ISO och fokusområde etc. beroende på om fågeln landar, flyger iväg eller om en ny intressantare fågel i nytt tillstånd dyker upp. Det går inte bara fort ,det kan inte bli fel, jag kan inte glömma någon av inställningarna. Lysande.

Javisst. Kan inte begripa om det inte finns med, men vi har ju inte helt svart på vitt än, bara en hint om att det inte verkar vara lägen för det på programratten.


/Mats
 
När det gäller minnesbankar så gillar jag absolut dessa, men är inte lika "extrem" som Mats m.fl. Lite mer än pet dock. :)

På min KM Dynax 7D använde jag minnesbankarna emellanåt, och tyckte att det ibland kunde vara synnerligen praktiskt. På min Sony A550 finns de ju inte, men jag måste säga att det har gått rätt bra att vänja sig av med att ha tillgång till dylika. Är själv en aning förvånad över detta, faktiskt. :)

Och, som sagt, vi spekulerar ju bara över om att de inte skulle komma att finnas. Själv skulle jag kunna tänka mig att de kunde finnas på alla kamermodeller från A7, A7X, A7XX och över, men saknas på modeller som står lägre än dessa i "rangordningen".
.
 
Senast ändrad:
Platsbankerna är så lysande just eftersom de är idiotsäkra och omedelbara. Jag kan t ex på 1 sek byta mellan alla de AF-inställningar (prioritering, hastighet), ljusmätning, slutartid, ISO och fokusområde etc. beroende på om fågeln landar, flyger iväg eller om en ny intressantare fågel i nytt tillstånd dyker upp. Det går inte bara fort ,det kan inte bli fel, jag kan inte glömma någon av inställningarna. Lysande.

Sant...dock är inte avsaknaden av minnesbanker lika stor på en "enkel" kamera när det finns så många direktknappar/vred som på tex A900

Dom tre sakerna jag ändrar oftast(bortsett från tid och bländare) kommer jag åt direkt

Iso = Knapp+vred(eller direkt via skärmen med jojsticken)
Ljusmätning = Vred för dom tre olika lägerna
AF = Vred för dom fyra olika lägerna

Jag ser personligen minnesbanker betydligt mer användbart/viktigare på kameror där direktvalen är få eller på kameror med avancerad AF som tex 7D där man har olika inställningar(som annars kräver massa grävande i menyn) på AF:en beroende på vad det är man fotar.
 
Jag ser personligen minnesbanker betydligt mer användbart/viktigare på kameror där direktvalen är få eller på kameror med avancerad AF som tex 7D där man har olika inställningar(som annars kräver massa grävande i menyn) på AF:en beroende på vad det är man fotar.

Jepp på 7D är det en förutsättning med minnesbankar för att kunna använda kameran effektivt imo, de avancerade inställningarna för AF ligger tex djupt i menyerna. Men ska inte A77 tex ha avancerad AF eller konkurrera med 7D och dess gelikar så är det ju ett mindre problem kanske. Dock tycker jag det är lite av en showstopper.
 
Jepp på 7D är det en förutsättning med minnesbankar för att kunna använda kameran effektivt imo, de avancerade inställningarna för AF ligger tex djupt i menyerna. Men ska inte A77 tex ha avancerad AF eller konkurrera med 7D och dess gelikar så är det ju ett mindre problem kanske. Dock tycker jag det är lite av en showstopper.

Visst är det så. Eos 7D är som jag uppfattat den absolut snabbaste actionkameran utanför de allra dyraste modellerna. Jag sålde min 1DMkIII för att skaffa min 7D och vet flera som avstod att skaffa MkIV till förmån för 7D.

Det vore lite antiklimax om A77 inte skulle ha snabb AF med tanke på att sekvensen lär bli hög. Och då behövs snabbval. Själv har jag hela tiden tagit för självklart att A77 skulle konkurrera med 7D. Blir det "bara" en kamera med hög upplösning så får den svårt att konkurrera med 7D. Däremot kan den finna många användare i lägret som söker hög detaljering och lite lugnare motiv. Men där finns redan ett ganska tjockt segment i realtivt billiga FF-modeller som 5DMkII och A850.

Jag tror dock inte att Sony varit så klantiga att det inte finns hyfsat snabba val via någon annan knapp. Själva konstruktionen med fast spegel inbjuder ju just till snabbhet (med en viss ljusförlust).

//Lennart
 
Tyvärr så är det så att varken Sony, Olympus,eller Pentax kommer inte att kunna släppa en modell som är 50% bättre än 7D, det fungerar inte så, Canon, Nikon är duktiga- Även om så vore att dom släppte en Modell som vore klart bättre, hur man nu räknar ut det. så kommer Nikon och Canon att sälja dubbelt i alla fall. Pentax vinner troligen rent teoretiskt väldigt många punkter mot 7D, förutom då följande AF. men 7D säljer 10-fallt i alla fall.

Jag hörde mig för om tidiga priser på 7D är på fotosidan och en hel del betalade över 18000Kr i början även 20000Kr nämdes vid lanseringen. en A580 kan också hävda sig riktigt bra mot 7D på många punkter trots att den var/är betydligt billigare, men kamerorna finns inte i affärerna, var till en nyöppnad Expertaffär i Kristinehamn idag, där fanns det mesta i Canon och Nikonväg men inte en Sony så långt ögat nådde.

Men själklart önskar man att följande AF skulle kunna vara bättre, knappt att man vågar skriva det, För Sonyägare skall gilla läget eller byta märke, det har jag fått slängt i ansiktet flera ggr. verkar dock som A77 kommer att lägga sig klart under 7D i pris som den kostade då i början, så frågan är om AF:en blir så avancerad. Tydlingen är det väldigt svårt att bygga bra följande AF, 40D var väl den första med sina 9 korspunkter som var ganska bra och den kom väl 2008 för 3år sedan . sedan föredrar många säker AF i stället för snabb, också ett ofta återkommande svar när jag påtalar att 7D har världens snabbaste AF åtminstonde på en kontrastrik upplyst tavla.
//Bengt.
 
Med Sonys nya Multiflex AF så skjuter man av så många exponeringar i en snabb följd ca. 16/sek i olika skärpe variabler. Så alltid är det något som kommer rätt i fokus och skärpedjup.
En snabb process som förändrar kamerans sätt att se och beräkna hur skärpan föreligger i en exakt tid och rum upplevd situtation, ger en träffsäkerhets aspekt i minst 30 % av en bråkdel av en tidsrymd vinklad i en sfärisk logaritm. En fasdekterard minnesbank räknar sedan ut var det tänkta motivet befinner sig i rummet och ger direktiv till kamerans minne som tidigare har lagrats för framtida behov. Allt detta i den nya teknik som Sony kommer att bygga den nya A77:an på finns ej idag någon annanstans i vår tidsålder. En helt fantastisk maskin !

http://youtu.be/OFH7CLJQauY
 
sedan föredrar många säker AF i stället för snabb, också ett ofta återkommande svar när jag påtalar att 7D har världens snabbaste AF åtminstonde på en kontrastrik upplyst tavla.
//Bengt.

Jag förstår ärligt talat inte detta problem. Jag kan fota flygande svalor på ganska nära håll och fokusen sitter perfekt så länge jag hanterar kameran direkt. Har du upplevt att af är så dålig? Låter ju som defekt exemplar.

Men det krävs ju att man läser ett par tips och instruktioner för hur funktionerna ska användas för att förstå dem. Jag träffade en man som hade Canon 7D och Canon 300 f2.8 och jag frågade honom hur han ställt in diverse avancerade af funktioner, han visste inte ens om dem. Han ställde bara hjulet på slutarautomatik och hoppades det blev bra. Konstig inställning mot så dyr och kompetent utrustning.
 
Det stämmer också. Jag m fl har påtalat det i rätt många trådar att AF på 7D har en viss inlärningströskel och den som inte kollar manualen och tränar lite på hur resp AF-metod uppför sig kommer aldrig att ha glädje av det ganska sofistikierade AF-systemet som kameran har.

Däremot var det hög felprocent på de första exemplaren av 7D och även 5DMkII vad gällde leveransavsyning. Många hade inte justerats korrekt på fabriken och mittersta korssenor var astigmatisk på 5DMKII och 7D hade vissa problem att hitta fokus vid oneshot.

Det finns långa trådar om dessa AF-problem och Intervision fick ta emot rätt många exemplar i början. Men ibland handlade det faktiskt om handhavandefel.

//Lennart
 
Jag förstår ärligt talat inte detta problem. Jag kan fota flygande svalor på ganska nära håll och fokusen sitter perfekt så länge jag hanterar kameran direkt. Har du upplevt att af är så dålig? Låter ju som defekt exemplar.

Men det krävs ju att man läser ett par tips och instruktioner för hur funktionerna ska användas för att förstå dem. Jag träffade en man som hade Canon 7D och Canon 300 f2.8 och jag frågade honom hur han ställt in diverse avancerade af funktioner, han visste inte ens om dem. Han ställde bara hjulet på slutarautomatik och hoppades det blev bra. Konstig inställning mot så dyr och kompetent utrustning.

Inlägg 610 berättar lite hur det var, kan inte ha undgott någon som besöker trådarna här, inlämningar till Intervision var ganska så omfattande vad gäller 7D. Den fantastiska tålmodigheten och kärleken till kameramodellen mötte inga hinder, inget annat kameramärke skulle på något sätt mötas av denna tålmodighet, att ett världsledande kameramärke som Canon levererade ovabrutet kamera efter kamera med fokusproblem var häpnadsväckande.

Kan också vara så som ni säger, att AF-modulen är mycket avancerad och vänder sig då till erfarna fotografer, med fågel och sportmotiv som huvudmål, många kanske väljer för avancerade modeller och då uppstår så klart en del problem.

Att fota flygande fåglar måste vara en svår konst, har sett många bilder här i trådarna, och en del av bilderna ser lite märkliga ut, dom är mycket skarpa ock så men samtidigt ser dom så frysta ut att man kan tro att fågeln är uppstoppad, lyckas dom få ögat med i bilden så ser ögat ut som det vore av glas, en konstig känsla att titta på sådana bilder, experten som får vingarna att vara en aning suddiga som beskriver rörelse och ett skarpt huvud det kan vara en svår konst och kräver lång övning och tålamod.
//Bengt
 
Måste även berätta om mitt besök till den nya Expertbutiken, där jag fick tillfälle att känna på del nya kameror. Kritiken mot att Sony gör så plastiga kameror fick mig att verklingen undra.

När jag tog i nya 1100D så har jag aldrig tidigare hållit i en sådan plastig kamera, lika så den äldre 500D. Greppen var synnerligen små och mina långa fingrar och tumme slukade liksom flera av modellerna, Nikons D3100 hade inte plats för min tumme och inte heller den rosade D7000 som för övrigt kändes påkostad, D5100 upplevdes likadant men med mera plastiga knappar som förvånade mig.

Testarna har varit duktigt snälla när dom beskrivit dessa modeller, oj vad viktig det är att själv känna efter noga på många modeller före köp. faktum är att min gamla KMD5D slår flera av dom är ny modellerna klart vad gäller känsla och grepp. Men en kamera sticker ut och det ganska rejält, det är Canons 60D där fick min stora tumme god plats och greppet är klart bättre än vad Nikon D7000 kunde erbjuda.

Där måste jag faktiskt framhålla Canon som duktiga, 40D,50D och 60D har bland dom bästa greppen jag känt. frågan är om inte jag upplever 60D som något bättre än självaste 7D, men 60D är en lättare kamera det kanske gör en del att man upplever den på annat sätt, och att vilket objektiv som sitter på kameran spelar också en stor roll. Många av modellerna verkar vara byggda för ungdomar med mycket små händer. det voren nästan ide att dom skippade greppen helt precis som på nya spegellösa modellerna som kommer i så rask takt, och ser mera ut som kompakter.

MVH.//Bengt.
 
Inlägg 610 berättar lite hur det var, kan inte ha undgott någon som besöker trådarna här, inlämningar till Intervision var ganska så omfattande vad gäller 7D. Den fantastiska tålmodigheten och kärleken till kameramodellen mötte inga hinder, inget annat kameramärke skulle på något sätt mötas av denna tålmodighet, att ett världsledande kameramärke som Canon levererade ovabrutet kamera efter kamera med fokusproblem var häpnadsväckande.

Kan också vara så som ni säger, att AF-modulen är mycket avancerad och vänder sig då till erfarna fotografer, med fågel och sportmotiv som huvudmål, många kanske väljer för avancerade modeller och då uppstår så klart en del problem.

Felet var mao. en barnsjukdom och inget man längre behöver ta i beaktande när kameror jämförs. Man behöver läsa på om man köper 7D och vill utnyttja autofokusen till max men det är inte direkt raketforskning (t om jag förstod det ganska snabbt). Vill man ha en rapp kamera med riktigt bra af är det 7D som gäller att slå om Sony vill konkurrera med de kunderna.
 
---
Vill man ha en rapp kamera med riktigt bra af är det 7D som gäller att slå om Sony vill konkurrera med de kunderna.
I princip har du rätt, men ifall man betraktar Sonys agerande så är det ganska uppenbart att de anser att en jakt på att få Canon och Nikon-användare att byta system skulle ge mycket ringa utbyte. Inlåsningseffekterna är ju mycket stora.

Vad jag kan se väljer de istället att gå en helt annan väg. De försöker att locka kompaktkamera-knäppare att ta steget upp till att bli systemkamera-användare (istället/också). Det säljs 11-12 gånger fler kompaktkameror än systemkameror varje år, och det finns nära nog inga inlåsningseffekter alls för dessa. Men även i detta fall behöver Sony förstås kunna erbjuda kameror som kan konkurrera med Canon 7D, annars riskerar de att dessa P&S-användare väljer t.ex. just Canon istället.


I linje med denna strategi så har Sony ju också prioriterat att ta fram systemkameror i skikten instegs/nybörjarekameror, skiktet över instegskameror och upp till "avancerade" dylika. De av oss som har använt någon av A5XX-kamerorna (har själv en A550) för praktiskt fotograferande (att bara testa är inte alls tillräckligt) vet att detta är utomordentligt kapabla och delvis helt unika kameror, men de är tyvärr också (pga fotovärldens konservatism?) SYNNERLIGEN underskattade. Hursomhelst, inom dessa skikt har Sony som bekant kommit ut med een hel skrälldus av nya modeller. När det gäller semipro- och promodeller *) så har det ju ännu så länge bara droppat enstaka modeller från dem, till stor frustration för de Alpha-användare som redan för länge sedan lämnat kompaktkamerastadiet - dvs en stor del av nördarna här på Fotosidan ... Givetvis tillhör även jag nörd-gruppen, även om jag i och för sig har funnit att min A550-kamera är betydligt mer kapabel än vad jag är som foto-konstnär ... Så för egen del skulle jag klara mig alldeles utmärkt utan någon semiprokamera. Men ändå. A77:an är ju definitivt mycket lockande (fast jag kanske kan klara mig med A65:an, bara den också har den förbättrade autofokusen. Vilket inte alls innebär att jag är missnöjd med AF:en i min A550 - klart bästa AF någon av mina kameror hittills har haft. BF/FF-problemen för mina gamla Minolta-objektiv är nu helt plötsligt borttrollade ... :)

*) Sony själva har ju varit mycket noga med att inte kalla A900 för en prokamera (är helt övertygad om att alla andra tillverkare skulle ha gjort så utan ett enda ögonblicks tvekan), utan för ett "flaggskepp". Kan för egen del inte se någon annan motivering till detta än att Sony vill hålla möjligheten öppen för att lansera "prokameror" senare - och att deras avsikt är att dessa då ska bli något i hästväg ... :)
.
 
Senast ändrad:
Gunnar!

I alla sammanhang där Sony visat upp de kommande modellerna och trä-mocupen så har det på skylten stått "professional model".

Det är som du säger ingen bra strategi att satsa i första hand på att locka över redan nikörda fotografer som byggt ett ststem kring Canon eller Nikon, men marknaden växer och det fylls på med nya generationer fotografer och för den målgruppen så är Sonys varumärke redan starkt inarbetat som kvalitetsleverantör inom andra segment.

Däremot tror jag att Sony kommer att satsa på att bli etablerad bland yrkesfotograferna också. För det behövs också en service och säljorganisation runtomkring, men också en komplett uppsättnng verktyg över hela spannet. Idag har inte Sony det, utan några bra nedslag här och där, men de är på väg och det finns en stragei, vilket man tydligt kan se.

Självklart är A77 ägnad att konkurrera i samma segment som Canon 7D och (efterföljaren till) Nikon 300s osv.

Märkligt om det skulle visa sig att det saknas programmerbara snabblägen, vilket vore rena självmålet ju. Om det nu inte finns på programratten kanske det ligger på direktknappar istället. Att det skulle vara samma som A55 kan jag inte tänka mig.

A77 är inte allt. De måste komplettera med minst en FF och objektiv, främst ljusstarka snabbfokuserande telezoomar och högklassiga DT-objektiv. Det ska inte komma några Zeiss i DT-formatet har det sagts och Zeiss 16-80 är ju den fula ankungen i Zeiss-familjen, som inte alls kännetecknas av det som är utmärkande för varumärket.

A77 är bara ett steg på vägen innan Sony lägger i nästa växel. Primärt för nya kunder och för de som vill uppgradera från Sonys instegsmodeller så att de inte byter till C&N, vilket inte är ovanligt idag.

Vi som är lite mer entusiaster och har erfarenhet av Sonys lite bättre kameror tycker ju att de är bra, men oj vad okänt det är bland allmänheten och andra fotografer som kör C eller N idag.


/Mats
 
I princip har du rätt, men ifall man betraktar Sonys agerande så är det ganska uppenbart att de anser att en jakt på att få Canon och Nikon-användare att byta system skulle ge mycket ringa utbyte. Inlåsningseffekterna är ju mycket stora.

Vad jag kan se väljer de istället att gå en helt annan väg. De försöker att locka kompaktkamera-knäppare att ta steget upp till att bli systemkamera-användare (istället/också). Det säljs 11-12 gånger fler kompaktkameror än systemkameror varje år, och det finns nära nog inga inlåsningseffekter alls för dessa. Men även i detta fall behöver Sony förstås kunna erbjuda kameror som kan konkurrera med Canon 7D, annars riskerar de att dessa P&S-användare väljer t.ex. just Canon istället.

.

Jag kan inte så mycket som du och andra pålästa om den ekonomiska sidan av kamerabranchen men det måste väl ändå vara lönsamt att lojalisera konsumenter som du och jag och andra entusiaster.

Många jag vet som köper kompaktkameror köper en för en tusenlapp eller två och sedan har de den tills den försvinner eller den går sönder. Samtidigt kan entusiaster som "vi" spendera över 20 000kr per år på sitt märke, och dessutom ge bekanta och omgivningen tips på vad för märke och modell de ska välja. Jag har iaf rekommenderat minst 5 personer vad de ska köpa senaste tiden. Det låter ekonomisk smart att vinna över "oss" :)
 
Gunnar!

I alla sammanhang där Sony visat upp de kommande modellerna och trä-mocupen så har det på skylten stått "professional model".
---
Sony-representanterna var länge väldigt noga med att inte kalla A900;an för en pro-kamera, utan för "avancerad" eller "flaggskepp". Det var ju ganska vanligt att intervjuande journalister ställde frågor om Sonys "pro-kamera", och då korrigerade Sony-höjdarna alltid detta genast. Men med tiden så började en och annan nationell Sony-webbsida sätta kategorier i stil med Nybörjare, Medel resp. Pro-kameror. Men långt ifrån alla. Svenska Sony använder ju fortfarande kategorierna Nybörjare, Medel resp. Avancerad. I den sistnämnda kategorin finns förstås A850 och A900, samt A850Q (A850 med Sony 28-75 SAM-objektivet).



---
Däremot tror jag att Sony kommer att satsa på att bli etablerad bland yrkesfotograferna också. ... Idag har inte Sony det, utan några bra nedslag här och där, men de är på väg och det finns en stragei, vilket man tydligt kan se.
---
Helt enig med dig här - tycker också att strategin ifråga är tydlig. Som jag skrivit redan tidigare - Sony-gubbsen säjer ju att deras nästa fullformatare kommer ut när de har fått fram något som är markant bättre än vad som nu finns någonstans. Markant bättre i VISSA avseenden - men givetvis kommer Sony att i vanlig ordning även göra en del missar som kommer att få somliga Sony-användare att slita sig i håret, och som minsta barn borde ha klarat av att undvika ...

Men jag tycker verkligheten att Sony borde respekteras mer än vad som görs. En anledning är at Sony t.ex. hittills helt har lyckats undvika att komma ut med någon kamera som haft funktionsproblem. Vilket de är helt ensamma om - trots att de ännu inte har fem års erfarenhet ens av att producera systemkameror (huvudkonkurrenterna har ju alla över ett halvt århundrades erfarenhet vardera). För att använda sig av programvaru-underhållarnas vokabulär, så har Sony bara fått in "enhancement requests", men inte en enda "problem report". Till skillnad från alla de andra märkena, som sagt.



---
A77 är inte allt. De måste komplettera med minst en FF och objektiv, främst ljusstarka snabbfokuserande telezoomar och högklassiga DT-objektiv.
---
Det kommer inte bara en, utan (minst) två fullformatare från Sony under nästa år. Ytterligare lite uppgifter om dessa har läckt ut nu - som att alla Sonys kommande fullformatare blir försedda med inbyggd GPS-funktion. Får väl skriva lite mer i mitt nästa inlägg.



---
... och Zeiss 16-80 är ju den fula ankungen i Zeiss-familjen, som inte alls kännetecknas av det som är utmärkande för varumärket.
---
Bildkvalitetsmässigt presterar detta DT-objektiv definitivt det som man kan förvänta sig av ett Zeiss-objektiv. Ifall man har fått ett normalt ex. förstås, det kom ju ut en del citroner i början. :-(

En bekant till mig köpte ett sådant (på min inrådad, förstås ...). Hon fick ingen citron. Ingen i hennes fotoklubb med s.k. "prestige"-märken kan konkurrera med henne när det gäller bildkvalitet, oavsett hur dyra APS-C kameror och objektiv de än må. Åtminstone så länge hon kör med låga ISO-värden (vilken hon normalt gör). Hon har en A200, vilken ju är försedd med en CCD-sensor.



---
Vi som är lite mer entusiaster och har erfarenhet av Sonys lite bättre kameror tycker ju att de är bra, men oj vad okänt det är bland allmänheten och andra fotografer som kör C eller N idag.

/Mats
Ja, okunnigheten om vilka styrkor Sonys kameror uppvisar är massiv ... :-(
.
 
Senast ändrad:
Jag kan inte så mycket som du och andra pålästa om den ekonomiska sidan av kamerabranchen men det måste väl ändå vara lönsamt att lojalisera konsumenter som du och jag och andra entusiaster.
---
Ja, här har Sony frestat på mångas tålamod väldigt mycket. Men deras systemkamera-försäljning har ju varit bara en bråkdel av de "Två storas", så Sonys utvecklingsresurser måste ju också vara mycket mera begränsade. Dessutom har ju Sony helt klart satsat på att utforska en massa hittills orörda/okända områden. Att vara kreativ och gå före i utvecklingen tar naturligtvis mångdubbelt större resurser i anspråk än ifall man bara trampar på i sina gamla vanliga hjulspår, och nöjer sig med de sedvanliga småförbättringarna för varje ny kameramodell. Min uppfattning är att Sonys utvecklingsavdelning helt enkelt inte har haft resurser att göra allt det de gjort plus att utveckla även semipro- och prosegmentet (OK, förfaller till att använda beteckningen "pro"här).

Men så småningom gick det uppenbarligen upp för Sony-folket hur stor frustrationen bland de avancerade Sony-användarna var - fast det tog sin rundliga tid innan just denna polett trillade ner ...
.
 
Senast ändrad:
Sony-representanterna var länge väldigt noga med att inte kalla A900;an för en pro-kamera,

Jo, jag vet, men poängen är att Sony NU i samband med A77 kallat den just för "professional model", så de verkar ha ändrat sig, vilmekt är en indikation om vart de är på väg.


Bildkvalitetsmässigt presterar detta DT-objektiv definitivt det som man kan förvänta sig av ett Zeiss-objektiv. Ifall man har fått ett normalt ex. förstås, det kom ju ut en del citroner i början. :-(

Jo, hade själv ett sådant som inte var monsta fel på. Helt suveränt.
Men trots det så är det gjort i plast och har f/3,5-f/4,5 vilket inte är riktigt i klass med de andra.


/Mats
 
Ja, här har Sony frestat på mångas tålamod väldigt mycket. Men deras systemkamera-försäljning har ju varit bara en bråkdel av de "Två storas", så Sonys utvecklingsresurser måste ju också vara mycket mera begränsade. Dessutom har ju Sony helt klart satsat på att utforska en massa hittills orörda/okända områden. Att vara kreativ och gå före i utvecklingen tar naturligtvis mångdubbelt större resurser i anspråk än ifall man bara trampar på i sina gamla vanliga hjulspår, och nöjer sig med de sedvanliga småförbättringarna för varje ny kameramodell. Min uppfattning är att Sonys utvecklingsavdelning helt enkelt inte har haft resurser att göra allt det de gjort plus att utveckla även semipro- och prosegmentet (OK, förfaller till att använda beteckningen "pro"här).

Men så småningom gick det uppenbarligen upp för Sony-folket hur stor frustrationen bland de avancerade Sony-användarna var - fast det tog sin rundliga tid innan just denna polett trillade ner ...
.

Detta inlägg ser jag som det bästa du har skrivit Gunnar, har själv försökt att skriva av mig frustrationen med liknande inlägg, men här fångar du i ett ganska kort stycke hur många av oss har känt och tänkt.

Även Dyxum har haft samma tankegångar, Sony gjorde väl ett sorts försök med sina massläpp av instegskameror där skillnaderna var mycket små från exempelvis dom tidiga A350 fram till A380-A390 som kom under 2010, endast lite design och faktiskt lite avskalning av knappar som A350 hade.

Det kändes faktiskt riktigt oroligt under denna tid, kamerorna tog visserligen ypperliga bilder, men kunde inte riktigt matcha en Canon 450 eller Nikon D5000. Sony insåg väl att något måste göras, så dom bytte riktning och kom med sina fasta spegelmodeller. A700 som kom tidigt från Sony visade prov på en mycket välbyggd modell och med ny firmware matchade den Nikons D300 som vid den tiden var en topp of The line kamera, var väl endast AF:en som inte riktigt var av samma klass. Synd bara att Sony av någon anledning hade svårt sänka priset på den, där till skillnad Canon sänkte sin toppmodell 7D med en 30-40% efter bara ett år, en alldeles ny mordern modell som gick att få till ett bättre pris än den äldre A700 åtminstonde under en tid i alla fall. här ser man vilka resurser Canon har rent ekonomiskt.

Det är ohyggligt nervöst att vänta in den nya A77 som nästan aldrig kommer, den modellen har en del att leva upp till. och vi får nog vänta ännu längre igentligen innan vi vet hur bra den står sig, det är väl först när Nikons D400 kommer och först då får vi veta hur bra A77 är.
//Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.