Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis vad jag tänkt skriva, men "vågade" inte. Andra har den här gluggen som ett favoritobjektiv.

Ang prissättningen på A700 i Nacka är det ett okej pris i alla fall. Men de senaste månaderna har jag sett annonser här på FS där en del försökt kränga begade A700 för 7500:- och liknande (enbart huset). De priserna är ju lite "off" med A77 i faggorna.

Annars ingen dum tanke att skaffa den som finns/fanns i Nacka. Enbart gluggen är värd en hel del. Och här tänker jag inte alls säga emot. 16-105 är ett riktigt bra objektiv med tanke på zoomomfånget, bra byggkvalitet med stabiliserade stödmuffar för de olika tuberna som glider vid zoomning. Med det priset skulle man få en A700 för c:a 2.500:- när gluggen avräknats.

//Lennart

Idag sänkte MM priset på det kitet ytterligare, så då slog jag till.
Så för den som vill handla en sprillans A700 finns det nu en till salu här på FS:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=153426

Iom detta så skippar jag 18-250 objektivet, då jag nu har ett 16-105/3,5-5,6 istället.

Har tagit några bilder med det och det känns mycket mycket bra vill jag säga. Skarpt och fint och det är ju blixtsnabbt i AF också.

Däremot är det inte så ljusstarkt som man skulle önska och det är rena lurendrejeriet att beteckna det som F/3,5-5,6.

Det växlar till f/4 redan vid 17 mm! Sen till f/4,5 vid 22mm, f/5 vid 35 mm och f/5,6 vid 55 mm.


/Mats
 
Senast ändrad:
Ja där ser man vad dom vackra orden Lennart gav för slutresultat hehe.
Den mannen är född till bilförsäljare redan som liten.

Så du Mats tycker inte A700:an är bättre än A580 då eftersom du säljer den med högsta mumret ?
Fast A580:an är ju en nyare kamera förståss.
Men den går väl samma väg när A77 kommer......

Mvh. /Lennart en den sen.
 
Ja där ser man vad dom vackra orden Lennart gav för slutresultat hehe.
Den mannen är född till bilförsäljare redan som liten.

Så du Mats tycker inte A700:an är bättre än A580 då eftersom du säljer den med högsta mumret ?
Fast A580:an är ju en nyare kamera förståss.
Men den går väl samma väg när A77 kommer......

Mvh. /Lennart en den sen.

Nej, det låg andra tankar bakom. Tänkte först be Mats att köpa paketet för min räkning eftersom jag bor 40 mil bort. Hade faktiskt ett mail färdigt för avsändning direkt till honom om just detta. Men sedan blev mailet inte sänt och sedan började jag tänka typ: "fan om kamera alternativt objektiv lider BF/FF" så det fick vara. Det är ju svårt att avgöra om man samtidigt vill att kameran ska vara "oprovad". Var faktiskt ett tag frestad att svara på Mats annons. Men det priset ligger aningen för högt för det lilla jag skulle använt kameran till. Annars...
Å andra sidan så är det ett bra pris för en som verkligen behöver en A700.

A700 är som jag skrivit tidigare en kompetent kamera som har bra färghantering, men oavsett byggkvalitet så kan man skaffa en A55 (plus den optiken det skrivits så mycket om) för bara aningen större slant.

Men jag sitter på en A850 och en A900. Båda är perfekta. Skär jag bilden från en av de kamerorna till aps-c format blir det 11 MP, d v s ganska likt en A700. Hade jag bara haft en av kamerorna hade jag slagit till då de är ganska lika hanterings- och reglagemässigt.

Jag är världens sämsta bilförsäljare. Kan inte ens sälja 5 liter bränsle till någon som kört soppatorsk och står och gråter i ösregnet vid vägkanten:)

//Lennart Aspman
 
Nej, det låg andra tankar bakom. Tänkte först be Mats att köpa paketet för min räkning eftersom jag bor 40 mil bort. Hade faktiskt ett mail färdigt för avsändning direkt till honom om just detta. Men sedan blev mailet inte sänt och sedan började jag tänka typ: "fan om kamera alternativt objektiv lider BF/FF" så det fick vara. Det är ju svårt att avgöra om man samtidigt vill att kameran ska vara "oprovad". Var faktiskt ett tag frestad att svara på Mats annons. Men det priset ligger aningen för högt för det lilla jag skulle använt kameran till. Annars...
Å andra sidan så är det ett bra pris för en som verkligen behöver en A700.

A700 är som jag skrivit tidigare en kompetent kamera som har bra färghantering, men oavsett byggkvalitet så kan man skaffa en A55 (plus den optiken det skrivits så mycket om) för bara aningen större slant.

Men jag sitter på en A850 och en A900. Båda är perfekta. Skär jag bilden från en av de kamerorna till aps-c format blir det 11 MP, d v s ganska likt en A700. Hade jag bara haft en av kamerorna hade jag slagit till då de är ganska lika hanterings- och reglagemässigt.

Jag är världens sämsta bilförsäljare. Kan inte ens sälja 5 liter bränsle till någon som kört soppatorsk och står och gråter i ösregnet vid vägkanten:)

//Lennart Aspman

Alltså, var det kameran du var intresserad av?
Inget är ju hugget i sten, så du får väl komma med ett förslag på pris.

Kan inte testa FF(BF på kameran. Den är helt oanvänd och jag vill inte konfa den och ta en massa bilder. Den inte bara är som ny, den ÄR ny. Om det skulle vara nåt tjafs så är det ju inget snack om garaantin i alla fall. Objektivet ligger i alla fall helt rätt, finns lite anledning att tro att kameran är det.


/Mats
 
Ja måhända att priset ligger lite högt för det du skulle ha den till, men om han slänger med en 18-55 SAM så sjunker priset med en tusenlapp. Då kanske det blir intressant för oss som inga Sony objektiv hava. Om man inköpa ett stycke A77 till hösten så måste ju ett objektiv införskaffas och jag känner inte till dessa ännu. Men jag känner idag att med min Canon 7D så klarar jag mig rätt långt.

Mvh. /Lennart En med en Kanon.
 
Okey tackar för denna allsmäktige upplysning och jag får vara tacksamen för det lilla.
Men hur många kosta dessa memoarer måntro ?
Kostar dom valet mellan ett 18-55 SAM eller denna viktiga klarläggande hur det gick för Lennart så får jag ta en klar en och tänka till.

//Lennart snart vetande.
 
Okey tackar för denna allsmäktige upplysning och jag får vara tacksamen för det lilla.
Men hur många kosta dessa memoarer måntro ?
Kostar dom valet mellan ett 18-55 SAM eller denna viktiga klarläggande hur det gick för Lennart så får jag ta en klar en och tänka till.

//Lennart snart vetande.

Förlaget har inte prissatt verket ännu. Och det verkar dröja för det verkar som förlaget förlagt dem någomstans där ingen kan hitta dem. :)
 
Gör inget !
Allt ordnar sig bara jag får arslet ur kameraväskan och tar mig till tankeläsar kursen.

Sedan skickar jag dig arvodet och stämningen till ditt förlag blir inte nådig.
Min advokat sade mig att så här får det icke gå till, så stämningen gick ned på kontoret med.
Sedan stämde jag min lyra och gick med i musik för tondöva Canonister.

Sony ger mig styrka och längtan till den perfekta bilden !
//Lennart tackar ändå.....
 
Jo men helt klart kommer Sony med sitt tekniska kunnande ge dom stora på moppo en dag. Och ser man till övriga kapital marknaden så finns det en uppsjö av trevliga Sony produkter.
De gav ju också Ericsson en skjuts framåt inom mobiltelfoni. Design och kvalité och ny teknik kommer ge Sony en vacker stämpel och få konkurenterna att öka takten.

Allt till vår fördel som konsument.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Jo men helt klart kommer Sony med sitt tekniska kunnande ge dom stora på moppo en dag. Och ser man till övriga kapital marknaden så finns det en uppsjö av trevliga Sony produkter.
De gav ju också Ericsson en skjuts framåt inom mobiltelfoni. Design och kvalité och ny teknik kommer ge Sony en vacker stämpel och få konkurenterna att öka takten.

Allt till vår fördel som konsument.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Skulle väl i ärlighetens namn påstå att det var kombinationen av Sony och Ericsson som förde dem framåt. Sonys lurar pre-SEM var ju ett stort skämt. Ericsson gjorde däremot finfina lurar även innan, även om SEM är bättre på alla sätt och vis :)

Ser fram emot vad Sony kan hitta på framöver, har goda förhoppningar!
 
Undrar om det nämnda priset på A700 kan användas för prisgarantikrav hos de åf som fortfarande har en A700. På Elgiganten i Västerås hängde de ett tag på ett 16-105 utan att ta mer betalt än för det vanliga kitobjektivet. Då var jag frestad, trots betydligt högre pris än det fyndpris som togs ut i Nacka. Sedan kom en A850 i min väg och jag går inte från FF igen, nästan oavsett hur bra 77:an blir, för det lär väl komma en FF baserad på samma teknik inom kort hoppas jag.
 
En sitter och funderar varför man i huvudtaget ska behöva ha en spegel ?
Att sedan låsa fast den och göra den genomsläpplig till visa procent för att själva sensorn ska få sitt ljus känns lite onödigt. För vad jag tänker på att man skulle kunna låta sensorn ge informationen till okulatet också precis som Live view funkar. Fast jag skulle tro dom redan tänkt på detta och sett hinder. Men den som lever får se hur dom snart plockar bort spegeln helt. Elektrisk ridåslutare måste bli underbart snabb. Så en 100 bilder /sekund är trevligt hehe och alla med 100 MP. Skyffla data för böbelen..........

Mvh. /Lennart Erik Edlund ano 2011
 
Nä, det är naturligtvis inte alls nödvändigt. Vilket bevisats av Panny, Oly Pen, Ricoh GXR, Samsung NX, Sony NEX och Pentax Q:s spegellösa digitala AF minisystemkameror. To.m. Leica är ju på gång! Allt som nu återstår är att se vem av de båda "ledande" systemkameratillverkarna Canon och Nikon som kommer att bli näst sist resp. sist inom denna kategori ...


Anledningen till att man fortfarande behöver speglar för att få SNABB autofokus är att dessa ännu så länge är nödvändiga för att det ska gå att implementera fasdetekt-autofokus. Enda möjligheten att få AF med spegellösa system f.n. är att använda sig av kontrastdetekt-AF. Denna metod är betydligt långsammare än FD-AF. Rätt gjord och med objektiv anpassade för CD-AF-system har man dock nu kommit så långt att det inte längre blir olidligt långsamt vid stillastående motiv, men rörliga motiv klarar den bara ifall de rör sig långsamt.

Naturligtvis håller tillverkarna på och jobbar för att lösa detta problem. Här är en länk till ett patent inlämnat av Sony. Dock får man räkna med att det vanligen tar ganska långa tid från det att ett patent är inlämnat och fram tills dess att serieproduktion av något som funkar ute i verkligheten kan starta. Fujifilm håller också på med detta och säkerligen andra också, även om ingen annan har sagt något ännu (vad jag har sett).

http://www.freepatentsonline.com/EP2330449A1.html

Ifall du finner patentansökningar som dessa tunglästa (vilket de är ...), så handlar det i korta drag om att använda vissa av pixlarna på själva bildsensorn för fasdetekt-autofokus. När de får denna teknik att fungera, så kommer man att få samma snabba FD-AF med spegellösa kameror som det hittills varit nödvändigt att använda speglar för att få (rörliga eller fasta). Dessutom försvinner den huvudsakliga orsaken till BF/FF-problem, eftersom AF- och bild-sensorer med denna metod alltid kommer att hamna i samma plan.
.
 
Senast ändrad:
Spegeln är bara till för att autofokusen ska få sitt. Sensorn används redan nu för att mata okularet. De andra märkenas lösning är att AF:en ska skötas av huvudsensorn genom kontrastavkänning och då går det lååångsamt. Med Sonys lösning så jobbar AF:en på samma sätt som "vanliga" kameror och är således lika snabb som "vanliga" kameror.
 
Ha! Den här gången var jag snabbast! :)

Men du skrev mycket mera koncentrerat och föredömligt kortfattat, medan jag som vanligt skrev alldeles för långrandigt ...
 
Spegeln är bara till för att autofokusen ska få sitt. Sensorn används redan nu för att mata okularet. De andra märkenas lösning är att AF:en ska skötas av huvudsensorn genom kontrastavkänning och då går det lååångsamt. Med Sonys lösning så jobbar AF:en på samma sätt som "vanliga" kameror och är således lika snabb som "vanliga" kameror.

I vår gamla hederliga Spegelreflex så behövs spegeln för att vinkla upp det ljus som kommer in via objektivet. Detta är helt utan någon elektronik allså inte aktiv som nu i Sony A33 A55 mm. Där sitter det en elektrisk TV skärm typ. Därför hackar det så himla mycket en eftersläpning som måste minskas i kommande kameror. Har inte satt mig in så mycket än hur denna teknik fungerar tyvärr men intresserad är man ju. Dom första Plasmorna och LCD TV apparaterna hade ju också eftersläpning. Nu är dom ju försumbara på någon ms.......

Live view funkar ju jäkligt bra inne men ute i solsken ser man ju inte mycket så en liten bild där uppe behövs för ögat. Detta är ju kompaktkamerans stora problem tycker jag...

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.