Detta var ord och inga visor. Men visst, det var ju OT så det stänker, så jag drog mig tillbaka med svansen mellan benen. Sedan får man läsa detta:
Photocon: "1-2-3 följs av 4, alla byxor äro dyra. Den som inga byxor har han har blivit överbevisad om att 18-55SAM är bra." Vilket ju är en superkul kommentar (som kanske blir sann!), men det blir ju spel mot ett mål, eftersom diskussionen är avslutad.
Sedan Mats: "Kan mycket väl vara så att det kommer att säljas två kit, ett med det gamla usla 18-55 och ett med det nya bättre objektivet."
Ni som insett hur dåligt objektivet är kanske också borde respektera Lennart den vackres diktat (att vi ska lämna den diskussionen).
En tanke bara från en glad amatör som fortfarande lever i tron att han har ett bra kitobjektiv. Dessutom respekterar han er båda oerhört. Bara så ni vet!
Lennart den inte lika vackre
Bara för att fortsätta om favoritämnet 18-55
Nåja, jag fick ju faktiskt en direkt fråga om vad jag tyckte om objektivet, så jag får väl delge den här då,
Trist bara om det går överstyr med skämtandet, så att någon tar åt sig, det tror jag ingen här vill, så kanske bäst att inte dra på med alla mindre smickrande superlativer.
Hursomhelst så har jag tidigare vid ett flertal tillfällen uttalat mig om detta objektiv.
Egentligen är jag ganska neutral. Har ett, men använder det inte för att jag har andra bättre objektiv, men alla har ju inte det och då kan faktiskt 18-55 prestera ganska bra.
Mitt första 18-55SAM fick jag med när jag köpte min A550 och då bytte upp mig från KM D5D med 18-70. Jämfört med det objektivet (som med rätta kan tillmätas epitetet uselt) så var jag närmast lyrisk över 18-55 SAM. För den som orkar leta så finns ett antal inlägg av mig och andra om det i tråden om A550, (vilket f.ö. var en helt fantastisk diskussionstråd, nästan snäppet ännu bättre än den nu slumrande A850/A900-tråden).
Det exemplar jag fick med in A550 var nog exceptionellt bra. jag köpte senare ett Zeiss DT 16-80 som också var ett mycket bra ex av det objektivet - och de var i princip likvärdiga skärpemässigt. Har bildbevis på det med bl.a. en serie bilder jag tog med A550 och nämnda 18-55 när jag jämförde med "samma" foton tagna med A850 och det knivskarpa Sigma 70/2,8 Macro. Resultatet var såpass likvärdigt att jag undrade vad sjutton man skulle med den där superkameran till och det var efter det jag sålde min A850 första gången innan jag kom till sans (lång historia, finns att läsa i 850-tråden).
Jag har hela bildserien kvar efter en hel dags promenad på strandvägen och djurgården och det är inget snack, det exemplaret av 18-55 levererade extremt bra, tom så bra att det riskerar Lennart att förbereda sig för gatlopp. Mitt 18-55 jag fick med A580 är inte alls lika bra.
Däremot, även om vissa ex kan vara riktigt skarpa tycker jag inte att det är ett speciellt bra objektiv. Bygget känns "billigt" och det matchar inte känslan i en kamera som A77 säkerligen lär ha. Ljusstyrkan är inte heller mycket att hänga i julgranen. Alltså, det GÅR inte att kalla ett objektiv som har största bländare 5,6 vid 40 mm. för BRA helt enkelt.
Så för att sammanfatta så bryr jag mig inte egentligen. I praktiken kostar det ju inget, man får det ju med på köpet gratis. Det som affärerna tar in och säljer är ju kiten och även om listpriset på kitet är högre än enbart kamerahuset så när det rabatteras är det ju bara kiten som reas, så att t,ex, nu kostar en A580 med 18-55 1000 kr. mindre än enbart kamerahuset och som jag sa tidigare, i det ljuset är det rätt prisvärt.
Alltså, vissa ex är mycket bra skärpemässigt, men det är ljussvagt och inger inte speciellt mycket förtroende kvalitetsmässigt och för min del är det ett ganska ointressant objektiv eftersom jag har andra.
/Mats