Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser inte riktigt vad det är för symbol mellan AUTO och P. Kan förhoppningsvis vara ett custom-läge i alla fall, eller inställningsläget med flera olika inställningar under.

A580 har bara AUTO/P/A/S/M/Panorama/SCN/NoFlash
Den skiljer sig alltså från A550 genom att alla scenlägena (so mär fler) finns under ett rattval och att det finns ett panorama-läge med två underalternativ.

A77 verkar vara samma som A580 fast två alternativ till.
Visa bilaga 117757

Hoppas verkligen att det är custom-läge med möjlighet till egna inställningar.

/Mats

Skulle tro att det är samma lägen/funktioner som det är på A55...alltså ingen platsbank/customläge.

Kan ju finnas andra programmerbara knappar/reglage som ersätter customlägen på pasm-ratten. Sannolikt finns de i alla fall som menyval. Om osannolikhet skulle föreligga (hemska tanke) så att lägena inte finns någonstans vore det tråkigt.

Men vi får nog avvakta tills vi ser en lista med rena specifikationer. Personligen tycker jag ett av lägena på pasm-ratten ser ut som som Cfn-läge. Den kanske öppnar menyn "välj 1, 2 eller 3. Lite omständligare men det kan jag leva med. Isynnerhet som jag ofta kör helt manuellt..

Annars är det bara att konstatera att Sonys sista "riktiga" kamera blev A850/A900. Men A77 får inte bli någon toy-kamera. Då går den bort för mig.

Hoppas det kommer fler vyer på A77 så man kan se den från alla sidor.

//Lennart

Mycket möjligt att den har det.
Då är inte Canon 60D långt ifrån att vara en toy-camera med en CF bank och endast 9-AF punkter.

Jag personligen lägger ingen större vikt vid avsaknaden av platsbank/customlägen...andra funktioner/egenskaper är betydligt viktigare än dessa men jag förstår att många vill ha dom.

Herregud...stor besvikelse på gund av att Sony valt att inte ha med "platsbanker"....tror du skall avstå A77 för den lär har fler usla kompromisser sett till dina höga förhoppningar/förväntningar.

Jag har mina platsbanker programerade på A900 men använder dom väldigt sällan...antar att jag är en turistfotograf då ;) Nä skämt o sido det hade varit trevligt om A77 även hade dessa men jag personligen tycker inte avsaknaden av dom gör speciellt mycket.

Då gör vi olika. Det är inget konstigt i sig, alla hittar sina guldkorn bland finesserna och jag utnyttjar definitivt inte allt, men det gör inte andra heller, fast andra saker.

När det gäller 1/2/3 på A850 så använder jag enbart dem. Vet exakt vad jag ställt in och det går blixtsnabbt att komma dit.

Faktiskt, om det inte finns programmerbara lägen klassar jag det som katastrof och är en STOR miss av sony. Och, JA, jag kanske tom. hoppar A77 om det blir så och fler saker. Visst har jag uppskruvade förväntningar, men det är sunt. Det allra mesta av det kommer nog och förväntar mig att A77 ska bli en i många stycken banbrytande kamera.

Har fram till nyligen bara använt två av nabblägena på A850. En riktigt bra sak är att lägena sparar ALL information, även de som ställs in med fysiska knappar och vred. Fast det är inte alltid bra om man inte kommer ihåg det, det hoppade upp och bet mig nyligen.

Jag har mitt nya Sigma 150-500 med stabilisering. Funkar perfekt, men då måste man ju stänga av kamerans stab. På A850 gör man ju det med en skjutknapp, men efter att ha stängt av kameran och satt på den igen så läser den in inställningarna från läge 1 och satte följdaktligen på kamerans stabilisering, trots att knappen stod i av-läget. Nu har jag reserverat läge 3 för foto med just det objektivet.

Hur som helst är det för MIG ytterst viktigt med detta. Om det är någon egenskap som sticker ut med en professionell kamera jämfört med en amatörkamera (gillar inte epiteten, men alla förstår vad jag menar) så är detta en av de allra viktigaste egenskaperna.

Som sagt, om det inte är med i A77 så är det faktiskt en katastrof helt enkelt! Synnerligen klantigt av Sony i så fall.

/Mats

Ok! Har sett 16-50 nämnas men som sagt inget om bländare eller mer exakt men då är specifikationerna alltså inte färdiga än. 16-50 f2.8 vore ju ett häftigt "kit" objektiv måste jag säga, särskilt om det är bra i övrigt.

Det finns ju ett välkänt och bra, men ändå billigt Tamron 17-50/2,8. Sony äger ju en del i Tamron och det finns ett flertal Sony-objektiv som har identisk optisk onstruktion, men annat skal som oftast är betydligt bättre. Inte omöjligt att de gör nåt av detta, som de t.ex. gjorde med SAL 2,8/28-75 SAM som är kit-objektivet till A850 och är optiskt exakt samma som Tamron 28-75/2,8.

Vet inte hur enkelt det att göra om 17 mm till 16 mm dock, men det kanske går genom att förlänga gängan lite ;-).

Är ganska säker på att nya objektiv har inbyggd fokusmotor istället för skruvdrift. Tyvärr lär det på ett kit-objektiv bli SAM som jag tycker är kass för att det är så segt. SSM är mycket bättre, men kostar också mycket mer, så det lär knappast komma i ett sådant bojektiv.

Personligen skulle jag tycka att ett zoomomfång längre än 50 mm skulle vara mycket bra, men 16-50 lär det nog bli. Måste ju finnas en marknad för att komplettera med telen också.

/Mats

Det finns ju ett välkänt och bra, men ändå billigt Tamron 17-50/2,8. Sony äger ju en del i Tamron och det finns ett flertal Sony-objektiv som har identisk optisk onstruktion, men annat skal som oftast är betydligt bättre. Inte omöjligt att de gör nåt av detta, som de t.ex. gjorde med SAL 2,8/28-75 SAM som är kit-objektivet till A850 och är optiskt exakt samma som Tamron 28-75/2,8.

/Mats

Yes, jag har haft det. Det är prisvärt men jag störde mig en del på den högljudda motorn och att den inte gick overrida med manuell fokus (minns inte vad namnet är för den funktionen).

När man snackar kitobjektiv är tex Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM ett fint kitobjektiv för 7D med trevligt omfång. Men såklart lite trist att den har variabel bländare. Men storleken hade ju blivit lite annorlunda med 2.8 rakt igenom. Allt som oftast kompromisser inom foto.

Handlar det om 16-50/2.8 tycker jag personligen att det är ett mycket bra val. Men det ligger lite nära mitt 16-35/2.8 SSM som iofs skulle bli en ganska bra normalzoom om man översätter den rent vinkelmässigt till en APS-C. Blir ju 24-52/2.8. Mitt 24-70/2.8 SSM blir 36-105mm..

Jag ser därför ingen direkt anledning att köpa 16-50/2.8 som ju blir 24-75 vinkelmässigt på en APS-C, men hade jag inte haft de gluggarna så hade den passat mig. Tycker om det brännviddsomfånget på en APS-C.

Använder ofta Sigmas skarpa 18-50/2.8 EX DC på min Canon 7D. Men jag förstår dem som vill ha större omfång, men det brukar bli dyrt med så hög ljusstyrka över hela zoomlinjen då.

//Lennart

Nej, jag tycker vi lämnar diskussionen ang 18-55SAM. Somliga tycker om den, andra inte. Fast tänk om Sony skulle gå med reklamen: "2 medlemmar på Fotosidan har toppklassat 18-55 SAM". Att FS har tusentals medlemmar skulle förstås inte nämnas i samband med denna reklam.

Back to A77 eller varierad OT med andra ord.

//Lennart (den vackre av dem)

Detta var ord och inga visor. Men visst, det var ju OT så det stänker, så jag drog mig tillbaka med svansen mellan benen. Sedan får man läsa detta:

Photocon: "1-2-3 följs av 4, alla byxor äro dyra. Den som inga byxor har han har blivit överbevisad om att 18-55SAM är bra." Vilket ju är en superkul kommentar (som kanske blir sann!), men det blir ju spel mot ett mål, eftersom diskussionen är avslutad.

Sedan Mats: "Kan mycket väl vara så att det kommer att säljas två kit, ett med det gamla usla 18-55 och ett med det nya bättre objektivet."

Ni som insett hur dåligt objektivet är kanske också borde respektera Lennart den vackres diktat (att vi ska lämna den diskussionen).

En tanke bara från en glad amatör som fortfarande lever i tron att han har ett bra kitobjektiv. Dessutom respekterar han er båda oerhört. Bara så ni vet!

:) Lennart den inte lika vackre

Lennart Lönneborg!

Jag tänker inte besvara ditt inlägg noggrannare eftersom det i så fall med nödvändighet blir OT ang en viss appagrunk som man sätter i kamerans bajonett:)

Men tack för ditt vänliga inlägg och fortsätt använda den där appagrunken.
Jag vet inte hur du ser ut. Du kanske är vackrare än jag, vilket inte är otroligt eftersom de flesta är vackrare än jag.

//Lennart den eventuellt vackre

Lennart Aspman, du är vackrare jag lovar. Behåll din titel, du förtjänar den!

/Lennart, den inte lika vackre

Yes, jag har haft det. Det är prisvärt men jag störde mig en del på den högljudda motorn och att den inte gick overrida med manuell fokus (minns inte vad namnet är för den funktionen).

När man snackar kitobjektiv är tex Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM ett fint kitobjektiv för 7D med trevligt omfång. Men såklart lite trist att den har variabel bländare. Men storleken hade ju blivit lite annorlunda med 2.8 rakt igenom. Allt som oftast kompromisser inom foto.

Tyvärr går inte SAM-gluggarna att överrida heller. SSM-objektiven går att göra det med eftersom de bygger på liknande teknik som Canons USM-objektiv.

15-85:an är ett bra objektiv vad gäller såväl optisk kvalitet och omfång på en APS-C. Jag hade ett en gång till 7D men sålde det nästan omgående p g a f/5.6 som började redan strax efter 60mm vill jag minnas.
Annars vältecknande och skarpt, men med en APS-C ligger man nära diffraktionsgränsen redan vid bara ett stegs nedbländning vid 85mm.
Och 85mm är en väldigt trevlig brännvidd för porträtt där man ofta vill ha kortare skärpedjup.

Annars hade 15-85 med en fast ljusstyrka på 3.5 eller kanske 4.0 varit helt okej. F/2.8 hade blivit dyr och tung. Mina enkilosklumpar och däröver från Zeiss (16-35/2.8 och 24-70/2.8) är väldigt bra men förbaskat tunga. Liksom 135/1.8ZA.

//Lennart

Precis. Det är ju turistkameragrejer och som jag irriterar mig på att min A580 saknar.
På A850 använder jag det hela tiden, enbart det.

Nä, det var riktigt riktigt trist, stor besvikelse.
Hade hoppats på bra grejer, men det kanske finns mer usla kompromisser :-(, nu är jag desillusionerad.

/Mats

Vi vet inte att det saknas bara att det inte ligger på ratten.
Det kanske finns under någon quick nav eller så.
Vi vet inte än.

Detta var ord och inga visor. Men visst, det var ju OT så det stänker, så jag drog mig tillbaka med svansen mellan benen. Sedan får man läsa detta:

Photocon: "1-2-3 följs av 4, alla byxor äro dyra. Den som inga byxor har han har blivit överbevisad om att 18-55SAM är bra." Vilket ju är en superkul kommentar (som kanske blir sann!), men det blir ju spel mot ett mål, eftersom diskussionen är avslutad.

Sedan Mats: "Kan mycket väl vara så att det kommer att säljas två kit, ett med det gamla usla 18-55 och ett med det nya bättre objektivet."

Ni som insett hur dåligt objektivet är kanske också borde respektera Lennart den vackres diktat (att vi ska lämna den diskussionen).

En tanke bara från en glad amatör som fortfarande lever i tron att han har ett bra kitobjektiv. Dessutom respekterar han er båda oerhört. Bara så ni vet!

Bara för att fortsätta om favoritämnet 18-55 :)

Nåja, jag fick ju faktiskt en direkt fråga om vad jag tyckte om objektivet, så jag får väl delge den här då,
Trist bara om det går överstyr med skämtandet, så att någon tar åt sig, det tror jag ingen här vill, så kanske bäst att inte dra på med alla mindre smickrande superlativer.

Hursomhelst så har jag tidigare vid ett flertal tillfällen uttalat mig om detta objektiv.
Egentligen är jag ganska neutral. Har ett, men använder det inte för att jag har andra bättre objektiv, men alla har ju inte det och då kan faktiskt 18-55 prestera ganska bra.

Mitt första 18-55SAM fick jag med när jag köpte min A550 och då bytte upp mig från KM D5D med 18-70. Jämfört med det objektivet (som med rätta kan tillmätas epitetet uselt) så var jag närmast lyrisk över 18-55 SAM. För den som orkar leta så finns ett antal inlägg av mig och andra om det i tråden om A550, (vilket f.ö. var en helt fantastisk diskussionstråd, nästan snäppet ännu bättre än den nu slumrande A850/A900-tråden).

Det exemplar jag fick med in A550 var nog exceptionellt bra. jag köpte senare ett Zeiss DT 16-80 som också var ett mycket bra ex av det objektivet - och de var i princip likvärdiga skärpemässigt. Har bildbevis på det med bl.a. en serie bilder jag tog med A550 och nämnda 18-55 när jag jämförde med "samma" foton tagna med A850 och det knivskarpa Sigma 70/2,8 Macro. Resultatet var såpass likvärdigt att jag undrade vad sjutton man skulle med den där superkameran till och det var efter det jag sålde min A850 första gången innan jag kom till sans (lång historia, finns att läsa i 850-tråden).

Jag har hela bildserien kvar efter en hel dags promenad på strandvägen och djurgården och det är inget snack, det exemplaret av 18-55 levererade extremt bra, tom så bra att det riskerar Lennart att förbereda sig för gatlopp. Mitt 18-55 jag fick med A580 är inte alls lika bra.

Däremot, även om vissa ex kan vara riktigt skarpa tycker jag inte att det är ett speciellt bra objektiv. Bygget känns "billigt" och det matchar inte känslan i en kamera som A77 säkerligen lär ha. Ljusstyrkan är inte heller mycket att hänga i julgranen. Alltså, det GÅR inte att kalla ett objektiv som har största bländare 5,6 vid 40 mm. för BRA helt enkelt.

Så för att sammanfatta så bryr jag mig inte egentligen. I praktiken kostar det ju inget, man får det ju med på köpet gratis. Det som affärerna tar in och säljer är ju kiten och även om listpriset på kitet är högre än enbart kamerahuset så när det rabatteras är det ju bara kiten som reas, så att t,ex, nu kostar en A580 med 18-55 1000 kr. mindre än enbart kamerahuset och som jag sa tidigare, i det ljuset är det rätt prisvärt.

Alltså, vissa ex är mycket bra skärpemässigt, men det är ljussvagt och inger inte speciellt mycket förtroende kvalitetsmässigt och för min del är det ett ganska ointressant objektiv eftersom jag har andra.

/Mats

Sony-varianten av Tamron 17-50/2,8 har ingen fokusmotor, det drivs av kamerans fokusmotor via skruvmejseltappen i objektivfattningen. Jag hade ett sådant ett kort tag, men tyckte att det kändes "rassligt". De Sony-objektiv som är omgjorda Tamron och har kvar skruvdriften är modifierade i utväxklingen så att de är snabbare.

Alla nya Sony-objektiv kommer med inbyggd fokusmotor, så helt klart är dom på väg vort från skruvdriften, men det lär nog för överskådlig tid finnas kvar i kameran för kompatibilitetens skull. Tror knappast att Sony riskerar att sätta sig i samma sits som Nikon med bristande kompatibilitet mellan kameramodellerna. Kör man NEX med adaptern så fungerar AF med bara de objektiven som har inbyggd fokusmotor.

Sony har två varianter av fokusmotor i objektiven. Dels SSM, som är samma sak som Canons USM och Sigmas HSM vilka är suveräna och går att overrida. Sen har de också en annan kugghjulskopplad fokusmotor som heter SAM (Smooth AF motor). Det är den billiga varianten som kommer i alla enklare objektiv, men tyvärr inte alls så bra, långsam och går inte att overrida. Bättre då med de skruvdrivna som faktiskt på vissa kameror (700/850/900 och kanske A77?) går att overrida med DMF-funktionen.

En Sony-variant av Tamron 17-50/2,8 som är mer välbyggt och med fokusmotor skulle vara välkommet. Med SSM skulle det vara riktigt bra, men det är nog av prisskäl för mycket att hoppas på.

/Mats

Bara för att fortsätta om favoritämnet 18-55 :)

Nåja, jag fick ju faktiskt en direkt fråga om vad jag tyckte om objektivet, så jag får väl delge den här då,
Trist bara om det går överstyr med skämtandet, så att någon tar åt sig, det tror jag ingen här vill, så kanske bäst att inte dra på med alla mindre smickrande superlativer.

/Mats

Jag tog inte åt mig, det var bara Lennart den vackres åsikt att det var färdigdiskuterat om detta skruttobjektiv, och att han själv senare bröt mot sin egen regel, som fick mig att raljera lite. Sen fick du en släng av sleven, men det var inte illa ment. Inget gick överstyr!

Angående detta sönderskrivna 18-55.
Säger inte det allt när man får betala 400- 1.000:- för att slippa eländet om man bara köper ett kamerahus?

//Lennart

PS. Jag litar helt och fullt på min namne Lönneborg att han fått ett 18-55 som är tillräckligt bra. Dessutom skriver han trevligt.DS

Senast ändrad:
Precis. Det är ju turistkameragrejer och som jag irriterar mig på att min A580 saknar.
På A850 använder jag det hela tiden, enbart det.

Nä, det var riktigt riktigt trist, stor besvikelse.
Hade hoppats på bra grejer, men det kanske finns mer usla kompromisser :-(, nu är jag desillusionerad.

/Mats

Enligt Foto så har tex. Sony SLT A33, 13st Customfunktioner. men framgår inte hur snabbt man får fram dom.

Angående det här med platsbanker vs motivlägen...

Jag funderar på om det skulle kunna vara så att Sony i denna kamera tillåter att användaren går in och konfigurerar om motivlägena för att de ska passa den enskilde fotografens önskemål.
Det blir ju då också lite lättare att komma ihåg att vrider jag ratten till symbolen för ansikte så kommer jag till mina specialinställningar för porträtt, snarare än att man ska komma ihåg att man gjort sådana inställnigar för läge "1".

Då kan "semesterfotograferna" använda motivlägena som de är medan den inbilske entusiasten som vill bestämma allt själv och inte rör motivlägen med tång får tillgång till flera platsbanker med praktiska symboler. T ex kan symbolen med berg användas för inställningar lämpliga vid makrofotografering av stenarter och mineraler.

Jag funderar på om det skulle kunna vara så att Sony i denna kamera tillåter att användaren går in och konfigurerar om motivlägena för att de ska passa den enskilde fotografens önskemål.
Det blir ju då också lite lättare att komma ihåg att vrider jag ratten till symbolen för ansikte så kommer jag till mina specialinställningar för porträtt, snarare än att man ska komma ihåg att man gjort sådana inställnigar för läge "1".

Då kan "semesterfotograferna" använda motivlägena som de är medan den inbilske entusiasten som vill bestämma allt själv och inte rör motivlägen med tång får tillgång till flera platsbanker med praktiska symboler. T ex kan symbolen med berg användas för inställningar lämpliga vid makrofotografering av stenarter och mineraler.

Lär aldrig hända...programratten kommer med all säkerhet ha samma lägen och fungerar precis som på A33/55.

Lär aldrig hända...programratten kommer med all säkerhet ha samma lägen och fungerar precis som på A33/55.

Håller med. Kommer inte att ske.

Dessutom så spelar det ingen roll. Själva vitsen med programmerbara lägen är att man ite ska vara inne i menyer och peta.

En enda liten knappvridning så har man en känd uppsättning inställningar.
Om jag har hållit på med special-inställningar av någon anledning och sen måste ta en bild. är det bara att vrida kvickt åt något håll och sen tillbaka till "1" så vet jag exakt hur det är inställt.

Kan bara inte smälta det att det verkar som om Sony slarvat bort det här. Fasiken, det är den sämsta egenskapen på min A580 som jag retar mig på och jag tog det för självklart att det skulle finnas på den nya kameran. Fattar inte hur dom tänker.

/Mats

Håller med. Kommer inte att ske.

Dessutom så spelar det ingen roll. Själva vitsen med programmerbara lägen är att man ite ska vara inne i menyer och peta.

En enda liten knappvridning så har man en känd uppsättning inställningar.
Om jag har hållit på med special-inställningar av någon anledning och sen måste ta en bild. är det bara att vrida kvickt åt något håll och sen tillbaka till "1" så vet jag exakt hur det är inställt.

Kan bara inte smälta det att det verkar som om Sony slarvat bort det här. Fasiken, det är den sämsta egenskapen på min A580 som jag retar mig på och jag tog det för självklart att det skulle finnas på den nya kameran. Fattar inte hur dom tänker.

/Mats

Förstår att det är irriterande för den som använder sig mycket och ofta av "platsbankerna" på A850/900...jag personligen använder dom väldigt sällan(i princip aldrig) trotts att jag har dom programmerade så jag hade likväl kunnat vara utan 1,2 och 3 på min A900...varför...jo för jag kommer åt dom funktionerna jag använder/ändra oftas väldigt snabbt/lätt via direktval eller knapp+hjul och har kört in mig på det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar