Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Drog en nitlott?
Det där hade man nog kunnat räkna ut genom att göra lite Google-research bara. Tittade också på det för länge sedan och blev nästan chockad över sammstämmigheten över dess uselhet.

Har för mig att Samyang dessutom rekommenderar att man ska skruva på en (eller flera) av deras TC för att få super-teleskop! Lär bli synnerligen uselt om det nu kan bli sämre.

Tips!
Köp ett Sigma 150-500/5-6,3 APO OS och en 1,4x TC.
Ok, lite dyrare än Smyanget, men avsevärt billigare än Canon 800. Har dessutom fördelen att det passar på din kamera.

Jag har det Sigma-objektivet och tycker att det är otroligt bra!


/Mats

Köpte mig ett Sigma spegeltele på 80 talet men ett 500 mm F/8 och det funkade fint med bra skärpa. Men Samyang 800 verkar inte ligga i samma klass tyvärr fast dom lyckats så bra med sina linsgluggar.

Sigma 120-400 äger jag redan och gillar dess kvalité.
Jag valde 120-400 mot 150-500 för dess bättre vinjettering på längsta brännvidden. Men har man 400 så vill man komma närmare hehe dubbelt så nära tänkte jag och 800 x 1.6 blev intressant. Nära skjuter ingen hare men nära kom jag.

Mvh. /Lennart som köper å köper.
 
Köpte mig ett Sigma spegeltele på 80 talet men ett 500 mm F/8 och det funkade fint med bra skärpa. Men Samyang 800 verkar inte ligga i samma klass tyvärr fast dom lyckats så bra med sina linsgluggar.

Problemet med Samyangs långa teleobjektiv är att de inte alls är gjorda för fotografering, utan de är teleskop av ganska enkel konstruktion. En massa fördyrande korrigeringar av optiken som vi normalt förväntar oss när vi köper kameraobjektiv saknas därför helt.
 
Ja, A77:ans skärm verkar vara designad efter ormmänniskor ... :)

Men tycker att det verkar som att skärmen på A65:an är enklare - mera lik NEX:arnas (vilket jag personligen föredrar).
 
Vad fasikenØ
PASM-ratten har ju bara massa motivprogram mm., men inga 1 2 3
Det suger ju!

(Lite svårt att se då jag bara tittat via mobilen än)


/Mats

Nu börja klagomålen hagla ;)

Precis som på föregångaren A700 och som på Canon 60D...visst det hade varit trevligt med programerbara "platsbanker".
 
Stort minus om den saknar platsbank om den ska konkurrera mot modeller dom har det. Jag använder alltid bank 1 2 eller 3 på min 7d. Kan inte tänka mig vara utan dem. Men A77an har fina specar, ser fram emot tester på den! vore kul om den hade riktigt snabb af och den första riktigt bra evfen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Stort minus om den saknar platsbank om den ska konkurrera mot modeller dom har det. Jag använder alltid bank 1 2 eller 3 på min 7d. Kan inte tänka mig vara utan dem. Men A77an har fina specar, ser fram emot tester på den! vore kul om den hade riktigt snabb af och den första riktigt bra evfen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Precis. Det är ju turistkameragrejer och som jag irriterar mig på att min A580 saknar.
På A850 använder jag det hela tiden, enbart det.

Nä, det var riktigt riktigt trist, stor besvikelse.
Hade hoppats på bra grejer, men det kanske finns mer usla kompromisser :-(, nu är jag desillusionerad.


/Mats
 
Vad fasikenØ
PASM-ratten har ju bara massa motivprogram mm., men inga 1 2 3
Det suger ju!

(Lite svårt att se då jag bara tittat via mobilen än)


/Mats
Kan du verkigen se att det (förutom P-A-S-M) finns enbart motivprogram där? Jag kan i alla fall inte identifiera någon av dessa ikoner (och jag tittar via en vanlig dator). Och ifall det verkligen är motivprogram, så är de i så fall färre (5 st?) än de är på min A550 (som har 7 st utöver AUTO-läget).
 
Kan du verkigen se att det (förutom P-A-S-M) finns enbart motivprogram där? Jag kan i alla fall inte identifiera någon av dessa ikoner (och jag tittar via en vanlig dator). Och ifall det verkligen är motivprogram, så är de i så fall färre (5 st?) än de är på min A550 (som har 7 st utöver AUTO-läget).

Ser inte riktigt vad det är för symbol mellan AUTO och P. Kan förhoppningsvis vara ett custom-läge i alla fall, eller inställningsläget med flera olika inställningar under.

A580 har bara AUTO/P/A/S/M/Panorama/SCN/NoFlash
Den skiljer sig alltså från A550 genom att alla scenlägena (so mär fler) finns under ett rattval och att det finns ett panorama-läge med två underalternativ.

A77 verkar vara samma som A580 fast två alternativ till.
a77ratt.jpg

Hoppas verkligen att det är custom-läge med möjlighet till egna inställningar.


/Mats
 
Skulle kunna vara MR som A700 har.

Är inte så insatt i det läget på A700, men någaon annan med den erfarenheten kanska kan flika in hur det funkar, för det är väl ett programmerbart läge?

Det är i alla fall inte 1/2/3 som på A850/A900 tyvärr, för det är ju helt underbart.
Och så himla enkelt! Fattar inte varför dom inte gjort det.

Buuäääähhhh :'-/


/Mats
 
Senast ändrad:
Skulle kunna vara MR som A700 har.

Är inte så insatt i det läget på A700, men någaon annan med den erfarenheten kanska kan flika in hur det funkar, för det är väl ett programmerbart läge?

Det är i alla fall inte 1/2/3 som på A850/A900 tyvärr, för det är ju helt underbart.
Och så himla enkelt! Fattar inte varför dom inte gjort det.

Buuäääähhhh :'-/


/Mats

Kan ju finnas andra programmerbara knappar/reglage som ersätter customlägen på pasm-ratten. Sannolikt finns de i alla fall som menyval. Om osannolikhet skulle föreligga (hemska tanke) så att lägena inte finns någonstans vore det tråkigt.

Men vi får nog avvakta tills vi ser en lista med rena specifikationer. Personligen tycker jag ett av lägena på pasm-ratten ser ut som som Cfn-läge. Den kanske öppnar menyn "välj 1, 2 eller 3. Lite omständligare men det kan jag leva med. Isynnerhet som jag ofta kör helt manuellt..

Annars är det bara att konstatera att Sonys sista "riktiga" kamera blev A850/A900. Men A77 får inte bli någon toy-kamera. Då går den bort för mig.

Hoppas det kommer fler vyer på A77 så man kan se den från alla sidor.

//Lennart
 
Skulle kunna vara MR som A700 har.

Är inte så insatt i det läget på A700, men någaon annan med den erfarenheten kanska kan flika in hur det funkar, för det är väl ett programmerbart läge?

Det är i alla fall inte 1/2/3 som på A850/A900 tyvärr, för det är ju helt underbart.
Och så himla enkelt! Fattar inte varför dom inte gjort det.

Buuäääähhhh :'-/


/Mats

vad menas med 1-2-3 förklara tack, har aldrig hört det förut. //Bengt
 
vad menas med 1-2-3 förklara tack, har aldrig hört det förut. //Bengt

1-2-3 följs av 4, alla byxor äro dyra. Den som inga byxor har han har blivit överbevisad om att 18-55SAM är bra.

Skämt åsido. Det är 3 snabblägen på pasm-ratten. Vart och ett av dem kan man programmera själv så exemplevis nr 1 har autoiso, följande AF samt ytterligare saker man vill ha. Nr 2 kanske man vill ha ett lågiso med och singleshot samt gafflling, nr 3 till några andra inställningar man snabbt vill ändra till utan att behöva vrida på fler knappar eller gå in i menyerna.

Det var en kort sammanfattning. En mängd olika kameramärken har det. På mina Canon har jag exempelvis ställt in en customfunktion så att spegeln alltid fälls etc...etc..

//Lennart
 
"Coming with new kit lens (A Sony 16-50mm zoom. Compared to the Zeiss 16-80mm f/3.5-4.5 it will have a constant aperture and probably have a bit higher price"

Har någon i tråden kommenterat det än? Hittar inte!
 
"Coming with new kit lens (A Sony 16-50mm zoom. Compared to the Zeiss 16-80mm f/3.5-4.5 it will have a constant aperture and probably have a bit higher price"

Har någon i tråden kommenterat det än? Hittar inte!

Jodå, det har kommenterats ganska flitigt. Speciellt att det nuvarande kit-objektivet 18-55SAM inte håller måttet för den här kameran (fast om någon lyckas påvisa att 18-55 är bra så har lennart Aspman lovat att springa gatlopp med PN dinglandes på Smålands gator).

Det har varit lite olika uppgifter att det nya objektivet inte skulle hinna bli klart till introduktionen, men nu verkar det som det i ala fall.

Det lär bli ett vädertätat objektiv, troligen 16-50/2,8 (eller 3,5) av hygglig klass, men fortfarande ett kit-objektiv. Kan mycket väl vara så att det kommer att säljas två kit, ett med det gamla usla 18-55 och ett med det nya bättre objektivet.


Alla detaljer som framkommit om de här kamerorna har stötts och blötts här och när det är slut så har vi stött och blött en massa andra ovidkommande saker också.
Däremot finns det inte så mycket detaljer om det här kommande objektivet än de du själv citerade.


/Mats
 
1-2-3 följs av 4, alla byxor äro dyra. Den som inga byxor har han har blivit överbevisad om att 18-55SAM är bra.

Skämt åsido. Det är 3 snabblägen på pasm-ratten. Vart och ett av dem kan man programmera själv så exemplevis nr 1 har autoiso, följande AF samt ytterligare saker man vill ha. Nr 2 kanske man vill ha ett lågiso med och singleshot samt gafflling, nr 3 till några andra inställningar man snabbt vill ändra till utan att behöva vrida på fler knappar eller gå in i menyerna.

Det var en kort sammanfattning. En mängd olika kameramärken har det. På mina Canon har jag exempelvis ställt in en customfunktion så att spegeln alltid fälls etc...etc..

//Lennart

Customlägen är mycket välbekant, men 1-2-3. Tack för förklaringen.
 
Ok! Har sett 16-50 nämnas men som sagt inget om bländare eller mer exakt men då är specifikationerna alltså inte färdiga än. 16-50 f2.8 vore ju ett häftigt "kit" objektiv måste jag säga, särskilt om det är bra i övrigt.

Jodå, det har kommenterats ganska flitigt. Speciellt att det nuvarande kit-objektivet 18-55SAM inte håller måttet för den här kameran (fast om någon lyckas påvisa att 18-55 är bra så har lennart Aspman lovat att springa gatlopp med PN dinglandes på Smålands gator).

Det har varit lite olika uppgifter att det nya objektivet inte skulle hinna bli klart till introduktionen, men nu verkar det som det i ala fall.

Det lär bli ett vädertätat objektiv, troligen 16-50/2,8 (eller 3,5) av hygglig klass, men fortfarande ett kit-objektiv. Kan mycket väl vara så att det kommer att säljas två kit, ett med det gamla usla 18-55 och ett med det nya bättre objektivet.


Alla detaljer som framkommit om de här kamerorna har stötts och blötts här och när det är slut så har vi stött och blött en massa andra ovidkommande saker också.
Däremot finns det inte så mycket detaljer om det här kommande objektivet än de du själv citerade.


/Mats
 
Precis. Det är ju turistkameragrejer och som jag irriterar mig på att min A580 saknar.
På A850 använder jag det hela tiden, enbart det.

Nä, det var riktigt riktigt trist, stor besvikelse.
Hade hoppats på bra grejer, men det kanske finns mer usla kompromisser :-(, nu är jag desillusionerad.


/Mats

Herregud...stor besvikelse på gund av att Sony valt att inte ha med "platsbanker"....tror du skall avstå A77 för den lär har fler usla kompromisser sett till dina höga förhoppningar/förväntningar.

Jag har mina platsbanker programerade på A900 men använder dom väldigt sällan...antar att jag är en turistfotograf då ;) Nä skämt o sido det hade varit trevligt om A77 även hade dessa men jag personligen tycker inte avsaknaden av dom gör speciellt mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.