ANNONS
Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)

Det där att den utåkande delen av objektivet kan vicka är inget fel, det hör till konstruktionen och även vissa dyrare bättre objektiv gör så. T.ex. Zeiss 85/1,4 gör också det, fast inte lika mycket.

(Därmed inte sagt att 18-55 är bra (huga, det vill vi inte), bara att det inte är uppseendeväckande att det kan vcka lite).

/Mats

Det stämmer. För övrigt har alla zoomar med s k kamfunktion den här vickande egenskapen. T o m Zeiss 16-35/2.8 SSM. Det är bara det att det inte märks eftersom den gluggen har internzoomning, d v s zoomrörelsen sker inuti objektivröret. Fast å andra sidan glider kamrörelsen på styrgejdrar inuti.

Skit samma, om objektiv vickar och surrar. Bara de presterar bra optiskt. Men 18-55:an är ju nästan restituerbart. Det skulle kunna gå att tilta:).

Nej, jag tycker vi lämnar diskussionen ang 18-55SAM. Somliga tycker om den, andra inte. Fast tänk om Sony skulle gå med reklamen: "2 medlemmar på Fotosidan har toppklassat 18-55 SAM". Att FS har tusentals medlemmar skulle förstås inte nämnas i samband med denna reklam.

Back to A77 eller varierad OT med andra ord.

//Lennart (den vackre av dem)

Det där att den utåkande delen av objektivet kan vicka är inget fel, det hör till konstruktionen och även vissa dyrare bättre objektiv gör så. T.ex. Zeiss 85/1,4 gör också det, fast inte lika mycket.

(Därmed inte sagt att 18-55 är bra (huga, det vill vi inte), bara att det inte är uppseendeväckande att det kan vcka lite).

/Mats

Blir lite nyfiken nu Mats, vad jag förstår så har du ägt/äger en hel del objektiv som även klassas som riktigt bra. var i din digra samling placerar du 18-55 SAM av vad du själv nu uppfattar som bra bildkvalitet.
//Bengt.

Såg ElGiganten Västerås hade A700 demo med kit 18-70 SAM till salu för ca. 10 000 Kr. Kompiséen "som bara har en A550"var in och förklarade att han tyckte det var dyrt för en gammal kamera modell så han fick priset 7000 Kr. men han avstog för att snart kommer A77.
Så jag skulle räkna ut vad själva kamera huset skulle kosta om man drog bort objektivet men detta 18-70 verkar ha utgått. Det gick heller inte att bara få köpa kamerahuset sa dom.

Men A700 var ju en trevlig kamera då den kom och skulle säkerligen kännas bra än idag men A77:an lockar rejält med sin nya teknik.

Mvh. /Lennart den kloke..

Såg ElGiganten Västerås hade A700 demo med kit 18-70 SAM till salu för ca. 10 000 Kr. Kompiséen "som bara har en A550"var in och förklarade att han tyckte det var dyrt för en gammal kamera modell så han fick priset 7000 Kr. men han avstog för att snart kommer A77.
Så jag skulle räkna ut vad själva kamera huset skulle kosta om man drog bort objektivet men detta 18-70 verkar ha utgått. Det gick heller inte att bara få köpa kamerahuset sa dom.

Men A700 var ju en trevlig kamera då den kom och skulle säkerligen kännas bra än idag men A77:an lockar rejält med sin nya teknik.

Mvh. /Lennart den kloke..

Ok, vi lägger ne tjatet om 18-55, men i jäförelse med 18-70 (inte SAM) är den bra. 18-70 är uselt.
A700 såldes i kit med antingen 18-70 eller 16-105 som däremot är ett bra objektiv.
10 000 för A700 med 18-70 är hutlöst!

Det finns en A700 med 16.105 på MM i Nacka för 7000. Splitter ny.

/Mats

Sorry, 7900, men prutbrt till 7500 var det. Finns en tråd om det här. Jag planerade att köpa kitet och sen sälja kamerahuset för att behålla objektivet, men blev inte så bra affär ändå.

Vat jag vet finns det fortfarande kvar.

/Mats

---
Att lansering ska ske i Juli är väldigt klart. Datumet 7/7 är just för att det passar bra för modellen som heter A77.
---
Ja, det finns flera källor som har uppgett att det var tänkt att A77 skulle lanseras under juli i år. EN källa uppgav datumet 7/7.

Tsunami-trubbel skulle mycket väl kunna fördröja detta någon månad, tyvärr. Men mer tror jag inte att det kommer att bli i så fall.

Och så säger dom att Sony inte har ett tilt-shift objektiv ;-)

/Mats

Precis vad jag tänkt skriva, men "vågade" inte. Andra har den här gluggen som ett favoritobjektiv.

Ang prissättningen på A700 i Nacka är det ett okej pris i alla fall. Men de senaste månaderna har jag sett annonser här på FS där en del försökt kränga begade A700 för 7500:- och liknande (enbart huset). De priserna är ju lite "off" med A77 i faggorna.

Annars ingen dum tanke att skaffa den som finns/fanns i Nacka. Enbart gluggen är värd en hel del. Och här tänker jag inte alls säga emot. 16-105 är ett riktigt bra objektiv med tanke på zoomomfånget, bra byggkvalitet med stabiliserade stödmuffar för de olika tuberna som glider vid zoomning. Med det priset skulle man få en A700 för c:a 2.500:- när gluggen avräknats.

//Lennart

Precis vad jag tänkt skriva, men "vågade" inte. Andra har den här gluggen som ett favoritobjektiv.

Ang prissättningen på A700 i Nacka är det ett okej pris i alla fall. Men de senaste månaderna har jag sett annonser här på FS där en del försökt kränga begade A700 för 7500:- och liknande (enbart huset). De priserna är ju lite "off" med A77 i faggorna.

Annars ingen dum tanke att skaffa den som finns/fanns i Nacka. Enbart gluggen är värd en hel del. Och här tänker jag inte alls säga emot. 16-105 är ett riktigt bra objektiv med tanke på zoomomfånget, bra byggkvalitet med stabiliserade stödmuffar för de olika tuberna som glider vid zoomning. Med det priset skulle man få en A700 för c:a 2.500:- när gluggen avräknats.

//Lennart

Med dom vackra orden av dig Lennart, så åker nog Mats till Nacka och inköper nämnda objekt.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Med dom vackra orden av dig Lennart, så åker nog Mats till Nacka och inköper nämnda objekt.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Varför tror du jag skrev som jag gjorde? Allt för att öka Mats arsenal av fotografiska prylar. :)

Allvarligt talat så är ju sådana inlägg av den arten att de kan fungera som en typ av manipulation, men jag tror Mats är klokare än så (i alla fall vissa delar av dygnet, exemplevis när han sover:):). Nej, jag hade faktiskt en liten tanke på att be Mats köpa skrället för min räkning. Men jag besinnade mig. Förhoppningsvis har jag gjort det i alla fall. A700 är fortfarande en mycket kompetent kamera vad gäller färgåtergivning och detaljering vid "normala" känsligheter. Och gluggen är mycket bra. Har ägt en sådan som var mycket bra. Även testat andra exemplar av 16-105 och de verkar vara äv jämn kvalitet.

//Lennart Lennart Lennart

Varför tror du jag skrev som jag gjorde? Allt för att öka Mats arsenal av fotografiska prylar. :)

Bah, du utökar ju inte min arsenal, snarare tvärtom eftersom du övertalar mig att sälja prylar till dig.

Förresten har jag redan utrett möjligheterna till att göra en sån affär. Jag tänkte handla kitet och sen sälja kameran med mitt 18-55SAM istället för t.ex. 5 000 kr.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=130970

Efter detta fick jag massvis av svar som ville köpa kameran av mig för 3 000 kr, med motiveringen att då skulle jag få objektivet för bara 4 500 kr så att jag skulle göra en jättebra affär eftersom objektivet kostar mycket mera nytt. Efer det la jag ner hela projektet.

Visst, 16-105 är ett hyggligt bra objektiv och skulle passa fint som kitobjektiv till A580, men superbra vet jag inte riktigt om det är, så det gällde bara om jag skulle få det för under 3 000 kr att det skuklle vara nån vits.

För bara nån vecka sen dök det upp ett 16-105 här på FS för 2 500 kr. Jag svarade på annonsen typ 5 minuter efter att den satts in, men tre dar senare fick jag svar att objektivet var sålt ;-(.

Jaja, inget att oja sig över. Går väl fler tåg.

Nu är ju A77 försenad likförbaskat, så om den ska annonseras i slutet av Augusti och inte tillgänglig förrän till hösten så lägger jag ner min planerade försäljning av A580 och kompletterar istället med ett sånt här objektiv som allround-objektiv.
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/tillbehor-systemkamera/SAL18250/sony-objektiv-18-250mm

Faktum är att jag i fredags köpte detta på Elgiganten med deras val "collect@store" eftersom det stod att det fanns på lager i Kungens Kurva. Åkte dit och betalade och allt, men när jag skulle hämta ut det fans det inte, så jag fick gå tillbaka till kassan för att få pengarna tillbaka.

Har varit tveksam till superzoomar för att jag varit oriolig över kass bildkvalitet helt enkelt, men ibland vill man bara ha med sig en mindre systemkamera och behöver tillgång till hela omfånget och just det här objektivet verkar vara undantaget från dåligheten hos den här typen av objektiv, så jag tänkte ge det en chans. Bra också at handla fabriksnytt med garanti och allt och Elgigantens pris är ju verkligen bra.

http://www.alphamountworld.com/reviews/sony-18-250mm-f35-63-review?page=1,0

/Mats

SuperZoom wooow tänkte jag och inköpte ett Tamron 18-270 mm hela 15 X av Scandinavian Photo men ack vad man lär sig.
Detta objektivet kändes rätt bra i bygget men gav ej den skärpa jag förväntade mig av dessa rätt stora pengar.

På 270 mm var den kanon skarp men sen blev det bara sämre och sämre tills 18 mm där man fick spader.Så jag skickade tillbaka det och dom ville ej fast jag bytte till ett dyrare Sigma 70-200 F/2.8 ge mig pengarna tillbaka. Förloade hela 3000 Kronor på den affären tyvärr. Så nu aktar jag mig för ordet super efter att hava intagit för mycket av det goda.

Mvh. /Leeeeeeeeeeeennart !

SuperZoom wooow tänkte jag och inköpte ett Tamron 18-270 mm hela 15 X av Scandinavian Photo men ack vad man lär sig.
Detta objektivet kändes rätt bra i bygget men gav ej den skärpa jag förväntade mig av dessa rätt stora pengar.

På 270 mm var den kanon skarp men sen blev det bara sämre och sämre tills 18 mm där man fick spader.Så jag skickade tillbaka det och dom ville ej fast jag bytte till ett dyrare Sigma 70-200 F/2.8 ge mig pengarna tillbaka. Förloade hela 3000 Kronor på den affären tyvärr. Så nu aktar jag mig för ordet super efter att hava intagit för mycket av det goda.

Mvh. /Leeeeeeeeeeeennart !

Jo, det är ju så det brukar vara med superzoomar, men läs reviewen jag länkade till. Det här är annorlunda och vi har diskuterat det här och på andra ställen.cSony 18-250 är samma optik som Tamron 18-250, men inte alls samma som 18-270. Sony-objektivet skiljer sig från Tamron för att det är betydligt mer välbyggt, men också att det skiljer drastiskt i AF-utväxlingen så att AF blir mycket snabbare.

Saxat från testet:

"Normally, a lens of this range would be scoffed at by any professional touting the usual rhetoric of “you don’t get something for nothing” and passing on the purchase of it. And normally they would be right; except in this case that would be well, just plain dumb. This lens performs exceptionally at just about every focal distance, and considering the scale of the design excellent overall. Wide open there is some vignetting but stopping down 1-2 stops practically cures this at any range.

Sharpness is really excellent thru the entire focal distance, and stopping down to f5.6 to f11 helps even more. I find the sweet spot in the focal for sharpness to be about 24mm @ f8-f11 which is welcome to landscapers. But the lens does very good everywhere really. At 250mm f6.3, it is its softest (with f3.5 @18mm being second place) but really is still very good. Stop it down a bit, and again, things improve more.

Bokeh is surprisingly good too, with the rounded aperture blades giving a nod towards the Sony as well. Also worth noting is that the images seem to have a 3D effect to them that is very pleasing to the eye. When used correctly, this lens will give you very smooth, pleasing, and consistent backgrounds. Color is good as well."

Jag tror på det här. Finns många tillfällen där det är värdefullt att ha tillgång till det här zoomområdet. Klart att högklassiga fasta objektiv kan prestera bättre, men det kan resulltera i ingen bild eller för stark beskärning vilket sänker kvaliten. Jag ger det en chans i alla fall.

/Mats (the only one!)

/Mats (the only one!)
Det uttrycket (the only one) är vi tacksamma för. Hade det funnits fler hade det kunnat bli en liknande kocksketch som Werner och Werner i Nöjesmassakern.

Mats och Mats ger råd om hur man super-zoomar, men kom aldrig till ämnet hur man zoomar. Däremot avklarades ämnets första del med bravur.
Därefter fattade ingen i auditoriet ett schmack.
- Öhhh. schschooomnnng...raaaap....
- annarsch gåår de lika braah mä artonpheemtipheemh schschammm.

I bakfyllan äker paret till Knugens Kurva men kör fel och hamnar i Fittja där polisen tar Mats&Mats som bestred rattfylleri eftersom båda satt i baksätet och letade efter ratten. Slutade med att de blev fotograferade och överantvardade till häktet.
Silbersky sägs vara på väg. Han dementerar dock och elaka tungor menar att han funnit fallet för svårt.

//Lennart (en av flera såvida jag inte blivit dubbelt schizofren)

Jag tror på det här. Finns många tillfällen där det är värdefullt att ha tillgång till det här zoomområdet. Klart att högklassiga fasta objektiv kan prestera bättre, men det kan resulltera i ingen bild eller för stark beskärning vilket sänker kvaliten. Jag ger det en chans i alla fall.

/Mats (the only one!)

Jo, men det stämmer tycker jag. Har använt såväl Nikon D300 med 18-200 VR och Canon 50D med 18-200 IS under 2 längre resor (ett combo per resa givetvis). Hade dock också med mig en ljusstark normal "utifall att".

Nikongluggen var lite fadd i teleområdet men riktigt bra i 18-135. Vid 200 blev det inte mer än hyfsat, fast tillräckligt bra för att göra printar i A3 efter lite micklande i PS.
Canongluggen var lite tvärtom: Bra vid 200mm, hyfsad vid 18-70 mm. Sedan föll det lite mellan 100-135 c:a.

Uppdaterade konstruktioner av dem sägs vara korrigerade till det bättre. Så jag gillar idén med så kraftigt zoomomfång. Jag blev hursomhelst positivt överraskad för jag hade väntat mig att de skulle vara betydligt sämre.

//Lennart (the one and only with familyname Aspman)

Skärpa skarpa skärpta skjutna knäppta bilder är ju vad man söker men i mitt senaste inköp drog jag nog en nitlott.
Samyang 800 F/8 var verkligen billig men sen slutade det där tyvärr.

Där tänkte jag också bättre en bild än ingen bild.
Svårt att ställa in skärpan manuellt och objektet ska spikas fast annars kan det bli svårt att finna det igen.
Ville inte lägga 125 lakan för ett Canon 800 så en har pengar kvar.

Mvh. /Lennart, en av dem som letar glädjen i glugg och tuva.

Skärpa skarpa skärpta skjutna knäppta bilder är ju vad man söker men i mitt senaste inköp drog jag nog en nitlott.
Samyang 800 F/8 var verkligen billig men sen slutade det där tyvärr.

Där tänkte jag också bättre en bild än ingen bild.
Svårt att ställa in skärpan manuellt och objektet ska spikas fast annars kan det bli svårt att finna det igen.
Ville inte lägga 125 lakan för ett Canon 800 så en har pengar kvar.

Mvh. /Lennart, en av dem som letar glädjen i glugg och tuva.

Drog en nitlott?
Det där hade man nog kunnat räkna ut genom att göra lite Google-research bara. Tittade också på det för länge sedan och blev nästan chockad över sammstämmigheten över dess uselhet.

Har för mig att Samyang dessutom rekommenderar att man ska skruva på en (eller flera) av deras TC för att få super-teleskop! Lär bli synnerligen uselt om det nu kan bli sämre.

Tips!
Köp ett Sigma 150-500/5-6,3 APO OS och en 1,4x TC.
Ok, lite dyrare än Smyanget, men avsevärt billigare än Canon 800. Har dessutom fördelen att det passar på din kamera.

Jag har det Sigma-objektivet och tycker att det är otroligt bra!

/Mats

Ja, det finns flera källor som har uppgett att det var tänkt att A77 skulle lanseras under juli i år. EN källa uppgav datumet 7/7.

Tsunami-trubbel skulle mycket väl kunna fördröja detta någon månad, tyvärr. Men mer tror jag inte att det kommer att bli i så fall.
Jajamen, SAR skriver att lanseringen av A77 (och NEX-7) har senarelagts, och kommer att ske i augusti (enligt uppgifter från flera av vad SAR har funnit vara mycket pålitliga källor).

Edit: Pet var, som så ofta, kvickare än mig om förseningen ... :)
.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar