Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta med kitobjektiven förvånar ibland med rätt bra optiska egenskaper.
Jag brukar ibland skurva bort b atterigreppet och slänga på ett liten plastigt Canon EF 28-90 F/4-5.6 bara för att känna hur jäkla lätt det kan vara. Och blir mycket nöjd med skärpan detta vackra plastiga silverfärgade objektiv ger.

Köpte en Canon Eos 600D med det nya kitobjektivet 18-55 is till min dotter oc lika där förvånad hur skarpt det blir med ett kitbobketiv.

Mvh. /Lennart "bara för att retas"
 
Det må vara hur det vill med tycke och smak. Men jag måste faktiskt ställa mig undrande till att så många rosar 18-55 SAM.

Vad har ni för krav egentligen? Objektivet kostar f ö inte 300-400:-. Det kostar precis som Canons och Nikons kitobjektiv med samma brännvidd och ljusstyrka nästan 2.000:- i "lösvikt". Att sedan alla kamerafabrikanter reducerar priset när man köper ett kamerakit med glugg är en annan sak.

Och då är Sonys glugg sämst i alla fall av de tre. Att gluggen är en förbättring mot 18-70-katastrofen säger inte så mycket. Har man väl nått botten är det inte mycket att yvas över om man höjer sig så pass att man rör upp liten bottenslam.

Sedan har sannolikt Gunnar rätt i att måndagsex kan förekomma. Men egentligen brukar större serier generera jämnare resultat.

Hur stora är oddsen för att 6 st objektivindivider presterar lika? Jag vet inte. Det förekommer alltid små avvikelser. Men jag har fått med denna lilla glugg vid 3 kameraköp. Nr 1 returnerades då jag tyckte det bara var för hemskt. När jag fick utbytesgluggen presterade den inte bättre även om den lade fokus säkrare.

Därefter har jag av rent intresse provat 2 till för att jämföra. De 6 gluggarna presterade jämns över väldigt lika, d v s ganska dåligt.

Tror ni att DxO skämtar aprillo med er?

Men för mig känns det helt absurt att ens nämna detta objektiv ihop med en A77 (d v s de specer den sägs få).

Jag ska inte tjata mer om den här gluggen. Den hänger med bra upp till 8-10MP om man undantar att den sprider färgerna lite olika på skärpeplanet och har en så kraftig diffraktionspåverkan att den nästan måste köras på full glugg.

Bara att konstatera att vi tydligen betraktar resultat olika. Och jag vill verkligen inte lägga smolk i glädjebägaren. Bara ni är nöjda så är det OK, jag är det inte. Kan någon som testat 6 st 18-55SAM påvisa att jag haft extrem otur som fått 6 dåliga ex i min hand vore det lika trevligt som osannolikt. Har DxO mätt fel eller har de också fått låna ett taskigt exemplar.

Så, nu ska jag inte tjata om denna glugg mer. Jag använder den bara som tillfälligt kameralock över bajonetten.

Kan det stämma att dom kitobjektiv som Canon skickade med tidigade modeller som 300D-350D var inte så bra, jag vill minnas att dom fick lite kritik, men att lite bättre togs fram med tiden. dom äldre modellerna var inte lika pixelstinna visserligen.

Även under den analoga tiden så fanns kritken, där dom flesta tyckte att det var snålt att inte skicka med bättre kitoptik. Självklart var det en form av säljstrategi, men snålt och dåligt, Nikons kitoptik klarade sig lite bättre förr om jag mins rätt, min första Minolta AF inköpt 1988 hade ett kitobjektiv med en finurlig inbyggt skyddslock, som man enkelt öppnade och stängde med en liten spak. men oj så besviken jag var när jag efter en veckas väntan fick dom första bilderna, kameran kostade en del, kanske fanns det fokusfel i optiken, men köpte sedan ett 50/1.7 och jag kunde andas ut.
 
Ja men denna avsevärt större skillnaden ligger i enbart i DR och möjligheten till att lyfta skuggor/underexponeringar på låga ison...på högre ison är skillnaden mindre/minimal så har man det i åtanke så är Nikons sensor aningens bättre totalt sätt men om man bara ser på hur sensorerna presterar när det gäller DR och möjligheten till att lyfta skuggor/underexponeringar på låga ison så är Nikons sensor betydligt bättre.

För man skall väl göra bedömningen av hur det ser ut totalt?? Hade ju blivit helt galet om han hade lagt mest tyngd på/enbart hade bedömt efter hur dom presterar när det gäller DR och möjligheten till att lyfta skuggor/underexponeringar på låga ison o sagt att Nikons sensor överlägset bäst.

Här vill jag faktiskt tro att även Fröderberg har läst DR-tråden, med säkert stort intresse och tagit intryck.
Självklart måste han göra en helhetsbedömning av modellerna precis som Foto gör.

Trogna Sonyägare påverkas givetvis av att det är en Sonysensor som ligger bakom DR-förbättringarna, och vi blir lite karska och stolta, samtidigt visar Risedal tabeller, där det framgår att efter Iso-400 är det jämt skägg, men att 7D också håller en förvånansvärt jämnhet i DR när man stegar uppåt på iso-stegen, här sjunker D7000 mera markant för varje isosteg.

Man kan säga att 7D startar med dålig basiso-DR, men håller den sedan nästan konstant med förvånansvärt lite skillnader. D7000 sjunker som bekant ganska så rejält på DR-stegen så förmodlingen kommer framtida förbättringar av sensorerna även innebära att höga DR-tal kan behållas högre upp på isostegen.

Att sedan 95% av Sveriges Fotande befolkning aldrig är inne i dyra bildbehandlingsprogram och lyfter skuggor är en annan historia.
//Bengt.
 
Kan det stämma att dom kitobjektiv som Canon skickade med tidigade modeller som 300D-350D var inte så bra, jag vill minnas att dom fick lite kritik, men att lite bättre togs fram med tiden. dom äldre modellerna var inte lika pixelstinna visserligen.

Ja, det stämmer i det stora hela. När Canon 350D med 8,2 MP testades mot en Nikon 6 MP dslr och bådas kitobjektiv användes förvånades man över att det blev nästan sämre upplösning på Canonkameran. FOTO kollade det och skruvade på 50mm fast objektiv för att kolla detta och fann då att Canonkamerans kitobjektiv var boven i dramat.

MEN det fanns en Special Edition för USA-marknaden: Ett combo med gamla 300D+BG+18-55 med tillägget USM i röd skrift på objektivet, Hela kombot i svart istället för silver. Några ex kom till Sverige och den kitgluggen var rikltigt bra.

Nu pratar vi om Canons kitglugg 18-55 IS II och den är avsevärt bättre än Sonys 18-55 SAM. Notera att Canons glugg ligger i samma prisklass och har inbyggd stabilisering. Detsamma gäller Nikons nuvarande kitglugg 18-55 VR.

MVH//Lennart (som har provat och ägt Nikons och Canons olika kitgluggar och kunnat jämföra med 18-55 SAM, Tidningen FOTO har dessutom kommit till liknande slutsatser).
 
Detta med kitobjektiven förvånar ibland med rätt bra optiska egenskaper.
Jag brukar ibland skurva bort b atterigreppet och slänga på ett liten plastigt Canon EF 28-90 F/4-5.6 bara för att känna hur jäkla lätt det kan vara. Och blir mycket nöjd med skärpan detta vackra plastiga silverfärgade objektiv ger.

Köpte en Canon Eos 600D med det nya kitobjektivet 18-55 is till min dotter oc lika där förvånad hur skarpt det blir med ett kitbobketiv.

Mvh. /Lennart "bara för att retas"

Du retas inte alls. Du bara fastslår faktumet att Sony 18-55 SAM är sämre än Canon 18-55 IS II vilket jag försökt framhålla.

Jag har aldrig varit glad över detta faktum utan tycker att Sony borde korrigera sin kitglugg så den blir optiskt likvärdig med konkurrenteranas kitgluggar.

//Lennart ASPMAN
 
Himla tjat om 18-55 objektivet. Nä, det är inte bra, men det kommer ju ett nytt tillsammans med A77 verkar det som.

Det är inte alls så att det kostar 2000 kr i lösvikt. I allafall är det ointressant för vem skulle öht handla ett sånt separat? Finns ju hur många som helst i omlopp och folk försöker ju sälja splitternya de fått med kameran för 500 kr.

Tillsammans med en kamera är det knappt något påslag alls och oftast har man inget val eftersom det bara är kiten som finns inne på lager.

Kollar man på prisjakt.nu för A580 så kostar enbart hus som billigast 7990 kr. Billigaste kitet med 18-55 kostar 6 999. Sett ur det perspektivet att man FÅR 1000 kronor om man tar emot objektivet så är det ju om inte annat så i allfall ganska prisvärt :)

Fördelen med att skicka med ett objektiv nästan gratis är att då kan man börja använda kameran redan från början medan man fundeerar vilka objektiv man ska skaffa. Vi har ju nyss diskuterat det och tydligen är det vanligt för medelsvensson (förutom jag då som är urtypen för den kategorin) att nöja sig med kitet. Jag tycker det är dumt, för en systemkamera är tänkt att fungera i just ett system, så man bör väga in det redan från början när man köper kameran.

Kit-objektiv är gjorda just för att hålla nere kostnaden maximalt. Om det sedan bara tas in kit hos butikerna och inte enbart kamerahus, så vill inte jag (som redan har lite objektiv och skaffar de som uppfyller mina krav och önskningar) att man måste betala dyrt för ett objektiv man inte har för avsikt att använda. Bättre då med ett billigare objektiv som förpassas till skåpet än ett dyrt.

Fast nu så verkar det som sagt att det kommer ett nytt kit-objektiv. Hoppas att det inte blirför dyrt bara. minus 1 000 kr blir nog svårt att matcha i alla fall.


/Mats
 
Varför dom valde 18 Mpx och inte 14 osv. är enkelt.
Megapixlar säljer! Det säljer så in-i-he!

Det finns faktiskt en annan förklaring till att Canon valde en 18 Megapixelsensor till 7D framför en teoretisk 14 Megapixelsensor. Det är det enkla faktum att Canon redan hade en kameramodell med en 15 Megapixelsensor på marknaden vid denna tid, i form av den bespottade 50D. Eftersom 18 Megapixelsensorn var bättre på i princip allt än 15 Megapixelsensorn fanns det inte direkt något skäl till att göra en ny sensor med färre pixlar, för som vi har sett är inte fler pixlar automatiskt samma som försämrad bildkvalitet utan kan tvärtom lika gärna ge i praktiken bättre kvalitet. (Vilket vi alla hoppas Sonys 24 Megapixelsensor åter skall bevisa antar jag.)
 
N', en miljon kronor hade inte alls varit något annat än 1 000 000. Man prarat inte om Mega-kronor.
1 kg = 1 000 gram. Exakt, men en KB = 1024 byte och 1 MB = 1 048 576 byte.

Du har tydligen missat att betydelsen av k (obs litet k) och M i kB och MB sedan drygt tio år tillbaka är ändrad till att överensstämma med SI enheterna k och M, det vill säga k = 1 000 och M = 1 000 000. För de av oss som föredrar det gamla räknesättet finns istället enheterna Ki (obs stort K) och Mi som är definierade som Ki = 1024 och Mi = 1 048 576.

http://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix
http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html
 
Du har tydligen missat att betydelsen av k (obs litet k) och M i kB och MB sedan drygt tio år tillbaka är ändrad till att överensstämma med SI enheterna k och M, det vill säga k = 1 000 och M = 1 000 000. För de av oss som föredrar det gamla räknesättet finns istället enheterna Ki (obs stort K) och Mi som är definierade som Ki = 1024 och Mi = 1 048 576.

http://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix
http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

Ok, finns tydligen en IEC-standard som ingen följer i så fall.
I alla IT-sammanhang betyder prefixet K=1024 och M för t.ex MegaByte 1024x1024.
Jag har aldrig påstått att k skulle vara nåt annat än 1000.

Tycker att Joakims trams att en miniräknare skulle räkna fel och att gurka-kilo såklart är 1000 g, bara är ett goddag-yxskaft svar, men det har väl gått nån prestige i det här så den ena ärkliga förklaringen efter den andra måste väl hittas på för att blanda bort korten. Att hålla på och blanda in att sensorn vid själva infångandet arbetar analogt med signalnivåer innan informationen omvandlas till digitala bit-värden och att därför antalet pixlar skulle räknas som gurkor.

En nätverksswitch omvandlar elektriska signalnivåer till digitalt format. Skulle därför Kbit/sekund plötsligt etyda 1000 bits per sekund?

Nä, det är ett datafilsformat som hanteras i datorer och självklart så räknas och hanteras i mjukvara och självklart betyder prefixen Kilo (K) 1024 och Mega (M) 1 048 576 i de sammanhangen och jag vet inte varför det här tjafset och påhoppen på mig började med alla dessa tramsargument. Man får väl mena vad man vill då. För min del är diskussionen slut.

Att Canon och alla andra tillverkare ökar pixelantalet är inte konstigt, utan självklart. Jag har inte påstått att det skulle försämra, utan tvärtom utvecklas det ju samtidigt på andra områden så att nyare sensorer har högre DR, bättre lågljusegenskaper OCH fler pixlar.

Oavsett detta så är ett stort antal Megapixel en mycket kraftig försäljnings-faktor, förmodligen den allra största. Så är det definitivt, eller säger ni emot mig om det också bara för att vara motvalls, eller? Därför tror jag det var en miss av Sony rent marknadsmässigt att lansera sin 16 Mpx-sensor så långt efter Canon och inte göra den med fler pixlar. Den är lite bättre än Canons på några områden ,vilket inte är konstigt eftersom den är nyare, men det är i stort sett oväsenligt för försäljningen, där är det antalet megapixel som är det viktigaste.

Så nu när Sony ganska snart släpper nästa generation APS-C med 24 Megapixek så är det garanterat en framgångsfaktor helt automatiskt, oavsett om den är bra eller nte, den är fler. Sen om det "behövs" fler är en annan sak. Förhopningsvis tar Megapixekkriget slut snart, men än så länge är det definitivt "flest pixlar vinner" (tyvärr).



/Mats
 
När en sensor skapas så bestämms hur många pixlar den ska inneha och detta värde är ej ett data värde utan en mängd. Allså har man bestämms sig för 18 miljoner pixlar så är det så många. Men sedan sensorn har gjordt sitt jobb och omvandlat singnalerna till data som skickas till minnet så blir det en helt annan process där dataformatet blir i KB och därmed ett helt annat räknesätt. Så MP är ej ett data format utan ett mängdmått.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Ok, finns tydligen en IEC-standard som ingen följer i så fall.
I alla IT-sammanhang betyder prefixet K=1024 och M för t.ex MegaByte 1024x1024.
Jag har aldrig påstått att k skulle vara nåt annat än 1000.

Tycker att Joakims trams att en miniräknare skulle räkna fel och att gurka-kilo såklart är 1000 g, bara är ett goddag-yxskaft svar, men det har väl gått nån prestige i det här så den ena ärkliga förklaringen efter den andra måste väl hittas på för att blanda bort korten. Att hålla på och blanda in att sensorn vid själva infångandet arbetar analogt med signalnivåer innan informationen omvandlas till digitala bit-värden och att därför antalet pixlar skulle räknas som gurkor.

En nätverksswitch omvandlar elektriska signalnivåer till digitalt format. Skulle därför Kbit/sekund plötsligt etyda 1000 bits per sekund?

Nä, det är ett datafilsformat som hanteras i datorer och självklart så räknas och hanteras i mjukvara och självklart betyder prefixen Kilo (K) 1024 och Mega (M) 1 048 576 i de sammanhangen och jag vet inte varför det här tjafset och påhoppen på mig började med alla dessa tramsargument. Man får väl mena vad man vill då. För min del är diskussionen slut.

Att Canon och alla andra tillverkare ökar pixelantalet är inte konstigt, utan självklart. Jag har inte påstått att det skulle försämra, utan tvärtom utvecklas det ju samtidigt på andra områden så att nyare sensorer har högre DR, bättre lågljusegenskaper OCH fler pixlar.

Oavsett detta så är ett stort antal Megapixel en mycket kraftig försäljnings-faktor, förmodligen den allra största. Så är det definitivt, eller säger ni emot mig om det också bara för att vara motvalls, eller? Därför tror jag det var en miss av Sony rent marknadsmässigt att lansera sin 16 Mpx-sensor så långt efter Canon och inte göra den med fler pixlar. Den är lite bättre än Canons på några områden ,vilket inte är konstigt eftersom den är nyare, men det är i stort sett oväsenligt för försäljningen, där är det antalet megapixel som är det viktigaste.

Så nu när Sony ganska snart släpper nästa generation APS-C med 24 Megapixek så är det garanterat en framgångsfaktor helt automatiskt, oavsett om den är bra eller nte, den är fler. Sen om det "behövs" fler är en annan sak. Förhopningsvis tar Megapixekkriget slut snart, men än så länge är det definitivt "flest pixlar vinner" (tyvärr).



/Mats

Jag håller med dig om det mesta Mats, självklart säljer många pixlar, det kan inte heller bara vara så att ökar man mängden pixlar så blir alla parametrar till en riktigt bra bild per automatik bättre, jag tror inte på det i alla fall, jag kan inte tro annat än att man samtidigt förbättrar, processorkraften, programvaror och dyligt, och vilka nu övriga komponenter som krävs. Det kan inte så klart räcka med att öka pixeltalet enbart även om det möjligen kan ha förekommit tidigare, för att kvickt släppa en modell, förmodlingen var det vad som hände med det hastiga släppet av 50D som fick 15Mp och som Risedal letade förtvilat efter och undrade vart dom tog vägen.

Vi får alldrig veta om Canon mot förmodan skulle behålla 18Mp till nästa modell, men samtidigt förbättra övriga komponenter, som bättre DR, renare högisobilder med mera. Canon måste givetvis svara på övriga konkurenter och deras pixeltal vad det nu månde bliva. Vi måste också nu vara förberedda på att om A77 får 24Mp så kommer den att få mera kritik över detta än om Canon varit först med 24Mp. ordningen ser ut så. berömmet över vrid/vinklingsbara monitorer har aldrig varit högre än nu PGA. av att Canon numera har fått det samma.
//Bengt.
 
För egen del så är min uppfattning om detta 18-55 mm-objektiv densamma som den Lennart New har, och tvärtemot Lennart Olds ... :)

Jag blev förvånad över hur mycket bättre detta nya 18-55 mm kitobjektiv var än min gamla 18-70 mm kitglugg (gäller mina båda ex.). Det går att få ut delförstoringar på papper som blir alldeles utmärkta. OK, då har jag förvisso bländat ner några steg. Men i alla fall.

Det enda lilla tråkiga med detta är att jag högst sannolikt blir tvungen att släppa iväg detta (i mitt tycke) alldeles utmärkta kitobjektiv när jag säljer min A550 för att uppgradera till en A580, alternativt en A77 ...

Jag har tjatat och gnatat om detta objektivs positiva egenskaper i flera trådar, men aldrig fått medhåll. Tack Gunnar, nu är vi i alla fall två som tycker att objektivet är alldeles utmärkt bra.

:) Lennart

EDIT: Stavfel.
 
Tyvärr i spegelreflexvärlden har Canon viljat vara värst då det gäller mpx - flest mpx/krona så att säga. Jag hoppas att detta tankesätt snart tar slut och att man istället lägger krutet (och försäljningsargument och prestanda) på annat.
 
Tyvärr i spegelreflexvärlden har Canon viljat vara värst då det gäller mpx - flest mpx/krona så att säga. Jag hoppas att detta tankesätt snart tar slut och att man istället lägger krutet (och försäljningsargument och prestanda) på annat.

Håller med att det vore bra att Mpx-kriget tar slut, men knappast troligt.
Om både Sony och Nikon har 24 megapixlare så är det bara att räkna med att nästa Canon kommer att ha minst 26 eller mer.

Canon har ett problem iom, att deras sensor är mindre till ytan. Kanske frångår de 1,6-cropfaktorn, men det beror på hur stor teckninnngscirkel EF-S objektiven har. Sonys DT-objektiv täcker ju betydligt större area än nödvändigt, vilket vi sett som provat med dessa objektiv på FF-kameror. I Sony-fallet måste det vara så för att kunna ta hänsyn till att sensorn flyttar sig vid stabiliseringen, men om Canons objektiv är snålt tilltagna kan de inte öka den fysiska storleken.


/Mats
 
Jag har tjatat och gnatat om detta objektivs positiva egenskaper i flera trådar, men aldrig fått medhåll. Tack Gunnar, nu är vi i alla fall två som tycker att objektivet är alldeles utmärkt bra.

:) Lennart

EDIT: Stavfel.

Dra nu inte det här till sin spets så att ni lyckas bevisa att 18-55an är bra. Vi vill inte se Lennart d.ä. streeta på Smålands gator ;-)


/Mats
 
Dra nu inte det här till sin spets så att ni lyckas bevisa att 18-55an är bra. Vi vill inte se Lennart d.ä. streeta på Smålands gator ;-)


/Mats

Åherrejävlar, hur tänkte jag nu? Nej för guds skull, låt oss slippa. Vad jag vet så är Sonys SAL1855 i bästa fall användbart för att panta som en ölburk. Jag testade med mitt, fick faktiskt ett kvitto på en krona. Yippee!

/Lennart L (d.y.)

EDIT: Stavfel + förtydligande: d.y. gäller inte den yngre utan den ytan stor erfarenhet... ;-)
 
Senast ändrad:
Dra nu inte det här till sin spets så att ni lyckas bevisa att 18-55an är bra. Vi vill inte se Lennart d.ä. streeta på Smålands gator ;-)


/Mats

Det finns säkert en del som vill se den vackra synen. Men jag kan lugna Mats som oroar sig för småländsk manlig nakenhet att jag aldrig kommer att behöva visa mig i mässingen av ovan nämnda orsak. Dessa 2 män kommer aldrig att kunna bevisa den förmåga de tillskriver detta objektiv, nämligen.

Följande inträffade i en fotoaffär som sökte ett biträde. En som hade talfel (läspning) sökte jobbet.
Ägaren: Det förstår ni väl att jag är tveksam till att anställa en som har talfel till ett jobb som innebär samtal med kunder. Jag beklagar.

Sökande: Fnälla, ge mig en chanff!!!
Ägaren: Okej, jag tar lunch nu. Lyckas du sälja den där gluggen 18-55 SAM så ska du få en provanställning.

När ägaren kom tillbaks hade den sökande sålt gluggen.

Ägaren: Hur f-n lyckades du? Och till riktpriset dessutom. Protesterade inte kunden?
Sökande: Han fa inget, men hanf ledarhund morrade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.