ANNONS
Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Risedals bilder mellan MK2 och D7000 visar på en avsevärt större skillnad, än vad man kan se i 1100D testet.

Ja men denna avsevärt större skillnaden ligger i enbart i DR och möjligheten till att lyfta skuggor/underexponeringar på låga ison...på högre ison är skillnaden mindre/minimal så har man det i åtanke så är Nikons sensor aningens bättre totalt sätt men om man bara ser på hur sensorerna presterar när det gäller DR och möjligheten till att lyfta skuggor/underexponeringar på låga ison så är Nikons sensor betydligt bättre.

För man skall väl göra bedömningen av hur det ser ut totalt?? Hade ju blivit helt galet om han hade lagt mest tyngd på/enbart hade bedömt efter hur dom presterar när det gäller DR och möjligheten till att lyfta skuggor/underexponeringar på låga ison o sagt att Nikons sensor överlägset bäst.

Senast ändrad:
DR-tråden var viktig och inte så "bara". Den har nyanserat den här bildkvalitetsdebatten avsevärt och är den viktigaste tråden på länge. Inte förrän nu har den hysteriska övervikten mojnat för den sjukt överbetonade "hög-ISO brusfrågan" - ja man kan se den så, om man betänker att en förkrossande andel av åtminstone mina och många andras bilder tas på bas-ISO (ISO 100 eller 200 beroende på kamera). Du skriver om att det bara handlar om extrema tester på låga ISO där DR-skillnaderna är som störst. Det motsvaras ganska väl i andra änden av de allra mest extrema tester av brusförhållandena, där få verkar intresserade av hur det ser ut i mellanregistret och på bas-ISO. Jag konstaterade redan för 3 år sedan att min toycamera Sony A350 med sin 14 MP CCD-sensor (dessutom) slog det mesta på låga ISO. Mina senare kameror med CMOS-sensorer har i en del fall haft påtagliga problem att leverera lika rena bilder på låga ISO.

Så det är ingen hemlighet att skillnaderna både i brus och DR minskar och i många fall upphör mellan kameror och sensorer som jämförs i samma generation i mellanregister och framförallt kring bas-ISO. Icke desto mindre ger en kamera med flera stegs bättre DR större möljligheter och friheter än än som saknar dessa egenskaper under vissa förhållanden och användning. På samma sätt är det i andra änden. Så visst kan det tyckas att det är "mycket väsen för ingenting" om man aldrig rör sig i extremerna. Men gör man det betyder det allt. För en landskapsfötograf så är flera stegs bättre DR mycket välkommet. För sportfotograferna betyder detta praktiskt taget ingenting men däremot är extrema ISO-prestanda en stor befrielse.

Presis som Lennart menar, om jag tolkar honom rätt, så har varje test sin medvetna eller icke medvetna bias och sina medvetna och icke medvetna villkor. Fröderberg har rört sig i mainstream-land medan Risedal tvärtom pressat sensorerna till deras bristningspunkter för att just klarlägga var gränserna går. Det har vi ägnat oss åt i mer än 5 år när det gäller brusanalyser. Först nu har någon brytt sig om hur det sett ut i andra änden av skalan när det gäller DR. Det är därför jag tycker detta är ett så viktigt bidrag av Micke Risedal.

De som gnällt i DR-tråden på att Micke bara ägnat sig åt att borra i DR-frågan har inte fattat detta, att just Mickes rörelser i extremerna när det gäller DR har gjort att helhetssynen på bildkvalitet och de tekniska förutsättningarna och alla de parametrar den sönderfaller i, för denna i ett slag blivit väldigt mycket mer nyanserade än de varit tidigare och det är det viktigaste som skett på FS de senaste 5 åren enligt min mening. Debatten kring de tekniska förutsättningarna för bildkvalitet i rent teknisk mening har plötsligt blivit mycket vitalare än den någonsin tidigare varit. Visst är detta inte någon ny debatt men just genom Mickes visuella exempel så har detta blivit väldigt mycket klarare än tidigare för både mig och många med mig.

Sen kan man ju tillägga att man i dessa diskussioner alltid enbart håller oss till själva sensorernas begränsningar och det tycker jag inte längre är riktigt rättvisande. Både när det gäller DR- och extrem-ISO-funktioner så är numera Sony-kamerorna fulla med multiexponeringsfunktioner som ger extrema möjligheter i form av HDR (3-bilders) och multiexponeringsfunktioner för brusreducering.

"All the other SLTs have multi-exposure noise reduction, as do quite a few of Sony's P&S cameras. I've used those, and the feature is amazing. Clean ISO 12800 shots. Sure, it's best in certain situations, but in those situations, nothing else can compete.

http://www.dyxum.com/dforum/topic72579_post882114.html#882114"

saxat från dyxum.com

Så var hamnar vi då?
Jag har sett få som verkligen tagit sig an att jämföra dessa allt viktigare funktioner. Många tester irrar fortfarande runt och letar efter om topdisplayer finns eller saknas och knappars placering. Det ligger väl närmast till men om man verkligen vill förstå vad de nya kamerorna kan åstadkomma när det gäller DR och hög ISO-brus, så måste man lyfta blicken från sensorerna och kolla förbi dessa. Sensorns prestanda kommer man aldrig ifrån som grund men det finns en massa smarta funktioner nu som man inte borde låtsas som om de inte finns längre.

.

Presis som Lennart menar, om jag tolkar honom rätt, så har varje test sin medvetna eller icke medvetna bias och sina medvetna och icke medvetna villkor. Fröderberg har rört sig i mainstream-land medan Risedal tvärtom pressat sensorerna till deras bristningspunkter för att just klarlägga var gränserna går. Det har vi ägnat oss åt i mer än 5 år när det gäller brusanalyser. Först nu har någon brytt sig om hur det sett ut i andra änden av skalan när det gäller DR. Det är därför jag tycker detta är ett så viktigt bidrag av Micke Risedal.

De som gnällt i DR-tråden på att Micke bara ägnat sig åt att borra i DR-frågan har inte fattat detta, att just Mickes rörelser i extremerna när det gäller DR har gjort att helhetssynen på bildkvalitet och de tekniska förutsättningarna och alla de parametrar den sönderfaller i, för denna i ett slag blivit väldigt mycket mer nyanserade än de varit tidigare och det är det viktigaste som skett på FS de senaste 5 åren enligt min mening. Debatten kring de tekniska förutsättningarna för bildkvalitet i rent teknisk mening har plötsligt blivit mycket vitalare än den någonsin tidigare varit. Visst är detta inte någon ny debatt men just genom Mickes visuella exempel så har detta blivit väldigt mycket klarare än tidigare för både mig och många med mig.

Du har tolkat mig fullständigt rätt. Och för att utvidga det ytterligare och inte bara hålla oss till tester så har varje tråd av vikt (de är inte så många) samma uppbyggnad. De har också ett klart syfte där meningen är att verkligen gå på djupet.

DR-tråden är mycket konkret exempel på just det. Andra är den stora och långa pixeltråden och AF-tråden.
Dessa trådar ställde många vedertagna begrepp på huvudet och de som "stelnat" drog sig ur, medan de som ville lära av varandra samt diskutera vidare och var beredda att ompröva gamla sanningar fick ut väldigt mycket genom att deltaga.

För inte så länge sedan var det många här på FS som kollektivt yttrade: Ge oss mer DR istället för ständigt mer pixlar. Underförstått att fler pixlar försämrar DR. Idag ser vi att den då vedertagna gamla sanningen är insorterad i et fack som är lögnmärkt.

Samma sak med FF-kamerornas ökade pixelantal där varenda fotoblaska skrev att det fordrades extremt bra och dyr optik för att ta vara på den enorma upplösningen. Idag vet vi att den "enorma upplösningen" på 11, 12, 16, 21 och 24MP på dessa FF-modeller inte ställer större krav än ett hyfsat bra objektiv samt att de flesta idag befintliga objektiv kommer att klara bortåt 60MP på en FF utan att ha röda ringar och höga prislappar.

Det roliga i det hela var dessutom att FOTO oftast testade FF-modeller från exv Canon med lågbudgetgluggen 50/2.5 just för att det hade hög linjeupplösning. På APS-C kamerorna användes då ofta Sigma 18-50/2.8 av samma orsak. Vill minnas att då kostade en 50/2.5 strax under 3.000:- och Sigmat omkring samma summa. Att det sedan finns många billiga objektiv som inte håller måttet är en annan sak, men att skriva "extremt bra och dyr" var fel. Ett fel som anammades av många och upprepades gång efter annan här i trådarna.

Hade man diskuterat det här i trådarna och gjort samma djupdykning som i DR-tråden och ställt exempelvis Zeiss 24-70/2.8 SSM vs det 4 ggr billigare objektivet Tamron 28-75/2.8 så hade en gammal sanning till fått stryka på foten. Den dyrare Zeissgluggen är förvisso marginellt bättre, men inte till den grad som priset anger.

Det här med objektivs upplösning kommer säkert att ventlieras framöver när A77 kommer samt när 50+ MP varianterna av FF så småningom presenteras.

Jag har berömt Risedals initiativ ett flertal gånger så det behöver jag inte göra igen. Det finns flera som ska ha beröm för sina insatser här på FS. Tyvärr så är det många som på något underligt sätt verkar vilja jävlas med dessa personer och förstöra viktiga trådar.

//Lennart

Så... Ledig efter en stunds intensivt arbete med annat.

Upplösning: Är ju alltid relativt bilden. "Bilden" är alltid det fotografiska resultatet. Om sedan detta resultat är en produkt av en 24MP APS-sensor eller en 24MP 36x24-sensor kvittar - upplösningen är ändå 24MP.
Målupplösning är en helt annan sak, och den kan man reglera antingen med brännvidden på objektivet, eller med densiteten på sensorn. Då får man dock vara noggrann med att specificera att det är målupplösning man menar.

DR i en ny 24MP-sensor kommer (om de behåller läsbruset på samma nivåer som i 16MP-versionen) sjunka med ca 1/3Ev per pixel. Detta är ca 1/5-1/6Ev efter råkonvertering osv, om vi ser bilden i en normaliserad 8MP upplösning.

För övrigt ser jag inte DR på basISO som något som främst handlar om det många kallar för "underexponering". Underexponering är en helt annan sak med digitalt än med analogt, vilket man bör tänka på. För att få samma högdagerskydd som i en halvtaskig analog film BÖR man underexponera med minst en full Ev i de flesta kameror idag. DR handlar alltså på basISO om högdagrar, och på höga ISO om användbart omfång.

Faran är att de video-optimerat sensorn för långt, dels finns det ju krav på HD-video, dels finns det krav på snabb LV (120fps verkar vara det absolut lägsta som krävs för att få en snabb kontrast-AF och en (nästan) vettigt låg EVF-fördröjning. EVF-fördröjningen som är den absolut största negativa punkten med Pellix-kamerorna kräver dessutom en egen bild-pipeline för att få ner latency, ELLER en åttadubbling av processorkapaciteten i de inbyggda bildkontrollerna i kameran jmf A55. ELLER att bildbasen kommer från en dedicerad videosensor som den i F3/FS100 (3.5MP). Samtliga dessa lösningar är enormt dyra i konsumentled.

Jag förstår inte HD-hysterin i videosammanhang, alla verkar fullständigt körda på att en kamera måste innehålla "full-HD"-filmning för att den ska vara värd att köpa - men varför? I verkligheten är det så att 720p-video från en "enkel" men väloptimerad kompakt (t.ex Sony HX-5v) har långt högre verklig upplösning än vad du får i "full-HD"-läget 1080p från en 5D2, 7D eller en A55/580.

Ang. Photozones objektivtester måste jag bara tillägga (återigen): Det är inte lämpligt att använda automatskärpningen i Imatest-mjukvaran. Dels slår denna effekt väldigt olika från objektiv till objektiv beroende på exakt HUR oskärpebildningen ser ut (dess PSF), dels tar den bort väldigt mycket av skillnaderna mellan ett dåligt och ett bra objektiv. Ibland upp till en halvering av skillnaden i vissa fall jag själv kört genom Imatest.

En liten, liten skillnad i Photozones tester kan alltså vara ganska stor i verkligheten. Eller så kan den vara ganska liten... Det finns inget sätt att veta vilket förutom att faktiskt jämföra själv.

Sedan finns det en annan sak som Imatest är ganska dåligt på: Den absoluta kontrasten räknas bort i mätningarna - de tittar bara på findetaljkontrasten. Om den totala kontrasten sjunker, då sjunker också intrycket av tydlighet/skärpa i bilden, och detta berättar inte Imatest något om. Detta påverkar till och med såna saker som högISO-prestanda - om objektivet har dålig kontrast kommer bildresultatet på en viss exponering vara brusigare och mindre skarpt (efter råkonvertering)....

Jag förstår inte HD-hysterin i videosammanhang, alla verkar fullständigt körda på att en kamera måste innehålla "full-HD"-filmning för att den ska vara värd att köpa - men varför? I verkligheten är det så att 720p-video från en "enkel" men väloptimerad kompakt (t.ex Sony HX-5v) har långt högre verklig upplösning än vad du får i "full-HD"-läget 1080p från en 5D2, 7D eller en A55/580.

På tal om filmning och HD-hysterin:

http://www.eoshd.com/content/2930/sony-hx9v-vs-canon-600d-dslr-gets-beat-by-compact-in-video-mode

"The new Sony HX9v compact out-resolves the 600D’s video mode for resolution, and has 1080/60p. It is also a lot closer to a DSLR in terms of dynamic range than I expected it would be."

"The HX9v splits the GH2 and Canon DSLR 1080p on the starting grid, producing more detail than the 600D with less moire and aliasing. The HX9 comes close to matching the GH2 for resolution."

Sen kan man ju tillägga att man i dessa diskussioner alltid enbart håller oss till själva sensorernas begränsningar och det tycker jag inte längre är riktigt rättvisande. Både när det gäller DR- och extrem-ISO-funktioner så är numera Sony-kamerorna fulla med multiexponeringsfunktioner som ger extrema möjligheter i form av HDR (3-bilders) och multiexponeringsfunktioner för brusreducering.

"All the other SLTs have multi-exposure noise reduction, as do quite a few of Sony's P&S cameras. I've used those, and the feature is amazing. Clean ISO 12800 shots. Sure, it's best in certain situations, but in those situations, nothing else can compete.

http://www.dyxum.com/dforum/topic72579_post882114.html#882114"

saxat från dyxum.com

Så var hamnar vi då?
Jag har sett få som verkligen tagit sig an att jämföra dessa allt viktigare funktioner. Många tester irrar fortfarande runt och letar efter om topdisplayer finns eller saknas och knappars placering. Det ligger väl närmast till men om man verkligen vill förstå vad de nya kamerorna kan åstadkomma när det gäller DR och hög ISO-brus, så måste man lyfta blicken från sensorerna och kolla förbi dessa. Sensorns prestanda kommer man aldrig ifrån som grund men det finns en massa smarta funktioner nu som man inte borde låtsas som om de inte finns längre.

Mitt i prick StenÅke, den engelska texten du visar med den formuleringen har vi ännu inte fått läsa av svenska testare, Den lilla men stora skillnaden är den sista raden, det är den raden som inte glöms vid många Canontester. Men i just dom situationerna kan ingen annan mäta sig med Sony. det är inte många ord men nog så viktiga. Jag är inte fiende till något kameramärke, Canon tillverkar jättebra kameror. Att 1100D:s sensor bara är aningen sämre än D5100 tycker jag är jättrbra jobbat av Canon, Modellen är också deras allra billigaste, bara att gratulera alla nybörjare till en så fin kamera. Nybörjarna köper nog inte Photoshop 5 för 12000Kr och börjar att lyfta skuggor eller, så ett DR-tal på 11 hos DXO saknar betydelse.

På tal om filmning och HD-hysterin:

http://www.eoshd.com/content/2930/sony-hx9v-vs-canon-600d-dslr-gets-beat-by-compact-in-video-mode

"The new Sony HX9v compact out-resolves the 600D’s video mode for resolution, and has 1080/60p. It is also a lot closer to a DSLR in terms of dynamic range than I expected it would be."

"The HX9v splits the GH2 and Canon DSLR 1080p on the starting grid, producing more detail than the 600D with less moire and aliasing. The HX9 comes close to matching the GH2 for resolution."

Jo, men en kompakt har andra begränsingar jämfört med en systemkamera.
Varför DSLR och i synnerhet Canon 5DMk2 som är den enda FF-kameran med Video, har blivit så populärt är ju att med en stor sensor kan man filma och utnyttja kort skärpedjup för att kunna få fokusskiftningar och styra betraktarens uppmärksamhet utan att behöva zooma och panorera.

Titta på varenda film och TV-serie idag när det filmas flera personer i en scen att när repliker går över till den andra skådespelaren att de flyttar fokus. Lite av en mode-fluga. Med FF så ökar den möjligheten ännu mer, villket är anledningen till att just 5D är överlägset populär jämfört med alla APS-C kameror med video, oavsett om DR eller någon annan parameter är bättre.

Anledningen till att DSLR blivit så poppis jämfört med video-kameror med stor sensor och de möjligheterna är prisbilden. En Canon 5D för 20 000 är superbilligt jämfört med de pro-video som finns och har dessa möjligheter. Utmanaren här är Sony NEX VG-xx och FS-100 möjligen, men det är också dyrare.

En videokamera har annars andra finesser överlägsna för film som saknas på DSLR, t.ex. variabla ND-fileter och en annan utläsningssekvens så att man slipper rolling shutter-effekt och annat.

Så i det avseendet är inte alls Sonys kompakt-kamera bättre än Canon 600D eller vilken DSLR som helst, och den lila lilla ev. skillnaden i bildkvalitet väger lite jämfört med bokeh-möjligheterna.

Den andra uppenbara skillnaden som gör att en kompakt faller bort är just att med en DSLR kan man byta objektiv och filma t.ex. med Tele, eller FishEye osv.

Video har inte speciellt hög upplösning eller särskild skärpekrav på samma sätt som stillbild, så i det avseendet kan en kompakt vara lika bra eller bättre, men det är itne det mest intressanta, så uppgifterna att Sony HX9V outperforms Canon 600D tycker jag inte är rättvist av en massa andra skäl. Tror definitivt inte den outperformar Canon-kameran om man ska filma fåglar med ett 400 mm tele-objektiv t.ex.

/Mats

.

..........................För inte så länge sedan var det många här på FS som kollektivt yttrade: Ge oss mer DR istället för ständigt mer pixlar. Underförstått att fler pixlar försämrar DR. Idag ser vi att den då vedertagna gamla sanningen är insorterad i et fack som är lögnmärkt.

Samma sak med FF-kamerornas ökade pixelantal där varenda fotoblaska skrev att det fordrades extremt bra och dyr optik för att ta vara på den enorma upplösningen. Idag vet vi att den "enorma upplösningen" på 11, 12, 16, 21 och 24MP på dessa FF-modeller inte ställer större krav än ett hyfsat bra objektiv samt att de flesta idag befintliga objektiv kommer att klara bortåt 60MP på en FF utan att ha röda ringar och höga prislappar................ //Lennart

Problemet Lennart är väl också att det finns en kärna av sanning i detta förhållningssätt som är riktigt men det man dock ofta inte tänker på att detta är ett förhållningssätt som ekonomer brukar referera kring med ett begrepp som kallas Pareto-optimalt och då menar "allt annat lika". Man ändra endast en faktor och alla andra är lika som tidigare. Problemet är att det mycket sällan är "allt annat lika", eftersom andra faktorer som verkar i andra riktningen också utvecklas. Rent slarvigt kan man kalla det "teknikfaktorn". Därför blir jag ibland trött på denna typ av ryggmärgsreflexer hos folk som med tvärsäkerhet hävdar att det måste bli si eller så med fler eller färre pixlar och större eller mindre täthet.

Om vi får Sony APS-C-sensorer med 16 Mp som vi nu fått kunde man ju tänka sig att det skulle vara en "trade off mellan högre upplösning och både sämre DR och brusnivåer. Men så blev det inte därför att Sony helt designat om utläsningen från sensorerna som Micke påpekat. Tekniska förändringar som dessa kan i ett slag ge helt nya och dramatiskt förbättrade prestanda när det gäller både DR och brus.

Det vi lär oss av detta är att vi ska akta oss väldigt noga med att utgå från dagaens sanningar i bedömning av hur framtiden ser ut. Förutsättningarna ändras konstant och ibland på helt avgörande sätt och i det senare fallet leder det till rena paradigmskiften när det gäller vad som senare blir tekniskt möjligt. Jag tror man ska närma sig dessa frågor med betydligt större ödmjukhet än den man tyvärr ofta möter på FS.

Problemet Lennart är väl också att det finns en kärna av sanning i detta förhållningssätt möter på FS.

Visst. Man har genom historien byggt imperier genom att framhålla ett litet korn av sanning, utbruten ur helheten, där kornet är försvinnande litet i förhållande till massan i helhet.

Vad som sades 2002-2005 när de första FF-modellerna såg dagens ljus "hängde alltså kvar" i nästan ett decennium beroende just på en liten del av kärnan bröts ut.

Men tekniken strävar framåt: Det är därför många gamla sanningar blir lögner, även fast de var sanna från början.

Ungefär: -Oj, har du köpt ny Mersa av 2011 års modell. Det gäller att den får riktigt fin havre och var noga med att rykta den.

(okej, liiiiiiite överdrivet)

//Lennart

Bra exempel Lennart :)

Har du tänkt på om kidsen överhuvudtaget vet vad havre är?
Nu äter väl folk bara industriblandat sålt under något läckert varumärke.
Ren havre är väl väl bonnigt idag för många.

Dessutom är du mer modern än du tror för snart gör dom väl bilsoppa även av havren.
Cirkeln är sluten. På 1800-talet exporterade Sverige massor av havre till Londons hästar.
Snart kan vi exportera soppa gjort på havre och konkurrera med Norge när deras olja tar slut.

.

Dessutom är du mer modern än du tror för snart gör dom väl bilsoppa även av havren.
Cirkeln är sluten. På 1800-talet exporterade Sverige massor av havre till Londons hästar.
Snart kan vi exportera soppa gjort på havre och konkurrera med Norge när deras olja tar slut.

Apropå bränsle, soppatorsk har man ju hört, nu kommer torsksoppa som blir motsatsen så att säga. Kolla på Ystads Allehanda

Hälsar Christer -som givetvis kör bil på biogas sedan länge ;-)

...Hälsar Christer -som givetvis kör bil på biogas sedan länge ;-)

Jag kör också biogas-bil sedan länge, men kör på bensin för det biogas på mackarna suger ju. Antingen finns det inget tryck för att sopbilarna och taxi varit där och tömt, eller så är det trasigt. I mitt område finns bara en biogas-mack (Statoil Bogårdsvägen) och den har alltid strulat och nu har den varit avstängd helt i en månad med en skylt där det står: "Vi förbättrar ytterligare tillgången på bogas genom att ersätta tankarna med en pipeline, klart under juni". Skylten är uppdaterad, förut stod det "under maj".

"Förbättrar", så jädra oförskämt!

Ursäkta OT, men måste bara avreagera mig lite. BIOGAS SUGER!, oavsett om den kommer från fiskrens eller bajs Jäkla skitbränsle rent ut sagt, både bokstavligt och bildligt. När man kör på bensin måste man tanka hela tiden efetrsom tanken bara rymmer 25 l. Fast man kör gratis genom tullarna i alla fall, trots att det inte är nån skillnad jämfört med vanliga bensinbilar när man kör på bensin.

/Mats

Ja, när det funkar som i Stockholm -eller rättare INTE funkar- då förstår jag din reaktion. Här i Skåne fungerar det mycket bra, min bensinförbrukning ligger på 4cl/mil -eftersom den startar på bensin, i övrigt kör jag till 100% på biogas. Jag har också V70 som jag förstår att du har, men nu finns ju gasoptimerade bilar som VW Passat med avsevärt längre räckvidd.

För mig och min situation är biogas optimalt. Förhoppningsvis blir det så mer allmänt.

Nu lovar jag att inte komma med mer gas-OT här, det var havret som drog om man säger. För att återgå till ämnet, jag håller helt med er om att de här diskussionerna ni nämner varit oerhört givande. Med den utveckling som varit och som vänt upp och ned på vissa "självklara" saker, ser jag fram emot en rent fantastisk kamera när jag eventuellt byter om ett antal år -om jag nu orkar hålla en kamera då. Fram till dess tror jag att jag reder mig väldigt bra med min nuvarande, jag är mycket belåten med min Eos 7D. Och även (positivt) nyfiken på vad Sony m.fl. kommer med framöver som förhoppningsvis tvingar Canon till motsvarande stordåd. För Canon blir det för mig, även om till exempel Sony skulle närmast utklassa dem. Av surt ekonomiska skäl, det har blivit litet kringutrustning med åren...

Ja, jag har en Volvo V70 Bi-fuel. Börjar bli dags att byta bil nu och jag har kollat på Passat, men även om idén med biogas är bra, så har jag blivit bränd pga. allt strul och dessutom är bilen ganska mycket dyrare, så det blir nog en Audi A4 diesel istället.

Nu är vi ganska långt ifrån kamera-ämnet, men det känns som att allting är ganska väl utrettt med den info vi har baserat på rykten, så vi får väl underhålla tråden med lite OT så länge.

Jädrar vad sur jag blir om lanseringen av A77 dröjer, vi har ju faktiskt inte ännu någon bekräftelse från Soný ännu. Ännu surare skulle jag bli om inte kameran levererar de höga förväntningar som byggts upp, t.ex. om sökaren är kass och den slukar batteri. Mycket står på spel. Om det blir en flopp så kan jag tänka mig att göra mig av med allt jag har och satsa på Nikon istället.

Har också en hel del investerat i mitt fall Sony-systemet (50 000 +), men om jag inte är nöjd med leverantören så är det bara att sälja allt och börja om. Sitt inte kvar med Canon om dú inte är nöjd, sälj allt och börja om. I dagsläget är det väl inget svårt att avsätta Canon-prylar, men om kräftgången fortsätter så blir det jobbigare.

/Mats

Som jag skrev är jag mycket belåten med min eos7D, det vi gör tillsammans räcker mycket långt för mig och den kan nog tämligen säkert mer än jag, så att säga.

Byte av system blir det med allra största säkerhet inte för mig, jag har nått dit i livet där kurvorna pekar nedåt, dras med muskel- och ledåkommor som sätter skarpa gränser för rörlighet och ork, och det blir inte bättre med tiden, tvärt om. Men jag har mycket roligt med kamerautrustningen och bilderna, det är de som är "livet" för mig och jag tar (än så länge) de smällar kroppsligt som jag åker på när jag "kört över gränsen" och det är inte så sällan. Sådana smällar får man ta för att upprätthålla livskvaliteten, att sätta mig ned och invänta slutet i en fåtölj är jag inte inne på riktigt än ;-)

Redan nu är möjligheterna för "vanligt folk" inom foto långt, långt över vad jag någonsin kunde drömma om när jag en gång i tiden sommarjobbade i fotoaffär och förverkligade drömmen om en systemkamera, det blev Canon redan då, en FP. Det är fantastiskt att få uppleva möjligheterna, få bilderna omedelbart, ha ett färgfotolaboratorium på skrivbordet och få stora bilder på papper bums, med en kvalitet som bara proffs (om ens de) kunde åstadkomma på den tiden. Fantastiskt är egentligen bara förnamnet ;-)

Som jag skrev är jag mycket belåten med min eos7D...

Ja, men då så. 7D är en fantastiskt fin kamera som räcker länge, så det finns ingen anledning att hoppa på något annat även om såklart nyare grejer blir ännu lite förbättrade jämför med det som var state-of-the-art för bara ett år sen.

Uppfattade dig tvärtom att du inte var nöjd och ville byta, men kunde inte för att du hade så mycket investerat och det tycker jag inte är nåt bra resonemang. Sorry, läste väl fel i hastigheten och blev förblindad av biogas-sidospåret som gjorde att jag reagerade utan att kolla så noga.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar