Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Nej, det kommer nog inte hända på en bra stund än, om ens aldrig. Sony har helt enkelt inga kameror som är "verktyg", och de kommer troligen aldrig gå tillbaka till det heller. A850/900 samt A700 kommer nog för evigt vara de mest "seriösa" kameror som Sony någonsin tillverkat.
Med seriös menar jag "med fokuserad inriktning på de behov en arbetande fotograf har, inte på elektroniskt lull-lull, dåliga EVF-sökare med ibland för en sportfotograf fullständigt oacceptabel fördröjning, flera sekunders frysning när man överanstränger kortet osv. T.o.m jag tyckte att det var för mycket "lag" i A55-sökaren, och då är jag knappast en actionfotograf..........................
Du rikserar att få äta upp din hatt Joakim.
"A850/900 samt A700 kommer nog för evigt vara de mest "seriösa" kameror som Sony någonsin tillverkat."
Vilka tidsperspektiv har vi?
Om nu Sony lyclats knåpa ihop de kameror vi pratar om de senaste 3-4åren efter att ha varit verksamma i denna nisch ytterligare något år så är väl det fantastiskt. Om ni menar att kameran ska vara gjort av plåt för att vara ett slitstarkt "verktyg" så kan man ju fråga sig hur man i så fall skulle förhålla sig till mycket starka och välgjorda kamerahus i kompositmaterial av olika slag. Problemet är som vanligt att vi sitter fast mentalt i den sörja som råkar finnas idag.
Den äldsta generation som lever idag har varit med om en så häpnadsväckande resa att det är rent märkligt. De har gått från dynggrep till microelektrinik från gång och hästskjuts till bilar och rymdfarkoster från röksignaler till bärbara telefoner.
Lite bättre fantasi måste vi nog ha om vi ska ha minsta möjlighet att förutspå någon framtid.
Varför skulle Sony misslyckas med att etablera sig där de vill om de bara vill och ser någon poäng med det? Jag vill bara påminna om att det bara handlar om vilja. Miljardärer köper taskigt lönsamma fotbollslag bara för att de vill. Riskkapital finns för att göra precis vad som helst - t.o.m. att avsiktligt ta förluster för att man vill något, så länge man själv eller finansiärerna är beredda att investera i denna vilja. Jag vet inte ens om det i Sonys fall skulle vara någon astronomisk risk heller. Konstigare saker har väl hänt.
Dessutom är hela DSLR-segmentet som en mogen frukt som snart börjar mögla. Det är övermoget och en dead end tekniskt. Faktum är att denna bransch verkligen är mogen för ett paradigmskifte och det är väl ingen tillfällighet att NEX och SLT-kameror dyker upp just nu. Jag tror att vi kommer att få se vilka vägval som bär inom de närmaste två åren. Då kommer åtminstone delar av marknaden att ha tagit helt andra vägar. De funktioner man nu klämt in i digitala systemkameror ställer helt nya krav på tekniska lösningar, för att mer komma till sin rätt. Lösningar med gammal elektromekanisk teknik där huvudbryet till stor del handlar om hur man ska förhålla sig till det faktum att det sitter en spegel i vägen för viljan att exponera massor av ggr per sekund bara som ett litet besvärande exempel. Många undrar kanske varför man införde video i gamla DSLR-hus inna man löst problemet med hur man ska kunna få till en fungerande fäöljande AF även i videoläge (med spegel uppfälld). Hur många andra tekniska problem står vi inför med nuvarande design?
Jag tror faktiskt att de börjar bli lite oroliga över vad Sony faktiskt gör hos Canon och Nikon. Sony är det enda av de stora företagen som verkar aktivt söka efter just nya möjligheter och lösningar. Det är av det skälet jag tror på Sony. Nu är Sony redan inne på sin andra generation av NEX och SLT-modellerna och om det är den vägen branschen till sist kommer att gå i stora delar av systemkamerasegmenten så är det de gamla kameratillverkarna som nu får börja följa John. Ju längre de väntar med att ta sina beslut ju värre kommer deras problem att bli. Som sagt, om några år vet vi men det enda vi vet nu är att DSLR-konceptet inte kommer att gå att pressa speciellt mycket längre än som redan är gjort. Nu behövs helt nya lösningar för att komma vidare förbi en del av de hinder som nu hindrar utvecklingen.
Senast ändrad: