Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, det kommer nog inte hända på en bra stund än, om ens aldrig. Sony har helt enkelt inga kameror som är "verktyg", och de kommer troligen aldrig gå tillbaka till det heller. A850/900 samt A700 kommer nog för evigt vara de mest "seriösa" kameror som Sony någonsin tillverkat.

Med seriös menar jag "med fokuserad inriktning på de behov en arbetande fotograf har, inte på elektroniskt lull-lull, dåliga EVF-sökare med ibland för en sportfotograf fullständigt oacceptabel fördröjning, flera sekunders frysning när man överanstränger kortet osv. T.o.m jag tyckte att det var för mycket "lag" i A55-sökaren, och då är jag knappast en actionfotograf..........................

Du rikserar att få äta upp din hatt Joakim.
"A850/900 samt A700 kommer nog för evigt vara de mest "seriösa" kameror som Sony någonsin tillverkat."

Vilka tidsperspektiv har vi?
Om nu Sony lyclats knåpa ihop de kameror vi pratar om de senaste 3-4åren efter att ha varit verksamma i denna nisch ytterligare något år så är väl det fantastiskt. Om ni menar att kameran ska vara gjort av plåt för att vara ett slitstarkt "verktyg" så kan man ju fråga sig hur man i så fall skulle förhålla sig till mycket starka och välgjorda kamerahus i kompositmaterial av olika slag. Problemet är som vanligt att vi sitter fast mentalt i den sörja som råkar finnas idag.

Den äldsta generation som lever idag har varit med om en så häpnadsväckande resa att det är rent märkligt. De har gått från dynggrep till microelektrinik från gång och hästskjuts till bilar och rymdfarkoster från röksignaler till bärbara telefoner.

Lite bättre fantasi måste vi nog ha om vi ska ha minsta möjlighet att förutspå någon framtid.
Varför skulle Sony misslyckas med att etablera sig där de vill om de bara vill och ser någon poäng med det? Jag vill bara påminna om att det bara handlar om vilja. Miljardärer köper taskigt lönsamma fotbollslag bara för att de vill. Riskkapital finns för att göra precis vad som helst - t.o.m. att avsiktligt ta förluster för att man vill något, så länge man själv eller finansiärerna är beredda att investera i denna vilja. Jag vet inte ens om det i Sonys fall skulle vara någon astronomisk risk heller. Konstigare saker har väl hänt.

Dessutom är hela DSLR-segmentet som en mogen frukt som snart börjar mögla. Det är övermoget och en dead end tekniskt. Faktum är att denna bransch verkligen är mogen för ett paradigmskifte och det är väl ingen tillfällighet att NEX och SLT-kameror dyker upp just nu. Jag tror att vi kommer att få se vilka vägval som bär inom de närmaste två åren. Då kommer åtminstone delar av marknaden att ha tagit helt andra vägar. De funktioner man nu klämt in i digitala systemkameror ställer helt nya krav på tekniska lösningar, för att mer komma till sin rätt. Lösningar med gammal elektromekanisk teknik där huvudbryet till stor del handlar om hur man ska förhålla sig till det faktum att det sitter en spegel i vägen för viljan att exponera massor av ggr per sekund bara som ett litet besvärande exempel. Många undrar kanske varför man införde video i gamla DSLR-hus inna man löst problemet med hur man ska kunna få till en fungerande fäöljande AF även i videoläge (med spegel uppfälld). Hur många andra tekniska problem står vi inför med nuvarande design?

Jag tror faktiskt att de börjar bli lite oroliga över vad Sony faktiskt gör hos Canon och Nikon. Sony är det enda av de stora företagen som verkar aktivt söka efter just nya möjligheter och lösningar. Det är av det skälet jag tror på Sony. Nu är Sony redan inne på sin andra generation av NEX och SLT-modellerna och om det är den vägen branschen till sist kommer att gå i stora delar av systemkamerasegmenten så är det de gamla kameratillverkarna som nu får börja följa John. Ju längre de väntar med att ta sina beslut ju värre kommer deras problem att bli. Som sagt, om några år vet vi men det enda vi vet nu är att DSLR-konceptet inte kommer att gå att pressa speciellt mycket längre än som redan är gjort. Nu behövs helt nya lösningar för att komma vidare förbi en del av de hinder som nu hindrar utvecklingen.
 
Senast ändrad:
Det är fråga om moralisk vs verklig händelse. Minolta kursade tre gånger under 80-90-talet, men räddades i sista stund (med enorma skulder, ingen omsättning, ingen vinst) av nytillförda pengar från en extern investor. Enligt mig är detta en konkurs, enligt lagtexterna är det det inte. ...

Det var en väldigt fri tolkning. Då är det många bolag som kursat genom åren, kanske t o m de stora kameratillverkarna. Någonstans under historien har de säkert behövt kapitaltillskott för att inte tvingas lägga ner.
 
Nej, det kommer nog inte hända på en bra stund än, om ens aldrig. Sony har helt enkelt inga kameror som är "verktyg", och de kommer troligen aldrig gå tillbaka till det heller. A850/900 samt A700 kommer nog för evigt vara de mest "seriösa" kameror som Sony någonsin tillverkat.

Med seriös menar jag "med fokuserad inriktning på de behov en arbetande fotograf har, inte på elektroniskt lull-lull, dåliga EVF-sökare med ibland för en sportfotograf fullständigt oacceptabel fördröjning, flera sekunders frysning när man överanstränger kortet osv. T.o.m jag tyckte att det var för mycket "lag" i A55-sökaren, och då är jag knappast en actionfotograf.

Däremot har de redan tagit ca 10% av Canons marknadsandel (inget av Nikon). -Räknat i antal sålda kroppar då, inklusive NEX. De har dock inte tagit in någonting, om vi tittar på försäljningsvärde i stället. Jämfört med Canon/Nikon minskar Sony stadigt just nu, och har så gjort under snart 1.5år - de säljer färre och färre DSLR-kameror relativt sett marknaden. De sålde en hel drös när de dumpade marknaden med 50%-priser under december månad 2010, men utöver det är det ganska stiltje efter vad man kan utläsa av de rapporter som kommer in.


Och som vi alla vet ligger verken pengarna eller den största marknadsandelen i det övre segmentet....skulle Sony vinna striden i instegs/mellansegmentet ja då kan det gå illa för Canon och Nikon.

Varför skulle det inte gå att bygga en seriös kamera med EVF?? A33/55 är Sonys första modeller med SLT/EVF tekniken så att dom inte är/va perfekta säger inte speciellt mycket.
Jag är övertygad om att Sony kommer att ha seriösa modeller i sin line up som är befriade från lagg och frysning...men som sagt dom är bara inne på första generationen än så länge....för den som inte fotar sport så har faktiskt EVF en hel del fördelar över OVF.

Den mätningen du syftar på säger inte speciellt mycket egentligen då det är först med Nex och A33/55 som Sony har fått fram "DSLR" kameramodeller som säljer bra...alltså kameror som funnits på marknaden max ett år....skulle vara intressant o se siffror från dom rapporterna du refererar till som säger att det är rätt stiltje just nu.
Sony hade ca 12% av DSLR marknaden(Nex inräknat) och på den totala marknaden(DSLR,Nex, komapkt mm) hade dom ca 19% vid senaste årsmätningen(för 2010) och det är en ökning på båda marknadsplanen jämfört med föregående årsmätning...då hade Nex funnits på markande ca 6 månader och A33/55 ca 4-5 månader.
 
Nej, det kommer nog inte hända på en bra stund än, om ens aldrig. Sony har helt enkelt inga kameror som är "verktyg", och de kommer troligen aldrig gå tillbaka till det heller. A850/900 samt A700 kommer nog för evigt vara de mest "seriösa" kameror som Sony någonsin tillverkat.

Med seriös menar jag "med fokuserad inriktning på de behov en arbetande fotograf har, inte på elektroniskt lull-lull, dåliga EVF-sökare med ibland för en sportfotograf fullständigt oacceptabel fördröjning, flera sekunders frysning när man överanstränger kortet osv. T.o.m jag tyckte att det var för mycket "lag" i A55-sökaren, och då är jag knappast en actionfotograf.

Jag är helt säker på att du har fel.
A55 är en billig amatörkamera, vilket ine är något fel. Det är en mycket bra sådan för den målgruppen den är gjord. De andra tillverkarna har också kameror i samma segent till samma målgrupp.

Det betyder emellertid INTE att den sökaren med sina brister ens har ambitionen att konkurrera med optiska sökare för yrkesverksamma fotogrqafer. Däremot är det allra första versionen av en ny teknisk lösning som definitivt kommer att utvecklas. Jag är helt övertygad om att det är stor skillnad på sökaren i den kommande A77 jämfört med A55.

Framtiden är elektroniska sökare. Om några år har alla tillverkarna det istället för det klassiska SLR-konceptet och det kommer att gälla alla kameror i alla segment, även de dyraste sportfotokamerorna från Canon och Nikon.

A55 har varit ett "test", men gjort att Sony har ett försprång på marknaden. Nu kommer generation 2 innan de andra ens har fattat beslut om att inställa sig till tävlingen. Kanske inte räcker till 100% den här gången, men G3 lär vara ikapp och förbi de optiska sökarna.

Hallå, inget kan gå snabbare än ljuset så optisk sökare är alltid snabbare har jag hört som argument. Men nej, totalt sett med tiden från avtryck till bild (=lag) tar en viss tid med spegeluppfällning osv och med en snabb EVF som är snabbare än det kan man få ett ännu mer responsivt system. Dessutom utan skakningar från spegeln, kontinuerlig AF och snabbare seriebildstagning.

Sonys planer är definitivt att även inrikta sig mod den professionella marknaden i framtiden och då måste de komplettera sitt sortiment även med "verktygen" som du talar om.

Nä, att säga att Sony aldrig kommer att göra pro-kameror och att den vägen de slagit in på är misslyckad för att det finns brister i EVF Hos A55 är inte sanningen om framtiden. Jag tror att du har väldigt fel i din gissning om framtiden.


/Mats
 
Ja det blev tjatigt för att jag fick utveckla mitt resonemang ett trettiotal gånger, hade du kopplat från början hade vi inte haft det problemet :) Och huruvida jag pratade om Sony-modeller hade inte jack shit med något att göra då jag inte hade sagt något om det i mitt inlägg, vilket jag hoppas du förstår själv. Men jag är glad att lägga ner ett fullständigt meningslöst sidospår.

Men SLUTA nu.

Gå tillbaka och läs. Så här var det, bara att titta själv.

  1. Du skrev i kommentar till mitt inlägg: Jag håller inte med dig
  2. Jag svarade med en fråga: Vad är det du inte håller med om?
  3. Du påstod att det var min jämförelse mellan Nokia och Canon
  4. (som allts var helt fel, för jag har inte gjort denna, eller ens nämntNokia eller tänkt så)
  5. Jag svarade. Det var fel, du har landat ihop mig med nån annan (vilket du hade gjort)
Här kunde du svarat Sorry, så hade det varit slut, men sätter istället igång det här tjafset som ingen är intresserad av.

Att jag öht. reagerar är för att jag skriver ganska mycket här och även om jag säkert sagt oövertänta saker så vill kuna stå för allt jag säger. Därför reagerar jag när någon lägger felaktiga ord i min mun och sen argumenterar emot det.

OVER AND OUT!

/Mats
 
Det är fråga om moralisk vs verklig händelse. Minolta kursade tre gånger under 80-90-talet, men räddades i sista stund (med enorma skulder, ingen omsättning, ingen vinst) av nytillförda pengar från en extern investor. Enligt mig är detta en konkurs, enligt lagtexterna är det det inte.


Så där kan man väl inte göra? Hitta på egna definitioner som betyder nåt helt annat än det egentligen gör och alla föhåller sig till i en diskussion.

Det är inte alls moraliskt fel, utan precis tvärtom.

Konkurs kan man inte gå i upprepade gånger. Det gör man en gång, sen är det slut. Betyder att företaget kommer på obestånd och inte kan betaka sina skulder, utan likvideras och sedan får borgenärer ta smällen när inte skulder betalas.

Firmor som går i KK och sen återuppstår med sitt varumärke(fast i annan juridisk person) och låtsas som om inget hänt är moraliskt förkastligt och lyckas sällan komma igen för att de har inget förtroende kvar bland leverantörer och kunder. Några försöker då gång på gång och försöker trixa sig förbi lagarna, vilket är moraliskt helt förkastligt.

Däremot, som i fallet med Minolta, att ta in investerare som tror attdet kan finnas framtida lönsamhet och skjuter till ägarkapital så att företaget kan göra rätt för sig och betala alla skulder är absolut inte moraliskt dåligt, precis tvärtom. Att göra det och sedan rekonstruera verksamheten för att kunna bli lönsam igen är ju bara bra. minolta försökte flera gånger, utan riktig framgång. Sits genom samgåendet med Konica och till slut blev de uppköpta av Sony, men de har inte lämnat leverantörer bakom sig som inte fått betalt och stulit deras pengar.

Att hitta på egna språkliga definitioner och kalla det för konkurs när det inte är det kan man faktiskt inte göra. Det är stor skillnad.


/Mats
 
Sonys planer är definitivt att även inrikta sig mod den professionella marknaden i framtiden och då måste de komplettera sitt sortiment även med "verktygen" som du talar om.

Nä, att säga att Sony aldrig kommer att göra pro-kameror och att den vägen de slagit in på är misslyckad för att det finns brister i EVF Hos A55 är inte sanningen om framtiden. Jag tror att du har väldigt fel i din gissning om framtiden.


/Mats

Håller med dig Mats...och det är ganska uppenbart att Sony kommer att göra kameror för den professionella marknaden och som också kommer att motsvara dess krav....Sony skulle aldrig ta fram(det i princip färdiga) 500mm/f4 om dom inte hade ambitionerna att satsa på den professionella marknaden fullt ut.
 
På sätt och vis är jag nog inne på Joakims resonemang. A850/A900/A700 känns enl min privata åsikt mer som "verktyg". Och kanske blir de ett "nostalgiskt" samtalsämne framöver. Typ: "Det var tider det då Sony tillverkade riktiga kameror".

Icke desto mindre kan jag hitta en del saker jag finner vettiga i Sten-Åkes inlägg: Den traditionella DSLR-marknaden är på sätt och viss mättad och det alternativa modeller presenteras.

Jag TROR inte det finns plats för så många traditionella dslr-märken framöver. Däremot är jag långt ifrån säker på att Sony blir den tillverkaren som får stryka på foten i detta altmer smalnande segment. Men det är bara ren spekulation och jag har inget på fötterna som talar för det ena eller andra.

Hursomhelst tror jag att det bästa vi kan göra är att vänta ett tag och se vad A77 verkligen kan prestera.

Jag har varit med så länge så jag minns "Skriet från mörkrummet" när Nikon och Pentax ungefär samtidigt presenterade yrkeskameror med automatik( Nikon F3 och Pentax LX). Därtill var F3 försedd med en liten LCD-display (1981) som dömdes ut av många redan på förhand.

Tiden gick och sedan kom nästa skri när AF introducerades i yrkesmodellerna. Utan autolägen, displayer och AF i kamerorna idag (Ponera att dessa finesser togs bort) skulle det bli ett VRÅL från yrkesfotograferna.

Så varför inte en EVF?

Men misslyckas Sony med A77, d v s att den inte alls når upp till förväntningarna är det nog läge för stor oro hos Sony. Och jag fruktar att då ligger satsningen på nya yrkeskameror( som nu ryktesvis befinner sig i sin linda) i FF-format snart paketerad i en likkista.

Men ssv: jag anser att vi bör invänta A77 och se om det är fågel eller fisk (eller ulv i fårakläder, eller får i ulvakläder).

Sonys ekonomiska förutsättningar vad gäller kameradivisionen kan jag inget om så den debatten kan jag inte deltaga i.

//Lennart
 
Sony har några saker kvar för att kunna bli framgångsrika med ett modellprogram och funktioner, samt service runtomkring.

Den svagaste länken hos Sony är långsamheten i AF, där vad jag förstått att Canon är överlägset. Det behövs för snabba förlopp somt.ex. sport och alla annan typ av action. När det är lugnt och stilla är det inget prolem, AF är exakt och låser rätt, men snabbt går det inte.

Jag har stors svårigheter att fånga t.ex. flygande fågel, lyckas som bäst så här.

Igår försökte jag mig på en av de absolut svåraste motiven att fotografera. 8 st. små svarta hundvalpar som skuttar omkring. Hade A50 med 28-75/2,8SAM. Det är ju helsegt med AF och blev ganska misslyckat.

Bådar gott det som sägs på SAR att "the automatic focusing is insanely fast", skulle verkligen vara välkommet.


/Mats
 
Sony har några saker kvar för att kunna bli framgångsrika med ett modellprogram och funktioner, samt service runtomkring.

Den svagaste länken hos Sony är långsamheten i AF, där vad jag förstått att Canon är överlägset. Det behövs för snabba förlopp somt.ex. sport och alla annan typ av action. När det är lugnt och stilla är det inget prolem, AF är exakt och låser rätt, men snabbt går det inte.

Jag har stors svårigheter att fånga t.ex. flygande fågel, lyckas som bäst så här.

Igår försökte jag mig på en av de absolut svåraste motiven att fotografera. 8 st. små svarta hundvalpar som skuttar omkring. Hade A50 med 28-75/2,8SAM. Det är ju helsegt med AF och blev ganska misslyckat.

Bådar gott det som sägs på SAR att "the automatic focusing is insanely fast", skulle verkligen vara välkommet.


/Mats

Annars Mats får man gilla läget, eller byta till Canon.
 
Annars Mats får man gilla läget, eller byta till Canon.

Exakt!
Förstår att det var menat som en pik, men precis så resonerar jag. Det här är den svagaste länken med Sony och för mitt eget fotograferande så har inte det varit den viktigaste egenskapen, så därför fins det andra saker som jag värderat högre. Fast jag har allvarligt gått i de tankarna vid de fåtal situationer jag haft ett verkligt behov av snabb AF.

Så det är just den egenskapen som skulle få mig att byta eller komplettera, vilket jag inte är alls främmande för att tgöra. Jag är mycket lättrörlig trots allt, men i det stora hela är det nte det viktigaste för mig, men för de som det är det är Canon ett bra val.

Förhoppningen är att A77 kommer att leverera en helt annan nivå än Sony-användare är vana med.


/Mats
 
Den äldsta generation som lever idag har varit med om en så häpnadsväckande resa att det är rent märkligt. De har gått från dynggrep till microelektrinik från gång och hästskjuts till bilar och rymdfarkoster från röksignaler till bärbara telefoner.

Dessutom är hela DSLR-segmentet som en mogen frukt som snart börjar mögla. Det är övermoget och en dead end tekniskt.

Jag tror faktiskt att de börjar bli lite oroliga över vad Sony faktiskt gör hos Canon och Nikon. Sony är det enda av de stora företagen som verkar aktivt söka efter just nya möjligheter och lösningar. Det är av det skälet jag tror på Sony.

Den äldsta generationen skiter nästan totalt i den tekniska utvecklingen, om det inte gagnar resultatet, - det är just det som vi övriga, under 90 års åldern, borde tänka på!

Är den tekniska utvecklingen till användarens bästa eller sponsrar vi inte, egentligen med förbundna ögon och knäck i lurarna, tillverkarnas överlevnad, tänk på det, vi är rent av lurade, eller?

Den äldsta generationen har troligen kvar sina analoga kameror, av kända tyska och japanska märken, de får knappast sämre bilder med dessa "reliker till kameror"!

En analog filmbas (negativ) kan förvaras i flera hundra år (sval temp, relativt mörkt, enkelt alltså hos alla, även amatörfotografer!), den digitala filen vet vi inte mycket om, ännu, tillverkarna ger bara 2 år på en HD, 10 år på ett USB minne, den digitala världen styrs av överoptimistiska tekniknördar, - kanske dags att börja tänka efter, - Riksarkiven i alla länder har redan gjort det, - de släpper inte sitt analoga material!

Vad gör Sony faktiskt hos Canon och Nikon, det undrar jag också, ha-ha?

Sony har en mycket lång erfarenhet av elektronik och spelkonsoler, därav deras intresse att fina nya vägar inom fototekniken, - men inte fasen ger det solklart bättre kameror eller bättre bilder!
Nu har några kameratillverkare implementerat en funktion, bilderna skall efterlikna de Halda kamerorna ger, - är det utveckling?
 
Den äldsta generationen skiter nästan totalt i den tekniska utvecklingen, om det inte gagnar resultatet, - det är just det som vi övriga, under 90 års åldern, borde tänka på!

Är den tekniska utvecklingen till användarens bästa eller sponsrar vi inte, egentligen med förbundna ögon och knäck i lurarna, tillverkarnas överlevnad, tänk på det, vi är rent av lurade, eller?

Den äldsta generationen har troligen kvar sina analoga kameror, av kända tyska och japanska märken, de får knappast sämre bilder med dessa "reliker till kameror"!

En analog filmbas (negativ) kan förvaras i flera hundra år (sval temp, relativt mörkt, enkelt alltså hos alla, även amatörfotografer!), den digitala filen vet vi inte mycket om, ännu, tillverkarna ger bara 2 år på en HD, 10 år på ett USB minne, den digitala världen styrs av överoptimistiska tekniknördar, - kanske dags att börja tänka efter, - Riksarkiven i alla länder har redan gjort det, - de släpper inte sitt analoga material!

Vad gör Sony faktiskt hos Canon och Nikon, det undrar jag också, ha-ha?

Sony har en mycket lång erfarenhet av elektronik och spelkonsoler, därav deras intresse att fina nya vägar inom fototekniken, - men inte fasen ger det solklart bättre kameror eller bättre bilder!
Nu har några kameratillverkare implementerat en funktion, bilderna skall efterlikna de Halda kamerorna ger, - är det utveckling?


Dom gör det verken Canon eller Nikon har gör...våga gå ett steg längre för att utvecklingen skall gå framåt och i slutändan resulterar det förhoppningsvis i bättre kameror för oss användare......vad har Canon och Nikon gjort....stått o stampat på samma ställe år in och år ut utan att komma med något direkt nytt i tekniska lösningar eller funktioner utan erbjuder år efter år samma gamla skåpmat.

Ja det må ses som en simpel grej och onödig funktion för många men denna struntsak till utveckling glädjer säkert många som inte vill hålla på att efterbehandla sina bilder för att uppnå en viss stil på bildern.
 
Den äldsta generationen har troligen kvar sina analoga kameror, av kända tyska och japanska märken, de får knappast sämre bilder med dessa "reliker till kameror"!

Där har du helt fel. Den tekniska kvaliten på bilderna i dagens tom.enkalste digitala system-kameror är vida överlägsen filmtekniken. Plocka fram vilken färgfilm du vill med säg ISO 6400 och jämför ;-) Ok, drastiskt exempel, men det går att enkelt ta bilder nuförtiden som inte var möjligt för 20 år sen... Plus all funktionalitet med autofokus, bättre - äsch typ bättre allt plus det mycket bättre, snabbare enklare och billigare arbetsflödet.

Däremot är det problem med arkiveringen. Ser det även privat då jag har hur mycket gigabyte med bilder som helst utan riktigt bra ordning, medan när vi städade ur garaget hittade en stor låda med pappersbilder med hundratals bilder 10-20 år gamla som verkligen är en skatt!

Nä, dags att skapa lite ordning och göra bra kopior.

När jag får tid... :)


/Mats
 
Jag håller med om att det är svårt att veta var vi kommer att vara i framtiden. Sannolikt kommer elektroniken mer och mer ersätta mekaniken och en mycket mer högupplöst EVF med snabbare uppdatering kommer nog knapra in på optiska sökare t ex. Detta innebär dock inte att det blir just Sony som till slut vinner på detta. Att vara först innebär inte nödvändigtvis att man blir störst. När tekniken blir mogen för en större andel fotografer kan Nikon eller Canon eller någon annan bli dominant. Kom ihåg att Minolta var först med billig och praktisk AF i ESR kameror men tappade snabbt greppet om marknaden.
 
I framtiden kommer de flesta kameror ha elektroniska sökare, särskilt proffsmodellerna.
 
I framtiden kommer de flesta kameror ha elektroniska sökare, särskilt proffsmodellerna.

Absolut! Möjligen snarare ALLA systemkameror.
Det är den stora grejen och vi ska nog inte underskatta betydelsen av det försprång som Sony skaffat sig nu. Om de lyckas kapitalisera på det fullt ut kan det skaka om hela den här marknaden rejält.

Tror dock ingen annan tillverkare tar efter SLT-tekniken. Istället blir det spegellösa kameror med en annan teknisk lösning för AF, men optiska sökare lär definitivt bli standard väldigt snart.


/Mats
 
Absolut! Möjligen snarare ALLA systemkameror.
Det är den stora grejen och vi ska nog inte underskatta betydelsen av det försprång som Sony skaffat sig nu. Om de lyckas kapitalisera på det fullt ut kan det skaka om hela den här marknaden rejält.

Tror dock ingen annan tillverkare tar efter SLT-tekniken. Istället blir det spegellösa kameror med en annan teknisk lösning för AF, men optiska sökare lär definitivt bli standard väldigt snart.


/Mats

All elektronik, i sökare, i kamerafunktion, i slutare, medför miskad storlek och vikt på alla kameror, det är bra, visst!
.....men den optiska sökaren är ju redan en gammalt standard, du skrev snart Mats, jag har det även på en A-SLR, från 60-talet, mässingsmekanik och spegel av glas, där låg vikt och storlek på de tidigaste A-SLR.

Vad som kommer:

Bara en slutarhastighet, snabbast möjliga, samt endast en liten bländare, ca. 16, endast högsta möjliga ISO på bildsensorn, inga andra altrnativ, då bruset ändå är minimalt, - så blir det i de kommande kamerakonstruktionerna i framtiden!

Ändring av skärpedjup och allt övrigt i exponeringen, görs i efterbehandlingen, i ett bildprogram, som jag då har färdigt till försäljning, mer kan jag inte berätta, patentet ligger nästan färdigt .....
 
All elektronik, i sökare, i kamerafunktion, i slutare, medför miskad storlek och vikt på alla kameror, det är bra, visst!
.....men den optiska sökaren är ju redan en gammalt standard, du skrev snart Mats, jag har det även på en A-SLR, från 60-talet, mässingsmekanik och spegel av glas, där låg vikt och storlek på de tidigaste A-SLR.

Vad som kommer:

Bara en slutarhastighet, snabbast möjliga, samt endast en liten bländare, ca. 16, endast högsta möjliga ISO på bildsensorn, inga andra altrnativ, då bruset ändå är minimalt, - så blir det i de kommande kamerakonstruktionerna i framtiden!

Ändring av skärpedjup och allt övrigt i exponeringen, görs i efterbehandlingen, i ett bildprogram, som jag då har färdigt till försäljning, mer kan jag inte berätta, patentet ligger nästan färdigt .....

Hehe, menade att elektroniska sökare blir standard snart, men jag bjuder på den grodan :).

Annat är ditt scenario faktiskt ganska realistiskt. Om utvecklingen går ännu starkare framåt kan vi nog få se den typen av kameror. Dock finns det svårbemästrade optiska problem som inte kan lösas med elektronik, det går inte att få hög optisk skärpa på framförallt långa avstånd och det räcker inte med elektronisk croppning, utan kräver stora glaselement och där går utvecklingen inte lika snabbt, så din utopi dröjer nog en del av det skälet.

Angående patent så blir det nog knepigt då det inte är så stor uppfinnigshöjd på det. Snarare äe det en vision och naturlig utveckling, men ingen ny teknisk (patenterbar) lösning, bara annat utnyttjande av tekniken.


/Mats
 
På sätt och vis är jag nog inne på Joakims resonemang. A850/A900/A700 känns enl min privata åsikt mer som "verktyg". Och kanske blir de ett "nostalgiskt" samtalsämne framöver. Typ: "Det var tider det då Sony tillverkade riktiga kameror".

Icke desto mindre kan jag hitta en del saker jag finner vettiga i Sten-Åkes inlägg: Den traditionella DSLR-marknaden är på sätt och viss mättad och det alternativa modeller presenteras.

Jag TROR inte det finns plats för så många traditionella dslr-märken framöver. Däremot är jag långt ifrån säker på att Sony blir den tillverkaren som får stryka på foten i detta altmer smalnande segment. Men det är bara ren spekulation och jag har inget på fötterna som talar för det ena eller andra.

Hursomhelst tror jag att det bästa vi kan göra är att vänta ett tag och se vad A77 verkligen kan prestera.

Jag har varit med så länge så jag minns "Skriet från mörkrummet" när Nikon och Pentax ungefär samtidigt presenterade yrkeskameror med automatik( Nikon F3 och Pentax LX). Därtill var F3 försedd med en liten LCD-display (1981) som dömdes ut av många redan på förhand.

Tiden gick och sedan kom nästa skri när AF introducerades i yrkesmodellerna. Utan autolägen, displayer och AF i kamerorna idag (Ponera att dessa finesser togs bort) skulle det bli ett VRÅL från yrkesfotograferna.

Så varför inte en EVF?

Men misslyckas Sony med A77, d v s att den inte alls når upp till förväntningarna är det nog läge för stor oro hos Sony. Och jag fruktar att då ligger satsningen på nya yrkeskameror( som nu ryktesvis befinner sig i sin linda) i FF-format snart paketerad i en likkista.

Men ssv: jag anser att vi bör invänta A77 och se om det är fågel eller fisk (eller ulv i fårakläder, eller får i ulvakläder).

Sonys ekonomiska förutsättningar vad gäller kameradivisionen kan jag inget om så den debatten kan jag inte deltaga i.

//Lennart

Ja det blir en aning otäkt vad A77 kommer att prestera, A33/55 var en helt ny typ av kameror, med normalsensor som är en form av starndad i dag bland DSLR-modeller, även om några andra var före så har dom mindre sensorer. måste liksom relatera till Canons olika släpp där 20d var en fullträff för sin tidsepok, vad tusan hände sedan, 30D var inge bättre 20D, några magra nyheter var det väl men inte mycket att yvas över, 40D var ingen chock heller även om isoprestandan fick ett fint lyft, jättemärkligt att 40d inte fick högupplöst monitor som samtida D300 ock A700 fick, skuggupplättning var Canon dåliga på, som Sony och Nikon var desto bättre på, vad körde canon för race här igentlingen.

50D kom in väldligt snabbt, vaknade Canon upp hur sin koma eller vad hände, Canonfolket väntade på något bättre, Risedal testade så in i bomben mellan 40D ock 50D men fann inte många förbättringar. en jäkla frustration drabbade många Canonägare visserligen plockade Canon in flera pixlar men Risedal kunde inte finna många fördelar för det .

Ett världsledande företag som Canon hade slumrat in, 20D lovade så himla gott för framtida modeller men vad släppte dom igentligen. Under dessa promisser så är kraven på Sony lite väl tuffa, A55 är allra första generation av en ny typ av kamera och vi vill se så himla snabba förbättringar som inte Canon levde upp till. vem vill lämna in en pentax eller Sony för kalibrering 4 till 6ggr för att till slut komma till rätta med AF-problem, som drabbade Mk2:an och 7D.

Och att gummit släpper på Nikonkameror så många blir tokiga av krångel för att rätta till dom problemen, det näms inte på svenska testsajter. Nu måste Sony lyckas med sin andra generation av EVF:er annars är dom åt skogen. Att superduperkameran 7D har ett års inträning av AF-sysytemet för att förstå det till fulle är tydlingen lite märkvärdigt så toleransen mot den modellen är otroligt hög.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.