Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Gjorde jag inte alls.
Du har nog blandat ihop mig med någon annan.


/Mats

Nej du har rätt i att det inte var du som sa det ursprungligen, men händelseförloppet såg ut som följer:

Sen ska man inte vara för säker hos Canon heller. Inga företag växer upp till himlen. Strategiska felval kan vara ödesdigra för företag. Kolla bara hur det ser ut för Nokia nu. Kolla hur det gick för Monark Crescent som inte "brydde" sig om "Mountainbike-flugan" när det begav sig, Facits gamla elektromekaniska räknemaskiner när digitala räknare kom ut på marknaden, för att inte tala om vad som hände den schweiziska mekaniska klockindustrin när även klockor blev digitala.

Var på jag skrev:

Mycket vettig poäng! Sen tror jag väl iofs inte Canon faller riktigt lika fort eller djupt som Nokia gjorde. Dels gör de bättre prylar än Nokia någonsin gjorde och dels har så många människor så mycket pengar investerade i deras utrustning. Men likväl otroligt vettig poäng.

Var på du citerade mitt svar och skrev följande:

Det finns hur många exempel som helst med dramatiska skiften bland producenter i samband med tekniksskiften i alla möjliga branscher.

De som köper Canon i framtiden kanske är samma personer som idag sitter med en Grundig-tv istället för en Sony Bravia....

Eller så är Canon medvetna om hotet och snabbfotade så att de kommer med nästa tekniksprång och hittar¨på något nytt.

På sikt måste det bli så, men trögheten är stor. Även om Sonys A77 blir succë och en fantastisk kamera till lågt pris kommer det nog ändå att säljas 5-10 gånger fler Canon 550D eller 600D.



/Mats

Så det är väl inte helt konstigt att jag tolkade det som att du inte höll med mig i vad jag sa? :)
 
Nej du har rätt i att det inte var du som sa det ursprungligen, men händelseförloppet såg ut som följer:



Var på jag skrev:



Var på du citerade mitt svar och skrev följande:



Så det är väl inte helt konstigt att jag tolkade det som att du inte höll med mig i vad jag sa? :)

Ja, ok då, till en liten viss del så har rätt. Tenderar att bli en storm i vattenglas och onödigt tjafsigt.

Jag tror absolut inte att Canon kommer att försvinna eller marginaliseras. De har en oerhört stark ställning och kommer nog att vidta åtgärder för att behålla sin ställning och återta initiativet.

Däremot kan inget företag slå sig till ro och leva på gamla framgångar och meriter, även om det för kameror finns en faktor att de som investerat i tillbehör, objektiv och annat för ett system blir ganska låst till det märket.

Sony har från att ha varit en liten spelare efter köpet av Minolta varit väldigt innovativa och först på senare tid börjat bli en allvarlik konkurrent till Nikon och Canon, samtidigt som Canon inte varit så nydanande på sista tiden.

Med de kommande modellerna från Sony och starka marknadsföringsåtgärder i samband med det tror jag att de kommer att öka sina marknadsandelar rejält och detta såklart på bekostnad av Canon och Nikon.

Men att det skulle bli någon stor omsvängning så att Canon marginaliseras kommer inte att hända, bl.a. av de skäl som du nämner, men också för att Canon kommer nog - och måste - med egna revolutionerande kameror och sensorer.

Så när man läser ihop alla citerade inlägg som du tog fram är vióg inte alls speciellt oense. Du skriver att du inte håller med mig, men i det som står gör du ju visst det.



/Mats
 
Eftersläpningar och upplösning är två exempel på saker som kan förbättras.
En ersättare till A33/55 lär dröja men visst EVF kommer blir bättre och bättre med tiden så när väl en ersättren kommer till A33/55 så är säkerligen EVF:en också förbättrad....men som sagt det lär dröja innan en sådan kommer då A33/55 inte funnits speciellt länge på marknaden.

Javisst, lika bra att vänta några år, tills A79 dyker upp med en klart förbättrad EVF, samt med en strålande seriebildstagning, det pratas om 150 bilder/sek., även med inbyggd GPS med markering var andra fotografer bor, med just en eller flera Sony SLT.

Sony har verkligen, på bara några år, alltsedan köpet av kameradiv. Minolta-Konica, tagit sig upp på en mycket hög nivå, som ingen trodde från början!
Nä, inte kan en elektronikgigant fixa pro systemkameror, de har ju ingen lång erfaren, lät det över hela världen, alla var mer eller mindre negativa.
Men bakom kameradiv. hos Sony lär det finnas Minolta-Konica tidigare anställda, enligt ryckten, troligen därför en sådan full fart framåt i den tekniska utvecklingen, att Sony även är en gigant inom DVD gör knappast det hela sämre ....
 
Ja, ok då, till en liten viss del så har rätt. Tenderar att bli en storm i vattenglas och onödigt tjafsigt.

Jag tror absolut inte att Canon kommer att försvinna eller marginaliseras. De har en oerhört stark ställning och kommer nog att vidta åtgärder för att behålla sin ställning och återta initiativet.

Däremot kan inget företag slå sig till ro och leva på gamla framgångar och meriter, även om det för kameror finns en faktor att de som investerat i tillbehör, objektiv och annat för ett system blir ganska låst till det märket.

Sony har från att ha varit en liten spelare efter köpet av Minolta varit väldigt innovativa och först på senare tid börjat bli en allvarlik konkurrent till Nikon och Canon, samtidigt som Canon inte varit så nydanande på sista tiden.

Med de kommande modellerna från Sony och starka marknadsföringsåtgärder i samband med det tror jag att de kommer att öka sina marknadsandelar rejält och detta såklart på bekostnad av Canon och Nikon.

Men att det skulle bli någon stor omsvängning så att Canon marginaliseras kommer inte att hända, bl.a. av de skäl som du nämner, men också för att Canon kommer nog - och måste - med egna revolutionerande kameror och sensorer.

Så när man läser ihop alla citerade inlägg som du tog fram är vióg inte alls speciellt oense. Du skriver att du inte håller med mig, men i det som står gör du ju visst det.



/Mats

Har inte sagt ett ord om Sony i sammanhanget så det vet jag inte riktigt varför du tar upp :) Och det jag inte höll med om var alltså det jag utläste i samband med att du citerade mitt inlägg så.
 
Javisst, lika bra att vänta några år, tills A79 dyker upp med en klart förbättrad EVF, samt med en strålande seriebildstagning, det pratas om 150 bilder/sek., även med inbyggd GPS med markering var andra fotografer bor, med just en eller flera Sony SLT.

Sony har verkligen, på bara några år, alltsedan köpet av kameradiv. Minolta-Konica, tagit sig upp på en mycket hög nivå, som ingen trodde från början!
Nä, inte kan en elektronikgigant fixa pro systemkameror, de har ju ingen lång erfaren, lät det över hela världen, alla var mer eller mindre negativa.
Men bakom kameradiv. hos Sony lär det finnas Minolta-Konica tidigare anställda, enligt ryckten, troligen därför en sådan full fart framåt i den tekniska utvecklingen, att Sony även är en gigant inom DVD gör knappast det hela sämre ....

Hade visst fel ang A33an och kanske även ang A55 :) dock så tror jag inte den nyligen släppta A35an är någon förbättring över A33 när det gäller eftersläpningar och upplösningen i EVF:en.

Tror inte Sonys snabba utveckling beror speciellt mycket på Konica-Minoltas tidigare anställda...tvärt om så tror jag dom har väldigt lite med det att göra.
 
Hur många tror att Sony köper upp kameradiv. vid både Canon och Nikon, om säg 5 år?

Gå tillbaka, till denna tråd, alltså år 2016, det var här på Fotosidan det kom fram först i diskussionerna!
 
Har inte sagt ett ord om Sony i sammanhanget så det vet jag inte riktigt varför du tar upp :) Och det jag inte höll med om var alltså det jag utläste i samband med att du citerade mitt inlägg så.

Otroligt vad tjafsigt det blir.
Det är f.ö. ganska naturligt att prata om Sony här eftersom det är forumet om just Sony-kameror i en tråd om en Sony-modell (som iofs inte finns), så jag vet inte varför du inte säger ett ord om Sony ...

och då sa du... och jag svarade xxx, varpå du tyckte att jag tolkade det som att du uppfattade det som om du menade att jag hade skrivit si och så, fast det var egentligen nån annan, men i sammanhanget verkade det som om det var det du menade och skulle ha kunnat sagt om ...

Vi lägger ner det här sidospåret nu. Ok?


/Mats
 
Hur många tror att Sony köper upp kameradiv. vid både Canon och Nikon, om säg 5 år?

Gå tillbaka, till denna tråd, alltså år 2016, det var här på Fotosidan det kom fram först i diskussionerna!

Jag tror inte alls det.
Håller f.ö. med Pet angående att det främst inte är Minolta-ingenjörernas förtjänst med Sonys framgångar eller innovationer. Visst finns många duktiga personer på Sony nu fortfarande som kom tillsammans med Konica-Minolta, men de har blivit Sony-fierade.

Sony köpte Konica-Minoltas kameradivision för att få en riktigt bra start, men sedan vill de nog utveckla det vidare på Sony-vis.

Minolta har länge byggt väldigt bra kameror och varit innovativa, men de har trots detta inte lyckats affärsmässigt eller att attrahera den profesionella marknaden. Samgåendet med Konica var en desperat åtgärd som inte heller lyckades. Konica-Minolta var inget

Sony har alla möjligheter att vidareutveckla konceptet och lyckas med det.

Sony har verkligen, på bara några år, alltsedan köpet av kameradiv. Minolta-Konica, tagit sig upp på en mycket hög nivå, som ingen trodde från början!

Ingen som trodde att Sony skulle lyckas?
De själva gjorde det och väldigt många med Minolta-kameror var också helt övertygade.
Redan i pressreleasen vid sa det att de siktade på att nå 25 procent av marknaden inom 5 år. Det har nu precis gått 5 år och det är nästan att de lyckats och med de nya modellerna kan de mycket väl snart vara där.

Sony är ett företag med en speciell "själ". det finns en väldigt stark företagskultur och vinnarinstinkt, ganska likt Microsoft och Google m.fl.. De har som målsättning att bara ge sig in i segment där de kan bli ledande eller topp två. Och det gör man inte genom uppköp av konkurrenter. De köper in sig i teknologi för att få en start och sedan konkurrerar sunt.

Gissar att de internt siktar på 50% av marknaden efter 10 år, dvs 2016.


/Mats
 
Ingen som trodde att Sony skulle lyckas?
De själva gjorde det och väldigt många med Minolta-kameror var också helt övertygade.
Redan i pressreleasen vid sa det att de siktade på att nå 25 procent av marknaden inom 5 år. Det har nu precis gått 5 år och det är nästan att de lyckats och med de nya modellerna kan de mycket väl snart vara där.

Sony är ett företag med en speciell "själ". det finns en väldigt stark företagskultur och vinnarinstinkt, ganska likt Microsoft och Google m.fl.. De har som målsättning att bara ge sig in i segment där de kan bli ledande eller topp två. Och det gör man inte genom uppköp av konkurrenter. De köper in sig i teknologi för att få en start och sedan konkurrerar sunt.

Gissar att de internt siktar på 50% av marknaden efter 10 år, dvs 2016.


/Mats


Nja det krävs väldigt mycket för att dom skall komma upp i 25% av marknaden för det är som sagt en bra bit dit upp med tanke på att dom i dagsläget ligger på ca 12%.

Några 50% av marknaden inom 10år tror jag inte på....skulle vara en smått otrolig bedrift om dom lyckades med det.
 
Nja det krävs väldigt mycket för att dom skall komma upp i 25% av marknaden för det är som sagt en bra bit dit upp med tanke på att dom i dagsläget ligger på ca 12%.

Några 50% av marknaden inom 10år tror jag inte på....skulle vara en smått otrolig bedrift om dom lyckades med det.

Visst, det är ett stort kliv att fördubbla sin marknadsandel.
I absoluta tal inklusive befintliga system är det omöjligt, men nyförsäljning kan det mycket väl vara så om ett halvår.

50% är en utopi, men man måste ju sikta mot stjärnorna...


/Mats
 
Hur många tror att Sony köper upp kameradiv. vid både Canon och Nikon, om säg 5 år?

Gå tillbaka, till denna tråd, alltså år 2016, det var här på Fotosidan det kom fram först i diskussionerna!
Bedömer för min del att sannolikheten för detta är noll %. Sony lär knappast vara intresserat av att expandera i riktning 'traditionella systemkameror'. Som de sa redan i samband med att de introducerade A700:an - "We have a few ideas about the future development of digital system cameras."

Jag anser att Sonys intresse för att köpa någon annan systemkameratillverkare sjönk till noll i samma ögonblick som de hade köpt Minoltas kameraavdelning från Konica Minolta (vilket i och för sig var synnerligen smart gjort, av ett antal skäl).

Innan Sony köpte Minolta hade de f.ö. planer på att köpa Nikon. De kom ju då fram till att detta inte skulle vara en så bra idé, också av ett antal olika skäl. Skälen mot ett köp då torde vara desamma idag (och förmodligen ännu fler och ännu starkare), så varför skulle de vilja köpa Nikon (och/eller Canon) om fem år?


Isn't going to happen! Och det var DETTA som ni läste här först ... :)
 
Nej, det kommer nog inte hända på en bra stund än, om ens aldrig. Sony har helt enkelt inga kameror som är "verktyg", och de kommer troligen aldrig gå tillbaka till det heller. A850/900 samt A700 kommer nog för evigt vara de mest "seriösa" kameror som Sony någonsin tillverkat.

Med seriös menar jag "med fokuserad inriktning på de behov en arbetande fotograf har, inte på elektroniskt lull-lull, dåliga EVF-sökare med ibland för en sportfotograf fullständigt oacceptabel fördröjning, flera sekunders frysning när man överanstränger kortet osv. T.o.m jag tyckte att det var för mycket "lag" i A55-sökaren, och då är jag knappast en actionfotograf.

Däremot har de redan tagit ca 10% av Canons marknadsandel (inget av Nikon). -Räknat i antal sålda kroppar då, inklusive NEX. De har dock inte tagit in någonting, om vi tittar på försäljningsvärde i stället. Jämfört med Canon/Nikon minskar Sony stadigt just nu, och har så gjort under snart 1.5år - de säljer färre och färre DSLR-kameror relativt sett marknaden. De sålde en hel drös när de dumpade marknaden med 50%-priser under december månad 2010, men utöver det är det ganska stiltje efter vad man kan utläsa av de rapporter som kommer in.
.........

Att de skulle "köpa Nikon" är tredjehandsrykten, och dessutom väldigt suspekta sådana... De hade ett intresse av Nikon, men jag tror knappast att Mitsubishi skulle släppa Nikon Corp. (omsättning 48miljarder SEK, god vinst) till ett enskilt bolag (Sony Imaging) som då omsatte [väldigt lite], tjänade noll kr och hade massiva låneförluster efter Minolta.

Det säljs väldigt sällan kärnverksamheter mellan de stora japanska bankerna, om det inte handlar om företag som har som vana att gå in konkurs med jämna mellanrum (Minolta).
 
Jag tror inte alls det.
Håller f.ö. med Pet angående att det främst inte är Minolta-ingenjörernas förtjänst med Sonys framgångar eller innovationer. Visst finns många duktiga personer på Sony nu fortfarande som kom tillsammans med Konica-Minolta, men de har blivit Sony-fierade.

Sony köpte Konica-Minoltas kameradivision för att få en riktigt bra start, men sedan vill de nog utveckla det vidare på Sony-vis.

Minolta har länge byggt väldigt bra kameror och varit innovativa, men de har trots detta inte lyckats affärsmässigt eller att attrahera den profesionella marknaden. Samgåendet med Konica var en desperat åtgärd som inte heller lyckades. Konica-Minolta var inget

Sony har alla möjligheter att vidareutveckla konceptet och lyckas med det.



Ingen som trodde att Sony skulle lyckas?
De själva gjorde det och väldigt många med Minolta-kameror var också helt övertygade.
Redan i pressreleasen vid sa det att de siktade på att nå 25 procent av marknaden inom 5 år. Det har nu precis gått 5 år och det är nästan att de lyckats och med de nya modellerna kan de mycket väl snart vara där.

Sony är ett företag med en speciell "själ". det finns en väldigt stark företagskultur och vinnarinstinkt, ganska likt Microsoft och Google m.fl.. De har som målsättning att bara ge sig in i segment där de kan bli ledande eller topp två. Och det gör man inte genom uppköp av konkurrenter. De köper in sig i teknologi för att få en start och sedan konkurrerar sunt.

Gissar att de internt siktar på 50% av marknaden efter 10 år, dvs 2016.


/Mats

Enligt tidigare inlägg, vid tidpunkten när Konica-Minolta slängde in handduken, när det var exakt, är ju i nuläget ändå ointressant, men det var inte speciellt länge sedan, - nästan alla på FS Forum, med få undantag, var skeptiska till att Sony skulle lyckas på den redan utstakade SLR-stigen, så var det, gå tillbaka och kolla!

Många Minolta fans sålde sina prylar, för de trodde att några nya objektiv knappast skulle komma från en elektroniktillverkare, med en mycket liten erfarenhet av SLR-system, analogt eller digitalt!
Inom DVD-film sektorn var visserligen Sony redan då stora, men med Zeiss optik på pro filmkamerorna, detta betydde inte alls att de också skulle bli något att räkna med inom SLR-system, faktiskt.

Konica-Minolta var sena in i D-SLR världen, troligen orsakad av långa tester av sin banbrytande AS i kamerahuset, ibland kan en ide´ bli så försenad till produktion, att tåget har gått ......!

Jag är bara glad över, att Sony har lyckats, min A900 kan inte ha blivit bättre, många jämför den med 60-talets Pentax Spotmatic, alltså inga extra onödiga pling-pling, bara just det man behöver, till toppkvalitet.
 
---
Med seriös menar jag "med fokuserad inriktning på de behov en arbetande fotograf har, inte på elektroniskt lull-lull, dåliga EVF-sökare med ibland för en sportfotograf fullständigt oacceptabel fördröjning, flera sekunders frysning när man överanstränger kortet osv. T.o.m jag tyckte att det var för mycket "lag" i A55-sökaren, och då är jag knappast en actionfotograf.
---
Då får jag väl saxa en rad från SAR:

"The new OLED viewfinder {in A77} is a huge step forward compared to the A55 viewfinder. There are “almost” no jerk’s when moving the camera fast."
 
---
Det säljs väldigt sällan kärnverksamheter mellan de stora japanska bankerna, om det inte handlar om företag som har som vana att gå in konkurs med jämna mellanrum (Minolta).
"... har som vana att gå i konkurs med jämna mellanrum"?
Vid vilka tillfällen skulle detta ha varit?

Minolta har väl inte gått i konkurs ens en endaste gång, väl?
 
Enligt tidigare inlägg, vid tidpunkten när Konica-Minolta slängde in handduken, när det var exakt, är ju i nuläget ändå ointressant, men det var inte speciellt länge sedan, - nästan alla på FS Forum, med få undantag, var skeptiska till att Sony skulle lyckas på den redan utstakade SLR-stigen, så var det, gå tillbaka och kolla!

Många Minolta fans sålde sina prylar, för de trodde att några nya objektiv knappast skulle komma från en elektroniktillverkare, med en mycket liten erfarenhet av SLR-system, analogt eller digitalt!
Inom DVD-film sektorn var visserligen Sony redan då stora, men med Zeiss optik på pro filmkamerorna, detta betydde inte alls att de också skulle bli något att räkna med inom SLR-system, faktiskt.

Konica-Minolta var sena in i D-SLR världen, troligen orsakad av långa tester av sin banbrytande AS i kamerahuset, ibland kan en ide´ bli så försenad till produktion, att tåget har gått ......!

Jag är bara glad över, att Sony har lyckats, min A900 kan inte ha blivit bättre, många jämför den med 60-talets Pentax Spotmatic, alltså inga extra onödiga pling-pling, bara just det man behöver, till toppkvalitet.

K&M slängde aldrig in någon handduk, de blev uppköpta. Och tvärtom, de flesta jublade när Sony tog över. Att folk sålde sina gamla Minoltaobjektiv berodde nog mer på att Minolta ansågs sena med DSLR kameror (fast de egentligen var först av alla). Idag är det nästan omöjligt att göra några riktiga fynd på objektivsidan, marknaden dammsugs på 80-tals klenoder som 85/1,4 och gamla 50 resp 100/2,8 Makron. För att inte tala om de vita gluggarna (som Minolta också var först med) från 80-talet som betingar sagolika priser än idag. Men så funkar alla AF (som Minolta introducerade före alla andra) objektiv ända fram till Sony A900 också.
 
Det är fråga om moralisk vs verklig händelse. Minolta kursade tre gånger under 80-90-talet, men räddades i sista stund (med enorma skulder, ingen omsättning, ingen vinst) av nytillförda pengar från en extern investor. Enligt mig är detta en konkurs, enligt lagtexterna är det det inte.

Vad det gäller K&M så så har historien förskönats mer än bara lite av alla Sony-fantaster.... Verkligheten är den att kameradivisionen hade dålig omsättning, gick back OCH hade en väldigt stark negativ likviditet (de var så skuldsatta att deras bank gav upp försöken att rädda verksamheten). När sedan Sony's huvudägare köpte upp K&M's huvudägare medföljde K&M's kameradivision "på köpet", och Sony's kameradivision fick då valet av sin dåvarande ägare att "ta det, eller så lägger vi helt enkelt ner det och sparkar alla anställda".

Googlar du t.ex "Sony corporate aquisitions" finns inte K&M med på den listan. De finns heller inte med i Sony Imagings corp. history.

Beroende på hur man läser delposterna i affären så kan man till och med (med större trolighet) kunna argumentera för att Konica Minolta's bank betalade Sonys ägare för att bli av med kameradivisionen, inklusive deras skulder.
 
Otroligt vad tjafsigt det blir.
Det är f.ö. ganska naturligt att prata om Sony här eftersom det är forumet om just Sony-kameror i en tråd om en Sony-modell (som iofs inte finns), så jag vet inte varför du inte säger ett ord om Sony ...

och då sa du... och jag svarade xxx, varpå du tyckte att jag tolkade det som att du uppfattade det som om du menade att jag hade skrivit si och så, fast det var egentligen nån annan, men i sammanhanget verkade det som om det var det du menade och skulle ha kunnat sagt om ...

Vi lägger ner det här sidospåret nu. Ok?


/Mats

Ja det blev tjatigt för att jag fick utveckla mitt resonemang ett trettiotal gånger, hade du kopplat från början hade vi inte haft det problemet :) Och huruvida jag pratade om Sony-modeller hade inte jack shit med något att göra då jag inte hade sagt något om det i mitt inlägg, vilket jag hoppas du förstår själv. Men jag är glad att lägga ner ett fullständigt meningslöst sidospår.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.