Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Åsa-Nisse land alltså den var rätt hård kan ju t.o.m. en f.d. stockholmare som jag tycka.

.

Som f d söderkis är jag väl glad att ha större närhet till Åsa-Nisse än vad Mats Lillnor har. Han har ju kungen på närmare håll. Den gode John Elfström spelade sin rollfigur med glimten i ögat. Vem av dem är idag den verklige buskiskungen?

Nej, jag skiter i vad kameraskrällena heter och vad kidsen eventuellt föredrar. Säger som den lille gossen som svor och blev hotad av sin lärarinnan att han kommer att få svarta vingar som ängel när han kilar vidare:
- Ger jag väl fan i, bara jag får flyga.
 
Kungahusets saga hade varit all för längesedan om det inte varit för Silvia. Karl G är tyvärr alltför svagbegåvad för att fixa ämbetet trots att folk sopat framför hans fötter hela hans liv. Jag tycker nästan det är en bragd att misslyckas med den uppställningen. Sorgligt kvinnoöde att bara gå omkring och le och säga plattityder för en kvinna som uppenbarligen är mycket mer kapabel än så. Nu orkar hon ens le längre heller. Jag säger bara Hey Baberiba, så rätt de hade!

Kungen får väl bara lära sig lite av Nisse och lägga sig på sofflocket och dra filten över sig tills det mojnat.

Snart skär man väl ned "apanaget" och då blir det kanske som i den gamla dikten:
"...Av apanaget blir vi inte feta, så nu får vi sitta vid Tullgarn (ett av slotten min anm.) och meta"
 
Nä, Bengt. Det är inte alls så.
Det finns viktiga funktioner och så finns det marginella saker som har liten betydelse.

I det här fallet är det inte frågan om något som finns eller inte, utan en avvägning som Sony gjort att deras auto-iso prioriterar kortare slutartider framför låga iso-tal. Det borde tillfredsställa de flesta som använder funktionen för att just kunna hålla korta slutartider för att undvika rörelseoskärpa och att kameran justerar upp ISO om det behövs utan att man måste fippla manuellt med det. Det borde vara huvudsyftet, men ett fåtal personer kanske vill ha det för att kontrollera ISO och göra andra avvägningar, men då tycker jag det förlorar sitt syfte. Om ISO har högre prioritet så sätter man det fast och låter kameran justera tid eller bländare istället tycker jag.

Om Nikon har ett system som fungerar annorlunda är det såklart svårt i en övergång om man vant sig videt och byter märke. Det betyder inte för den skull att Nikon är bättre för att de gör en annan avvägning. Bättre för vissa, sämre för andra. Skulle däremot tro att rent objektivt är det fler som vill använda auto-iso för att hålla koll på korta slutartider än för att prioritera låga iso-tal.

Om det här är en huvudpunkt och prioriterad egenskap och Nikon fungerar på det sättet man vill medan Sony inte gör det så är det inte alls fel att rekommendera att köpa nikon i så fall. Däremot om det är en funktion på marginalen som inte är det kritiska och det finns andra egenskaper som gör att man väljer Sony före Nikon, som i det här fallet, så gör det inte saken bättre att man går och irriterar sig på det om det ändå inte gå att ändra på, utan istället träna in ett annat arbetssätt som funkar lika bra.

Alla använder inte alla funktioner på en kamera och alla hittar sin egen stil och handhavandesätt. Mycket av det är ju en vanesak och om man kommer från ett märke som har vissa funktioner som funkar på ett visst sätt. Jag för min del använder inte auto-iso alls just för att jag tycker isot är en viktig parameter jag vill ha koll på. Tycker dessutom att så som det är implementerat på Sony med direktknapp är så smidigt att det går utmärkt att köra med fast ISO och snabbt ändra om det behövs.

Visst är det bra om alla finesser från alla märken finns på just "min" kameramodell, men det handlar om avvägningar hela tiden. Jag har två Sony-kameror, ingen av dem är "perfekt", men har olika egenskaper som gör dem bättre, fast på olika sätt. Den perfekta kameran med alla finesser gjorda på ett sätt som alla uppskattar finns inte och kommer inte att finnas, just därför att det går att göra på olika sätt som passar olika personer.

Visst vore det bra - och troligt att det också blir så - om A77 har inställbart max-värde för ISO vid auto-ISO, det finns ju t.ex. på A850 åtminstone i två steg. Även om det inte skulle bli så fulländat som Niclas tycker att Nikons system för denna funktion är det ändå inte något som helt diskvalificerar kameran. Det är helt enkelt inte hela världen - i alla fall inte för mig. Däremot OM det är hela världen så ska man kanske överväga ett annat märke om just denna funktion skule vara superviktig, men förmodligen är det inte det för någon. Om man jämför "viktighetsfaktorn" mellan t.ex. stabilisering i kamerahuset med att kunna ställa max-värde på auto-iso så förstår du väl hur jag menar.

Om man då ändå väljer Sony pga andra egenskaper så har man ju det man har. Tjänar inget till att gå och haka upp sig och irritera sig på det, betydligt bättre att "gilla läget" och vara nöjd ändå, eller ändra sitt handhavande till något som funkar helt enkelt.

Bengt, risken är stor att du aldrig byter upp dig från din KM D5D om allt måste vara perfekt så till den graden.

I din värld är det tydligen så att Canon talar om för sina användare att trådlös blixtstyrning inte är bra att ha (tills de ändrar sig och inför det på 600D tillsammans med en enstaka blit) eller HDR i kameran som nu nikon börjat implementera osv. Alltså om en funktion inte finns i en kameramodell så talar märket om för kunderna att det inte ehövs? - Strunt.

/Mats

Den negativa tråden som var ganska aktiv för en tid sedan, pekade mycket på att många önskade på det ena och det andra, kameramodellen man äger kan givetvis vara en god kamera, men jag tror väldigt många i alla fall har synpunkter på sin kamera, att sedan uppskatta att andra kameramodeller kan ha bra lösningar, det betyder inte i alla lägen att det måste vara 100 inställnings möjligheter, det kan vara placeringen av knappar eller något annat som ett välformat grepp.

För att återigen citera Fader Fara ( Aspman) så är ju han inte alltid nöjd med AF:en i sin 7D, han har ganska så ofta påpekat tokigheter med denna, så även denna gång. Jag tycker det är bra att han inte bara gillar läget, utan vill delge till oss problemen han har haft med sin kamera.

När jag köpte en Saab V4 en gång, så var den modellen så att pedalerna satt ovanligt konstigt, så man fick sitta snett med benen, men visst efter några veckor så hade man vant sig med att sitta snett. så visst är vi väldigt anpassningsbara. om dom placerar avtryckarknappen på undersidan av kameran så kommer vi att vänja oss vid det också. eller varför sitter den inte där vi oftast har tummen ingen har tänkt på det.
 
Varför sitter den inte där vi oftast har tummen ingen har tänkt på det.

Har du tänkt på varför den inte sitter där?? Där avtryckaren sitter idag(vid pekfingret) är helt klart den bästa placeringen för användarvänlighet,grepp och ergonomi med dagens design på kamerorna.
 
Har du tänkt på varför den inte sitter där?? Där avtryckaren sitter idag(vid pekfingret) är helt klart den bästa placeringen för användarvänlighet,grepp och ergonomi med dagens design på kamerorna.

Det är inte helt säkert att det är den allra bästa placeringen för alla personer, men någon tyckte uppenbarligen det från början och så blev det ett vinnande koncept som sedan utvecklats till standard. Därmed blir alla vana med den placeringen och det blir väldigt svårt att frångå det och det finns heller ingen anledning.

Tur det. Tänk på hur svårt alla de som har tummen mitt i handen skulle få det med Bengts placering.


/Mats
 
A58 ?

Det här var intressant!
http://www.sonyalpharumors.com/sr4-a55-successor-coming-with-the-a77/

Nånting nytt vid sidan av A77 är tydligen på gång.
En aningen mindre version av A77 med 16 MPx-sensorn som är betydligt billigare kanske. Det skuööe ju vara riktigt kul. Alltså en hottad A55 med längre batteritid, bättre optisk sökare och annan skärmupphängning för sisådär 7000 kr kanske.

A58 med ovanstående spec är min gissning.
(Glöm ine var ni läste det först .-) )


/Mats
 
Det är inte helt säkert att det är den allra bästa placeringen för alla personer, men någon tyckte uppenbarligen det från början och så blev det ett vinnande koncept som sedan utvecklats till standard. Därmed blir alla vana med den placeringen och det blir väldigt svårt att frångå det och det finns heller ingen anledning.

Tur det. Tänk på hur svårt alla de som har tummen mitt i handen skulle få det med Bengts placering.


/Mats

Kanske inte för alla med för majoriteten..där avtryckaren sitter idag är en överlägset bättre placering än att ha den vid tummen för majoriteten pgr av dom orsakerna jag nämnde...hade någon hittat en bättre/lämpligare placering av avtryckaren som hade bidragit till bättre ergonomi mm så tror jag nog dom hade satt den där...vart på kameran kan du placera avtryckaren o erhålla samma eller bättre grepp,användarvänlighet och ergonomi mm än vad det är idag o som passar majoriteten bra ovs storlek på händerna/längden på fingrarna??
 
Kanske inte för alla med för majoriteten..där avtryckaren sitter idag är en överlägset bättre placering än att ha den vid tummen för majoriteten pgr av dom orsakerna jag nämnde...hade någon hittat en bättre/lämpligare placering av avtryckaren som hade bidragit till bättre ergonomi mm så tror jag nog dom hade satt den där...vart på kameran kan du placera avtryckaren o erhålla samma eller bättre grepp,användarvänlighet och ergonomi mm än vad det är idag o som passar majoriteten bra ovs storlek på händerna/längden på fingrarna??

Nja hos D300 sitter flera knappar så nära tummen som möjligt, för att man skall nå och ha nära, varför inte också en avtryckare där som man liksom bara trycker till, och håller i kameran ännu bättre med pekfingret som hjälp.
 
Nja hos D300 sitter flera knappar så nära tummen som möjligt, för att man skall nå och ha nära, varför inte också en avtryckare där som man liksom bara trycker till, och håller i kameran ännu bättre med pekfingret som hjälp.

Ja det gör det på A850/900 också...när man flyttar/rör på tummen för att komma åt/använda någon av knapparna så påverkar man greppet negativt (hur mycket beror på hur stora/små händer/tummar man har) då tummens stöd är väldigt viktig för greppet om kameran...tummens stöd är betydligt viktigare för greppet än pekfingret....pekfingret är "fritt" vilket gör att det är betyligt mer rörligt än tummen i dom positionerna som dom hamnar i när man håller i en kameran vilket gör att ovs storlek på händerna så kommer man åt avtryckaren utan att greppet ändras/påverkas eftersom pekfingret inte används för att greppa om kameran.

Med en avtryckare på baksidan så skulle greppet påverkas rätt mycket mer från person till person beroende på hur stor/lite hand och lång/kort tumme han/hon än vad det gör med pekfingret och den placeringen avtryckaren har idag.
 
Kanske inte för alla med för majoriteten..där avtryckaren sitter idag är en överlägset bättre placering än att ha den vid tummen för majoriteten pgr av dom orsakerna jag nämnde...hade någon hittat en bättre/lämpligare placering av avtryckaren som hade bidragit till bättre ergonomi mm så tror jag nog dom hade satt den där...vart på kameran kan du placera avtryckaren o erhålla samma eller bättre grepp,användarvänlighet och ergonomi mm än vad det är idag o som passar majoriteten bra ovs storlek på händerna/längden på fingrarna??

Jo, det är ju standard som sagt och dumt att ändra det på traditionella kameror. Skulle inte bli nån succë tror jag (och tydligen inte kameratillverkarna heller).

Ibland kan det dock vara bra att tänka utanför boxen. Du har sagt flera gånger i olika diskussioner "så som det är konstruerat idag är den bästa lösningen för om det hade funnits något som funkade bättre hade det redan varit så". Nä, tekniksprång görs inte med den attityden och det är väl tur att inte Sonys ingenjörer resonerar så fär då hade vi aldrig sett något Quick LiveView, eller SLT osv. Det är oftast ifrågasättandet av de sjlävklara sakerna sakerna som är svårast och det är en hämmande faktor om man ryggmärgsinstinktivt direkt säger "det går inte för att..." osv, utan det är friskt att pröva nya idëer och om det finns problem med dagens teknik att helt enkelt bortse från det tills vidare och förutsätta att det visst går att lösa om idën då visar vara brilliant kan man ta itu med problemet att lösa "det oöverstigliga hindret", vilket efter lite forskning ofta inte visar sig vara helt omöjligt att åtgärda, bara att nigen försökt angripa det tidigare för att det inte funnits något syfte med det.

Ta Sony NEX t.ex., eller egentligen vilken kompaktkamera som helst, där man håller kamera ifrån sig och tittar på bilden istället för att ha den vid ögat. På NEXen skulle avtryckaren mycket väl kunnat sitta där inställningsknappen nu sitter på baksidan till höger om displayen så att man tar bilderna med tummen istället.


/Mats
 
Det finns hur många exempel som helst med dramatiska skiften bland producenter i samband med tekniksskiften i alla möjliga branscher.

De som köper Canon i framtiden kanske är samma personer som idag sitter med en Grundig-tv istället för en Sony Bravia....

Eller så är Canon medvetna om hotet och snabbfotade så att de kommer med nästa tekniksprång och hittar¨på något nytt.

På sikt måste det bli så, men trögheten är stor. Även om Sonys A77 blir succë och en fantastisk kamera till lågt pris kommer det nog ändå att säljas 5-10 gånger fler Canon 550D eller 600D.



/Mats

Anledningen till att jag inte håller med dig är att kamerasegmentet inte går att jämföra med exempelvis en tv. När du byter ut en tv byter du ut tv:n and that's that. Du sitter inte på tillbehör för 50 000 som endast funkar till denna tv. Det är alltså skillnad då man indirekt låser sig vid ett märke med mycket dyra tillbehör som inte funkar till andra märken, och på så vis är jag rätt övertygad om att Canon kommer behålla kunder i många många år framöver. Med det sagt kan man givetvis tappa marknadsandelar och NYA kunder av att inte vara flexibla och snabba nog att anpassa sig.
 
Anledningen till att jag inte håller med dig ...

Vad är det du inte håller med om?

Klart att jag känner till "system-faktorn", men betydligt fler köpare av Canon 600D sitter INTE med en uppsättning tillbehör för 50 000 kr. Det kommer att säljas många gånger fler exemplar av den kameran än en Sony-modell även till kunder som inte har något alls innan. Detta pga det starka varumärket, men framförallt butiksexponeringen och säljare som talar sig varma för Canon, bl.a. för att det gynnar butikskedjorna mer att sälja det märket mm. och inte för att det är en bättre kamera.

När det gäller nyanskaffning så är utbudet av objektiv, blixtar osv. så är faktiskt Sony-systemet precis lika komplett som Canon. Skillnaden är främst att Canon har en del specialobjektiv och långa ljusstarka stabiliserade teleobjektiv riktade främst till yrkesfotografer inom sportjournalistiken mm., men det är ju ointressant i sammanhanget, medan Sony t.ex. fördelen med stabilisering i huset och avtal med Zeiss så att det finns ljusstark kvalitetsoptik med AF och stabilisering, vilket är unikt och annat blixtsystem, bakåtkompatibilitet med en uppsjö Minoltaoptik osv. Tredjepartare typ Sigma finns till bägge systemen.


/Mats
 
Ta Sony NEX t.ex., eller egentligen vilken kompaktkamera som helst, där man håller kamera ifrån sig och tittar på bilden istället för att ha den vid ögat. På NEXen skulle avtryckaren mycket väl kunnat sitta där inställningsknappen nu sitter på baksidan till höger om displayen så att man tar bilderna med tummen istället.


/Mats

Ja den kunde ha suttit där men det hade inte blivit till det bättre.
 
Jag, som fotar med en gammal kamera utan bärhandtag (grepp), använder alltid tummen när jag fotar i höjdformat.

Olle
 
Att Canon skulle falla lika snabbt eller djupt som Nokia, av anledningarna jag angav i mitt föregående inlägg.

Konstig jämförelse. Nokia är ju hopplöst efter konkurrenterna. Canon gör fortfarande ihop med N de mest kompletta kamerasystemen. Jag som tex mest fotar fåglar ser nästan inget lockande hos Sony medan Canons autofokus och överlägsna teleutbud gör mig till en mkt nöjd kund.
 
Konstig jämförelse. Nokia är ju hopplöst efter konkurrenterna. Canon gör fortfarande ihop med N de mest kompletta kamerasystemen. Jag som tex mest fotar fåglar ser nästan inget lockande hos Sony medan Canons autofokus och överlägsna teleutbud gör mig till en mkt nöjd kund.

Ja det var inte min jämförelse så.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.