Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Planerar du för A77:ans intåg, eller blir det byte av märke.

Byta märke?
Nej, det är inte aktuellt för min del. Jag tycker Sony-systemet har massa fördelar och framförallt om man räknar med de kommande modellerna så är det bättre än alla andra märken.

Jo, jag lär väl skaffa en A77 precis som alla andra. Lite onödigt med två APS-C kameror, så jagtänkte göra mig av med A580 nu. Synd bara att den rasade i pris drygt en tusenlapp dagarna innan.

Så det är ju ara en liten upprensning jag gör. Behåller mer grejer än jag säljer och mest grejer jag inte använder så frekvent.

Du då Bengt?
Blir det en Sony A77 när den väl släpps, eller? Du hade ju vad jag minns en "förhandlingssituation" hemma och om du ska köpa en dyr kamera så måste den vara bra och modern både bildmässigt och byggmässigt för att inge förtroende och kunna ha lång livslängd. Verkar som att A77 uppfyller dessa krav med råge.



/Mats
 
Kommer nog själv köpa en A77, men vänta tills priset sjunkit en smula jämfört med när den lanseras. Eg. är jag ganska sugen på A800, men den är fasligt dyr....
 
Kommer nog själv köpa en A77, men vänta tills priset sjunkit en smula jämfört med när den lanseras. Eg. är jag ganska sugen på A800, men den är fasligt dyr....

Jag har också brukat invänta ett tillfälle inte alltför långt efter lansering då det går att hitta riktigt bra pris på någon tillfällig kampanj eller så, men tror att det nog inte riktigt blir likadant med A77.

Efterfrågan på den kommer nog att vara större än tillgången. I första skedet för redan invigda entusiaster som vi, men sen efter tester och publicitet så kommer den att ta andelar från Nikon och Canon hos förstagångsköpare och sen en och annan inbiten fotograf med annat märke kommer att switcha över.

Så just A77 kommer nog inte att sjunka dramatiskt i pris under överskådlig tid. Snarare att Sony satsar stort och erbjuder introduktionspriser här och var, så jag laddar för att få tag i en så snrt som de blir tillgängliga och därför skapar jag lite utrymme för den i kamerabudgeten redan nu.


/Mats
 
Finns det trovärdiga uppgifter om priset på A77-huset?

$ 1099 med kit-zoom ( http://www.sonyalpharumors.com/sr4-...ng-on-july-7-for-1099-including-the-kit-lens/ ) verkar osannolikt billigt.

Om det stämmer så kommer det innebära ett pris på ca 12000sek....och enligt rykte så är det priset med "toarullen" DT 18-55/3,5-5,6 .

Nu tror jag personligen inte det priset stämmer utan jag tror A77 kommer blir lite dyrare än så...runt 15000sek skulle jag tippa på men Sony kanske chockar oss med ett "lågt" pris....riktpriset $1099 med kit-zoom misstänker jag att någon har tagit rakt av från Canon 60D($1099 va riktpriset för 60D när den kom) och spritt det vidare då Sony själva har sagt att A77 kommer att ligga någonstans runt prisklassen som 60D ligger i.
 
Byta märke?
Nej, det är inte aktuellt för min del. Jag tycker Sony-systemet har massa fördelar och framförallt om man räknar med de kommande modellerna så är det bättre än alla andra märken.

Jo, jag lär väl skaffa en A77 precis som alla andra. Lite onödigt med två APS-C kameror, så jagtänkte göra mig av med A580 nu. Synd bara att den rasade i pris drygt en tusenlapp dagarna innan.

Så det är ju ara en liten upprensning jag gör. Behåller mer grejer än jag säljer och mest grejer jag inte använder så frekvent.

Du då Bengt?
Blir det en Sony A77 när den väl släpps, eller? Du hade ju vad jag minns en "förhandlingssituation" hemma och om du ska köpa en dyr kamera så måste den vara bra och modern både bildmässigt och byggmässigt för att inge förtroende och kunna ha lång livslängd. Verkar som att A77 uppfyller dessa krav med råge.



/Mats

Kul att du kommer ihåg mitt resonomang från trådarna, Ja mina fotoperioder skiftar en del under året, började som sagt mycket tidig redan som 15 åring, till hösten fyller jag 59 år.

Fotade väl som mest fram till 90-talets slut, flera analoga kameror bla, canon och konica och sedan Minolta. Har också haft flera kompakter, till Australien reste jag 1997 och valde faktiskt att ta med min Pentaxkompakt då, en den tidens fullformat sensorkamera i liten förpackning.

Bilderna vart mycket bra i det fina ljuset, även när jag scannade några till A4 i en multiskrivare, som nu mera inte vill vara med mera. så en ny skrivare behöver också köpas in någon gång.

Som sagt mina fotoperioder har haft långa uppehåll fast intresset för bilder lever starkt. jag känner självlart ett sug efter en ny Sony, och jag vill tro att Sony kommer att hitta hem med A77. har inte riktigt varit överrens med många av Sonys kameror som dom kommit med, A900 är på många sätt lite dyr och onödig för mig. den låg länge runt 28-30000 kr och var dessutom allra första generation av FF från Sony

Alla gamla kloka gubbar man pratat med på jobbet under åren, pratade ofta om att vänta in några genarationer, ofta vad gällde nya bilar och även kameror. väntar spänt på vad A77 kommer att innehålla för nyheter. den är efterlängtad av många runt jorden. //Bengt.
 
Om det stämmer så kommer det innebära ett pris på ca 12000sek....och enligt rykte så är det priset med "toarullen" DT 18-55/3,5-5,6 .

Nu tror jag personligen inte det priset stämmer utan jag tror A77 kommer blir lite dyrare än så...runt 15000sek skulle jag tippa på men Sony kanske chockar oss med ett "lågt" pris....riktpriset $1099 med kit-zoom misstänker jag att någon har tagit rakt av från Canon 60D($1099 va riktpriset för 60D när den kom) och spritt det vidare då Sony själva har sagt att A77 kommer att ligga någonstans runt prisklassen som 60D ligger i.

Vi kan ju bara gissa, men jag tror det blir "chockbehandling" med ett lågt pris, UNDER 10 000 kr. tippar jag, i alla fall enbart kamerahus för 9 999. Lite synd att skeppa en så fin kamera med det objektivet, undrar om de verkligen gör det. Det talas förvånansvärt lite om det nya kit-objektivet, 16-50/2,8 SAM. Hinner de inte bli klara med det, eller?

Det mest intressanta är nästan "den andra hemliga kameran" som ska lanseras samma dag som det inte läckts något alls om. En ersättare för A2xx/A3xx, men med SLT-teknik och säkert högre prestanda än den nu mer än ett år gamla mellansegment-kameran A55. Då lär ju A55 bli "död" om det kommer en billigare modell med bättre optisk sökare och batteritid, men i övrigt i stort sett samma. Kommer kanske en A58 eller så som uppgraderar A55.

Med den här nya tekniken tror jag att vi får vänja oss vid kortare livscykler för modellerna. Med mer elektronik går det att kostnadseffektivt göra större förändringar med samma mekanik och jag tror Sony kommer att definitivt skaka om branschen i det avseendet. A new era has begun!

Fast även om jag hoppar på det nya tåget så får den i sammanhanget stora "gamla trotjänaren" A850 med vertikalgrepp stanna livet (kamerans liv dvs.) ut. Så fint byggda kameror kommer nog aldrig mer att göras kanske.


/Mats
 
Problem med Sonys "translucent mirror" teknologi ?

Stötte på detta på weben:

http://kurtmunger.com/sony_translucent_mirrorid181.html
http://thesybersite.com/sony/a55/index.htm#purple_fringe

Såg också nyligen en annan kommentar om att A55 gav underliga reflexer i vissa bilder. (Som syns i Mungers bild "Stadium Lights").

Jag är ingen expert här, men det förefaller som att man i diskussioner borde skilja på "fringes" (missfärgade konturer) och "underliga reflexer". (Men kanske har båda samma orsak?)


hittat via:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=38522284


Har dessa ev. problem redan diskuterats här på Fotosidan.se ? Nån som vet något om detta? Är det troligt att dessa ev. problem är adresserade i A77? Eller är det något fundamentalt optiskt som inte enkelt kan åtgärdas? Finns problemet?

Svar från en annan tråd- Flytar diskussionen hit istället.

Hmmm, FUD kommer tidigt i år ;-)
Det är nog snarare ett tecken på rädsla från de andra lägren.

Mest uppmärksammat är detta från Ken Rockwells totalsågning av A55, till alla Nikon-fans stora förtjusning. Även om detta varkar vara ett problem så gör all övrig osaklighet och allt anti-Sony raljerande att det blir svårt att ta artikeln - och även detta problem - på allvar.

Det framkommer mellan raderna i diskussionen på expert-nivå som förs i A77-tråden (och säkert är över huvudet på de flesta av oss) om objektivkonstruktion och problem med luftspalt som kan ge reflexer. Det ÄR ett problem med den fasta spegeln att den kan ge skuggningar och färgskiftning i vissa lägen, men att det är kontrollerat så att i praktiken inte är något större problem. Ger i så fall större utslag mellan olika objektiv hur de hanterar "fringing".

Tror dessutom att Sony är mycket väl medvetna om problematiken och arbetar hårt på att det inte ska kunna vara något som kan kritiseras på A77, det vore ödesdigert. De har trots allt haft c:a 1,5 år extra utvecklingstid på A77 efter A55, så förmodligen har de förfinat tekniken ytterligare en del.

Jag tror inte att det i praktiken komer att någon som helst praktisk netydelse, men att vi kommer att få höra såna rykten som du hänvisar till även om de inte är korrekta.

I praktiken är det intget fel på A55 heller, men Ken Rockwells artikel har rört upp en del frågetecken.

(Problemet med Ken Rockwell är att han hyllar "mitt objektiv" Sigma 150-500 upp till skyarna och det får mig att bli orolig att det trots allt inte är så bra som jag själv upplever det. Jag menar karln har ju inte rätt i nåt annat han skriver, så då måste han rimligen ha fel om Sigmat också - men även en blind höna kan ju hitta några korn).


/Mats
 
Som jag tror kommer nog nu nya A35 att följas av en A60, vet ej något om A35 mera än att den verkar få A55:ans 16mp sensor, kanske något förbättrad. A60 får nog samma sensor som A77 kanske lite mindre antal pixlar, ser inga tecken på att vanliga dslr-modeller är på gång.

Kommer inte Sony att satsa full ut på slt-tekniken, har dom inte sagt så, Nex 7 kommer väl också. så var hamnar vi i utbytet, Nex 3xx-Nex 5xx-Nex7. Nya A35-A60 och semipron A77. det blir 6 modeller innan bomben A90 FF dyker upp. Har väl även pratas om en prokompakt liknande G12, men då finns ju Nexarna med större sensor, frågan ställdes väl till en sonyman vill jag minnas det var inte omöjligt sade han.

//Bengt.
 
Kommer inte Sony att satsa full ut på slt-tekniken, har dom inte sagt så, Nex 7 kommer väl också. ...

SLT är det som gäller nu och på kort sikt framöver för Sony. Traditionell DSLR är inte aktuellt.

NEX är en helt annan femma som inte riktigt hänger ihop lanseringsmässigt med de större systemkamerorna anser jag. Möjligen att de delar sensorteknoliógi, så att det kommer nya nexar också för varje ny generation sensor.

Vet inte hur det blir med någon 6-serie. Det är ju ett tomt reserverat segment.
Om A55 ska uppgraderas kan den nog komma att heta A58 istället. A6x skulle betyda en annan modellserie med större skillnader.

Fast det kanske är vettigt att börja använda A6x för att lägga sig i samma segment siffermässigt som Canon EOS 60D/600D.

Eller varför inte en helt djävulsk kamera, Sony A666! :) Kan säkert öka försäljningen inom en nisch-kategori av kunder.


/Mats
 
SLT är det som gäller nu och på kort sikt framöver för Sony. Traditionell DSLR är inte aktuellt.

NEX är en helt annan femma som inte riktigt hänger ihop lanseringsmässigt med de större systemkamerorna anser jag. Möjligen att de delar sensorteknoliógi, så att det kommer nya nexar också för varje ny generation sensor.

Vet inte hur det blir med någon 6-serie. Det är ju ett tomt reserverat segment.
Om A55 ska uppgraderas kan den nog komma att heta A58 istället. A6x skulle betyda en annan modellserie med större skillnader.

Fast det kanske är vettigt att börja använda A6x för att lägga sig i samma segment siffermässigt som Canon EOS 60D/600D.

Eller varför inte en helt djävulsk kamera, Sony A666! :) Kan säkert öka försäljningen inom en nisch-kategori av kunder.


/Mats

Den gode Joakim presenterar inte så bra försäljningssiffror för Sony, förutom Nexarna då som alla verkar köpa även om dom har C/N större systemare, det känns lite olustigt faktiskt att försäljningen har dalat för Sony. När den mycket högt kritíkerrosade Pentax K5 kom med väldens högsta DR på basiso inom DSLR och får förnämliga resensioner, så var vi många som sade att en 60D kommer att sälja 10 ggr mer i alla fall. vad måste till i kameraväg för att rubba en ruskigt stabil kameramodell som verkar stå på en grund av cement som är flera km djup, konkurenterna får gräva och slita i många år för att försöka att ta andelar från dom, är det möjligt att ge sig på en sådan stabil grund, kommer inte det att kosta för mycket pengar. A77 kommer säkert att bli en mycket bra kamera som räcker till för dom flesta. jag tror att det räcker väldigt långt. //Bengt.
 
En detalj som jag inte vet om den redan varit uppe till diskussion: Kommer A77 att ha en "riktig joystick" på baksidan för manöverering, som A700 (och A850/900 tror jag). Dvs man VICKAR tummen åt 4 olika håll; behöver inte flytta tummen alls. Det är ju en fröjd att använda joysticken.
 
Senast ändrad:
En detalj som jag inte vet om den redan varit uppe till diskussion: Kommer A77 att ha en "riktig joystick" på baksidan för manöverering, som A700 (och A850/900 tror jag). Dvs man VICKAR tummen åt 4 olika håll; behöver inte flytta tummen alls. Det är ju en fröjd att använda joysticken.

Hittade en bild på http://ylovephoto.com/en/2011/02/21/sony-a77-buttons/ , som tycks visa joystick. Men ingen vet väl hur det till slut kommer att se ut.

Intressant storleks-jämförelse med A55 hittade jag också (baserad på två bilder, där objektivfattningen använts för kalibrering) : http://www.flickr.com/photos/marty4650/5518741560/
 
Jag tror faktiskt Sony har saknat en "profilmodell", både i FF och i APS-formatet. På tiden det begav sig hade A700 förutsättningarna att bli en sådan, och A900/A850 är ju kompetenta FF-alternativ.

Men den riktiga "oj"-faktorn finns inte. De har siktat in sig på billighetsmarknaderna och semesterfotograferna för att få upp omsättningen - en taktik som lyckades mycket bra under två-tre år, men den marknaden har faktiskt en begränsad storlek.

Vill de nå ut längre finns det bara två vägar: Apellera till de riktiga proffsen, eller hitta ett nytt kundsegment. NEX är ett nytt kundsegment, och där lyckas de riktigt bra. Profilmodeller lyser dock med sin frånvaro...

Angående spegelreflexerna i en pellix är de en verklig effekt, och de sänker systemets MTF i Y-led med en inte helt oansenlig mängd. MTF50-talen är helt olika för X- och Y-led i en A55. I vissa bilder är det riktigt störigt tyckter jag - i andra är det bara att öka skärpningen i y-led.

Hamnar priset på en A77 på 10kkr blir ingen nöjdare (eller mer förvånad) än jag. Jag tror inte alls det är den prisklassen de siktar mot, och jag vet faktiskt inte att det funnits en verifierad källa till uppgiften mer än "ska konkurrera med 60D, 7D och D7000/D300".
 
Angående spegelreflexerna i en pellix är de en verklig effekt, och de sänker systemets MTF i Y-led med en inte helt oansenlig mängd. MTF50-talen är helt olika för X- och Y-led i en A55. I vissa bilder är det riktigt störigt tyckter jag - i andra är det bara att öka skärpningen i y-led.

Jo, fast vi har ju inte sett A77 ännu. A55 är ju "första försöket" och inte alls otroligat att Sony arbetat på att förfina tekniken. Även om det är ett litet problem i speciella situationer med den varianten som finns i A55 så finns det andra fördelar som väger upp tekniken med råge, som framförallt kontinuerlig AF och även avsaknad av vibrationer från spegelmekanismen. Det sistnämnda brukar ju adresseras vid stativfotografering genom MLU, men är faktiskt ett existerande problem med frihand också, fast det nämns ju aldrig eftersom det inte finns någon "fix" för detta - förrän nu.



Hamnar priset på en A77 på 10kkr blir ingen nöjdare (eller mer förvånad) än jag. Jag tror inte alls det är den prisklassen de siktar mot .../QUOTE]

Det är inte "prisklassen" man konkurrerar i, utan modeller med jämförande prestanda och byggkvalitet. Om man då dessutom erbjuder ett lägre pris är det en klar fördel. Alltså man kan tävla i "20000 kronors-klassen" med en kamera som kostar hälften.
Tror mycket väl att Sony kan gå den vägen och minska marginalen för att ta igen det på större serie Bara den inte hamnar i jämförelsetest bara med "kameror under 10 000" och inte dyker upp i sammanhang där den ställs emot Canon 7D och Nikon D7000 m.fl. Sony kan därmed "köpa sig marknad". Risken kan vara att man positionerar sig som ett "billighetsmärke", men tester och fakta kommer nog att göra så det inte blir så i alla fall.

Problemet med för billiga kameror är att det kan bli svårare att sälja dyrare objektiv. Det finns en psykologisk faktor som gör det svårt att greppa att optiken kostar dubbelt som kamerahuset, för det uppfattas inte att ett objektiv är lika dyrt och påkostat som en kamera, men pga. mekanik och optik med mycket snäva toleranser och framförallt mindre serier per produkt så är det inte så märkligt.



/Mats
 
Bara Sony gör något åt sin halvtaskiga auto-iso på A77 som i varje fall på A580 är en ständig källa till irritation.
 
Bara Sony gör något åt sin halvtaskiga auto-iso på A77 som i varje fall på A580 är en ständig källa till irritation.

Jag har en A580 och har aldrig retat mig på Auto-ISO funktionen.
Har iofs aldrig använt den heller eftersom jag vill ha kontroll över ISO-värdet. Det är ju hur enkelt som helst att trycka på ISO-knappen och vrida på främre hjulet utan att ta bort blicken från sökaren (eller LV-bilden).


/Mats
 
Jag har en A580 och har aldrig retat mig på Auto-ISO funktionen.
Har iofs aldrig använt den heller eftersom jag vill ha kontroll över ISO-värdet. Det är ju hur enkelt som helst att trycka på ISO-knappen och vrida på främre hjulet utan att ta bort blicken från sökaren (eller LV-bilden).


/Mats

Sony har den (1) irriterande ovanan att föredra snabba tider vs lägre iso (bra i vissa fall, men långtifrån alla) och (2) ingen möjlighet att själv välja max-iso.

Jämför man med exvis Nikon är man långt efter. I varjefall gällande A580.

Men å andra sidan har Sonyn många andra fördelar, men ison är ganska central vid fotografering.
 
Sony har den (1) irriterande ovanan att föredra snabba tider vs lägre iso (bra i vissa fall, men långtifrån alla) och (2) ingen möjlighet att själv välja max-iso.

Jämför man med exvis Nikon är man långt efter. I varjefall gällande A580.

Men å andra sidan har Sonyn många andra fördelar, men ison är ganska central vid fotografering.

Jo, men det är ju det jag menar. Det är ett prioritetsval som Sony gjort och passar väl några (majoriteten skulle jag dock tro som vill ha det för att få tillräckligt korta slutartider vid telefoto). Vill man ha björnkoll på ISO så sköter man det manuellt vilket är supersmidigt på A580.

Men att den kan förbättras och förhoppningsvis blir det på A77 så att det finns en maxgräns (finns det på A850s auto-iso, men jag använder inte det heller) är ju helt klart.

Tror dock att du inte alls är speciellt representativ som irriterar dig så mycket på detta. Tror väldigt få upplever det så. Fast vi har väl alla lite olika favorittekniker att använda kamerorna med.

Tror en vettig approach är att välja det kameramärke som ger mest för de viktiga delar man själv prioriterar allra högst och sen "gilla läget" och anpassa sig efter andra egenskaper. Finns ingen anledning att hålla på att irritera sig på det. Om det är de högst prioriterade funktionen och Nikon är bättre på det så köp en Nikon för då är det en bättre kamera för dig. För mig så är just den här funktionen av marginellt intresse om ens det.


/Mats
 
Jo, men det är ju det jag menar. Det är ett prioritetsval som Sony gjort och passar väl några (majoriteten skulle jag dock tro som vill ha det för att få tillräckligt korta slutartider vid telefoto). Vill man ha björnkoll på ISO så sköter man det manuellt vilket är supersmidigt på A580.

Men att den kan förbättras och förhoppningsvis blir det på A77 så att det finns en maxgräns (finns det på A850s auto-iso, men jag använder inte det heller) är ju helt klart.

Tror dock att du inte alls är speciellt representativ som irriterar dig så mycket på detta. Tror väldigt få upplever det så. Fast vi har väl alla lite olika favorittekniker att använda kamerorna med.

Tror en vettig approach är att välja det kameramärke som ger mest för de viktiga delar man själv prioriterar allra högst och sen "gilla läget" och anpassa sig efter andra egenskaper. Finns ingen anledning att hålla på att irritera sig på det. Om det är de högst prioriterade funktionen och Nikon är bättre på det så köp en Nikon för då är det en bättre kamera för dig. För mig så är just den här funktionen av marginellt intresse om ens det.


/Mats

Japp. Det som föll avgörandet var ju Sonys underbara liveview och vinklingsbara skärm, men däremot vill jag ha med mig vissa grejer från Nikon. Men allt som allt är Sonyn bättre för mig. (Avdelning: man är aldrig nöjd.)

Vad gäller ison vill jag ha ett "eget tak" på ison, för mig är det logiskt. Vore ju helt underbart med auto-iso vid manuella inställningar också, men det kanske kommer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.