Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Armerat polykarbonat-skal på en inner-bas av metall gör mig inget. Bara de håller knappar och reglage så att de inte knarrar, trögar och bara allmänt känns sunkiga som i t.ex Nikon D5100 eller vissa ganska nya Sony-modeller.

Nackdelen med att köpa super-tele till en Sony är att om något händer får man köpa ett till. Att få service på det man har är tämligen omöjligt. I slutänden kan det alltså bli ganska dyrt... För att inte tala om hur frustrerande det är när man behöver det dagarna efter och man vet att det kommer ta minst ett par månader, upp till ett halvår att ersätta.

Populariteten för Sony minskar igen. Vissa kommer ta detta som ett anfall mot Sony från min sida, men det är ett enkelt konstaterande. NEX ökar i popularitet, men Sony sålde ändå färre kameror sammanlagt under 2010 (2010-05 > 2011-05) än vad de gjorde i 12-månadersperioden innan. DSLR-sidan har alltså minskat ganska rejält.

Man kan skylla på marknadsföring och traditionsbundna kunder hur mycket man vill, men i slutänden betyder det att Sony inte lyckats komma med produker som marknaden vill ha. Skulle de nu komma med en världsledande (vad det gäller upplösning, antal megapixlar) APS-kamera kan nog detta hjälpa upp läget ganska bra. MP säljer ju som sagt, inte minst till den stora massan.

Polykarbonat är ingen nackdel för mig heller. Taskigt placerade eller vingliga reglage är däremot ett rejält minus. Tycker dock att reglagen var bra på A700 och A900/A850 samt i det hela välbyggda kameror.
Främsta kravet för mig är att DR lägger sig i klass med eller nära exv D7000/K-5 och som det verkar A580.

Ang service: Jag skickade in min Zeiss Vario-Sonnar 16-35/2.8 SSM för fokusjustering i början av april.
Den är fortfarande inte i mina händer efter snart 2 månader, trots en tekniker som verkligen "ligger på". 7 veckor är bara lite för långt för en enkel fokusjustering. Senast jag kommunicerade med teknikern fick jag reda på att ovjektivet sista 2 veckorna varit en tur i Frankrike och nu skulle vara tillbaks. Bara det blir okej så är jag ju glad, men inte över tidsaspekten 2 månader. Hoppas det fungerar korrekt när jag får det tillbaks.
 
Polykarbonat är ingen nackdel för mig heller. Taskigt placerade eller vingliga reglage är däremot ett rejält minus. Tycker dock att reglagen var bra på A700 och A900/A850 samt i det hela välbyggda kameror.
Främsta kravet för mig är att DR lägger sig i klass med eller nära exv D7000/K-5 och som det verkar A580.

Ang service: Jag skickade in min Zeiss Vario-Sonnar 16-35/2.8 SSM för fokusjustering i början av april.
Den är fortfarande inte i mina händer efter snart 2 månader, trots en tekniker som verkligen "ligger på". 7 veckor är bara lite för långt för en enkel fokusjustering. Senast jag kommunicerade med teknikern fick jag reda på att ovjektivet sista 2 veckorna varit en tur i Frankrike och nu skulle vara tillbaks. Bara det blir okej så är jag ju glad, men inte över tidsaspekten 2 månader. Hoppas det fungerar korrekt när jag får det tillbaks.

Tror inte nya Sony-kameror komer ha samma layout på knappar mm. som A700/850/900. De kamerorna var ju gamla minolta-skolan och det är ju nästan kusilgt hur lik min A850 är jämfört med den gamla KM D5D. Tror snarare att det blir mer likt de nyare kamerorna med on/off vridbart vid avtryckaren, ingen fysisk knapp för steadyshot on/off och tyvärr inte heller det smidiga systemet med fn-knappen och bläddring och justering direkt på matrisen med de olika inställningarna istället för uppradade textalternativ som på de nyare.

Fast vi får väl se, jag kanske har helfel. Går vä att till viss del dra slutsatser utifrån bilderna på mock-up en hur mycket knappar det är. Personligen tycker jag det är trist om det tar bort det värdefula utrymmet på höger ovansida genom att lägga dit en sunkig lcd-text display, men jag antar att Sony inte kan motstå trycket från alla tyckare och testare som kräver just detta på en mer pro-aktig kamera av någon anledning.

Ang. service så har jag motsatt erfarenhet än du har. Har också haft grejer inne som tvingats skickas till Frankrike, men det har ändå inte dröjt mer än två veckor totalt. Alltid trevligt bemötande och generösa villkor och snabb och bra service.


/Mats
 
Personligen tycker jag det är trist om det tar bort det värdefula utrymmet på höger ovansida genom att lägga dit en sunkig lcd-text display, men jag antar att Sony inte kan motstå trycket från alla tyckare och testare som kräver just detta på en mer pro-aktig kamera av någon anledning.
/Mats

Tycker precis tvärtom, har älskat top-displayen sen min första dSLR och skulle ärligt talat inte vilja vara utan den. Använder den ständigt och en kamera utan känns naken i mitt tycke.
 
Ang. service så har jag motsatt erfarenhet än du har. Har också haft grejer inne som tvingats skickas till Frankrike, men det har ändå inte dröjt mer än två veckor totalt. Alltid trevligt bemötande och generösa villkor och snabb och bra service.
/Mats

Nej, det här handlar om ett särfall. Bemötandet har varit perfekt från Magnus på Assist Workshop i Linköping. Efter att han såg att gluggen hade en halv shims där ingen skulle sitta enl sprängskisser så antogs att någon "amatörpillare" varit på gluggen eller att man från fabriken gjort ett försök att släta över ett koncentreskt fel.
Hans rekommendation var att gluggen aldrig skulle komma ut på marknaden igen och ett utbyte skulle ske. Han fick även ett sådant besked, men sedan drogs det tillbaks och en ny runda satte igång.

Enl hans mätapparatur låg den inom toleranserna, men när han satte gluggen på en kamera fick han samma konstiga avvikelser som jag och drog slutsatsen att den halva shimsen kunde dölja annat fel.
Han har gjort allt i sin makt för att fixa det här. Men hans överordnade drog i bromsen och ville ha den skickad till Frankrike.

Det var även en försvårande omständighet att gluggen först inköpts av en fotograf som ganska snabbt bytte in den på Scand.Ph. Och som bekant såldes den sedan till ytterligare en person som endast hade den en kort tid innan den såldes till mig. Därför antagandet att någon skulle ha fifflat med gluggen i konsumentledet.

Det komiska är att gluggen i vissa lägen presterade en bättre kantskärpa än jag vanligvis sett, men sedan vid vissa avstånd satte AF perfekt och vid andra våldsam bakfokus. Olika även vid vertikal resp horisontell mätning.

Nu är gluggen tillbaks från Frankrike och "ligger inom toleranserna" och skulle skickas till mig, enl meddelande jag fick i förrgår.

Så här var meddelandet jag fick på förmiddagen i förra veckan.

"Hejsan
Vi har fått både order och kontraorder och har haft lite svårt att reda ut det hela.
Vad jag förstod på Sony skulle optiken bytas ut men så fick vi besked att den skulle ner till Frankrike för att ge dem en chans att titta på den.
Den har nu varit där ett tag, jag fick dock uppfattningen att den fortfarande skulle bytas men har inte sett någon ny glugg från Sony så jag vet helt enkelt inte.

Det som gör det största problemet är att du köpt den i andra hand och att den varit såld två gånger... Enligt kvittona är optiken alltså såld en gång, sen inbytt nästan ett år senare och omsåld som begagnad för att sedan säljas till dig. Detta rör till det en aning vilket gör att det varit många frågor om hur man hanterar detta.

Jag har även fått svar att det inte är helt ovanligt att man i just denna modell justerar bajonetten och optiska axeln genom att lägga in kvarts eller halva shims redan i fabrik. Jag vet att liknande förfarande finns när det gäller linspaket och att många modeller har koncentriska bussningar som kan vridas för att ändra lutningen på linser. Jag har dock aldrig sett detta tidigare och det verkar som om det är ett godkänt sätt att justera optiken. Däremot finns vissa knep för att få till skärpan och verkstaden i Frankrike har betydligt bättre erfarenhet av denna modell.

De brukar vara relativt snabba på reparationer så det bör inte ta så lång tid men som sagt, just optikens hantering och försäljningsled har gjort det hela lite komplicerat och fått det att dra ut på tiden. Tyvärr.

MVH

Magnus"

Senare på em fick jag ett nytt mail:

"Hejsan

Fick alldeles nyss tillbaka optiken och har testskjutit den lite snabbt, ser ut som om den ligger bra i nuläget.
Jag skickar tillbaka den till dig så får du testa och se vad du tycker. Den skall i alla fall ligga inom spec enligt Sonys verkstad.

MVH

Magnus"

Så jag kan verkligen inte klaga på bemötandet och Magnus har varit helt enastående i sin kontakt med mig, men ärendet drogs i långbänk mot hans vilja och rekommendation. Jag har haft flera mailväxlingar med honom och han ringde även upp mig. Så bemötandet och serviceandan har jag inget att anmärka på. Tvärtom mycket trevligare än RCC i Mölndal /Canon där jag lämnade in en glugg som det dröjde 3 månader innan det blev utbytt, trots att jag var första och ende köparen och det rörde som en rent fabrikationsfel.

MEN hade jag behövt gluggen i jobbet hade det blivit lite katastrofalt. Där reagerar ju Intervison i Malmö blixtsnabbt när jag behövt service på min Canonutrustning.
 
Tycker inte det borde krångla till als att de tvarit flera ägare. Sony lämnar 2 års garanti och den gäller även om objektivet sålts. Om de själva säger att det här är en fabriksmetod på den här modellen så förstår jag inte misstanken om att det skulle fifflats med av dig, mig eller den förra ägaren.

Objektivet har ju ägts av momsregistrerade företag i obruten kedja också.
Sony -> ScPhoto -> Företag -> ScPhoto -> Företag(mitt) -> Företag(ditt) (eller inte beroende på om du tagit in den i firman, strunt samma).

Alltså, garanti är garanti och det är bara tramsigt att säga att det är "komplicerat!. Antingen gäller garantin eller så gör den det inte, något "besvärligt mellanläge" finns inte och det är lite oseriöst att hänvisa till det.

I det här fallet åberopade du ju den mindre än två år efter att objektivet ursprungligen sålts av en auktoriserad återförsäljare och Sony lämnar tvåårs garanti. Sony kan inte påvisa att något oaktoriserat ingrepp gjorts och då är det glasklart.

Hoppas objektivet är som det ska nu.Rätt att kräva ett fabriksnytt har man ju inte om de lyckas reparera det inom toleransgränserna.

Det kunde ju ha varit värre!


/Mats
 
Tycker inte det borde krångla till als att de tvarit flera ägare. Sony lämnar 2 års garanti och den gäller även om objektivet sålts. Om de själva säger att det här är en fabriksmetod på den här modellen så förstår jag inte misstanken om att det skulle fifflats med av dig, mig eller den förra ägaren.

Objektivet har ju ägts av momsregistrerade företag i obruten kedja också.
Sony -> ScPhoto -> Företag -> ScPhoto -> Företag(mitt) -> Företag(ditt) (eller inte beroende på om du tagit in den i firman, strunt samma).

Alltså, garanti är garanti och det är bara tramsigt att säga att det är "komplicerat!. Antingen gäller garantin eller så gör den det inte, något "besvärligt mellanläge" finns inte och det är lite oseriöst att hänvisa till det.

I det här fallet åberopade du ju den mindre än två år efter att objektivet ursprungligen sålts av en auktoriserad återförsäljare och Sony lämnar tvåårs garanti. Sony kan inte påvisa att något oaktoriserat ingrepp gjorts och då är det glasklart.

Hoppas objektivet är som det ska nu.Rätt att kräva ett fabriksnytt har man ju inte om de lyckas reparera det inom toleransgränserna.

Det kunde ju ha varit värre!


/Mats

Min 70-200 g köptes av mig begagnad från privatperson och 2.5 år gammal när jag lämnade den till Assist. Dom skickade den och min TC till Frankrike. Dom ansåg felen hadde varit där från fabrik och bytte hela innandömmet på 70-200'n och schimsade TC'n 0,3 mm...............gratis, gick på reklamationsrätten som gäller i 3 år.
Magnus är klart en av dom bästa reparatörer jag haft att göra med, mycket trevlig, tillmötesgående och kunnig.
 
Enligt "rykten från säkra källor" så kommer Sony A77 att officiellt presenteras den 7/7, förstås! :)
 
Tycker inte det borde krångla till als att de tvarit flera ägare. Sony lämnar 2 års garanti och den gäller även om objektivet sålts. Om de själva säger att det här är en fabriksmetod på den här modellen så förstår jag inte misstanken om att det skulle fifflats med av dig, mig eller den förra ägaren.

Objektivet har ju ägts av momsregistrerade företag i obruten kedja också.
Sony -> ScPhoto -> Företag -> ScPhoto -> Företag(mitt) -> Företag(ditt) (eller inte beroende på om du tagit in den i firman, strunt samma).

Alltså, garanti är garanti och det är bara tramsigt att säga att det är "komplicerat!. Antingen gäller garantin eller så gör den det inte, något "besvärligt mellanläge" finns inte och det är lite oseriöst att hänvisa till det.

I det här fallet åberopade du ju den mindre än två år efter att objektivet ursprungligen sålts av en auktoriserad återförsäljare och Sony lämnar tvåårs garanti. Sony kan inte påvisa att något oaktoriserat ingrepp gjorts och då är det glasklart.

Hoppas objektivet är som det ska nu.Rätt att kräva ett fabriksnytt har man ju inte om de lyckas reparera det inom toleransgränserna.

Det kunde ju ha varit värre!


/Mats

Nej, men det tyckte ju inte Magnus heller och han handlade helt i mitt intresse. Jag valde dock att lägga alla kort på bordet och skicka in all dokumentation plus provbilder samt åberopa allmän reklamationsrätt.

Jag vet att en del "smarta" individer bara skulle kontaktat ursprungsinköparen och efter överenskommelse skickat in den i hans namn tillsammans med originalkvittokopian.

Objektivet är i så bra skick så det ser oanvänt ut, alla ringar löper perfekt etc så jag är helt nöjd om det kommer tillbaks och sätter fokus. Det jag inte är nöjd med är den långa handläggningstiden, men den kan ju inte Magnus rå för.

Eftersom objektivet ibland lade skärpeplanet exakt där jag vill ha det och ibland inte, antog jag på goda grunder att det rörde sig om slumpmässiga handhavandefel från min sida. Sedan var det sommar när jag skaffade det och jag änvände det nedbländat för landskapsbilder som blev överlag mycket bra.

Sedan när jag testade det mer kritiskt på full öppning på mitt uppställda standardtestmotiv hemma och fick det spot-on ibland och bakfokus ibland började jag testa med att varken hålla kameran vertikalt eller horisontellt utan vred den något uppåt eller nedåt (alltså inte uppåt o nedåt vad gäller objektivets riktning) och skärpan hamnade spot-on varje gång oavsett vilket kamerahus jag använde anade jag ju att något var fel.

När jag sedan satte objektivet på brännvidd 35 och gjorde likaledes med 28-75SAM och jämförde resultaten på full öppning (med kameran i ordentlig vattring på stativ) och SAM-gluggen inte missade en enda gång medan 16-35:an undefär var tredje gång hittade ett acceptabelt fokus var det inget snack om saken längre.

Nu får jag se när gluggen kommer. Den ska enligt alla mätningar jag sett vara i paritet med 24-70/2.8 SSM i sitt 24-28 och 35mm-läge. Så det är lätt för mig att jämföra.

Så jag hoppas på det bästa.

//Lennart
 
Enligt "rykten från säkra källor" så kommer Sony A77 att officiellt presenteras den 7/7, förstås! :)

BRA!!!!! Efter den tidpunkten kommer jag i alla fall att vara fattig så då inleds jag inte i frestelse. Och det ska till oerhört mycket för att jag ska sälja något av mina FF-hus. Men osvuret är bäst.
 
BRA!!!!! Efter den tidpunkten kommer jag i alla fall att vara fattig så då inleds jag inte i frestelse. Och det ska till oerhört mycket för att jag ska sälja något av mina FF-hus. Men osvuret är bäst.

Kan en 77:a verkligen vara så bra att det ens är värt att fundera på att gå från FF till crop igen? Känner att jag nog inte kommer tillbaka till cropkameror igen efter att ha skjutit med FF. När nästa FF kommer så hamnar A700 på hyllan bredvid D7D´n. Idag funkar den som backupkamera, fast jag har inte använt den sen jag började fota med A850, har inte ens gjort några jämförelser som jag tänkte. Känns onödigt. Efter 77:an lär det väl följa en A950 eller dylikt, förr eller senare.
 
Kan en 77:a verkligen vara så bra att det ens är värt att fundera på att gå från FF till crop igen? Känner att jag nog inte kommer tillbaka till cropkameror igen efter att ha skjutit med FF. När nästa FF kommer så hamnar A700 på hyllan bredvid D7D´n. Idag funkar den som backupkamera, fast jag har inte använt den sen jag började fota med A850, har inte ens gjort några jämförelser som jag tänkte. Känns onödigt. Efter 77:an lär det väl följa en A950 eller dylikt, förr eller senare.

Cropkameror har sina fördelar, även om jag föredrar FF i de flesta situationer i min privata fotografering.
Jag ser dem som komplement till varandra. I dagsläget är bästa att tillfoga.

Skulle det komma en 40+ MP FF med samma dynamik i som Sonysensorn ger i Nikon D7000 och Pentax K-5 och i viss mån Sony A580 skulle jag se på det hela lite annorlunda.

Eller tänk tanken A77 med 24MP överastt till en FF (blir 2,26x 24=c:a 55MP med samma DR som ovan nämnda kameror så skulle jag inte överväga att ha något annat om kameran inte blev för slö.

De bättre objektiven fixar upplösningen och här skulle man kunna beskära till den grad att man verkligen skulle ge uttrycket "digital zoom" ett berättigande. Men vi är inte där ännu. Och jag vet inte om plånboken skulle må så bra av en sådan kamera. Säkert billigare med En 850 och En A77 tillsammans.
 
Kan en 77:a verkligen vara så bra att det ens är värt att fundera på att gå från FF till crop igen?
---
Mja, det är förstås tufft för en APS-C sensor att konkurrera med en FF-sensor. Men ifall FF-sensorn tillhör en äldre teknik-generation, så skulle det nog kunna bli nära. Och enligt de läckor som har sipprat ut från fälttestare av A77:an så är dess nya 24 Mp-sensor tydligen kapabel till att ge en mycket bra bildkvalitet.

Kanske inte tillräckligt bra för att du ska gå tillbaka till APS-C, men det finns säkert en del FF-användare som kommer att göra det. Beroende på våra olika fotograferingsstilar så har vi ju förstås också mycket olika krav på olika egenskaper och resultat hos utrustningarna vi använder.
 
Mja, det är förstås tufft för en APS-C sensor att konkurrera med en FF-sensor. Men ifall FF-sensorn tillhör en äldre teknik-generation, så skulle det nog kunna bli nära. Och enligt de läckor som har sipprat ut från fälttestare av A77:an så är dess nya 24 Mp-sensor tydligen kapabel till att ge en mycket bra bildkvalitet.

Kanske inte tillräckligt bra för att du ska gå tillbaka till APS-C, men det finns säkert en del FF-användare som kommer att göra det. Beroende på våra olika fotograferingsstilar så har vi ju förstås också mycket olika krav på olika egenskaper och resultat hos utrustningarna vi använder.

Klart att den kan bli lika bra, eller bättre än nuvarande FF kameror. Runt hörnet lurar förstås en FF kamera med samma egenskaper + FF då. Bara så jag filosoferar. Fast det e nog mest för att jag nyss slagit till på en "gammal" 850, så något nytt hus den 7/7 är inte aktuellt, nästan (nästan) oavsett hur bra det är.
 
Skillnaden på en FF och en APS består ju i mycket, mycket mer än bara sensorupplösning och brusegenskaper. Det skiljer ju en hel del vad det gäller kraven som ställs på optiken också.

En porträttbild tagen med FF och 85F2.8 kommer vara skarpare, ha bättre kontrast, mjukare bakgrundsteckning osv osv jämfört med en APS-kamera med 50F1.8. Sen kvittar det hur bra APS-kamera du använder, skillnaden finns där i alla fall eftersom det i just det exempelt inte är kameran det beror på.

Sen finns det ju andra situationer där APS kanske är att föredra, men för de allra flesta som håller sig på mellanlånga brännvidder så ligger den optiska fördelen än så länge hos FF.
 
...Eller tänk tanken A77 med 24MP överastt till en FF (blir 2,26x 24=c:a 55MP med samma DR som ovan nämnda kameror så skulle jag inte överväga att ha något annat om kameran inte blev för slö. ...

Kan man verkligen räkna så? då borde ju A700 vara lika med Sonys FF kameror redan idag. Är det så? Iofs tror jag att det är få dödliga som kan se skillnaden på en printad bild från A700 och A850, ännu svårare om bilden publiceras som 900x600 pixlar på FS *s*
 
Här är en liten blänkare om A77:an från Dyxum 2011-05-21 av signaturen Winedarksea:

" ---
And I have reason to believe that the camera (A77) will have excellent high-ISO noise performance, and a new (and I believe greatly improved) AF system.

Coming soon.
Dulaney "
 
Senast ändrad:
Kan man verkligen räkna så? då borde ju A700 vara lika med Sonys FF kameror redan idag. Är det så? Iofs tror jag att det är få dödliga som kan se skillnaden på en printad bild från A700 och A850, ännu svårare om bilden publiceras som 900x600 pixlar på FS *s*

Du kan ju ta reda på det ganska lätt. För att göra det exakt behövs i och för sig en A700 tillhands parallellt med din A850.

Ställ A850 i aps-c läge med ett hyfsat bra objektiv monterat. Plåta från stativ på ett detljrikt motiv med djup i.

Sätt samma glugg på A700 och behåll samma inställningar som på A850;an och plåta samma motiv.från samma stativ på samma avstånd

A700 ger iofs 12 MP mot A850:s 11 MP (i aps-c läge) men det är mycket marginell differens 1 MP gör.

Du kommer att hitta vissa skillnader, men inte i skärpedjup och bildutsnitt. Däremot uppstår lite skillnader i färgövergångarna. A850 är liiiite modernare än A700. Men i princip går det att få väldigt lika resultat efter en genomkörare i samma rawkonverterare. Jag har provat.
 
Här är lite mer material baserat på läckor från fälttestare av A77 och annan Sony-utrustning, från SAR 2011-05-31:


"An “emotional” SR5 rumor (A77 is top notch!!!)
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

There is one thing I want to tell to all readers. Plenty of people contacted me to say that they tested the A77, the NEX-C3 and other upcoming Sony stuff. They don’t share specs, they share their excitement!

There is not a single one that complained about the upcoming new cameras. They are all using an enthusiastic tone! The A77 especially is amazing and the best APS-C camera they have ever tested. The good news is that High-ISO is extremely good even if the sensor has 24 Megapixel. And Sony is already working very hard to implement the new sensor technology inside the future fullframe cameras. Everything with the A77 seems to be fine, usability, autofocus (extremely fast and accurate), High ISO, resolution.

And also the NEX-C3 is a step above the current NEX-3/5.
 
Här är ytterligare en läcka från någon med hands-on experience av A77:an (från SAR 2011-06-01):

“I can confirm as others have noted to you that this model has a serious potential to be a Canon/Nikon killer. It is incredibly fast, precise and simply a dream to shoot with.”
 
KG, ifall du ändå inte blir frestad av en A77:a, så kan du ju invänta Sonys nästa fullformatskamera som kommer att ha en sensor baserad på A77:ans sensorteknologi.

För att det kommer fler fullformatare från Sony, det har de ju bekräftat.


Trots (den tydligen allt räddare) Nikon-gurun Thom Hogans försök att avskräcka pro-fotograferna från att intressera sig för Sony-systemet, genom att trumpeta ut att Sony skulle lägga ner tillverkningen av FF-sensorer.

Men uppenbarligen glömde Hogan att tala om detta för Sony, för de satte istället igång med att KRAFTIGT bygga ut sina bildsensor-produktionsanläggningar... :)

Samt köpte all Toshibas produktionsutrustning för 300 mm halvledare-wafers, för att kunna klara sin planerade produktionsökning.


F.ö. håller ju Sony på med att utveckla inte bara en, utan två nya FF-bildsensorer, med olika upplösning. Är väl ännu inte riktigt fastlagt vad det kommer att bli, men den ena lär väl få åtminstone 40 Mp i alla fall.
.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.