Ang. service så har jag motsatt erfarenhet än du har. Har också haft grejer inne som tvingats skickas till Frankrike, men det har ändå inte dröjt mer än två veckor totalt. Alltid trevligt bemötande och generösa villkor och snabb och bra service.
/Mats
Nej, det här handlar om ett särfall. Bemötandet har varit perfekt från Magnus på Assist Workshop i Linköping. Efter att han såg att gluggen hade en halv shims där ingen skulle sitta enl sprängskisser så antogs att någon "amatörpillare" varit på gluggen eller att man från fabriken gjort ett försök att släta över ett koncentreskt fel.
Hans rekommendation var att gluggen aldrig skulle komma ut på marknaden igen och ett utbyte skulle ske. Han fick även ett sådant besked, men sedan drogs det tillbaks och en ny runda satte igång.
Enl hans mätapparatur låg den inom toleranserna, men när han satte gluggen på en kamera fick han samma konstiga avvikelser som jag och drog slutsatsen att den halva shimsen kunde dölja annat fel.
Han har gjort allt i sin makt för att fixa det här. Men hans överordnade drog i bromsen och ville ha den skickad till Frankrike.
Det var även en försvårande omständighet att gluggen först inköpts av en fotograf som ganska snabbt bytte in den på Scand.Ph. Och som bekant såldes den sedan till ytterligare en person som endast hade den en kort tid innan den såldes till mig. Därför antagandet att någon skulle ha fifflat med gluggen i konsumentledet.
Det komiska är att gluggen i vissa lägen presterade en bättre kantskärpa än jag vanligvis sett, men sedan vid vissa avstånd satte AF perfekt och vid andra våldsam bakfokus. Olika även vid vertikal resp horisontell mätning.
Nu är gluggen tillbaks från Frankrike och "ligger inom toleranserna" och skulle skickas till mig, enl meddelande jag fick i förrgår.
Så här var meddelandet jag fick på förmiddagen i förra veckan.
"Hejsan
Vi har fått både order och kontraorder och har haft lite svårt att reda ut det hela.
Vad jag förstod på Sony skulle optiken bytas ut men så fick vi besked att den skulle ner till Frankrike för att ge dem en chans att titta på den.
Den har nu varit där ett tag, jag fick dock uppfattningen att den fortfarande skulle bytas men har inte sett någon ny glugg från Sony så jag vet helt enkelt inte.
Det som gör det största problemet är att du köpt den i andra hand och att den varit såld två gånger... Enligt kvittona är optiken alltså såld en gång, sen inbytt nästan ett år senare och omsåld som begagnad för att sedan säljas till dig. Detta rör till det en aning vilket gör att det varit många frågor om hur man hanterar detta.
Jag har även fått svar att det inte är helt ovanligt att man i just denna modell justerar bajonetten och optiska axeln genom att lägga in kvarts eller halva shims redan i fabrik. Jag vet att liknande förfarande finns när det gäller linspaket och att många modeller har koncentriska bussningar som kan vridas för att ändra lutningen på linser. Jag har dock aldrig sett detta tidigare och det verkar som om det är ett godkänt sätt att justera optiken. Däremot finns vissa knep för att få till skärpan och verkstaden i Frankrike har betydligt bättre erfarenhet av denna modell.
De brukar vara relativt snabba på reparationer så det bör inte ta så lång tid men som sagt, just optikens hantering och försäljningsled har gjort det hela lite komplicerat och fått det att dra ut på tiden. Tyvärr.
MVH
Magnus"
Senare på em fick jag ett nytt mail:
"Hejsan
Fick alldeles nyss tillbaka optiken och har testskjutit den lite snabbt, ser ut som om den ligger bra i nuläget.
Jag skickar tillbaka den till dig så får du testa och se vad du tycker. Den skall i alla fall ligga inom spec enligt Sonys verkstad.
MVH
Magnus"
Så jag kan verkligen inte klaga på bemötandet och Magnus har varit helt enastående i sin kontakt med mig, men ärendet drogs i långbänk mot hans vilja och rekommendation. Jag har haft flera mailväxlingar med honom och han ringde även upp mig. Så bemötandet och serviceandan har jag inget att anmärka på. Tvärtom mycket trevligare än RCC i Mölndal /Canon där jag lämnade in en glugg som det dröjde 3 månader innan det blev utbytt, trots att jag var första och ende köparen och det rörde som en rent fabrikationsfel.
MEN hade jag behövt gluggen i jobbet hade det blivit lite katastrofalt. Där reagerar ju Intervison i Malmö blixtsnabbt när jag behövt service på min Canonutrustning.