Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
KG, ifall du ändå inte blir frestad av en A77:a, så kan du ju invänta Sonys nästa fullformatskamera som kommer att ha en sensor baserad på A77:ans sensorteknologi.

För att det kommer fler fullformatare från Sony, det har de ju bekräftat.


Trots (den tydligen allt räddare) Nikon-gurun Thom Hogans försök att avskräcka pro-fotograferna från att intressera sig för Sony-systemet, genom att trumpeta ut att Sony skulle lägga ner tillverkningen av FF-sensorer.

Men uppenbarligen glömde Hogan att tala om detta för Sony, för de satte istället igång med att KRAFTIGT bygga ut sina bildsensor-produktionsanläggningar... :)

Samt köpte all Toshibas produktionsutrustning för 300 mm halvledare-wafers, för att kunna klara sin planerade produktionsökning.


F.ö. håller ju Sony på med att utveckla inte bara en, utan två nya FF-bildsensorer, med olika upplösning. Är väl ännu inte riktigt fastlagt vad det kommer att bli, men den ena lär väl få åtminstone 40 Mp i alla fall.
.

Thom Hogan har dock börjat ändra sin inställning lite och börjat se Sony som en mer seriös spelare och som på sikt kan blir ett riktigt hot för Canon och Nikon...han skrev bla följande för ett tag sedan:

“Sony: most interesting strategies (yes plural) of the bunch. On the Alpha side went for very different technologies (e.g. pellicle mirror), which took awhile to get settled, but has clear benefits long-term. Also has been shoring up and improving dealer network here in the US, giving them a potentially significant advantage over the other players, above. Has been aggressive on price with the Alphas (some of which is happening with the dealer), and appears to be about to get more aggressive. Meanwhile, they’ve made NEX into a potentially serious mount (it currently extends from a low-end mirrorless model to a highly professional video camera). Too bad they don’t have the lenses to back it up yet. Status: making progress on all fronts, and Canon and Nikon need to be especially wary of this competitor. Forecast: one weakness is still not having all the right lenses. This blunted sales of both the full frame Alphas as well as NEX models. Even the Alpha is missing a few key lenses if it wants to tackle the high-end Canons and Nikons well. Rumors show progress on this front, but it needs to happen faster. Other weakness is in marketing. The dual strategy makes a strong cohesive “why Sony cameras matter” message very necessary"

Enligt rykte så jobbar Sony just nu på två FF-sensorer för kommande FF-kameror....enligt rykte så rör det sig om två sensorer med olika upplösningar som skall användas i två väldigt olika FF-kameror.

A77 tror jag kommer blir en riktigt bra kamera dock tror jag många kommer klaga på den pgr av för höga förväntningar plus att den kanske inte uppfyller alla högt ställda krav...jag personligen kommer att köpa en som ett komplement till A900....tanken är att använda den främst till sport,djur/fåglar mm där man har nytta av corp-faktorn,den snabbare af:en mm...dock passar FF-formatet mig bättre så när väl Sony kommer med den nya generationens FF-kameror så kommer med all säkerhet A77 säljas o bytas ut mot en sådan.
 
Haha! Corps-faktorn, alltså... (corp = lik på engelska)

För inte menade väl pet crop-faktorn... :)


(Förtydligade bara lite, så att vi inte tappar några prominenta läsare med lite dyslexi)
 
Vilken storlek på wafers som används är irrelevant, det är storleken på optiken som lyser ut delarna som gör skillnad. INGET som ingick i återköpet (inte "köpet", återköpet!) av linorna Toshiba en stund leasade av Sony Semiconductors är anpassat för produktion av saker större än 12mm. Det går alltså inte att tillverka ens APS-storlek sensorer i dessa maskiner.

För att återanvända uttrycket "för övrigt" skulle jag dessutom vilja tillägga att en hel del vrängning av ord har använts här. Orginalformuleringarna från källa var:

Sony Imaging Division: Vi har inga planer på att påbörja arbetet med att utveckla en kamera med fullstorlekssensor de närmaste åren, och har ingen sådan under utveckling just nu (intervju med produktutvecklingsledningen, sommar 2010). Se Sony's road-map från redovisningen av 2010, som är den senaste som publicerats. Där finns ingen FF-kamera med. De pratar BARA om APS, och mest betoning ligger på NEX-sidan.

Sony Semiconductor: Vi har återköpt produktionskapacitet från Toshiba för att kunna möta den ökande efterfrågan på LSMS CMOS-sensorer för kompakt- och telefonkameramarknaden. Se Sony SC's expansionsplan från redovisningen av 2010.
.................

Finns det trovärdig information från annat håll vill jag gärna veta var, eftersom jag själv är mycket intresserad av en större Sony-kamera. De förnekar dock själva att så skulle vara fallet, vilket verkar lite konstigt (om de nu hade haft en kamera på gång) med tanke på marknadsföring, intresseuppbyggnad osv.

Deras objektivavdelning går riktigt dåligt pga bristande intresse för de dyrare objektiven, och att släppa information om en ny FF-kamera hade definitivt hjälpt till här också. Så jag kan inte se en enda vettig anledning till att Sony själva skulle mörka en ny FF-kamera - de förlorar på alla håll och kanter på att göra det. Och de blöder redan tillräckligt.
 
Intressant fakta.
Rykten är ju alltid rykten,men uttalanden från källan är ju alltid bra.

Fast de måste ju inte nödvändigtvis tala sanning. De kan ju ändra sig.
Att de inte har startat utveckling av en FF nu (= sommaren 2010) betyder inte heller att de inte kan ändra sig.

Tror väldigt mycket beror på hur framgångsrik A77 blir. Det räcker inte med att det blir en succé bland entusiaster, den måste sälja i stora volymer och ta marknadsandelar från Canon och Nikon.

Vad de definitivt INTE vill är att folk ska låta bli att köpa A77 för att de väntar på en kommande FF-kamera istället och sett ur det perspektivet kan det vara vettigt att dämpa förhoppningarna om att en FF-kamera är nära förestående.

De har ju trots allt lanserat flera stycken högklassiga Zeiss-objektiv för FF och mer lär vara på gång. Inte så konstigt om objektidivisionen går dåligt om det är dålig försäljning av kamerorna so mde passar på. Den stora andelen Sony-kameror som säljs är ju också de billiga modellerna A2XX, A3XX och det är inte så troligt att dessa köpare sedan kompletterar med objektiv för mer än 10 000 kr/styck. De måste helt enkelt öka andelen sålda kameror till yrkesfotografer och entusiaster.

Jag tvivlar inte en sekund på att A77 blir en riktigt bra kamera. Farhågan är snarare att det sen stannar av för att inte hända något alls under en lång tid så som hände med A700. Om nu Sony har ett försprång med elektroniska sökare och SLT-teknik (som jag tror blir kortlivad och ersätts med system utan spegel och AF-sensorer inbyggda i sensorn istället), så måste de komplettera med fler modeller löpande och även komma med "uppdateringar" på samma sätt som A550->A580 fast med A77 såklart.

Har någon förresten nån gissning om "den andra" SLT-kameran som det nu ryktas om att släppas samma dag som A77?

Jag har iofs heller inte trott att en ny FF är på väg alldeles snart, utan att det dröjer ett tag så att det inte kommer någon under 2012. Minns hur mycket det ryktades hela tiden att det skulle komma en ersättare till A700. Min gissning är att det faktiskt kommer en FF, eller att hela kameramarknaden svänger rejält så att ingen tillverkare går den vägen. kanske ingen som vill ha dessa stora monster i framtiden om tekniken lyckas utvecklas så att man får samma möjligheter med mindre sensorer.

Så för min del får A850 stanna under överskådlig tid. Sen ska det rensas rejält i objektivarsenalen och bara ha ett fåtal riktigt bra objektiv. För den som är intresserad så lär det alldeles strax dyka upp ett antal annonser på en A580, en NEX-5 och en massa bra objektiv och blixtar :).

Förresten apropå återköpet av Toshiba för sensortillverkning så är det ändå så att det ökar kapaciteten för APS-C och FF-sensorer om de aktuella fabrikerna nu kan koncentrera sig på att göra sådana och slippa ta resurser i anspråk för sensorer till kompakter och mobiltelefoner genom att lägga över småsensorerna till Toshiba-fabriken.


/Mats
 
Senast ändrad:
Jupp. Att ta tillbaka en utleasad fab från Toshiba hade två huvudmål i Sony's ögon (enligt deras egna utsagor).

-Att öka produktionskapaciteten för småsensorer och LSI CMOS (styrkretsar)
-Att frigöra kapacitet i Kumamoto, eftersom deras senaste 14/16MP-sensorer gått så fantastiskt bra...

:)

Punkt två här innebär ju omskrivet "öka produktionskapacitet för större sensorer".
 
---

(Förtydligade bara lite, så att vi inte ev. tappar några prominenta läsare med lite dyslexi)
Behövs säkert inte, men förtydligar för säkerhets skull även mitt förtydligande...

Det finns självfallet inget som helst samband mellan dyslexi och intelligensnivå - de är helt oberoende av varann. Fast det är förstås överdrivet pjåskigt av mig att skriva detta, alla vet säkert redan ... :)
 
Vilken storlek på wafers som används är irrelevant, det är storleken på optiken som lyser ut delarna som gör skillnad. INGET som ingick i återköpet (inte "köpet", återköpet!) av linorna Toshiba en stund leasade av Sony Semiconductors är anpassat för produktion av saker större än 12mm. Det går alltså inte att tillverka ens APS-storlek sensorer i dessa maskiner.

För att återanvända uttrycket "för övrigt" skulle jag dessutom vilja tillägga att en hel del vrängning av ord har använts här. Orginalformuleringarna från källa var:

Sony Imaging Division: Vi har inga planer på att påbörja arbetet med att utveckla en kamera med fullstorlekssensor de närmaste åren, och har ingen sådan under utveckling just nu (intervju med produktutvecklingsledningen, sommar 2010). Se Sony's road-map från redovisningen av 2010, som är den senaste som publicerats. Där finns ingen FF-kamera med. De pratar BARA om APS, och mest betoning ligger på NEX-sidan.

Sony Semiconductor: Vi har återköpt produktionskapacitet från Toshiba för att kunna möta den ökande efterfrågan på LSMS CMOS-sensorer för kompakt- och telefonkameramarknaden. Se Sony SC's expansionsplan från redovisningen av 2010.
.................

Finns det trovärdig information från annat håll vill jag gärna veta var, eftersom jag själv är mycket intresserad av en större Sony-kamera. De förnekar dock själva att så skulle vara fallet, vilket verkar lite konstigt (om de nu hade haft en kamera på gång) med tanke på marknadsföring, intresseuppbyggnad osv.

Deras objektivavdelning går riktigt dåligt pga bristande intresse för de dyrare objektiven, och att släppa information om en ny FF-kamera hade definitivt hjälpt till här också. Så jag kan inte se en enda vettig anledning till att Sony själva skulle mörka en ny FF-kamera - de förlorar på alla håll och kanter på att göra det. Och de blöder redan tillräckligt.

Varför skulle dom avslöja år 2010 att dom har en ny FF-kamera under utveckling som kanske kommer först 2012?? Om dom nu inte håller på att uveckla nya FF-sensorer så kan man dra slutsatsen att Nikon inte kommer med någon FF-kamera med hög upplösning innehållande en Sony-sensor. Är väl ingen som avslöjar vad som är under utveckling såvida man inte visat upp en mock-up eller fungerande prototyp.

När dpreview intervjuade Masashi Imamura i Januari i år sa han följande ang FF:

'When we started in DSLR we said that if we have DSLRs, a full-frame camera must be there. But we are working on a lot of products and there is a limit to our engineering capacity. The time will come when I can give more detail. When we announce a full-frame camera we want it to be a big step forward - another technological development might be needed so I say to people: Please stay tuned.'

Vad har du hittat/läst att objektiva delningen går dåligt pgr av bristande intresse och att dom blöder på alla håll o kanter?? Borde finnas gott om intresse för utveckling av dyra objektiv nu när A77 är på gång....sen om inte intresset fanns så skulle dom knappast tagit fram 500mm/f4 som också är på gång(i princip helt färdigt).
 
Senast ändrad:
Är det någon som sett någon uppgifte eller kan dra en slutsats om vilket bateri det kommer att sitta i A77? Alltså, är det NP-FM500H eler är det uteslutet?


/Mats
 
Själv har jag inte sett några uppgifter om vilket batteri som kommer att sitta i A77:an, men det kan i och för sig mycket väl komma att bli NP-FM500H (skulle jag också gilla).

Man vill ju säkerligen ha längre batteritid än A33 och A55 uppvisar. EVF:en torde vara dessas största strömslukare, och Sony kan ju ha tacklat detta problem genom att använda någon variant av AMOLED här. AMOLED behöver ingen bakgrundsbelysning, vilket förstås minskar strömförbrukningen.
 
Tror det vore mycket osmart av Sony att stoppa i samma batteri som A33/A55. Det batteriet har ju fått en hel del negativ kritik redan hos A33 och A55. Även om de kan få A77 att arbeta längre än föregångarna utrustad med det, skulle det nog skapa negativ publicitet från det att den lanseras och framåt.
 
Tror inte att du behöver vara speciellt orolig för detta. Är rätt övertygad om att Sony siktar på att A77:an ska ha samma eller bättre driftstid än A560/A580, och klart bättre än A33/A55. Ifall de sedan åstadkommer detta genom modernare och mera strömsnål teknik, större batterikapacitet eller bådadera tror jag är mindre väsentligt.

Sony har legat klassen över alla de andra systemkamerorna när det gäller antalet bilder man kan få ut per laddning. Enligt mina erfarenheter får man ut minst det dubbla antalet bilder från Sony-kamerorna om man jämför inom motsvarande segment.

OK, A33/A55 är inte lika imponerande, men å andra sidan finns det ju ingenting annat alls i den kategorin att jämföra med (och nej, jag anser inte att de gamla Canon Pellix-kamerorna tillhör samma kategori) ... :)
 
Nä, nåt A33/A55 bateri lär det knappast bli.
Minst NP-FM500H, men det kan ju också komma med en ny baterimodell med högre kapacitet.

Min baktanke var att om man har flera kameror så är det väldigt bekvämt att det är samma batterityp. Nu har jag både A580 och A850 med batterigrepp och 4 st. original Sony NP-FM500H.

A580 har tjänat sitt syfte och ska pensioneras hos mig för att förhoppningsvis få en ny lycklig ägare och jag funderade på om man skulle sälja iväg ett av de extra batterierna också. Så frågeställninge nvar egentligen om någon smart person har kunnat dra slutsatser utifrån den information som finns att det antingen inte skulle kunna sitta detta batteri i, eller tvärtom.

Sonys patenterade infoLithium-teknologi som de är ensamma om är totalt överlägsen de ndra tilverkarnas. Suveränt att kunna ha ett pålitligt system för att se hur mycket återstående kapacitet som finns. Originalbatterierna räcker också betydligt längre, så efter en del tester med tredjeparts baterier har jag avskaffat dessa och köpt upp mig på några original, trots att de är aningen dyrare.


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.