KGS
Aktiv medlem
KG, ifall du ändå inte blir frestad av en A77:a, så kan du ju invänta Sonys nästa fullformatskamera som kommer att ha en sensor baserad på A77:ans sensorteknologi.
Jo, det är så jag tänker.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
KG, ifall du ändå inte blir frestad av en A77:a, så kan du ju invänta Sonys nästa fullformatskamera som kommer att ha en sensor baserad på A77:ans sensorteknologi.
För att det kommer fler fullformatare från Sony, det har de ju bekräftat.
Trots (den tydligen allt räddare) Nikon-gurun Thom Hogans försök att avskräcka pro-fotograferna från att intressera sig för Sony-systemet, genom att trumpeta ut att Sony skulle lägga ner tillverkningen av FF-sensorer.
Men uppenbarligen glömde Hogan att tala om detta för Sony, för de satte istället igång med att KRAFTIGT bygga ut sina bildsensor-produktionsanläggningar...
Samt köpte all Toshibas produktionsutrustning för 300 mm halvledare-wafers, för att kunna klara sin planerade produktionsökning.
F.ö. håller ju Sony på med att utveckla inte bara en, utan två nya FF-bildsensorer, med olika upplösning. Är väl ännu inte riktigt fastlagt vad det kommer att bli, men den ena lär väl få åtminstone 40 Mp i alla fall.
.
....tanken är att använda den främst till sport,djur/fåglar mm där man har nytta av corp-faktorn ...
Behövs säkert inte, men förtydligar för säkerhets skull även mitt förtydligande...---
(Förtydligade bara lite, så att vi inte ev. tappar några prominenta läsare med lite dyslexi)
Tänkte du alltså fotografera döda djur
/Mats
Vilken storlek på wafers som används är irrelevant, det är storleken på optiken som lyser ut delarna som gör skillnad. INGET som ingick i återköpet (inte "köpet", återköpet!) av linorna Toshiba en stund leasade av Sony Semiconductors är anpassat för produktion av saker större än 12mm. Det går alltså inte att tillverka ens APS-storlek sensorer i dessa maskiner.
För att återanvända uttrycket "för övrigt" skulle jag dessutom vilja tillägga att en hel del vrängning av ord har använts här. Orginalformuleringarna från källa var:
Sony Imaging Division: Vi har inga planer på att påbörja arbetet med att utveckla en kamera med fullstorlekssensor de närmaste åren, och har ingen sådan under utveckling just nu (intervju med produktutvecklingsledningen, sommar 2010). Se Sony's road-map från redovisningen av 2010, som är den senaste som publicerats. Där finns ingen FF-kamera med. De pratar BARA om APS, och mest betoning ligger på NEX-sidan.
Sony Semiconductor: Vi har återköpt produktionskapacitet från Toshiba för att kunna möta den ökande efterfrågan på LSMS CMOS-sensorer för kompakt- och telefonkameramarknaden. Se Sony SC's expansionsplan från redovisningen av 2010.
.................
Finns det trovärdig information från annat håll vill jag gärna veta var, eftersom jag själv är mycket intresserad av en större Sony-kamera. De förnekar dock själva att så skulle vara fallet, vilket verkar lite konstigt (om de nu hade haft en kamera på gång) med tanke på marknadsföring, intresseuppbyggnad osv.
Deras objektivavdelning går riktigt dåligt pga bristande intresse för de dyrare objektiven, och att släppa information om en ny FF-kamera hade definitivt hjälpt till här också. Så jag kan inte se en enda vettig anledning till att Sony själva skulle mörka en ny FF-kamera - de förlorar på alla håll och kanter på att göra det. Och de blöder redan tillräckligt.
vilka objektiv funderar du på att sälja?
Personliga favoriter är lemurerna och suricaterna.
Blev inget av med Skansen idag. Åker dit i morgon istället lite tidigare på dagen.
Här finns i alla fall lite smått och gott till salu. Några grejer vill jag egentligen inte skiljas från, så det beror på vilken ordning grejer säljs i och ruljansen om jag sen drar tillbaka det eller inte.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=152138
/Mats