Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Denna tråd vill jag följa så jag måste lägga in en fråga hehe !
Komme det av vara samma sensor i A77 som finns i A900 /A850 ?

Hoppas verkligen att effersläpningen i sökaren blir mycket bättre än i A33/A55 för detta kändes inte så kul.

Mvh. /LEE Cordon Bleu

Nej det kommer det inte. Det är inte så lätt att klämma in en FF-sensor i en APS-C-kamera.
 
Ett svar till på "om objektiven räcker":

Upplösningen i en 24MP sensor av standard APS storlek är bara 8% högre än upplösningen i t.ex 60D, 7D och 600D. Jag har sett många skarpa bilder med deras allra enklaste 18-55IS (som kostar 1300kr har jag för mig). Så det beror ju på....

Ett dåligt objektiv är alltid dåligt. Det blir inte speciellt mycket bättre med en sensor med högre upplösning (men det BLIR bättre!).
Ett bra objektiv blir bara bättre ju högre upplösning sensorn har.

Jag har på något ställer sett en korean som slaktat vad jag har för mig var en Canon G10 med kraschat objektiv, och i stort sett epoxy-limmat på en µ4/3 > canon EF adapter. Bilderna var hyffsat skarpa vilket objektiv han än monterade. Naturligtvis inte på F1.2, men där syns ju begränsningar redan på en orginal 5D med pixlar stora som badmintonplaner.

Canon G10: 1.93µm pixlar (!!)
-Detta är samma sak som att ha en APS-sensor med 94MP....
 
Ja, Joakim 18-55 IS är en helt annan sak än 18-55SAM. Innan Canon tog fram sin IS-version av kitzoomen 18-55 var inte Canons glugg något att hänga i gran heller. Vill minnas att det MTF-testades och visade sig vara så dåligt så att mätapparaturen vomerade:). Nikons och Canons kitzoomar med VR eller IS är faktiskt helt okej. Sonys motsvarande produkt borde ha ytterligare ett tillägg. Nämligen bokstaven versalt "S", placerad före gemenen "k" i ordet kitzoom.

I övrigt Frid/Lennart
 
Dpreview tyckte att 18-55SAM var ett klart lyft sen 18-70:

http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra380/page17.asp
"The DT 18-55mm F3.5-5.6 SAM performs very well for a kit lens, challenging the Olympus Zuiko Digital 14-42mm F3.5-5.6 for the crown of best all-round performer in its class in our studio tests. It's undoubtably superior to the DT 18-70mm F3.5-5.6 lens it replaces, maintaining image quality across the frame to match the demands of modern high resolution sensors in a far more convincing fashion."

Har inte gluggen själv men gissar att den är ok så länge man inte bländar ner för mycket, då den verkar prestera bäst vid full glugg.
 
.......................Hursomhelst, Sonys bristfälliga marknadsföring är Sonys problem, inte vårt och det är de som drabbas av konsekvenserna, inte vi.

/Mats

Det är väl visst vårt problem. Det gör ju att ingen säljer Sony utom Sony själva snart. Kan det f.ö. vara det som är en del av problemet. I ÅF-ledet är det aldrig poppis med tillverkare/leverantörer som "går direkt" mot "slutkunder". Precis det gör ju Sony Style. Vad jag vet så säljer väl inte Nikon direkt. Hur är det med Canon?

Jag skulle inte tycka det vara fel att ha den "närhet" till produkter som Canons och Nikons användare har.
 
Det är väl visst vårt problem. Det gör ju att ingen säljer Sony utom Sony själva snart. Kan det f.ö. vara det som är en del av problemet. I ÅF-ledet är det aldrig poppis med tillverkare/leverantörer som "går direkt" mot "slutkunder". Precis det gör ju Sony Style. Vad jag vet så säljer väl inte Nikon direkt. Hur är det med Canon?

Jag skulle inte tycka det vara fel att ha den "närhet" till produkter som Canons och Nikons användare har.

Knappas troligt...dom flesta köper nog Sonys produkter från andra ställen än från Sonystyle.
Nikon har Nikonstore så då borde det vara ett lika stort problem i så fall.

Finns många tillverkare av andra produkter som har "direktförsäljning" från företagets egna site eller fysiksa butiker så Sonystyle är knappast nått problem eller nått unikt för just Sony.
 
Har inte orkat plöja hela tråden men är detta en under 10.000kr kamera?

Det ryktas om att den ligger "kring" 10.000:- som jag fattat det och läst. Men jag tror personligen att den hamnar lite högre. Ungefär som en Canon 7D, d v s en 20-30% högre. Det är inte alltid valutor är direkt översättningsbara eftersom man i olika länder kan ha olika kampanjer när en ny kamera introduceras.
 
Det är väl visst vårt problem. Det gör ju att ingen säljer Sony utom Sony själva snart. Kan det f.ö. vara det som är en del av problemet. I ÅF-ledet är det aldrig poppis med tillverkare/leverantörer som "går direkt" mot "slutkunder". Precis det gör ju Sony Style. Vad jag vet så säljer väl inte Nikon direkt. Hur är det med Canon?

Jag skulle inte tycka det vara fel att ha den "närhet" till produkter som Canons och Nikons användare har.

Sony Style säljer ju inte till Sverige. (?)
Det finns ju hur mycket produkter från Sony i alla möjliga affärer.


Vet inte om du blandar ihop Sony style med Sony-center. det senare är fristående butiker som säljer enbart Sonys grejer och bl.a. finns på Regeringsgatan i Stockholm.

Det är inte Sony själva som säljer i dessa butiker. Det är helt fristående affärer enligt ett franchise-concept. http://www.sonycenter.se/bliv-sony-c-forhandler-se

Ok, kanske lite vårt problem i den meningen att vi drabbas om det inte går att köpa passande tillbehör, få service osv., men det jag egentligen menade var att det inte är vårt ansvar att se till att marknadsföra Sonys kameror.


/Mats
 
Knappas troligt...dom flesta köper nog Sonys produkter från andra ställen än från Sonystyle.
Nikon har Nikonstore så då borde det vara ett lika stort problem i så fall.

Finns många tillverkare av andra produkter som har "direktförsäljning" från företagets egna site eller fysiksa butiker så Sonystyle är knappast nått problem eller nått unikt för just Sony.

Nej men många tillverkare kör bara genom "kanalen" genom distributörer och ÅF. Det enda sättet är att de själva inte prisar ut sina egna partners. Detta är ganska komplicerat. Beroende på marknad och typ av produkter (läs PC-marknaden) där en del stora som exv. HP kör direkt mot alla stora kunder själva till bättre priser ibland än distibutörer och ÅF själva kan köpa. I dessa fall används distributerer och ÅF för leveranserna. Dessa får då "claima" mellanskillnaden men det är inte mycket pengar för "kanalen" i de affärerna ofta. Vet dock inte hur vanligt detta är i kamerabusinessen. Att de stora elektronikleverantörerna ofta gör på detta sätt och arbetar med skräddarsydda mycket fördelaktiga prislistor (s.k. BIDS) mot sina viktigaste kunder är för att de inte litar på att ÅF och distributionsledet utan vill ha ett större mått av kontroll över affärerna. De litar inte på att "kanalen" lyfter fram just deras produkter. Att de sedan låter "kanalen" ta hand om distributionen via sin vanliga lagerhantering (ofta till långt under kostpriser) är mycket vanligt idag. "Kanalen" tjänar dåligt på detta men deltar för att de behöver volymerna som styr inköpspriserna i övrig verksamhet. "Kanalen" får stå för en viss ökad risk och i viss mån agera bank åt tillverkarna. Sedan måste de ofta utveckla mycket komplicerade och dyra affärsmodeller och i slutänden komma ihåg att "claima" mellanskillnaden av leverantörerna. Canon säljer via kanalen men jag är osäker på om Nikon gjort och gör det.

Personligen tycker jag det vore otroligt underligt om ett världsföretag som Sony inte skulle klara av att sälja sina kameror men lyckat mycket väl med annat som exv. TV-apparater. Finns ju inte ett ställe som inte säljer Bravia eller Sony Vaio-datorer. Jag förstår nog inte riktigt varför de inte lyckas med det.
 
Sony Style säljer ju inte till Sverige. (?)
Det finns ju hur mycket produkter från Sony i alla möjliga affärer.


Vet inte om du blandar ihop Sony style med Sony-center. det senare är fristående butiker som säljer enbart Sonys grejer och bl.a. finns på Regeringsgatan i Stockholm.

Det är inte Sony själva som säljer i dessa butiker. Det är helt fristående affärer enligt ett franchise-concept. http://www.sonycenter.se/bliv-sony-c-forhandler-se

Ok, kanske lite vårt problem i den meningen att vi drabbas om det inte går att köpa passande tillbehör, få service osv., men det jag egentligen menade var att det inte är vårt ansvar att se till att marknadsföra Sonys kameror.


/Mats

Du har säkert rätt i det att det är franchising-affärer men vad är vad i ett sånt upplägg. Samma killar som står i Sony Center är de som demar Sony-kameror på mässot etc. De är faktiskt Sonys ansikte utåt i större grad än de som sitter på kontoret i Bergshamra norr om Stockholm. Vad är vad?
 
Har inte orkat plöja hela tråden men är detta en under 10.000kr kamera?

Inte de första månaderna den finns ute antagligen... (?)

Men det är ju "som vanligt". Priserna sjunker efter hand. Sen är priser lite konstigt, då Sverige traditionellt är dyrt med vissa märken (Sony bl.a) och billigt med vissa andra märken (Sigma t.ex).
 
Taget från http://www.sonyalpharumors.com/
"The A77 especially is amazing and the best APS-C camera they have ever tested. The good news is that High-ISO is extremely good even if the sensor has 24 Megapixel."
I alla fall jag längtar redan efter A77.

Hehe, ja vad kameror kan väcka känslor.
Måste säga att jag också suktar lite. Lär nog bli en sån skulle jag tro :). Risken finns väl att många andra vill det med så att det blir problem med tillgången.

Sidohängd tiltbar skärm som går att vinklau ned/upp utan att först vikas ut åt sidan låter bra.
Om den däremot inte klarar det utan blir som Canons lösning kommer jag att skrika högt av vrede,

Hoppas också på kraftigt batteri och ett tillhörande vertikalgrepp redan från start.

Undrar hur länge det dröjer innan några fel upptäcks och det blir gnäll ändå. Sen kommer Nikon med en modell med samma sensor och traditionell spegel som presterar ännu aningen bättre och då är väl Sonyn "dålig" hux flux.

Sony-kameran lär få minus i alla tester för att den inte har MLU eller nåt.

Sen väntar alla på den kommande FF-kameran och gnäller över att den dröjer och Sony inte satsar på de seriösare fotograferna eller att de inte har något 600/f4 objektiv med antiskak osv.

Och Canon ligger hopplöst efter med sina fula kameror med sluttande axlar, omodern sensor och inga finesser att tala om, men de säljer väl ändå 30 gånger fler än Sony.


/Mats
 
Sten-Åke, Sony kommer att lyckas ruska om kameramarknaden så småningom. Och det snart. Dom gamla konservativa tillverkarna (typ Canikon) bygger fina, stadiga kameror men när det gäller det elektronik ligger dom i lä. Och det kommer att straffa sig.
 
Hehe, ja vad kameror kan väcka känslor.
Måste säga att jag också suktar lite. Lär nog bli en sån skulle jag tro :). Risken finns väl att många andra vill det med så att det blir problem med tillgången.

Sidohängd tiltbar skärm som går att vinklau ned/upp utan att först vikas ut åt sidan låter bra.
Om den däremot inte klarar det utan blir som Canons lösning kommer jag att skrika högt av vrede,

Hoppas också på kraftigt batteri och ett tillhörande vertikalgrepp redan från start.

Undrar hur länge det dröjer innan några fel upptäcks och det blir gnäll ändå. Sen kommer Nikon med en modell med samma sensor och traditionell spegel som presterar ännu aningen bättre och då är väl Sonyn "dålig" hux flux.

Sony-kameran lär få minus i alla tester för att den inte har MLU eller nåt.

Sen väntar alla på den kommande FF-kameran och gnäller över att den dröjer och Sony inte satsar på de seriösare fotograferna eller att de inte har något 600/f4 objektiv med antiskak osv.

Och Canon ligger hopplöst efter med sina fula kameror med sluttande axlar, omodern sensor och inga finesser att tala om, men de säljer väl ändå 30 gånger fler än Sony.


/Mats

A700 låg väl på ritbordet runt 2007 förmodar jag, kanske tidigare än så. Det var en kamera som redan då stog upp väl mot Canon/Nikon, klassades mycket högt av Foto i deras stora test av dom fem semipro under 2008, tappade lite poäng vid avsaknad av Live Veiw som kom i ropet under den tiden.

Men hur som helst en Sonymodell som byggdes efter klassiskt snitt, den var något dyr och låg länge kvar med sitt lite höga pris, vilket i och för sig även Nikon gjorde, D300 hade ännu högre ingångs pris flera tusen om jag inte kommer ihåg fel.

Jag fick uppfattningen att den sålde ganska bra i våra grannländer Norge och Danmark, men inte så bra i Sverige, där C/N har ett starkt fäste. Men A700 lovade mycket gott och många väntade på vad som skulle komma härnäst.

Jag vet inte vad som måste till för att en kameramodell skall bli så populär som möjligt, väldigt mycket styrs ju av den optikarsenal man redan har hemma, här skiljer kamerorna ut sig till skillnad mot bilar/Mc där man inte har en massa reservdelar liggandes hemma och som tvingar en att köpa samma Bil/Mc livet ut.

Jag hoppas bara att nya A77 följer upp A580 fina sensor, och att kameran känns välbyggd med fina reglage, för mig måste den inte superknocka konkurenterna, en ny D400 eller vad den kommer att kallas har väl Nikon filat länge på också. jag undrar vilken av dom som kommer först, kommer dom samtidigt så kan sony få det lite tuffare, pga Nikons starka fäste och renome, men det kanske inte har någon betydelse.

Vet inte alls vad man kan förvänta sig av A77 när den kommer, som flera experter har påtalat tidigare så kan vi inte påverka någonting av vad sony gör så vi får välja att köpa eller inte köpa, är kamera i armerad plast, så får vi nöja oss med det, det är mycket starkt och bra och kameran tar lika bra bilder för det, blir förmodlingen lite billigar också. Spännade att få se vad som kommer dock. //Bengt.
 
Armerat polykarbonat-skal på en inner-bas av metall gör mig inget. Bara de håller knappar och reglage så att de inte knarrar, trögar och bara allmänt känns sunkiga som i t.ex Nikon D5100 eller vissa ganska nya Sony-modeller.

Nackdelen med att köpa super-tele till en Sony är att om något händer får man köpa ett till. Att få service på det man har är tämligen omöjligt. I slutänden kan det alltså bli ganska dyrt... För att inte tala om hur frustrerande det är när man behöver det dagarna efter och man vet att det kommer ta minst ett par månader, upp till ett halvår att ersätta.

Populariteten för Sony minskar igen. Vissa kommer ta detta som ett anfall mot Sony från min sida, men det är ett enkelt konstaterande. NEX ökar i popularitet, men Sony sålde ändå färre kameror sammanlagt under 2010 (2010-05 > 2011-05) än vad de gjorde i 12-månadersperioden innan. DSLR-sidan har alltså minskat ganska rejält.

Man kan skylla på marknadsföring och traditionsbundna kunder hur mycket man vill, men i slutänden betyder det att Sony inte lyckats komma med produker som marknaden vill ha. Skulle de nu komma med en världsledande (vad det gäller upplösning, antal megapixlar) APS-kamera kan nog detta hjälpa upp läget ganska bra. MP säljer ju som sagt, inte minst till den stora massan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.