Jo, många megapixlar och hög täthet har ett stort värde i vissa fall och jag tror visst att dom kan få till det för att sätta i produktion hösten 2011. Personligen har jag varit säker på att det skulle bli massor av MP, min gissning var 21 MPx. Får se vad det blir. Utvecklingen går som sagt framåt och accellererar tom., men även om det verkar superrevolutionerande nu så är det inte det om ett år. Canon kan mycket väl komma med samma specar eller mer till dess, De leder ju megapixelkriget på APS-C just nu. Jag ser ingen motsättning i att öka megapixelantalet och samtigt förbättra signalhanteringen.
Marknadsmässigt är många megapixlar fortfarande och kommer att vara en otroligt viktig faktor, även om folk inte förstår att det krävs extrema dyra objektiv för att kunna dra full nytta av det. Även om objektiven kan leverera skärpa för att skilja exakt närliggande pixlar så finns det ändå fördelar med så hög upplösning och täthet.
Tex skulle man kunna få praktisk nytta av digital zoomning. Vet att det är som att svära i kyrkan att skriva det här, men om det finns ett rejält överflöd med pixels så att man kan croppa sig in 2x-3x och fortfarande få tillräckligt hög upplösning även för stora printouts. Då kan man enklare använda högklassiga primes istället för zoomar också till situationer där man idag måste köra zoom för att situationer ändras och man inte har tid och möjlighet att skifta objektiv. Om då det fasta objektivet är optiskt mycket bättre (vilket oftast är fallet) så kan det leda till bättre slutresultat. Jag tror, utan att veta säkert då jag inte är någon expert på området, att dagens högklassiga objektiv mycket väl klarar att ge så hög pixeltäthet rättvisa, det blir helt enkelt bättre även om man inte drar absolut fulll nytta av pixlarna. Diffraktion kan komma att bli ett problem som har stor praktisk betydelse. Idag är det väl mest av akademiskt intresse och inget som skapar problem förrän vid mycket ljusa kontrastrika förhållanden och små bländare (f11+).
Får Sony till bättre signalhantering så tror jag också att bruset vid svaga ljusförhållanden blir "trevligare" att hantera då pixlarna är mindre och även då "brusplumparna". (Kan mycket väl vara ute och cykla här, så jag duckar innan någon läxar upp mig .-)).
Det sas redan på 6Mpx-tiden att de det räckte till och blev över och att 10 Mpx eller mer inte behövs. Samma sak när 12 Mpx blev "standard" att det är mer av det goda än nödvändigt. Jag för min del välkomnar yterligare boost i upplösningen.
lennart, ju längre det dröjer desto längre ekonomisk livslängd får våra Sony FF
så finns ingen anledning att klaga.
Jag ska nog komplettera med an APS-C ändå och väntar inte in något som kanske kommer om ytterligare ett år, vet ännu inte riktigt vilken.
Problemet med sony är ju att det är mycket snack och lite verkstad i de högre segmenten. istället för att dröja med "den perfekta kameran" så kunde dom gott packat in t.ex. nya A580 i ett robustare vädertätat chassi och en bättre optisk sökare. Sen kan de lansera den andra om ett år också, men det ska väl inte behöva vara bara plast i dagens kameror för det. Specmässigt räcker A580 långt i konkurrensen med Canon och Nikons modeller, men inte riktigt i känslan och kvaliten.
Klämde idag lite på en Canon 7D hos Expert, kostar 10999 kr. Kändes mycket bra och framförallt kändes det väldigt mycket kamera för pengarna. I stort sett samma peng som Sony A580, och sida vid sida så väljer nog de flesta Canon-kameran då.
/Mats