Annons

Sony a77 med 18 MP i början av nästa år

Produkter
(logga in för att koppla)

Alltid trevligt med hög upplösning om man kan fixa till bra in/utläsning, men översätter man 24MP till FF skulle det bli omkring 55MP. Vilka objektiv i aps-c format fixar att tillgodogöra sig en sådan upplösning.
Jag tror inte på det här ryktet. Sony borde kanske i första hand lära av Nikon (som ju använder Sonys sensorer och omdesignar dem) och utnyttja sensorarean på annat sätt, med färre MP och en signalhantering som ökar kamerans lågljusegenskaper.

Man borde kanske hålla sig på 14-16MP istället. Såvida man inte har något verkligt revolutionerande i bakfickan.

Slutligen tror jag att de A700-användare som länge väntat på en efterföljare blir aningen otåliga över att behöva vänta ytterligare nästan ett år på en A77 ( I mitten av 2011 skrevs det ju i ryktet).

Alltid trevligt med hög upplösning om man kan fixa till bra in/utläsning, men översätter man 24MP till FF skulle det bli omkring 55MP. Vilka objektiv i aps-c format fixar att tillgodogöra sig en sådan upplösning.
Jag tror inte på det här ryktet. Sony borde kanske i första hand lära av Nikon (som ju använder Sonys sensorer och omdesignar dem) och utnyttja sensorarean på annat sätt, med färre MP och en signalhantering som ökar kamerans lågljusegenskaper.

Man borde kanske hålla sig på 14-16MP istället. Såvida man inte har något verkligt revolutionerande i bakfickan.

Slutligen tror jag att de A700-användare som länge väntat på en efterföljare blir aningen otåliga över att behöva vänta ytterligare nästan ett år på en A77 ( I mitten av 2011 skrevs det ju i ryktet).

Jo, många megapixlar och hög täthet har ett stort värde i vissa fall och jag tror visst att dom kan få till det för att sätta i produktion hösten 2011. Personligen har jag varit säker på att det skulle bli massor av MP, min gissning var 21 MPx. Får se vad det blir. Utvecklingen går som sagt framåt och accellererar tom., men även om det verkar superrevolutionerande nu så är det inte det om ett år. Canon kan mycket väl komma med samma specar eller mer till dess, De leder ju megapixelkriget på APS-C just nu. Jag ser ingen motsättning i att öka megapixelantalet och samtigt förbättra signalhanteringen.

Marknadsmässigt är många megapixlar fortfarande och kommer att vara en otroligt viktig faktor, även om folk inte förstår att det krävs extrema dyra objektiv för att kunna dra full nytta av det. Även om objektiven kan leverera skärpa för att skilja exakt närliggande pixlar så finns det ändå fördelar med så hög upplösning och täthet.

Tex skulle man kunna få praktisk nytta av digital zoomning. Vet att det är som att svära i kyrkan att skriva det här, men om det finns ett rejält överflöd med pixels så att man kan croppa sig in 2x-3x och fortfarande få tillräckligt hög upplösning även för stora printouts. Då kan man enklare använda högklassiga primes istället för zoomar också till situationer där man idag måste köra zoom för att situationer ändras och man inte har tid och möjlighet att skifta objektiv. Om då det fasta objektivet är optiskt mycket bättre (vilket oftast är fallet) så kan det leda till bättre slutresultat. Jag tror, utan att veta säkert då jag inte är någon expert på området, att dagens högklassiga objektiv mycket väl klarar att ge så hög pixeltäthet rättvisa, det blir helt enkelt bättre även om man inte drar absolut fulll nytta av pixlarna. Diffraktion kan komma att bli ett problem som har stor praktisk betydelse. Idag är det väl mest av akademiskt intresse och inget som skapar problem förrän vid mycket ljusa kontrastrika förhållanden och små bländare (f11+).

Får Sony till bättre signalhantering så tror jag också att bruset vid svaga ljusförhållanden blir "trevligare" att hantera då pixlarna är mindre och även då "brusplumparna". (Kan mycket väl vara ute och cykla här, så jag duckar innan någon läxar upp mig .-)).

Det sas redan på 6Mpx-tiden att de det räckte till och blev över och att 10 Mpx eller mer inte behövs. Samma sak när 12 Mpx blev "standard" att det är mer av det goda än nödvändigt. Jag för min del välkomnar yterligare boost i upplösningen.

lennart, ju längre det dröjer desto längre ekonomisk livslängd får våra Sony FF :) så finns ingen anledning att klaga.

Jag ska nog komplettera med an APS-C ändå och väntar inte in något som kanske kommer om ytterligare ett år, vet ännu inte riktigt vilken.

Problemet med sony är ju att det är mycket snack och lite verkstad i de högre segmenten. istället för att dröja med "den perfekta kameran" så kunde dom gott packat in t.ex. nya A580 i ett robustare vädertätat chassi och en bättre optisk sökare. Sen kan de lansera den andra om ett år också, men det ska väl inte behöva vara bara plast i dagens kameror för det. Specmässigt räcker A580 långt i konkurrensen med Canon och Nikons modeller, men inte riktigt i känslan och kvaliten.

Klämde idag lite på en Canon 7D hos Expert, kostar 10999 kr. Kändes mycket bra och framförallt kändes det väldigt mycket kamera för pengarna. I stort sett samma peng som Sony A580, och sida vid sida så väljer nog de flesta Canon-kameran då.

/Mats

Jo, många megapixlar och hög täthet har ett stort värde i vissa fall och jag tror visst att dom kan få till det för att sätta i produktion hösten 2011. Personligen har jag varit säker på att det skulle bli massor av MP, min gissning var 21 MPx. Får se vad det blir. Utvecklingen går som sagt framåt och accellererar tom., men även om det verkar superrevolutionerande nu så är det inte det om ett år. Canon kan mycket väl komma med samma specar eller mer till dess, De leder ju megapixelkriget på APS-C just nu. Jag ser ingen motsättning i att öka megapixelantalet och samtigt förbättra signalhanteringen.

Marknadsmässigt är många megapixlar fortfarande och kommer att vara en otroligt viktig faktor, även om folk inte förstår att det krävs extrema dyra objektiv för att kunna dra full nytta av det. Även om objektiven kan leverera skärpa för att skilja exakt närliggande pixlar så finns det ändå fördelar med så hög upplösning och täthet.

Tex skulle man kunna få praktisk nytta av digital zoomning. Vet att det är som att svära i kyrkan att skriva det här, men om det finns ett rejält överflöd med pixels så att man kan croppa sig in 2x-3x och fortfarande få tillräckligt hög upplösning även för stora printouts. Då kan man enklare använda högklassiga primes istället för zoomar också till situationer där man idag måste köra zoom för att situationer ändras och man inte har tid och möjlighet att skifta objektiv. Om då det fasta objektivet är optiskt mycket bättre (vilket oftast är fallet) så kan det leda till bättre slutresultat. Jag tror, utan att veta säkert då jag inte är någon expert på området, att dagens högklassiga objektiv mycket väl klarar att ge så hög pixeltäthet rättvisa, det blir helt enkelt bättre även om man inte drar absolut fulll nytta av pixlarna. Diffraktion kan komma att bli ett problem som har stor praktisk betydelse. Idag är det väl mest av akademiskt intresse och inget som skapar problem förrän vid mycket ljusa kontrastrika förhållanden och små bländare (f11+).

Får Sony till bättre signalhantering så tror jag också att bruset vid svaga ljusförhållanden blir "trevligare" att hantera då pixlarna är mindre och även då "brusplumparna". (Kan mycket väl vara ute och cykla här, så jag duckar innan någon läxar upp mig .-)).

Det sas redan på 6Mpx-tiden att de det räckte till och blev över och att 10 Mpx eller mer inte behövs. Samma sak när 12 Mpx blev "standard" att det är mer av det goda än nödvändigt. Jag för min del välkomnar yterligare boost i upplösningen.

lennart, ju längre det dröjer desto längre ekonomisk livslängd får våra Sony FF :) så finns ingen anledning att klaga.

Jag ska nog komplettera med an APS-C ändå och väntar inte in något som kanske kommer om ytterligare ett år, vet ännu inte riktigt vilken.

Problemet med sony är ju att det är mycket snack och lite verkstad i de högre segmenten. istället för att dröja med "den perfekta kameran" så kunde dom gott packat in t.ex. nya A580 i ett robustare vädertätat chassi och en bättre optisk sökare. Sen kan de lansera den andra om ett år också, men det ska väl inte behöva vara bara plast i dagens kameror för det. Specmässigt räcker A580 långt i konkurrensen med Canon och Nikons modeller, men inte riktigt i känslan och kvaliten.

Klämde idag lite på en Canon 7D hos Expert, kostar 10999 kr. Kändes mycket bra och framförallt kändes det väldigt mycket kamera för pengarna. I stort sett samma peng som Sony A580, och sida vid sida så väljer nog de flesta Canon-kameran då.

/Mats

Du har så himla rätt, självklart skulle dom ha gjort som du skriver om A580, där står den bedvid 7D, kan ju bara sluta på ett sätt, enda chansen för Sony är fördelaktigt pris på A580 som lockar. /Bengt.

Mats!

Jag äger en 7D och rent bildmässigt är jag inte man att se skillnad mellan resultaten när jag jämför filerna från en A550 och 7D (även efter interpolering av 550-filen upp till 18MP). Jämförda enl konceptet allt lika, stativ, konstant belysning. Använda objektiv: Canon EF 50/1.4 resp Sony 50/1.4 AF på f/5.6. Iso 400. Grundbruset på 7D är faktiskt ganska högt och tydligt märkbart i exv blå himmel vid iso 200. Dock verkar kamerans lågljusprestanda bli bättre när isot skruvats upp och når en "puckel" vid 1600-3200.

Men 7D är så mycket mer vad gäller bygge etc. Så redan vid A550 gjorde väl Sony en liten tabbe som inte byggde den i mer metall och satte dit ordentliga reglage (AF/MF-knapp/LV-OFV-knapp m fl känns ju verkligt bräckliga och odistinkta för att nämna några). Att man sedan gör om tabben med A580 gör ju inte saken bättre.

Så sida vid sida om jag vore förstagångsköpare skulle jag väl aldrig skaffa en A550/A580 om jag haft en Canon 40D/50D eller 7D att jämföra med och väga i handen samt fingrat lite på dem.

Missförstå mig inte ang min tvekan inför 24MP på en aps-c. I dagsläget med dagens teknik sker det på bekostnad av andra fördelar. Nikon verkar ha fattat det och den VERKLIGA upplösningen mellan exempelvis en D3s med 12MP och en Canon 1DsMkIII med 21MP eller iofs 5DII med 21 MP är extremt liten då brus kostar detaljering. I linhjer per bildhöjd har praktiska tester visat att skillnaden är mycket liten. Även på lägre iso. Vid högre iso kör D3s om sina konkurrenter vad gäller både brus och detaljering.
Därför tror jag att 24MP i en aps-c inte borde vara prioritet 1.

Men självklart är det trevligt mer fler MP om de gör verklig nytta och inte bara blir ballast i form av större filstorlekar (som kostar datorminne, större HD mm) utan att ge rejält bättre resultat.

Men betänk vilken ljusförstärkning det behövs för att dra nytta av 24MP på en aps-c. En FF-sensor är ju mer än 2,2x större i sensorarea ock träffas av motsvarande mängd mer ljus.

För att matcha en FF med f/2.8 måste det till en aps-c glugg med ljusstryrka på c:a f/1.0-f/1.4 som dessutom är högkvalitativ på full öppning. (Ingen exakt siffra, men för att påvisa det hela).

Alltså: Ökning av antal pixlar drar med sig en rad andra konsekvenser. OM dessa kan övervinnas är jag ingen ovän av många MP. Tvärtom!

MVH//Lennart

Mats!

Jag äger en 7D och rent bildmässigt är jag inte man att se skillnad mellan resultaten när jag jämför filerna från en A550 och 7D (även efter interpolering av 550-filen upp till 18MP). Jämförda enl konceptet allt lika, stativ, konstant belysning. Använda objektiv: Canon EF 50/1.4 resp Sony 50/1.4 AF på f/5.6. Iso 400. Grundbruset på 7D är faktiskt ganska högt och tydligt märkbart i exv blå himmel vid iso 200. Dock verkar kamerans lågljusprestanda bli bättre när isot skruvats upp och når en "puckel" vid 1600-3200.

Men 7D är så mycket mer vad gäller bygge etc. Så redan vid A550 gjorde väl Sony en liten tabbe som inte byggde den i mer metall och satte dit ordentliga reglage (AF/MF-knapp/LV-OFV-knapp m fl känns ju verkligt bräckliga och odistinkta för att nämna några). Att man sedan gör om tabben med A580 gör ju inte saken bättre.

Så sida vid sida om jag vore förstagångsköpare skulle jag väl aldrig skaffa en A550/A580 om jag haft en Canon 40D/50D eller 7D att jämföra med och väga i handen samt fingrat lite på dem.

Missförstå mig inte ang min tvekan inför 24MP på en aps-c. I dagsläget med dagens teknik sker det på bekostnad av andra fördelar. Nikon verkar ha fattat det och den VERKLIGA upplösningen mellan exempelvis en D3s med 12MP och en Canon 1DsMkIII med 21MP eller iofs 5DII med 21 MP är extremt liten då brus kostar detaljering. I linhjer per bildhöjd har praktiska tester visat att skillnaden är mycket liten. Även på lägre iso. Vid högre iso kör D3s om sina konkurrenter vad gäller både brus och detaljering.

Men självklart är det trevligt mer fler MP om de gör verklig nytta och inte bara blir ballast i form av större filstorlekar (som kostar datorminne, större HD mm) utan att ge rejält bättre resultat.

Men betänk vilken ljusförstärkning det behövs för att dra nytta av 24MP på en aps-c. En FF-sensor är ju mer än 2,2x större i sensorarea ock träffas av motsvarande mängd mer ljus.

För att matcha en FF med f/2.8 måste det till en aps-c glugg med ljusstryrka på c:a f/1.0-f/1.4 som dessutom är högkvalitativ på full öppning. (Ingen exakt siffra, men för att påvisa det hela).

Alltså: Ökning av antal pixlar drar med sig en rad andra konsekvenser. OM dessa kan övervinnas är jag ingen ovän av många MP. Tvärtom!

MVH//Lennart

Lennart, vi är överens till 100%.
Funtionsmässigt och specmässigt är Canon 7D och Sony A580 ganska lika. Några finesser med fördelar till Canon och andra med fördel till Sony. Prismässigt är det väldigt liten skillnad, men känslan och kvaliten hos Canon är ju totalt överlägsen. Eftersom Canon är ett mer etablerat märke så räcker det inte att Sony-kameran är lika bra, den måste vara betydligt bättre och/eller mer prisvärd för att kunna konkurrera.

Här har Sony misslyckats radikalt. Att hålla på och prata om att de ska lansera en kamera om ett år som är jättebra och bara ha plastkameror i det aktuella sortimentet är urbota korkat tycker jag. Märklig strategi att köra med dessa tvilling och trillingserier med i stort sett lika kameror med liten skillnad i specen. Det hade kunnat bli mycket bra om de t.ex. hade behållit A560 precis som den är och A580 med aningen högre specd i ett riktigt vädertätat metallhus.

Jag funderar allvarligt att slå till och handla en Canon 7D trots att jag sitter ordentligt insyltad i Sony-systemet. Kanske köra bägge ett tag. Problemet är inte att jag äger en dyr svårsåld kamer och en massa objektiv av lite högre klass, samt blixtar och annat, utan framförallt så känner jag Sonysystemet bra och kan massor om det. Vid systembyte får man börja om och på nytt lära sig vilka objektiv som är bra och så vidare.

Sony har känts så lovande och gång på gång får man uppfattningen att nu släpper det och får genomslag, men så klantar dom till det ändå. A55 t.ex är nyskapande och bra, men ändå så finns massa brister som gör att det inte känns riktigt bra ändå. Har varit stort Sony-fan, men börjar tröttna och undrar om de nånsin kommer att lyckas då de klantar sig på målsnöret gång på gång.

/Mats

Funtionsmässigt och specmässigt är Canon 7D och Sony A580 ganska lika. Några finesser med fördelar till Canon och andra med fördel till Sony. Prismässigt är det väldigt liten skillnad, men känslan och kvaliten hos Canon är ju totalt överlägsen. Eftersom Canon är ett mer etablerat märke så räcker det inte att Sony-kameran är lika bra, den måste vara betydligt bättre och/eller mer prisvärd för att kunna konkurrera.

Här har Sony misslyckats radikalt. Att hålla på och prata om att de ska lansera en kamera om ett år som är jättebra och bara ha plastkameror i det aktuella sortimentet är urbota korkat tycker jag. Märklig strategi att köra med dessa tvilling och trillingserier med i stort sett lika kameror med liten skillnad i specen. Det hade kunnat bli mycket bra om de t.ex. hade behållit A560 precis som den är och A580 med aningen högre specd i ett riktigt vädertätat metallhus.

Jag funderar allvarligt att slå till och handla en Canon 7D trots att jag sitter ordentligt insyltad i Sony-systemet. Kanske köra bägge ett tag. Problemet är inte att jag äger en dyr svårsåld kamer och en massa objektiv av lite högre klass, samt blixtar och annat, utan framförallt så känner jag Sonysystemet bra och kan massor om det. Vid systembyte får man börja om och på nytt lära sig vilka objektiv som är bra och så vidare.

Sony har känts så lovande och gång på gång får man uppfattningen att nu släpper det och får genomslag, men så klantar dom till det ändå. A55 t.ex är nyskapande och bra, men ändå så finns massa brister som gör att det inte känns riktigt bra ändå. Har varit stort Sony-fan, men börjar tröttna och undrar om de nånsin kommer att lyckas då de klantar sig på målsnöret gång på gång.

/Mats

I den mån man har ekonomiska förutsättningar (eller som i mitt fall bortprioriterat allt som inte tillhör livets nödtorft) kan det vara befogat att köra med två system.

Men det är inte helt praktiskt. Dock finns ju undantag: Vill man använda en väldigt bra telezoom exempelvis som inte har någon motsvarighet hos det egna märket kan det vara befogat att skaffa ett annat kamerahus av annt märke för just det objektivet om man vet att det kommer att användas mycket.

Kan tänka mig att en 7D plus en 100-400 zoom med bildstabilisering är något som många fågelfotografer skulle var riktigt nöjda med. AF-systemet hos 7D är extremt flexibelt men fordrar viss inlärningstid för att hantera.

Har man förutom det ett inttresse för andra motiv och FF plus ett en eller två riktigt vassa gluggar, typ Zeiss ser jag ingen konflikt mellan att ha 2 system. Men lite opraktiskt känns det ju.

Tabbe eller inte av Sony är ju materialvalet föremål för viss debatt: Personligen tror jag att det handlar om en "känsla". Sitter man med A850/A900+några Zeissgluggar känns ju inte en A550/A580 så extremt förtroendeingivande precis. Personligen är jag känslig för just detta och glappiga reglage. Andra hävdar att "plasten" inte är sämre än metallbyggen och ser inga som helst nackdelar med det.

Jag må vara lite fånig, men när jag skaffar en kamera eller objektiv köper jag inte bara prestanda utan även en speciell känsla som skänker tillfredsställelse och därmed förhöjer fotoupplevelsen. Den känslan finns hos Sonys FF-kameror, men inte hos resten av deras dslr-sortiment.

Jag törs garantera att rent bildmässigt lär du inte uppleva någon dramatisk skillnad om du skaffar en 7D, däremot en känsla av att hantera något som är gedignare och välbyggt.

Och det är ju bara att hålla med om att det är tråkigt att Sony inte greppat att man vill känna kvalitetskänsla i material och reglage. Isynnerhet när prisdifferensen är så liten mellan en 50D eller 7D och en A580.

Men alla är inte så "petiga" som jag när det gäller den här känslan. Och det är väl till de kunderna Sony vänder sig.

Mats!

MVH//Lennart

I den lite äldre Mp-debatten, så diskuterades mycket om känsliga mikroskakningar en tänkbar följd av många Megapixlar som trängs, har dom löst det i dag, man pratade om stativ och fjärrkontroll, minsta vibration kunde påverka skärpan om jag inte mins helt fel, mindre pixlar mera vibrationståligt. Hur reagerar din 7D har du märkt någonting, sedan pratet om att sämre optik och man får inte med alla pixlarna.

//Bengt.

/Mats

Smile shutter eller vad det heter det har väl inte canon, bör ej användas vid begravning. A55 är inte tänkt att konkurera med 7D utan mera med Nikon D3100, Canon 550. Men 7D ligger väl skyhögt över A580 vad gäller specen, i 60D går det att redigera bilderna, och till ock med Raw.konvertera direkt i kameran. såg att Scandinavian har A55 för 8595Kr med kitoptik, ett skapligt pris tycker jag. DPR gav ju faktiskt en golden avard till A55 dom brukar vara tuffa mot Sony (eller rättvisa) Någon sade att man inte skall köpa första serien, utan kallt vänta på generation 2. Sony deklarerar att dom jobbar stenhårt med bättre EVF till nästa kamera. inte lätt detta med kameror.

Jag tycker det är så jätte bra när du Lennart redovisar dina resultat och jämförelser, dom litar jag på till hundra procent. ditt fantastiska tålamod med 7D och AF-problemen imponerar ju otroligt på mig, förstår inte din enorma kämpa anda hur du bara orkade, kamera ett, två ,tre, fyra. helt otroligt, Intervision hur många gånger lämnade du in optik ock kamera. men sen jäklar nu satt den, hur är det i dag är dagens 7D problem fria vad säger Canon. Men sedan vad kommer sig att du och Tidningen Foto får så olika resultat vad gäller lågiso potensialen mellan A550 och 7D, Foto som jag tolkade det anser väl 7D som överlägsen vad gäller detta med iso, även om DXO-Markt visar att dom är jämbördiga. Varför är det så.

//Bengt.

Ja, Bengt..varför är det så? Bra fråga! Det finns inget riktigt bra svar. Men jag kan försöka redovisa vad jag tror.

FOTO genomförde ett mindre fälttest som var ganska bra, tycker jag. Vill minnas nattbilden som användes som referens. Där har vi 3 kameror i praktiken körda med rawformat och likvärdiga objektiv vad gäller Canon och Nikon.

Vad säger att den ena objektivindividen är lika bra korrigerad som den andra?

Vad säger att det ena kamerahuset är lika välkalibrerat som det andra?

Vad motsäger att det tredje kamerahuset inte är ekvivalent med det första?

Nåja, vi kan väl förutsätta att de är inom toleranserna, men objektivindividerna är svårare att få grepp om.

Dx0 använder inte objektiv utan testar sensorns förmåga på ett mer kliniskt sätt. Och för oss är det bara att jämföra i printläge på deras sajt.

FOTO går väl också in på lite mer allmänna saker som sekvens, sökare, ergonomi, AF-snabbhet i praktiken, medlevererade tillbehör och väger samman allt innan en "vinnare" koras.

Vad gäller lågljusegenskaper, DR mm så litar jag mer med Dx0 än någon test. Men en väl genomförd test brukar oftast hamna ganska nära vad Dx0:s nuffror anger. Märk väl att jag skrev en "väl genomförd test". Det finns tyvärr många tester som inte är riktigt tillförlitliga (en vacker omskrivning istället för att skriva "skitdåliga tester"). Men FOTO:s tester tycker jag är ganska vederhäftiga.

I den lite äldre Mp-debatten, så diskuterades mycket om känsliga mikroskakningar en tänkbar följd av många Megapixlar som trängs, har dom löst det i dag, man pratade om stativ och fjärrkontroll, minsta vibration kunde påverka skärpan om jag inte mins helt fel, mindre pixlar mera vibrationståligt. Hur reagerar din 7D har du märkt någonting, sedan pratet om att sämre optik och man får inte med alla pixlarna.

//Bengt.

Mikroskakningar är ett faktum. Går inte att snacka bort i detta sammanhang. 7D skiljer sig inte från andra pixelstinna kameror på något vis.

Jag märker definitivt av skakningarna mer nu med min A850 än med gamla Minolta 7D. Större spegel och högre upplösning. Jag greppar medvetet hårdare runt huset för att minimera problemet. Antar att A700 är bättre på det för den spegelrörelsen är ju som en smekning i jämförelse.

Med en A77 lär ju det problemet vara ett minne blott. :O)

Dx0 använder inte objektiv utan testar sensorns förmåga på ett mer kliniskt sätt. Och för oss är det bara att jämföra i printläge på deras sajt.

En liten korrigering, DxO använder alltid objektiv vid sina tester (de redovisar bara inte vilket). Det är bara uppmätningen av faktiska ISO-värden som kan ske (och görs) utan objektiv.

Däremot mäter inte DxO skärpa eller upplösning, varför objektivet har mycket liten (om ens någon) inverkan på det uppmätta resultatet.

Ja, Bengt..varför är det så? Bra fråga! Det finns inget riktigt bra svar. Men jag kan försöka redovisa vad jag tror.

FOTO genomförde ett mindre fälttest som var ganska bra, tycker jag. Vill minnas nattbilden som användes som referens. Där har vi 3 kameror i praktiken körda med rawformat och likvärdiga objektiv vad gäller Canon och Nikon.

Vad säger att den ena objektivindividen är lika bra korrigerad som den andra?

Vad säger att det ena kamerahuset är lika välkalibrerat som det andra?

Vad motsäger att det tredje kamerahuset inte är ekvivalent med det första?

Nåja, vi kan väl förutsätta att de är inom toleranserna, men objektivindividerna är svårare att få grepp om.

FOTO går väl också in på lite mer allmänna saker som sekvens, sökare, ergonomi, AF-snabbhet i praktiken, medlevererade tillbehör och väger samman allt innan en "vinnare" koras.

Vad gäller lågljusegenskaper, DR mm så litar jag mer med Dx0 än någon test. Men en väl genomförd test brukar oftast hamna ganska nära vad Dx0:s nuffror anger. Märk väl att jag skrev en "väl genomförd test". Det finns tyvärr många tester som inte är riktigt tillförlitliga (en vacker omskrivning istället för att skriva "skitdåliga tester"). Men FOTO:s tester tycker jag är ganska vederhäftiga.

Tacka för bägge svaren. Jag var kanske lite otydlig, Foto jämförde inte A550 med 7D ( det visst du så klart) utan det vart ju mina intryck av hur jag uppfattade dom skilda testarna, (DX0-resultatet fanns i bakhuvudet) när 7D kom så var det väl lite förvånade att dom smackade på med 18Mp, så 7D:s iso-tester gick hela tiden ut på hur dom hade lyckast med så många pixlar på sensorn, och bedömningarna utgick från det, även om det visade sig att den höll måttet mot lite äldre kända 12Mp modeller. Vad foto gjorde vid A550-testet ( Nr 2- 2010) på sidan 36 visar dom en bild, kvällsbild i en gränd, en man tittar i ett skyltfönster, Foto skriver att visa bilden på skärm eller TV ser det skapligt ut. Men sedan skriver Foto utsnittet visar dock att Sony inte har någon revolutionerande bildsensor utan helt enkelt använder mycket kraftig brusredusering, den tar bort bruset men även alla detaljer. Resultatet blir snygga bilder som dock endast fungerar för små utskrifter eller visning på bildskärm/teve, känsligheten var inställd på hela ISO 6400. Jag tror faktiskt att Foto är lite snälla också, dessa fotorävar måste ju också undra varför Sony släpper 15 plastkameror med små skillnader i specen, någon typ av förenklad design med samma innanmäte. //Bengt.

En liten korrigering, DxO använder alltid objektiv vid sina tester (de redovisar bara inte vilket). Det är bara uppmätningen av faktiska ISO-värden som kan ske (och görs) utan objektiv.

Däremot mäter inte DxO skärpa eller upplösning, varför objektivet har mycket liten (om ens någon) inverkan på det uppmätta resultatet.

Jag är medveten om detta, men som jag uppfattade frågeställningen gällde den lågljusegenskaper och precis som du påpekar används inte objektiv vid iso-mätningen.

Men det är bra att du understrtyker att objektiv används vid andra tester. Det borde jag gjort självklart eftersom jag nämnde DR.

Så tack för tillrättaläggningen. Det är viktigt att trådarna blir så korrekta som möjligt.

Mvh//Lennart

Jag märker definitivt av skakningarna mer nu med min A850 än med gamla Minolta 7D. Större spegel och högre upplösning. Jag greppar medvetet hårdare runt huset för att minimera problemet. Antar att A700 är bättre på det för den spegelrörelsen är ju som en smekning i jämförelse.

Med en A77 lär ju det problemet vara ett minne blott. :O)

Det är inte bara spegelrörelse som påverkar mikroskakningar. Men det är klart att den har inverkan vid längre exponeringstider i synnerhet.

På andra 20+ MP kameror med LV och uppfälld spegel på stativ med magnifikationen 10x är det enkelt att se hur svajigt det hela blir bara man petar lite försiktigt på kamerahuset.

För övrigt kan Sonys SSS ställa till med viss bluddrighet i bilderna också. En vibrerande sensor vid brännvidden 135mm och tiden 1/125-1/250 KAN skita till bilden.

Men även med fast spegel kommer alltså problemet att finnas kvar fast med en faktor mindre.

Tacka för bägge svaren. Jag var kanske lite otydlig, Foto jämförde inte A550 med 7D ( det visst du så klart) utan det vart ju mina intryck av hur jag uppfattade dom skilda testarna, (DX0-resultatet fanns i bakhuvudet) när 7D kom så var det väl lite förvånade att dom smackade på med 18Mp, så 7D:s iso-tester gick hela tiden ut på hur dom hade lyckast med så många pixlar på sensorn, och bedömningarna utgick från det, även om det visade sig att den höll måttet mot lite äldre kända 12Mp modeller. Vad foto gjorde vid A550-testet ( Nr 2- 2010) på sidan 36 visar dom en bild, kvällsbild ........ //Bengt.

Jag tror vi snackat mycket om just A550 i ett par andra trådar och bortsett från kamerans material var det många som ansåg att kameran i de flesta fall blev "styvmoderligt" behandlad. Brusreduceringen på jpegbilderna är dock mycket stark. Det går inte att snacka bort.

Men tar man och jämför en 7D och en A550 är brusskillnaden vid 3200 iso och en bra rawkonvertering mycket liten. Tyvärr har inte Sony någon bra egen konverterare men LR3 plockar lyckas bra..

...............................Problemet med sony är ju att det är mycket snack och lite verkstad i de högre segmenten. istället för att dröja med "den perfekta kameran" så kunde dom gott packat in t.ex. nya A580 i ett robustare vädertätat chassi och en bättre optisk sökare. Sen kan de lansera den andra om ett år också, men det ska väl inte behöva vara bara plast i dagens kameror för det. Specmässigt räcker A580 långt i konkurrensen med Canon och Nikons modeller, men inte riktigt i känslan och kvaliten.

/Mats

Mats och främförallt Bengt - Sony har hela tiden legat kring ca 8000 för sina kameror i övre instegsskiktet ända sedan A100 (Ok den kostade väl nära 10 000). Sony A350 kostade ca 8000 och det gjorde A550 också när de kom. Så det är väl ingen större skillnad på det och inte heller A55 avviker från det mönstret. Canon 7D däremot är en entusiast/semipro modell som även används av många professionella fotografer och den kostade dubbelt så mycket som A550 när den kom och så har jämförelsen sett ut länge nu. Sony A100 jämfördes med Canon 40D och Nikon D300 om jag inte missminner mig och den fick väl vara med för att den var hyfsad i ett avseende - den hade många pixlar men inte så mycket mer . Canon har nu som då ofta sänkt priset kraftigt efter typ ett år av produktcykeln och det är samma sak som nu sker. (Jämför gärna med Sonys prispolitik för den i jämförelse alldeles för dyra A700.) Canon har även i det verkliga instegsskiktet ofta flera generationer av instegsmodeller. Den billigaste med lite äldre teknik säljer man ofta mycket billigt.

Så jag tycker inte det är helt oproblematiskt att göra en jämförelse på detta sätt när man tar en helt ny Sony som lanseras med produktcykelns högsta pris med en konkurrerande kamera som för länge sedan passerat sitt prismässiga zenit. Men det är väl smart av Canon när man inte haft så mycket revolutionerande att sälja som Sony faktiskt haft andra délen av 2010 med NEX och de nya A33 och A55-modellerna. Men att jämföra byggkvalitet mellan en instegskamera - låt vara funktionellt kompetent - med ett semiprobygge kan aldrig vara annat än en ojämlig betraktelse.

Men man kan ju vända på det istället som Mats var inne på. Ser man till de som köpt en 7D så drabbas de av en våldsam kapitalförstörelse. Så med detta i åtanke så kanske det faktiskt inte är så korkat att köpa en lika kompetent kamera i något enklare byggkvalitet för grejen är ju att det är sällan folk sliter ut sina kameror idag även om de är byggda i plast och ett mer välbyggt hus är ingen garanti för att det klarar en smäll i backen bättre än ett hus byggt i olika typer av plastlaminat. Fråga mig som tappat min KM D7D två gånger. Det var mycket som pajade sista gången och en lång lista på allt de bytte trots att recensenter menade vid ett första påseende att den var "built like a tank". Det är lite som devisen för tungviktsboxare - the harder they come the harder they fall. En större massa kräver en bättre förpackning för att tåla samma typ av smäll.

Som vanligt så har du mycket rätt med det mesta du skriver, även om du varit sparsam i år med dina fina kåserier StenÅke. Vad jag tror Mats menar och även jag, är bara att visst får Sony bygga 12st plastkameror per år, men att dom borde peta in i allafall 1 till 2 modeller med lite mera direktknappar och magnesium. det handlar inte om tålighet i igentlig mening, utan att flera typer av fotografer skall få vad dom letar efter, A700 köptes av den mera avancerade fotokillen/Damen som exempel.

//Bengt.

Vad kostade en A550 alldeles innan de nya kamerorna kom och produktcykeln var slut? Under 5000. Så en gammal 7D är fortfarande dubbelt så dyr som en gammal A550 och en 7D ägare har under resan förlorat minst det dubbla i kapitalförstöring och som sagt så är enligt DxO:s mätningar prestanda i det närmaste identiska. Skillnaderna i teoretisk bildkvalitet är oerhört marginella om vi ser till dessa två kamerors tekniska möjligheter att spela in bilder. Visst finns massor med fler finesser i 7D och det finns fler snabbknappar e.t.c. och byggkvaliteten är överlägsen men efter något år är marknaden knappast imponerad av vare sig 7D eller A550. Då finns nya modeller som tillräckligt många kommer fortsätta att köpa för att detta ska rulla på.

När en kamera som 7D kostar under 11 000 ny så kan ni ju fråga er då vad en bättre begagnad värderas av marknaden i ett slag, 8- eller 9 000? Då har man på ett år förlorat 9 000-10 000 eller något i den riktningen. Det hade räckt till en veckas semester på "nya" heta Sri Lanka om man nu inte har andra hål att stoppa dem i. Jag har gjort en sådan korkad affär en gång när jag köpte min KM 7D (men jag fick i alla fall bra rabatt då jag köpte den genom jobbet) och jag kommer försöka undvika att göra alltför korkade kameraaffären i framtiden - roligare kan man ha. Det är ju lyckligtvis så vist ordnat på DSLR-marknaden att det är förvånansvärt lite man får på marginalen när man köper en semipro eller promodell i förhållande till en kompetent instegsmodell. Det är faktiskt lite förbluffande. Jag noterade detta redan när Konica Minolta släppte KM 5D. Den kunde precis lika mycket som KM 7D och faktiskt lite till. Enda skillnaden var byggkvalitet och externa reglage - där var ju KM 7D ett under av externa spakar, vred och kranar, men det var också allt. Den visade sig dessutom inte vara ett dugg mer slagtålig än sin billigare, mindre och plastigare broder.

Jag tror min kusin en gång sa att: "man ska ha en jävligt snabb bil om man ska hinna hem med en nyinköpt dator innan den är omodern". Tror det gäller även kameror i stor utsträckning. Visst de funkar förträffligt säkert även efter fem år men de är hopplöst ute. Så i det fallet är det verkligen köparens marknad. Där kan man köpa en gammal toppmodell för skit och ingenting. Ett paradis för samlare?

Senast ändrad:
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto