Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a77 med 18 MP i början av nästa år

Produkter
(logga in för att koppla)
Bah, det tror jag inte ett ögonblick på. Han "råkade" bekräfta journalistens idé, men han vet inte ett smack om Sonys planer internt. Pratar om "rykten" och att han inte sett någon intern pressrelease osv... Marknadsfolk i Sverige har inte kännedom om vad som händer på Sony Imaging R&D.

/Mats

Till skillnad från ....?

Det där tror jag inte är en SLT utan en vanlig DSLR...alltså en A7**....det är samma mock up som dom visade upp på PMA vilket är lite trist...hade hoppats på att dom skulle visa upp nått som va närmare ett produktions-ex.

"Good news folks! At Photokina you can see the A77 prototype with translucent mirror."

"prototype with a A bayonet : The A -Mount system grows
Sony shows for the first time in Europe, the prototype of a new , advanced system camera with teildurchlässigem mirror ( Translucent Mirror) . The new α model is tailor-made for photo enthusiasts and advanced amateurs, and expands the comprehensive creative possibilities of the previously announced SLT cameras teildurchlässigem mirror ( α55V and α33 ). Unlike conventional digital SLR cameras allow the advertised model extremely fast response time with continuous autofocus for continuous shooting of photos and HD video.

Only the prototype of today was also new accessories for the models of the α series A bayonet presented. In development are currently lightning and a function handle (Portrait handle) and standard zoom and Tele lenses."

http://presscentre.sony.eu/content/detail.aspx?ReleaseID=6220&NewsAreaId=2

"Good news folks! At Photokina you can see the A77 prototype with translucent mirror."

"prototype with a A bayonet : The A -Mount system grows
Sony shows for the first time in Europe, the prototype of a new , advanced system camera with teildurchlässigem mirror ( Translucent Mirror) . The new α model is tailor-made for photo enthusiasts and advanced amateurs, and expands the comprehensive creative possibilities of the previously announced SLT cameras teildurchlässigem mirror ( α55V and α33 ). Unlike conventional digital SLR cameras allow the advertised model extremely fast response time with continuous autofocus for continuous shooting of photos and HD video.

Only the prototype of today was also new accessories for the models of the α series A bayonet presented. In development are currently lightning and a function handle (Portrait handle) and standard zoom and Tele lenses."

http://presscentre.sony.eu/content/detail.aspx?ReleaseID=6220&NewsAreaId=2

Okej där ser man...lite märkligt dock...prototypen är ju inte ny..det är samma som dom visade upp på PMA och då sas det att det va efterföljaren till A700...alltså en A7**....men men lite besviken att dom inte hade nått som va mer färdigt att visa upp istället för samma gamla mock up som vi såg på PMA.

Okej där ser man...lite märkligt dock...prototypen är ju inte ny..det är samma som dom visade upp på PMA och då sas det att det va efterföljaren till A700...alltså en A7**....men men lite besviken att dom inte hade nått som va mer färdigt att visa upp istället för samma gamla mock up som vi såg på PMA.
Det verkar snarare att ur Sonys synvinkel så har SLT tekniken varit tanken för efterföljaren till A700 hela tiden. Vilket också kan förklara tiden det tar att få ut den på marknaden.

Det kanske bara är vi utanför Sonys marknadsavdelning som tolkat ordet "efterföljare" annorlunda.

Hade varit roligare att se en mer "färdig" mock-up förvisso. Den verkar dock ha det mesta jag efterlyst så varför inte? Vad jag inte kunnat utläsa är om displayen är vinklingsbar eller inte. På prototypen ser det inte så ut i alla fall.

Antagligen kommer den att bli rätt dyr för att inte kannibalisera på de andra aps-c modellerna. Samtidigt kan den ju inte hamna för högt i i prisdifferens jämfört Canon 7D resp Nikons nuvarande D300s.

Glädjande är i alla fall att man ökar objektivprogrammet med ett riktigt supertele. Undrar hur man tänker rörande FF-segmentet. Ska det bli fast spegel/LV/filmmöjlighet där också, månne? Sony har ju medgivit att SSS på en FF orsakar svårigheter att lägga in filmmöjligheter p g a den större sensorarean som är av vibrerande typ p g a SSS-systemet.

Jag är sjukt nyfiken på kommande ( för visst kommer det ? ) FF från Sony. Undrar liksom Mats på hur länge skruvAF ska finnas kvar. Känns inte helt up to date längre. Samtidigt blir det väldigt tunnt med objektiv från Sony om de tar bort den. Särskilt till FF. Förhoppningsvis kommer en FF nästa år med bibehållen skruvAF. "Brusfri" högt upp på isoskalan och lika träffsäker AF som a900/a850.

Jag är sjukt nyfiken på kommande ( för visst kommer det ? ) FF från Sony. Undrar liksom Mats på hur länge skruvAF ska finnas kvar. Känns inte helt up to date längre. Samtidigt blir det väldigt tunnt med objektiv från Sony om de tar bort den. Särskilt till FF. Förhoppningsvis kommer en FF nästa år med bibehållen skruvAF. "Brusfri" högt upp på isoskalan och lika träffsäker AF som a900/a850.

Högst osannolikt att den tas bort på kommande FF-modeller. Nikon har både sin skruvdrift samt möjligheten att använda alla sina gamla gluggar som fordrar en ring med bländarvärdesavkänning i en ring runt bajonetten på sina senaste pro-och semipromodeller. Fast alltfler modeller i "lägre" segment kan bara ta sk AF-S objektiv eftersom man tagit bort skruvdriften i de kamerahusen.

Tror det skulle bli knappt någon FF såld då de flesta nuvarande ägare till deras FF-modeller mestadels äger en eller flera Sony Zeiss-gluggar med skruvdrift. Sony gör säkert som Nikon i det avseendet. Skulle bli ett ramaskri annars. Men givetvis kommer det alltfler gluggar med SSM eller SAM-drift av AF. Men alla typerna går att använda även på kommande FF. Fullständigt övertygad om det.

Högst osannolikt att den tas bort på kommande FF-modeller. Nikon har både sin skruvdrift samt möjligheten att använda alla sina gamla gluggar som fordrar en ring med bländarvärdesavkänning i en ring runt bajonetten på sina senaste pro-och semipromodeller. Fast alltfler modeller i "lägre" segment kan bara ta sk AF-S objektiv eftersom man tagit bort skruvdriften i de kamerahusen.

Tror det skulle bli knappt någon FF såld då de flesta nuvarande ägare till deras FF-modeller mestadels äger en eller flera Sony Zeiss-gluggar med skruvdrift. Sony gör säkert som Nikon i det avseendet. Skulle bli ett ramaskri annars. Men givetvis kommer det alltfler gluggar med SSM eller SAM-drift av AF. Men alla typerna går att använda även på kommande FF. Fullständigt övertygad om det.

Tror också på skruvdriftens kvarvarande, men inte osannolikt plockar dom bort den underbara motorstyrda in/ur-kopplingen. En traditionell FF DSLR med optisk sökare kommer nog så småningom, men kan gärna få dröja ett tag för min del så att investeringen i A900 håller ett tag till. En firmware-uppdatering med lite bättre inbyggd brushantering och smarta funktioner (HDR mm.) vore dock kalas.

Jag står nog över A33/A55 ett tag och inväntar A77 om den kommer redan i början på nästa år. Hoppas dom har displayen fäst i överkant istället för det fjuttiga i nederkant och till dessa har löst eftersläpningen i displayen vid serietagning och hängningen då bufferten blir full. Skulle vara tokbra om den drevs med NP F500-batterier också.

/Mats

Detta fick mig att skratta :

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=36402475

Det verkar som om EVF "bländar" ner för att möta den bländare du ställer i under "M" läget. Kul att köra i studio då eller inte :)

Bugg eller handhavandefel tror jag...verkar dock lite lustigt för om det verkligen en bugg/ett fel så borde väl EVF även blända ner/blir mörkare när man använder sig av vanlig blixt och även utan blixt?? För mig känns det som att det är ett handhavandefel eller att sändaren inte är kompatibel med dessa nya SLT kameror.

Såhär sa Paul när David K pratade med honom o frågade om A77:

When the new A700-series model appears, Paul confirmed that it will look quite different from the mock-up shown at PMA and again at photokina. All the clues I can get indicate that it does indeed use the same basic internal system as the A33/55, and will have an EVF. But Paul said this camera will include such high specification features that current A700 owners will be amazed.

Two more comments he made are worth relaying. Asked whether there would be no further development of the full-frame range, Paul said they intended to complete the A3/5/7 developments and would then turn their attention to new full frame, including an Alpha 900 replacement with features yet to be decided.

http://www.photoclubalpha.com/2010/09/23/nex-firmware-update-details-in-full/

Om den blir mer än bara ett rykte åker både a200 och a700 ut på fleaBay. Ska ha!

Jag måste fråga vad det är med ryktena om denna kommande modell som gör dig så intresserad? Jag har också läst att Sony lovar att jag kommer att bli "amazed" över specifikationer och finesser på den kommande modellen - men jag väntar fortfarande på att bli det, jag har inte fått se eller höra något som gör mig... upprymd på det sättet!

Jag vill verkligen att den skall att imponera på mig, det vore jättekul och skulle lugna min oro för vart Sony tänker fara med skeppet, men jag har faktiskt inga större förhoppningar.

Kanske beror det på att jag mest önskar mig sådana omoderna finesser som fler (eller åtminstone inte förre) knappar och rattar, låsning (inte bara just val) av valfri fokuseringspunkt, att de skall behålla CF som lagringsmedium, att hanteringen av kameran fortsätter att vara så listig, osv... Jag känner mig snarare rädd för att de skall "utveckla" bort det jag uppskattar och lägga till sådant som jag inte bryr mig så mycket om.

Jag har fått uppfattningen att du är ganska kräsen med din utrustning, så jag skulle gärna få veta vad du ser i ryktena, alternativt vilka rykten du hört. Länken i början gav ju inte så mycket att gå på...

Jag måste fråga vad det är med ryktena om denna kommande modell som gör dig så intresserad? Jag har också läst att Sony lovar att jag kommer att bli "amazed" över specifikationer och finesser på den kommande modellen - men jag väntar fortfarande på att bli det, jag har inte fått se eller höra något som gör mig... upprymd på det sättet!

Jag vill verkligen att den skall att imponera på mig, det vore jättekul och skulle lugna min oro för vart Sony tänker fara med skeppet, men jag har faktiskt inga större förhoppningar.

Kanske beror det på att jag mest önskar mig sådana omoderna finesser som fler (eller åtminstone inte förre) knappar och rattar, låsning (inte bara just val) av valfri fokuseringspunkt, att de skall behålla CF som lagringsmedium, att hanteringen av kameran fortsätter att vara så listig, osv... Jag känner mig snarare rädd för att de skall "utveckla" bort det jag uppskattar och lägga till sådant som jag inte bryr mig så mycket om.

Jag har fått uppfattningen att du är ganska kräsen med din utrustning, så jag skulle gärna få veta vad du ser i ryktena, alternativt vilka rykten du hört. Länken i början gav ju inte så mycket att gå på...

Härligt att du är så nöjd med din kamera och inte vill ha några förändringar. Utom låsning av fokuspunkt, men det kanske kommer en mjukvaruuppgradering på det! Varför ens fundera på eller kritisera en kommande modell som är nyskapande?

För oss som gillar nytänk - och Sonys kompaktkamerafinesser som nu kommer i systemkamerorna tillsammans med filmande i hög kvalitet - så är det spännande tider, kanske t o m systembyte på G.

Härligt att du är så nöjd med din kamera och inte vill ha några förändringar. Utom låsning av fokuspunkt, men det kanske kommer en mjukvaruuppgradering på det! Varför ens fundera på eller kritisera en kommande modell som är nyskapande?

För oss som gillar nytänk - och Sonys kompaktkamerafinesser som nu kommer i systemkamerorna tillsammans med filmande i hög kvalitet - så är det spännande tider, kanske t o m systembyte på G.

Kritik? Nej, nej, inte alls! Det är sant att jag inte har några större förhoppningar om att det blir en modell som kommer att göra just mig "amazed", men det beror ju just på att jag är så pass nöjd med det jag har, samt en insikt om att jag och mina önskemål kanske inte är helt ekonomiskt mainstream i Sonys ögon. Det faktum att A700 inte blev en enastående försäljningssuccé i världen antyder ju att den inte var vad världen i övrigt hade väntat på trots att den gör mig glad...

Min fråga till tannler var just en uppriktig fråga och inte någon fördold kritik: Vad i det lilla som har sipprat ut gör just honom så imponerad, alternativt vad har han hört som jag måste ha missat?

Jag ser framför mig en ganska liten (á la A55) kamera i plast med många mp, evf och filmmöjligheter, när det jag hellre skulle vilja ha är en stor klump i metall med stor ovf, många korslagda af-punkter som kan väljas i zoner och med någon slags låsning av hur man väljer zon. Gärna LV och film, bara det inte försämrar någon annan funktion.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto