Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sony a77 med 18 MP i början av nästa år
- Trådstartare Teodorian
- Start datum
Teodorian
Aktiv medlem
Sony - Nikon
Som Nikonägare kan jag bara konstatera att både Nikon och Sony nu tycks satsa underifrån och upp istället för tvärtom som tidigare. Varken Sony A700 eller Nikon D300 har ju fått några ersättare (D300s är bara en uppdatering) medan det kommit "enklare" modeller med nya innovationer i båda lägren.
Nikon bröt sitt tidigare mönster nu i och med D3100 som har fler MP som instegsmodell än D300(s), D5000 och D90. 15/9 förväntas Nikon D7000 med samma sensor som A55 dvs 16.2 MP. Om ryktet ovan stämmer, vilket jag inte är helt övertygad om, och Nikon fortfarande nyttjar Sonys sensorer (vilket ju också ifrågsätts) kan Nikon D400 komma få samma sensor som A77 dvs 18 MP.
Det kommande året fram till slutet av 2011 lär bli spännande med förhoppningsvis många spännande fotonyheter.
Som Nikonägare kan jag bara konstatera att både Nikon och Sony nu tycks satsa underifrån och upp istället för tvärtom som tidigare. Varken Sony A700 eller Nikon D300 har ju fått några ersättare (D300s är bara en uppdatering) medan det kommit "enklare" modeller med nya innovationer i båda lägren.
Nikon bröt sitt tidigare mönster nu i och med D3100 som har fler MP som instegsmodell än D300(s), D5000 och D90. 15/9 förväntas Nikon D7000 med samma sensor som A55 dvs 16.2 MP. Om ryktet ovan stämmer, vilket jag inte är helt övertygad om, och Nikon fortfarande nyttjar Sonys sensorer (vilket ju också ifrågsätts) kan Nikon D400 komma få samma sensor som A77 dvs 18 MP.
Det kommande året fram till slutet av 2011 lär bli spännande med förhoppningsvis många spännande fotonyheter.
waconda
Aktiv medlem
Kan vi skönja 3 lite olika spår här från Sony när det gäller digitala systemkameror??
Dvs en serie med "vanliga" spegelreflexer a2XX-3XX-4XX-5XX-7XX + FF kameror och sedan a33-a55-a77 och till sist NEX3-NEX5-NEX7 ??
Jag tycker i alla fall att det verkar rätt vettigt och valfriheten blir ju stor. Själv funderar jag på en a55 nu i höst (om den passar min näve) och sedan byta ut min a300 mot en a7XX nästa år. Kanske
Dvs en serie med "vanliga" spegelreflexer a2XX-3XX-4XX-5XX-7XX + FF kameror och sedan a33-a55-a77 och till sist NEX3-NEX5-NEX7 ??
Jag tycker i alla fall att det verkar rätt vettigt och valfriheten blir ju stor. Själv funderar jag på en a55 nu i höst (om den passar min näve) och sedan byta ut min a300 mot en a7XX nästa år. Kanske
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Kan vi skönja 3 lite olika spår här från Sony när det gäller digitala systemkameror??
Lär väl förmodligen dyka upp några A6xx och A66 också kanske?
Är väldigt sugen på en A55 sm okomplement till min A900, men tänkte vänta in Photokina om det är ytterligare saker på G.
Visst verkar dom nya bra, men jag vill ha lite mer. Tycker att det är lite trist att videoläget "bara" ör 1080i och inte 1080p. Ser också att den usla mekaniska AF/MF-omkopplaren från A550 finns kvar på både A33/A55 och A560/A580. Den motorstyrda varianten som finns på t.ex. A700/A850/A900 är så underbart mycket bättre, men det verkar som om Sony är på väg bort från AF skruvdriften, men man kan ju hoppas att det kommer på A77 m.fl.
/Mats
Dannegr
Aktiv medlem
Mera rumors:
Sony A750
18MP CMOS
New BIONZ processor (perhaps twice, but is unlikely)
19 points of focus, central cross
Between 10fps and 12fps
ISO 100-25600 (expandable to 50-51200)
Full HD Video 1080i
Folding LCD 1.44K
HDR, 3D Panorama
Metal body
Date of announcement: September 12
Sony A750
18MP CMOS
Between 10fps and 12fps
Full HD Video 1080i
Folding LCD 1.44K
HDR, 3D Panorama
Metal body
waconda
Aktiv medlem
[QUOTESer också att den usla mekaniska AF/MF-omkopplaren från A550 finns kvar på både A33/A55 och A560/A580. ][/QUOTE]
Det är väl samma som på a300??
Jag har inte tänkt på att den skulle vara så usel. Den gör vad den ska tycker jag
1080i eller 1080p spelar ingen roll för mig då jag inte har FH tv men även då jag kollat in sådana har jag haft svårt att se skillnad men visst är det ett plus med 1080p. Viktigare är dock att AF är följsam och att antiskaken fungerar bra. Jag har filmat lite med en kompis Nikon D90 och resultatet med den kameran är inte roligt. Då kan jag lika gärna vara utan videofunktion.
Hoppas nu verkligen att a55 och a580 släpps 1/10....annars så riskerar jag att självantända
Jag har inte tänkt på att den skulle vara så usel. Den gör vad den ska tycker jag
1080i eller 1080p spelar ingen roll för mig då jag inte har FH tv men även då jag kollat in sådana har jag haft svårt att se skillnad men visst är det ett plus med 1080p. Viktigare är dock att AF är följsam och att antiskaken fungerar bra. Jag har filmat lite med en kompis Nikon D90 och resultatet med den kameran är inte roligt. Då kan jag lika gärna vara utan videofunktion.
Hoppas nu verkligen att a55 och a580 släpps 1/10....annars så riskerar jag att självantända
waconda
Aktiv medlem
Sony A750
18MP CMOS
Between 10fps and 12fps
Full HD Video 1080i
Folding LCD 1.44K
HDR, 3D Panorama
Metal body
Vavavava ??? Det vore ju kul men nu börjar valfriheten bli väl stor
Avslutat medlemskap
"Ser också att den usla mekaniska AF/MF-omkopplaren från A550 finns kvar på både A33/A55 och A560/A580."
Den är trög och har dålig känsla. Om man t.ex. fotar macro med stativ och vill växla över till MF så går inte det utan att hela kameran hoppar till. Med Video så är det ännu viktigare att kunna växla till MF mitt under en inspelning om man t.ex. panorerar iväg från något som man vill ha kvar i fokus. På 700/850/900 så frikopplas AF med en motor så att det är en helt vanlig strömbrytartryckknapp som kan ställas in för inrtyckt eller toggle.
/Mats
Fogel70
Aktiv medlem
På Sony låter det som om A560/580 är de sista "traditionella" DSLR som de släppt.Ja , får dom inte ut en ersättare för 700:an snart så ligger ett systembyte nära......
http://www.fotoguiden.se/artiklar/webb-tv_sony_om_framtida_kameror-218.html
pallep
Aktiv medlem
Tycker att det är lite trist att videoläget "bara" ör 1080i och inte 1080p.
/Mats
Jag har inte 100% koll på de där videoprylarna men vad jag har förstått så kan du få ut 1080p när du väl har filmen i datorn.
"A55 shoots full HD 1920X1080 at 30P, wrapped in a 60i envelope."
"Confused? Well, you're not the only one. I'm unable to write a knowledgeable treatise on the subject, but in brief, what's going on is that the AVCHD standard doesn't include 30P, but it does include 60i. This is relevant for those that want to burn a Blu-Ray disk because Blu-Ray uses the AVCHD standard. (Ok – everyone that burns Blu-Ray disks please hold up your hands. Humm. I thought so.)
So what we have is confusion. Most Sony's AVCHD cameras (including the VG10) capture 30P, but make it appear to other devices as 60i. Most non-linear editors, such as Final Cut, figure this out by themselves, and when you check the Info screen will confirm that the footage is 30P."
från luminous landscape.
Dannegr
Aktiv medlem
På Sony låter det som om A560/580 är de sista "traditionella" DSLR som de släppt.
http://www.fotoguiden.se/artiklar/webb-tv_sony_om_framtida_kameror-218.html
Hoppsan... det var som sjutton...
Avslutat medlemskap
Hoppsan... det var som sjutton...
Bah, det tror jag inte ett ögonblick på. Han "råkade" bekräfta journalistens idé, men han vet inte ett smack om Sonys planer internt. Pratar om "rykten" och att han inte sett någon intern pressrelease osv... Marknadsfolk i Sverige har inte kännedom om vad som händer på Sony Imaging R&D.
/Mats
Göran Larsson
Aktiv medlem
Dessutom har de ingen aning om hur man marknadsför och säljer systemkameror i Sverige.Marknadsfolk i Sverige har inte kännedom om vad som händer på Sony Imaging R&D.
Photocon
Aktiv medlem
Dessutom har de ingen aning om hur man marknadsför och säljer systemkameror i Sverige.
Den utsagan verkar vara den enda som alla Sonyanvändare plus även annat löst fölk är totalt överens om.
Sony är bra på många saker. Men totalt oslagbara vad gäller bristande marknadsföring i Sverige.
Vilket väl egentligen borde vara ett bevis på att många av deras kameror är väldigt bra eftersom en tapper skara ändå har lyckats jaga upp och köpa dem.
Ändå tror jag att de är på G i gamla Sverige med sina nya modeller. Fast marknadsavdelningen har ju här en gyllene chans att göra bort sig igen.