ANNONS
Annons

SONY A700 har högre DR än Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
papi skrev:
Dynamiskt omfång påverkas tydligen mer av andra faktorer än sensorstorleken.
Vill man se vad pixel-/sensorstorleken betyder, så kan man ju med fördel titta lite längre ned på samma sida, under "RAW Headroom". D3 är utanför skalan för exponeringslatitud (14 steg tror jag någon uppskattade det till).

Jag kan intyga att det är så i praktiken också. Även om inget slår rätt exponering, så är det förvånande hur mycket man kan "dra i spakarna" med en halvtaskigt exponerad D3-NEF.

I raw får A700 10,5 stegs omfång och D3 12 steg. DPR inte mätt med samma metod vad jag kan se och därför tveksamt om dessa kan jämföras rakt av. För Nikon kör man ACR auto och för Sony ACR best (manual).

Vilken kvalitetsnivå man lägger för brus och färgfel är väl också aningen subjektivt.

Senast ändrad:
Att DIWA mätt i JPG är i alla fall en riktig förklaring till DIWAs resultat, till skillnad från snacket om sensorstorlek (där storsensorkameran inte vinner om man jämför A700 med t.ex. Canon 1Ds eller ens Canon 5D som A700an också spöar i DPReviews RAW-jämförelse http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page22.asp ).

Men visst, just Nikon D3 verkar snäppet vassare i RAW... och det var väl egentligen ingen som förväntat sig något annat.

papi skrev:
I raw får A700 11,5 stegs omfång och D3 12 steg. DPR inte mätt med samma metod vad jag kan se och därför tveksamt om dessa kan jämföras. För Nikon kör man ACR auto och för Sony ACR best (manual).

Vilken kvalitetsnivå man lägger för brus och färgfel är väl också aningen subjektivt.

javisst mätningar kan göras olika, kan du med dina kunskaper tala om för mig, vilken kamera har förutsättningar till störst DR och minst brus, en kamera med en sensor som har större enskild pixelyta, större ljusmottagande yta, större well capacity, dubbla microlinser för att förbättra insamlandet av fotoner än en kamera med mindre pixlar, mindre fill factor, avsaknad av dubbla microlinser osv ???

Fiat-Ferrari

wsaar skrev:
Att DIWA mätt i JPG är i alla fall en riktig förklaring till DIWAs resultat, till skillnad från snacket om sensorstorlek (där storsensorkameran inte vinner om man jämför A700 med t.ex. Canon 1Ds eller ens Canon 5D http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page22.asp ).

Men visst, just Nikon D3 verkar snäppet vassare i RAW... och det var väl egentligen ingen som förväntat sig något annat.

därför måste man veta vad man "snackar" om.
och inte stirra sig blind på ett uttag av en jpg bild.
Kör både Sony och Nikon d3 i jpg på 6400iso och tala om vad du ser i detaljnivå.

macrobild skrev:
javisst mätningar kan göras olika, kan du med dina kunskaper tala om för mig, vilken kamera har förutsättningar till störst DR och minst brus, en kamera med en sensor som har större enskild pixelyta, större ljusmottagande yta, större well capacity, dubbla microlinser för att förbättra insamlandet av fotoner än en kamera med mindre pixlar, mindre fill factor, avsaknad av dubbla microlinser osv ???

Fiat-Ferrari

Bäst förutsättningnar i några led behöver inte alltid betyda bäst slutresultat.

Fuji S5 har väl för övrigt allra bäst dynamiskt omfång med sin lilla aps-c sensor och små pixlar.

papi skrev:

Fuji S5 har väl för övrigt allra bäst dynamiskt omfång med sin lilla aps-c sensor och små pixlar.

struntprat och du vet det.d3 sensor har större well capacity än Sony, kan samla in ett större antal fotoner under samma tid.
Fuji har stor exponeringstolerans,med båda pixlarna inblandade, precis som d3 har.

Precis, det finns ju ett antal viktiga motbevis mot att storpixelkameror bättre förutsättningar alltid leder till bättre resultat... (antar att Mikael tycker Canon 5D är en Trabant i bilanalogin eftersom A700an spöar dess DR).

macrobild skrev:
Kör både Sony och Nikon d3 i jpg på 6400iso och tala om vad du ser i detaljnivå.
När jag ska ta en landskapsbild eller produktbild där jag prioriterar maximal bildkvalitet så plåtar jag inte på ISO6400 med någon kamera... och för mig som studiofotograf som prioriterar maximal skärpa på låga ISO så verkar ju A700an fortfarande vara det bättre valet enligt DPReview.

Mera struntprat från Imagingresource, listade efter bästa dynamiska omfång i såväl raw som jpg i högsta kvalite. Notera att 5D
ligger efter ett flertal aps-c kameror.

Det här är iaf en objektiv test och inte ren spekulation om vilken som borde vara bäst.

(A700 fanns inte då denna sammastälning gjordes)

Fujifilm S3 Pro
(Adobe Camera Raw 2) 12.1 11.7 10.7 9.0
Pentax K100D
(Adobe Camera Raw 3.6) 11.3 10.3 9.51 8.23
Pentax K10D
(Adobe Camera Raw 3.7) 10.6 10.0 9.29 8.19
Canon EOS-1Ds Mark II
(Adobe Camera Raw 3) 11.2 10.3 9.4 8.14
Fujifilm S3 Pro -- 9.9 9.4 7.94
Canon Digital Rebel XTi
(Adobe Camera Raw 3.6) 10.8 9.88 9.18 7.84
Canon EOS-5D
(Adobe Camera Raw 3) 11.0 10.4 9.21 7.83

wsaar skrev:
för mig som studiofotograf som prioriterar maximal skärpa på låga ISO så verkar ju A700an fortfarande vara det bättre valet enligt DPReview.
Verkligen? Tittade du på det DR de uppmätt på D3:ans råfiler (14-bit, konverterade i ACR)?

papi skrev:
Mera struntprat från Imagingresource, listade efter bästa dynamiska omfång i såväl raw som jpg i högsta kvalite. Notera att 5D
ligger efter ett flertal aps-c kameror.

Det här är iaf en objektiv test och inte ren spekulation om vilken som borde vara bäst.

(A700 fanns inte då denna sammastälning gjordes)

Fujifilm S3 Pro
(Adobe Camera Raw 2) 12.1 11.7 10.7 9.0
Pentax K100D
(Adobe Camera Raw 3.6) 11.3 10.3 9.51 8.23
Pentax K10D
(Adobe Camera Raw 3.7) 10.6 10.0 9.29 8.19
Canon EOS-1Ds Mark II
(Adobe Camera Raw 3) 11.2 10.3 9.4 8.14
Fujifilm S3 Pro -- 9.9 9.4 7.94
Canon Digital Rebel XTi
(Adobe Camera Raw 3.6) 10.8 9.88 9.18 7.84
Canon EOS-5D
(Adobe Camera Raw 3) 11.0 10.4 9.21 7.83

snälla Patrik, se vad testpersonen säger i sin anmärkning, detta är en Imatest, vilket inte alltid stämmer överens med verkligheten.Dvs det finns kameror som ger betydligt bättre bildresultat i praktiken än vad testen visar.

Du får gärna tro på vad du läser, själv testar jag och jämför.

Florestan skrev:
Verkligen? Tittade du på det DR de uppmätt på D3:ans råfiler (14-bit, konverterade i ACR)?
Ja? Posten du citerade handlade om skärpa, titta på skärpejämförelsen.

Det finns faktiskt en större anledning än skärpeskillnaden till varför jag hellre skulle plåta med en A700 (eller Nikon D300) i studion. D3an har ett kasst inbyggt vertikalgrepp som inte låter någon av de 4 st D3-ägare jag umgås med att byta AF-punkt utan att släppa avtryckaren när de håller kameran i vertikalläge.

...men vi kan ta studiodiskussionen när D3X och A900 kommit ut på marknaden i höst ;) D3an är en utmärkt bröllopsfoto- eller övrig lågljusfotokamera.

Senast ändrad:
STackare alla "förståsigpåare" som försöker förneka testdata ...
Välkommen tillverkligheten säger jag bara.

Teorier är inte naturlagar , jag är ledsen men teorier är inte absolut sanning och kan inte beskriva allt.

wsaar skrev:
Ja? Posten du citerade handlade om skärpa, titta på skärpejämförelsen.

Det finns faktiskt en större anledning varför jag hellre skulle plåta med en A700 (eller Nikon D300) i studion. D3an har ett kasst inbyggt vertikalgrepp som inte låter någon av de 4 st D3-ägare jag känner att byta AF-punkt utan att släppa avtryckaren när de håller kameran i vertikalläge... men vi kan ta studiodiskussionen när D3X och A900 kommit ut på marknaden i höst ;)
Jag tycker det ser ut som att du nämner DR i inlägget, och det är trots allt det tråden främst handlar om.

Det är skillnad på påståendena "jag gillar A700 bättre" och "A700 har större DR än D3".

macrobild skrev:
snälla Patrik, se vad testpersonen säger i sin anmärkning, detta är en Imatest, vilket inte alltid stämmer överens med verkligheten.Dvs det finns kameror som ger betydligt bättre bildresultat i praktiken än vad testen visar.

Du får gärna tro på vad du läser, själv testar jag och jämför.

Den här testen är för dynmaiskt omfång i olika kavliteer och stämmer bra med mätningnar i colorfoto där d70 k100d och Canon dsMarkIII? testas i samma nummer. Pentaxen får högst dynamisk omfång av dessa kameror.

För bildreslutat i allmänhet finns uppenbarligen fler parametrar att ta hänsyn till men tråden tycks ju handla om DR

macrobild skrev:
säger du det, jag får väl ta ner en pentax och en sony och jämföra med en d3
Ta gärna med en Canon 1DsmkIII och Canon 5D i testet också och skapa en "rankning".

Enligt DPreviews RAW-tester borde ju A700an hamna bättre än Canon 5D men bli slagen av Nikon D3, men de har inte mätt 1DsmkIII eller Pentax K20D än.

K20D i extended mode och raw vore intresant att se hur den står sig mot tex D3. Har du tid och lust vore det en intressant test!

macrobild skrev:
struntprat och du vet det.d3 sensor har större well capacity än Sony, kan samla in ett större antal fotoner under samma tid.
Fuji har stor exponeringstolerans,med båda pixlarna inblandade, precis som d3 har.

Men Patrick säger ju bara: "Bäst förutsättningnar i några led behöver inte alltid betyda bäst slutresultat.". Det är ju bara ett allmänt filosofiskt påstående som faktiskt kan äga sin riktighet.

Ingen som har läst vad du skrivit med väldig konsekvens genom ett flertal möten som behandlat dessa frågor, har undgått att förstå att en större sensor har större potential, men av det följer inte alltid att den faktiskt utnyttjats fullt ut.

De flesta har ju kunnat se att de mindre sensorerna och deras signalhantering hela tiden förbättrats så att gamla sanningar hela tiden kommit på skam generation för generation och ännu verkar vi inte ha nått vägs ände.

Jag tycker bilanalogin är illustrativ. Man kan oomstritt påstå att en cylindervolym på 5 liter i en V8 ger större potential till effektuttag än 2 liter i en rak 4:a. Men denna V8 kan vara en gammal trött förkrigssidventilare på 100 Hk. Den raka 4:an kan ha vassa överliggande kamaxlar som styr 4 ventiler per cylinder. Den kan vara utrustad med direktinsprutning och kompressor och bromsa mellan 3 och 400 Hk. Monterade i en bil av 2 ton skrot gör den ena drygt 100 km medan den andra bilen som till stor del är gjord av kolfiber accellererar från 0 till 100 på några sekunder (tar en evighet med det gamla liket) och gör drygt 300 km/timmen.

Ingen betvivlar att en V8:an utrustad med alla moderna effekthöjande finesser som finns i 4:an skulle kunna utveckla dubbelt så hög effekt som 4:an, men den gör faktiskt inte detta automatiskt bara för att den har en motor med 5 liters slagvolym och det innebär inte att den kommer att gå dubbelt så fort som bilen med 4:an bara för att den fått dubbel effekt i jämförelse med 4:an. Det finns andra faktorer också som påverkar toppfarten.

Är det inte lite där vi är idag? Kameror med de små sensorerna har fått mycket kritik för brus varje generation när de första kommer med ökad pixeltäthet. Sen har man oftast lyckats rätta till åtminstone en del av problemen generationen efter.

På motsvarande sätt har alla trott att bara för att en kamera fått en större sensor så bara måste den vara fullständigt överlägsen de med små sensorer i brushänseende och dynamiskt omfång. Sen visar det sig till (nästan) allas förvåning att det inte behöver förhålla sig så i praktiken för att det faktiskt är skillnad på teori och praktik. Tillverkarna av kameror med stora sensorer har kanske inte behövt anstränga sig lika mycket som de som bara tillverkat kameror med de små för att motverka dåliga brusegenskaper eftersom de stora sensorerna automatiskt har bättre förutsättningar och resultatet har kanske blivit att de inte tvingats ta tillvara de större sensorernas verkliga potential. Men nu kommer man tvingas till det av konkurrensen.

Det finns väl få som bestrider att inte ordningen kommer att återställas när man verkligen tar tillvara den innneboende potentialen i de större sensorerna, men där verkar vi ju inte vara riktigt ännu. Jag tänker inte lägga mig i den här debatten mer för jag tror faktiskt inte den kommer speciellt mycket längre.

Senast ändrad:
Större enskild pixelyta har alltid förutsättningar till bättre bildresultat beroende på större ljusmottagande yta.Stor well capacity.större förmåga att samla in fotoner under en given tid=högre signalnivå. Top of the line sensorn med exv dubbla microlinser sitter i D3 sensor. Oavsett vad man hittar på med APS (dubbla microlinser osv) så har storleken betydelse vilket tydligt ses om man frångår basiso av den enkla anledningen at en större yta kan samla fler fotoner än en mindre under en given tid. Antalet utlästa elektroner speglar då resultatet=signalnivå
Svårare än så är det inte.
Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar