Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
SONY A700 har högre DR än Nikon D3
- Trådstartare ondjultomte
- Start datum
snap
Aktiv medlem
Nu är det så att aps-c kamerorna har blivit rätt mycke bättre än förut så tar du en bild i a4 tryck o inte på exremt högt iso så är det inte alltid lätt att se skillnad om bilden kommer från ff eller aps-c.
Själv har jag alltid bara kört ff men är kanske inte lika insnöad som visa andra på att det alltid måste vara bäst.Det var tex betydligt större skillnad förut på bilder i tryck som var tagna med mellanformat/dia mot småbild/dia än skillnaden mellan dom senaste aps-c kamerorna o ff.
Själv har jag alltid bara kört ff men är kanske inte lika insnöad som visa andra på att det alltid måste vara bäst.Det var tex betydligt större skillnad förut på bilder i tryck som var tagna med mellanformat/dia mot småbild/dia än skillnaden mellan dom senaste aps-c kamerorna o ff.
ondjultomte
Aktiv medlem
Danlo skrev:
Vilken löjlig tråd! När ska de som inte har råd FF inse att det kvittar hur bra Aps-c sensorerna blir eftersom FF-sensorerna automatiskt får samma teknik och fortfarande är större, alltså bättre dynamiskt omfång, mindre brus osv osv..
GE UPP!
Du får väl meddela det till DigIT i norge, det är väl två personer där som är mest drivande för DIWA.
DIWA is an international network of independent websites focusing on digital imaging. Their collaboration is formalised through the organisation Digital Imaging Websites Association (DIWA). By utilising the expertise from each individual website and adopting universal testing procedures, the organisation will produce the most comprehensive, versatile, neutral and reliable reviews of digital imaging products.
Det är de som utfört testerna...
macrobild
Avslutat medlemskap
Danlo skrev:
Vilken löjlig tråd! När ska de som inte har råd FF inse att det kvittar hur bra Aps-c sensorerna blir eftersom FF-sensorerna automatiskt får samma teknik och fortfarande är större, alltså bättre dynamiskt omfång, mindre brus osv osv..
GE UPP!
sensorn behöver inte vara bättre, men den har förutsättningar för att vara bättre om samma teknik används genom sin storlek.
eon
Aktiv medlem
I dag var första gången jag såg den här tråden och den är minst sagt märklig.
Nu tittade jag bara på resultaten av just DR hos DIWA.
Likvärdigt resultat för kompaktkameror såsom F50 och G9 som systemkameror med APS-C-sensorer som D300 och S5 Pro är bevis nog för att man inte kan ta mätningarna på allvar alls.
Vi vet ju alla hur svårt kompaktkamerornas pyttesensorer har det när ljussituationen blir komplex.
Och Fuji har marknadens överlägset bästa lösning för att öka på DR med sina dubbla pixlar.
Nu tittade jag bara på resultaten av just DR hos DIWA.
Likvärdigt resultat för kompaktkameror såsom F50 och G9 som systemkameror med APS-C-sensorer som D300 och S5 Pro är bevis nog för att man inte kan ta mätningarna på allvar alls.
Vi vet ju alla hur svårt kompaktkamerornas pyttesensorer har det när ljussituationen blir komplex.
Och Fuji har marknadens överlägset bästa lösning för att öka på DR med sina dubbla pixlar.
FlyerOne
Aktiv medlem
Mja, "överlägset" är kanske ett lite för starkt ord att använda. Dessutom, vid högre ISO-värden tappar man väl denna "överlägsenhet" helt?eon skrev:
...
interpix
Aktiv medlem
FlyerOne skrev:
Mja, "överlägset" är kanske ett lite för starkt ord att använda. Dessutom, vid högre ISO-värden tappar man väl denna "överlägsenhet" helt?
Bästa DR är nog på basiso, viktigare än vid höga ISO där bildkvaliten iaf är sämre.
FlyerOne
Aktiv medlem
Vill nog inte utan vidare hålla med om detta. För det första blir DR generellt sett sämre vid högre ISO-värden, och dessutom hamnar jag enligt min erfarenhet mycket oftare i situationer med högkontrastmotiv vid sämre belysning, där jag behöver använda högre ISO-värden, än vid lägre ISO-värden, där motivet ju oftare är ordentligt belyst.
interpix
Aktiv medlem
FlyerOne skrev:
Vill nog inte utan vidare hålla med om detta. För det första blir DR generellt sett sämre vid högre ISO-värden, och dessutom hamnar jag enligt min erfarenhet mycket oftare i situationer med högkontrastmotiv vid sämre belysning, där jag behöver använda högre ISO-värden, än vid lägre ISO-värden, där motivet ju oftare är ordentligt belyst.
Visst beror det på vad man fotografer men för tex en landskapsfotograf är det tveklöst viktigare med ett bra dynamiskt omfång på låga ISO.
FlyerOne
Aktiv medlem
Jo, just det. Landskapsfotografer gillar hög upplösning och möjligheten att beskära.
Jag förmodar att ni syftar på att Fujifilm FinePix S5 Pro-kameran har 12 miljoner sensorpunkter, varav hälften är normalkänsliga och den andra hälften är lågkänsliga (för att få större DR)? Därmed blir ju den resulterande upplösningen 6 MP.
Jag förmodar att ni syftar på att Fujifilm FinePix S5 Pro-kameran har 12 miljoner sensorpunkter, varav hälften är normalkänsliga och den andra hälften är lågkänsliga (för att få större DR)? Därmed blir ju den resulterande upplösningen 6 MP.
interpix
Aktiv medlem
FlyerOne skrev:
Jo, just det. Landskapsfotografer gillar hög upplösning och möjligheten att beskära.
Blir det bara motsvarande 6 MP med den?
Nja tänkte mer på tex Pentax nya K20D med 14 MP, skall bli spännande att se hur den presterar dynamisk med sin "utökade omfångs funktion".
Gamla K10 har iaf bättre dynamiskt omfång på basiso i högsta kvalité än Canon 5D och förmodligen ungefär samma upplösning med det svaga AA-filtret. Borde vara ett bra alternativ för en landskapsfotograf?
wsaar
Aktiv medlem
Nu har ju DPReview också testat D3 och bekräftar DIWAs mätning att D3 har något mindre dynamiskt omfång än Sony A700 (och Canon 40D och Nikon D300).
8,6 steg för D3, 8,8 steg för D300 och A700 på ISO200, och A700 är även bättre upp till ISO800.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond3/page20.asp
http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra700/page20.asp
8,6 steg för D3, 8,8 steg för D300 och A700 på ISO200, och A700 är även bättre upp till ISO800.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond3/page20.asp
http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra700/page20.asp
Senast ändrad:
macrobild
Avslutat medlemskap
papi skrev:
Det stämmer väl med flera andra mätningar man sett. Dynamiskt omfång påverkas tydligen mer av andra faktorer än sensorstorleken.
Jisses
d3 har med rätta kontrast kurvor 12 stegs dynamisk omfång i RAW, att Nikon sedan har valt att ta ut det som motsvarar ca 8,4 steg vid jpg utläsning säger bara att kameran i jpg ger 8,4 steg.
Lär er skilnaden på en utläst jpg bild där mjukvaran i kameran är inställd att jpg utläsningen skall vara inom ett visst område och det som är sensorns dynamiska omfång.
Full Well capacity innan utläsning är betydligt större hos D3 än hos Sony små sensorer = d3 12 steg med raw.
Det är bara S5 som har ett liknande omfång under 800iso med båda pixlarna inblandade.
Sony har det inte
flera av vill så gärna att en liten Fiat skall gå som en Ferrari, vad ni vet är just nu att Fiaten går upp till 120km vilket också Ferrarin gör.
Senast ändrad: