Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Sony Canon eller Pentax.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror det är hyfsat vanligt att kunna styra allting från datorn, 40D har bla ett sådant program där man kan göra det., men är det inte roligare att stå vid kameran å pilla med sådant.

Om du nu vill ha en Canon så rekomenderas en av det brittiska återförsäljare, finns färsk info om det i närliggande tråd. 6000 kostar huset då efter cashback.

Rekomenderar även Canon's 100 makro USM om du vill använda autofokus.

Re: Lapp i skog

källe skrev:
Du har rätt, men när jag fotar växter så gör jag det
hemma då jag driver upp Hoyor.(tropisk växt)

Ok då skulle jag inte lägga någon jättestor vikt vid live view även om det på stativ och med förstoring säkert underlättar skärpeinställningen
som man ofta gör manuellt vid macro.

Priserna på originaloptik skiljer en del mellan fabrikaten liksom utbudet men det mesta finns att få tag på om lägger till tredejeparstillverkarna.

varför pc

Eftersom de flesta kameror har fast skärm blir det så att skärmen på kamran alltid är neråt under alla blommor som liksom hänger i klasar neråt.då blir det lättare att ha kameran kopplad till lappen.

A300/350 har vanlig fasfokusering i Live View läget samt vinkelbar display, vore de kanske något för macrofoto?

A300/350 har vanlig fasfokusering i Live View

Det stämmer det, tyckte det var bra att man kan fälla upp skärmen och ner också, men jag hängde upp
mig på att de är inte vädertätade + att 350 hadde
lite svårt att hantera pixelantalet.

Re: A300/350 har vanlig fasfokusering i Live View

källe skrev:
Det stämmer det, tyckte det var bra att man kan fälla upp skärmen och ner också, men jag hängde upp
mig på att de är inte vädertätade + att 350 hadde
lite svårt att hantera pixelantalet.

Aha, okej:)

aha

Det finns alltid något fel, Varför fick inte a700an
samma finnes som sina småsyskon

vet ej

har inte haft tillfälle att känna på a700an
har bara lekt lite med nikons d40 och d300.

nej, har inte hellr direkt testat den nån längre stund, kände dock på den på Elmia. Just ergonimin och känslan i den tyckte jag om. Uppfattade om något AF:en inte så snabb som t.ex 40D o D300.

af slöö

det är ju svårt om man bara tittar och känner på en kamra, man skulle ju vilja låna hem allihop och ta lite bilder i lugn och ro utan en säljare som flåsar en i nacken.
Du vet ingen som lånar ut alt i två tre veckor eller så.Tror inte det.
mvh stefan

hehe, mjaa. Enda är om man skulle köpa på Elgiganten så kan man lämna tillbaka kameran efter max en månad om man inte är nöjd, trots bruten förpackning samt flitig användning.

Det är väl de närmaste;)

inte nöjd

det var en ganska smart ide men det blir en väldans massa pengar att ligga ute med om man ska testa
alla. mvh stefan

hehe, inte hundra seriös med den ideen;)

nåja, alla kamerorna är säkert bra, glad jag slipper välja.

Ludix skrev:
nej, har inte hellr direkt testat den nån längre stund, kände dock på den på Elmia. Just ergonimin och känslan i den tyckte jag om. Uppfattade om något AF:en inte så snabb som t.ex 40D o D300.

Autofokusen på A700 är troligen lika snabb som på D300 och 40D förutom när det blir lite mörkare då D300'an är snabbare. Finns en tråd här på fotosidan som hänvisar till en test av just autofokushastigheten. Å andra sidan lär det knappast vara det viktigaste kriteriet ifall man vill fota växter.

af hastighet

kan nog hålla med om att hastigheten inte är det viktigaste, men det går fort ibland när det gäller.
Frugan bad mig ta kort på några knoppar en gång och
efter 3-5 minuter senare var dom helt utslagna.
det var som ljuset från blixten stimulerade växten.
mvh stefan

Re: Re: Re: Tokigt kanske

PMD skrev:
På alla sätt utom vikten, då.

beror på hur man ser det. Ett tyngre kamerahus minskar risken för skakningsoskärpa... men det är ju sant att det är negativt att man får ont i armar och axlar om man är otränad och springer runt med en D3 i en dag..

så, allting utom vikten! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar