Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Top of the line sensorn med exv dubbla microlinser sitter i D3 sensor. Oavsett vad man hittar på med APS (dubbla microlinser osv) så har storleken betydelse vilket tydligt ses om man frångår basiso av den enkla anledningen at en större yta kan samla fler fotoner än en mindre under en given tid.
Så då ska man förstå dig så att eftersom du vet att den sensor som sitter i D3 är "top of the line" och Guds fulländade skapelse och i egenskap av sin fulländning så kan all framtida utveckling hos både Sony och Nikon nu läggas ner och deras tekniker gå hem. Jag antar att du menar att D3 är vägs ände?
Jag tillåter mig storligen att tvivla. Titta på det som var top of the line för bara ett par år sedan! Även de stora sensorerna kommer säkert fortsätta att utvecklas. Det kommer att komma nya tekniker som vi inte ens har en aning om är möjliga idag i en framtid. Självklart kommer ljus per yta att fortsatt vara betydelsefullt - det är ju naturlagar vi pratar om, men hur bra man kan ta tillvara ljusenergi kommer fortsatt att vara en fråga om teknik och den tekniken utvecklas över tid.
Har du f.ö. inget problem alls med att kameror med små sensorer kan hävda sig så pass väl att de överhuvudtaget jämförs med kameror med stora sensorer. Det borde inte vara möjligt överhuvudtaget. Likväl görs ju just detta i i fler än en test men du fortsätter bara att upprepa ditt mantra. Kameror med stora sensorer borde ju fullständigt sopa banan med de små oavsett vilka fiffiga lösningar tillverkarna av dessa än hittar på om nu naturlagarna fungerar. Naturlagarna gäller säkert fortfarande men i övrigt så stämmer ju ingenting. Det bara måste vara fel på testerna. Canons 5D har ju några år på nacken och får man tro vad man läser, så finns nya kameror med små sensorer som är väl så bra som denna när det gäller brus och dynamiskt omfång. Ja de jämförs t.o.m med FF kameror i samma generation (exv. Nikon D3).
Vore det någon ordning på torpet så skulle en sån här diskussion inte behöva äga rum över huvudtaget Den här debatten skulle inte finnas om det vore så att allt man behövde göra var att göra en större sensor så är man i hamn. Sen kan jag tycka också att man nagelfar kamerornas prestanda ner till minsta lilla brusgryn men sen skiter man fullständigt i hur respektive RAW-format hanteras av konverterarna. Detta är i sanning märkligt eftersom alla RAW-fotografer lever i minst en tvåstegsprocess och ett system som består av både kamera och konverterare. Sen har vi även datorn (med sitt grafikkort och färgprofiler för bildskärm och skrivare), samt själva hårdvaran bildskärm och skrivare.
Vill man leva i den bästa av alla världar ska man akta sig för att pröva sina teorier. Problemet är dock att det alltid finns en hel del typer som uppenbarligen inte begriper sitt eget bästa och ständigt ska ifrågasätta även det perfekta.