Re: Kan inte låta bli!!
rue skrev:
Att någon bara orkar.....
Det är rent förlösande att läsa Sten-Åkes försök till avväpnande kommentarer (- i alla fall någon som har insett vad foto och fs handlar om). Men tyvärr lyfts sablarna igen och skramlet fortgår.
Jag tog en paus från denna tråden när jag läste igenom tråden igen och upptäckte att den spårade ur redan ungefär på 10:e sidan:
(Citat
"Will:
Nu har ju DPReview också testat D3 och bekräftar DIWAs mätning att D3 har något mindre dynamiskt omfång än Sony A700 (och Canon 40D och Nikon D300). 8,6 steg för D3, 8,8 steg för D300 och A700 på ISO200, och A700 är även bättre upp till ISO800
Patrick:
Det stämmer väl med flera andra mätningar man sett. Dynamiskt omfång påverkas tydligen mer av andra faktorer än sensorstorleken.
Mikael:
Jisses
d3 har med rätta kontrast kurvor 12 stegs dynamisk omfång i RAW, att Nikon sedan har valt att ta ut det som motsvarar ca 8,4 steg vid jpg utläsning säger bara att kameran i jpg ger 8,4 steg.
Lär er skilnaden på en utläst jpg bild där mjukvaran i kameran är inställd att jpg utläsningen skall vara inom ett visst område och det som är sensorns dynamiska omfång.
Full Well capacity innan utläsning är betydligt större hos D3 än hos Sony små sensorer = d3 12 steg med raw.
Det är bara S5 som har ett liknande omfång under 800iso med båda pixlarna inblandade.
Sony har det inte
flera av vill så gärna att en liten Fiat skall gå som en Ferrari, vad ni vet är just nu att Fiaten går upp till 120km vilket också Ferrarin gör."
(Slut citat)
(Jag skriver detta nedan till dig Leif och inte Mikael för jag tror ändå inte han läser det och jag tror inte han tar någonting till sig som inte kommer från en representatnt för Canon eller Nikon.) Någon måste han väl ändå lyssna på?
Citat delmängd av Mikael ovan :
"Lär er skilnaden på en utläst jpg bild där mjukvaran i kameran är inställd att jpg utläsningen skall vara inom ett visst område och det som är sensorns dynamiska omfång."
Kommentar: Detta säjer han innan han lägger pick upen på skivan igen. Det här hade nog alla utom Mikael fattat för länge sen vid det här laget (det gjorde ju t.o.m jag som måste vara lite svagbegåvad redan när han upprepade sin tes tredje gången trots att han säjer att han inte behöver några teser (som Bevis och Butthead är jag "underachieving and proud of it"). Efter det har han varit okontakbar när han rabblat hundra "Ave - de stora pixlarnas verser" vid sitt radband. En bländande världs fullkomning kräver ingen dialog - det räcker med förkunnelser.
Vill man vara lite magsur och anluta till bilanalogin kan man ju säja när det gäller JPEG prestanda att Nikon får folk att betala för en D3 Ferrari, men blåser de hårt som tror att de ska få njuta av kraften i en maffig V12:a då man istället fått sig levererat en strypt variant som presterar som en fyrcylindrig billighetsbil. Imponerande affärside´! Är det så man skapar sug efter nästa version eller?
Var det D3X den skulle heta, och den skulle också ha en Sony-sensor och den skulle få mer än dubbelt så många pixlar som D3 fastän alla vid detta laget borde vara övertygade att det är mycket sämre med dubbelt så många än hälften så många eftersom de ju då med nödvändighet måste bli mindre. Less is more ekar ropen som ingen tydligen hör! Det ska bli väldigt intressant att höra de lyriska översvallande kommentarerna när dessa kameror landar på marknaden och förbluffar alla med att vara fullständigt fantastiska på alla plan.
Då kommer Mikael och en del med honom att snabbt vilja glömma vad de sagt i denna och andra trådar i teorin, för då har den bländande praktiken landat mitt i plaskdammen och vänt upp och ner på alla förutfattade meningar igen i JPEG-test efter JPEG-test och alla pustar ut för att de äntligen kan glömma strypbrickan i D3. Ordningen är äntligen återställd. Alla kommer att jubla åt praktiken och ingen bryr sig om en teori som är så avskalad att den inte förmår beskriva verkligheten som folk i gemen uppfattar den. Trots att en del idag ser D3 som guds fulländade skapelse så kommer den att framstå som väl ... onödigt strypt på flera plan (onödigt få pixlar och önödigt strypt DR i JPEG och inte överlägset bäst på ISO heller om vi inte undantar ISO-nivåer som folk mkt sällan använder och som faktiskt inte ens finns på de flesta kameror).
För inte kommer väl D3X ha sämre prestanda än en D3 heller? De nya FF-kamerorna kommer nämligen att överträffa allas våra vildaste förhoppningar utom möjligen när det gäller filstorleken de producerar. Man kan inte få allt för femti spänn! Skiter det sig med datorns prestanda och diskutrymme eller man saknar sin Fiat hårt, kan man väl alltid skruva ner upplösningen till hälften eller en fjärdedel.
Skämt åsido! Jag vet inte om jag vet vad foto handlar om fullt ut eller vad FS är eller borde vara som du skriver, men jag ser att det finns ett stort underskott av ödmjukhet inför ämnet och olika FS-deltagares olika utgångspunkter. Att som Mikael ta heder och ära av alla som har den minsta invändning mot hans egen teori och uppfattning fastän den med rätta kan uppfattas som väl endimensionell av många är inte speciellt fruktbart. De som lyfter fram andra parametrar och faktorer än hans egen käpphäst (storleken på pixlarna om nu någon skulle ha missat detta) uppmanas att besöka en annan tråd där han förklarar andra faktorers inverkan (Nikon D3). Det blir en väldigt konstig diskussion.
Om man som Mikael säjer:"EFTERSOM HELA DENNA TRÅD HANDLAR OM OKUNSKAP-SE TITELN PÅ TRÅDEN.", så är det ju i princip slutsnackat. Fyller man sen på med att man inte bryr sig om varken tes eller antites utan har sin egen högre sanning som rättesnöre (vilket också är en tes) så kan det bara inte bli mycket dialog och få väntar sig väl att komma fram till någon syntes. Jag tycker med tanke på detta folk haft en enastående uthållighet i denna tråden som mer liknat en påfågeldans än en dialog men den har kanske haft ett visst underhållningsvärde trots allt?