Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
SONY A700 har högre DR än Nikon D3
- Trådstartare ondjultomte
- Start datum
macrobild
Avslutat medlemskap
papi skrev:
Det finns bra bilder på detta i Pentax/Samsung brochyrer. Pixlarna ligger bedvid varandra men har annan *form* och utgör en större effektiv yta än andra sensorer. Inget hokus pokus, inga grodor.
du säger att att 14 miljoner pixlar av samma storlek som d300 har får plats på sensorn.
interpix
Aktiv medlem
Jag citerar mig själv från förra sidan:macrobild skrev:
Nä- och vad beror det på?
lyft bilden till rätt nivå.
"Att bilden är aningen underexponerad höjer inte det synliga bruset i sig, bara om man sedan lyfter den i nått program."
interpix
Aktiv medlem
macrobild skrev:
du säger att att 14 miljoner pixlar av samma storlek som d300 har får plats på på sensorn.
14,6 miljoner faktiskt.
macrobild
Avslutat medlemskap
men då har du inte samma omfång, jag kan kapa en bild från G9 uppe mellantonerna.papi skrev:
Jag citerar mig själv från förra sidan:
"Att bilden är aningen underexponerad höjer inte det synliga bruset i sig, bara om man sedan lyfter den i nått program."
macrobild
Avslutat medlemskap
papi skrev:
Det finns bra bilder på detta i Pentax/Samsung brochyrer. Pixlarna ligger bedvid varandra men har annan *form* och utgör en större effektiv yta än andra sensorer. Inget hokus pokus, inga grodor.
visa mig var jag kan finna måtten på enskild pixelstorlek hos Pentaxen
ännu hellre, var kan jag finna broschyren
interpix
Aktiv medlem
macrobild skrev:
visa mig var jag kan finna måtten på enskild pixelstorlek hos Pentaxen
ännu hellre, var kan jag finna broschyren
Vet tyvärr inte adressen men har sett den flera gånger så den finns säkert. Bara att leta.
interpix
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Vad jag förstår så har Pentax ca 5.2 mikrometer stor enskild pixelyta och Nikon 5.6 mikrometer stor enskild pixelyta.
Om det stämmer så är skillnaden mindre än 10%. Översatt i bländarsteg är det i princip försumbart.
interpix
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Pixeln är mindre.
Mindre än vad? Var kommer informationen ifrån?
macrobild
Avslutat medlemskap
det är bara att räkna ut , du har en given yta och ett antal pixlar.papi skrev:
Mindre än vad? Var kommer dinformationen ifrån?
interpix
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Och sedan -jag bara undrar vad har nu detta med min visning av att Pentax brus var högre på 3200iso när jag jämförde den mot 40d.
Att det finns flera bildexempel på både ISO 3200 och 1600 där bruset är lägre på Pentaxkameran och färgmättnaden bättre. Alltså en något mer mångfasetterad verklighet än man först kan tro.
macrobild
Avslutat medlemskap
papi skrev:
Att det finns flera bildexempel på både ISO 3200 och 1600 där bruset är lägre på Pentaxkameran och färgmättnaden bättre. Alltså en något mer mångfasetterad verklighet än man först kan tro.
och vilka har dessa?
interpix
Aktiv medlem
macrobild skrev:
det är bara att räkna ut , du har en given yta och ett antal pixlar.
Men då måste man veta vilken yta som inte är upptagen och vilken form pixeln har.
Fortfarande undrar jag vad Pentax pixel är mindre än för något. K10s? 40D? D300?
interpix
Aktiv medlem
macrobild skrev:
kan vi ta en sak i taget , jag undrar var jag kan se bilder där pentax har lägre brus än 40d
Min bild på sidan 16 i färgade ytor. Betydligt bättre mättnad från K20.(ISO 3200)
Sidan 18 ISO 1600 liten skillnad men nog till Penatx favör.Speciellt om man betänker en utskrift med den högre upplösningen.
macrobild
Avslutat medlemskap
papi skrev:
Men då måste man veta vilken yta som inte är upptagen och vilken form pixeln har.
Svar : Vadå, har nu Pentax en egen form på sin pixel?????
Fortfarande undrar jag vad Pentax pixel är mindre än för något. K10s? 40D? D300?
Svar: om du dividerar ytan med 14,4 miljoner pixlar så är pentax enskilda pixel ca 5.2.
Gör du samma sak med d300 så har du 5,6
macrobild
Avslutat medlemskap
papi skrev:
Min bild på sidan 16 i färgade ytor. Betydligt bättre mättnad från K20.(ISO 3200)
Sidan 18 ISO 1600 liten skillnad men nog till Penatx favör.Speciellt om man betänker en utskrift med den högre upplösningen.
Är dessa bilder likvärdigt exponerade? Dina tidigare exempel var det ju inte så.
Kan du skicka raw filerna så andra kan bedömma det du nu säger?