macrobild skrev:
Att Sony har större visuellt DR i sin presenterade jpg bild är inte detsamma som att Sony har större DR. DR är sensorns egenskaper, inte hur programskrivare presenterar en bild.
Det trevliga är nu att ett antal medlemmar inser nu skilnaden, och läs gärna igenom länken Leif hänvisade till , Lars och jag har utfört ett stort antal tester tillsammans från -80talet och till dagens datum. Lars är en mycket bra pedagog, dvs han kan lättfattligt beskriva så "alla" kan förstå.
Den egenskapen har inte jag.
http://www.fotosidan.se/forum/showt...626#post1024626
Mikael
Din länk funkade inte men man kan använda Leif Benghts istället.
Fel av mig ovan, DRO-funktionen i A700 funkar även den bara i JPEG. Har kollat i A700 manualen.
Citat ur Lars Kjellbergs text i mötet
"Nu kommer vi till A/D-omvandlaren och det är nu det börjar bli intressant. Nu skall de olika analoga spänningarna från samtliga pixlar omvandlas till binära tal som kan hanteras av en dator. Här görs flera val som vi kameraoperatörer inte kan påverka. Självklart görs den s.k. gammakorrigeringen som Daniel så ivrigt påpekar så snart han får en chans. Vi är ju trots allt skapade för att uppleva skillnader logaritmiskt. En linjär tolkning blir ingen glad av. Sedan läggs en tonkurva med lite mjukare skugg- och högdagerparti, eftersom vi är vana vid detta från filmtiden och eftersom det på bilderna ser trevligare ut med mjuka övergångar. Denna kurva är vanligen låst för ovetande jpeg-plåtare, men kan påverkas genom olika val för dem som bryr sig lite mer och plåtar i RAW."(slut citat)
Till Mikael:
Vad menar Kjellberg med sista meningen? Hur kan kontrastkurvor påverkas genom kamerainställningar i RAW av fotografen genom inställningar i kameran? Jag trodde han menade JPEG först. I Sonys kameror kan annars fotografen påverka bl.a. kontrast på olika sätt med hjälp av olika DRO-program (Dynamic Range Optimizer och s.k. DRO-bracketing just i JPEG. Så man undrar ju också hur testarna förhåller sig till dessa funktioner vid tester och jämförelser. Ignoreras de och grundinställningar gäller eller tar man med en kameras bästa egenskaper vid jämförelser av JPEG-kvalitet. Jag har aldrig läst att någon refererat till DRO eller motsvarande funktioner hos konkurrenter till Sony i ett sånt sammanhang. (slut på frågan)
Det finns 2 DRO-varianter i Sony A200-350:
"DR - Standard" som justeras ljusstyrka och kontrast i hela bilden.
"DR+ - Advanced Auto" som påverkar contrast och färgåtergivning i olika delar av bilden selektivt.
I A700 finns dessutom DR+ 1-5 Advanced Level som göra att man kan styra funktionen i 5 steg.
Så här förklarar Photo Clu Alpha:
"Dynamic Range Optimisation (DRO) system built into the camera. For social, wedding, sports, music, theatre, news and event photographers DRO Advanced Manual settings are a real magic bullet zapping the bugbears of excess contrast, poor lighting, and inadequate flash penetration.
DRO Advanced is based around Apical’s IRIDIX image processing engine, a chip which lives alongside the BIONZ processor of the Sony Alpha 700. Apical is a London-based company which develops embedded enhancement software for digital cameras. The difference between a simple gamma curve application (DRO Basic) and intelligent analysis of the entire image after the raw data is buffered, and before the JPEG is created, is substantial. DRO Advanced looks at plains, gulches, peaks and plateaux of image brightness. If the plain is a desert of bare sand in terms of frequency and amplitude of detail, it leaves well alone. If the plain is populated with plenty of detail, which the eye will want to see, DRO Advanced will both enhance the contrast ot this detail and normalise the overall brightness.
However, this is not the whole story. To be able to work on the raw image data, DRO must ensure the picture is not overexposed. It will therefore automatically give shorter exposure times or smaller apertures - it will deliberately underexpose the raw image, then extract analysed and optimised tonal values from this to create your in-camera JPEG. So where you might normally shoot at ISO 800, you can set ISO 400 with DRO Advanced. Why? Because you are going to get ISO 800 exposure settings."(slut citat)
Till Mikael:
Dessutom finns i alla Sonykameror åtminstone efter A100 möjligheter att påverka skärpa, färgmättnad och kontrast för vart och ett av de åtta olika "creative styles" kamerorna har. Jag antar att dessa inte heller påverkar RAW eller hur? (slut fråga)
Jespers Ekvalls omdöme i hans A700 recension:
"Det diskuterades ganska intensivt, efter att en recension hade uppgett att A700 har större dynamiskt omfång (DR) än Nikon D3. Så ville jag bara lite snabbt testa A700:as inbyggda DR-funktion. man kan välja enkel DR, extra DR eller DR i fem olika nivåer.".....
...."Som man kan se, så gör Sonys DR ett bättre jobb än photoshop, när det gäller att rädda högdagrar. Men det beror lite på att kameran redan exponerat bilden snålare. Det skiljer nämligen 2 steg i exponeringarna mellan översta bilden (DR bortkopplad) och understa (DR nivå 5). Men det är trots det en bra funktion för de som vill göra bilden så färdig som möjligt i kameran."
Till Mikael:
Min slutliga fråga till dig Mikael är:
Sony fick ju hård kritik för brushanteringen i A100 och en del tyckte att man orättvist inte heller fick nån cred för detaljåtergivningen som var mycket bra.
Ska man se Sonys och tillverkarnas manipulering av kontrastkurvorna bara som ett sätt att möta experters och recensenters kritik när de nagelfar JPEG-bilder direkt ur kamerorna? Skäll i pressen kan ju direkt påverka försäljningen.
Sony verkar ju ha tagit så illa vid sig av detta att man t.o.m. lagt på brushantering i flera steg även i RAW. Det går alltså inte i A700 ens att helt slå av brushanteringen. Den är alltid på och går ej att stänga av ens om man vill, vilket många också påpekat att de är missnöjda med. De upplever att Sony gått för långt här i sin klåfingrighet.
Till Mikael
I Sonys fall kan man då per definition kanske inte hävda att en RAW är helt omanipulerad. Så Mikael, vad är då definitionen på RAW. Kan Sony A700 då i analogi med detta säjas sakna ett rent RAW-format?
Förlåt att det blev många frågor och långt.