ANNONS
Annons

SONY A700 har högre DR än Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Ordval

rue skrev:
Hej igen!
Det är tydligen så att i det här teknikforumet är endast de som är väldigt tekniskt bevandrade med det exakta ordvalet välkomna att diskutera och inte de glada amatörer som jag, som vill lära. Det borde ju även du, Kristoffer, tänkt på som skapade den här tråden:)
För oss vanliga dödliga ter ju sig dock hans påstående som självklart. Ställ de båda kamerorna D3 och A700, intill varandra inställda på JPEG och låt oss säga ISO 100 - 200, tryck på knappen. Jämför resultatet. Vilken kamera ger då det bästa DR? Har jag fel om det är Sonyn som vinner matchen enligt mikaels slutsats?
Jag är inte det minsta intresserad av att veta viken prestanda bilen KAN ha som jag tänker köpa, om det nu är någon som förstår liknelsen. Jag vore väldigt tacksam om någon kunnig kunde svara på denna mycket enkla och simpla fråga, men den kanske inte innehåller tillräckligt med tekniska termer för att göra sig i det här forumet. Och påminner samtidigt om min tidigare fråga: Varför klassas inte ff ner till förmån för de större formaten?//Leif

Tanken var att skapa debatt, "stick it to the man" eller vad man ska säga :)
Folk är så insnöade på Canikon så det behövs att någon rör om lite i ankdammen här ...

Det var rätt många som nappade på betet, jag lyckades alltså ganska väl ...

Det är precis det som visas om du kikar på länkarna på första sidan. A700 har större DR än D3 direkt ur kameran(jpeg)

Jag minns nån fjantig biltest för många år sen där man visade att en SAAB Turbo accadde snabbare mellan 70-90 på högsta växeln än en Ferrari.

Därmed hade man svart på vitt att en SAAB minsann var snabbare än en Ferrari. Den här kamerajämförelsen känns väl ungefär lika relevant.

Senast ändrad:
Tack Kristoffer för ditt snabba och raka svar. Ja du har verkligen lyckats i ditt uppsåt att skapa debatt, nästan lite skrattretande när man bläddrar tillbaks bland inläggen.
Men du med flera kanske kan hjälpa till och kanske spetsa till min litet filosofiska fråga kring ff och de större formaten; varför ställer sig inte någon och hoppar på och klassar ned ff när det finns större format?? Att skylla på pris, kamerastorlek som svar ser jag inte som argument, misstänker att Du, Kristoffer, anar vart jag vill komma.. //Leif

js1 skrev:
Jag minns nån fjantig biltest för många år sen där man visade att en SAAB Turbo accadde snabbare mellan 70-90 på högsta växeln än en Ferrari.

Därmed hade man svart på vitt att en SAAB minsann var snabbare än en Ferrari. Den här kamerajämförelsen känns väl ungefär lika relevant.
-------------
Visst är den relevant.
På semestern med fullpackad bil och ECO-tänk, vill åka bekvämt och SNABBT är ju redan ferrarin uträknad redan på pappret till SAABs fördel:)//Leif

macrobild skrev:
Att Sony har större visuellt DR i sin presenterade jpg bild är inte detsamma som att Sony har större DR. DR är sensorns egenskaper, inte hur programskrivare presenterar en bild.
Det trevliga är nu att ett antal medlemmar inser nu skilnaden, och läs gärna igenom länken Leif hänvisade till , Lars och jag har utfört ett stort antal tester tillsammans från -80talet och till dagens datum. Lars är en mycket bra pedagog, dvs han kan lättfattligt beskriva så "alla" kan förstå.
Den egenskapen har inte jag.
http://www.fotosidan.se/forum/showt...626#post1024626
Mikael

Din länk funkade inte men man kan använda Leif Benghts istället.

Fel av mig ovan, DRO-funktionen i A700 funkar även den bara i JPEG. Har kollat i A700 manualen.

Citat ur Lars Kjellbergs text i mötet
"Nu kommer vi till A/D-omvandlaren och det är nu det börjar bli intressant. Nu skall de olika analoga spänningarna från samtliga pixlar omvandlas till binära tal som kan hanteras av en dator. Här görs flera val som vi kameraoperatörer inte kan påverka. Självklart görs den s.k. gammakorrigeringen som Daniel så ivrigt påpekar så snart han får en chans. Vi är ju trots allt skapade för att uppleva skillnader logaritmiskt. En linjär tolkning blir ingen glad av. Sedan läggs en tonkurva med lite mjukare skugg- och högdagerparti, eftersom vi är vana vid detta från filmtiden och eftersom det på bilderna ser trevligare ut med mjuka övergångar. Denna kurva är vanligen låst för ovetande jpeg-plåtare, men kan påverkas genom olika val för dem som bryr sig lite mer och plåtar i RAW."(slut citat)

Till Mikael:
Vad menar Kjellberg med sista meningen? Hur kan kontrastkurvor påverkas genom kamerainställningar i RAW av fotografen genom inställningar i kameran? Jag trodde han menade JPEG först. I Sonys kameror kan annars fotografen påverka bl.a. kontrast på olika sätt med hjälp av olika DRO-program (Dynamic Range Optimizer och s.k. DRO-bracketing just i JPEG. Så man undrar ju också hur testarna förhåller sig till dessa funktioner vid tester och jämförelser. Ignoreras de och grundinställningar gäller eller tar man med en kameras bästa egenskaper vid jämförelser av JPEG-kvalitet. Jag har aldrig läst att någon refererat till DRO eller motsvarande funktioner hos konkurrenter till Sony i ett sånt sammanhang. (slut på frågan)

Det finns 2 DRO-varianter i Sony A200-350:
"DR - Standard" som justeras ljusstyrka och kontrast i hela bilden.
"DR+ - Advanced Auto" som påverkar contrast och färgåtergivning i olika delar av bilden selektivt.

I A700 finns dessutom DR+ 1-5 Advanced Level som göra att man kan styra funktionen i 5 steg.

Så här förklarar Photo Clu Alpha:

"Dynamic Range Optimisation (DRO) system built into the camera. For social, wedding, sports, music, theatre, news and event photographers DRO Advanced Manual settings are a real magic bullet zapping the bugbears of excess contrast, poor lighting, and inadequate flash penetration.

DRO Advanced is based around Apical’s IRIDIX image processing engine, a chip which lives alongside the BIONZ processor of the Sony Alpha 700. Apical is a London-based company which develops embedded enhancement software for digital cameras. The difference between a simple gamma curve application (DRO Basic) and intelligent analysis of the entire image after the raw data is buffered, and before the JPEG is created, is substantial. DRO Advanced looks at plains, gulches, peaks and plateaux of image brightness. If the plain is a desert of bare sand in terms of frequency and amplitude of detail, it leaves well alone. If the plain is populated with plenty of detail, which the eye will want to see, DRO Advanced will both enhance the contrast ot this detail and normalise the overall brightness.

However, this is not the whole story. To be able to work on the raw image data, DRO must ensure the picture is not overexposed. It will therefore automatically give shorter exposure times or smaller apertures - it will deliberately underexpose the raw image, then extract analysed and optimised tonal values from this to create your in-camera JPEG. So where you might normally shoot at ISO 800, you can set ISO 400 with DRO Advanced. Why? Because you are going to get ISO 800 exposure settings."(slut citat)

Till Mikael:
Dessutom finns i alla Sonykameror åtminstone efter A100 möjligheter att påverka skärpa, färgmättnad och kontrast för vart och ett av de åtta olika "creative styles" kamerorna har. Jag antar att dessa inte heller påverkar RAW eller hur? (slut fråga)

Jespers Ekvalls omdöme i hans A700 recension:
"Det diskuterades ganska intensivt, efter att en recension hade uppgett att A700 har större dynamiskt omfång (DR) än Nikon D3. Så ville jag bara lite snabbt testa A700:as inbyggda DR-funktion. man kan välja enkel DR, extra DR eller DR i fem olika nivåer.".....
...."Som man kan se, så gör Sonys DR ett bättre jobb än photoshop, när det gäller att rädda högdagrar. Men det beror lite på att kameran redan exponerat bilden snålare. Det skiljer nämligen 2 steg i exponeringarna mellan översta bilden (DR bortkopplad) och understa (DR nivå 5). Men det är trots det en bra funktion för de som vill göra bilden så färdig som möjligt i kameran."

Till Mikael:
Min slutliga fråga till dig Mikael är:
Sony fick ju hård kritik för brushanteringen i A100 och en del tyckte att man orättvist inte heller fick nån cred för detaljåtergivningen som var mycket bra.

Ska man se Sonys och tillverkarnas manipulering av kontrastkurvorna bara som ett sätt att möta experters och recensenters kritik när de nagelfar JPEG-bilder direkt ur kamerorna? Skäll i pressen kan ju direkt påverka försäljningen.

Sony verkar ju ha tagit så illa vid sig av detta att man t.o.m. lagt på brushantering i flera steg även i RAW. Det går alltså inte i A700 ens att helt slå av brushanteringen. Den är alltid på och går ej att stänga av ens om man vill, vilket många också påpekat att de är missnöjda med. De upplever att Sony gått för långt här i sin klåfingrighet.

Till Mikael
I Sonys fall kan man då per definition kanske inte hävda att en RAW är helt omanipulerad. Så Mikael, vad är då definitionen på RAW. Kan Sony A700 då i analogi med detta säjas sakna ett rent RAW-format?

Förlåt att det blev många frågor och långt.

Re: Re: Ordval

ondjultomte skrev:
Folk är så insnöade på Canikon så det behövs att någon rör om lite i ankdammen här ...

Det är precis det som visas om du kikar på länkarna på första sidan. A700 har större DR än D3 direkt ur kameran(jpeg)

Något ska väl A700 få va lite bättre på än D3! Typ 70-90 med Saaben...

Tror nog Nikon bjuder på de till hugade köpare av A700. Äh! Förresten de har dom ju redan gjort!...och de kanske t.o.m. ingår i någon affärsuppgörelse mellan dom?...

rue skrev:
Tack Kristoffer för ditt snabba och raka svar. Ja du har verkligen lyckats i ditt uppsåt att skapa debatt, nästan lite skrattretande när man bläddrar tillbaks bland inläggen.
Men du med flera kanske kan hjälpa till och kanske spetsa till min litet filosofiska fråga kring ff och de större formaten; varför ställer sig inte någon och hoppar på och klassar ned ff när det finns större format?? Att skylla på pris, kamerastorlek som svar ser jag inte som argument, misstänker att Du, Kristoffer, anar vart jag vill komma.. //Leif

Släng fram ett vettigt mellanformatsystem för vanligt bruk med ett kamerahus kring 40000:- med en cmos-sensor på 36x48mm så dröjer det nog inte länge innan dom valsar runt här på FS...

Sten-Åke Sändh skrev:
.... Denna kurva är vanligen låst för ovetande jpeg-plåtare, men kan påverkas genom olika val för dem som bryr sig lite mer och plåtar i RAW."(slut citat)
....

Du är nog redan utanför kameran här. Eller rättare sagt...du kan påverka den kurvan utanför kameran, typ vitbalans.

Normalt så är det bara ISO, bländare och tid som är helt låst till bilden vid raw. Övriga "jpeg-inställningar" kan följa med raw-filen för användning i kamerans egen rå-konverterare men är fullt justerbara. Övriga fristående råkonverterare struntar i alla "jpeg-inställningar" utom vitbalansen.

Hur och ev vad Sony gör med rå-filen vet väl bara Sony själva. Förhoppningsvis låter de den va. Nikon manipulerar rå-filen vid långa exponeringar, 1s och längre men förhoppningsvis inte vid kortare slutartider. Se under andra bildparet i denna länk:
http://www.astrosurf.com/buil/nikon_test/test.htm

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Eftersom poletten trillar ner efterhand så för vi resonemanget vidare ett steg till.

En större sensor har alltid förutsättningar för högre laddningskapacitet än en mindre sensor=antalet utlästa elektroner är fler.
I de lägsta nivåerna är antalet elektroner från en stor sensor fler än hos den mindre.
Förstår man även detta så är det inte svårt att förstå varför man får olika resultat vad det gäller signal och brus vid ett givet isotal.
För varje iso höjning exv 400 till 800 så halveras antalet elektroner, då är det inte svårt att förstå att den sensor med flest hållna elektroner= högst laddningskapacitet har fler elektroner än en mindre sensor med mindre laddningskapacitet.
Nu kan man som Samsung försöka förbättra filfactor på en mindre sensor,även göra brunnen mindre djup så mer ljus träffar sensorn ljusmottagande yta, men allt detta kan även göras på en större sensor.
Samsung själva säger att de försöker erhålla samma signalnivå som en 12milj pixlar cmos ger med sina större pixlar. Själv testade jag K20d mot d40 10milj pixlar som har större pixlar än en 12milj pixlar kamera och där var signalnivån högre från 40d och bruset mindre vilket sågs i detaljupplösningen och framför allt i lågdager, men även i mellantonerna.

Därför är större sensor alltid bättre vad det gäller laddningskapacitet, signalnivå .
Jag har inte orkat tröska igenom hela tråden, men om din logik stämmer borde väl en eos 5d och en d3 vara ungefär likvärdiga vg dynamiskt omfång och brus på höga iso? Vidare borde väl, enligt din logik, ett Phaseone p25 vara överlägset en d3 på höga iso beroende på större pixlar? Om inte kanske du kan förklara vilka "undantag från regeln" som gör att detta inte stämmer? Med andra ord, varför kan vissa sensorer med mindre pixlar ge bättre ljuskänslighet än andra med större, samtidigt som dom inte kan göra det i de fall ni diskuterar här?

Öh.. ok, jag kanske missuppfattat nåt, men vad är "jpeg" och varför testar man i det formatet?

Senast ändrad:
alf109 skrev:
Jag har inte orkat tröska igenom hela tråden, men om din logik stämmer borde väl en eos 5d och en d3 vara ungefär likvärdiga vg dynamiskt omfång och brus på höga iso? Vidare borde väl, enligt din logik, ett Phaseone p25 vara överlägset en d3 på höga iso beroende på större pixlar? Om inte kanske du kan förklara vilka "undantag från regeln" som gör att detta inte stämmer? Med andra ord, varför kan vissa sensorer med mindre pixlar ge bättre ljuskänslighet än andra med större, samtidigt som dom inte kan göra det i de fall ni diskuterar här?

Ja till D3 och 5d och ungefär samma förmåga att samla ett antal foner under samma tid, nu har Nikon dubbla microlinser samt säger att filfactor är högre hos d3 än hos 5d.Dvs den ljusmottagande ytan är större fast pixelstorleken är ungefär densamma.Dessutom brusreducerar Nikon kraftigare än 5d, se astrosurf och deras anmärkning.

Nej till Phase One, att en ccd har samma förmåga till bildkvalitet på¨högre iso som en cmos, antagligen beoende på att ccd inte kan styras på samma sätt vad det gäller förstärkning/signalnivå av enskild pixel på sensorn, ej heller brusreduceras på samma sätt som en cmos på sensorn .CCD har inte upp till 5 transistorer som styr uttaget från varje enskild pixel.
Du kan därför inte jämföra enn ccd och cmos, men samma "laq" gäller för de båda , större enskild pixelyta, desto bättre.

Senast ändrad:
Re: Re: Ordval

ondjultomte skrev:

Jag tror att detta är en klar efterkonstruktion Kristoffer. Visst tyckte väl du ändå att det var lite kul att A700 lyckades så bra i jämförelsen eller hur? Jag skulle tro dig mer om du visar var i ett Canon eller Nikon-forum du lagt en länk! Men lite kul var det ju! Ska man provocera kan man ju inte bara lita på att Mikael ska hitta inlägget i nån obskyr Sony-tråd. Läser den mannen allt som skrivs på FS? Jag fattar inte hur han grejar sin försörjning! Han hinner t.o.m. att åka till Syd-Amerika och han har koll på FS var han än är :).

Ju mer jag läser om detta med DR och kollar på de kurvor och testbilder från både dina och andra länkar så ser man ju att det här är rätt svårt. Det är ju fyra färger som separerats och visas var för sig. En del kameror som D3 visar en enormt fint sammanhållen bild där alla färger beter sig i princip identiskt medan många andra kameror visar upp en mycket mer spridd och mindre entydig bild inte minst alla Sony-kameror.

Ju mer man läser så blir man ju dessutom förbluffad över att skillnaderna är så pass marginella trots allt. Dels mellan FF och de bästa APS-C kamerorna, men även mellan de nya APS-C kamerorna med extremt många pixlar (över 12 megapixel). Visst kan man se att APS-C sensorer med färre pixlar har bättre DR än de med flest megapixel, men jag är förbluffad över hur marginell skillnaden faktiskt är. Det som också är intressant är att bilderna inte är helt entydiga om man bryter ner det på respektive färg. Sen verkar det ju också vara så att en del kurvor är mycket regelbundna medan andra faktiskt får ökat DR vid exv. ISO 800 eller nåt annat värde (möjligen till följd av att brushanteringen börjar påverka på allvar här).

En annan sak jag undrar över är begreppet "representation of the usable DR for each camera" under "Dymnamic Range compared (JPEG)"
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page22.asp.

Ser man sedan på testskalan under på denna sida så undrar man ju hur den skulle se ut i RAW. Finns det inga motsvarande tester i RAW? Intressant i denna test är annars att det inte är störe skillnad på en gammal Canon 20D och en 5D fullframe. Kurvorna för dessa kameror är nästan identiska.

Sen för att återknyta till Lars Kjellberg skrivit så skojar han ju med hela den här debatten lite då han i princip säjer är att alla pratar om att det är bra med stort dynamiskt omfång men ingen vill ha det. Han skriver att rakt ur sensorn skulle det upplevas som väldigt kontrastlöst och tråkigt för de flesta. Så kompenserar man inte detta direkt i kameran med olika motivprogram, creative styles eller vad man nu kallar det i respektive kamera, som applicerar olika kontrastkurvor, så gör man det i istället i nåt kurvverktyg i RAW-konverterarna.

Återigen landar man i detta med "usable DR" som det talas om ovan. Om det finns något som kan kallas "usable DR" och som bestäms av nån form av uppfattning om vad människor vill ha (vad som känns bra för ett genomsnittsöga) så kommer alltid allt övrigt data att "kasseras i denna process vare sig den sker i kameran eller i konverteraren. Det skulle då också finnas en del av det teoretiska DR som en sensor kan leverera som alltid kommer att kasseras i varierande omfattning. Finns det något sådant som "unusable DR"? Ju större teoretisk DR - ju mer kasseras då?

Sen har vi ju Jespers kommentar som verkligen sticker ut och den måste man bara kommentera:

Citat angående DIWA-testernas trovärdighet:
"Fortfarande "bara" en samling webbsidor med tyckare och testare, som man på ett snyggt sätt buntat ihop och gett ett namn. Lite som EISA.

Jag ställer mer frågan - vad kostar en Diwa-stämpel". (slut citat)

Det som är bra med dessa tester är i alla fall att de verkar gjorda med samma verktyg och samma metoder, så att de blir jämförbara. Vilka fotojournalister är så ambitiösa? Kamera&Bild? DigitalFoto? Foto? Sony måste ha betalat bäst på eBay för denna test eller?. Den kommentaren känns ju inte speciellt seriös. Finns det några seriösa tester då? Var finns de i så fall? I Fotosidans tester?

Slutfrågan för mig landar mer i det Kjellberg pekar på. Vad betyder egentligen ett högt värde på dynamiskt omfång mätt i RAW, mätt i JPEG. Hur ska man som användare egentligen förhålla sig till detta. Vi har en teoretisk förmåga hos olika typer av sensorer av olika storlekar med olika pixeltäthet att samla in ljus mer eller mindre effektivt. Vi har också en praktisk användning av dessa sensorer i våra kameror där vi aldrig använder det de är teoretiskt kapabla till rakt av. Det man skulle vilja veta mer om är hur kompromissena ser ut och hur man tänker när man gör dem. Är DR-frågan till skillnad från brusfrågan en icke fråga???

Re: Re: Re: Ordval

Sten-Åke Sändh skrev:

...
Slutfrågan för mig landar mer i det Kjellberg pekar på. Vad betyder egentligen ett högt värde på dynamiskt omfång mätt i RAW, mätt i JPEG. Hur ska man som användare egentligen förhålla sig till detta. Vi har en teoretisk förmåga hos olika typer av sensorer av olika storlekar med olika pixeltäthet att samla in ljus mer eller mindre effektivt. Vi har också en praktisk användning av dessa sensorer i våra kameror där vi aldrig använder det de är teoretiskt kapabla till rakt av. Det man skulle vilja veta mer om är hur kompromissena ser ut och hur man tänker när man gör dem. Är DR-frågan till skillnad från brusfrågan en icke fråga???

Ett visuellt "dr" på en utskriven bild hamnar väl på ca 8 steg. En färdig jpeg ur kameran likaså och inte mycket att göra åt i efterhand.

Vid raw har du kanske upp till 12 steg (D3), 11 steg (40D) och 10 steg (D300), enligt dpr, att jobba med i efterbehandlingen. En tämligen kontrastlös bild alltså där du kan plocka ut de ca 8 steg som du vill/kan använda i slutprodukten. Vid den hanteringen kan du även "backa in" info från högdagrarna och "hämta upp" info ur lågdagrarna till dessa 8 steg i visuellt omfång.

I moderna rå-konverterare (LR 2.0) kan du t.ex. plocka fram info ur enskilda utbrända eller igensotade objekt i motivet utan att resten av bilden påverkas.

För att kunna plocka fram något ur lågdagrarna behövs bra brusegenskaper. Högt DR innebär att du kan gräva längre ner i skuggorna innan du hittar bruset.

Så visst hör DR och brus ihop.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Ordval

elbe skrev:
Ett visuellt "dr" på en utskriven bild hamnar väl på ca 8 steg. En färdig jpeg ur kameran likaså och inte mycket att göra åt i efterhand.

Vid raw har du kanske upp till 12 steg (D3), 11 steg (40D) och 10 steg (D300), enligt dpr, att jobba med i efterbehandlingen. En tämligen kontrastlös bild alltså där du kan plocka ut de ca 8 steg som du vill/kan använda i slutprodukten. Vid den hanteringen kan du även "backa in" info från högdagrarna och "hämta upp" info ur lågdagrarna till dessa 8 steg i visuellt omfång.

I moderna rå-konverterare (LR 2.0) kan du t.ex. plocka fram info ur enskilda utbrända eller igensotade objekt i motivet utan att resten av bilden påverkas.

För att kunna plocka fram något ur lågdagrarna behövs bra brusegenskaper. Högt DR innebär att du kan gräva längre ner i skuggorna innan du hittar bruset.

Så visst hör DR och brus ihop.

En del verktyg i LR är verkligen fantastiska, synd bara att LR varit så uselt ihop med KM:s och Sony RAW bara. Jag har aldrig lyckats riktigt bra med den programvaran före ver. 2.0 beta.

Kollar man i DIWA:s test så ser man ju ett antal andra saker som också mäts parallellt med brus och DR. Vi har också "Grain size" som jag antar är utseendet på bruset och "Tonal range" som jag inte vet riktigt vad det är men antar är tonkurvornas variation över ISO. Sen undrar jag hur man jämför den trade off som finns mellan brusreducering och detaljförluster. Sånt verkar man ju inte mäta vad jag ser men det borde vara intressant. Exempelvis Sony A100 kritiserades ofta med rätta för att den var brusig men myntets andra sida talade man sällan om - den fantastiska detaljåtergivningen som ofta låg högt vid en jämförelse med konkurrensen. Alla är besatta av bruset ingen verkar bry sig om detaljerna. För mig är detaljerna alltid viktiga och bruset bara ibland, för det är bara ibland de är ett problem. Sällan under ISO 400 i alla fall och där är jag praktiskt taget alltid.

Ser man på min nya kamera så sätts ju brusreducering dessutom inte in förrän vid ISO 1600 så därför får man både brusvärden och DR (för de hänger ihop som du säjer) som är bättre än för 800 vid 1600! Vid 800 är den verkliga dippen i mitt fall. Men återigen, jag är förvånad över att skillnaderna mellan de kameror som har minst och flest pixlar och de andra i dessa tester är så förvånande små. Jag hade väntat mig större skillnader även i JPEG.

Egentligen skulle man behöva diagramtyper där kurvorna för olika parametrar visas i samma diagram för att bättre se hur de samverkar över ISO-spannet, men risken är väl att det blir för oöverskådligt.

Visst, jag förstår att man har betydligt större möjligheter att ur D3-data i RAW rädda skivan och fiska upp mer ur både svarta och vita områden, inget konstigt med det. Jag har också uteslutande använt RAW de senaste åren (DNG). Likväl är det ju bestickande att man landar i c:a 8 stegs DR i en normal bild vad man än utgått ifrån (allt annat dumpas). Om jag jämför min nya kamera som har 14 megapixel och Dynamic Range Optimizer, mot min gamla som har 6 (båda APS-C) så har jag numera betydligt mindre problem med DR- och brus-relaterade problem trots de faktiskt sett större pixlarna i min gamla kamera.

Min KM 7D är klart känsligare än min nya kamera och mycket tror jag också ligger i att mätsystemet i de nya kamerorna är väldigt mycket bättre och sällan missar helt som i 7D ibland. En bra exponering parat med DRO gör att jag idag har mycket bättre förutsättningar i JPEG än tidigare. Skulle det dessutom ändå bli lite fel så kan man idag korrigera även en JPEG med exakt samma verktyg som en RAW i exv. Lightroom och man slipper upprepade kvalitetsförluster vid editeringen. Vill man inte så komprimerar man inte JPEG-filen när man sparar. Nackdelen är väl att man jobbar i en 8 bitars fil med allt vad det innebär. Rent praktiskt tycker jag ändå att det ofta blir ganska bra även vid utskrifter upp till A3 i alla fall och varför skulle det inte det när jag t.o.m. tycker det blir ganska bra redan med 6 megapixel.

För mig är RAW inte längre ett nödvändigt val särskilt när man tar i beaktande att en RAW-fil ur min nya kamera kan vara på drygt 18 Mb. Ja t.o.m. en komprimerad DNG landar på över 14 med en JPEG på 5-7. De som suktar efter nästa generation FF med sensorer på över 24 megapixel kanske funderar fler gånger än en över det format de väljer när RAW-filerna kanske hamnar kring 30 meg. 35 bilder så har man brännt en gig. Det är svindlande tycker i alla fall jag.

Re: Re: Re: Re: Re: Ordval

Sten-Åke Sändh skrev:
...
Jag hade väntat mig större skillnader även i JPEG.

Varför de? Alla kameratillverkarna "soppar" ju ner det visuella "DR" till i stort sett 8 steg med de hjälpmedel, brusreducering mm, som finns i kamerans rå-konvreterare. Svårt att se någon skillnad då.

Vid jpeg kan du med utmärkt resultat göra efterbehandlingen före varje bild i kameran och de finns många som sätter en ära i att få den bild de vill ha rätt ut ur kameran. Inget fel i de. Slutresultatet hamnar ändå kring 8 steg visuellt "DR" men ytterligare möjligheter är bortkapade från filen.

Vid en helt opverkad råfil, fri från alla bildparametrar utom iso, tid och bländare, ut ur kameran "soppar" du själv fram ett slutresultat efteråt i datorn på kring 8 steg visuellt "DR" och du har dessutom all rå-data kvar.

Skillnaden f.ö. är väl bara när du vill spendera tid för "soppningen" och för att underlätta vid jpeg har "labbet" i kameran färdiginställda paramertar för olika motiv och bildstilar.

LR 2.0s möjligheter kommer naturligtvis att finnas i alla råkonverterare med tiden och de bra som finns i de andra, men ej i LR, hamnar naturligtvis oxå i LR så småningom.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ordval

elbe skrev:
Varför de? Alla kameratillverkarna "soppar" ju ner det visuella "DR" till i stort sett 8 steg med de hjälpmedel, brusreducering mm, som finns i kamerans rå-konvreterare. Svårt att se någon skillnad då.

Vid jpeg kan du med utmärkt resultat göra efterbehandlingen före varje bild i kameran och de finns många som sätter en ära i att få den bild de vill ha rätt ut ur kameran. Inget fel i de. Slutresultatet hamnar ändå kring 8 steg visuellt "DR" men ytterligare möjligheter är bortkapade från filen.

Vid en helt opverkad råfil, fri från alla bildparametrar utom iso, tid och bländare, ut ur kameran "soppar" du själv fram ett slutresultat efteråt i datorn på kring 8 steg visuellt "DR" och du har dessutom all rå-data kvar.

Skillnaden f.ö. är väl bara när du vill spendera tid för "soppningen" och för att underlätta vid jpeg har "labbet" i kameran färdiginställda paramertar för olika motiv och bildstilar.

LR 2.0s möjligheter kommer naturligtvis att finnas i alla råkonverterare med tiden och de bra som finns i de andra, men ej i LR, hamnar naturligtvis oxå i LR så småningom.

Tack för repliken! Det kanske är så att man faktiskt hamnar i detta som du säjer när allt kokat ner till 8 steg visuellt. Skillnaderna kanske inte blir så stora då som man skulle kunna tro att de skulle kunna vara. Jag undrar bara hur marknadsfolket tänker kring detta. Om det är så att det nästan alltid är JPEG som testas är det oerhört viktigt att som tillverkare hitta en kompromiss som faller testare och kunder på läppen om man vill sälja och tjäna pengar. För folk läser dessa tester och det är dessa och inte nödvändigtvis RAW-egenskaperna som färgar debatten.

Att RAW-filen håller allt data är ju den viktiga skillnaden och det kan ju vara suboptimalt om man vill ta fram bilder för olika ändamål ur en JPEG. Annars funkar det ju med JPEG för mig vad jag kan se. Min erfarenhet är väl annars att om jag fixat till mina RAW/DNG som jag vill ha dem så pillar jag ytterst sällan på dem sen. Det är ju om jag ska skriva ut nåt eller lägga upp nåt på nätet som jag skapar en JPEG av passande storlek och upplösning. Men alla är ju olika ...

Re: Re: Re: Ordval

Jag vart nästan bannad bara genom att posta länkar till tester/recensioner etc i detta forum. Skullejag gjort det i ett annat forum hade de väl brännt mig på bål ;)

Så jag tänker inte bidra med något till FS längre.

Sten-Åke Sändh skrev:
Jag tror att detta är en klar efterkonstruktion Kristoffer. Visst tyckte väl du ändå att det var lite kul att A700 lyckades så bra i jämförelsen eller hur? Jag skulle tro dig mer om du visar var i ett Canon eller Nikon-forum du lagt en länk! Men lite kul var det ju! Ska man provocera kan man ju inte bara lita på att Mikael ska hitta inlägget i nån obskyr Sony-tråd. Läser den mannen allt som skrivs på FS? Jag fattar inte hur han grejar sin försörjning! Han hinner t.o.m. att åka till Syd-Amerika och han har koll på FS var han än är :).

Ju mer jag läser om detta med DR och kollar på de kurvor och testbilder från både dina och andra länkar så ser man ju att det här är rätt svårt. Det är ju fyra färger som separerats och visas var för sig. En del kameror som D3 visar en enormt fint sammanhållen bild där alla färger beter sig i princip identiskt medan många andra kameror visar upp en mycket mer spridd och mindre entydig bild inte minst alla Sony-kameror.

Ju mer man läser så blir man ju dessutom förbluffad över att skillnaderna är så pass marginella trots allt. Dels mellan FF och de bästa APS-C kamerorna, men även mellan de nya APS-C kamerorna med extremt många pixlar (över 12 megapixel). Visst kan man se att APS-C sensorer med färre pixlar har bättre DR än de med flest megapixel, men jag är förbluffad över hur marginell skillnaden faktiskt är. Det som också är intressant är att bilderna inte är helt entydiga om man bryter ner det på respektive färg. Sen verkar det ju också vara så att en del kurvor är mycket regelbundna medan andra faktiskt får ökat DR vid exv. ISO 800 eller nåt annat värde (möjligen till följd av att brushanteringen börjar påverka på allvar här).

En annan sak jag undrar över är begreppet "representation of the usable DR for each camera" under "Dymnamic Range compared (JPEG)"
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page22.asp.

Ser man sedan på testskalan under på denna sida så undrar man ju hur den skulle se ut i RAW. Finns det inga motsvarande tester i RAW? Intressant i denna test är annars att det inte är störe skillnad på en gammal Canon 20D och en 5D fullframe. Kurvorna för dessa kameror är nästan identiska.

Sen för att återknyta till Lars Kjellberg skrivit så skojar han ju med hela den här debatten lite då han i princip säjer är att alla pratar om att det är bra med stort dynamiskt omfång men ingen vill ha det. Han skriver att rakt ur sensorn skulle det upplevas som väldigt kontrastlöst och tråkigt för de flesta. Så kompenserar man inte detta direkt i kameran med olika motivprogram, creative styles eller vad man nu kallar det i respektive kamera, som applicerar olika kontrastkurvor, så gör man det i istället i nåt kurvverktyg i RAW-konverterarna.

Återigen landar man i detta med "usable DR" som det talas om ovan. Om det finns något som kan kallas "usable DR" och som bestäms av nån form av uppfattning om vad människor vill ha (vad som känns bra för ett genomsnittsöga) så kommer alltid allt övrigt data att "kasseras i denna process vare sig den sker i kameran eller i konverteraren. Det skulle då också finnas en del av det teoretiska DR som en sensor kan leverera som alltid kommer att kasseras i varierande omfattning. Finns det något sådant som "unusable DR"? Ju större teoretisk DR - ju mer kasseras då?

Sen har vi ju Jespers kommentar som verkligen sticker ut och den måste man bara kommentera:

Citat angående DIWA-testernas trovärdighet:
"Fortfarande "bara" en samling webbsidor med tyckare och testare, som man på ett snyggt sätt buntat ihop och gett ett namn. Lite som EISA.

Jag ställer mer frågan - vad kostar en Diwa-stämpel". (slut citat)

Det som är bra med dessa tester är i alla fall att de verkar gjorda med samma verktyg och samma metoder, så att de blir jämförbara. Vilka fotojournalister är så ambitiösa? Kamera&Bild? DigitalFoto? Foto? Sony måste ha betalat bäst på eBay för denna test eller?. Den kommentaren känns ju inte speciellt seriös. Finns det några seriösa tester då? Var finns de i så fall? I Fotosidans tester?

Det är väl bra att man får en nyanserad bild på vad dynamikst omfång är, jag har tidigare redogjort i tråden S5 och 5d att min 5d har lika stort visuellt dynamiskt omfång som Fuji S5 om 5d raw bildfil hanteras rätt, dvs att jag lägger en bra kurva, lyfter mellantoner/skugga (brusnivån i 5d tillåter detta) .

Samma sak med d2x på 100iso och 1dsmk2, ingen skilnad kunde ses, men frångår man lägsta iso så spricker d2x pga sämre signalnivå, högre brus.

Man skulle därmed kunna säga att alla kameror idag är tämligen lika vad det gäller dynamiskt omfång på lägsta iso, ev skilnader som kan ses härrör från tillverkarens uttag , inlagda kurvor. Frångår man lägsta iso så är det full well capacity, storlek på enskild pixel, filfactor , brus reducering , ccd, cmos som styr hur bra resultatet blir.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar