macrobild skrev:
papi skrev:
Du har säkert rätt när det gäller höga ISO. Det flesta mätningar görs dock på basiso. Personligen tycker jag det är viktigast med den egenskapen på lågt ISO men visst är den en fördel för FF och behoven varierar. [/QUOTE
Förstår att du fortfarande inte förstår vad dynamiska omfånget är hos en sensor
Om nu en kamera har sådana fördelar som d3 har på högre iso så beror det inte på att d3 har en så förbättrad brusreducering än exv Canon eller Pentax kan uppvisa kan utan att signalnivån är högre hos d3.Varje pixel i D3 kan samla fler mer ljus och avge fler elektroner än vad den pentax cmos kan under samma tid
DÅ ÄR också dynamiska omfånget större i lägre iso hos d3 än hos Pentaxen.
Först och främst så har jag mig veterligen aldrig påstått att Pentaxen har bättre omfång än D3.
Oavsett vad som gäller för en *sensor* finns fler objektiva mätningar från bl.a. Imaging resource och tidskriften colorfoto där aps-c kameror får bättre dynamisk omfång än tex Canon 5D och DS MarkIII. Dessa mätningar är utförda i raw och på *basiso* med en höga kvalitetskriterier. Givetvis kan andra sätt att mäta med tex lägre kvalitetskrav på bilden och på högre ISO kan ge andra reslutat.Du får för min del gärna välja att tro att några av de mest respekterade testarna/tidskrifterna inte vet hur man mäter dynamiskt omfång och att deras resultat är felaktigt.