Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sony A560 & A580
- Trådstartare pet
- Start datum
Bengf
Aktiv medlem
Jag kan inte påminna mig om att jag skulle ha påståt att Canon skulle vara bättre än Sony, däremot tycker jag att felaktigheter som upprepas som måste korrigeras även i de fall det skulle vara till nackdel för Canon. Om det är något påstående jag har gjort är det att Canon (5D) möjligen är något bättre än det ryckte den har (i detta forum).
Men man kanske bara är välkommen här om man bekänner sig till den rätta tron och läran, här finns bara plats för hyllningar av sin egen förträfflighet.
För tusan sara, du får absolut inte backa ur denna tråd, du är alltid välkommen i alla Sonytrådar, mycket viktigt att vi kan hälsa på hos varandra, den gode Mats är åter igen i säljartagen, i morgon kan han ha köpt en Nikon D90 för den är billig nu, den säljer han sedan till tobbe som måste sälja A580 som han nyss kanske köper av Mats, och får sälja den till Aspman så han får köra ett halvår, och utvärdera. mats har missat att den topprankade Pentax K7 nästan är gratis nu för tiden, Aspman har haft en k10 så han köper inte K7.n, men kanske Sara vill prova den för någon månad. Nex7.an dyker upp snart så den vill tobbe, Lennart, och Mats ha 16Mp mumma det så det smälter i munnen.
//Bengt.
Bengf
Aktiv medlem
Men hallå hallå.. Jisses... Nu håller detta på att växa till ett bråk.. .. Jag lämnar omedelbums detta..
Allt är lugnt ock fint tobbe. man vill själv mötas av saklig kritik om det egna märket eller hur, ingen vill backa från det, så långt håller många med, kanske man då måste vara likadan innan man säger saker i hastigt mod om andra märken, skillnad är ju förståss att man inte tycker lika, upplever man att hanteringen är besvärlig hos en modell så måste man givetvis få tycka det. att kanske inte 10b/s är viktigt för mig och så vidare. som exempel så kanske det säljs 15 MK2 på en A900, vem kan få mest fel om det är så, är man dum då om man säger en sådan sak.
Att det sedan är uppenbart att fortfarnde enormt många inte har pejl på Sonys LV-System, utan tror att det är likadant som hos andra kameror, Att A550 tar 4b/s genom monitorn, med omfokus på varje bild.
Det går bara inte att få igenom det är omöjligt,
//Bengt.
mayro
Aktiv medlem
Att det sedan är uppenbart att fortfarnde enormt många inte har pejl på Sonys LV-System, utan tror att det är likadant som hos andra kameror, Att A550 tar 4b/s genom monitorn, med omfokus på varje bild.
Det går bara inte att få igenom det är omöjligt,
Att detta ej tränger igenom är ofattbart..
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Jag kan inte påminna mig om att jag skulle ha påståt att Canon skulle vara bättre än Sony, däremot tycker jag att felaktigheter som upprepas som måste korrigeras även i de fall det skulle vara till nackdel för Canon. Om det är något påstående jag har gjort är det att Canon (5D) möjligen är något bättre än det ryckte den har (i detta forum).
Men man kanske bara är välkommen här om man bekänner sig till den rätta tron och läran, här finns bara plats för hyllningar av sin egen förträfflighet.
Alldeles nyligen när jag (väldigt ON topic) i den här tråden kommenterade ett test av A580 och uppmärksammade att videoläget fungerade utmärkt tillsammans med sensorbaserad bildstabilisering så hoppade du in med buller och bång med orden "Varför då? För att Sony inte får det att fungera med stabilisering i objektivet, till skillnad från Canon och Nikon där objektivstabilisering fungerar problemfritt även i videoläge?" och började prata om Canon och Nikon hux flux och gjorde det till en .vs-diskussion. Jag hade inte ens nämnt något annat märke eller haft en tanke någon som helst jämförelse med något annat fabrikat. Sen utvecklar du det till att Sony-ägare har ett självhävdelsebehov osv.
Sluta att läsa in massa saker som inte står och gissa inte gång på gång att om jag eller någon annan råkar skriva om någon finess som Sony har och är bra, så betyder det INTE att det är något klagande på Canon.
Vet inte varför du gör på det sättet och jag uppfattar det som att främst jag är måltavlan för dina atacker. Jag uppskattar inte att du felaktigt påstår att jag säger än det ena och än det andra som jag faktiskt inte sagt. Det jag skriver står jag för och ibland skriver jag också en del korkade saker och de backar jag glädjeligen för om jag blir tillrättavisad, men de här rena lögnerna att jag säger si och såeller underförstått menar massa saker som jag inte gör finner jag mig inte i och vill att du slutar upp det omedelbart. Du kan gärna få kosta på dig en offentlig ursäkt också.
/Mats
Photocon
Aktiv medlem
Men hallå hallå.. Jisses... Nu håller detta på att växa till ett bråk.. .. Jag lämnar omedelbums detta..
Är väl inget bråk på G? Finns ingen på tråden som är otrevlig eller så. Tvärtom, anser jag. Men ibland läser vi kanske inläggens verkliga mening på ett sätt att de feltolkas.
Herregud, det vimlar av trådar där folk kallar varandra för idioter/intelligensbefriade plus andra direkt förolämpande tillmälen.
Det anser jag inte förekommer här. Däremot skrivs ibland inlägg sent på natten/morgonkvisten som kanske inte är så lysande övertänkta vad gäller själva andemeningen.
Ibland blir det riktigt roligt, ibland blir det lite trassel. No big deal. En tråd måste få leva.
Jägar3n
Aktiv medlem
Hej. Mitt första inlägg i denna tråd.
Ville bara säga att jag är nybliven ägare till en Sony A580.Har inte hunnit testköra på riktigt än men än så länge är jag grymt nöjd.Kommer från Nikon och än så länge har jag inte ångrat mig.
Nu väntar jag bara på mitt beställda 70-300/4,5-5,6 G SSM.Hoppas det är lika bra som man har läst. Sen ska man ut o testa på allvar.
Ville bara säga att jag är nybliven ägare till en Sony A580.Har inte hunnit testköra på riktigt än men än så länge är jag grymt nöjd.Kommer från Nikon och än så länge har jag inte ångrat mig.
Nu väntar jag bara på mitt beställda 70-300/4,5-5,6 G SSM.Hoppas det är lika bra som man har läst. Sen ska man ut o testa på allvar.
Jägar3n
Aktiv medlem
Urban. Jag tror du kommer gilla kombon väldigt mycket med 70-300 G SSM på din A580.
Jag hoppas det. Läst massor innan jag bestämde mig.Verkar vara ett av de bästa 70-300 som går att köpa vad jag kan förstå.
mayro
Aktiv medlem
Jag hade A550 med ett sådant objektiv. Och den kombon var rent kanon. Speciellt på nära samt "halvavstånd".. Då var det dynamit.. Extrema avstånd var det vilket Lennart även visat inte lika bra.. Men det är ju ej byggt för detta heller tydligen...
Och jag fotade fåglar i snabb flykt ifrån mig (!) med extrem lätthet.. Live view så man ser då fåglar kommer farande på låg höjd med hög fart och IFRÅN där jag stod... Sedan sikta med live view och tryck av så smack satt bilden där.. ja det var roligt att fota med dom sakerna. Och A580 skall ju vara än bättre kamerahus än A550. Så det blir nog bra som attan. Mats Lillnor har ju ett sådant objektiv samt en A580. Vi får jaga ut honom och fota lite exempelbilder och visa..
Och jag fotade fåglar i snabb flykt ifrån mig (!) med extrem lätthet.. Live view så man ser då fåglar kommer farande på låg höjd med hög fart och IFRÅN där jag stod... Sedan sikta med live view och tryck av så smack satt bilden där.. ja det var roligt att fota med dom sakerna. Och A580 skall ju vara än bättre kamerahus än A550. Så det blir nog bra som attan. Mats Lillnor har ju ett sådant objektiv samt en A580. Vi får jaga ut honom och fota lite exempelbilder och visa..
Avslutat medlemskap
Hej. Mitt första inlägg i denna tråd.
VÄLKOMMEN!
Det är en fantastisk kamera som hela tiden växer med uppgiften. Finns några pytte pytte saker som kunde varit ännu bättre, men totalt sett är det an av de absolut bästa kamerorna finns, alla kategorier! Otrolig rolig kamera med alla väldigt värdefulla finesser.
Besök och delta i den här tråden så kommer du att få ännu mer utbyte av kameran (bortse från den senaste munhuggningen, det hör absolut inte till vanligheterna.
Just 70-300GSSM passar sjukt bra ihop med den här kameran. SSM är underbart, kanske inte det allra ljusstarkaste som finns, men det är riktigt skarpt på sina största bländare och kamerans ISO-prestanda är lysande. Hanteringen är underbar och kombon är som sagt perfekt.
Som en liten teaser innan du får ditt objektiv, så här snyggt är det
/Mats
Avslutat medlemskap
Ja, fy fan......hej hopp tjoff! Hahaahaa
Tackar vet jag Kodak Instamatik med en kub blixt!!
Absolut ingen kamera att förringa!
Med en sådan tog jag min hittills enda bild som publicerats på förstasidan i sveriges största dagstidning!
Jag var 11 år och hade precis fått en sådan kamera i julklapp. Vi bodde precis i anslutning till en sjö och jag var ute på isen och åkte skridskor tillsammans med en kompis och hade den nya kameran med mig.
Isen användes som start och landningsbana för ett flygplan och då det var ganska intressant så åkte vi fram emot det. Flygplanet skulle just starta och av nån anledning, som sen visade sig berodde på att piloten var full, så startade han alldeles för brant, steg 50 meter och störtade sen rakt ner i isen.
Jag och min kompis var först på plats och jag fotograferade hela rullen. Sen kom det en massa folk och även ambulans mm. körde ut på isen. Sen kom också dagens nyheter med en fotograf, men då hade sjukvårdarna redan fått ut piloten och det var hur mycket folk mm. på plats. Han frågade om jag hade tagit bilder och köpte sedan hela kameran inklusive filmrullen! En bild hamnade sedan på förstasidan dagen efter.
Har tyvärr inte tidningen kvar, sparade den massa år men den är borta nu. kommer inte heller ihåg vad jag fick betalt, men jag tyckte det var en stor grej i alla fall.
Så, det var början på min fotokarriär! Sen har det bara gått utför
Piloten överlevde kraschen, men dog senare inne på sjukhuset. Han var kraftigt berusad.
Händelsen ledde senare till en massa restriktioner angående var man får flyga och landa mm. som inte fanns på den tiden.
/Mats
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Lysande story!
Fullt i klass med knodden som landade en jättegädda med ett spinnspö som farsan köpt för typ en hundring på macken sist han var och tankade. Det blir alltid en tankeställare varje gång det sker något liknande, för oss alla oavsett vilken "materialsport" vi råkat hamna i.
Inte undra på att din blev foto Mats!
Om man vill så kan man faktiskt fiska med en knappnål fast i en sytråd, men varför ska man göra det om man har alldeles för mycket pengar och man bara inte upptäckt ännu att det går lika bra att bränna dem på kamerautstyr som på fiskegrejor?
Fullt i klass med knodden som landade en jättegädda med ett spinnspö som farsan köpt för typ en hundring på macken sist han var och tankade. Det blir alltid en tankeställare varje gång det sker något liknande, för oss alla oavsett vilken "materialsport" vi råkat hamna i.
Inte undra på att din blev foto Mats!
Om man vill så kan man faktiskt fiska med en knappnål fast i en sytråd, men varför ska man göra det om man har alldeles för mycket pengar och man bara inte upptäckt ännu att det går lika bra att bränna dem på kamerautstyr som på fiskegrejor?
Photocon
Aktiv medlem
Önskar jag hade haft kamera med mig som liten (En Agfa Isola 6x9) när min farbror vid en översvämning intill Sjösaviken (Östersjön) utanför Nyköping var tvungen att köra i vattenfyllda hjulspår som var 2 dm djupa på sina ställen och körde över en GÄDDA som på vårkanten letat sig lite vilse från lekviken.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det bara måste vara någon som sagt: "Skitfiske på dig", innan han åkte iväg med bilen.
Orättvist, jag har inte ens fått en gädda i propellern ännu!
Orättvist, jag har inte ens fått en gädda i propellern ännu!
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Lite OT men vad bestämmer hur ett motljuskydd ska se ut och framförallt hur stort det ska vara?
Säkert viss perspektivförskjutning på din bild men ibland undrar jag. Tänker på mitt Tamron 90 mm makro som har motljusskydd trots att frontlinsen sitter 5 cm in i objektivet! Redan det är väl ett motljusskydd som heter duga och jag har aldrig tyckt mig behöva skruva på det på objektivet. Men Tamron skickar med det för säkerhets skull.
Jägar3n
Aktiv medlem
VÄLKOMMEN!
Det är en fantastisk kamera som hela tiden växer med uppgiften. Finns några pytte pytte saker som kunde varit ännu bättre, men totalt sett är det an av de absolut bästa kamerorna finns, alla kategorier! Otrolig rolig kamera med alla väldigt värdefulla finesser.
Besök och delta i den här tråden så kommer du att få ännu mer utbyte av kameran (bortse från den senaste munhuggningen, det hör absolut inte till vanligheterna.
Just 70-300GSSM passar sjukt bra ihop med den här kameran. SSM är underbart, kanske inte det allra ljusstarkaste som finns, men det är riktigt skarpt på sina största bländare och kamerans ISO-prestanda är lysande. Hanteringen är underbar och kombon är som sagt perfekt.
Som en liten teaser innan du får ditt objektiv, så här snyggt är det
Visa bilaga 112970
/Mats
Ja inte blir man mindre sugen när man ser detta.Får hoppas det dyker upp i början på veckan.Återkommer med lite synpunkter när jag testat både kameran och nya objektivet.
Kul att vara med i Sony gänget.Varit på g att byta till Sony från Nikon länge och nu är det äntligen gjort.Följt trådarna om Sony länge och haft stort nöje av detta.Fåt testa det som Mayro skrev med live-view på flygande fågel. Live-view på Nikon var ju inte praktiskt användbart.Måste dock lära mig kameran ordentligt först.Testar och läser manual så mycket jag hinner.