Det jag fick fram till Nikongluggens fördel var förutom det lägre priset: Tecknar bättre vid länge avstånd än Sonyobjektivet..
Sonyobjektivet i sin tur är extremt bra på när- och medellånga avstånd. En histogramjämförelse påvisade detta också genom färgernas spridning. Sonygluggen känns lite bättre byggd.
Angående 70-300G och långa avstånd mm.
(Nikon-objektivet har jag aldrig ens sett på vykort, så det kan jag inte uttala mig om. Passar f.ö. inte på kameran så det är inte intressant).
I våras/somras så var jag också inblandad i massa tester av det här objektivet och jämförde också en del med Sigma 150-500. Har nog nu i efterhand möjligen omvärderat mina åsikter om det en aning.
70-300G är ett riktigt bra objektiv, speciellt på A580. Det ger vina bilder med bra färgton och är riktigt skarpt över hela zoomområdet och på alla bländare. Det finns ingenstans det är dåligt tycker jag, utan det är tryggt att kunna använda det hur man vill och zooma i botten åt bägge hålllen och öppna bländaren maximalt. Blir bra överallt.
SSM är ju faktiskt helt underbart. Det är inte så snabbt att hitta skärpan, men det är tyst och gör att man får inbyggd DMF oavsett om kameran har det eller inte.
Det negativa är då möjligen att det inte år speciellt ljusstarkt. Det gör att det inte blir helt optimalt på A850, för där är det extra värdefullt med större bländare. Var på vippen att sälja det just därför under tiden jag bara hade FF-kamera. Matchade inte det optimalt och då jag dessutom har ett Tamron 70-200/2,8 som presterar underbart på FF (och snart en extender till det) så känns detta lite överflödigt, men jag är glad att jag har det kvar för i kombo med A580 så är det helt suveränt! Det är ju inte superljussvagt på något sätt, f/5,6 på 300 mm är rätt ok ändå och den här kameran är smått fantastisk. Jag var ute idag och provade lite i dagsljus med ISO uppskruvat till 1600, -> f/5,6 och 1/4000 s. Lite överdrivet kanske, men bilderna blir ju helt rena! Knappt ens då man zoomar in på blå himmel ser man aningens brus!!! Det här är sjukt bra. En sak är höga ISO i svagt ljus så blir det brusigt i skuggiga delar, men att utnyttja höga ISO i hyggligt ljus för att få korta slutartider är enormt bra och med den här kameran tvekar jag inte att ens gå ännu högre. Då kan man få underbara fågelbilder mm. med den här kombon.
Det där med att det inte skulle vara lika bra i jämförelse med andra objektiv då avståndet till motivet är långt är jag inte säker på att det stämmer. En stor del av detta kan definitivt bero på skakoskärpa tror jag. Behövs inte mycket rörelser för att det ska medföra en något mjukare bild då avståndet till motivet är långt. Detta uppträder långt innan man kan upptäcka skakningsoskärpa i bilden.
Jag har i alla fall tidigare betydligt övesrskattat förmågan att hålla tillräckligt stilla och jag tror väldigt många gör det. inte ens den gamla tumregeln slutartiden=1/brännvidden, ens med SSS påslaget räcker om man ska få bort den lilla kvalitetsförsämringen då avståndet till motivet är långt. Även med stativ och avstängd SSS så bör man sträva efter korta slutartider. Den gamla tumregeln skapades på filmtiden och många tror att man idag kan använda längre slutartider då det finns bildstabilisering, men istället är det så att dagens digitala kameror har betydligt högre upplösning än de korn filmen hade och för att få bort blurrighet som syns på pixelnivå så måste man korta ner ännu mer.
Så, min tes är att få riktigt bra bilder i den klass vi talar om när man har möjlighet att zooma in på skärmen är att handhållet med SSS ska man ha minst 1/500s på 300 mm., gärna kortare. Med den här kamerans ISO-egenskaper är det inga problem, då brusfaktorn är så väldigt liten om det finns hyggligt med ljus och inte alltför skuggiga motiv så att man tjänar på att gå upp rejält i ISO.
Min slutsatsen är att kombon A580 och 70-300G är så perfekt den kan bli och att det inte alls finns några fel eller problem med det här objektivet på långa avstånd till motivet heller. Kör på höga ISO, eller varför inte S-läge och AutoISO, så blir det riktigt bra. Hanteringen kan inte bli bättre. Formfaktorn, storleken och känslan i den här kombon är riktigt bra och SSM är helt fantastiskt. Jag kanske har haft tur med just mitt ex av detta objektiv, men det är verkligen perfekt.
Jag har nu omsorgsfullt mätt upp alla mina objektiv på bägge mina kameror och äntligen är allting som det ska vara. Allt sitter perfekt i fokus på alla avstånd och brännvidder på båda kamerorna förutom ett objektiv. Sony 2,8/28-75SAM bakfokuserar på bägge kamerorna.
Detta objektiv har garanti och jag ska se till att få det justerat senare, men kan inte vara utan det nu, så jag använder A850s microjustering och efter att gjort det och kollat noga på olika brännvidder och avstånd så är min slutsats att det som Lennart m.fl. envist hävdar att microjustering bara skulle funka på en brännvidd på ett avstånd inte stämmer. I allafall inte på A850, kanske det är annorlunda på Canon om det finns andra inställningar där, eller andra algoritmer inne i fokus-systemet, men min erfarenhet visar att det är linjärt. När jag justerat i kameran till -5 för det här objektivet så fokuserar det rätt både på nära och långt avstånd och på såväl 28mm som 75 mm. Jag ska redogjöra för det mer ingående sen i A850-tråden och hur jag gått tillväga.
Så, slutsatsen för framförallt Urban är att du kan förvänta dig utmärkta resultat och en trevlig upplevelse med din A580 och 70-300G-SSM.
/Mats