[En hel massa saker utan belägg]
Huga! Det var ett påhopp utan like fullt med massa osakliga påståenden om mina åsikter och uttryck. Vi tar dom allihop lite sansat.
1)
Vilket helt enkelt inte är sant. Det är du som övertolkar vad Lennart skrev blandat med dina egna fördomar och förväntningar.
Lennart skrev:
"Knirkandet beror på en avsiktlig konstruktion: en liten lucka längst ned på greppet in mot kamerakroppen. Den lilla luckan ska kunna tas bort för att leda in en extern kraftkabel vid behov. För att det ska fungera har man sålunda skapat en smal spalt där det annars skulle blivit en brottanvisning."
Om det är sant så anser jag att det inte är en optimal konstruktion. Det finns alltid alternativa lösningar på mekaniska problem och att det är definitivt inte omöjligt att lösa just det här problemet utan att det ska blir svajigt så att det knarrar. Min åsikt om detta beror absolut inte på att jag skulle ha några fördomar eller förväntningar eller att jag skulle ha något emot Canon som fabrikat på det minsta vis. Det har jag f.ö. inte.Tvärtom har jag gett uttryck för att jag tycker att Canon EOS 5D MkII är en extremt bra kamera och därför är jag förvånad över att det påstås att det finns glapp och misspassning i kamerahuset.
Precis vilka fördomar och förväntningar är det du menar att jag har?
2)
Om denna konstruktion i grunden skulle vara så "trasig" som du vill få det till...
Vilket #@%$!& påhopp!
VARFÖR i hela friden lägger du sådana ord i min mun? Jag har absolut inte gett uttryck för något sådant överhuvudtaget. Eller hur?
3)
En försynt fråga, är 7D en lika genomusel kamera som 5D Mk2?
Vem skulle påstå att Canon 7D är en usel kamera? Definitivt inte jag i alla fall. Jag har t.ex. nyligen uttryckt lite av mina åsikter o mden i tråden om A850 som du också är med och för diskussioner i. jag tycker inte att jag har gett uttryck för något alls annat än att Canon 7D är en mycket fin kamera. Jag var väldigt nära att inhandla en sådan när tillfälle gavs och ångrar mig lite att jag inte gjorde det (men min fru var med i affären så jag var tvungen att besinna mig lite
). Tror absolut inte det är fel att skaffa sig förstahandsinformation om ett ytterligare kameramärke.
VARFÖR i hela friden lägger du sådana ord i min mun? Jag har absolut inte gett uttryck för något sådant överhuvudtaget. Eller hur?
4)
Jag upprepar, mina 5D är problemfria. Mina vänners 5D är problemfria.Det överväldigande flertalets 5D är problemfria. Hur många problemfria kameror måste det finnas för att övertyga dig om att det inte finns något inbyggt generalfel i alla 5D?
Nja, det är ju ingen upprepning alls. Du sa ju tvärtom att "Canon 5D INTE är problemfri"!
När skulle jag pha påstått att det finns något generalfel inbyggt i alla 5D?
5)
En kritisk granskare kan hitta knarr och glapp på alla kameramodeller om du letar, även Sonys.
Här tror jag faktiskt att du har fel i sak!
Jag är säker på att inte ens självaste Ken rockwell skulle kunna hitta något glapp och knirkande på Sony A850!
6)
Mina personliga erfarenheter av A850 och A900 är mycket ringa, i huvudsak har jag klämt lite på dem i butik och på mässor. Men så går jag inte ut och gör en massa påståenden om dem i tid och otid heller.
Jo, det var ju EXAKT det du just gjorde och även har gjort vid flera andra tillfällen.
7)
Så för att denne fotograf tyckte A900 kändes bra efter att hållit i den ett par minuter kan du dra slutsatsen att en av Canons mest framgångsrika modeller är skräp...
Nej, jag berättade bara att en fotograf från Aftonbladet kände lite på min A900 och tyckte att det var en fin kamera. ingenting annat.
Jag har inte dragit någon slutsats av det att Canons kamera skulle vara dålig.
8)
Pressfotografer brukar ha två kamerahus oavsett märke och modell...
Jag vet! La också dit en smiley för att visa att det var ett skämt att det Skulle vara i reserv" om du nu råkade missa det.
Jag har också ofta två kameror med mig när jag är ute med olika objektiv så att man snabbt kan skifta mellan dem för att täcka olika situationer utan att behöva byta objektiv. Självklart att proffessionella fotografer jobbar så, det vet väl alla.
9)
...skulle dennes 5D rasa så regelbundet att en reservkamera alltid var nödvändig skulle nog 5D ha legat i soptunnan för länge sedan.
Jo, Aftonbladet har ju just gjort sig av med allt vad Canon heter och bytt till nikon rakt av för alla sina pressfotografer ;-)
(Observera smileyn!!! Jag påstår INTE att anledninge att de byter märke beror på att Canons kameror strular, men det
kan vara en bidragande orsak, vem vet?)
Nä Sara. Det här var ett påhopp utan like med en massa osakliga och falska anklagelser och en ursäkt vore på sin plats.
Självklart är du välkommen att diskutera i Sony-forumen (och det är i allafall inte jag som har nåt att säga till om det, så min åsikt skulle ändå inte räknas). Tvärtom tycker du bidrar med en väldig massa bra saker och har ett väldigt stort kunnande som du frikostigt delar med dig av.
Jag förstår uppriktigt inte varför du retar dig så in i bäng på det jag skriver och har fått för dig att jag är någon Canon-hatare? hur som helst, det ÄR jag inte. Råkar dock ha en hel del investerat i Sony-systemet, så det är naturligt att fortsätta där, men om jag skulle märka att det inte fanns någon framtid i det skulle jag inte tveka en sekund att göra mig av med alltihop och byta till ett annat märke. Tro mig, jag är tilldäckligt galen för det ;-)! Faktum är att jag faktiskt var på vippen att göra det när Sony höll på som värst med att lansera ytterliga sjuttioelva småkameror i A2xx och A3xx-serierna utan att visa minsta intresse för att komma med fler avancerade modeller. Nu tror jag dock att just Sony för tillfället är det mest intressanta märket för framtiden som kommer att hitta på fler riktigt roliga kameramodeller framöver.
Dessutom har jag en Canon IXUS 600 också, så helt Canon-oskuld är jag inte
.
/Mats