ANNONS
Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
Njaa. Jag snackade med Aftonbladets fotograf. Och han ansåg detta med Canon 5D´s mkII dåliga fuktskydd var ett problem på riktigt. Det var inget litet problem direkt som bara var med batterigrepp.. Utan som jag förstod honom så skedde det att båda hans kameror stannade.. Och sedan fick torka ett par dagar för komma igång igen. Och Arktisresan då Canonen stannade var inte i hällregn. .. och visst känns 5D som en leksak jämfört med A850 ifråga om byggnation.

Gäller fortfarande att objektiven är fuktskyddade. Och nu, med risk för att reta upp dig (det vill jag inte).
en 5DMkII känns inte som en leksak jämfört med en A850. Jag har båda. men det är min åsikt.
Jag känner ett par naturfotografer som är ute i ur och skur i scooterovareller. De använder 5DMkII och har inte haft några problem.

Vill inte ha någon vs-diskussion här, men Gunnar skrev att hela kameran knirkade och det anser jag är mer än en överdrift.

Jag försöker bedömma kamerorna så rättvist jag kan.

Hälsningar//Lennart

... Fuktiga förhållanden. Ja, inte vilka som helst. Det var arktiska förhållanden och orsaken var/är vertikalgreppet som inte har mötande tätning av gummiliknande material som själva kamerans batterilucka. Den batteriluckan måste monteras av för att vertikalgreppet ska kunna monteras.
Detta är emellertid lätt åtgärdat genom att trä en o-ring av gummi över den del av vertikalgreppet som penetrerar kamerahusets batterikammare.
...
För övrigt brukar det knirka, eller låta något annat om i princip alla kamerahus om man vrider och vänder och skakar på dem tillräckligt länge i tyst miljö. Orsakerna är i princip alltid av underordnad betydelse för kamerans hållbarhet och livslängd. ...

"Trä gummi över penetrerande delar" ... År de DET som gör att du gillar Canon så skarpt? :)

Min A850 knirkar då inte det minsta och jag kan inte minnas att andra kameror jag haft, inklusive Sony A550, Konica Minolta D5D eller de analoga Minolta och Konica-kamerorna gjorde det heller. A550 med tredjepartsgreppet hade sådana tendenser om man inte skruvade fast det riktigt ordentligt och "tog i" lite, men annars ingenting. Tycker inte att man ska acceptera sånt på precisionsinstrument i 10 000kr-klassen, även om Sony A580 inte gör anspråk på att vara någon proffs eller semiproffs-modell. De där begreppen är ju lite flytande förresten, Sony kallar ju ingen av sina kameror för proffs, utan även A900 är ju flaggskeppsmodell enligt deras terminiologi. På expert kan man läsa att på en skylt att Canon EOS 500D är en "semipro"-modell.

Att det skulle finnas sådana tendenser till bristande toleranser och inte tillräcklig utprovning hos Canon 5D MkII förvånar mig mycket. Trodde det var en kamera med samma höga klass som Sony A850/A900. Ens det allra minsta gnirk på en sån kamera i 25 000 kr-klassen skulle vara helt oacceptabelt för min del. Förstår inte varför du försvarar det faktiskt. Det du beskriver med luckan som är gjord så "för att inte skapa en brottsanvisning" är en konstruktionsmiss helt enkelt och borde gått tillbaka till ritbordet innan den sattes i produktion.

Jag har inte så stor erfarenhet av den mängd olika kameror som du och Gunnar har, men kan tala om att min A550 var ute rejält mycket ur och skur inklusive total dränkning i kramsnö ett antal gånger och aldrig visade den minsta tendens till fel. Den levererade alltid 100% varenda gång.

/Mats

Senast ändrad:
kanske skiljer på tidiga och sena exemplar?.. Och jag menade inte "VS". Utan enbart att det finns skillnader där jag anser Sony tex har starkare kort då det gäller bygge än tex Canon. Vilken jag idag då jag har en sådan canon kan uttala mig både hypande om. Men även nedsättande om den..

Och Denna fotograf´s ord är vad jag skrev.Han talade just om detta med väderbeständigheten såsom ett problem.. Så visst sjutton finns där problem med vädertåligheten högst troligt då... Men det kan ju vara skillnad mellan tidiga och sena exemplar.. Få vet ju tex att A700 från början och sena A700 har lite nya grejer inne i sig som Sony tydligen uppdaterat under resans gång. "Slider unit" är en sådan detalj som tydligen A700 fått en ny i dom senare tillverkade.. Så även Canon kan ju åtgärdat grejer angående tätning under tid som gått utan att snacka om det...

och Canon 5D är knarrig mot en A850 anser jag... Men att det skulle vara något problem är ju inte sagt.. Enbart ATT den är det.. För mig är sådant lite skit i samma. Jag bedömmer grepp och ballans och skiter totalt i om huset är av plast eller metal eller om det knarrar lite eller ej.. Sådant är ej det jag fotar med. Ja såvida det då inte låter så högt så man ej kan fota alls därför att det man fotar blir störda då. Men så högt knarrar väl ingen kamera.. Eller finns det någon som aspirerar på jumboplats här.. :) :)

Att det skulle finnas sådana tendenser till bristande toleranser och inte tillräcklig utprovning hos Canon 5D MkII förvånar mig mycket. Trodde det var en kamera med samma höga klass som Sony A850/A900. Ens det allra minsta gnirk på en sån kamera i 25 000 kr-klassen skulle vara helt oacceptabelt för min del. Förstår inte varför du försvarar det faktiskt. Det du beskriver med luckan som är gjord så "för att inte skapa en brottsanvisning" är en konstruktionsmiss helt enkelt och borde gått tillbaka till ritbordet innan den sattes i produktion.

För att det helt enkelt inte är sant.

Det sprids många myter på Internet, få har som Lennart faktiskt gedigen erfarenhet av flera system. Hur många Sonykameror har Aftonbladets fotograf använt i motsurande situationer där dennes 5D har strulat?

Jag säger inte att 5D är problemfri, men om sanningen skall fram används säker tusen gånger fler Canon 5D änSony A850/900 professionellt. Rent statistiskt är det sannolikt fler Canonkameror som har problem än Sonykameror räknat i antal, men sett i förhållandet till det totala antalet är skillnaden antagligen försumbar.

För övrigt måste det vara något fel på mina 5D, ingen av dem har lagt av (jag har använt dem sedan de kom ut). De har överlevt, kyla, regn, fukt, sol, sand, damm, fall och slag. De knarrar inte ens, något måste alltså vara fel.

Ps. Ge mig en A850/900 så skall jag få den att knarra.

Jag trodde vi kunde hålla trådarna relativt objektiva, men det verkar inte riktigt så. Tyvärr framkastar du, Gunnar (som eljest brukar vara sansad) en totalt felaktig beskrivning av 5DMkII. Handgreppet knirkar förvisso,men absolut inte hela kamerahuset.
---
Jag skrev att 5D Mk II är de enda kameror "som jag har HÖRT knirka när man tar i dem". Har alltså kunnat höra detta ibland när ANDRA har hanterat denna kamera. De har inte knirkat vid de få gånger jag själv har greppat en (men jag är generellt mycket mjuk och försiktig när jag hanterar något, vad det än vara må). Din beskrivning av vad det är som knirkar bestrider jag därför inte.

Men att pga detta beskylla mig för att ge en totalt felaktig beskrivning av 5D MkII, och att beskylla mig för att inte uttrycka mig sansat, är väl ändå att blåsa upp en mindre sak till en väldig tsunami! Tycker snarare att det är DITT OMDÖME OM MIG baserat på denna enda detalj som inte är sansat.

Jag har f.ö. ANTAGIT att anledningen till att 25% av de 5D MkII-kameror som var med på Antarktis-expeditionen lade av berodde på att kamerahuset var lite "degigt" (antagning pga knirkandet jag hört), så att det läckte in vatten mellan huset och batterigreppet.

---
Fuktiga förhållanden. Ja, inte vilka som helst. Det var arktiska förhållanden ...
---
Nej.

De var förvisso på en arktisk plats, men det var INTE arktiska förhållanden under den tid som expeditionen varade. Ingen extrem kyla. Bara lite fuktigt och något enstaka duggregn. Det är nog värre här i Göteborg för tillfället... :)

---
... och orsaken var/är vertikalgreppet som inte har mötande tätning av gummiliknande material som själva kamerans batterilucka. Den batteriluckan måste monteras av för att vertikalgreppet ska kunna monteras.
Detta är emellertid lätt åtgärdat genom att trä en o-ring av gummi över den del av vertikalgreppet som penetrerar kamerahusets batterikammare.
---
Ifall detta är så himla lätt åtgärdat, så är det ju skandalöst nonchalant av Canon att inte ha åtgärdat detta från allra första början, och definitivt vid det här laget, när problemet uppenbarligensedan sedan länge är väl känt. Men Canon har tydligen valt att slå dövörat till, eller?

---
Det är däremot en miss av Canon. Sonys lösning är bättre på såväl gamla A700 samt A900/A850 med VG-70 resp VG-90 monterade. I A900:ans fall visade det sig vid samma arktiska tripp.

Vid mer normala förhållanden: svensk vinter, regniga höstar med mera brukar vanligen fotografen lägga av innan kameran.
---
Vanligen ja. Dock finns det ju anmärkningsvärt många inlägg på nätet från 5D-användare med berättelser om hur deras kamera har lagt av vid "splashiga" förhållanden.

---
För övrigt brukar det knirka, eller låta något annat om i princip alla kamerahus om man vrider och vänder och skakar på dem tillräckligt länge i tyst miljö. Orsakerna är i princip alltid av underordnad betydelse för kamerans hållbarhet och livslängd.
---
De flesta kamerahus jag har haft i mina dar (över 150 st) har INTE knirkat. Däremot har nästan alla objektiv skramlat lite grand (inte knirkat).

I princip alltid av underordnad betydelse? Nja, inte riktigt alltid väl. Kan gå med på - 'för det mesta'.

---
Men alla 5DMkII lägger alltså inte av vid arktiskt klimat, alla Leica R3-mot lagger inte av p g a lite kondens, alla Nikon D3 får inte objektivet att "tappa fattningen" och alla 5D klarar inte av att tappas i asfalten och alla A900+VG 90 klarar inte arktiskt klimat.
---
Inga invändningar här.

---
Pointen är att det går inte att skapa en absolut sanning av saker som inträffat under ett fåtal tillfällen vid speciella omständigheter.
---
Naturligtvis inte. Men nu är det så att sagda Canon-kameras problem i fuktiga förhållanden inte handlar om bara ett fåtal tillfällen vid speciella omständigheter. Det finns som sagt förvånande gott om berättelser (även på Fotosidan), om segelbåtstävlingar, där det har stått en Canon-fotograf och en Sony eller Nikon-fotograf bredvid varandra, och fått en dusch av av någon förbipasserande båt. Canon-kameran har dött, medan de andra har fortsatt att funka utan problem. Det finns förstås gott om andra fuktsituationer också, med samma resultat. Vill med detta förstås inte säja att Canon-kamerorna alltid pajar när de blir duschade, medan Sony och Nikon alltid klarar sig, men alla de inlägg jag har läst om detta så har det varit så (har självfallet läst enbart en väldigt ringa del av allt som skrivs på nätet).

Av de inlägg jag sett gällande kameror med fuktproblem, så har de allra flesta rört 5D MkII, men det har förekommit även andra Canon-kameror. Kan förvisso inte garantera att jag har råkat läsa ett representativt tvärsnitt, men jag har nog svårt att för egen del tänka mig något annat än att det finns en trend här. Även med hänsyn till att Canon-kamerorna utgör den största delen av marknaden. Antalet Nikon-kameror ute ligger inte så långt efter.

---
Ta nu inte illa upp Gunnar. Jag ville bara påpeka detta för att hålla "märkestänkandet" borta.

Vänligen/L
Ta nu inte illa upp Lennart. Jag vill bara påpeka att jag absolut INTE vill hålla "märkestänkandet" borta! Anser att det definitivt är av intresse för många vilka modeller som har vilka förtjänster respektive svagheter och i vissa fall t.o.m. direkt handikappande problem. Annars kommer ju många att alldeles i onödan kasta ut en massa pengar på olämlig utrustning, och kameratillverkarna ifråga lär ju inte lyfta ett finger för att avhjälpa problemen ifall alla sopar allting under mattan.

Ifall du med "märkestänkande" i själva verket menade "märkeskrig", dvs att man attackerar användare av andra märken än ens eget favoritmärke, så håller jag självfallet med om att detta inte hör hemma i seriösa sammanhang. Men detta är väl ändå ingenting som jag brukar ha för vana att ägna mig åt?

Sedan är det en annan sak att inga av oss är hundraprocentigt objektiva. Vi har alla en tendens att se vår egen favoritkamera i ett visst rosenskimmer...

Till sist - jag tycker faktiskt att du i ditt inlägg vill prata bort de enligt min mening tämligen välkända problemen med 5D MkII - och att du också i ditt inlägg förgyller den kameran mer än vad jag ev. kan bruka göra med t.ex. Sony. Eller?

Senast ändrad:
För att det helt enkelt inte är sant.

Det sprids många myter på Internet, få har som Lennart faktiskt gedigen erfarenhet av flera system. Hur många Sonykameror har Aftonbladets fotograf använt i motsurande situationer där dennes 5D har strulat?

Jag säger inte att 5D är problemfri, men om sanningen skall fram används säker tusen gånger fler Canon 5D änSony A850/900 professionellt. Rent statistiskt är det sannolikt fler Canonkameror som har problem än Sonykameror räknat i antal, men sett i förhållandet till det totala antalet är skillnaden antagligen försumbar.

För övrigt måste det vara något fel på mina 5D, ingen av dem har lagt av (jag har använt dem sedan de kom ut). De har överlevt, kyla, regn, fukt, sol, sand, damm, fall och slag. De knarrar inte ens, något måste alltså vara fel.

Ps. Ge mig en A850/900 så skall jag få den att knarra.

Sara, exakt vad var det som Lennart påstod och som jag referade till som inte var sant?

Jag har ingen direkt erfarenhet av Canon 5D så jag är, som jag också skrev, förvånad över det som Lennart berättar. Jag har ingen anledinng att tro att han skulle ljuga, men det är hans ord inte mina.

Vill inte gärna skiljas från min A850, men jag tror faktiskt inte ens du kan lyckas få den att knarra hur du än bär dig åt. Sitter med den i näven just nu och klämmer och trycker allt vad jag kan, men den visar faktiskt inte minsta tendens till annat än absolut soliditet. Tror det är helt omöjligt att få den till det hur man än bär sig åt.

Kan inte förstå att du säger så. Har du ens hållit i en A850 eller A900??? Allvarligt?

Du säger att en Canon 5D inte är problemfri, men jag säger med fog att en Sony A850 ÄR problemfri!

"Hur många Sonykameror har Aftonbladets fotograf använt i motsurande situationer där dennes 5D har strulat?"

Just denna fotograf har i allafall provat åtminstone EN sony A900 ett tag medan Torbjörn Hammar var inne och pratade med socialministern. Han hade bara superlativer att säga om den. Om hans Canon 5D strulade då vet jag inte, men han hade två kameror med sig för säkerhets skull... :)

/Mats

Senast ändrad:
Mats. Du skall då jag kommer till Sthlm få "knarra lite", Nej menade "klämma lite" med min 5D mkII.. :)

---
en 5DMkII känns inte som en leksak jämfört med en A850. Jag har båda. men det är min åsikt.
---
Vad säger du här egentligen? Att A850 känns som en leksak?

---.
Jag känner ett par naturfotografer som är ute i ur och skur i scooterovareller. De använder 5DMkII och har inte haft några problem.
---
Naturligtvis finns det väldigt gott om 5d MkII-kameror utan några problem. T.ex. hade ju 75% av de som var med under Antarktis-expeditionen inga problem... :)

---
Vill inte ha någon vs-diskussion här, men Gunnar skrev att hela kameran knirkade och det anser jag är mer än en överdrift.
---
Se mitt inlägg #145 ovan.

---
Jag försöker bedömma kamerorna så rättvist jag kan.

Hälsningar//Lennart
Bra, men det försöker vi nog alla att göra, förhoppningsvis!

Mats. Du skall då jag kommer till Sthlm få "knarra lite", Nej menade "klämma lite" med min 5D mkII.. :)

Äh, jag får väl gå och handla mig en egen. De reas ju nu för 18K hos Rajala, så då kanske man kan få tag i en begagnad med objektiv för runt 15 eller så.

Man måste ju tydligen äga en Canon för att ha någon rätt att uttala sig om en sådan ens i periferin.

Utom Sarnor då förstås som frimodigt hoppar in i alla möjliga Sonytrådar för att tala om hur mycket bättre Canon är än Sony, fast hon inte har riktigt torrt på fötterna när det gäller Sonys kameror :).

Håller med Gunnar om att man visst ibland kan göra en del avsteg från ämnet och jämföra olika märken och modeller och då även ta upp sådant som inte är alldeles smickrande för ett fabrikat. När det gäller kvalitet och driftsäkerhet så har både Sony och Nikon ett föredömligt track-record, medan just Canon ofta kommer på tal med olika problem och massa patchningar för att fixa buggar i firmware osv. http://tinyurl.com/23p966c

Märkligt förresten att det i den här tråden om Sony A580 diskuteras massa om Sony A850 och att det i den tråden pratas om A580 :). Det gör inte mig det minsta, utan jag tycker det är vitalt och trots en del småkiviga utbrott så är det en fantastisk stämning här i Sony-forumen. Hoppas ingen surnar till och försvinner bara.

/Mats

Jisses.. äsch då. Så känsliga är väl ingen.. :)

Då du sedan säljer din A580 hojtar du till får jag se om jag kan ta över den. Egendomligt för övrigt att inte DXO markt mätt upp den ännu..

Sara, exakt vad var det som Lennart påstod och som jag referade till som inte var sant?

Du skrev

"Att det skulle finnas sådana tendenser till bristande toleranser och inte tillräcklig utprovning hos Canon 5D MkII förvånar mig mycket."

Vilket helt enkelt inte är sant. Det är du som övertolkar vad Lennart skrev blandat med dina egna fördomar och förväntningar.

Den första versionen av kamerahuset som 5D Mk2 i princip använder presenterades redan för tio år sedan (17 maj 2000), i form av Canon EOS D30 (ett revolutionerande kamerahus på sin tid). Detta kamerahus har sedan under åren förfinats och förbättrats i takt med ökade förväntningar från användarna, idag håller (enligt Canon) huset samma klass som den klassiska EOS 1N (proffshuset för film) höll på sin tid. Kamerahusets utformning är således inte en konsekvens av bristande toleranser eller otillräcklig utprovning utan en strävsamt förfining av ett stabilt koncept. Jag har ingen aning om hur många kamerahus ur denna serie som har producerats totalt, men det lär vara ett mycket stort antal (räkna alla D30, D60, 10D, 20D, 5D, 20Da, 30D, 40D, 50D, 5D Mk2 och 7D).

Om denna konstruktion i grunden skulle vara så "trasig" som du vill få det till tror jag faktiskt inte Canon hade fortsatt med en sådan envishet att utveckla konceptet, de hade för länge sedan övergett konstruktionen.

En försynt fråga, är 7D en lika genomusel kamera som 5D Mk2? (De råkar vara identiska till sin uppbyggnad och sitt väderskydd.) Finns det lika många historier om 7D som rasar när Sony och Nikon bara klickar på?

Jag har ingen direkt erfarenhet av Canon 5D så jag är, som jag också skrev, förvånad över det som Lennart berättar. Jag har ingen anledinng att tro att han skulle ljuga, men det är hans ord inte mina.

Han ljuger inte, du drar slutsatser av det han skriver som det inte finns belägg för. En kritisk granskare kan hitta knarr och glapp på alla kameramodeller om du letar, även Sonys.

Vill inte gärna skiljas från min A850, men jag tror faktiskt inte ens du kan lyckas få den att knarra hur du än bär dig åt. Sitter med den i näven just nu och klämmer och trycker allt vad jag kan, men den visar faktiskt inte minsta tendens till annat än absolut soliditet. Tror det är helt omöjligt att få den till det hur man än bär sig åt.

Själv sitter jag med min 5DMk2 i näven just nu och klämmer och trycker allt vad jag kan, men den visar faktiskt inte minsta tendens till annat än absolut soliditet. Tror det är helt omöjligt att få den till det hur man än bär sig åt.

Kan inte förstå att du säger så. Har du ens hållit i en A850 eller A900??? Allvarligt?

Mina personliga erfarenheter av A850 och A900 är mycket ringa, i huvudsak har jag klämt lite på dem i butik och på mässor. Men så går jag inte ut och gör en massa påståenden om dem i tid och otid heller.

Däremot tycker jag Sony är ett spännande märke att följa, där finns helt klart nytänkande och kreativitet. Vilket är skälet att jag trots min ringa erfarenhet brukar följa dessa trådar.

Du säger att en Canon 5D inte är problemfri, men jag säger med fog att en Sony A850 ÄR problemfri!

Jag upprepar, mina 5D är problemfria. Mina vänners 5D är problemfria.Det överväldigande flertalets 5D är problemfria. Hur många problemfria kameror måste det finnas för att övertyga dig om att det inte finns något inbyggt generalfel i alla 5D?

Alla kameror (oavsett modell eller märke) kan gå sönder, handhavandefel, slump, otur eller naturkatastrofer.

Jag frågade en gång en reparatör av dåtidens ledande hemdatorer vilket system som hade mest problem, han svar var ganska talande. Alla datorer han fick hand om hade problem, punkt slut.

"Hur många Sonykameror har Aftonbladets fotograf använt i motsurande situationer där dennes 5D har strulat?"

Just denna fotograf har i allafall provat åtminstone EN sony A900 ett tag medan Torbjörn Hammar var inne och pratade med socialministern. Han hade bara superlativer att säga om den. Om hans Canon 5D strulade då vet jag inte, men han hade två kameror med sig för säkerhets skull... :)

Så för att denne fotograf tyckte A900 kändes bra efter att hållit i den ett par minuter kan du dra slutsatsen att en av Canons mest framgångsrika modeller är skräp. Pressfotografer brukar ha två kamerahus oavsett märke och modell, skulle dennes 5D rasa så regelbundet att en reservkamera alltid var nödvändig skulle nog 5D ha legat i soptunnan för länge sedan.

Utom Sarnor då förstås som frimodigt hoppar in i alla möjliga Sonytrådar för att tala om hur mycket bättre Canon är än Sony, fast hon inte har riktigt torrt på fötterna när det gäller Sonys kameror :).

Jag kan inte påminna mig om att jag skulle ha påståt att Canon skulle vara bättre än Sony, däremot tycker jag att felaktigheter som upprepas som måste korrigeras även i de fall det skulle vara till nackdel för Canon. Om det är något påstående jag har gjort är det att Canon (5D) möjligen är något bättre än det ryckte den har (i detta forum).

Men man kanske bara är välkommen här om man bekänner sig till den rätta tron och läran, här finns bara plats för hyllningar av sin egen förträfflighet.

Hej hej.Blanda ej in Sthlm fotografen här nu.. Det var ej han jag talade med.. Och dessutom var det ej sååå förbaskat viktigt heller. Jag tog endast upp det därför Lennart skrev det handlade om batteriluckan. Vilket ju inte alls är så i alla fall. Utan det sker även utan extrabattergrepp monterat tydligen..

Men skippa nu ut fotografen jag nämnde som exempel som berättade att just denna svaghet med fukt är en utav dom få saker som är problem med dessa 5D mkII enligt honom. I övrigt ansåg han kameran vara så god en kamera kan bli för sitt jobb.. Så en mer probyggd 5D mkII med lite snabbare antal bilder o nått litet till så vore kameran absolut topp.. Och det är väl ett gott omdömme det kan man säga ifrån en yrkesfotande snubbe....

Jag skulle lätt kunna säga att hade jag haft råd att förlora kameran skulle jag faktiskt testa hur bra den klarar fukt. men jag har ej råd att göra sådana expriment. men skoj vore det..:)

För övrigt är väl endast Pentax dom som grejar riktigt tuffa fuktsituationer vad jag sett på klipp där kameror badar i stort sett gång på gång och ändå fungerar...

Fast mig spelar det ingen roll om en kamera kan bada i regn. jag är personligen inte regntålig. Så då spelar det ju ingen roll om kameran är det.. :)

Senast ändrad:
[En hel massa saker utan belägg]

Huga! Det var ett påhopp utan like fullt med massa osakliga påståenden om mina åsikter och uttryck. Vi tar dom allihop lite sansat.

1)
Vilket helt enkelt inte är sant. Det är du som övertolkar vad Lennart skrev blandat med dina egna fördomar och förväntningar.
Lennart skrev:
"Knirkandet beror på en avsiktlig konstruktion: en liten lucka längst ned på greppet in mot kamerakroppen. Den lilla luckan ska kunna tas bort för att leda in en extern kraftkabel vid behov. För att det ska fungera har man sålunda skapat en smal spalt där det annars skulle blivit en brottanvisning."

Om det är sant så anser jag att det inte är en optimal konstruktion. Det finns alltid alternativa lösningar på mekaniska problem och att det är definitivt inte omöjligt att lösa just det här problemet utan att det ska blir svajigt så att det knarrar. Min åsikt om detta beror absolut inte på att jag skulle ha några fördomar eller förväntningar eller att jag skulle ha något emot Canon som fabrikat på det minsta vis. Det har jag f.ö. inte.Tvärtom har jag gett uttryck för att jag tycker att Canon EOS 5D MkII är en extremt bra kamera och därför är jag förvånad över att det påstås att det finns glapp och misspassning i kamerahuset.

Precis vilka fördomar och förväntningar är det du menar att jag har?

2)
Om denna konstruktion i grunden skulle vara så "trasig" som du vill få det till...
Vilket #@%$!& påhopp!

VARFÖR i hela friden lägger du sådana ord i min mun? Jag har absolut inte gett uttryck för något sådant överhuvudtaget. Eller hur?

3)
En försynt fråga, är 7D en lika genomusel kamera som 5D Mk2?
Vem skulle påstå att Canon 7D är en usel kamera? Definitivt inte jag i alla fall. Jag har t.ex. nyligen uttryckt lite av mina åsikter o mden i tråden om A850 som du också är med och för diskussioner i. jag tycker inte att jag har gett uttryck för något alls annat än att Canon 7D är en mycket fin kamera. Jag var väldigt nära att inhandla en sådan när tillfälle gavs och ångrar mig lite att jag inte gjorde det (men min fru var med i affären så jag var tvungen att besinna mig lite :)). Tror absolut inte det är fel att skaffa sig förstahandsinformation om ett ytterligare kameramärke.

VARFÖR i hela friden lägger du sådana ord i min mun? Jag har absolut inte gett uttryck för något sådant överhuvudtaget. Eller hur?

4)
Jag upprepar, mina 5D är problemfria. Mina vänners 5D är problemfria.Det överväldigande flertalets 5D är problemfria. Hur många problemfria kameror måste det finnas för att övertyga dig om att det inte finns något inbyggt generalfel i alla 5D?
Nja, det är ju ingen upprepning alls. Du sa ju tvärtom att "Canon 5D INTE är problemfri"!

När skulle jag pha påstått att det finns något generalfel inbyggt i alla 5D?

5)
En kritisk granskare kan hitta knarr och glapp på alla kameramodeller om du letar, även Sonys.
Här tror jag faktiskt att du har fel i sak!
Jag är säker på att inte ens självaste Ken rockwell skulle kunna hitta något glapp och knirkande på Sony A850!

6)
Mina personliga erfarenheter av A850 och A900 är mycket ringa, i huvudsak har jag klämt lite på dem i butik och på mässor. Men så går jag inte ut och gör en massa påståenden om dem i tid och otid heller.
Jo, det var ju EXAKT det du just gjorde och även har gjort vid flera andra tillfällen.

7)
Så för att denne fotograf tyckte A900 kändes bra efter att hållit i den ett par minuter kan du dra slutsatsen att en av Canons mest framgångsrika modeller är skräp...
Nej, jag berättade bara att en fotograf från Aftonbladet kände lite på min A900 och tyckte att det var en fin kamera. ingenting annat.
Jag har inte dragit någon slutsats av det att Canons kamera skulle vara dålig.

8)
Pressfotografer brukar ha två kamerahus oavsett märke och modell...
Jag vet! La också dit en smiley för att visa att det var ett skämt att det Skulle vara i reserv" om du nu råkade missa det.
Jag har också ofta två kameror med mig när jag är ute med olika objektiv så att man snabbt kan skifta mellan dem för att täcka olika situationer utan att behöva byta objektiv. Självklart att proffessionella fotografer jobbar så, det vet väl alla.

9)
...skulle dennes 5D rasa så regelbundet att en reservkamera alltid var nödvändig skulle nog 5D ha legat i soptunnan för länge sedan.
Jo, Aftonbladet har ju just gjort sig av med allt vad Canon heter och bytt till nikon rakt av för alla sina pressfotografer ;-)

(Observera smileyn!!! Jag påstår INTE att anledninge att de byter märke beror på att Canons kameror strular, men det kan vara en bidragande orsak, vem vet?)

Nä Sara. Det här var ett påhopp utan like med en massa osakliga och falska anklagelser och en ursäkt vore på sin plats.

Självklart är du välkommen att diskutera i Sony-forumen (och det är i allafall inte jag som har nåt att säga till om det, så min åsikt skulle ändå inte räknas). Tvärtom tycker du bidrar med en väldig massa bra saker och har ett väldigt stort kunnande som du frikostigt delar med dig av.

Jag förstår uppriktigt inte varför du retar dig så in i bäng på det jag skriver och har fått för dig att jag är någon Canon-hatare? hur som helst, det ÄR jag inte. Råkar dock ha en hel del investerat i Sony-systemet, så det är naturligt att fortsätta där, men om jag skulle märka att det inte fanns någon framtid i det skulle jag inte tveka en sekund att göra mig av med alltihop och byta till ett annat märke. Tro mig, jag är tilldäckligt galen för det ;-)! Faktum är att jag faktiskt var på vippen att göra det när Sony höll på som värst med att lansera ytterliga sjuttioelva småkameror i A2xx och A3xx-serierna utan att visa minsta intresse för att komma med fler avancerade modeller. Nu tror jag dock att just Sony för tillfället är det mest intressanta märket för framtiden som kommer att hitta på fler riktigt roliga kameramodeller framöver.

Dessutom har jag en Canon IXUS 600 också, så helt Canon-oskuld är jag inte :).

/Mats

När katten är borta...

...sker det minsann saker på tråden (dålig parafras).

Till de som det månde beröra. Kan inte skriva inlägg till var o en i denna sena timme.

Tror ni att jag på något sätt skulle behålla marknadens mest lättsålda FF-kamera om jag inte tyckte att den uppfyllde vad jag förväntade mig av den?

Att göra en fjädrande anordning med borttagbar lucka för extern anslutning av strömkälla utan en spalt skulle definitivt kunna leda till att konstruktionen inte höll (det är ingen konstruktionsmiss utan en bra hållbarhetsfaktor. Och det är inte anslutning av vertikalgrepp jag talar om utan helt enkelt en AC-adapter).
Det är den lilla spalten som kan knarra lite om man tar i handgreppet på ett visst sätt.

Hur fasiken man kan få det till att HELA kamerahuset knarrar begriper jag inte.

Hur man kan tolka min skrivning att jag inte tycker att 5DMkII känns som en leksak jämfört med A850 till att A850 isåfall skulle kännas som en leksak jämfört med A850 är lika obegripligt (fast i aningen högre potens)

Per definition eller varför inte dra till med tes och antites skulle jag alltså isåfall tycka att mina a900 och a850 är leksaker. Varför skulle jag behålla dem isåfall? Varför skulle jag ha inhandlat dem överhuvudtaget när de är dyrare än en 5DMkII.

Jag har valt mina kameror efter kriterierna bildkvalitet, ergonomi, byggkvalitet där jag anser att A900/A850 är bättre i vissa situationer men har 5DMkII därför att den för mig personligen är bättre i andra situationer.

Vad Aftonbladets fotograf anser och tycker struntar jag fullständigt i. Under mina 20 år som anställd pressfotograf har jag träffat oräkerliga kollegor såväl privat som vid evenemang. Alla hada/har vi avvikande åsikter om olika märken. En sak har vi alla dock gemensamt efter en tid yrket: Kamera- och objektivhaverier med såväl Nikon, Canon, Leica och Pentax.
(Sony fanns inte då). Och den pressfotograf som ger sig ut på uppdrag utan minst 2 kamerahus begår faktiskt tjänstefel med den risktagningen.

Sedan är det väl bara bra att fotografer som Sara söker sig till en Sony-tråd och bidrar med sina erfarenheter. Att jag råkar använda 2 märken har väl kanske tillfört Sonytrådarna lite, hoppas jag.

Och tro inte ett ögonblick att jag skulle förneka "hela kamerahusets knirkande" om nu det nu vore sant.
Skulle det gagna mig att ljuga för mig själv och föra den lögnen vidare?

Ni är fullständigt fria att hoppa över mina inlägg. Men jag tror att ni vid det här laget vet att jag inte brukar tiga om något som jag anser vara dåligt hos mina "egna märken". Och därmed tycker jag mig ha min demokratiska rättighet att framhålla det som jag tycker är bra med samt att bemöta direkt felaktiga påståenden.

Jag tycker jag har haft en bra relation till er på andra trådar. Det har varit lättsamt och trevligt på alla sätt och vis. Men här känner jag mig aningen besviken.

Nu ska jag gå och lägga mig hos min kära maka. Upplysningsvis knarrar dubbelsängen 1 decibel högre vid min fotände än vid mittpunkten där min akter brukar vila. Ändå ser madrassen ut att ha timglassformad distorsion sedd från sidan. Å andra sidan, bokstavligt talat, så höjs allmänbruset i hela sovrummet när makan spolar i toaletten intill. Vad DXO säger om det hela vet jag inte.

Tummen upp Mats. Du tar striden och du har mitt stöd. Dina åsikter är och har varit ovärderliga. Fortsätt så! Jag är bara en enkel amatörfotograf, men det kanske är värt något det med?

Tummen upp Mats. Du tar striden och du har mitt stöd. Dina åsikter är och har varit ovärderliga. Fortsätt så! Jag är bara en enkel amatörfotograf, men det kanske är värt något det med?

Vilken strid? Måste missuppfattat det här. Är tråden en tävling? Vad får vinnaren för pris?

Jag trodde vi kunde hålla trådarna relativt objektiva, men det verkar inte riktigt så. Tyvärr framkastar du, Gunnar (som eljest brukar vara sansad) en totalt felaktig beskrivning av 5DMkII. Handgreppet knirkar förvisso,men absolut inte hela kamerahuset.

Knirkandet beror på en avsiktlig konstruktion: en liten lucka längst ned på greppet in mot kamerakroppen. Den lilla luckan ska kunna tas bort för att leda in en extern kraftkabel vid behov. För att det ska fungera har man sålunda skapat en smal spalt där det annars skulle blivit en brottanvisning.

Fuktiga förhållanden. Ja, inte vilka som helst. Det var arktiska förhållanden och orsaken var/är vertikalgreppet som inte har mötande tätning av gummiliknande material som själva kamerans batterilucka. Den batteriluckan måste monteras av för att vertikalgreppet ska kunna monteras.

Det är däremot en miss av Canon. Sonys lösning är bättre på såväl gamla A700 samt A900/A850 med VG-70 resp VG-90 monterade. I A900:ans fall visade det sig vid samma arktiska tripp.

Vid mer normala förhållanden: svensk vinter, regniga höstar med mera brukar vanligen fotografen lägga av innan kameran.

För övrigt brukar det knirka, eller låta något annat om i princip alla kamerahus om man vrider och vänder och skakar på dem tillräckligt länge i tyst miljö. Orsakerna är i princip alltid av underordnad betydelse för kamerans hållbarhet och livslängd.

En kollega här på FS beskrev hur hans 5D åkte rakt i asfalten från nästan 2 meters höjd. Den överlevde men fick ett märke men fungerade perfekt. En svindyr analog Leica R-3 mot med monterad motor och ett 180/2.8 lade av bara av kondensångorna från isen på en hockeyrink.

I en annan tråd visades hur en Nikon D3 med monterat 24-70/2.8 som stillsamt förvarades i en vadderad fotoväska till sin ägares förvåning fullbordat en skilsmässa med objektivet. Objekivets bajonett hade släppt.

Men alla 5DMkII lägger alltså inte av vid arktiskt klimat, alla Leica R3-mot lagger inte av p g a lite kondens, alla Nikon D3 får inte objektivet att "tappa fattningen" och alla 5D klarar inte av att tappas i asfalten och alla A900+VG 90 klarar inte arktiskt klimat.

Personligen upplevde jag hur en ny Nikon promodell (analog F3) bara höll för 2000 exponeringar innan slutaren var slut och måste sersättas. Å andra sidan förlorades en väl använd Nikon FE i skogen under ett vintereportage och hittades under snön efter 2 dagar. Stoppades i plastpåse och fick tina upp sakta med urtaget batteri. Fungerade felfritt i ett par års pressbruk till.

Pointen är att det går inte att skapa en absolut sanning av saker som inträffat under ett fåtal tillfällen vid speciella omständigheter.

Ta nu inte illa upp Gunnar. Jag ville bara påpeka detta för att hålla "märkestänkandet" borta.

Vänligen/L

Mycke viktigt det du nu skrivit Lennart, vi Sonyfolk påtalar ofta vad testare missar med våra kameror. När jag var hundägare så stötte jag på samma problem, det finns som alla vet närmare 300 raser att tillgå i sverige i dag, om en tysk schäferhund (man skrev ofta så tysk schäferhund) hade bitit någon så var alla Schäfrar farliga, nu hade inte jag schäfer utan Rhodesian Ridgeback en Afrikansk lejonhund, och myterna om denna ras, var ofta mycket osakliga, likheter mellan kamera modeller och hundar, alltså hur dom fungerar och verkar, många vill bara köpa samma ras och så vidare, och påtalar då vad dåliga andra raser är. //Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar