Photocon
Aktiv medlem
__________________________________________A/ Angående 70-300G och långa avstånd mm.
(Nikon-objektivet har jag aldrig ens sett på vykort, så det kan jag inte uttala mig om. Passar f.ö. inte på kameran så det är inte intressant).
B/ Jag har i alla fall tidigare betydligt övesrskattat förmågan att hålla tillräckligt stilla och jag tror väldigt många gör det. inte ens den gamla tumregeln slutartiden=1/brännvidden, ens med SSS påslaget räcker om man ska få bort den lilla kvalitetsförsämringen då avståndet till motivet är långt. Även med stativ och avstängd SSS så bör man sträva efter korta slutartider. Den gamla tumregeln skapades på filmtiden och många tror att man idag kan använda längre slutartider då det finns bildstabilisering, men istället är det så att dagens digitala kameror har betydligt högre upplösning än de korn filmen hade och för att få bort blurrighet som syns på pixelnivå så måste man korta ner ännu mer.
C/ Så, min tes är att få riktigt bra bilder i den klass vi talar om när man har möjlighet att zooma in på skärmen är att handhållet med SSS ska man ha minst 1/500s på 300 mm., gärna kortare. Med den här kamerans ISO-egenskaper är det inga problem, då brusfaktorn är så väldigt liten om det finns hyggligt med ljus och inte alltför skuggiga motiv så att man tjänar på att gå upp rejält i ISO.
D/ Min slutsatsen är att kombon A580 och 70-300G är så perfekt den kan bli och att det inte alls finns några fel eller problem med det här objektivet på långa avstånd till motivet heller. Kör på höga ISO, eller varför inte S-läge och AutoISO, så blir det riktigt bra. Hanteringen kan inte bli bättre. Formfaktorn, storleken och känslan i den här kombon är riktigt bra och SSM är helt fantastiskt. Jag kanske har haft tur med just mitt ex av detta objektiv, men det är verkligen perfekt.
E/ ... så jag använder A850s microjustering och efter att gjort det och kollat noga på olika brännvidder och avstånd så är min slutsats att det som Lennart m.fl. envist hävdar att microjustering bara skulle funka på en brännvidd på ett avstånd inte stämmer. I allafall inte på A850, kanske det är annorlunda på Canon.
/Mats
Orkar inte citera hela din "så jag har spaltat upp den i stycken A till E.
A/ Inte intressant? Jo, men för sanningssökare måste det väl vara intressant att gluggar med samma angivna prestanda fungerar olika i samma situation. Jag tycker inte vi kan jämföra objektiv som bara passar i A-mount. Denna diskussion fördes redan i A850-tråden varvid framkom att vissa telezoomar är optimerade för långa avstånd, andra för när-mellan-och normaldistans.
B/ Det du så riktigt påpekar är A och O. Notera dock att bildexemplen jag publicerade i A850-tråden är körda på stativ med spegel uppfälld. Jämförelsen gjordes mellan 70-300SSM och Canons motsvarighet med IS. Nikons glugg uppträder liknande som Canons, men båda är lite billigare och känns inte lika välbyggda som Sonygluggen. MEN är bättre på långa avstånd.
C/ Helt riktigt enl mina erfarenheter också. Dock finns en lite "rolig" gräns när inkopplad SSS faktiskt blurrar till bilden. Kan ofta ligga i närheten av den gamla tids/brännviddsparametern. Även detta avhandlades i A850-tråden.
D/ Så perfekt det kan bli? Tillåt mig tvivla. Däremot tror jag att det kan bli bra beroende på vilka preferenser man har. Jag använder gärna telezoomar för landskapsfotografering. Och där gick 70-300SSM bort sig för mig. Lånade ytterligare ett exemplar för att jämföra. Samma sak där. Med ett Sigma 70-300/4 blev det mycket bra. Däremot vidhåller jag att Sonys 70-300SSM är mycket bra från närområde upp till 60m. Och bra nog upp till 150m. Därefter faller det. Den jag sålde mitt exemplar till blev dock mycket nöjd därför att han och jag krävde olika av en telezoom. Fast då är vi genast inne på att detta är en smaksak och tyckandet beror på olika preferenser. Vad som är bäst för den ene är alltså inte per automatik bäst för en annan individ. Det är därför jag finner det lite ointressant att i olika tester utse "vinnare", vilket ofta händer i bl a FOTO.
E/ Mikrojustering: Jag har INTE den speciella tråden för microjustering kategoriskt påpekat det du skriver vad gäller Sony men ställt frågan öppen vad gäller Sonys mikrojustering då folk där hävdar att det fungerar bättre på Sony. Tyvärr har jag inte kunnat testa det eftersom mina gluggar ligger spot-on med Sonysystemet. Däremot gäller inte "kanske" på Canon utan där är jag faktiskt kategorisk.
Vad gäller 28-75SAM tror jag du fått tag på ett exemplar som fokuserar mycket jämnt över hela zoomområdet. Däremot hade jag ett Tamron 28-75 som fokuserade åt h-e med min A900 för ett år sedan. Det gick inte att mikrojustera utan skärpeplansföflyttning. Retur! Och sedan skaffade jag 28-75SAM som ligger spot-on, Så jag har ssv lämnat frågan öppen vad gäller Sonys mikrojustering MED Sonys originalgluggar.
Jag citerar senaste inlägget i den tråden här från en person som upplevt frustrationen med Canons bristande leveransavsyning. Ingen mikrojustreing har hjälpt.
MVH//Lennart
""Jag tror att en av anledningarna till att många lämnar in sin utrustning är att man får veta av ex intervision att; "din utrustning är inte korrekt justerad från fabrik". Då vill man lämna in all ny utrustning man köper. Interviosion har snävare acceptens för fokusfel än vad canon själva har. Det leder till att dom får justera alla gluggar dom får in enligt dom själva.
I år har jag köpt
1 år gammal 5D. "fokus åt helvete" (jag tyckte den låg ganska bra)
5D mk2 felfokusernade från fabrik
24-70/2.8 = Grov framfokus. Fruktansvärt bra resultat efter justering på intervision
70-200/2.8 = grov framfokus. Samma resultat som ovan.
Vad gör dom på fabriken? Varför kan dom inte använda samma gränser för felfokus som intervision?""