ANNONS
Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad krävs för en produkt att etablera sig på en tuff marknad, det må vara högtryckstvättar eller kameror.
I den infekterade Vargfrågan talas det om kanske 30 år för att en allmänhet skall känna i bästa fall harmoni med vargen, men inga övertramp från vargen, som en rivning av ett ben, då kommer Lien och brandfaklor, höga rop, stämningen trissas upp.

Många av oss vill köpa mycket så billigt som möjligt, men om högtrycken snart går sönder, och det händer fler, kan den snart vara borta ur markanden.

2000 Kr för en kompaktkamera tror jag många upplever som dyrt, 1000Kr kan vara en gräns för många, elektronikladorna vräker i bland ut kompakter klart under tusen kroner. Jag tror att det kan ta väldigt lång tid för Sony att verklingen bita sig fast som en stark kameraprodukt.

kanske skulle den kända Minoltaloggan varit med på något sätt, det inorma masssläppet av en del konstiga instegare kändes inte bra, i stort bara designändringar, ryktet om toykameror började att spridas, finesser som funnits flera år i kompakter utrustades dom med, alltid sådant som så kallade riktiga fotografer rynkat på näsan åt.

Att kamerona tog fina bilder, räcker liksom inte av en småkräsen köpare om man inte är duktigt etablerad och säljer som tusan av dom lite dyrare modellerna. canon låter ju sina modeller hänga med till lagret är tomt, men dom lagren är välfyllda, 500D säljs fortfarande trots 550Doch 600D har kommit. vad kan en A290 sätta i mot en Canon 500D som dessutom kan filma.

Här ligger nyckeln tror jag, reklamen måste öka av kreativa påhittiga människor, Sonykamerorna måste lyftas fram. sedan är det inte bra när svenska testare skriver att sony gjort en miss när man inte kan förstora direkt i LV utan att aktivera en annan knapp, varför det är så beskriver dom inte som ju vore mycke viktigt för konsumenten.

DXO lever sitt eget liv, och näms alldrig av svenska testare, men vänta bara när nästa Canonmodell får ett DR-tal på 14 och över, då kommer DX0 att nämnas.

//Bengt.

Jag tror inte DXO kommer att nämnas av fler även om Canon så skulle få ett DR i sina kameror långt över de 14 Sony nu har. Att bara sätta betyget efter ett max oavsett vad som presteras i övrigt är väl inte så beundransvärt. Detta förringar ju inte Sonys sensor på något sätt, den har ju prisats av alla testare jag känner till. Lite konstigt förresten att Sony inte är mera framme på DSLR de har ju resurser till det, men marknaden kan nog vara svårflirtad. Sony var inte så bra på att hantera brus tidigare och det tar nog tid att tvätta av sig gammalt smolk. Kanske skulle de behållt namnet Minolta i den lite konservativa fotovärlden. Pentax-namnet finns ju kvar trots att företaget Pentax inte existerar längre.

Ingemar! Jag tror jag håller med dig i det mesta du har skrivit i ditt inlägg ovan. Det ovanligt fula bruset som kom med A100 m fl samt brutal brusreducering koms nog ihåg. Men i övrigt tar det lång tid för nya märken att etablera sig.

Ta bara bilar som exempel. Svensson skulle helts ha Volvo eller Saab anno dazumal när det gällde "vanliga" bilar. Tog rätt många år innan japanska bilar accepterades som ett alternativ för att sedermera bli synonymt med fin japansk ingenjörskont och bli verkligt etablerade.

Vad gäller kameror har jag också haft samma tanke att Minolta kanske varit bättre att ha som namn på Sonys dslr.

Jag tror inte DXO kommer att nämnas av fler även om Canon så skulle få ett DR i sina kameror långt över de 14 Sony nu har. Att bara sätta betyget efter ett max oavsett vad som presteras i övrigt är väl inte så beundransvärt. Detta förringar ju inte Sonys sensor på något sätt, den har ju prisats av alla testare jag känner till. Lite konstigt förresten att Sony inte är mera framme på DSLR de har ju resurser till det, men marknaden kan nog vara svårflirtad. Sony var inte så bra på att hantera brus tidigare och det tar nog tid att tvätta av sig gammalt smolk. Kanske skulle de behållt namnet Minolta i den lite konservativa fotovärlden. Pentax-namnet finns ju kvar trots att företaget Pentax inte existerar längre.

Har deltagit i flera år nu på fotosidorna, och innan sonysensorn såg dagens ljus, så talades det bara om att behålla detaljer på höga iso, Iso 6400 kom tidigt som önskemål om att vara ren,12800 iso var nästa krav, basiso var ingen intresserad av, nämnde en gång den skapliga DR som gamla A700 hade på basiso, men det var inte mycket värt på den tiden, experter i trådarna talade om för mig att den DR:en var inte mycke värt.

DxO gör som många andra, de försöker kora segrare utifrån sina sammanvägda kriterier. Dessa kriterier är desamma för alla. Men de som ger sig lite tid går ju alltid in och jämför de oliak kurvorna över hela ISO-skalan eller den del man är mest intresserad av. Men som en jämförelse är den trots allt lite intresant för alla vägs ju efter samma standardiserade kriterier även om de ser ut som de gör.

Men kombinerat med exv. Mickes testbilder och jämförelser får vi ju en viss uppfattning om vad det betyder i praktiken det tekniksprång som nu faktiskt skett med Sonys sensorer.

DxO gör som många andra, de försöker kora segrare utifrån sina sammanvägda kriterier. Dessa kriterier är desamma för alla. Men de som ger sig lite tid går ju alltid in och jämför de oliak kurvorna över hela ISO-skalan eller den del man är mest intresserad av. Men som en jämförelse är den trots allt lite intresant för alla vägs ju efter samma standardiserade kriterier även om de ser ut som de gör.

Men kombinerat med exv. Mickes testbilder och jämförelser får vi ju en viss uppfattning om vad det betyder i praktiken det tekniksprång som nu faktiskt skett med Sonys sensorer.

De sammanvägda resultaten säger ju inte hela sanningen, men är ett bra riktmärke. Bra att du därför modifierar din skrivning så att den upplyser om att man nog ska ge sig in bland kurvorna och diagrammen.

Det finns nämligen kameror som har identiska sammanvägda poäng men den ena visar 1437 i lågljussituationer medan den andra med samma totalpoäng visar 893.

Har upplevt att alltför många inte kollar vad som ligger bakom de sammanvägda värdena.

De sammanvägda resultaten säger ju inte hela sanningen, men är ett bra riktmärke. Bra att du därför modifierar din skrivning så att den upplyser om att man nog ska ge sig in bland kurvorna och diagrammen.

Det finns nämligen kameror som har identiska sammanvägda poäng men den ena visar 1437 i lågljussituationer medan den andra med samma totalpoäng visar 893.

Har upplevt att alltför många inte kollar vad som ligger bakom de sammanvägda värdena.

Kanske felbedömning av mig, men för ett år sedan kunde man lätt få uppfattning att lågljusparametern, gav liksom extra poäng ( om man nu kan uttrycka sig så ) nu mera ser det ut som att Färgdjupsparametern ger extra poäng. för övrigt kollar jag alltid i print och snr, men är numera inte inne hos DX0 och kollar lika mycket som tidigare.

Jo man kan hitta lite underligheter ibland som varför inte MK2 fick högre lågljuspoäng, verkade inte stämma med användarraporterna som kom i strid ström, när modellen hittade ut till många.

D90:ans jätteskutt vid iso 3200 är lite märklig, högt DR blev det där, om jag nu mins rätt.

Nä men varför skulle en annan testare nämna och göra reklam för DxO (DxO är ju en bättre konkurrent när det gäller hårddata om sensorers prestanda)? Då kan ju folk få för sig att kolla där istället för att läsa deras egna halvtaskigt underbyggda artiklar. DxO är fortfarande en av de få testsiter som verkligen testar konsekvent och med normaliserat tänk. Det gör sällan övriga mer amatörmässiga testare och tyckare. DxO:s samlingsvärden är resultat av en viktning för att utifrån vissa kriterier som de grovt redovisat och de finns för att få möjlighet till en grov jämförelse och att man enkelt ska kunna rangordna kamerorna grovt.

Beroende på vilken typ av fotograf du sedan tror dig vara så måste du sedan in och kollar kurvorna för de parametrar du finner mest intressanta. Det är ljusår bättre än vad någon annan kan prestera vad jag vet. Det sammanvägda värdet ger en grov uppfattning. För detaljer måste man studera kurvor i detalj. Sen kan man göra som Micke och Lennart och verifiera i testbild och utskrifter med lånekamera eller egen och jämföra de modeller man är intresserad av. Det är det bästa vi har idag.

Övriga har mycket att tillföra när det gäller att beskriva kamerafunktioner i olika modeller - look and feel m.m. men när det gäller hårddata åker DxO cirklar runt alla blad jag läst hittills och Intenet-siter mer för den delen.

Så är det nog, även DxO vet att folk älskar "hit-listor".

Så är det nog, även DxO vet att folk älskar "hit-listor".

Jo visst är det så. På gott och ont, anser jag. Det verkligt värdefulla slutomdömet står ju den som använder en kamera för. Är han/hon mycket nöjd bryr sig inte vederbörande om vad DxO placerar sina nuffror.

Jag har subjektivt bedömt kameror jag haft/har i mina nävar och sedan kollat mot DxO:s nuffror. DxO är sannolikt mer korrekta i sin betygssättning, men ibland blir jag lite överraskad.

Senast hade jag möjligheten att ha en A55 för att testa över 2 dagar. Du hade väl ett misslyckat ex av den kameran vill jag minnas?

Min subjektiva bedömning av den kamerans bildkvalitet, DR och lågljusegenskaper överenstämmer inte med DxO:s sammanvägda siffra. Jag skulle sätta siffran högre. Men det kan ju bero på mina personliga preferenser. jag kollade sedan vad Dpreview kommit fram till och det liknade berydligt mer min "bild" av A55 än DxO:s siffror. Jag tycker att lågljusegenskaperna och DR är bättre än vad DxO redovisar.

Men jag är tacksam över att DxO finns eftersom man mäter på ett "rättvist" sätt oavsett kameratyp.

Hur upplevde du bildkvalitén (när du fick till det) med A55 jämfört med A580?

Grejen Lennart var att jag aldrig fick till det med min A55 (och det kan jag sörja för det var en riktigt kul kamera att använda), trots att Sonys servicepartner hade den inne på rep och dessutom bad om att få ha den extra länge för att kunna göra sina tester. Likväl var den inte bra alls när jag fick tillbaka den, så jag fattar inte än idag hur de kunde misslyckas så. Sony Style frågade då direkt vid disk om jag ville reparera en sväng till, ha pengarna tillbaka eller byta rakt av mot den 1000 spänn dyrare A580. Jag valde då det sitnämnda för jag var så avtänd av kamerastrul att jag tog erbjudandet på stående fot och det har jag verkligen inte ångrat. AF i min A580 funkar till min stora glädje till full belåtenhet med alla mina 8 objektiv utom ett - mitt Minolta 24mm/2,8, men det har å andrasidan inte givit bra resultat med något av mina kamerahus med AF.

Jag skulle verkligen tyckt det varit härligt om min A55 hade varit OK för då hade jag behållit den. Fantastisk liten manick och marknadens absolut bästa live view implementering. Lysande resekamera säkert. Får se om jag slår till på en A77 framöver om de bara kan låta bli och göra den för klossig.

Sten-Åke!

Jag tror inte att du direkt missat något genom att ta A580 istället. Kanske rentav vunnit en del i DR och eventuellt lite mindre brus.

Nu är jag ingen filmare, men här verkar A55 vara en av de mest lätthanterliga dslr på marknaden med en bra följande AF. Fast jag lämnar det åt andra att bedöma eftersom jag filmat en hel del, men tyckt att det varit ganska tråkigt egentligen. Så jag är torsk på stillbild.

Men kusligt bra bildkvalitet ur 55:an med en 50/1.4. Satte t o m på en Zeiss 24-70/2.8 Sonnar på den lilla rackaren. Visst såg det lite oproportionerligt ut, men kändes faktiskt inte så klumpigt. Kameran lade fokus spot-on på såväl den skruvdrivna optiken som den med inbyggd SSM-motor.

Som jag ser det: En perfekt resekamera som egentligen inte känns klumpigare än en NEX eller andra liknande skapelser som Olympus EP-1/2 eller Panasonics spegellösa.

Så positivt överraskad.

//Lennart

Visst verkar A580 lite vassare när det gäller brus men kanske framförallt när det gäller DR så de som väljer en A580 vinner en del där. Man vinner också en mer än dubbelt så lång batteritid och den enda anmärkningen jag har mot A55 är nog just batteritiden. Jag uppskattade även GPS:en. Lite cool är det att direkt i Lightroom eller Fotoweb klicka på en symbol för Google Map och få platsen utplottad på deras kartor. Jag tror att det här är en funktion som kommer stort i en nära framtid. Rätt otroligt att man får med en GPS också som andra får betala x antal tusenlappar extra för som tillbehör. Kameran kostade ju t.o.m. en tusenlapp mindre än A580 trots i princip identiska specar i övrigt.

Jo jag har en invändning till faktiskt. En urkorkad grej är att om kameran saknar GPS-signal när bilden tas så läggs föregående position in på bilden!!! Hur smart är det om man ska på semester och tar en bild på Arlanda och sedan åker till Lagos. Tar man sedan en bild vid framkomsten så får den Arlandas koordinater om bilden tas innan GPS:en vaknat eller signal saknas av annat skäl. Kan bli lite "vilse i pannkakan" typ om man inte ser upp. :)

Jag är mer och mer nöjd med 580:an inte minst efter att jag köpte Sigmas 17-70mm och Sonytelet 70-400. Det senare är helt otroligt med en helt otrolig detalj tycker jag i jämförelse med det mesta jag sett tidigare. För en gångs skull har jag nu också fått ett kamerahus som verkligen fokuserar som det ska i AF-läge. Jag har dock upptäckt att jag ofta måste kompensera ljusmätningen ett helt steg och jag lägger mina JPEG en aning lite lägre kanske än jag gjort tidigare.

Senast ändrad:
...men å andra sidan Lennart, vem fan åker till Lagos på semester?

Ja, inte jag i alla fall. Igår var jag ute på uppdrag för att fixa bilder till en beställd turistbilaga på 30 sidor som ska läggas ut på alla turistbyråer i Kronobergs län.
DÅ passerade jag den lilla byn Runkarp efter att kört omkring runt Bolmån för att ta fiskebilder inte långt ifrån Horsöga. Jag förlägger hellre min semester därstädes än Lagos och hittar dit utan GPS i kameran:).

Å andra sidan är det ju en kul finess. Men jag använde ingen A55. Sliter på min Canon för slika uppdrag.

Ibland undrar man ju vilket öde som ligger bakom en del ortnamn.
Runkarp...

Enligt mitt rättesnöre i dylika sammanhang "Ortnamnen i Sverige" så betyder "ändelsen" "-arp" detsamma som "torp". Alltså det är torpet i vilket någon för längesedan satt och runkade med så ovanligt stor frenesi tydligen att det att det gått till historien :). Visste du det Lennart? ...men vad sjutton skulle de fördriva all tid med på den tiden med alla de taskiga stenåkrar som finns i Småland? I Skåne och Mälardalen med mycket bättre jordar hade de nog inte samma ork till sånt efter allt slavande som i Småland. Inte undra på att de blev så många till slut att de var tvungna att utvandra i massor.

Arbete befordrar hälsa och välstånd och ett sedesamt leverne och skyddar mot sådant förfall som i Runkarp.

R-ordet bör väl om vi ska gå tillbaka till tiden då -arp betydde -torp betyda "skakning" och inte den moderna tolkningen...? :)

A580 lämnade (med samma objektiv) faktiskt renare och mindre beslöjade skuggor tyckte jag iaf. A55 är annars mer av den storlek som jag sökte. Tyvärr verkar det som om tillverkarna alla kommit överens om att man inte får tillverka en liten kamera med alla funktioner intakta, med god mekanisk kvalitet... :-/ Precis samma sak gäller f.ö Nikon D5100.

R-ordet bör väl om vi ska gå tillbaka till tiden då -arp betydde -torp betyda "skakning" och inte den moderna tolkningen...? :)

A580 lämnade (med samma objektiv) faktiskt renare och mindre beslöjade skuggor tyckte jag iaf. A55 är annars mer av den storlek som jag sökte. Tyvärr verkar det som om tillverkarna alla kommit överens om att man inte får tillverka en liten kamera med alla funktioner intakta, med god mekanisk kvalitet... :-/ Precis samma sak gäller f.ö Nikon D5100.

Efter trägen källforskning för några år sedan (efter att jag först stött på R-ordet i orten som nämnts) kom jag fram till i pricip samma tolkning.

Det fanns, bl a i Stockholm, en hedervärd yrkeskår som benämndes sumprunkare. Deras jobb bestod i att med jämna mellanrum röra om vattnet i en fisksump för att på så sätt ge fisken mer syresatt vatten så att den kunde överleva intill dess en köpare infann sig på torget för att köpa en färsk firre.

Vidare har vi ju det urgamla uttrycket "runka på huvudet" vilket ska vara synonymt med att skaka på detsamma.

Men det är roligare med Sten-Åkes tänkande inlägg kring ortsnamnet. Om ändelsen -arp nu är detsamma som torp kan man ju i Sten-Åkes anda dra det hela vidare: Handtrallatorp, Onanitorp, Masturberarp etc...

Å andra sidan söker jag fortfarande förklaringen till de konstiga namnen Koddeböke, Horsöga, Pinkaremåla, Fittja (kanske någon fager dam som säger ja till att man får använda första stavelsen. Annars hade ju orten hetat Fittnej. Och hur kul är det?)

Ang A55 och A580 är det också min tro att den senare är lite vassare på de områden du nämner, men A55:an kändes bra. Den mekaniska kvaliteten kan jag inte uttala mig om.

Idag använde jag på ett ganska blött (jag visste det på förhand) jobb min gamla Canon 20D som nu är 6 år gammal och har gått c:a 150.000 exponeringar utan slutarbyte. Har använts i alla väder, temperaturer, regn och de mest konstiga förhållanden. Dessutom råkade min dotters katt pissa på den eftersom jag av praktiska skäl hade förvarat den i den korg min numera avlidna hankatt brukade sova i.

Den gamla kameran ger förvånansvärt bra resultat fortfarande.

Frid//Lennart

Du har helt rätt som vanligt Joakim. I Stockholm hade vi ju "sumprunkare" precis som Lennart redan hunnit konstatera.
Citat Wikipedia: "Sumprunkare är en äldre yrkesbeteckning för en person som syresätter fisksumpar genom att skaka dem så att vattnet i dem byts ut. Rent praktiskt gick det till så att skärgårdsfiskare som seglat till en stad för att sälja sin fångst förvarade den i sumpar som var bundna under båtarna. Sumprunkarna fick sedan gå dit på nätterna och gunga båtarna fram och tillbaka för att friskt vatten skulle strömma i sumparna och hålla fångsten vid liv. Några "sumprunkare" kom på att om man hängde en stor sten eller en tyngd i ett långt rep i masten och satte den i svaj som en klockpendel, så slapp man det jobbiga att gunga båten. Det var ett yrke med mycket lågt anseende, som nämns i bland annat böckerna Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström och Vår Ekonomi av Klas Eklund.

Idag används ordet sumprunkare som ett skällsord.[källa behövs] Sumprunkare används även som en hälsningsfras av äldre Stockholmare när de möter en vän. "Hej på dig, din gamla sumprunkare". (slut citat)

Bara för arkivet: Jag är en gammal stockholmare men jag har aldrig hört någon säga detta till någon annan som skälls- eller hälsningsfras.

Efter trägen källforskning för några år sedan (efter att jag först stött på R-ordet i orten som nämnts) kom jag fram till i pricip samma tolkning.

Det fanns, bl a i Stockholm, en hedervärd yrkeskår som benämndes sumprunkare. Deras jobb bestod i att med jämna mellanrum röra om vattnet i en fisksump för att på så sätt ge fisken mer syresatt vatten så att den kunde överleva intill dess en köpare infann sig på torget för att köpa en färsk firre.

Vidare har vi ju det urgamla uttrycket "runka på huvudet" vilket ska vara synonymt med att skaka på detsamma.

Men det är roligare med Sten-Åkes tänkande inlägg kring ortsnamnet. Om ändelsen -arp nu är detsamma som torp kan man ju i Sten-Åkes anda dra det hela vidare: Handtrallatorp, Onanitorp, Masturberarp etc...

Å andra sidan söker jag fortfarande förklaringen till de konstiga namnen Koddeböke, Horsöga, Pinkaremåla, Fittja (kanske någon fager dam som säger ja till att man får använda första stavelsen. Annars hade ju orten hetat Fittnej. Och hur kul är det?)

Ang A55 och A580 är det också min tro att den senare är lite vassare på de områden du nämner, men A55:an kändes bra. Den mekaniska kvaliteten kan jag inte uttala mig om.

Idag använde jag på ett ganska blött (jag visste det på förhand) jobb min gamla Canon 20D som nu är 6 år gammal och har gått c:a 150.000 exponeringar utan slutarbyte. Har använts i alla väder, temperaturer, regn och de mest konstiga förhållanden. Dessutom råkade min dotters katt pissa på den eftersom jag av praktiska skäl hade förvarat den i den korg min numera avlidna hankatt brukade sova i.

Den gamla kameran ger förvånansvärt bra resultat fortfarande.

Frid//Lennart

Det finns en ö ute i Stockholms Skärgård nära Hjälmö och Gällnö som heter Horslangen men förmodligen skulle Fredrik Lindström tala om för oss om han läste detta att det alls inte har den betydelse vi går och tror - eller hoppas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar