ANNONS
Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
.......................A580 lämnade (med samma objektiv) faktiskt renare och mindre beslöjade skuggor tyckte jag iaf. A55 är annars mer av den storlek som jag sökte. Tyvärr verkar det som om tillverkarna alla kommit överens om att man inte får tillverka en liten kamera med alla funktioner intakta, med god mekanisk kvalitet... :-/ Precis samma sak gäller f.ö Nikon D5100.

Jag har ju haft båda husen och jag kan för mitt liv inte förstå varför många sagt och fortsätter att säga att A55 är mer välbyggd än A580. Jag har svårt att se någon skillnad i det handverket. Samma plast, samma textur på gummit m.m. Man kan väl f.ö. tycka, på ovädersägliga grunder, att båda är rena skräpet och det är de ju rent faktiskt eftersom de är gjorda av någon form av returplast. Känns ju lite taskigt, om ni frågar mig, att pröjsa 8 000 spänn för en omgjord PET-flaska. Undrar vad Lillnor har för kommentar till detta.

När det gäller funktionerna vet jag inte om jag håller med för A55 har väldigt mycket under skalet som en hel del andra inte har dessutom. Jag gjorde även en del reflektioner när det gäller detta med snabbknappar direkt ute på kamerahuset och fann då att knappar saknades i en del fall men att man fått till samma funktioner på navigationsringen istället där man gjort den sammanhangskänslig. Rätt smart faktiskt utom i ett fall för om jag inte missminner mig så aktiverades WB ibland när man minst anade det :).

För mig hade A55 varit den hittills ultimata resekameran om nu bara mitt ex. funkat som det borde. Hade min A55 varit OK hade jag nog inte haft en A580 idag tror jag. Det säger jag trots att jag är oerhört nöjd med min A580. Mycket mer pang för pengarna får man väl inte idag oavsett vilken av dessa modeller man väljer. Mest pengar alla kategorier tycker jag faktiskt A55 ger. Otrolig liten manick om ni frågar mig.

Senast ändrad:
Jag har ju haft båda husen och jag kan för mitt liv inte förstå varför många sagt och fortsätter att säga att A55 är mer välbyggd än A580. Jag har svårt att se någon skillnad i det handverket. Samma plast, samma textur på gummit m.m. Man kan väl f.ö. tycka, på ovädersägliga grunder, att båda är rena skräpet och det är de ju rent faktiskt eftersom de är gjorda av någon form av returplast. Känns ju lite taskigt, om ni frågar mig, att pröjsa 8 000 spänn för en omgjord PET-flaska. Undrar vad Lillnor har för kommentar till detta.

Jag har väl varit alldeles konsekvent i mitt tyckande om detta.

För mig så är byggkvaliten sekundärt faktiskt. Det viktigaste som överträffar allting annat är resultatet på bilderna och där blir det ingen skillnad alls om gummit i handtaget har den ena eller andra strukturen. Sedan såklart om allt detta är uppfyllt och det finns valmöjligheter mellan kameror med lika prestanda, men olika byggkvalitet så är jag också svag för gedigna, sköna och vackra saker. A580 är inte fulländad i det avseendet och det finns ett litet knarr i greppet för högerhanden om man klämmer lite, men den duger och känns bättre än t.ex. A550. Jag har ju också en A850 med original vertikalgrepp i magnesium och det är ju en fröjd att hantera den, men för mig är det bara ett extra plus man får på köpet, inget som styr mitt kameraval. När jag hade A550 och A850 och växlade mellan dem så kändes A550 som en leksak, men så är det inte när man växlar mellan A850 och A580, det funkar fint.

Ska man jämföra kameror i samma klass som A580 ligger väl Nikon D7000 närmast med i stort sett identiska bildprestanda. Nikon-kameran är dock grym i känslan. Fantastiskt fin kamera och i handen känns den betydligt schysstare än Sony A580, men som sagt vad har det för betydelse när bilderna är färdigredigerade och publiceras och visas upp för någon? - Nada! Nikonkameran är dock fokuserad mer kring detta och saknar istället en hel del annat som Sony-kameran har. T.ex. finns ingen vinklingsbar skärm, inte den smarta LiveView som Sonyn har, inte lika snabb serietagning, inget inbyggt HDR och panorama, ingen multishot NR, ingen bildstabilisering i kamerahuset, sämre batterilivslängd, inte SDHC och MS-kort, osv. Dessutom är den tyngre och kostar ett par tusen mer. För min del blir valet plättlätt, Sonyn är en bättre kamera och ger möjlighet till bättre bilder vid fler fototillfällen. Är medveten om att andra prioriterar på annat sätt och tycker byggkvaliten är viktigare än funktionerna, men jag tycker alltså inte det.

När det gäller skillnaden mellan A55 och A580 så är det inte så konstigt att A55 känns mer gedigen, trots att det är samma plast och gummering. Det beror helt enkelt på att den är mindre och då blir allting kompaktare och stadigare.

Personligen så gillar jag inte upphängingsanordningen för displayen på A55, utan tycker A580s lösning är betydligt bättre även om den inte går att vrida åt sidan.Tycker den är bättre än alla kulledsupphängningar även jämfört med Canons 60D sidovridning och Nikons lösningar. A55 med kulan i nederkant är dock näst bäst eftersom det allra vanligaste är att man vill vinkla ut den i överkant om man lyfter kameran uppåt, men däremot om man ska vinkla ut den i nederkant så måste man snurra runt den ett helt varv. Canons lösning med kulled på sidan tycker jag är riktigt dålig. Då kan man ju inte tilta vare sig uppåt eller nedåt alls förrän man först fällt ut den helt åt sidan och snurrat runt den ett halvt varv. Eftersom det inte finns nån vettig snabb LV så fyller det ju ingen direkt funktion med vridningen och vid filmning kör man ju aldrig vertikalt och då är det en stor brist att den inte går att vinkla upn/ner utan en väldigt omständig extraprocedur.

Så summa summarum. A580 är absolut tillräckligt välbyggd. Skärmupphängningen gör att den blir totalt sätt robustare än de andra tillverkarnas kameror med vinklingsbar skärm. A55 känns stadigare därför att den är mindre, men skärmen inger inte samma förtroende. Det finns andra mer välbyggda kameror, men detta på bekostnad av en massa finesser och vinklingsbar skärm. Allt är vägval och kompromisser. Jag tycker A580 är en mycket bra sådan med prioritering av de saker som tilltalar mig. Andra kansker tycker annorlunda.

Att plasten som används är framställd genom återvinning är väl bara bra så länge det inte gör den sämre än om den vore framställd genom en annan process. Rent objektivt är det då "rena skräpet", vilket låter lite nedsättande, men det får man ta ;-). Förädlat skräp är mer korrekt. (Dessutom pröjsade jag inte 8000 för en omgjord pet-flaska, Jag gav bara 6390 för min A580 med kit-objektiv ;-))

Mina åsikter.

/Mats

Mats!

Jag håller med dig ang displayens upphängning på A55 vs A550/A580. Hade hellre sett samma konstruktion på A55:an. Men det är ju personligt tyckande. Folk som filmar som testat A55 tycker att den skärmen är bättre för just filmningsändamål. OBS: Gäller de personer jag pratat med.

Som inbiten stillbildsfotograf anser jag displayplaceringen på A580/A550 närmast perfekt.

Gått från A550 till A580 nu. Min far behövde en ny kamera så han tog över A550 och jag skaffade mig en A580.

Det som är positivt är att byggkvalitén är bättre, ISO-prestandan är bättre, trevligare bilder generellt och sådant. Det enda jag stör mig på är att A580 är något långsammare än A550. När man trycker ner avtryckaren halvt tar det något längre innan den börjar fokusera (Precis så långt att man hinner reagera på det) samt att den inte är riktigt lika snabb på att ta bilden också.

Kanske taskigt att jämföra den med A550 som var en riktigt dopad kamera. Kanske bara är en vanesak :)

Gått från A550 till A580 nu. Min far behövde en ny kamera så han tog över A550 och jag skaffade mig en A580.

Det som är positivt är att byggkvalitén är bättre, ISO-prestandan är bättre, trevligare bilder generellt och sådant. Det enda jag stör mig på är att A580 är något långsammare än A550. När man trycker ner avtryckaren halvt tar det något längre innan den börjar fokusera (Precis så långt att man hinner reagera på det) samt att den inte är riktigt lika snabb på att ta bilden också.

Kanske taskigt att jämföra den med A550 som var en riktigt dopad kamera. Kanske bara är en vanesak :)

Kan inte annat än hålla med. Har också en A580 nu och hade tidigare en A550.
Visst, det aööra mesta är betydligt bättre, men just snabbheten hos A550 var fantastisk. A580 är ju en nyare modell som bygger vidare på A550, så det är märkligt att den blivit långsammare i vissa avseenden. AF-systemet är ju rejält uppdaterat vad jag förstått, så det kanske är anledningen att den inte kunnat göras lika snabb och responsiv.

A580 är bättre totalt sett, inget snack, men den känns inte lika rapp, vilket är trist och märkligt.

/Mats

Kan inte annat än hålla med. Har också en A580 nu och hade tidigare en A550.
Visst, det aööra mesta är betydligt bättre, men just snabbheten hos A550 var fantastisk. A580 är ju en nyare modell som bygger vidare på A550, så det är märkligt att den blivit långsammare i vissa avseenden. AF-systemet är ju rejält uppdaterat vad jag förstått, så det kanske är anledningen att den inte kunnat göras lika snabb och responsiv.

A580 är bättre totalt sett, inget snack, men den känns inte lika rapp, vilket är trist och märkligt.

/Mats

Hej.
Jag heter Bertil, och är ny på denna sida. Har haft en A 550 i 1 1/2 år, och en A 580 i 2 månader. Den senaste inköpt i Kina till ett "bra pris". Även jag kan instämma i att A 550:an är otroligt startvillig, när man skall bränna av ett skott. Passar utmärkt vid fågelfotografering. Å andra sidan vill jag påstå att antalet helt lyckade shots med A 580:an är något högre.
Hade en A 700, som numera endast är ett lik, då den fick simma med mig. Halkade på en klippa i skärgården.
Jag är mest nöjd medA 580:an, då man kan ta fåglar i flykten, med väldigt korta slutartider, med synnerlgen lite brusstörningar.
Hoppas att kunna vara med i fortsättningen med mina amatörsnpunkter.
// Bertil Norberg

Hej.
Jag heter Bertil, och är ny på denna sida. Har haft en A 550 i 1 1/2 år, och en A 580 i 2 månader. Den senaste inköpt i Kina till ett "bra pris". Även jag kan instämma i att A 550:an är otroligt startvillig, när man skall bränna av ett skott. Passar utmärkt vid fågelfotografering. Å andra sidan vill jag påstå att antalet helt lyckade shots med A 580:an är något högre.
Hade en A 700, som numera endast är ett lik, då den fick simma med mig. Halkade på en klippa i skärgården.
Jag är mest nöjd medA 580:an, då man kan ta fåglar i flykten, med väldigt korta slutartider, med synnerlgen lite brusstörningar.
Hoppas att kunna vara med i fortsättningen med mina amatörsnpunkter.
// Bertil Norberg

Välkommen i gänget Bertil!

Är inte A700 "vädertätad" :). Synd på den i allafall, men nget varar ju för evigt. Trots att det är en fantastiskt välbyggd kamera så är den ju ifrånsprungen bildmässigt av båda dina nyare Alphor (kan man säga så?).

Vi är amatörer de flesta av oss, så dina synpunkter är nog inte lägre klass än andras. Bidra med mycket så får man massor tillbaka.

Glöm inte att gå med i Alpha-gruppen:
http://www.fotosidan.se/groups/sony/index.htm

/Mats

Jag har väl varit alldeles konsekvent i mitt tyckande om detta.

För mig så är byggkvaliten sekundärt faktiskt. Det viktigaste som överträffar allting annat är resultatet på bilderna och där blir det ingen skillnad alls om gummit i handtaget har den ena eller andra strukturen. Sedan såklart om allt detta är uppfyllt och det finns valmöjligheter mellan kameror med lika prestanda, men olika byggkvalitet så är jag också svag för gedigna, sköna och vackra saker. A580 är inte fulländad i det avseendet och det finns ett litet knarr i greppet för högerhanden om man klämmer lite, men den duger och känns bättre än t.ex. A550. Jag har ju också en A850 med original vertikalgrepp i magnesium och det är ju en fröjd att hantera den, men för mig är det bara ett extra plus man får på köpet, inget som styr mitt kameraval. När jag hade A550 och A850 och växlade mellan dem så kändes A550 som en leksak, men så är det inte när man växlar mellan A850 och A580, det funkar fint.

Ska man jämföra kameror i samma klass som A580 ligger väl Nikon D7000 närmast med i stort sett identiska bildprestanda. Nikon-kameran är dock grym i känslan. Fantastiskt fin kamera och i handen känns den betydligt schysstare än Sony A580, men som sagt vad har det för betydelse när bilderna är färdigredigerade och publiceras och visas upp för någon? - Nada! Nikonkameran är dock fokuserad mer kring detta och saknar istället en hel del annat som Sony-kameran har. T.ex. finns ingen vinklingsbar skärm, inte den smarta LiveView som Sonyn har, inte lika snabb serietagning, inget inbyggt HDR och panorama, ingen multishot NR, ingen bildstabilisering i kamerahuset, sämre batterilivslängd, inte SDHC och MS-kort, osv. Dessutom är den tyngre och kostar ett par tusen mer. För min del blir valet plättlätt, Sonyn är en bättre kamera och ger möjlighet till bättre bilder vid fler fototillfällen. Är medveten om att andra prioriterar på annat sätt och tycker byggkvaliten är viktigare än funktionerna, men jag tycker alltså inte det.

När det gäller skillnaden mellan A55 och A580 så är det inte så konstigt att A55 känns mer gedigen, trots att det är samma plast och gummering. Det beror helt enkelt på att den är mindre och då blir allting kompaktare och stadigare.

Personligen så gillar jag inte upphängingsanordningen för displayen på A55, utan tycker A580s lösning är betydligt bättre även om den inte går att vrida åt sidan.Tycker den är bättre än alla kulledsupphängningar även jämfört med Canons 60D sidovridning och Nikons lösningar. A55 med kulan i nederkant är dock näst bäst eftersom det allra vanligaste är att man vill vinkla ut den i överkant om man lyfter kameran uppåt, men däremot om man ska vinkla ut den i nederkant så måste man snurra runt den ett helt varv. Canons lösning med kulled på sidan tycker jag är riktigt dålig. Då kan man ju inte tilta vare sig uppåt eller nedåt alls förrän man först fällt ut den helt åt sidan och snurrat runt den ett halvt varv. Eftersom det inte finns nån vettig snabb LV så fyller det ju ingen direkt funktion med vridningen och vid filmning kör man ju aldrig vertikalt och då är det en stor brist att den inte går att vinkla upn/ner utan en väldigt omständig extraprocedur.

Så summa summarum. A580 är absolut tillräckligt välbyggd. Skärmupphängningen gör att den blir totalt sätt robustare än de andra tillverkarnas kameror med vinklingsbar skärm. A55 känns stadigare därför att den är mindre, men skärmen inger inte samma förtroende. Det finns andra mer välbyggda kameror, men detta på bekostnad av en massa finesser och vinklingsbar skärm. Allt är vägval och kompromisser. Jag tycker A580 är en mycket bra sådan med prioritering av de saker som tilltalar mig. Andra kansker tycker annorlunda.

Att plasten som används är framställd genom återvinning är väl bara bra så länge det inte gör den sämre än om den vore framställd genom en annan process. Rent objektivt är det då "rena skräpet", vilket låter lite nedsättande, men det får man ta ;-). Förädlat skräp är mer korrekt. (Dessutom pröjsade jag inte 8000 för en omgjord pet-flaska, Jag gav bara 6390 för min A580 med kit-objektiv ;-))

Mina åsikter.

/Mats

Skojade bara lite med dig. Håller annars med i allt väsentligt och jag tror också att A55 käns stadigare för att den är mindre. Tycker också att A550/580 är bra designkompromisser som Lennart och du redan framfört. Tycker också lösningen med den vikbara spegeln är optimal på många sätt. Det är den lösning jag sett som känns mest solid och stabil.

Jag har fyra kamerahus nu och det börjar kännas lite löjligt. Om jag köper en A77 så kommer jag ha fem och då kommer min fru definitivt undra vad det är för fel på mig. Vet inte riktigt vad jag ska göra då jag avskyr att sälja saker på blocket eller radannonser. Det är ju knappt värt ansträngningen att sälja gamla instegs DSLR:er. Funderar på att ha kvar D7D av rent nostalgiska skäl för att den är så otroligt cool. Den är ju helt byggd som en analog kamera i mångt och mycket med alla sina mekaniska spakar och vred. Problemet är vilken jag ska spara av A350 och A550. Jag tror faktiskt att det blir A350:an eftersom den är mindre och smidigare och har en CCD-sensor som ger så fantastiskt fina och rena bilder på låga ISO. Då kan jag ha A350:an i dagsljus och A580 till mer blandad användning. Jag får väl ge bort 550:an till min son som är så där lite lagom ointresserad av foto. Den har ju ett grönt P-läge den med och vem vet, han kanske blir intresserad han med, vilket vore lite kul :).

Om man tar ett kort som man direkt märker är... mindre bra. T.ex. om man missat fokus eller nåt så vill man ta bort den direkt. I 8 av 10 fall får jag fram en "Skriver till minneskort. Inget handhavande" i 3 - 4 sek. Är detta något ni också har? Detta är alltså inte i seriebildtagningsläget utan i single shot-läget. Har inget minne av att det var såhär på A550 utan där kunde man ta bort bilden direkt utan att behöva vänta lite.

Kan det vara så att Sony snålat in på någon del så att den skriver långsammare till minneskortet eller nåt?

Om man tar ett kort som man direkt märker är... mindre bra. T.ex. om man missat fokus eller nåt så vill man ta bort den direkt. I 8 av 10 fall får jag fram en "Skriver till minneskort. Inget handhavande" i 3 - 4 sek. Är detta något ni också har? Detta är alltså inte i seriebildtagningsläget utan i single shot-läget. Har inget minne av att det var såhär på A550 utan där kunde man ta bort bilden direkt utan att behöva vänta lite.

Kan det vara så att Sony snålat in på någon del så att den skriver långsammare till minneskortet eller nåt?

Nä, min A580 skriver direkt utan fördröjing och jag har aldrig märk av detta, annat ärn vid HDR eller multiexponering eller extremt långa slutartider med long exposure noise reduction (eller vad det heter) som kan ta ett par sekunder på sig att bearbeta.

Annars håller jag med att A580 inte är lika rapp i vissa avseenden som A550 var, vilket är lite märkligt. Det finns en oförklarlig shutter-lag vid trådlös blixt i LV-läge t.ex. Lite beror det på att det är lite mer datamängd att skyffla med 16 megapixel istället för 14, men det är ju inte så stor skillnad, så jag vet inte varför de gjort en uppföljande modell långsammare. Kanske för att det ska märkas större skillnad när man går över till de nya kamerorna som snart ska lanseras? ;-)

Kör vanligtvis med snabba MS PRO Duo HG-kort.

/Mats

Nä, min A580 skriver direkt utan fördröjing och jag har aldrig märk av detta, annat ärn vid HDR eller multiexponering eller extremt långa slutartider med long exposure noise reduction (eller vad det heter) som kan ta ett par sekunder på sig att bearbeta.

Annars håller jag med att A580 inte är lika rapp i vissa avseenden som A550 var, vilket är lite märkligt. Det finns en oförklarlig shutter-lag vid trådlös blixt i LV-läge t.ex. Lite beror det på att det är lite mer datamängd att skyffla med 16 megapixel istället för 14, men det är ju inte så stor skillnad, så jag vet inte varför de gjort en uppföljande modell långsammare. Kanske för att det ska märkas större skillnad när man går över till de nya kamerorna som snart ska lanseras? ;-)

/Mats

Väldigt sunt, vettigt och fullständigt normalt att undra varför den nya modellen har blivit långsammare.
Canon 7D med 18Mp är lika snabb som 40D med 10Mp vad gäller att ta fokus på en kontrastrik upplyst tavla. så 2Mp mera borde inte sakta ner kameran tycker man.

/Mats

Tidigare fanns en enormt intressant minneslista på Dyxum med data över hur mycket data de skunde skriva på viss tid. När KM 7D kom så anmärkte man på seriebildtagningshastighet och skrivning till kort samt problem med att bufferten "storknade" för snabbt. KM kom då ut med en ny firmware (1.1 tror jag). Detta ändrade i ett slag hastigheten för minnen som Lexar men inte minst Sandisk.

Jag köpte ett Kingston på mitt jobb. Kingston hade tre´typer. Ett billigt och slött, ett dyrare (Professional tror jag det hette) som var betydligt bättre (på pappret) och ett som på pappret var mycket bra (Ultra).

Döm om min förvåning: det fanns absolut ingen skillnad på prestanda i min kamera mellan dessa tre, trots att skillnaderna var mycket stora på pappret i prestanda som utlovades och inte minst i pris. Detta bekräftades också senare av de tester som Dyxum gjort!! Kingstons alla minnen låg i absolut botten alla tre! I andra kameror så hade man inte alls samma typ av problem med Kingstons minnen. När det däremot gällde 7D:s prestanda med SanDisk III (tror jag det var), så ökade denna dramatiskt. Så jag köpte mig några SanDisk-minnen och blev gladare. KM hade koncentrerat sig på att lösa problemen för främst de ledande minnestillverkarna SanDisk och Lexar, men Kingstonminnenas bedrövliga prestanda gjorde de aldrig något år.

Så minneskort betyder stor skillnad ibland. Synd bara att tabellen ifråga verkar vara "discontinued". Hittar den inte längre.

Dags för ny extrakamera

Hej på er!

Har kollat lite och jag tror frågan passar bäst i denna tråd. Har haft en D7D länge nu och för ett tag sedan köpte jag ett 16-105 som jag satte på. Den har legat i min jobb-väska som extrakamera så att man alltid haft en kamera med sig som man inte behöver vara så rädd om. Efter senaste resan så insåg jag att det nu är dags att pensionera den, tyvärr. Den duger möjligtvis till trevliga bilder på låga iso i bra ljus utomhus, alternativt på stativ, men på alla andra område står den sig slätt. Jag har ett 850-hus också, men det vill jag inte "slänga" ner i väskan sådär bara. Som kompakt har jag en vattentät panasonic som tar mediokra bilder (som de flesta kompakter) men den filmar bra och är bra att ha i fickan. Dags för en APC alltså, eller?

Mitt första val var NEX 5 men eftersom storleken egentligen inte spelar så stor roll så kan man ju titta på lite annat. Började med att klämma på A33/55 och dessa hade helt klart varit ett bra alternativ. Kul med lite features i EVF:en osv. Tyvärr kollade jag även på en 580 och det kändes med en gång mer "rätt". Jag vet om alla tekniska skillnader och jag är egentligen mer intresserad av en slt (mest för att det är coolt) men 580:in kändes så mycket rappare på ngt sätt... Det kanske har med att göra hur EVF kontra spegel funkar. Det kändes mycket lättare att kontrollera bildtagandet i single-frame-läget på 580:in. Det kändes "som vanligt" där det med a55 kändes mer som en kompromiss mellan antingen snabb seriebildstagning eller singel-bildstagning med rejäl fördröjning (hade jag fel inställningar eller har jag rätt i mina antaganden?)

En annan tanke som slog mig var ju att jag egentligen aldrig kommer vara intresserad av att ha något annat objektiv än "normalzoom" (gärna mycket vidvinkel) alternativt en superzoom ála 18-200 på kameran. Specialobjektiv har jag till min 850 och det är också den som följer med om jag vill ha bra bilder.

Det lämnar ju NEX ute ur leken eftersom jag egentligen inte behöver byta ut optik...

Pillade lite på Ricoh GR digital (två olika modeller) men det föll mig inte i smaken. Hittade en Olympus XZ-1 som faktiskt inte var så dum, jag fick intrycket av att den var både rappare och enklare än NEX (och billigare) plus att det fanns en del knappar på den för manuell kontroll. Tittade även på en superzoom från Fuji som jag inte kommer ihåg beteckningen på (stavas det med ä ?)

Nu skiter jag väl i det berömda skåpet, men det finns ju även Canon G12... De hade inte den inne utan endast G11 (och det kan man ju naturligtvis inte ha :) )
Synd att G11:an inte hade batteri i sig så man kunde testa, jag vet att den på pappret inte lever upp till NEX, men det hade varit kul att känna på den i alla fall. Den kostar dessutom 40% mindre...

Eller så får man börja leta efter en Casio Exilim Pro EX-F1 om ni kommer ihåg den :)

Vad tror ni, har ni några kloka förslag ????

//Björn

Fujifilm FinePix HS20 - så hette den jag pillade på...
Jag vet, det är en SONY-tråd, men vaff*n

Kom igen nu, övertyga mig om något :)

Senast ändrad:
Hej på er!

...

Vad tror ni, har ni några kloka förslag ????

//Björn

Hej själv Björn!

Det är lite äpplen och päron du jämför. Trots allt en viss skillnad på en kompaktkamera och en systemkamera.

Jag har en A580 (och en A850). Velade mellan A580 och A55, men råkade hitta en ny A580 till superpris på mellandagsrean, så jag slog till på den. Tror jag valde rätt. Visst är A55 cool och liten och smidig och kul med GPS, men den har också ett antal nackdelar jag nog inte skulle trivas med. Speciellt dålig batteritid och ingen möjlighet till vertikalgrepp, samt ett litet lag i vissa situationer och grynig sökare vid svagt ljus,

Däremot kommer nog efterföljaren A65 bli riktigt bra, men den finns ju inte förrän i september att köpa.

Skaffade ocksp en NEX-5 som jag nu precis sålt. Den passade inte mig helt enkelt.

Så kompakter (t.ex. Sony HX-9 m.fl.) har ju sina användingsområden och äär bra, men de är långt från en systemkamera, speciellt skillnaden i fysisk storlek på sensorn. I det avseendet är NEX överlägsen de kompakter du nämner.

Mitt tips är att du skaffar en A35. Den är nyss lanserad och kommer alldeles strax ut på marknaden. Efterföljaren till A33, men med samma fina sensor som A55 och förbättrad avseende batteritid mm., samt troligen billigare.

Sen kompletterar du med ett Sony 18-250 från Elgiganten för bara 4790 kr.
http://www.elgiganten.se/product/fot...ektiv-18-250mm

Det objektivet är mycket bra och står i en klass helt för sig när det gäller superzoomar. Läs den här artikeln: http://www.alphamountworld.com/revie...iew?page=1,0

/Mats

Klart jag jämför allt kors och tvärs här, men ibland måste man det så man inte fastnar i gamla banor.

NEX:en är egentligen fortfarande intressant, men eftersom den ändå inte bli så kompakt utan endast är marginellt mindre än en liten DSLR med motsvarande optik så kan man ju lika gärna på på en kamera som man kan hålla ordentligt i :)

Får ta en runda till imorgon och se om jag kommer fram till något vettigt. Panasonics superzoom tar dessutom 60 b/s i ett "ekonomiläge" - coolt. De ännu äldre Casiomodellerna jag yrade om låg på 1000b/s !!!
Kanske inte så användbart, men cooooolt :)

Priset spelar ju såklart stor roll också eftersom det är just en "extrakamera". Annars hade jag gladeligen "slängt ner" en a900 som extrakamera :)

En superzoom får man ju får runt 3000, men bildkvalitén kanek inte blir som man tänkt sig... hrmm, får ut och prova.

Superzoomarna försvann nog nu när jag inser att de alla har små sensorer, jag trodde de fanns med APC som typ minoltas gamla modeller men icke... Såg lite bildexempel på Panasonics modeller och de har samma artefakter som min lilla kompakt, och det är ju inte önskvärt. Då landar det nog på en NEX eller DSLR i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar