Jag har ju haft båda husen och jag kan för mitt liv inte förstå varför många sagt och fortsätter att säga att A55 är mer välbyggd än A580. Jag har svårt att se någon skillnad i det handverket. Samma plast, samma textur på gummit m.m. Man kan väl f.ö. tycka, på ovädersägliga grunder, att båda är rena skräpet och det är de ju rent faktiskt eftersom de är gjorda av någon form av returplast. Känns ju lite taskigt, om ni frågar mig, att pröjsa 8 000 spänn för en omgjord PET-flaska. Undrar vad Lillnor har för kommentar till detta.
Jag har väl varit alldeles konsekvent i mitt tyckande om detta.
För mig så är byggkvaliten sekundärt faktiskt. Det viktigaste som överträffar allting annat är resultatet på bilderna och där blir det ingen skillnad alls om gummit i handtaget har den ena eller andra strukturen. Sedan såklart om allt detta är uppfyllt och det finns valmöjligheter mellan kameror med lika prestanda, men olika byggkvalitet så är jag också svag för gedigna, sköna och vackra saker. A580 är inte fulländad i det avseendet och det finns ett litet knarr i greppet för högerhanden om man klämmer lite, men den duger och känns bättre än t.ex. A550. Jag har ju också en A850 med original vertikalgrepp i magnesium och det är ju en fröjd att hantera den, men för mig är det bara ett extra plus man får på köpet, inget som styr mitt kameraval. När jag hade A550 och A850 och växlade mellan dem så kändes A550 som en leksak, men så är det inte när man växlar mellan A850 och A580, det funkar fint.
Ska man jämföra kameror i samma klass som A580 ligger väl Nikon D7000 närmast med i stort sett identiska bildprestanda. Nikon-kameran är dock grym i känslan. Fantastiskt fin kamera och i handen känns den betydligt schysstare än Sony A580, men som sagt vad har det för betydelse när bilderna är färdigredigerade och publiceras och visas upp för någon? - Nada! Nikonkameran är dock fokuserad mer kring detta och saknar istället en hel del annat som Sony-kameran har. T.ex. finns ingen vinklingsbar skärm, inte den smarta LiveView som Sonyn har, inte lika snabb serietagning, inget inbyggt HDR och panorama, ingen multishot NR, ingen bildstabilisering i kamerahuset, sämre batterilivslängd, inte SDHC och MS-kort, osv. Dessutom är den tyngre och kostar ett par tusen mer. För min del blir valet plättlätt, Sonyn är en bättre kamera och ger möjlighet till bättre bilder vid fler fototillfällen. Är medveten om att andra prioriterar på annat sätt och tycker byggkvaliten är viktigare än funktionerna, men jag tycker alltså inte det.
När det gäller skillnaden mellan A55 och A580 så är det inte så konstigt att A55 känns mer gedigen, trots att det är samma plast och gummering. Det beror helt enkelt på att den är mindre och då blir allting kompaktare och stadigare.
Personligen så gillar jag inte upphängingsanordningen för displayen på A55, utan tycker A580s lösning är betydligt bättre även om den inte går att vrida åt sidan.Tycker den är bättre än alla kulledsupphängningar även jämfört med Canons 60D sidovridning och Nikons lösningar. A55 med kulan i nederkant är dock näst bäst eftersom det allra vanligaste är att man vill vinkla ut den i överkant om man lyfter kameran uppåt, men däremot om man ska vinkla ut den i nederkant så måste man snurra runt den ett helt varv. Canons lösning med kulled på sidan tycker jag är riktigt dålig. Då kan man ju inte tilta vare sig uppåt eller nedåt alls förrän man först fällt ut den helt åt sidan och snurrat runt den ett halvt varv. Eftersom det inte finns nån vettig snabb LV så fyller det ju ingen direkt funktion med vridningen och vid filmning kör man ju aldrig vertikalt och då är det en stor brist att den inte går att vinkla upn/ner utan en väldigt omständig extraprocedur.
Så summa summarum. A580 är absolut tillräckligt välbyggd. Skärmupphängningen gör att den blir totalt sätt robustare än de andra tillverkarnas kameror med vinklingsbar skärm. A55 känns stadigare därför att den är mindre, men skärmen inger inte samma förtroende. Det finns andra mer välbyggda kameror, men detta på bekostnad av en massa finesser och vinklingsbar skärm. Allt är vägval och kompromisser. Jag tycker A580 är en mycket bra sådan med prioritering av de saker som tilltalar mig. Andra kansker tycker annorlunda.
Att plasten som används är framställd genom återvinning är väl bara bra så länge det inte gör den sämre än om den vore framställd genom en annan process. Rent objektivt är det då "rena skräpet", vilket låter lite nedsättande, men det får man ta ;-). Förädlat skräp är mer korrekt. (Dessutom pröjsade jag inte 8000 för en omgjord pet-flaska, Jag gav bara 6390 för min A580 med kit-objektiv ;-))
Mina åsikter.
/Mats