ANNONS
Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
Superzoomarna försvann nog nu när jag inser att de alla har små sensorer, jag trodde de fanns med APC som typ minoltas gamla modeller men icke... Såg lite bildexempel på Panasonics modeller och de har samma artefakter som min lilla kompakt, och det är ju inte önskvärt. Då landar det nog på en NEX eller DSLR i alla fall.

Superzoomar har små sensorer eftersom det är den lilla sensorn som gör den till superzoomar ;) Med stor sensor skulle de antingen bli en normalzoom eller en jättestor superzoom eftersom de skulle behöva så mycket glas.

Nä, min A580 skriver direkt utan fördröjing och jag har aldrig märk av detta, annat ärn vid HDR eller multiexponering eller extremt långa slutartider med long exposure noise reduction (eller vad det heter) som kan ta ett par sekunder på sig att bearbeta.

Annars håller jag med att A580 inte är lika rapp i vissa avseenden som A550 var, vilket är lite märkligt. Det finns en oförklarlig shutter-lag vid trådlös blixt i LV-läge t.ex. Lite beror det på att det är lite mer datamängd att skyffla med 16 megapixel istället för 14, men det är ju inte så stor skillnad, så jag vet inte varför de gjort en uppföljande modell långsammare. Kanske för att det ska märkas större skillnad när man går över till de nya kamerorna som snart ska lanseras? ;-)

Kör vanligtvis med snabba MS PRO Duo HG-kort.

/Mats

Har testat med samma minneskort som jag använde i A550 så tror inte att det är där problemet ligger. Tror du att det är något man kan ta upp med Cyberphoto (där kameran är köpt, har fortfarande garanti)? Har ju trott att det är något som varje A580 lider av och därför inte funderat på om mitt exemplar kan ha varit ett måndagsex.

Att det tar lite längre tid för HDR/Panorama/Multi-Noise-grejen har jag full förståelse för men jag upplever det vid varje bild. Jag har förhandsvisning på i 2s så när jag tar en bild så dyker den direkt upp på skärmen. När jag då ska antingen ta bort den eller zooma in för att kolla om skärpan satt får jag "Skriver till minneskort. Inget handhavande."

Tror du att du skulle kunna vara jätteschysst att testa det? Sätta förhandsvisning på 2s och sedan testskjuta en bild för att direkt försöka zooma in bilden?

Skulle uppskattas!

Har nu kört min A580 ett bra tag och är väldigt nöjd med det mesta.Dock har jag kommit till slutsatsen att jag vill ha något bättre än kitobjektivet. Vilket är mest prisvärt.Det måste vara bättre än Sonys 18-55.Jag har också ett 70-300 G SSM som jag är grymt nöjd med.Saknar lite brännvidd i den övre delen och undrar då vad som kan vara lämpligt .Har tittat på 70-400 G SSM som är dyrt!! Har sett att det ligger ett Tamron 200-500 till salu här på fotosidan.Kan det vara något.Har testat ett 500 AF spegeltele från Minolta men gillade inte den oskärpeeffekt som blev med denna.Sigma har ju nåra telezoomar, 120-400 o 150-500, är det bättre än Tamron 200-500.Har lite dåliga erfarenheter av Sigma nämligen.Ligger även ett Tokina 400 5,6 till salu på fotosidan.Något att satsa på.Kan nämna att jag med största säkerhet kommer inhandla en A77 när den kommer, om det kan ha någon inverkan på valet av något av dessa objektiv.Vore kul att få lite tankar o funderingar kring detta.

Ang superzoom. Ang Dsc HX1

Hej själv Björn!

Det är lite äpplen och päron du jämför. Trots allt en viss skillnad på en kompaktkamera och en systemkamera.

Jag har en A580 (och en A850). Velade mellan A580 och A55, men råkade hitta en ny A580 till superpris på mellandagsrean, så jag slog till på den. Tror jag valde rätt. Visst är A55 cool och liten och smidig och kul med GPS, men den har också ett antal nackdelar jag nog inte skulle trivas med. Speciellt dålig batteritid och ingen möjlighet till vertikalgrepp, samt ett litet lag i vissa situationer och grynig sökare vid svagt ljus,

Däremot kommer nog efterföljaren A65 bli riktigt bra, men den finns ju inte förrän i september att köpa.

Skaffade ocksp en NEX-5 som jag nu precis sålt. Den passade inte mig helt enkelt.

Så kompakter (t.ex. Sony HX-9 m.fl.) har ju sina användingsområden och äär bra, men de är långt från en systemkamera, speciellt skillnaden i fysisk storlek på sensorn. I det avseendet är NEX överlägsen de kompakter du nämner.

Mitt tips är att du skaffar en A35. Den är nyss lanserad och kommer alldeles strax ut på marknaden. Efterföljaren till A33, men med samma fina sensor som A55 och förbättrad avseende batteritid mm., samt troligen billigare.

Sen kompletterar du med ett Sony 18-250 från Elgiganten för bara 4790 kr.
http://www.elgiganten.se/product/fot...ektiv-18-250mm

Det objektivet är mycket bra och står i en klass helt för sig när det gäller superzoomar. Läs den här artikeln: http://www.alphamountworld.com/revie...iew?page=1,0

/Mats

Har varit lycklig ägare till en HX1 i nästan 2 år nu.Använt den på resor i Asien när man inte vill släpa på tung packning. Detta objktiv är helt makalöst med sin 20 x förstoring. Däremot kan en sådan kamera inte mäta sig med A 580:an när det gäller djup och stringens i bilderna. Kameran har i stort sett samma programmöjligheter som A 580 har. Tog en bild från Norr Mälarstrand på Riddarholmskyrkan. Avstånd 1 350 meter. Kan räkna hur många tegelstenar det är i kyrtornsmuren på det avståndet !!!

Tack Mats för dina tips om Sony 18-250 objektivet. Har inhandlat det på Giganten och kan bara intyga att det tecknar oerhört skarpt och med korrekt fokus på min A 580. Kommer bli favorit när man är ute i segelbåten eller i skogen. Väldigt prisvärt och all-round.

// Bertil Norberg

Har nu kört min A580 ett bra tag och är väldigt nöjd med det mesta.Dock har jag kommit till slutsatsen att jag vill ha något bättre än kitobjektivet. Vilket är mest prisvärt.Det måste vara bättre än Sonys 18-55.Jag har också ett 70-300 G SSM som jag är grymt nöjd med.Saknar lite brännvidd i den övre delen och undrar då vad som kan vara lämpligt .Har tittat på 70-400 G SSM som är dyrt!! Har sett att det ligger ett Tamron 200-500 till salu här på fotosidan.Kan det vara något.Har testat ett 500 AF spegeltele från Minolta men gillade inte den oskärpeeffekt som blev med denna.Sigma har ju nåra telezoomar, 120-400 o 150-500, är det bättre än Tamron 200-500.Har lite dåliga erfarenheter av Sigma nämligen.Ligger även ett Tokina 400 5,6 till salu på fotosidan.Något att satsa på.Kan nämna att jag med största säkerhet kommer inhandla en A77 när den kommer, om det kan ha någon inverkan på valet av något av dessa objektiv.Vore kul att få lite tankar o funderingar kring detta.

Jag har ett Sigma 150-500 OS HSM.
Jag är oerhört nöjd med det objektivet. Ger mycket bra skärpa även på största bländare och längsta brännvidden. Objektivet har inbyggd stabilisering som jag tycker funkar otroligt bra, betydligt bättre än kamerans SSS på de brännvidderna.

Jag hade tidigare ett likadant Sigma utan stabilisering och då hade jag även ett 70-300G SSM och gjorde noga jämförelser mellan dem. De var väldigt lika, men Sigmat aningen bättre och räckte som sagt 200 mm till. Det förra exemplaret gav lite mjuka blder på allra längsta brännvidderna, 420.500 mm, men det jag har nu är definitivt bättre. Härlig HSM AF som fokuserar exakt även i svagt ljus, inte supersnabbt, men helt ok. Fokuserade även med 1,5X TC, fast det inte klara det enligt spec. Känns också mycket välbyggt och bra balanserat, inte alls tungt och klumpigt som jag tyckte med mitt förra för ett år sedan.

Jag gav 7900 kr. nytt för mitt hos JapanPhoto. Tror det kostar en tusenlapp mer nu, men jag kan verkligen rekommendera det.

Enda saken som skulle indikera att det inte är så bra är att Ken Rockwell ger toppbetyg åt det, för andra recensioner har ju varit katastrofalt uppåt väggarna ;-)
http://www.kenrockwell.com/sigma/150-500mm.htm

/Mats

Enda saken som skulle indikera att det inte är så bra är att Ken Rockwell ger toppbetyg åt det...

/Mats

Ha! Den var bra. Lite förenklat och lite elakt (nja, förresten halvsnällt) skulle man kunna ge följande standardråd till folk vill ha köpråd: Kolla vad Rockwell tycker om prylen. Tycker han att den är värdelöst skit så är det ett toppenköp....:)

Jag har ett Sigma 150-500 OS HSM.
Jag är oerhört nöjd med det objektivet. Ger mycket bra skärpa även på största bländare och längsta brännvidden. Objektivet har inbyggd stabilisering som jag tycker funkar otroligt bra, betydligt bättre än kamerans SSS på de brännvidderna.

Jag hade tidigare ett likadant Sigma utan stabilisering och då hade jag även ett 70-300G SSM och gjorde noga jämförelser mellan dem. De var väldigt lika, men Sigmat aningen bättre och räckte som sagt 200 mm till. Det förra exemplaret gav lite mjuka blder på allra längsta brännvidderna, 420.500 mm, men det jag har nu är definitivt bättre. Härlig HSM AF som fokuserar exakt även i svagt ljus, inte supersnabbt, men helt ok. Fokuserade även med 1,5X TC, fast det inte klara det enligt spec. Känns också mycket välbyggt och bra balanserat, inte alls tungt och klumpigt som jag tyckte med mitt förra för ett år sedan.

Jag gav 7900 kr. nytt för mitt hos JapanPhoto. Tror det kostar en tusenlapp mer nu, men jag kan verkligen rekommendera det.

Enda saken som skulle indikera att det inte är så bra är att Ken Rockwell ger toppbetyg åt det, för andra recensioner har ju varit katastrofalt uppåt väggarna ;-)
http://www.kenrockwell.com/sigma/150-500mm.htm

/Mats

Tackar för svaret, ska kolla lite mer på detta objektiv.Som sagt har lite dåliga erfarenheter från sigma men någon gång ska man kanske få ett bra ex.

Nån mer som sett "action-testet" i senaste Foto? A580 är chanslös mot Canon 7D som vinner och Nikon D300s blir tvåa. Inga schyssta motståndare men A580 är tydligen klart sämre än Nikon D7000 också. Gäller att objektiven som använts i testerna är lika snabb AF på, det är ju väldigt viktigt även om kamerans AF kanske är än viktigare.

Finns inget actointest med A580 i senaste FOTO nr 11/2011. Däremot A77 nämns mot 7D och D300s samt D7000.

//Lennart

Ibland är det billigare. CyberPhoto tog nästan 18000:- för 70-400 medan Pixmania drygt 12 000:-. Jag tycker det är ett fantastiskt bra objektiv men 18 000:- är klart mycket pengar och det hade inte jag heller betalat.

Jag är nog lite tjatig, men för Tele kan jag rekommendera Sigma 150-500/5-6,3 OS HSM (+ lite andra förkortningar).

Jag är mycket nöjd med det och det fungerar klockrent ihop med A580 och med säkerhet även A77.Riktigt bra skärpa på alla brännvidder och även största bländare upplever jag det som. Kan kanske skilja lite mella enxemplar, jag hade tidigare ett likadant fast utan OS som jag inte var helt 100% nöjd med.

Nu finns ju SSSi kamerorna, men det här objektivets inbyggda OS är riktigt bra. Kör alltid med objektivets OS.

Inte så ruskigt dyrt heller, kostar c:a 9 000 kr.

Mitt är för tillfället ivägskckat till Tura för kompatibilitetsjustering med A77.

Om du inte har superbråttom så kan vi höras om en vecka eller så. Funderar på att sälja hela Sony-systemet, men har inte riktigt bestämt mig än...

/Mats

Men vad händer, Mats???

Är det inte lite väl tidigt för ett så drastiskt steg?

Men visst beror det på vad vad som är dina huvudsakliga användningsområden - det finns förstås sådant som är bättre i andra system. Fast som vi båda väl vet, så finns det också en h*lsikes massa områden där Sony-grejerna är bättre, och i vissa fall fullständigt överlägsna... :)

För egen del har jag nyligen skaffat mig en NEX-3. Har inte hunnit använda den så mycket ännu, men den är f*sicken så rolig, och jag är rejält impad av vilken bildkvalitet den lille rackar'n klarar av att prestera! I övrigt sitter jag för egen del lugnt kvar i båten tills vidare... :)

Annars är jag i själva verket en synnerligen utpräglad multisystem-user. För tillfället dräller det av en massa Canon-kameror här, varav ett par pro- och en semipro-kamera (OK, ska förstås sälja av lite av detta billigt, tänkte jag). När det gäller antalet Alpha-kameror så har jag inga "semi- eller pro"-kameror, utan bara en på medelnivå - min kära A550. Fast när det gäller objektiv så är det precis tvärtom. Håller på att jaga i första hand efter ett Canon EF 85/1,8 USM för att kunna komma igång och testa Canons AF-system - både berömt och beryktat ...

"Semi- eller pro"-kameror - Citattecknen pga att Sony själva som bekant är mycket noga med att inte använda dessa beteckningar f.n., utan använder kategorierna "Avancerad" resp. "Flaggskepp" för dessa kameror.
.

Senast ändrad:
Men vad händer, Mats???

Är det inte lite väl tidigt för ett så drastiskt steg?

Men visst beror det på vad vad som är dina huvudsakliga användningsområden - det finns förstås sådant som är bättre i andra system. Fast som vi båda väl vet, så finns det också en h*lsikes massa områden där Sony-grejerna är bättre, och i vissa fall fullständigt överlägsna... :)

För egen del har jag nyligen skaffat mig en NEX-3. Har inte hunnit använda den så mycket ännu, men den är f*sicken så rolig, och jag är rejält impad av vilken bildkvalitet den lille rackar'n klarar av att prestera! I övrigt sitter jag för egen del lugnt kvar i båten tills vidare... :)

Annars är jag i själva verket en synnerligen utpräglad multisystem-user. För tillfället dräller det av en massa Canon-kameror här, varav ett par pro- och en semipro-kamera (OK, ska förstås sälja av lite av detta billigt, tänkte jag). När det gäller antalet Alpha-kameror så har jag inga "semi- eller pro"-kameror, utan bara en på medelnivå - min kära A550. Fast när det gäller objektiv så är det precis tvärtom. Håller på att jaga i första hand efter ett Canon EF 85/1,8 USM för att kunna komma igång och testa Canons AF-system - både berömt och beryktat ...

"Semi- eller pro"-kameror - Citattecknen pga att Sony själva som bekant är mycket noga med att inte använda dessa beteckningar f.n., utan använder kategorierna "Avancerad" resp. "Flaggskepp" för dessa kameror.
.

Ja, som sagt ,jag vet inte riktigt än.

Fotograferar som hobby, men är kräsen och vill kunna krama ut bra teknisk kvalitet. Är både "hantverkare" och "konstnär". Dels tekniknörd, men periodvis är enbart bilden i centrum.

Vill ha FF igen då jag fått blodad tand från A850 och A900. Vill samtidigt kunna filma och ha bra lågljus-egenskaper. Supersnabbhet, serietagning osv. är inte så himla viktigt. Har lärt mig lite bildbehandling och fotograferar helst enbart i RAW.

Har tagit upp en av mina andra hobbies igen, dykning, och vill kunna kombinera det med foto. Då krävs en massa grejer och ska man ha riktiga hus till systemkamera med portar, TTL-blixtar osv, så är det tyvärr Nikon eller framförallt Canon som gäller. Till Sony finns nästan ingenting.

Är som sagt velig just nu. Har funderat på att sälja iväg allt och skaffa en Canon 5DMk2. Har fått tillräcklig koll på vilka objektiv osv jag behöver.

Eller så blir det en NEX-7 för UV-foto så behäller jag min A580 ett tag till och satsar på att byta ut den mot en Sony FF-kamera till nästa sommar.

Som sagt, får suga på karamellen lite. A580 är svårsåld till ett hyggligt pris då Rajala har dumpat den till under 6 000 kr med kit-objektiv ny. Förbaskat bra kamera, så om jag inte får betalt för den kör jag vidare. Däremot så har förtroendet för Sony fått sig en knäck. Var tidigare helt inställd på A77 och det är möjligt/troligt att Sony småningom får till det så den blir bra, men om Sony slarar med kvalitén och levererar buggiga kameror så har de sjunkit till samma nivå som jag föraktat hos t.ex. Canon, så då kan man lika gärna byta märke.

Eller så har jag bara PMS! När pressen släpper efter att en del projekt på jobbet är iland osv, kanske jag blir samma positiva Mats igen och kan uppskatta finesserna och det speciella med Sony.

Fick f.ö. tillbaka mina Sigma-objektiv från Tura idag för kompatibilitetsfixen för A77.

/Mats

Jag är nog lite tjatig, men för Tele kan jag rekommendera Sigma 150-500/5-6,3 OS HSM (+ lite andra förkortningar).

Jag är mycket nöjd med det och det fungerar klockrent ihop med A580 och med säkerhet även A77.Riktigt bra skärpa på alla brännvidder och även största bländare upplever jag det som. Kan kanske skilja lite mella enxemplar, jag hade tidigare ett likadant fast utan OS som jag inte var helt 100% nöjd med.

Nu finns ju SSSi kamerorna, men det här objektivets inbyggda OS är riktigt bra. Kör alltid med objektivets OS.

Inte så ruskigt dyrt heller, kostar c:a 9 000 kr.

Mitt är för tillfället ivägskckat till Tura för kompatibilitetsjustering med A77.

Om du inte har superbråttom så kan vi höras om en vecka eller så. Funderar på att sälja hela Sony-systemet, men har inte riktigt bestämt mig än...

/Mats

Har nu inhandlat A77 så budgeten räcker inte till ett tele just nu.Blir nog ett 70-400 trots allt men det får vänta tills nästa sommar!

Ja, som sagt ,jag vet inte riktigt än.

Fotograferar som hobby, men är kräsen och vill kunna krama ut bra teknisk kvalitet. Är både "hantverkare" och "konstnär". Dels tekniknörd, men periodvis är enbart bilden i centrum.

Vill ha FF igen då jag fått blodad tand från A850 och A900. Vill samtidigt kunna filma och ha bra lågljus-egenskaper. Supersnabbhet, serietagning osv. är inte så himla viktigt. Har lärt mig lite bildbehandling och fotograferar helst enbart i RAW.

Har tagit upp en av mina andra hobbies igen, dykning, och vill kunna kombinera det med foto. Då krävs en massa grejer och ska man ha riktiga hus till systemkamera med portar, TTL-blixtar osv, så är det tyvärr Nikon eller framförallt Canon som gäller. Till Sony finns nästan ingenting.

Är som sagt velig just nu. Har funderat på att sälja iväg allt och skaffa en Canon 5DMk2. Har fått tillräcklig koll på vilka objektiv osv jag behöver.

Eller så blir det en NEX-7 för UV-foto så behäller jag min A580 ett tag till och satsar på att byta ut den mot en Sony FF-kamera till nästa sommar.

Som sagt, får suga på karamellen lite. A580 är svårsåld till ett hyggligt pris då Rajala har dumpat den till under 6 000 kr med kit-objektiv ny. Förbaskat bra kamera, så om jag inte får betalt för den kör jag vidare. Däremot så har förtroendet för Sony fått sig en knäck. Var tidigare helt inställd på A77 och det är möjligt/troligt att Sony småningom får till det så den blir bra, men om Sony slarar med kvalitén och levererar buggiga kameror så har de sjunkit till samma nivå som jag föraktat hos t.ex. Canon, så då kan man lika gärna byta märke.

Eller så har jag bara PMS! När pressen släpper efter att en del projekt på jobbet är iland osv, kanske jag blir samma positiva Mats igen och kan uppskatta finesserna och det speciella med Sony.

Fick f.ö. tillbaka mina Sigma-objektiv från Tura idag för kompatibilitetsfixen för A77.

/Mats

Herregud vilken velighet. Eftersom du själv fört det på tal så är det väl bäst och ringa Premenstruella Institutet. Det kan inte vara bra att gå omkring med den där typen av spänningar. Hoppas du inte kör bil :).

Jag får verkligen inte ihop det här. Du säger dig vilja "krama ut bilder med bra "teknisk kvalitet" ur kameran men varför då överhuvudtaget titta på en A77. Den kommer alltid vara handikappad jämfört med de som kommer använda samma sensor utan filter i form av fasta speglar. Har man den typen av preferenser och alltid ska ha max ur allting jämt och ständigt, finns överhuvudtaget inget skäl att välja en A77. En A77 väljer man av helt andra skäl om man nu väljer en sådan.

Om det bara handlar om att ta bilder, så har jag väldigt svårt att se att en Sony-utrusning ska kunna fixa det om det bara inte handlar om undervattenshus. Men är det verkligen en systemkamera du ska ha i ett sådant? Där snurrade du ju om en Canon-kompakt tidigare. Låter dyrt att köpa en A77 som du ändå inte kommer vara nöjd med. Det kommer att komma nya och bättre kameramodeller under överskådlig framtid och de kommer ofta vara billigare än tidigare generationer så det kommer alltid vara en dålig affär att sälja gamla systemkameror. Jag har ännu inte sålt en enda av mina gamla kameror. Vill man bli av med dem om skåpet är fullt får man väl ge bort dem eller använda dem som bokstöd. Fler har säkert andra bra tips om bra tillämpningar för gamla kameror.

. Fler har säkert andra bra tips om bra tillämpningar för gamla kameror.

Jomenvisst!

Man kan t ex fotografera med dem och måhända likt mig ( och tillika kärringen mot strömmen) konstatera att utvecklingen inte gått så jäkla mycket framåt vad gäller ren bildkvalitet som en del vill göra gällande. Visst har det tillkommit fler funktionersom är viktiga för en del och ointressanta för en vissa andra.

Främsta orsaken till att "gamla" kameror framstår som riktigt bra är bättre rawkonverterare och kanske ännu mer viktigt att folks kunnighet i hanteringen av raw ökat.

Även vad gäller AF-pricksäkerhet vid AF-C så har fler kameror blivit bättre, men en gammal D2X anno 2005 är ff svår att slå. Liksom gamla 1DMkII anno 2004 (som man hitta beg för 4 lakan).

A700 framstår som riktigt bra och pålitlig vad gäller bildkvalitet. Tål rejäl interpolering för stora printar mm.
Finns massor av exempel.

Så frågan var och en måste/bör ställa sig är nog "vad behöver jag nu och på sikt vad gäller kameravalet". Tror att många kan sitta nöjda ännu 1-2 kameragenerationer såvida man inte vill miniatyrisera sitt system (Nex, Panasonic m fl) eller gå över till FF (där utvecklingscykeln är långsammare).

A77 kommer att hitta många nöjda användare om köparna av den vet vad de vill ha och inte försöker anpassa kameran efter sitt önsketänkande utan låter kamerans specar/egenskaper avgöra om det är en sådan man verkligen behöver.

En A580 räcker långt och är i själva verket en modern kamera.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar