Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, att citron betyder "dåligt exemplar" var ju rätt självklart, men det var det sista med kombon som jag inte fullt förstod. Om du alltså menar med "huvudsaken är att kombon är rätt" att det inte är hela världen om både kamera och objektiv ligger lite fel om de är åt olika håll så att de tar ut varandra så håller jag inte med alls.

Kameran ska ligga rätt. Objektivet ska ligga rätt. Allt annat är oacceptabelt. Sen så finns det ju såklart alltid toleransgränser och för ett högklassigt porträttobjektiv med stor bländare för 15000 kr kan man såklart ställe högre krav än på ett ljussvagt kitobjektiv för 1500 kr.

/Mats

Nej jag menar inte att det är OK att felen tar ut varann. Jag menade med min lilla + och - övning just att fel kan förstärkas eller ta ut varann och göra det hela ganska svåranalyserat om man har otur. Man måste ha en fast punkt att utgå från om man vill gå till botten med strul med AF. Byter man kamera alt. objektiv så blir det ju fel då. Huset måste vara OK det med annars kommer ju alla kombon av hus/objektiv ge felaktiga fokus trots att objektiven faktiskt är OK. Men jag är inte så säker längre för olika hus är olika förlåtande genom att AF-systemen fungerar olika.

Min A550 löste exv.problemet med min Tamron 24-135 som varit way out, med mkt grav backfokus tidigare med alla mina tidigare hus. Det finns inget riktigt logiskt skäl till detta enligt mitt förmenande. Detta objektiv låg så fel att det verkligen stack ut med mina föregående hus. Märk väl att Zieger hade min D7D inne på fokusjustering 2ggr så detta borde varit hyfsat OK. Alla mina objektiv funkar som de ska med min A550 vad jag kunnat se med ett enda litet undantag och det är mitt 24mm Miniolta prime. Det borde inte varit så med tanke på hur det sett ut med tidigare hus.

Min nya A580 verkar också helt OK möjligen md undantag av samma 24mm objektiv. Är mycket nöjd även med mitt nya Sigma 17-70 som jag ju inte haft tidigare. Så båda mina hus uppträder nu väldigt likartat med mina alla mina objektiv med ett enda undantag och det känns väldigt bra att Sony lät mig byta bort min ganska hopplösa A55 mot en A580. Jag ser också att lågljusegenskaperna är betydligt bättre i A580 än i A550. Det finns inte samma dipp i bildkvalitet på ISO 800 som A550 hade.

Senast ändrad:
Nej jag menar inte att det är OK att felen tar ut varann. Jag menade med min lilla + och - övning just att fel kan förstärkas eller ta ut varann och göra det hela ganska svåranalyserat om man har otur...

Det är inte otur, utan otillräckliga grundförutsättningar. Man måste som sagt ha en fast punkt.
Har man inte det så kan det bli som när jag renoverade mitt badrum och hade ett vattenpass som visade fel. Var ju enkelt att kolla genom att lägga det omväxlande åt två håll på samma yta, men om man inte tänkte på det och bara utgick från att det var rätt när det inte var det så blev resultatet inte så bra... :)

Man måste ha flera kameror och flera objektiv som är relativt långa och ljusstarka.
Om fyra olika objektiv fokuserar exakt på ett kamerahus så är chansen väldigt stor att det huset ligger rätt och då kan man använda det som referens för att testa ett nytt objektiv. På samma sätt kan man använda de korrekta objektiven för att kontrollera ett nytt kamerahus.

Om man har en kamera med tre objektiv som fokuserar hipp som happ så är det ingen bra utgångspunkt då man inte kan lita på nåt. Man måste ha en säker referenspunkt såklart.

Fast som du säger med dina erfarenheter så är det andra saker som spelar in också, så alldles perfekt kan det inte bli utan specifik mätutrustning. För att kolla sina egna grejer funkar det som jag gjort. Jag är i alla fall glad att alla mina prylar nu funkar 100% med varandra så att jag kan lita på det, men så fort man köper nåt nytt så blir det samma visa igen. Den här gången har jag dock klara referenser och en fungerande metod, så det blir inte så mycket jobb med ett nytt objektiv.

Sen ska tilläggas att jag enbart kontrollerat fokuspunkten i centrum. Det finns ju rapporter om de som hävdar att en sidofokuspunkt fokuserat annorlunda. jag måste dock erkänna att jag alltid använder spotfokus och fokuserar där och komponerar om då jag vill ha ett annat utsnitt, eller om det är action så zoomar jag ut lite och lägger fokusmotivet i centrum av bilden och beskär sedan. Visst, det är säkert amatörmässigt, men jag har aldrig lärt mig nåt annat sätt och är därför inte så himla imponerad av t.ex. Canons AF-system med sjutton korslagda fokuspunkter hit och dit som verkar hyllas av så många. För mig är det en helt betydelselös finess. Om någon kan reda ut hur man mer effektivt utnyttjar fler fokuspunkter rent praktiskt och vilken nytta man har av det så är jag tacksam.

/Mats

Har nu köpt ett minolta 50/2,8 macro av en medlem här på fotosidan.Kommer väl om några dagar.Hoppas det funkar bra på min nya A580.Har läst mycket gott om objektivet och vad A580 går för har jag ju sett.Ska bli kul att testa i alla fall.

Det är inte otur, utan otillräckliga grundförutsättningar. Man måste som sagt ha en fast punkt............................................................................................................
............................Man måste ha flera kameror och flera objektiv som är relativt långa och ljusstarka.Om fyra olika objektiv fokuserar exakt på ett kamerahus så är chansen väldigt stor att det huset ligger rätt och då kan man använda det som referens för att testa ett nytt objektiv. På samma sätt kan man använda de korrekta objektiven för att kontrollera ett nytt kamerahus.

Om man har en kamera med tre objektiv som fokuserar hipp som happ så är det ingen bra utgångspunkt då man inte kan lita på nåt. Man måste ha en säker referenspunkt såklart.................
..........Fast som du säger med dina erfarenheter så är det andra saker som spelar in också, så alldles perfekt kan det inte bli utan specifik mätutrustning.

/Mats

" Ja jag konstaterade också just det ovan när jag skrev :"Man måste ha en fast punkt att utgå från om man vill gå till botten med strul med AF." Ett korrekt hus är ju bra om man kan få det men som jag meddelat tidigare så kan vägen dit vara ganska knölig. Sonys supportpartner fick ju inte till min A55 även om de borde haft den utrustning som krävdes.

" Ja jag konstaterade också just det ovan när jag skrev :"Man måste ha en fast punkt att utgå från om man vill gå till botten med strul med AF." Ett korrekt hus är ju bra om man kan få det men som jag meddelat tidigare så kan vägen dit vara ganska knölig. Sonys supportpartner fick ju inte till min A55 även om de borde haft den utrustning som krävdes.

Liten omväg till själva repliken: Talesman för Canon har ju, enl artikel här på FS, yttrat att alla objektiv mer eller mindre borde omkonstrueras. Detta eftersom de flesta i grunden är "analog"-anpassade.

Med dagens teknik borde väl egentligen första och mesta krutet läggas på en självkorrigerande AF-justering i kamerahuset som kan kommunicera med objektivet.

Det här strulet måste ju ta slut någon gång. Så länge AF är opålitligt spelar det ingen roll hur många andra sofistikierade funktioner och finnesser en dslr har.

För övrigt roade jag mig med att mäta upp skärpeplansavvikelse på en kompaktkamera. Det är inte lätt ens med f/2.8 på normalavstånd eftersom allt ser skarpt ut. Redan vid f/4.5 har ju många kompakter vid motsvarande 50mm bildvinkel i princip skärpa från 1,5 meter till evighet. Behövs inga sofistikierade AF-moduler där inte.

De flesta "ferieknäppare" tar ju sällan extrema närbilder utan mer "vanliga" motiv och upptäcker aldrig att deras kompakt har risig AF. Men på närbilder märks det. Fast då flesta har kontrast-AF fungerar de oftast skamligt bra på nära håll.

Kanske dags också för konstruktörerna att försöka snabba upp kontrast-AF i dslr istället för att grotta ned sig i det som verkar vara ett olösligt problem med fasdetekterande AF. D v s i alla fall verkar det olösligt att leveransjustera kameror till bra fungerande AF. Det överlåts, som vi tidigare konstaterat med varm hand till konsumenten fvb till serviceverkstad.

Du har rätt Lennart. Det här är ett problem som borde lösas en gång för alla och det är säkert inte alls omöjligt att införa en självjusteringsfunktion i kamerorna utan att behöva konstruera om objektiven.

Får se vem som blir först med detta. Klart är att just Sony är mest uppfinningsrik av alla.
"Kan nån kan Sony" skulle man kunna säga för att travestera lite :)

Kanske ingen vill/vågar ta itu med det här om det innebär problem att man erkänner att man gjort nåt dåligt tidigare. Ingen av tillverkarna går ju ut självmant och uppmuntrar kunder att kontrollera och kalibrera sina kameror, utan de fixar det för de som klagar utan att göra så mycket väsen av det.

/Mats

"DxO Labs is pleased to announce the immediate availability of DxO Optics Pro v6.5.4 for Mac and Windows. Both the Standard and Elite editions of this new version provide support for the Olympus PEN E-PL2, the Panasonic Lumix DMC-LX5 and Sony Alpha DSLR-A580 cameras."

Någon som testat detta tidigare och vet om det är något att ha? Nu när den har stöd för A580.

"DxO Labs is pleased to announce the immediate availability of DxO Optics Pro v6.5.4 for Mac and Windows. Both the Standard and Elite editions of this new version provide support for the Olympus PEN E-PL2, the Panasonic Lumix DMC-LX5 and Sony Alpha DSLR-A580 cameras."

Någon som testat detta tidigare och vet om det är något att ha? Nu när den har stöd för A580.

Det är en klart bra rawkonverterare för ägare till Sonykameror. Bättre än Adobe Camera Raw t o m version 5.7 i Photoshop CS4 resp LR2 just vad gäller Sonys kameror. Nu finns ju ACR i version 6.3 i såväl LR3 som CS5 och de tycker jag är riktigt bra och smidigare. Men det är ju måhända en vanesak.

Har lite svårt för gränssnittet i DxO-programmet, men det finns måna fiffiga saker i det. Men varför inte ladda hem en demoversion som fungerar fullt ut i 30 dagar och bilda dig en egen uppfattning. Jag gjorde det.

Snabbläste. Tycker mig hitta en massa motsägelsefulla tyckanden i texten när man ser till slutbetyget.
Återigen detta grundlösa tjafs om att 18MP på en (lite) mindre sensor skulle vara bättre än 16MP på en sensor som har dryga 2 EV bättre DR.

Bara det gör att jag inte kan ta testet på allvar och därmed inte orkar läsa det något ostrukturerade upplägget.

Att sedan uppfällbar display och fasdetekterande snabb AF i LV-läge måste ta lite mer plats än på jämförelsekameran (som inte jämförs side by side i testbilder) som saknar flippbar display torde väl vara självklart. Jämförelsekameran får alltså plus för en finess den saknar.

Men andra testare har ju kommit fram till vad som visas här i siffror o diagram.

http://www.dxomark.com/index.php/en.../685|0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Sony

Hehe, jag läste precis detta!
Jo, det går att göra mycket. De är fiffiga de där japanerna ;-)

Nästa grej och nästa grej och nästa grej kommer från Sony. Det är rätt coolt faktiskt. De kommer att definiera om marknaden helt så småningom.

/Mats

Funkar åt båda hållen tyvärr. För de som är utvecklingstillvända är förändring något positivt. För andra är det en styggelse eftersom saker inte alltid är som de varit. För mig blev det uppenbart i Sony-världen när kritiken sågade A700 för att den inte hade någon toppdisplay och dessutom knappar placerade på den yta där denna brukade sitta på Canon- och Nikon-kameror. Blev rörigt i hatten på testaren vid det tillfället trots att just A700 fick mycket beröm för sitt gränssnitt mot användaren i andra sammanhang.

Det finns en tung poäng i att det finns en viss standard för var knappar och vred sitter även på en kamera och hur funktioner fungerar.

Men även jag håller med om att även marknadsledande bolag inte kan surfa på gamla meriter hur länge som helst så jag skulle verkligen bli förvånad om inte Canon kommer att lyfta sig i håret framöver för att inte tappa sin position som marknadsledare försäljningsmässigt. Proffsegmentet ser jag som stockkonservativt och det är inte där den snabbaste tekniska utvecklingen kommer att ske utan i konsumentsegmenten som är mycket mer trendängsligt och vidöppet för förändringar. Men den som lever får se. Skulle förvåna mig mycket om inte nya Sony-kameror i de översta segmenten framöver kommer få de flesta finesser som kommit fram under tiden i konsumentsegmenten. Är det någon som idag på allvar tror att man kommer avstå från exv. både video och Live View i 900-seriens kommande modeller, trots att många gamla proffs fortfarande tycker att det är funktioner för DSLR-konverterade kompaktfotografer? Är det någon som fortfarande tror att enda sättet ett använda Live View är med raka armar?

Å fan, men jag har ju ett 70-400 och ett hus med Live View så då kan ju jag träna hemma istället och skita i att köpa gymkort!

Äh, sådan lyx behövs inte. Gymkort är bara för veklingar (men ett 70-400 kan ju isåfall förklaras/rättfärdigas av den som börjat utveckla michelintecken norr om det alltmer slokande manliga organet)

För oss gamlingar som fortfarande kan få och utan besvär okulärt betrakta ståndet fungerar det lika bra med en tegelsten i var hand med utsträckta armar. Förutsatt att man inte tappar stenarna på sagda organ..

Men ssv. Som bortförklaring till make/maka varför man ska inhandla en G 70-400 kan det ju räcka för den det vederbör att påtala att man sparar in många års gymkort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar